ΓΛΥΠΤΗΣ TAKIS
0000316545
Εκπομπή με την ΕΥΗ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, που φιλοξενεί προσωπικότητες από τον χώρο του πολιτισμού και επιχειρεί να φωτίσει, μέσα από το διάλογο, πτυχές της ζωής τους, σκέψεις και εμπειρίες τους σε σχέση με το έργο και τη δημιουργία τους. Καλεσμένος στο επεισόδιο αυτό, ο πρωτοποριακός καλλιτέχνης, ερευνητής και εφευρέτης ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ, γνωστός ως TAKIS.
Κωδικός Τεκμηρίου
316545
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΥ: ΓΛΥΠΤΗΣ TAKIS
Χρονολογία Παραγωγής
2004
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Εκπομπή με την ΕΥΗ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, που φιλοξενεί προσωπικότητες από τον χώρο του πολιτισμού και επιχειρεί να φωτίσει, μέσα από το διάλογο, πτυχές της ζωής τους, σκέψεις και εμπειρίες τους σε σχέση με το έργο και τη δημιουργία τους.
Περιγραφή Περιεχομένου
«Εκείνο που δε μ αρέσει είναι να μιλά ο Τάκις για τον Τάκι» δηλώνει ο σπουδαίος καλλιτέχνης, ο οποίος είναι 79 ετών στη συνέντευξη αυτή και όπως λέει «ακόμη δε ξέρω ποιος είμαι και θέλω πολύ δουλειά για να με μάθω». Αρχικά μιλά για την εφεύρεση του από την ενέργεια της θάλασσας να βγάζει ηλεκτρισμό και εξηγεί πώς πουλώντας τη έβγαλε χρήματα και ανεξαρτητοποιήθηκε από την αγορά τέχνης μέσω των γκαλερί. Δηλώνει επίσης πως προτιμά να μιλήσει για την τέχνη του και όχι για τον εαυτό του τον οποίο χαρακτηρίζει «Ο κανένας». Αναφέρεται η αυτοβιογραφία του την οποία θεωρεί αυτοψυχανάλυση.
Στη συνέχεια ο Τάκις θυμάται την πείνα που έζησε, τον πόλεμο του 1940, τη φυλακή στην οποία βρέθηκε. Μιλά για την Ελλάδα σαν ένα τόπο που κυριαρχεί η «βυζαντινή ηθική» όπως λέει, και η ηθική της οικογένειας. Μιλά για τον έρωτα ως πυρήνα της ζωής, και ως μάνα της τέχνης ενώ κάνει λόγο για τη σημασία της γυναίκας στη ζωή του. Στο σημείο αυτό αναφέρει τον Σίγκμουντ Φρόιντ, το κίνητρο του ερωτισμού αλλά και τη θεωρία του Ιπποκράτη για τον εγκέφαλο. Μιλά ακόμη για τα μεταφυσικά ζητήματα, το θεό.
Στη συνέχεια σε μια κουβέντα για την τέχνη και την πολιτική στη χώρα μας ο Τάκις μιλάει για την κυβέρνηση Καραμανλή της εποχής σε σχέση με την τέχνη.
Μιλά για την αντίδρασή του στην έκθεση έργου του τo 1969 στο ΜΟΜΑ (Μουσείο Μοντέρνας τέχνης) στην Νέα Υόρκη, όπου αφαίρεσε το έργο γιατί δε συμφωνούσε ηθικά με το θέμα της έκθεσης “The Machine as Seen at the End of the Mechanical Age ”. Δηλώνει πως τον ενδιαφέρει το αόρατο και όχι οι μηχανές ενώ θίγει παράλληλα και το νομικό ζήτημα γύρω από το γεγονός. Περνάει δε στην κριτική της έλλειψης νόμων αντίστοιχων στη χώρα μας. «Είμαι ιδεαλιστής και μαχητής» αναφέρει ενώ μαζί με την Κυριακοπούλου θυμούνται το γεγονός πως στο Φιξ κάλυψε έργο του για αντίστοιχους λόγους. Σχολιάζει αρνητικά το Μουσείο στο Φιξ.
Ανατρέχει στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και προβληματίζεται για το παρόν, ενώ αναφέρει την πρόταση του Αρχιεπίσκοπου Μακάριου στον αρχιτέκτονα και σχεδιαστή Ρίτσαρντ Μπάκμινστερ Φούλερ (Richard Buckminster Fuller,) για το έργο «World man center» και την σχετική δημοπρασία που συμμετείχαν καλλιτέχνες όπως οι Πικάσο και Νταλί.
Μετά ο καλλιτέχνης σχολιάζει τη δύναμη των συλλεκτών και έπειτα προβάλλονται πλάνα από έργα του καλλιτέχνη. Τώρα η Κυριακοπούλου ρωτά τον Τάκι αν θα δώριζε έργα του στην Ελλάδα και απαντά θετικά αλλά αναρωτιέται σε ποιο μουσείο θα τα δώριζε. Αναφέρει ξανά τον Κώστα Καραμανλή και σχολιάζει τις δυναμικές των κομμάτων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ. Δηλώνει ακόμη γιατρός και συζητά για θεραπείες μέσω του μαγνητισμού. Ο Τάκης ξεδιπλώνει τις ιδέες και πρακτικές του γύρω από τον μαγνητισμό με τον οποίο δουλεύει από το 1959. Μιλά για το βελονισμό σε σχέση με το μαγνητισμό και τα μαγνητικά πεδία.
Έπειτα η Κυριακοπούλου τον ρωτά αν έχει κερδίσει χρήματα από την τέχνη του και ο Τάκις απαντά για τις γνωριμίες που έκανε σε διεθνές επίπεδο, αναφέροντας πως μια ευκατάστατή πελάτισσά του, του χρηματοδοτούσε ένα έργο κάθε χρόνο στη Γαλλία. Η Κυριακοπούλου τον ρωτά αν τον απασχολεί η τύχη των έργων του και το μέλλον τους, από το ποιοι το αγοράζουν ως τη διατήρησή τους ενώ μετά απαντά γιατί θεωρεί πως ο κόσμος αγαπάει τα έργα του καθώς αυτά είναι δύσκολα και πρωτοποριακά. Θεωρεί πως τα έργα του αφορούν το ευρύ κοινό και δε χρειάζονται εξήγηση, ενώ θεωρεί ακόμη πως ο καλλιτέχνης πρέπει να μεταδίδει μια χαρά. Είναι εναντίον της τέχνης των εξηγήσεων. Η συζήτηση περιστρέφεται τώρα γύρω από τη σύζευξή τεχνολογίας και τέχνης και αναφέρει το Λεονάρντο Ντα βίντσι και τον εαυτό του. Στη συνέχεια μιλά για τον Τζάκσον Πόλοκ, τον Αλέξη Ακριθάκη, τον Θάνο Τσίγκο.
Συζητιέται ακόμη το ζήτημα της ενέργειας, του σώματος, της συνείδησης, του ζεν και του σιάτοσυ αλλά και του «αυτομασάζ» όπως το αναφέρει ο Τάκις.
Προβάλλονται πλάνα από το έργο του Τάκι από τη σειρά «Φωτεινά Σινιάλα» και το έργο «Φωτοβολταϊκή ενέργεια» που είναι εγκατεστημένα στο Σταθμό Μετρό Συγγρού- Φιξ σε ένα εικαστικό μοντάζ.
Στη συνέχεια ο Τάκις απαντά στο αν θα ήθελε να είναι ξανά νέος. Μιλά για το βιβλίο «Το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ» και συζητά γιατί δε ζωγραφίζει. Επιστρέφει τώρα στην δύσκολη παιδική ηλικία και μιλάει για τη μέθοδο πυρόσβεσης που έχει εφεύρει και για την οποία βραβεύτηκε και από το Ευρωκοινοβούλιο. Αναφέρει τον επιστήμονα Δημήτρη Λάκα, τη συμφωνία του Κυότο.
Στο τέλος μιλά για το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε.), που ίδρυσε το 1986. Επισημαίνει πως αγαπά τον άνθρωπο που είναι τόσο ευαίσθητος που μπορεί να μετατραπεί σε τέρας. Μιλά για το γιό και την κόρη του και τις ιδιότητές τους. Το επεισόδιο κλείνει με προβολή πλάνων αρχείου και παλιών φωτογραφιών του Τάκι ενώ συζητιέται η καλή φιλία και η ανάγκη του ανθρώπου για αυτή και ο Τάκης μιλά για ένα από τα τελευταία του έργα και για το παλιότερο έργο του «Σεμπάστιαν» του 1974.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
εικαστικές τέχνες, γλυπτική, Έλληνες καλλιτέχνες, εκπομπές λόγου
Αναφορές
ΕΥΗ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, παρουσιάστρια
ΤΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ, καλλιτέχνης
TAKIS, καλλιτέχνης
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΤΜΗΜΑ ΝΕΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΡΤ
Συντελεστές
Κείμενα - Παρουσίαση : ΕΥΗ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, Αρχισυνταξία: ΕΥΗ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, Δ/ση Φωτισμού : ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΓΑΝΗΣ , Δημοσιογραφική Επιμέλεια : ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Μουσική Σήματος : ΠΛΑΤΩΝ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗΣ, Σκηνογραφία : ΗΛΙΑΣ ΛΕΔΑΚΗΣ, Σκηνοθέτης : ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00.58.46.06
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Τύπος: VIDEO
Εικόνα: , 4:3
Ηχος: ΣΤΕΡΕΟΦΩΝΙΚΟΣ
Τελευταία Ενημέρωση
24/7/2024