ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ
0000068822
Στο επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ, ο ζωγράφος ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ παρουσιάζει το έργο του γλύπτη ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ. Αναφέρονται βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη, αλλά κυρίως αναλύεται η δεύτερη δημιουργική περίοδος του γλύπτη από το 1916 μέχρι και το θάνατό του στην Αθήνα το 1936.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000068822
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Στο επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ, ο ζωγράφος ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ παρουσιάζει το έργο του γλύπτη ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ. Αναφέρονται βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη, αλλά κυρίως αναλύεται η δεύτερη δημιουργική περίοδος του γλύπτη από το 1916 μέχρι και το θάνατό του στην Αθήνα το 1936.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το επεισόδιο αυτό της εκπομπής «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» είναι αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του διακεκριμένου γλύπτη της νεότερης Ελλάδας ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ. Γεννήθηκε το 1851 στον Πύργο της Τήνου. Καταγόταν από οικογένεια μαρμαρογλυπτών. Το 1872 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών και με υποτροφία του Πανελλήνιου Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα εκδηλώνονται οι πρώτες κρίσεις της ασθένειάς του και το 1888 οι γονείς του τον έκλεισαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Ο πατέρας του εναντιώθηκε εξαρχής στην ενασχόληση του γιού του με την γλυπτική. Μετά από 15 χρόνια εγκλεισμού επέστρεψε στην Τήνο. Η μητέρα του τον εμπόδισε να εργαστεί, θεωρώντας αιτία της ψυχασθένειάς του τη γλυπτική. Μετά το θάνατο της μητέρας του, το 1916, ο ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ επανέκαμψε, δημιουργώντας έργα ανυπέρβλητης αξίας. Με παρότρυνση της ανιψιάς του, μετακόμισε, το 1930, στην Αθήνα. Βιώνοντας πλέον την οικογενειακή θαλπωρή, δημιουργούσε αδιάκοπα σημαντικά έργα και αναγνωρίστηκε ως ο σημαντικότερος γλύπτης της Νεότερης Ελλάδας. Τα έργα του ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ διακρίνονται σε δυο περιόδους. Στην πρώτη περίοδο αναπαριστά πρόσωπα από μύθους, σύμφωνα με τα πρότυπα των κλασσικών γλυπτών. Τη δεύτερη περίοδο, την ονομαζόμενη «μεταλογική», τα γλυπτά του μετατρέπονται σε προσωπικά σύμβολα, φορείς της πνευματικής του περιπέτειας και εξομολογήσεις των βιωμάτων. Είναι αξιομνημόνευτη, σε έργα της δεύτερης περιόδου, η σύμπτυξη διαφορετικών χρόνων και χώρων, η πληρότητα και η λιτότητα στις μορφές του. Μερικά από τα πιο σπουδαία έργα του είναι η «ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ», η «ΜΗΔΕΙΑ», ο «ΣΑΤΥΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ» και η «ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΠΑΥΟΜΕΝΗ». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΔΟΥΚΑΣ στο βιβλίο του «Ο ΒΙΟΣ ΕΝΟΣ ΑΓΙΟΥ:ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ», τα έργα του ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ αγγίζουν την ψυχή των θεατών γιατί «ταυτίζοντας την προσωπική του περιπέτεια με την επιβίωση της φυλής μας, περνώντας από το φως του λογικού στο σκοτάδι της ανυπαρξίας, σαράντα ολόκληρα χρόνια και αναδυόμενος πάλι στο λόγο, μας καταθέτει ό, τι ήταν εντελώς δικό του, την αλήθεια του».
Ανάλυση Περιεχομένου
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
γλυπτική, γλύπτης, εργαστήριο, γλυπτό, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, προσωπικότητες
Αναφορές
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, γλύπτης
ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, ζωγράφος
ΣΤΡΑΤΗΣ ΔΟΥΚΑΣ, πεζογράφος
«ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ», γλυπτό
«ΜΗΔΕΙΑ», γλυπτό
«ΣΑΤΥΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ», γλυπτό
«ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΠΑΥΟΜΕΝΗ», γλυπτό
«Ο ΒΙΟΣ ΕΝΟΣ ΑΓΙΟΥ:ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ», βιβλίο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΚΥΚΛΑΔΕΣ, ΤΗΝΟΣ, ΟΙΚΙΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΟΙΚΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
[δεν αναφέρονται συντελεστές στους τίτλους]
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:21:10
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Ηχος: ΜΟΝΟΦΩΝΙΚΟΣ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΕΡΤ ΑΕ
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011