ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ:ΠΑΝΟΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ – ΤΟ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟ ΧΕΡΙ
DS009547
Κωδικός Τεκμηρίου
DS009547
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ: ΠΑΝΟΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ – ΤΟ ΑΝΘΙΣΜΕΝΟ ΧΕΡΙ
Χρονολογία Παραγωγής
2005
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
29/03/2006
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ Παρασκήνιο αφιερωμένο στον ζωγράφο Πάνο (Παναγιώτη) Φειδάκη. Ζωγράφοι, καλλιτέχνες και στενοί φίλοι του Φειδάκη μιλούν για το χαρακτήρα και το έργο του, ενώ προβάλονται πλάνα με τον ίδιο από παλιότερα επεισόδια της εκπομπής Παρασκήνιο αλλά και από ερασιτεχνικές λήψεις.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ Παρασκήνιο είναι αφιερωμένο στον ζωγράφο Πάνο (Παναγιώτη) Φειδάκη. Παρακολουθούμε τον Φειδάκη στο ατελιέ του στην οδό Μετσόβου, όπου ζωγραφίζει τη φωτογραφία του Θεόφιλου, ένα από τα τελευταία του έργα. Ο ζωγράφος Εδουάρδος Σακαγιάν μιλάει για τον πίνακα αυτό και εστιάζει σε συγκεκριμένα σημεία του έργου, τα οποία υποθέτει ότι έχουν ιδιαίτερη σημασία για τον καλλιτέχνη. Επισημαίνει τη διαφορά με παλιότερα έργα του Φειδάκη και υπογραμμίζει τα κυρίαρχα στοιχεία της ζωγραφικής του. Μιλάει για την κεντρική ιδέα του πίνακα και την έννοια της μητέρας ως πατρίδα.
Δέκα χρόνια πριν ο Φειδάκης έχει ζωγραφίσει μια άλλη φωτογραφία του Θεόφιλου μαζί με ένα παιδάκι ντυμένο μακεδονομάχος. Ο Σακαγιάν επισημαίνει την πλήρη καταγραφή των στοιχείων της φωτογραφίας και την απουσία των στοιχείων σπαραγμού από τον πρώτο πίνακα. Μιλάει για το στοιχείο του μύθου στο έργο του Θεόφιλου και στο έργο του Φειδάκη, για την τραγική και σκοτεινή διάσταση του έργου του Φειδάκη, σχολιάζει το υποκειμενικό βλέμμα του καλλιτέχνη, τη διακριτικότητα των χρωμάτων του. Ο Σακαγιάν μας μιλάει για τον Φειδάκη, έναν από τους πλέον κοντινούς του φίλους στη Σχολή Καλών Τεχνών και υπογραμμίζει την επιμονή του να συνδέει τη ζωή με την τέχνη.
Η εκπομπή περιλαμβάνει ερασιτεχνικά πλάνα από Ιανουάριο 1998, από την προετοιμασία ατομικής έκθεσης του Φειδάκη στη γκαλερί Ζουμπουλάκη όπου πρώτη φορά εκτίθενται έργα του μεγάλων διαστάσεων. Στις 15 Ιανουαρίου πραγματοποιούνται τα εγκαίνια, στα πλάνα διακρίνονται μεταξύ άλλων οι Π. Τέτσης, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Γιάννης Μόραλης, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Νατάσα Ηλιοπούλου Φειδάκη, Ειρήνη Ηλιοπούλου, Γιώργος Ρόρρης, Στέφανος Δασκαλάκης, Γιώργος Χαλούδης, Ηώ Αγγελή και Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος.
Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει επίσης πλάνα απ΄το κορνιζοποιείο του Θ. Φλέσσουρα, στην οδό Αυτομέδοντος, κοντά στο Καλλιμάρμαρο όπου σύχναζε και συχνά ζωγράφιζε έργα. Ο Σπύρος Τσουράπης, βιοχημικός, θυμάται όταν ο Φειδάκης ζωγράφισε ένα παλιό κεραμίδι και εκείνος του ζήτησε πολλά ακόμα. Ο Γιάννης Λάντζος, κορνιζοποιός, θυμάται μετά το θάνατό του Φειδάκη ότι άφηναν λουλούδια στο κορνιζοποιείο του. Ο Θανάσης Φλέσσουρας, κορνιζοποιός, θυμάται πώς είχε φτιάξει ο Φειδάκης ένα έργο πάνω σε ένα χαρτόνι και του το χάρισε. Θυμάται επίσης τη γνωριμία τους και μιλάει για τη φιλία τους, για τα υλικά με τα οποία δημιουργούσε και την απλότητα που τον χαρακτήριζε.
Ο Αλέκος Φασιανός μιλάει για τις επισκέψεις τους στο κορνιζοποιείο, όπου έτρωγαν, μιλούσαν, ζωγράφιζαν κοινά θέματα, αλλά και για την ιδιαίτερη ζωγραφική του Φειδάκη, την ταχύτητα και τη σιγουριά των πινελιών του, την απόφασή του να κάνει μεγάλα έργα. Θυμάται ότι έβγαιναν μαζί στο δρόμο και ζωγράφιζαν τοπία και περιγράφει την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί Ζουμπουλάκη, τη γνωριμία τους, την πρώτη τους επαφή.
Παρακολουθούμε πλάνα από συνάντηση του Λάκη Παπαστάθη στο κορνιζοποιείο, δέκα χρόνια πριν, όταν επρόκειτο να ζωγραφίσει ολόσωμη φιγούρα του Παπαστάθη σε φυσικό μέγεθος αλλά εκείνος ντρεπόταν να στηθεί στην κάμερα. Μετά από λίγο ξεχάστηκε και αφοσιώθηκε στη ζωγραφιά, ένα πορτρέτο του Παπαστάθη. Ένα από τα πρώτα πορτρέτα σε φυσικό μέγεθος που έκανε. Από αυτή τη συνάντηση παρακολουθούμε τον Φειδάκη να μιλάει για τότε που έστηνε το τρίποδο έξω από τον Άγιο Σπυρίδωνα και εξηγεί γιατί του άρεσε αυτό και ότι αρχικά ντρεπόταν να βγει στο δρόμο αλλά ότι γρήγορα ωρίμασε και ξεπέρασε τον φόβο. Περιγράφει εκείνη την ημέρα που βγήκε τελικά να ζωγραφίσει. Εξηγεί ότι θεωρεί πως κληρονομεί τη σκυτάλη από τον Τσαρούχη, μέσω του Φασιανού η γνωριμία με τον οποίο ήταν μεγάλο δώρο στη ζωή του.
Ο Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος μιλάει για το ταλέντο του Φειδάκη, τη νοηματοδότηση των έργων του φροντιστηρίου, της σχολής, του πεζοδρομίου, αλλά και των γκαλερί. Στο υπόγειο του εργαστηρίου του Φλέσσουρα κρατάει το κουτί με τα χρώματα του Φειδάκη, εκεί όπου ζωγράφιζε μεγάλα έργα συνήθως. Μιλάει για τα έργα του, τη γνωριμία τους στην σχολή καλών τεχνών στο εργαστήρι του Γιώργου Μαυροΐδη. Μιλάει για τη ζωγραφική του Πάνου, τον τρόπο με τον οποίο έφτιαχνε με άνεση παλέτες και ζωγράφιζε με όλα τα υλικά, ακόμα και με ακρυλικά, πλαστικά χρώματα τα οποία έχουν μεγάλη δυσκολία στη χρήση τους. Θυμάται όταν ζωγράφιζε μαζί του στο ατελιέ του Πάνου.
Από το προσωπικό του αρχείο παρακολουθούμε πλάνα του Παπατριανταφυλλόπουλου από αρχές δεκαετίας 1990, από το εργαστήριο του Μαυροΐδη όπου των επισκέπτονται οι δύο φίλοι και μαθητές. Φειδάκης και Μαυροΐδης ζωγραφίζουν μαζί νεαρή κοπέλα μοντέλο. Πλάνο από το τελευταίο έργο του Φειδάκη, το ψηφιδωτό με τα πουλιά στο σταθμό του μετρό Μέγαρο.
Ανάλυση Περιεχομένου
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ – ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ζωγραφική, ζωγράφοι, εικαστικές τέχνες
Αναφορές
ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ, ζωγράφος
ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, ζωγράφος
ΠΑΝΟΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ, ζωγράφος
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ζωγράφος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΪΔΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, ζωγράφος
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΤΣΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΟΓΓΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, εικαστικός
ΝΑΤΑΣΣΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΦΕΙΔΑΚΗ, γλύπτρια
ΕΙΡΗΝΗ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ζωγράφος
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΛΟΥΔΗΣ, ζωγράφος
ΗΩ ΑΓΓΕΛΗ, ζωγράφος
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΟΥΡΑΠΗΣ, βιοχημικός
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΝΤΖΟΣ, κορνιζοποιός
ΘΑΝΑΣΗΣ ΦΛΕΣΣΟΥΡΑΣ, κορνιζοποιός
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ, σκηνοθέτης
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ, ΟΔΟΣ ΜΕΤΣΟΒΟΥ, ΑΤΕΛΙΕ ΠΑΝΟΥ ΦΕΙΔΑΚΗ
ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ, ΓΚΑΛΕΡΙ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
CINETIK
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Μουσική επιμέλεια: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ
Έρευνα: ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Διεύθυνση παραγωγής: ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Ηχολήπτης: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Βοηθός οπερατέρ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη: ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Συμπληρωματικές λήψεις: ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Εργαστήρια ήχου και εικόνας: CINETIC
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:08:09
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
02:ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3,ΒΙΝΤΕΟ, 2 ΚΑΝΑΛΙΑ ΜΟΝΟ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΕΡΤ ΑΕ
Τελευταία Ενημέρωση
26/6/2025