ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΤΡΑΣ
0000008637
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον διηγηματογράφο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008637
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΤΡΑΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2006
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον διηγηματογράφο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζουν τη ζωή και το έργο του διηγηματογράφου «βιοπαλαιστή του γραψίματος», ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ. Ο συγγραφέας γεννήθηκε το 1871 και έζησε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια στον ΠΕΙΡΑΙΑ, όπου είδε τις δυσκολίες της ζωής των εργατών, την άστατη ζωή των περιθωριακών και γνώρισε τη φτώχεια από κοντά μετά την οικονομική καταστροφή και την αυτοκτονία του πατέρα του. Αυτές οι συνθήκες της ζωής του τον επηρέασαν στα διηγήματά του και διαμόρφωσαν τους ήρωες του. Ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ δεν έμεινε ανεπηρέαστος από τις κοσμοϊστορικές αλλαγές που συνέβαιναν στις αρχές του 20ου αιώνα. Ο ατίθασος χαρακτήρας του, η αριστερή και πολλές φορές αναρχική ιδεολογία του τον δυσκόλεψαν στη εύρεση εργασία. Παρόλα αυτά τα διηγήματά του είχαν φανατικό αναγνωστικό κοινό και όλες οι εφημερίδες ζητούσαν κείμενά του. Υπήρξαν όμως και κάποιοι που τον κατηγόρησαν ως «ταβερνογράφο». Ασχολήθηκε επίσης με τη συγγραφή αναγνωστικών του δημοτικού και σατυρικών και φανταστικών διηγημάτων. Πέθανε στο Κουκάκι το 1958, όπου ζούσε με τη γυναίκα του, με το παράπονο ότι παρά την επιθυμία του δεν έγινε ποτέ μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Αποσπάσματα από την αυτοβιογραφία του, από ημερολόγιο που κρατούσε την περίοδο της Κατοχής αλλά και πλούσιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό συμπληρώνουν την εικόνα του διηγηματογράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
Τίτλοι αρχής.
00:01:09:00
Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από το διήγημα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΟΛΟΙ ΜΕ ΡΩΤΟΥΣΑΝ» του 1929, ενώ προβάλλονται φωτογραφία του και πλάνα από τοπία της ΕΛΛΑΔΑΣ.
00:02:58:00
Ο αφηγητής διαβάζει κείμενο του πεζογράφου ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ για τον λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, στο οποίο περιγράφει τα ιστορικά γεγονότα που διαπερνούν μέσα από τα διηγήματά του. Προβάλλονται φωτογραφία του ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ, το γεφύρι της ΑΡΤΑΣ, απεικόνιση του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897, απεικόνιση στην οποία ο Βασιλιάς ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α από τον εξώστη των ανακτόρων απευθύνεται προς το λαό της ΑΘΗΝΑΣ ο οποίος έκανε πορεία από το ΠΕΔΙΟ του ΑΡΕΩΣ στο ΣΥΝΤΑΓΜΑ στις 14 Σεπτεμβρίου 1909, φωτογραφία στρατιώτη, πλάνα αρχειακού υλικού από την Καταστροφή της Σμύρνης και από Έλληνες Αντάρτες.
00:03:44:00
Ο αφηγητής αναφέρει την δημοσίευση στο λογοτεχνικό περιοδικό «ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΝ ΜΑΣ» του πρώτου διηγήματος του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΤΟ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ ΙΕΡΕΩΣ» στα 1900, ενώ παρουσιάζεται εξώφυλλο του περιοδικού, σελίδα με το διήγημα και φωτογραφία του λογοτέχνη.
00:04:14:00
Ο αφηγητής περιγράφει το ιστορικό πλαίσιο και τα καλλιτεχνικά ρεύματα των αρχών του 20ου αιώνα στην ΕΛΛΑΔΑ και στην ΕΥΡΩΠΗ, ενώ παρουσιάζονται σατιρικό σκίτσο της ΕΛΛΑΔΑΣ, απεικονίσεις του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897 και της ΕΛΛΑΔΑΣ ως γυναίκας που ξεσηκώνει το λαό, φωτογραφία του Πρωθυπουργού ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, φωτογραφίες από εργάτες σε εργοστάσια στην ΕΥΡΩΠΗ, προτομή του κλασσικού συνθέτη ΦΡΕΝΤΕΡΙΚΟ ΣΟΠΕΝ (FREDERIC CHOPIN), φωτογραφία του 1920 με τους Γάλλους Υπερρεαλιστές PAUL CHADOURNE, T. TZARA, PHILIPPE SOUPAULT, SERGE CHARCHOUNE, PAUL ELUARD, JACQUES RIGAUT, MICK SOUPAULT, GEORGES RIBEMOND – DESSAIGNES, φωτογραφίες του συγγραφέα ΜΑΡΣΕΛ ΠΡΟΥΣΤ (MARCEL PROYST), του Ιρλανδού ποιητή και συγγραφέα ΤΖΑΙΗΜΣ ΤΖΟΥΣ (JAMES JOYCE) και του «Κύκλου της Εστίας» στην οποία από αριστερά προς τα δεξιά όρθιοι είναι οι: ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΟΣ, Γ. ΚΑΣΔΟΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ και ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ και καθιστοί είναι οι: Θ. ΒΕΛΙΑΝΝΙΤΗΣ, ΠΕΡΡΗΣ, Ν. Γ. ΠΟΛΙΤΗΣ, ΣΤ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ΜΙΚΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ και ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΛΥΚΟΥΔΗΣ και τέλος φωτογραφία του πεζογράφου ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ.
00:05:35:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ γεννήθηκε το 1871 ή 1872 μέσα σε πλοίο στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ και διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του που δημοσιεύθηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», στο οποίο ο λογοτέχνης μιλάει για την γνωριμία των γονιών του, τη γέννησή του και τα πρώτα χρόνια της ζωής του, ενώ παρουσιάζονται απεικόνιση του λογοτέχνη, εξώφυλλα και σελίδες του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», πλάνα αρχειακού υλικού από την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, φωτογραφία του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΟΥΤΥΡΑ, πατέρα του λογοτέχνη, και του ίδιου.
00:07:10:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ και ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ παραθέτουν βιογραφικά στοιχεία σχετικά με τη διαδρομή του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ ώσπου να εγκατασταθεί με την οικογένεια του στον ΠΕΙΡΑΙΑ, ενώ προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, έργο τέχνης στο οποίο απεικονίζεται παραλιακή πόλη και φωτογραφία εργατών.
00:07:39:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο πατέρας του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ διορίστηκε συμβολαιογράφος στον ΠΕΙΡΑΙΑ και εξαιτίας αυτής της συνθήκης ο λογοτέχνης ήρθε σε επαφή από πολύ νωρίς με τη βιομηχανία αλλά και με τα περιθωριακά στρώματα του λιμανιού και αυτά τα βιώματα πέρασαν στα διηγήματά του, ενώ παρουσιάζονται φορολογική δήλωση εποχής, φύλλα εφημερίδας, πλάνα σε βιομηχανική περιοχή και στον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:08:13:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ περιγράφει τα παιδικά χρόνια του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και τον ατίθασο χαρακτήρα του, ενώ προβάλλονται πλάνα από τον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:08:25:00
Ο αφηγητής αναφέρει τις σπουδές του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ ως πλοίαρχος και τενόρος και διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του, στο οποίο αναφέρεται στο δάσκαλο της μουσικής του και στην επιθυμία του να βγει στο θέατρο. Ο αφηγητής μιλάει για τη φαντασία του λογοτέχνη και το όνειρό του να δημιουργήσει ελεύθερο κράτος στην ΑΦΡΙΚΗ, ενώ διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του που αναφέρεται στο συγκεκριμένο όνειρό του. Παράλληλα, παρουσιάζονται ασπρόμαυρα πλάνα από τον ΠΕΙΡΑΙΑ, πλάνα από ρεσιτάλ πιάνου, έργα τέχνης στα οποία απεικονίζονται μουσικοί και ηθοποιοί, πλάνα από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, εικονογραφημένα βιβλία, έργα τέχνης τα οποία απεικονίζουν Βιετναμέζους και φωτογραφίες και απεικονίσεις ιθαγενών της ΑΦΡΙΚΗΣ, ασπρόμαυρη φωτογραφία τσαγκάρη και δρόμου του Παλιού Πειραιά.
00:10:19:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρει ότι η άστατη ζωή που έκανε ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ στον ΠΕΙΡΑΙΑ το 1880 αποτυπώνονται στο έργο του, ενώ παρουσιάζεται ασπρόμαυρη φωτογραφία από δρόμο του ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:10:31:00
Ο αφηγητής μιλάει για την ασθένεια του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και το αντίκτυπο που είχε στη ζωή του και διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του στο οποίο ο λογοτέχνης περιγράφει πώς ασχολήθηκε με τη συγγραφή διηγημάτων. Ο αφηγητής μιλάει για την ενασχόληση του πατέρα του λογοτέχνη με τις οικοδομικές επιχειρήσεις και το κτίσιμο ενός εργοστασίου. Παράλληλα, παρουσιάζονται ασπρόμαυρη φωτογραφία σε δρόμο του ΠΕΙΡΑΙΑ, παρτιτούρα, σελίδες από το λογοτεχνικό περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΟΣ», φωτογραφίες με οικοδόμους να ξεκουράζονται και πλάνα με θάλασσα.
00:11:33:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ τονίζει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ γνώρισε τον κόσμο της εργασίας μέσα από το Χυτήριο του πατέρα του.
00:11:39:00
Ο αφηγητής αναφέρει τη λογοτεχνική συντροφιά, η οποία συγκεντρωνόταν στο γραφείο του Χυτηρίου, που ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ έγραφε τα διηγήματά του, τη γνωριμία του και το γάμο του με την ΜΠΕΤΙΝΑ ΦΕΧΤΣΗ, ενώ διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του λογοτέχνη που γράφει για τα παραπάνω γεγονότα. Ο αφηγητής μιλάει για την οικονομική καταστροφή και την αυτοκτονία του πατέρα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται φωτογραφία και πλάνα από εργοστάσια, εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ», ασπρόμαυρες φωτογραφίες της συζύγου του λογοτέχνη, της οικογένειας της, του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, του ζευγαριού και του πατέρα του.
00:13:07:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ και η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ τονίζουν ότι η οικονομική καταστροφή και η αυτοκτονία του πατέρα του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ τον επηρέασε στη ζωή και στο έργο του, ενώ προβάλλονται φωτογραφία του πατέρα του και πλάνα από βιομηχανική περιοχή και ασπρόμαυρα πλάνα από λιμάνι.
00:13:24:00
Ο αφηγητής μιλάει για την εγκατάσταση του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ στο ΚΟΥΚΑΚΙ και τη γέννηση των δυο κοριτσιών του, ενώ προβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα από Χυτήριο και απόδειξη της πληρωμής για τη γέννηση των παιδιών του λογοτέχνη.
00:13:41:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ κάνει λόγο για την ανέχεια του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, όταν κατοικεί με την οικογένεια του στο ΚΟΥΚΑΚΙ.
00:13:46:00
Ο αφηγητής μιλάει για την προσφορά του λογοτεχνικού περιοδικού «ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΝ ΜΑΣ», για τον αντίκτυπο που είχε η έκδοση του διηγήματος του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΛΑΓΚΑΣ» και διαβάζει κριτική του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ για το συγκεκριμένο διήγημα. Ο αφηγητής περιγράφει το περιεχόμενο του διηγήματος και το χαρακτήρα του ήρωα. Ο αφηγητής μιλάει για τα ιστορικά γεγονότα και την κοινωνικοπολιτική κατάσταση στην ΕΛΛΑΔΑ, από τα οποία δέχτηκε επιδράσεις ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ στα έργα του και στη διαμόρφωση των ηρώων του. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΝ ΜΑΣ», των βιβλίων «ΤΟ ΓΚΡΕΜΙΣΜΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» και «Ο ΛΑΓΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, φωτογραφία, σκίτσο και χειρόγραφα του λογοτέχνη ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ και σελίδα από το τελευταίο διήγημα, λαϊκή εικόνα της εποχής στην οποία αναπαρίσταται η επίθεση του τουρκικού ιππικού εναντίων των ελληνικών θέσεων στο ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 και δεύτερη στην οποία απεικονίζεται ο Συνταγματάρχης Πυροβολικού ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΜΟΛΕΝΣΚΗΣ, φωτογραφία του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και σελίδες από τα διηγήματά του «Ο ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ» και «Η ΜΑΓΕΜΕΝΗ ΛΙΜΝΗ», εξώφυλλα των συλλογών διηγημάτων του «ΠΑΠΑΣ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ», «ΟΙ ΑΛΑΝΙΑΡΙΔΕΣ», κινηματογραφικό και φωτογραφικό υλικό από τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, από την καθημερινή ζωή στην ΑΘΗΝΑ στις αρχές του 20ου αιώνα και φύλλα εφημερίδων με δημοσιευμένα διηγήματα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
00:17:26:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ περιγράφει του ήρωες των διηγημάτων του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και τους παραλληλίζει με τους «ΜΟΙΡΑΙΟΥΣ» του ποιητή ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, ενώ παρουσιάζονται φύλλα εφημερίδων με δημοσιευμένα διηγήματα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, φωτογραφία του ποιητή ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ και θαμώνων καφενείου και οργανοπαιχτών.
00:17:56:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ σχολιάζει τον χαρακτηρισμό «ταβερνογράφος» που έχουν αποδώσει κάποιοι κριτικοί στο λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, ενώ παρουσιάζεται ασπρόμαυρη φωτογραφία θαμώνων και οργανοπαιχτών σε καφενείο.
00:18:15:00
Ο αφηγητής κάνει λόγο για τα λογοτεχνικά περιοδικά στην ΕΛΛΑΔΑ αλλά και στην ΑΙΓΥΠΤΟ που συνεργαζόντουσαν με το λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και για την έκδοση της πρώτης συλλογής διηγημάτων του «Ο ΛΑΓΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» το 1919. Ο αφηγητής περιγράφει τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα της δεκαετίας του 1910 και σημειώνει ότι οι ήρωες του λογοτέχνη παρακολουθούν και συμμετέχουν στην κοσμοϊστορικές αλλαγές που συμβαίνουν γύρω τους. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφία και σκίτσο του λογοτέχνη, πρωτοσέλιδα των λογοτεχνικών περιοδικών «Ο ΝΟΥΜΑΣ», «ΜΑΥΡΟΣ ΓΑΤΟΣ», «ΝΕΑ ΖΩΗ», «ΓΡΑΜΜΑΤΑ» και της εφημερίδας «ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ», φωτογραφία νέων της εποχής, ασπρόμαυρη φωτογραφία με τα μέλη του Α Πανελλαδικού Σοσιαλιστικού Συνεδρίου να ιδρύουν το ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΣΕΚΕ) στον ΠΕΙΡΑΙΑ το 1918 και με τα μέλη του Β Συνεδρίου του ΣΕΚΕ να αποφασίζουν τον Απρίλιο του 1920 την προσχώρησή του στην Τρίτη Σοσιαλιστική Διεθνή και το μετονομάζουν σε Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και φωτογραφία του λογοτέχνη.
00:19:43:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ περιγράφει τη δυσπιστία που έχουν οι ήρωες του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ απέναντι στην εξουσία.
00:19:57:00
Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ στο οποίο μιλάει για τον αγώνα της συγγραφής των διηγημάτων του και τον χαρακτηρίζει «βιοπαλαιστή του γραψίματος», ενώ παρουσιάζονται εξώφυλλα των εφημερίδων «ΤΟ ΕΡΓΟΝ» και «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ» και φύλλα με δημοσιευμένα διηγήματά του.
00:20:33:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ και η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ αναφέρουν ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ ζούσε από τη συγγραφή των διηγημάτων του και σχολιάζουν την πλούσια παραγωγή του.
00:21:09:00
Ο αφηγητής αναφέρει τη γέννηση των δυο κοριτσιών του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και την αναγνώριση της λογοτεχνικής του αξίας που ήρθε σταδιακά από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ τη δεκαετία του 1920, ενώ παρουσιάζονται οικογενειακή φωτογραφία του λογοτέχνη, πλάνα από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, σελίδα με το διήγημά του «ΤΡΕΙΣ ΔΟΚΙΜΕΣ» και εξώφυλλο του βιβλίου του «ΟΝΕΙΡΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ» και πλάνα αρχειακού υλικού από την εκστρατεία του 1922.
00:21:56:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ περιγράφει την ιδιαίτερη προσωπικότητα του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και την αγάπη που του είχε το φανατικό αναγνωστικό κοινό του, ενώ παρουσιάζονται φύλλο εφημερίδας με διήγημα του, πορτρέτα του και πλάνα από τον εξωτερικό χώρο ταβέρνας.
00:22:24:00
Ο αφηγητής μιλάει για το φανατικό αναγνωστικό κοινό του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και για την λογοτεχνική και εκδοτική του παραγωγή κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920, ενώ παρουσιάζονται σελίδα με τίτλο «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΣΑΒΒΑΤΟΒΡΑΔΑ», φωτογραφίες από τον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο βιβλιοπωλείου, του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και των Ρώσων συγγραφέων ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ (ANTON CHEKHOV), ΛΕΩΝ ΤΟΛΣΤΟΙ (LEO TOLSTOY) και ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΥ (MAXIM GORKY).
00:23:08:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ μιλάει για την επιρροή του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ από τους Ρώσους συγγραφείς, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία των Ρώσων συγγραφέων ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ (ANTON CHEKHOV), ΛΕΩΝ ΤΟΛΣΤΟΙ (LEO TOLSTOY) και ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΥ (MAXIM GORKY) και σελίδα με διήγημά του.
00:23:27:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ τονίζει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ δεν διάβαζε ιδιαίτερα λογοτεχνικά βιβλία και όσα έγραφε ήταν από την προσωπική του εμπειρία, ενώ παρουσιάζεται σελίδα από διήγημά του.
00:23:38:00
Ο αφηγητής κάνει λόγο για τις κριτικές που δέχτηκε ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ για το ύφος στα διηγήματά του και διαβάζει αποσπάσματα από κριτικές του λογοτέχνη ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ για τον ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφία του δεύτερου, εξώφυλλο του βιβλίου του ΕΝΤΓΚΑΡ ΑΛΛΑΝ ΠΟΕ (EDGAR ALLAN POE) «ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΜΟΡΓΚ» και της «ΠΕΙΝΑΣ» του ΚΝΟΥΤ ΧΑΜΣΟΥΝ (KNUT HAMSUN), φωτογραφία του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ και εξώφυλλο του βιβλίου με τη συλλογή των επιστολών του «ΣΑΣ ΑΣΠΑΖΟΜΑΙ ΦΑΙΔΩΝ» και του βιβλίου του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΝΥΧΤΕΣ ΜΑΓΕΙΑΣ», εξώφυλλο του περιοδικού «ΕΣΠΕΡΟΣ» και σελίδες από διήγημα του, φύλλο από το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» με το διήγημα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΠΑΡΑΡΛΑΜΑ».
00:25:03:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ περιγράφει την πρώτη του επαφή με το έργο του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και την πραγματοποίηση του ονείρου του να εκδώσει όλα του τα διηγήματα, ενώ παρουσιάζονται τα «ΑΠΑΝΤΑ» του.
00:25:30:00
Ο αφηγητής μιλάει για τις αρνητικές κριτικές που δέχτηκε το έργο του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ από συγγραφείς όπως ο ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ και ο ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΡΟΡΙΤΗΣ, αλλά και για τα θετικά σχόλια του λογοτέχνη ΠΑΥΛΟΥ ΝΙΡΒΑΝΑ, ενώ παρουσιάζονται εσώφυλλο του βιβλίου «ΕΙΚΟΣΙ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ», σελίδα από το διήγημα «ΜΟΝΑΧΟΙ, ΜΟΝΑΧΟΙ!», φωτογραφίες και σκίτσα των δυο τελευταίων λογοτεχνών, εξώφυλλο της εφημερίδας «ΤΟ ΕΡΓΟΝ» και του λογοτεχνικού περιοδικού «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ» με σκίτσο που απεικονίζει τον ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ να γράφει.
00:26:39:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ περιγράφει τα χαρακτηριστικά της γραφής του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ εξαιτίας των οποίων αγάπησε τα διηγήματά του.
00:26:52:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ συνεργαζόταν με όλες τις εφημερίδες και τα περιοδικά της εποχής του και κάνει λόγο για τη συνεργασία του με τον ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ για τη συγγραφή αναγνωστικών για το σχολείο. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του λογοτέχνη στο οποίο μιλάει για τη φτώχεια και για τα χρόνια που είχε την παραπάνω συνεργασία που διακόπηκε από την κυβέρνηση του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΠΑΓΚΑΛΟΥ. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφία του λογοτέχνη, εξώφυλλο του βιβλίου του «ΣΤΟΥΣ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ», φύλλο εφημερίδας με το διήγημα του «ΤΟ ΟΥΡΛΙΑΣΜΑ», εξώφυλλα και σελίδες της εφημερίδας «ΑΣΤΗΡ», του λογοτεχνικού περιοδικού «ΕΣΠΕΡΟΣ», των εφημερίδων «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ» και «ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΗ», «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ», «ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ», των περιοδικών «ΑΕΡΑ», «ΕΘΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ», «ΝΕΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ», «ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ» και της εφημερίδας του εξωτερικού «ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ» και «ΤΟ ΕΡΓΟΝ», εξώφυλλα και σελίδες αναγνωστικών του Δημοτικού και πλάνα αρχειακού υλικού στα οποία διακρίνεται ο Δικτάτορας ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ να βγαίνει από άμαξα.
00:29:14:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ περιγράφει τους ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ και τον τρόπο ζωής στην πρωτεύουσα τη δεκαετία του 1920, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφία του λογοτέχνη, πλάνα αρχειακού υλικού με την ΑΘΗΝΑ του 1921 και φωτογραφία της ίδιας εποχής.
00:29:37:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ σημειώνει ότι ο λογοτέχνης υποστηρίχθηκε και από τις δυο καλλιτεχνικές τάσεις, της κοινωνικής λογοτεχνίας και του αισθητισμού. Παράλληλα, παρουσιάζονται σελίδες από βιογραφία του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και φωτογραφία του.
00:29:58:00
Ο αφηγητής μιλάει για την διεθνή αναγνώριση του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, την αγάπη του για τα ζώα και τη συχνή αναφορά του σ’ αυτά στα διηγήματά του. Ο αφηγητής περιγράφει την πολυπρόσωπη προσωπικότητα του λογοτέχνη, όπως εμφανιζόταν στις ταβέρνες αλλά και στις μοναχικές του στιγμές. Παράλληλα, παρουσιάζονται εξώφυλλο ξένου λογοτεχνικού περιοδικού, άρθρα εφημερίδων που γράφουν για την αναγνώριση του λογοτέχνη στο εξωτερικό, σελίδες με μεταφρασμένο διήγημα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, εξώφυλλο γαλλικής συλλογής που περιλαμβάνει και διήγημα του, άρθρα σε ξένα περιοδικά που γράφουν για τον λογοτέχνη, πλάνα με κτηνοτρόφους, εξώφυλλα των διηγημάτων του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «Ο ΘΡΗΝΟΣ ΤΩΝ ΒΩΔΙΩΝ», «ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ», εξώφυλλα του λογοτεχνικού περιοδικού «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΙΣ», ασπρόμαυρη φωτογραφία με θαμώνες ταβέρνας, πλάνα από ταβέρνα και σκίτσο που αναπαριστά το λογοτέχνη.
00:32:29:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ τονίζει το μοναχικό χαρακτήρα του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, ο οποίος έχει περάσει και στα διηγήματά του, και σημειώνει ότι φωτογραφιζόταν πάντα μόνος του. Παράλληλα, παρουσιάζονται προσωπογραφία και φωτογραφίες του λογοτέχνη. Επίσης, φωτογραφίες του ποιητή ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ.
00:33:26:00
Ο αφηγητής περιγράφει την καθημερινή ζωή του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και της συζύγου του και σημειώνει ότι και τη δεκαετία του ‘30 οι συνεργασίες του με τα περιοδικά και της εφημερίδες συνεχίζονται. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, στην οποία περιγράφει την πολιτική του ιδεολογία. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται χειρόγραφο του λογοτέχνη, σκίτσο που αναπαριστά τον ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, ασπρόμαυρα πλάνα και φωτογραφίες από τον ΠΕΙΡΑΙΑ, πλάνα αρχειακού υλικού από την Οκτωβριανή Επανάσταση, στα οποία διακρίνεται ο ηγέτης της Επανάστασης ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ (VLADIMIR LENIN) σε ομιλία του στο μνημείο «ΜΑΡΞ – ΕΝΓΚΕΛΣ», από ομιλία του στρατιωτικού και πολιτικού ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΝΔΥΛΗ.
00:34:40:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ μιλάει για την αριστερή ιδεολογία του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και τονίζει ότι ποτέ δεν ανήκε σε κάποια πολιτική παράταξη, ενώ παρουσιάζονται πλάνα αρχειακού υλικού από την Οκτωβριανή Επανάσταση.
00:35:05:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ σχολιάζει την αριστερή ιδεολογία του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και αναφέρει το θαυμασμό του πεζογράφου ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ στο πρόσωπό του. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την Οκτωβριανή Επανάσταση, φωτογραφία του ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ, εξώφυλλο της «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ “ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ”», σελίδα με το διήγημα του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΥ», ασπρόμαυρα πλάνα με αγροτικές εργασίες.
00:35:40:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ διαβάζει γράμμα του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ προς τον φίλο του ΠΑΡΓΑ, στο οποίο περιγράφει την δυσκολία του να βρει εργασία εξαιτίας της ιδεολογίας του. Παράλληλα παρουσιάζονται φωτογραφία του φίλου του, πρωτοσέλιδα των εφημερίδων «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», «ΠΡΩΙΑ» και «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ».
00:36:27:00
Ο αφηγητής χαρακτηρίζει τον λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ με δυο αντιφατικά χαρακτηριστικά, πεσιμιστή και αγωνιστή. Μιλάει για την αλληλογραφία του με τον ποιητή και πεζογράφο ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και το συγγραφέα ΝΙΚΟ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗ και διαβάζει κείμενο του πεζογράφου ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ που σχολιάζει τα χαρακτηριστικά του έργου και τους ήρωες του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, ενώ παρουσιάζονται εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΠΟΧΗ», φύλλο με το διήγημα του λογοτέχνη «Ο ΚΑΤΑΚΛΕΙΣΜΟΣ», απεικόνιση του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, του ποιητή και θεατρικού συγγραφέα ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ (WILLIAM SHAKESPEARE), χειρόγραφα γράμματα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και του ΝΙΚΟΥ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗ, φωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ, του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και άλλη στην οποία διακρίνονται οι Γάλλοι υπερρεαλιστές ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ (ANDRE BRETON), ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ (PAUL ELUARD) και JAQUES PREVERT, TRISTAN TZARA, φωτογραφία του Αμερικανού ποιητή ΤΟΜΑΣ ΣΤΕΡΝΣ ΕΛΙΟΤ (THOMAS STEARNS ELIOT), του ποιητή Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ και Ελλήνων εργατών καθώς και ασπρόμαυρα πλάνα από εργοστάσιο υφαντουργίας.
00:38:12:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ αναζητάει στα έργα του και στους ήρωες του την υποκειμενικότητα, ενώ προβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα από εργοστάσιο υφαντουργίας και φύλλο εφημερίδας με το διήγημα του λογοτέχνη «ΣΥΖΥΓΟΣ ΚΑΙ ΕΡΑΣΤΗΣ.
00:38:28:00
Ο Κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ, σε βιβλιοθήκη, χαρακτηρίζει τον λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ ρεαλιστή και ανθρωποκεντρικό συγγραφέα
00:38:48:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ, υποστηρίζει ότι η μανία του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ για τη μοναχικότητα είναι που τον κάνει μοντέρνο συγγραφέα, ενώ παρουσιάζεται εξώφυλλο της συλλογής διηγημάτων του «Η ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΚΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ» και σελίδα με το διήγημα του «ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ».
00:39:01:00
Ο Κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ αναφέρει ότι το λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ τον ενδιέφερε η ψυχολογία της συμπεριφοράς των ηρώων του, ενώ παρουσιάζεται εξώφυλλο της συλλογής διηγημάτων του «ΜΕΡΕΣ ΤΡΟΜΟΥ».
00:39:09:00
Ο αφηγητής περιγράφει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και του έργου του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και αναφέρει ότι με την είσοδο της Γενιάς του ’30 στα λογοτεχνικά πράγματα ο λογοτέχνης ασχολείται με τη σάτιρα και το φανταστικό διήγημα, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφία του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, εξώφυλλο και σελίδα της συλλογής διηγημάτων του «ΖΩΗ ΑΡΡΩΣΤΕΜΕΝΗ», πλάνα από την κρεβατοκάμαρα κα την τραπεζαρία σπιτιού, εξώφυλλα και σελίδες του βιβλίου «Ο ΠΟΛΕΜΟΣ» του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, του μυθιστορήματος του ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ «Η ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ ΙΖΑΜΠΩ», του «ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΓΡΙΩΝ» του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ και τα «ΤΡΙΑΝΤΑ ΔΥΟ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ».
00:40:23:00
Ο Κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ, σε βιβλιοθήκη, περιγράφει το περιεχόμενο ενός φανταστικού διηγήματος του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
00:40:54:00
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και συγγραφέας ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ είναι πρωτοπόρος στο είδος του φανταστικού διηγήματος.
00:41:02:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ κάνει λόγο για την ασχολία του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ με τη σάτιρα και το φανταστικό διήγημα και την χαρακτηρίζει διέξοδο από την κούραση του υπόλοιπου έργου του. Παράλληλα, παρουσιάζεται εσώφυλλο της σάτιρας του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ».
00:41:17:00
Ο Κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ περιγράφει το περιεχόμενο του διηγήματος του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΑΠΕΙΡΟΙ ΚΟΥΤΣΟΙ», δείχνοντας το ενδιαφέρον του λογοτέχνη για την ψυχολογία της συμπεριφοράς των ηρώων του. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται πλάνα αρχειακού υλικού από πεδία μαχών.
00:42:03:00
Ο αφηγητής χαρακτηρίζει τον ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ εισηγητή της σύγχρονης λογοτεχνίας της επιστημονικής φαντασίας στην ΕΛΛΑΔΑ μετά την έκδοση του βιβλίου του «ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ ΣΤΟΝ ΑΡΗ», αναφέρει την λογοτεχνική του παραγωγή κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’30. Ο αφηγητής μιλάει για τον παραμερισμό του λογοτέχνη από τους κριτικούς της Γενιάς του ’30 και την κατάταξή του στους ελάσσονες διηγηματογράφους. Παράλληλα, παρουσιάζονται φύλλο εφημερίδας με το διήγημα του λογοτέχνη «ΠΟΙΟΣ Ο ΔΥΝΑΤΟΣ;», εξώφυλλα του βιβλίου του «ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ ΣΤΟΝ ΑΡΗ», του περιοδικού «ΕΒΔΟΜΑΣ», της συλλογής διηγημάτων του «ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ», άρθρο του ΝΤ. ΕΣΣΕΛΙΝΓΚ «ΟΙ ΚΑΛΠΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ», σελίδα με το διήγημα του λογοτέχνη «ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΤΟΥ ΚΑΜΕΝΑ», εξώφυλλο της συλλογής διηγημάτων του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ» και εσώφυλλο της συλλογής «ΟΝΕΙΡΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ», φωτογραφία στην οποία διακρίνονται οι πεζογράφοι ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ και ΘΡΑΣΟΣ ΚΑΣΤΑΝΑΚΗΣ και άλλη με τους πεζογράφους ΑΓΓΕΛΟ ΤΕΡΖΑΚΗ, ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ, ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ και τη σύζυγο του ΘΡΑΣΟΥ ΚΑΣΤΑΝΑΚΗ, ΕΛΠΙΔΑ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ, εξώφυλλο και σελίδα του μυθιστορήματος του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΤΡΙΚΥΜΙΕΣ», φύλλο εφημερίδας με το μυθιστόρημα του λογοτέχνη «ΤΟ ΒΑΣΑΝΟ ΤΗΣ ΥΠΟΨΙΑΣ».
00:43:33:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ κάνει λόγο για την εποχή της συγγραφικής παρακμής του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, η οποία συνέπεσε με την εμφάνιση της Γενιάς του ’30. Παράλληλα, παρουσιάζεται πρωτοσέλιδο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ».
00:43:57:00
Ο αφηγητής περιγράφει τη γιορτή που διοργανώθηκε προς τιμή του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ για τα σαράντα χρόνια στη λογοτεχνία. Ο αφηγητής μιλάει για το ημερολόγιο που κρατούσε ο λογοτέχνης κατά τη διάρκεια της Κατοχής και τη μετέπειτα δημοσίευση του σε εφημερίδες. Παράλληλα, παρουσιάζονται η πρόσκληση για τη γιορτή για τα σαράντα χρόνια του λογοτεχνικού έργου του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, η λαδόκολλα στην οποία υπέγραψαν όλοι οι λογοτέχνες που παρευρέθηκαν στη γιορτή, πλάνα αρχειακού υλικού από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και χειρόγραφα από το ημερολόγιο του λογοτέχνη, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Η ΑΥΓΗ» και φύλλο της στο οποίο είναι δημοσιευμένο το απόσπασμα από το ημερολόγιο του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
00:45:24:00
Ο συγγραφέας ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ μιλάει για το ημερολόγιο που κρατούσε ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ παρουσιάζονται πρωτοσέλιδο και φύλλα της εφημερίδας «ΑΥΓΗ» και του «ΠΑΡΟΙΚΟΥ» με άρθρα για το ημερολόγιο του καθώς και χειρόγραφά του.
00:45:50:00
Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα του ημερολογίου που κρατούσε κατά τη διάρκεια της Κατοχής ο λογοτέχνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ, ενώ παρουσιάζονται χειρόγραφα του λογοτέχνη, πλάνα αρχειακού υλικού με πορεία διαμαρτυρίας κατά τη διάρκεια της Κατοχής, με τον υποστράτηγο του ΕΛΑΣ, ΑΡΗ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗ και τους συναγωνιστές του και διήγημά του λογοτέχνη δημοσιευμένο στην εφημερίδα «ΕΘΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ».
00:46:44:00
Ο αφηγητής μιλάει για την τελευταία έκδοση του λογοτέχνη ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΑΡΓΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ», την φιλία και την αλληλογραφία του με τον πεζογράφο ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ. Επίσης, περιγράφει τα τελευταία χρόνια της ζωής του, την άκαρπη προσπάθεια του να γίνει μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και το τέλος του τον Μάρτιο του 1958. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται χειρόγραφα του λογοτέχνη, πλάνα αρχείου από τη Διασυμμαχική Οργάνωση Αρωγής και Αποκαταστάσεως (UNRRA) για την αποκατάσταση των Ελλήνων από τις πληγές του Β Παγκοσμίου Πολέμου, από τον Εμφύλιο Πόλεμο, εξώφυλλο του αυτοβιογραφικού αφηγήματος του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ «ΑΡΓΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ», φωτογραφία του ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ και σελίδες με άρθρο του για το λογοτέχνη, εξώφυλλο του βιβλίου «ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ 1948», φωτογραφίες της συζύγου και των κοριτσιών του λογοτέχνη καθώς και προσωπογραφίες του, πλάνα από το κτήριο της Ακαδημίας Αθηνών, από αίθουσα συνεδριάσεων και φωτογραφία του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
00:49:18:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ, βιογραφία, διηγήματα, διηγηματογράφοι, συγγραφείς, λογοτεχνία, Μεσοπόλεμος
Αναφορές
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ, συγγραφέας
«ΟΛΟΙ ΜΕ ΡΩΤΟΥΣΑΝ», διήγημα
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΟΥΝΙΑ, αναπληρώτρια καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων
ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ, συγγραφέας
«ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΛΑΓΚΑΣ», νουβέλα
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ, συγγραφέας
«ΑΡΓΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ», αυτοβιογραφικό αφήγημα
«Ο ΘΡΗΝΟΣ ΤΩΝ ΒΟΔΙΩΝ», διήγημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Φωτογραφία:
ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΘΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχοληψία:
ΜΑΡΚΟΣ ΖΕΡΒΟΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Μοντάζ-μιξάζ:
ΟΡΣΑΛΙΑ ΚΑΤΑΚΗ
Κείμενο:
ΒΑΣΙΑΣ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε
Ήχος:
STYDIO ERA
AKRON STUDIO
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝ/ΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
Το Ε. Λ. Ι. Α
Το Ε. ΚΕ. ΒΙ
Την ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα:
Digital BETACAM
Με κάμερα SONY 700 DW
Και το μοντάζ σε AVID
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:08:24
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009