ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ
0000021808
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό φιλοξενείται ο ζωγράφος ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ ο οποίος μιλά για τη ζωή και το έργο του και καταθέτει τις προσωπικές του απόψεις για την πορεία της τέχνης.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000021808
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1997
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ
Περίληψη
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό φιλοξενείται ο ζωγράφος ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ ο οποίος μιλά για τη ζωή και το έργο του και καταθέτει τις προσωπικές του απόψεις για την πορεία της τέχνης.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στα πλαίσια της εκπομπής του ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ, ο δημοσιογράφος ΆΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ζητά από το ζωγράφο ΚΩΣΤΑ ΜΑΛΑΜΟ να παρουσιάσει τη ζωή και το έργο του. Ο φακός παρουσιάζει πολλά από τα έργα του. Ο ίδιος αναφέρει ότι για αυτόν η ενασχόληση με την τέχνη είναι υπόθεση συναρπαστική αλλά και πολυέξοδη και, δυστυχώς, η εμπορευματοποίηση είναι αυτή που ρυθμίζει τα πράγματα στην τέχνη σήμερα. Μιλά για τις επιρροές που δέχτηκε από τους ποιητές ΠΑΛΑΜΑ και ΚΑΒΑΦΗ, αλλά και για την επίδραση της συντροφιάς του ζωγράφου αφισών, ΣΤΕΦΟΥ ΑΛΜΑΛΙΩΤΗ. Εξηγεί πως η πολιτικοποίησή του επέδρασε στη δουλειά του και πως ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΡΑΣ με το χρονικό του κάνει αισθητή την παρουσία του σε πολλές μορφές του έργου του. Κλείνοντας, μιλά για την άρνησή του να οργανώσει την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην ΤΗΝΟ, αλλά και για την πικρία που γεύτηκε όταν απορρίφθηκε η πρόταση να καταλάβει μια αντίστοιχη έδρα στην ΑΘΗΝΑ ή τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
Τίτλοι έναρξης και τίτλος επεισοδίου: «ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ».
00:00:07:00
Πλάνο με οικογενειακές απεικονίσεις του Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ (ο πρώτος του πίνακας, φωτογραφίες).
00:00:17:00
Πλάνα ενός πίνακα που απεικονίζονται η ΖΙΤΣΑ και οι αγιογραφίες της μικρής εκκλησίας του χωριού αυτού.
00:00:30:00
Πλάνα που εναλλάσσονται παρουσιάζοντας διάφορους πίνακες του ζωγράφου Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ.
00:00:44:00
Στα πλάνα παρουσιάζονται δυο φωτογραφίες του ΜΑΛΑΜΟΥ νεότερου και μετέπειτα.
00:00:57:00
Αρχικά τα πλάνα εναλλάσσονται στους δυο συνομιλητές τον Κ. ΜΑΛΑΜΟ και τον Α. ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ, να βρίσκονται στο καθιστικό του σπιτιού του Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ. Στη συνέχεια ο φακός περιηγείται στους τοίχους του σπιτιού και παρουσιάζει πολλούς πίνακες του ζωγράφου. Μιλούν για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε το ζευγάρι στο να καταφέρει να συντηρήσει τη μονοκατοικία του.
00:03:03:00
Η συζήτηση μεταξύ τους συνεχίζεται και ο παρουσιαστής ρωτά σχετικά με το κόστος της υπόθεσης, τέχνη. Ο ΜΑΛΑΜΟΣ απαντά πως ήταν μια πολύ συναρπαστική μα πολυέξοδη υπόθεση για εκείνον και την οικογένειά του όλα αυτά τα χρόνια, γι’ αυτό και εργαζόταν σε σχολείο και αυτός και η γυναίκα του.
00:04:35:00
Ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ εκφράζει την άποψή του σχετικά με τους συλλέκτες και την εμπορευματοποίηση των έργων τέχνης. Αναφέρει ως παράδειγμα ότι συμβαίνει με τα έργα του VAN GOGH και την εμπορευματοποίησή τους μέσω κυκλωμάτων τέχνης.
00:08:20:00
Στο πλάνο εμφανίζεται κυρίως ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ λέγοντας, πως η εργασία του στο ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ αλλά κυρίως στο Κολλέγιο, υπήρξε η μεγαλύτερη στήριξη στο να αποφύγει τα κυκλώματα της εμπορευματοποίησης της τέχνης του. Με αυτήν κατάφεραν, αυτός και η γυναίκα του, και να ανταπεξέρχονται στα έξοδά τους και να εξελίσσουν ως προς το πιο μοντέρνο την τεχνική τους.
00:10:48:00
Πλάνα με πίνακες-έργα του Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ.
00:11:20:00
Οι δυο κύριοι συζητούν για την δυνατότητα εξέλιξης του κάθε καλλιτέχνη και αναφέρονται στις επιρροές που μπορεί να δεχτεί ο καθένας τους.
00:14:52:00
Ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ αναφέρεται στην εσωτερική ανάγκη του να γίνει ζωγράφος από την παιδική του ακόμα ηλικία. Απαντά πως, όταν ξεκίνησε να ζωγραφίζει δεν είχε ούτε τη μόρφωση ούτε την ευρύτερη παιδεία που θα έκανε την επιλογή του απόλυτα συνειδητή.
00:18:10:00
Πλάνα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες των νεανικών χρόνων του Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ.
00:18:31:00
Περιγράφει ο ζωγράφος, μετά την ερώτηση του δημοσιογράφου, την απόσταση που χωρίζει τη σύλληψη μιας ιδέας έως την υλοποίηση της. Φέρνει ως παράδειγμα το «ομαδικό πορτρέτο» του και στα στάδια έως την τελική του μορφή.
00:22:27:00
Ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ αναφέρει πως έχει καταστρέψει πολλά από τα έργα του όταν αυτά δεν ανταποκρίνονταν στις καλλιτεχνικές αξίες που επιθυμούσε να εκφράσει.
00:22:59:00
Θεωρεί πως τα έργα του έχουν ποιητική διάθεση και συμφωνεί με αυτούς που έχουν με αυτόν τον τρόπο εκφραστεί για το έργο του.
00:23:23:00
Ο δημοσιογράφος και ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ μιλούν για τον τόπο καταγωγής του ζωγράφου και την επιθυμία του να βρεθεί εκεί που μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλούν οι συγκυρίες δεν έχουν ευνοήσει.
00:24:03:00
Ο ζωγράφος μιλά για την επιρροή της ποίησης του ΚΑΒΑΦΗ και η επίδραση της παρουσίας του ΠΑΛΑΜΑ στη ζωή του. Σημαντική υπήρξε η επίδραση της συντροφιάς των φοιτητικών χρόνων και ιδιαίτερα του ΣΤΕΦΟΥ ΑΛΜΑΛΙΩΤΗ, πολύ γνωστού ζωγράφου αφισών. Αναφέρει και την εμπειρία του από την κατασκευή των αφισών και πως αυτό καθόριζε τον «καφέ» στον κήπο του ΖΑΠΠΕΙΟΥ.
00:27:49:00
Μετά από σχετική ερώτηση του δημοσιογράφου, ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ απάντα σχετικά με την επίδραση που είχε στην παιδική του ηλικία, η παρουσία μουσικών σχημάτων στο ζαχαροπλαστείο του πατέρα του. Συσχετίζει αυτή την παιδεία που έλαβε ως παιδί με τη ζωγραφική του.
00:30:59:00
Πλάνα που παρουσιάζουν γωνιές του σπιτιού του ζωγράφου και αποκαλύπτουν πολλά από τα έργα που κοσμούν τους τοίχους ή είναι ακόμα στο καβαλέτο στο ατελιέ του. Διακρίνεται και μια προσωπογραφία του.
00:32:03:00
Πλάνο του Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ να μιλά για το πάθος του να ζωγραφίζει ύπαιθρο. Αναφέρεται στις δυσκολίες που του δημιουργούσε το ΑΤΤΙΚΟ ΦΩΣ και συσχετίζει με το φως της ΗΠΕΙΡΟΥ. Πλάνα που εμφανίζουν έργα του ΜΑΛΑΜΟΥ και που απεικονίζουν αθηναϊκά σπίτια.
00:33:52:00
Ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ μιλά για την πολιτικοποίηση του και την επίδρασή της στον τρόπο της δουλειάς του. Δεν τον αφορά όμως ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός. Αναφέρει την επίδραση ενός χρονικού του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΡΑ και πως αυτές οι εικόνες βρίσκονται ακόμα στα έργα του σε διάφορες μορφές.
00:37:21:00
Πλάνα έργων του που μπορείς να δει κάποιος σκηνές από αυτό το χρονικό: της καταστροφής του ΚΟΜΜΕΝΟΥ(χωριού της Άρτας).
00:38:04:00
Η συζήτηση τώρα περιστρέφεται στα βιωματικά έργα του ΜΑΛΑΜΟΥ και αναφέρονται προσωπικές μαρτυρίες από την περίοδο της κατοχής και της αντίστασης.
00:39:49:00
Γίνεται τώρα λόγος για την ανάθεση στον Κ. ΜΑΛΑΜΟ της οργάνωσης του τμήματος της Ανώτατης σχολής ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, στον ΠΥΡΓΟ της ΤΗΝΟΥ. Εξηγεί τους λόγους που τελικά δεν αποδέχτηκε και στις δυσκολίες που αντιμετώπισε μετέπειτα.
00:41:25:00
Η συζήτηση φτάνει στις αιτήσεις του Κ. ΜΑΛΑΜΟΥ να καταλάβει αντίστοιχες έδρες στην Ανώτατη σχολή ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, στην απόρριψη του και στην πικρία του, που εκφράζεται ολοφάνερα.
00:45:26:00
Οι προσπάθειές του για τη δημιουργία της πινακοθήκης των Ιωαννίνων, τα προβλήματα, οι προοπτικές.
00:48:57:00
Στην τελευταία ερώτηση, αν υπάρχει κάποιος στίχος που έχει ζωγραφίσει, ο Κ. ΜΑΛΑΜΟΣ απάντα αρνητικά.
00:49:27:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ, ζωγράφοι, βιογραφία, ζωγραφική, εικαστικές τέχνες
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Παρουσιαστής:
ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθέτης:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΚΑΒΙΑΣ
Δημοσιογραφική Επιμέλεια:
ΡΟΥΛΑ ΚΡΙΚΩΝΗ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ
Αφήγηση:
ΑΛΕΚΟΣ ΔΡΑΓΩΝΑΣ
Εικονολήπτες:
ΜΑΝΩΛΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΣΤΟΛΗΣ
Φωτιστής:
ΧΑΡΗΣ ΠΕΤΡΙΔΗΣ
Ηλεκτρονικός:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΠΑΣ
Ρύθμιση ήχου:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΝΑΚΟΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΚΟΥΜΗΣ
Εργατοτεχνίτες:
ΗΛΙΑΣ ΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ
Μακιγιάζ:
ΡΕΝΑΤΑ ΑΛΕΞΗ
Φωτογράφος:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΔΩΡΗΣ
Φροντίστρια:
ΓΙΩΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Επιμέλεια Παραγωγής:
ΑΛΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΧΩΡΗ
Συντονισμός Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΒΙΛΙΚΑΣ
Τη Δημοτική Αστυνομία Αθήνας
το κομμωτήριο ΜΑΡΙ-ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΟΣ, Βυζαντίου 14-Ν. Σμύρνη
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:51:20
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009