ΝΤΟΡΙΣ ΛΕΣΙΝΓΚ
000248880
Κωδικός Τεκμηρίου
248880
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΤΕΤΡΑΔΙΑ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2017
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ/ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Η σειρά «Τετράδια» αποτελεί μια επιμελημένη αναδρομή στο προσωπικό αρχείο συνεντεύξεων του δημοσιογράφου ΘΑΝΑΣΗ ΛΑΛΑ με διεθνούς φήμης προσωπικότητες από τον χώρο της τέχνης, της επιστήμης και του πολιτισμού. O Λάλας επιστρέφει στα τετράδια με τις σημειώσεις του από τις σημαντικότερες δημοσιευμένες στον τύπο συνεντεύξεις που έχει πάρει επαναπροσεγγίζοντάς τις. Στο επεισόδιο αυτό ο Λάλας επαναπροσεγγίζει τη συνέντευξή του στη συγγραφέα Ντόρις Λέσινκγ, το 1998 στο Λονδίνο.
Περιγραφή Περιεχομένου
Νοέμβριος 1998. Ένα κρύο, ομιχλώδες πρωινό στα περίχωρα του Λονδίνου, ο Θανάσης Λάλας, συναντά την Ντόρις Λέσινγκ στο σπίτι της. Ντυμένη με ένα απλό μαύρο φόρεμα, κάθεται απέναντί του σε μια αναπαυτική πολυθρόνα και μιλάει με νεανική ορμή και καθαρή σκέψη, για την τέχνη και τη ζωή της, τη μητρότητα, τη συγγραφή, τη δημιουργικότητα και την πολιτική. Έντιμη, τραχιά και αντισυμβατική, μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς του 20ού αιώνα, τόλμησε να πειραματιστεί και να εκτεθεί στη ζωή και στο έργο της. Η ζωή της υπήρξε πάντα μια διαρκής αναζήτηση, ένα ασταμάτητο ταξίδι στις σκέψεις, στις ιδέες, μια τολμηρή περιπλάνηση μέσα από έρωτες και ανήσυχες επιλογές. Και παρέμεινε ώς τα βαθιά της γεράματα, μία από τις ελάχιστες συγγραφείς που συνέλαβαν και αποτύπωσαν, έντονα, δραματικά, σχεδόν βίαια, το τι σημαίνει να είσαι γυναίκα στον 20ό αιώνα. Μια σπάνια συνάντηση με μια σπουδαία γυναίκα που έζησε μια ταραχώδη, συναρπαστική ζωή και έλαβε το Βραβείο Νόμπελ το 2007.
Ο Θανάσης Λάλας περιγράφει την επίσκεψη στο Λονδίνο και την υποδοχή στο σπίτι της Ντόρις Λέσινγκ, θυμάται χαρακτηριστικά ότι εκείνη έφτιαχνε ένα τεράστιο παζλ σε ένα μεγάλο τραπέζι. Ο Λάλας διαβάζει αποσπάσματα από κείμενά της για τη ζωή της και τους γονείς της, ενώ ο ίδιος περιγράφει τη βιογραφία της, την απόφαση να φύγει, να γίνει συγγραφέας, τις δυσκολίες, την επιβίωση, τις επαναστάσεις και την αντισυμβατική στάση που κράτησε πάντα.
Η ίδια η Λέσινγκ εξηγεί ότι παλιότερα δεν σκεφτόταν για τις αναμνήσεις και συνειδητοποίησε ότι κάποιες από αυτές δεν ήταν αληθινές, ότι τις έβαλαν στο μυαλό της οι γονείς της. Μιλάει για την απόφασή της να εγκαταλείψει τον πρώτο της άνδρα και τα δύο παιδιά της, γνώριζε ότι κανείς δεν θα την καταλάβει, αλλά εκείνη εγκατέλειψε τη συγκεκριμένη ρατσιστική, ανδροκρατούμενη και βίαιη κοινωνία, στην οποία θα κατέρρεε και θα γινόταν αλκοολική αν έμενε. Λέει χαρακτηριστικά «Δεν μπορείς να μισείς κάτι και να επιβιώσεις μέσα σε αυτό». Αναφέρεται στον ρατσισμό και στην κυριαρχία των σπορ και ενός εξαιρετικά ρηχού πατριωτισμού που χαρακτήριζε αυτή την κοινωνία που εγκατέλειψε και όχι τα παιδιά της. Σχολιάζει την επικινδυνότητα της ζωής χωρίς κανόνες, ενώ εξηγεί ότι έχει αξία η ερώτηση, ποιοι ακριβώς είναι οι κανόνες που παραβιάζονται. Αναφέρει το βιβλίο της «Το πιο γλυκό όνειρο» στη δεκαετία του ’60, το τίμημα που πλήρωσαν πολλοί για το σπάσιμο των κανόνων, συχνά υψηλό, αλλά και το πνεύμα προσφοράς που υπήρχε και έχει χαθεί πλέον, μιας και έχει επικρατήσει στην εποχή μας ο κομφορμισμός. Θεωρεί ότι η ιδιότητά της ως συγγραφέα την έσωσε από τους κινδύνους της περιπέτειας και της πολιτικής στους οποίους εκτέθηκε.
Η Λέσινγκ περιγράφει την απόλαυση μιας ιδέας που ξαφνικά την κυριεύει και θέλει να την εξερευνήσει και να γράψει, αλλά και τις περιπτώσεις όπου μετά από μερικές σελίδες η ιδέα χάνεται και μοιάζει άψυχη. Μιλάει για τους χαρακτήρες των βιβλίων, τα βιβλία ως κομμάτια της ζωής της, εξηγεί ότι ονειρεύεται συχνά και μετά γράφει. Δεν γράφει με τους αναγνώστες κατά νου, εξηγεί ότι δεν μπορεί να σταματήσει, και ότι για εκείνη δεν είναι συμβατή μια κοινωνική ζωή με το συγγραφικό έργο, νιώθει ότι πρέπει να αφήσει κάτι για να μπορέσει να γράψει. Ένας συγγραφέας για να διαβάζεται πρέπει να παραμένει επίκαιρος και συνδεδεμένος με ό,τι ορίζεται ως πραγματικότητα, ένα πραγματικά καλό βιβλίο κερδίζει τον αναγνώστη από την πρώτη σελίδα και εκείνη ξεχωρίζει τους Ρώσους λογοτέχνες, τον Προυστ και την ποίηση. Εξηγεί επίσης ότι η ίδια αλλά και πολλοί άλλοι και μάλιστα έξυπνοι άνθρωποι πίστεψαν ότι η κοινωνία θα γινόταν ουτοπία «Οι χειρότεροι είναι γεμάτοι από την ένταση του πάθους, οι καλύτεροι γεμάτοι αμφιβολία».
Η εκπομπή περιλαμβάνει αρχειακό υλικό από το στιγμιότυπο της Λέσιγνκ η οποία γυρνάει από ψώνια στο σπίτι της και οι δημοσιογράφοι της αναγγέλλουν ότι μόλις κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Θεματική Κατηγορία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΤΕΧΝΕΣ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
Νόμπελ λογοτεχνίας, Λογοτεχνία, Αγγλίδες συγγραφείς
Αναφορές
ΝΤΟΡΙΣ ΛΕΣΙΝΓΚ, συγγραφέας
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ, δημοσιογράφος
Γλώσσα Περιεχομένου
Ελληνικά, Αγγλικά
Δημιουργός
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ
Παρουσίαση: ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ
Σενάριο: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ
Διεύθυνση φωτογραφίας: ΠΟΛΥΧΡΟΝΗΣ ΠΕΧΛΙΒΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ: ΙΩΑΝΝΑ ΠΟΓΙΑΝΤΖΗ
Εκτέλεση παραγωγής: ΙΩΑΝΝΑ ΠΟΓΙΑΝΤΖΗ
Μουσική επιμέλεια: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ
Μουσική επιμέλεια: ΙΩΑΝΝΑ ΠΟΓΙΑΝΤΖΗ
Υποτιτλισμός: ΣΟΦΙΑ ΣΙΜΩΝΗ
Γραφικά: KOMODO DESIGN STUDIO
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00.22.43
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Τύπος:
Εικόνα: , 4:3
Ηχος:
Τελευταία Ενημέρωση
24/10/2025
