ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΞΕΝΑΚΗΣ
0000358603
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ των ΓΙΩΡΓΟΥ και ΗΡΩΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗ, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο. Στο επεισόδιο αυτό είναι αυτοβιογραφείται ο πρωτοπόρος εικαστικός καλλιτέχνης ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΞΕΝΑΚΗΣ.
Κωδικός Τεκμηρίου
358603
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΞΕΝΑΚΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2009
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ των ΓΙΩΡΓΟΥ και ΗΡΩΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗ, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο. Στο επεισόδιο αυτό είναι αυτοβιογραφείται ο πρωτοπόρος εικαστικός καλλιτέχνης Κωσταντίνος Ξενάκης.
Περιγραφή Περιεχομένου
Αρχικά τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΞΕΝΑΚΗ προλογίζει ο παραγωγός ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ, αναφέροντας βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη και βασικά στοιχεία της προσωπικότητας και του έργου του, εστιάζοντας στην διεθνή αναγνώριση που κατέκτησε ο καλλιτέχνης μέσω του προσωπικού του «σημειολογικού κώδικα».
Ο ΞΕΝΑΚΗΣ μιλά για το έργο του ως μέσο διερεύνησης και νοηματοδότησης των εμπειριών του. Μιλά για το έργο του «Η μαύρη πλατεία» του 1972 το οποίο προβάλλεται. Το εξηγεί και αναλύει τον τίτλο του. Στη συνέχεια μιλά για τη μνήμη και τις αναμνήσεις, ανακαλεί δικές του αναμνήσεις από την Αίγυπτο όπου γεννήθηκε και από τα παιδικά του χρόνια καθώς και ιστορίες από τη ζωή του παππού του. Μιλά για τη ρευστότητα της πραγματικότητας, για την φοίτησή του στην Αμπέτειο Σχολή στο Κάιρο, και την ενασχόλησή του με τον αθλητισμό και την τέχνη αλλά και την ένταξή του στον Αγγλικό στρατό που κράτησε μέχρι να του εμφανιστεί ένα ζήτημα υγείας, ενώ προβάλλονται ζωγραφικά του έργα από το 1952 όταν ήταν 21 ετών. Αναφέρει την μετακόμισή του στο Παρίσι για σπουδές εσωτερικής διακόσμησης και αρχιτεκτονικής και τις δυσκολίες που έζησε η οικογένειά του με τους θανάτους διαφόρων μελών της. Aνακαλεί την «αναγέννηση» που βίωσε στα 24 του χρόνια, την έναρξη της συγγραφικής του δραστηριότητας, τη συνειδητοποίηση πως η ζωγραφική είναι η γλώσσα του αλλά και τη φοίτηση σε Σχολές Καλών Τεχνών στο Παρίσι. Προβάλλονται φωτογραφιες από το Λούβρο το οποίο χαρακτηρίζει το «μεγάλο Σχολείο».
«Η εικόνα γεννιέται από εγκεφαλικούς κυματισμούς» αναφέρει ενώ εξηγεί πως δεν έχουμε ακόμη εξερευνήσει επαρκώς τον εγκέφαλο άρα ο έλεγχός του απουσιάζει. Μιλά για τη σημασία της τεχνολογίας και της επιστήμης. Αναλύει την προσωπική του γραφή αναφέροντας την κινητική τέχνη ενώ προβάλλονται στιγμές από τα πρώτα του έργα- περιβάλλοντα, συγκεκριμένα το πρώτο του περιβάλλον που παρουσιάστηκε στη Σουηδία το 1967 και για το οποίο μιλά. Συζητά για το ρόλο στον οποίο επιχείρησε να θέσει τον θεατή μέσω των έργων του αλλά και την χρήση του αλφαβήτου ως σημειολογικού σημείου επαφής με το κοινό. Θεωρεί πως η κατασκευή ενός οπτικού αλφαβήτου είχε σημασία για την προσωπική έκφραση του θεατή και εξηγεί πώς το έστησε επάνω στην ιδέα του κώνου. Συζητά πως από εκεί προχώρησε στο θέαμα ενώ προβάλλονται στιγμιότυπα από τα θεάματά του.
Μιλά για το στοιχείο της τυχαιότητας στο έργο του που συνδυάζεται με την επεξεργασία εννοιών παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως κάποιον που επιχειρεί να βάλει τάξη στο χάος του κόσμου. Μιλά για τις τρεις αρχές που διέπουν το έργο του: επανάληψη, την επικάλυψη και την υπέρθεση ενώ τονίζει τη σημασία του χρόνου που καθορίζει «όλη αυτή τη σημειολογική πορεία».
Στο τελευταίο μέρος του ντοκιμαντέρ ο καλλιτέχνης μιλά κριτικά για την επικοινωνία και τους κώδικες, τον κώδικα ως πολιτιστικό στοιχείο, το δυτικό σύστημα και τη γλώσσα (τα σύγχρονα ιερογλυφικά), εξηγεί το έργο του σε μορφή εφημερίδας «Journal» και τη δράση στο δημόσιο χώρο που το παρουσίασε, με την οποία θεωρεί ότι εξερεύνησε την οντολογία της γλώσσας και του έργου τέχνης. Χρησιμοποιεί όρους επικοινωνίας όπως ο «θόρυβος» ενώ παρουσιάζει και τα έργα του φτιαγμένα από σύμπτυξη χαρτών.Παρουσιάζει τέλος το έργο του «Βιβλίο της Ζωής» («Le Livre de la vie») που αποτελεί το μέσο της διάχυσης του κρυφού αλφαβήτου, που όπως ο ίδιος λέει για πρώτη φορά δημοσίως, προσφέρει τα κλειδιά της μυστικής του γραφής.
Προβάλλονται οικογενειακές φωτογραφίες, μεταξύ των οποίων των γονέων του Λουκίας και Μιχαήλ Ξενάκη αλλά και του παππού και της γιαγιάς του, , πολλά έργα του καλλιτέχνη, εγκαταστάσεις, περιβάλλοντα, θεάματα, γραφικά και ζωγραφικά έργα, μεταξύ των οποίων και τα «Απαγόρευση», «Απαγορευμένα βέλη», «Η μαύρη πλατεία», «Signe/cod», «Alchimie», «Espace a rélfexion», «Strassenaktion», «Journal»,«Le Livre de la vie», «La grande Journee». Τέλος, χρησιμοποιήθηκαν αποσπάσματα από τα έργα του Ξενάκη «Objets a reflexion» και από το φιλμ «Presence du signe » του Philippe Collage.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
Έλληνες καλλιτέχνες, Ζωγραφική, Κινητική τέχνη, Μεταμοντέρνα τέχνη, Σημειολογία, Εικαστικές εγκαταστάσεις
Αναφορές
«Η μαύρη πλατεία» , έργο τέχνης.
«La grande Journee», έργο τέχνης.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΞΕΝΑΚΗΣ, καλλιτέχνης.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ, παραγωγός.
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Μπάμπης Πλαϊτάκης. Φωτογραφία: Στάθης Γκόβας. Ηχοληψία: Μαρία Μανώλη. Μοντάζ: Σταμάτης Μαργέτης. Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00.25.16.17
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Τύπος: VIDEO
Εικόνα: , 16:9
Ηχος: ΣΤΕΡΕΟΦΩΝΙΚΟΣ
Τελευταία Ενημέρωση
9/10/2024