ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ
0000008603
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008603
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2004
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά εκπομπών «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ παρουσιάζει εξέχοντες έλληνες λογοτέχνες και ποιητές που με το έργο τους και την προσωπικότητά τους επηρρέασαν την πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική ζωή της εποχής τους. Στην εκπομπή αυτή φιλοξενείται ο πολυγραφότατος ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ. Γεννημένος στη ΛΥΔΙΑ της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ από εύπορη οικογένεια έρχεται πρόσφυγας στην ΜΥΤΙΛΗΝΗ. Φοιτά στο Εκπαιδευτήριο Μακρή δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ αναφέρεται στην απόφασή του να διατηρήσει τη συγγραφή ως πάρεργο εφόσον δεν μπορεί να του εξασφαλίσει μια εύπορη ζωή. Διορίζεται στο Εθνικό Θέατρο αλλά παραιτείται την περίοδο της Δικτατορίας και αφοσιώνεται στη συγγραφή. Μιλάει για τα λογοτεχνικά βραβεία που του απόνεμήθηκαν και για την πρόσκληση που έλαβε από τον ΑΓΓΕΛΟ ΤΕΡΖΑΚΗ για να αποτελέσει μέλος της Ομάδας των Δώδεκα. Το πλούσιο συγγραφικό του έργο αναλύεται από πανεπιστημιακούς καθηγητές και μελετητές του με ιδιαίτερη έμφαση στους «ΠΑΝΘΕΟΥΣ», «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ», την «ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ». Σημαντική η συμβολή του και στη μυθιστορηματική βιογραφία με πιο επιτυχημένη αυτή του ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ όπου απέδωσε με εξαιρετικό τρόπο τη ρωσική ατμόσφαιρα. Στη διάρκεια της εκπομπής προβάλλεται πλούσιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό καθώς και αποσπάσματα από την τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ «ΠΑΝΘΕΟΙ» στην Κρατική Τηλεόραση.
Τίτλοι αρχής.
00:01:26:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του συγγραφέα ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ στο γραφείο του να γράφει. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ αναφέρει τον τόπο γέννησης του συγγραφέα.
00:01:39:00
Ο συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ στο γραφείο του αναφέρει την ημερομηνία της γέννησής του.
00:01:45:00
Πλάνο από τις ΣΑΡΔΕΙΣ τον ΙΟΥΛΙΟ του 2004. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ παραθέτει πληροφορίες για την περιοχή και ιστορικά στοιχεία χρησιμοποιώντας ως πηγή τον ΗΡΟΔΟΤΟ. Διαδοχικά πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο των ΣΑΡΔΕΩΝ και τα μνημεία που διασώζονται, ανάμεσά τους διακρίνεται ο Ναός της Αρτέμιδος το 300 π. Χ. Απεικόνιση χάρτη της ΛΥΔΙΑΣ στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. Η αφηγήτρια αναφέρει τις σπουδαιότερες πόλεις της ΛΥΔΙΑΣ και σημειώνει την γέννηση του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ στην ένδοξη αυτή περιοχή από εύπορη οικογένεια.
00:03:36:00
Ο συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ στο γραφείο του μιλάει για την οικογένειά του. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ παραθέτει βιογραφικά του στοιχεία. Διαδοχικά πλάνα από τον ΒΟΣΠΟΡΟ, σύγχρονα πλάνα από το ΣΑΛΙΧΛΙ της Μ. ΑΣΙΑΣ τον ΙΟΥΛΙΟ του 2004, ασπρόμαυρη οικογενειακή φωτογραφία του συγγραφέα, πλάνα αρχείου με ιππικό που παρελαύνει, σελίδα από έκδοση της «ΙΣΤΟΡΙΑΣ της ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ» στα αγγλικά, σύγχρονα πλάνα από την ΤΟΥΡΚΙΑ.
00:04:35:00
Ο συγγραφέας ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ στο γραφείο του, μιλάει για το θάνατο του πατέρα του και την ανατροπή των σχεδίων τους εξαιτίας της πατρικής απώλειας. Διαδοχικές εικόνες με απεικονίσεις της καθημερινής ζωής στη ΣΜΥΡΝΗ και πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Η ΑΜΑΛΘΕΙΑ». Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ περιγράφει πώς διαμορφώθηκε η κατάσταση στην οικογένεια μετά το θάνατο του πατέρα του συγγραφέα και σημειώνει το βαθύ δεσμό του με τη μητέρα του, ο οποίος αντανακλάται στο μυθιστόρημά του «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ» και στην αφιέρωση που υπάρχει στο τετράτομο έργο του «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ». Διαδοχικές εικόνες με φωτογραφίες της μητέρας του και του συγγραφέα με τη μητέρα του.
00:05:33:00
Διαδοχικά σύγχρονα πλάνα από το ΣΑΛΙΧΛΙ της Μ. ΑΣΙΑΣ τον ΙΟΥΛΙΟ του 2004, απεικόνιση του ΣΑΛΙΧΛΙ πριν δυο αιώνες. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για τη ζωή στο ΣΑΛΙΧΛΙ και διαβάζει απόσπασμα από το μυθιστόρημα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ» στο οποίο περιγράφεται η πόλη του ΣΑΛΙΧΛΙ και οι ρυθμοί ζωής της πόλης.
00:07:58:00
Ο ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ στο γραφείο του επισημαίνει τα αυτοβιογραφικά στοιχεία που διανθίζουν τα λογοτεχνικά έργα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ. Πλάνα αρχείου από πολεμικές επιχειρήσεις.
00:08:19:00
Διαδοχικά πλάνα αρχείου από πολεμικές επιχειρήσεις και πλάνο όπου διακρίνεται ο Τούρκος πολιτικός ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΚΕΜΑΛ ΑΤΑΤΟΥΡΚ. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ παραθέτει ιστορικά στοιχεία που αφορούν στους διωγμούς των Ελλήνων της Μικράς Ασίας μετά το τέλος των Βαλκανικών πολέμων.
00:08:43:00
Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ στο γραφείο του θυμάται τα ταραγμένα χρόνια στο ΣΑΛΙΧΛΙ και την αναμονή του ελληνικού στρατού. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ περιγράφει τις αναμνήσεις του συγγραφέα από τα παιδικά του χρόνια στο ΣΑΛΙΧΛΙ και το σχέδιο της μητέρας του για να σώσει τα κοσμήματά της από τα χέρια των ΤΟΥΡΚΩΝ κατά τη φυγή. Παράλληλα, προβάλλονται σύγχρονα πλάνα από το ΣΑΛΙΧΛΙ και πλάνα αρχείου από το διωγμό των Ελλήνων στη Μικρά Ασία.
00:09:48:00
Διαδοχικές εικόνες με απεικονίσεις από διάφορες περιοχές του ΣΑΛΙΧΛΙ. Ασπρόμαυρες απεικονίσεις τρένων, πλάνα από την καταστροφή της ΣΜΥΡΝΗΣ και τις σφαγές των Τούρκων κατά των Ελλήνων, την άτακτη υποχώρηση του ελληνικού στρατού, από πολεμικές επιχειρήσεις, σύγχρονο πλάνο από το σιδηροδρομικό σταθμό του ΣΑΛΙΧΛΙ, έγγραφο «ΒΑΠΤΙΣΤΙΚΟΝ» της Ορθοδόξου Κοινότητος ΣΜΥΡΝΗΣ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ στο γραφείο του θυμάται τη φυγή από την πατρίδα του, περιγράφει τις τραγικές στιγμές που έζησε αυτός και η οικογένεια του μετά την εισβολή των Τούρκων και την καταστροφή της ΣΜΥΡΝΗΣ και αναφέρεται στη βάπτισή του. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ αναφέρεται στην 27η Αυγούστου 1922 οπότε και έγινε η κατάληψη και πυρπόληση της ΣΜΥΡΝΗΣ από τους Τούρκους.
00:12:49:00
Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ αναφέρεται στον ανάδοχο του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για το εικόνισμα της ΑΓΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ που τη θεωρεί προστάτιδά του, το οποίο το είχε μαζί του κατά το διωγμό τους από τη ΣΜΥΡΝΗ. Περιγράφει προσωπικές στιγμές από το διωγμό. Ο καθηγητής Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ σημειώνει ότι το μυθιστόρημα «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ» αντλεί στοιχεία από το μικρασιατικό χώρο και απεικονίζει τη μικρασιατική καταστροφή και παράλληλα, παρουσιάζεται η πορεία του συγγραφέα και οι δραματικές περιπέτειες της προσφυγιάς. Παράλληλα, προβάλλονται διαδοχικές εικόνες με την εικόνα της Αγίας Αναστασίας, πλάνα αρχείου από την κατεστραμμένη ΣΜΥΡΝΗ, τους έλληνες που προσπαθούν να διαφύγουν με βάρκες από την φλεγόμενη ΣΜΥΡΝΗ, σύγχρονα πλάνα του ΣΑΛΙΧΛΙ της Μ. ΑΣΙΑΣ, τον Ιούλιο του 2004.
00:14:16:00
Πλάνα αρχείου με τα πλοία που κατέπλευσαν για να σώσουν τον κόσμο που έφευγε πανικόβλητος από τη ΣΜΥΡΝΗ, σύγχρονα πλάνα από τη ΜΥΤΙΛΗΝΗ, διαδοχικά πλάνα αρχείου με καταυλισμούς προσφύγων στην Ελλάδα. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ εξακολουθεί να περιγράφει τις αναμνήσεις του από τις δραματικές στιγμές που βίωσε ως πρόσφυγας με προορισμό την Ελλάδα, την άφιξή του στη ΜΥΤΙΛΗΝΗ μαζί με την οικογένειά του και την φιλοξενία που δέχτηκαν από την οικογένεια ΡΑΛΛΗ. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ υποστηρίζει ότι συγκριτικά με τους υπόλοιπους πρόσφυγες η οικογένεια ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ στάθηκε πολύ τυχερή. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ επιβεβαιώνει την τύχη αυτή και μνημονεύει τον άνθρωπο που τους βοήθησε στα δύσκολα αυτά χρόνια.
00:16:01:00
Πλάνα αρχείου με πρόσφυγες με παιδιά, το σπίτι του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για τα όνειρα που είχε η μητέρα του για αυτόν και τις αδερφές του, την επαγγελματική αποκατάσταση των αδερφών του στην οποία κάνει αναφορά και η αφηγήτρια. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για τη φοίτηση του στο εκπαιδευτήριο του Δ. ΜΑΚΡΗ (μετέπειτα εκπαιδευτήριο Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ), τους δασκάλους του και τους συμμαθητές του και την απαίτηση της μητέρας του από τον Δ. ΜΑΚΡΗ. Παρεμβάλλεται αρχειακό φωτογραφικό υλικό με σχολικές τάξεις, πλάνα με στρατιωτικούς καταυλισμούς, φωτογραφία του εκπαιδευτηρίου του Δ. ΜΑΚΡΗ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ.
00:18:00:00
Πλάνο αρχείου με το βασιλικό ζεύγος να ανεβαίνει σε άμαξα, εξώφυλλο της έκδοσης «ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ» του ΒΙΚΤΟΡΟΣ ΟΥΓΚΩ, εξώφυλλα του περιοδικού «Η ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ», εξώφυλλο της συλλογής κειμένων «ΣΑΣ ΑΣΠΑΖΟΜΑΙ ΦΑΙΔΩΝ», σκίτσο και φωτογραφία του συγγραφέα ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, διάβαζε όλα τα λογοτεχνικά είδη και αναφέρεται στην απάντηση του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ σε κείμενο που του είχε στείλει, την οποία πληροφορήθηκε πενήντα χρόνια μετά από τον ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΜΟΣΧΟ.
00:18:46:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας, μιλάει για τις πρώτες δημοσιεύσεις του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ στο περιοδικό «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» το 1931. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ περιγράφει την εκδοτική πορεία του συγγραφέα, σημειώνει τη συλλογή των πρωτολείων κειμένων του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ σε ένα τόμο το 2002, τα οποία παρουσιάζουν τις μικρασιατικές μνήμες σε συνδυασμό με τα πρώτα αθηναϊκά βιώματα. Διαδοχικές εικόνες με ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ, εξώφυλλο του περιοδικού «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», σελίδες από διηγήματα του συγγραφέα, εξώφυλλο του βιβλίου «ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΚΑΛΙ» και σελίδες από το βιβλίο.
00:19:24:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας, αναφέρεται στην επόμενη δημοσίευση του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ με αφορμή το θάνατο του σκηνοθέτη ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ και του ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ αναφέρεται σε αυτή τη μελέτη για το ΦΩΤΟ ΠΟΛΙΤΗ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για τη γοητεία που του ασκούσαν οι προσωπικότητες του ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ και του ΝΙΚΟΥ ΚΑΡΒΟΥΝΗ και τους σκιαγραφεί. Αναφέρεται στο άρθρο που έγραψε με αφορμή το θάνατό ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ. Πλάνο της ΠΥΛΗΣ ΤΟΥ ΒΡΑΔΕΜΒΟΥΡΓΟΥ στο ΒΕΡΟΛΙΝΟ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΝΙΚΟΥ ΚΑΡΒΟΥΝΗ (αριστερά) στο βουνό με το λογοτέχνη ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΤΖΗ, πλάνο της ΕΘΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ, φωτογραφία του ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ.
00:21:02:00
Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για τις ενέργειες του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ προς τους διευθυντές εφημερίδων προκειμένου να δημοσιεύσει το άρθρο του για τον ΦΩΤΟ ΠΟΛΙΤΗ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ αναφέρεται στην επαφή του με τον Διευθυντή της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» ΓΕΩΡΓΙΟ ΒΛΑΧΟ και τελικά, στη δημοσίευση του άρθρου με έγκριση του δημοσιογράφου ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΥ και αναπολεί τη στιγμή που είδε το κείμενό του δημοσιευμένο. Θυμάται τη διάλεξη που έδωσε στην Αρχαιολογική Εταιρία και την επιτυχία που σημείωσε, καθώς και την απόφασή του να εκδώσει τη μελέτη της διάλεξης με τον τίτλο «ΠΩΣ ΕΒΛΕΠΕ Ο ΦΩΤΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ». Παράλληλα, παρεμβάλλονται πλάνα με σελίδα από το κείμενο του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Η ΠΡΩΙΑ», πλάνα με τους Γ. ΒΛΑΧΟ, Κ. ΤΣΑΤΣΟ, ΕΛ. ΒΛΑΧΟΥ, εξώφυλλο της «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ», ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΥ και της ΕΛΕΝΗΣ ΒΛΑΧΟΥ, πλάνα με το κτήριο που στεγάζονται τα γραφεία της «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ» και του τυπογραφείου της εφημερίδας, πρωτοσέλιδο της «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ». Φωτογραφία του ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ, αντίτυπο της μελέτης «ΠΩΣ ΕΒΛΕΠΕ Ο ΦΩΤΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ».
00:23:26:00
Ασπρόμαυρο φωτογραφικό υλικό με λογοτέχνες και λογοτεχνικές συντροφιές. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για την απόφαση του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ να ασχοληθεί με τη μυθιστοριογραφία και την επιδίωξη του να βιοπορίζεται από ένα ελάχιστα χρονοβόρο επάγγελμα. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ αναφέρεται στις σπουδές του στη Νομική σχολή και στην απόφασή του να έχει τη συγγραφή ως πάρεργο εφόσον δεν μπορούσε να του εξασφαλίσει μια εύπορη ζωή.
00:24:35:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας, σημειώνει ότι από το 1936 ως το 1940 ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ δημοσιεύει διηγήματα που ανήκουν στον μετασυμβολισμό τα οποία αποτέλεσαν αργότερα συλλογή με τον τίτλο «ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ». Κάνει αναφορά και στο δημοσίευμά για τον ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για το έργο «ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ» που έχει θέμα τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και εξηγεί τους λόγους που αρχικά λογοκρίθηκε και απαγορεύτηκε η έκδοση του η οποία πραγματοποιήθηκε ένα χρόνο αργότερα. Διαδοχικές εικόνες με σελίδες από τα διηγήματα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ, πρωτοσέλιδο του περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ», «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», μνημείο του Ι. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, ασπρόμαυρες φωτογραφίες του συγγραφέα ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ, πλάνα με τον τσάρο ΝΙΚΟΛΑΟ της ΡΩΣΙΑΣ με τη σύζυγο και τα παιδιά του, πλάνα με ιππικό σε εκστρατεία, με αντίτυπο του έργου «ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ» και του διηγήματος «ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ».
00:26:17:00
Διαδοχικές εικόνες με εξώφυλλο της συλλογής διηγημάτων «ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ», ζωγραφική απεικόνιση τοπίου. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι η πρώτη συγγραφική περίοδος του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ χαρακτηρίζεται από τους κριτικούς λυρική. Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας μιλάει για τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 1944 που τον ώθησαν να γράψει το δοκίμιο «ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ». Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ διευκρινίζει ότι ανήκει στη γενιά του 40. Πλάνα αρχείου όπου διακρίνονται ο ΟΥΙΝΣΤΟΝ ΤΣΩΡΤΣΙΛ και ο ΡΟΝΑΛΝΤ ΣΚΟΜΠΥ, σελίδα από το βιβλίο «ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ».
00:27:10:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας χαρακτηρίζει τον ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ ύστερο εκπρόσωπο της γενιάς του 30 και αναφέρεται σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στα «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΝΕΑ» που αφορά στην «αιρετική πεζογραφία», όπως την ονόμασε ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ επισημαίνει ότι ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ εξακολουθούσε να ασκεί τη δικηγορία και ο ίδιος ο συγγραφέας εξηγεί τους λόγους που τον ανάγκασαν να αναζητήσει διορισμό σε υπηρεσία του Δημοσίου. Η αφηγήτρια κάνει λόγο για τις εξέχουσες προσωπικότητες του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ και ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ αναφέρεται στην αίτησή του στον γενικό διευθυντή του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΩΡΓΟ ΘΕΟΤΟΚΑ να διοριστεί στο ΕΘΝΙΚΟ. Περιγράφει τη συνάντηση. Παράλληλα, προβάλλονται διαδοχικές εικόνες με ασπρόμαυρες φωτογραφίες της λογοτεχνικής γενιάς του 30, πλάνα με στρατιώτες, απεικόνιση της ΑΘΗΝΑΣ, ασπρόμαυρα πλάνα από κεντρικούς δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, του ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ, δημόσια έγγραφα, πλάνα από την καθημερινή ζωή, φωτογραφία του συγγραφέα ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ, φωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ στο γραφείο του να γράφει, φωτογραφία του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ.
00:30:00:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ να διαβάζει βιβλίο, εξώφυλλο του μυθιστορήματος «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ», πλάνο σε βιβλιοθήκη, αποσπάσματα από την τηλεοπτική σειρά «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ». Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ σημειώνει ότι ο συγγραφέας αφιερώνει πλέον περισσότερο χρόνο στη συγγραφή και ο ίδιος το επιβεβαιώνει έχοντας ως πρώτο μέλημά του τους «ΠΑΝΘΕΟΥΣ». Ο ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής σχολής Αθηνών Δ. Π. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ αναφέρεται στην εξέλιξη του τετράτομου έργου «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ» που η τελική του μορφή ορίστηκε το 1977. Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας αναλύει το είδος της πεζογραφίας που ανέπτυξε ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μετά τους «ΠΑΝΘΕΟΥΣ». Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ πληροφορεί ότι η οικογένεια ΣΟΥΤΣΟΥ λειτούργησε ως πηγή έμπνευσης και ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ περιγράφει τη γνωριμία του με την οικογένεια.
00:32:22:00
Διαδοχικές εικόνες με ποικίλες εκδόσεις του τετράτομου έργου, εξώφυλλα από τις μυθιστορηματικές βιογραφίες του. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ αναφέρει τις χρονιές που εκδόθηκαν αντίστοιχα οι τέσσερις τόμοι των ΠΑΝΘΕΩΝ και τις επανεκδόσεις που ακολούθησαν. Η φιλόλογος ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΟΥΠΡΟΥ εξηγεί, γιατί ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ χαρακτηρίζεται κυρίως, μυθιστοριογράφος μολονότι έχει ασχοληθεί επιτυχώς και με άλλα είδη πεζογραφίας.
00:33:57:00
Αποσπάσματα από την τηλεοπτική σειρά «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ».
00:34:32:00
Ενώ προβάλλονται αποσπάσματα από την τηλεοπτική σειρά «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ», η φιλόλογος ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΟΥΠΡΟΥ εκφράζει την άποψη ότι ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, ως πνευματική οντότητα, προσδιορίζεται από τα λόγια των χαρακτήρων του εφόσον τα θέματα που απασχολούν τον ίδιο γίνονται αντικείμενο συζήτησης των λογοτεχνικών του ηρώων και αναφέρει παραδείγματα.
00:35:14:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας επισημαίνει ότι στα μυθιστορήματα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ διακρίνεται το μεταφυσικό του ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ. Η φιλόλογος ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΟΥΠΡΟΥ σημειώνει ότι ο συγγραφέας παρατηρεί τον άνθρωπο ως μονάδα και ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ χαρακτηρίζει τον ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ «κοινωνικό συγγραφέα» και τεκμηριώνει την άποψή του. Παράλληλα, προβάλλονται αποσπάσματα από την τηλεοπτική σειρά «ΟΙ ΠΑΝΘΕΟΙ».
00:35:50:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας επιβεβαιώνει την άποψη ότι ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ είναι «κοινωνικός συγγραφέας». Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ του αποδίδει τον χαρακτηρισμό του «χρονογράφου» και ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ πιστεύει ότι ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ επιδιώκει να σταθεί «υπεράνω των πραγμάτων» που συμβαίνουν γύρω του. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα με τον Πρωθυπουργό ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ και τον άγγλο στρατηγό ΣΚΟΜΠΥ να ανεβαίνουν στην ΑΚΡΟΠΟΛΗ για να υψώσουν την ελληνική σημαία στις 18 Οκτωβρίου 1944.
00:36:21:00
Πλάνο με βιβλιοθήκη όπου διακρίνονται οι τίτλοι των έργων του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ δικαιολογεί την ιδιότητα του «ιστορικού» που αποδίδεται στον ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ και παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχείου από τα διάφορα ιστορικά γεγονότα που συγκλόνισαν την Ελλάδα και τον κόσμο, διακρίνεται ο έλληνας πολιτικός της ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ. Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ επισημαίνει ότι το έργο του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ είναι συνδεδεμένο με τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις που σημειώνονταν στον ελλαδικό χώρο το 19ο και τον 20ο αιώνα.
00:37:00:00
Διαδοχικές εικόνες με αντίτυπα του μυθιστορήματος «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ», πλάνα από την προέλαση και την υποδοχή του ελληνικού στρατού στη ΣΜΥΡΝΗ, την πυρπόληση της ΣΜΥΡΝΗΣ, πλάνα με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ και στρατιωτικούς αξιωματούχους, τον ΝΙΚΟΛΑΟ ΠΛΑΣΤΗΡΑ φωτογραφίες από τη «Δίκη των εξ» στου ΓΟΥΔΗ. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για τα γεγονότα που συνθέτουν την πλοκή του τετράτομου έργου «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ» και αναφέρεται στις πηγές του. Διαβάζει την άποψη του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ για τους έξι πολιτικούς, όπως αυτή διατυπώνεται από τη λογοτεχνική του περσόνα ΤΡΥΦΩΝΑ ΙΩΑΝΝΙΔΗ.
00:38:33:00
Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ σημειώνει τη μυθιστορηματική ουσία του έργου «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ». Πλάνο με το εξώφυλλο του βιβλίου.
00:38:50:00
Πλάνα με πρόσφυγες που εγκαταλείπουν την πατρίδα τους. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για την Συνθήκη της ΛΟΖΑΝΝΗΣ και τις συνέπειες αυτής της συμφωνίας για την Ελλάδα και την Τουρκία. Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ μιλάει για την ιστορική αυτή στιγμή, όπως παρουσιάζεται στα «ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ» στοιχείο που καθιστά τον συγγραφέα «εθνικό συγγραφέα».
00:39:29:00
Φωτογραφία του πολιτικού ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, πλάνα με την αποχώρηση του βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ Β, φωτογραφία του ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ, του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΔΕΛΜΟΥΖΟΥ, πλάνα από την κηδεία του ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΙΛΙΤΣ ΛΕΝΙΝ, από διαδήλωση στην ΑΜΕΡΙΚΗ εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, συγκρούσεις διαδηλωτών με την αστυνομία, πλάνα με παραταγμένο στρατό και μπάντα, του Ισπανού δικτάτορα ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ ΦΡΑΝΚΟ, παρέλαση του Γ ΡΑΪΧ, πλάνα με άρματα μάχης. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ περιγράφει τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα που συντελέστηκαν από το 1923 και έπειτα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και σημειώνει ότι τα γεγονότα του Β Παγκοσμίου Πολέμου ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ τα εξιστορεί στους «ΠΑΝΘΕΟΥΣ».
00:40:43:00
Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για την πλοκή των «ΠΑΝΘΕΩΝ» και τα ιστορικά στοιχεία που τη συνθέτουν, αναλύοντας ιδιαίτερα τα όσα διαδραματίστηκαν στον αλβανικό πόλεμο. Πλάνα αρχείου από την είσοδο του γερμανικού στρατού και πολεμικά στιγμιότυπα από τον αλβανικό πόλεμο.
00:41:30:00
Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ εξαίρει την ικανότητα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ να περιγράφει σαν αυτόπτης μάρτυρας γεγονότα από το αλβανικό μέτωπο μολονότι δεν είχε τα κατάλληλα βιώματα. Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από το αλβανικό μέτωπο και πολεμικές επιχειρήσεις. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ εξηγεί τον τρόπο συλλογής πληροφοριών προκειμένου οι «ΠΑΝΘΕΟΙ» να περιέχουν στοιχεία που ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα του πολέμου.Πλάνα αρχείου από το αλβανικό μέτωπο που προβάλλονταν στο ΣΙΝΕΑΚ.
00:42:20:00
Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ επισημαίνει ότι στο έργο του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ δεν καταγράφονται τα χρόνια του Εμφυλίου πολέμου και η μετεμφυλιακή περίοδος, ενώ αντίθετα η δεκαετία του ‘60 αναπαρίσταται πολύ πειστικά στην «ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ», που η συγγραφή της σχετίζεται με καίρια ιστορικά γεγονότα. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για την περίοδο της Χούντας, την παραίτησή του από το ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ και την αφοσίωσή του στη συγγραφή. Παρεμβάλλονται πλάνα αρχείου από τον Εμφύλιο πόλεμο, πορεία ειρήνης, εξώφυλλο της «ΑΙΘΟΥΣΑΣ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ», φωτογραφία του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, πλάνα αρχείου από το Πραξικόπημα του 1967.
00:43:24:00
Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ αναφέρεται και σε άλλα λογοτεχνικά έργα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ και διασαφηνίζει τη σχέση τους με τους «ΠΑΝΘΕΟΥΣ». Διαδοχικές εικόνες με εξώφυλλα των έργων του.
00:43:50:00
Πλάνα με τον δικτάτορα ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ και τον ΣΤΥΛΙΑΝΟ ΠΑΤΤΑΚΟ, από επετειακές εκδηλώσεις την περίοδο της Χούντας, σελίδα από μυθιστόρημα, εξώφυλλο των «ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΓΓΟΝΩΝ», πλάνο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ να κατεβαίνει από το αεροπλάνο και της υποδοχής που του επιφύλασσε η μεταπολιτευτική Ελλάδα, σελίδα όπου αναγράφεται «ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΤΑΡΑΓΜΕΝΗΣ ΕΠΟΧΗΣ». Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για τα ιστορικά γεγονότα που καταγράφονται στους «ΦΡΟΥΡΟΥΣ ΤΗΣ ΑΧΑΪΑΣ» και στους «ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ ΕΓΓΟΝΟΥΣ».
00:44:25:00
Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας και ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ μιλάνε για τις μελέτες που έχει γράψει ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ ως γνώστης της ξένης λογοτεχνίας και δοκιμιογραφίας. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ θυμάται τη βράβευση των ΠΑΝΘΕΩΝ από την Ακαδημία Αθηνών το 1961. Διαδοχικές εικόνες με εξώφυλλα των «ΠΑΝΘΕΩΝ», του έργων «Ο ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ ΑΠΌ ΤΟ ΚΑΤΕΡΓΟ ΣΤΟ ΠΑΘΟΣ» και «ΤΡΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΤΟΥΣ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στην βράβευση των «ΠΑΝΘΕΩΝ» και στα έργα που είχαν εκδοθεί μέχρι τότε.Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας καταθέτει την άποψή του για τη μελέτη για τον ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ.
00:45:34:00
Εξώφυλλο του «ΑΛΒΕΡΤΟΥ ΣΒΑΪΤΣΕΡ». Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για αυτή τη μυθιστορηματική βιογραφία που απέσπασε το Κρατικό Βραβείο μυθιστοριογραφίας. Διαβάζει την επιστολή του ΑΛΒΕΡΤΟΥ ΣΒΑΪΤΣΕΡ προς τον ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ που δημοσιεύτηκε στον Τύπο. Διαδοχικές εικόνες με την επιστολή του ΑΛΒΕΡΤΟΥ ΣΒΑ¨ΤΣΕΡ, εξώφυλλο του δοκιμίου «ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ», του μυθιστορήματος «Η ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στις εκδόσεις των έργων του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ που ακολούθησαν και ιδιαίτερα στην «ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ» (1969), που επίσης βραβεύθηκε. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ διευκρινίζει τους λόγους για τους οποίους μεταφράστηκαν σε άλλες γλώσσες μόνο τα επίτομα έργα του.
00:47:00:00
Διαδοχικές εικόνες με σελίδες από μυθιστόρημα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ «ΟΙ ΦΡΟΥΡΟΙ ΤΗΣ ΑΧΑΪΑΣ», φωτογραφίες με λογοτεχνικές συντροφιές και βραβείο που απονεμήθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ μιλάει για το Έπαθλο ΟΥΡΑΝΗ με το οποίο βραβεύθηκε ο συγγραφέας και ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ αναφέρεται στα βραβεία που του απονεμήθηκαν.
00:47:24:00
Σύγχρονα πλάνα με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ΚΩΣΤΗ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟ να απονέμει βραβείο στον ΤΑΣΟ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ.
00:47:41:00
Πλάνο από παλάτι ΧΟΦΜΠΟΥΡΓΚ (HOFBURG) στη ΒΙΕΝΝΗ. Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για τη βράβευσή του από τον αυστριακό Πρόεδρο. Η αφηγήτρια μιλάει για την έκδοση του «ΓΙΟΥ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ, ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΤΟΥ ΠΑΡΑΒΑΤΗ» το οποίο επίσης βραβεύεται με το Βραβείο μυθιστορηματικής βιογραφίας, το γάμο του με την ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, παρεμβάλλεται φωτογραφία, την έκδοση του δοκιμίου «ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ», εικόνα με το εξώφυλλο, και το δοκίμιο «ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ» που εκδίδεται το 1993, εικόνα με το εξώφυλλο του δοκιμίου.
00:48:42:00
Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ σημειώνει την αγάπη του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ για τις προσωπικότητες για τους οποίες γράφει.
00:48:55:00
Εξώφυλλο του μυθιστορήματος «ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΕΓΓΟΝΟΙ». Η αφηγήτρια μιλάει για την έκδοση του έργου αυτού το 1984 και τις αντιδράσεις που προκάλεσε. Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας – συγγραφέας αναφέρεται στο ύφος του συγγραφέα. Η αφηγήτρια μιλάει για την έκδοση της «ΑΓΙΑΣ ΝΕΟΤΗΤΑΣ» και του «ΕΛΕΓΕΙΑΚΟΥ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΥ» που προέκυψε από το ταξίδι του ζεύγους ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ στη ΣΜΥΡΝΗ και το ΣΑΛΙΧΛΙ. Διαδοχικές εικόνες με τα εξώφυλλα των έργων που προαναφέρθηκαν.
00:49:33:00
Σύγχρονα πλάνα από το ΣΑΛΙΧΛΙ της Μ. ΑΣΙΑΣ τον Ιούλιο του 2004. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ διαβάζει απόσπασμα από το «ΕΛΕΓΕΙΑΚΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ» του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ. Φωτογραφικό υλικό του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ με το πατρικό του στο ΣΑΛΙΧΛΙ.
00:51:12:00
Σύγχρονα πλάνα από το ΣΑΛΙΧΛΙ της Μ. ΑΣΙΑΣ τον Ιούλιο του 2004. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ πληροφορεί ότι το συνεργείο της εκπομπής βρίσκεται στο ΣΑΛΙΧΛΙ με σκοπό να αναζητήσει την οικία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ. Περιγράφει το ύφος της πόλης.
00:51:49:00
Εξώφυλλο της συλλογής αφηγημάτων «ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ». Η αφηγήτρια παραθέτει πληροφορίες για τη συλλογή. Πλάνα με κάστρο.
00:52:10:00
Εξώφυλλο της συλλογής διαλέξεων «ΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΙ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ». Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ παραθέτει πληροφορίες για το τελευταίο αυτό έργο του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ που εκδόθηκε το 2002 και εξαιρεί την προσωπικότητα του συγγραφέα αναφέροντας τις ιδιότητες και τους τίτλους που του έχουν απονεμηθεί. Διαδοχικές εικόνες με φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ που φέρει βραβείο, έγγραφα της Ακαδημίας ΑΘΗΝΩΝ, βραβείο του ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ.
00:52:54:00
Ο ΤΑΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ μιλάει για την πρόσκληση που έλαβε από τον ΑΓΓΕΛΟ ΤΕΡΖΑΚΗ για να αποτελέσει μέλος της Ομάδας των Δώδεκα και την ανάληψη της χρηματοδότησης του Βραβείου ΟΥΡΑΝΗ. Φωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ, όρθιου μπροστά σε βιβλιοθήκη, εξώφυλλο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», φωτογραφία του ΑΛΚΗ ΘΡΥΛΟΥ (φιλολογικό ψευδώνυμο της ΕΛΕΝΗΣ ΟΥΡΑΝΗ).
00:53:38:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ να διαβάζει εφημερίδα. Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ μιλάει για την προσωπικότητα του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ.
00:53:48:00
Φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ να καπνίζει. Η αφηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ θίγει την ποιητική πλευρά του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ, όπως αυτή παρουσιάζεται από τα ποιήματα που παρεμβάλλονται στα έργα του με ιδιαίτερη έμφαση στο ποίημα που περιέχεται στα «ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ» που είναι αφιερωμένο στη σύζυγό του. Η αφηγήτρια διαβάζει το ποίημα. Πλάνο βιβλιοθήκης με τίτλους του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ, φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ να γράφει στο γραφείο του, πλάνο με δέντρα.
00:55:30:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
TAΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, βιογραφία, λογοτέχνες, λογοτεχνία, συγγραφείς
Αναφορές
TAΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ, συγγραφέας
Π. Δ. ΜΑΣΤΡΟΔΗΜΗΤΡΗΣ, ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΟΥΜΠΡΟΥ, φιλόλογος
«ΠΑΝΘΕΟΙ», μυθιστόρημα
«ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΙΟΒΗΣ», μυθιστόρημα
««ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ», μυθιστόρημα
«Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ – ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ Ο ΠΑΡΑΒΑΤΗΣ», μυθιστορηματική βιογραφία
«ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ», δοκίμια
«ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ», δοκίμια
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΟΥΠΗΣ
Αφήγηση:
ΜΑΡΙΑ ΖΑΧΑΡΗ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΜΠΑΧ
Κείμενο:
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΟΥΠΡΟΥ
Μοντάζ:
ΡΑΦΑΕΛ ΑΛΟΥΠΗΣ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία:
ARTISTICO
Ήχοι:
STUDIO ERA
AKRON STUDIO
Συνεργάστηκαν:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΘΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΥΩΤΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GANNA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
το Ε. Λ. Ι. Α.
το Ε. ΚΕ. ΒΙ.
την ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ
την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
τη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
τη ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:56:40:09
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009