ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
0000008463
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον πεζογράφο, ποιητή και κριτικό ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008463
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον πεζογράφο, ποιητή και κριτικό ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στον πεζογράφο, εισηγητή του συμβολισμού στην ΕΛΛΑΔΑ, ποιητή και κριτικό ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ (ΒΡΑΧΩΡΙ [ΑΓΡΙΝΙΟ], 1868-ΙΟΝΙΟ ΠΕΛΑΓΟΣ, 1920) αφιερώνεται το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ». Μετά από σπουδές στη Νομική Αθηνών και εξάσκηση του δικηγορικού επαγγέλματος, μετοικίζει στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ (1900-1901 και 1905-1914), εμποτίζεται από το ρεύμα του αισθητισμού και του υπερανθρωπισμού του Γερμανού διανοητή ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΝΙΤΣΕ (FRIEDRICH NIETZSCHE) και στοχεύει να μεταλαμπαδεύσει τα μηνύματα της βόρειας λογοτεχνίας στην εγχώρια παραγωγή. Η μεταστροφή του όμως στον σοσιαλισμό (από το 1909) τον οδηγεί αρχικά σε ενεργή δράση στο σοσιαλιστικό κίνημα, αλλά τελικά σε απογοήτευση από την πολιτική αυτή πρακτική και σε προσχώρηση στον βενιζελισμό, μετά την επιστροφή του στην ΕΛΛΑΔΑ. Στα γράμματα θα εμφανιστεί με μια ποίηση με συμβολιστικές αναφορές, αλλά η θητεία του στις σοσιαλιστικές ιδέες θα τον θέσει στην υπηρεσία της κριτικής, και κυρίως της πεζογραφίας, στην οποία αρνείται την ηθογραφική αναπαράσταση και επιλέγει τη νατουραλιστική αφήγηση και την κοινωνιστική θεματική. Η εγκατάλειψη όμως και των νέων κοσμοθεωριών θα τον θέσουν εκ νέου σε φάση περισυλλογής και εμβάθυνσης στους ανθρώπινους χαρακτήρες, στοιχεία δομικά των τελευταίων του πεζογραφημάτων, περίοδο κατά την οποία περιλαμβάνονται και ώριμα ποιητικά έργα. Στο ντοκιμαντέρ γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες των Βαλκανικών Πολέμων (1912-1913), του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1914-1918), αλλά και του Εθνικού Διχασμού, όπως υπήρξε και ο ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ.
Τίτλοι αρχής.
00:01:45:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ». Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και κείμενο που παρουσιάζει τον πεζογράφο, ποιητή και κριτικό. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη διαπραγμάτευση των λογοτεχνικών αυτών ειδών από τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ, στην ένταξή του στην πρώτη μεταπολεμική γενιά, στον εγκλεισμό του στα περιορισμένα πλαίσια του τόπου του, αλλά και στην επιθυμία του να ανοιχθεί σε ευρωπαϊκά πεδία. Άρθρο του ΠΕΤΡΟΥ ΧΑΡΗ δημοσιευμένο στο περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τόμος 28, τεύχος 332 [1940]), με τίτλο «ΕΝΑΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΗΣ», που αφορά στον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ, είκοσι χρόνια μετά τον θάνατό του (1920) και πλάνα από τη Marien Platz του ΜΟΝΑΧΟΥ.
00:02:37:00
Άρθρο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τόμος 28, τεύχος 332 [1940]), που αναφέρεται στο έργο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και σελίδα του βραχύβιου λογοτεχνικού περιοδικού «Η ΤΕΧΝΗ», που εξέδιδε ο ίδιος (Νοέμβριος 1898-Οκτώβριος 1899). Η αφηγήτρια αναφέρεται στην έκδοση των πρώτων του ποιητικών συλλογών (1898): «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΙΑΣ» και «ΤΑ ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΙΔΥΛΛΙΑ», με το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ και στην έκδοση του περιοδικού «Η ΤΕΧΝΗ».
00:02:50:00
Πλάνα από την καθημερινή ζωή στο ΠΑΡΙΣΙ του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, από την περίοδο της Belle Epoque. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα χαρακτηριστικά του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ως ποιητή και ως κριτικού, έτσι όπως διαμορφώθηκαν από τα πρώτα του βήματα: ψυχική αποξένωση, μονότονη μουσική επεξεργασία του στίχου, αδιαφορία για τη θεματολογία και εστίαση στην καλλιτεχνική αποτελεσματικότητα, επηρεασμός από το ρεύμα του αισθητισμού και του «υπερανθρωπισμού» του Γερμανού φιλοσόφου και διανοητή ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΝΙΤΣΕ (FRIEDRICH NIETZSCHE), στόχος της λογοτεχνικής του παραγωγής η μεταλαμπάδευση της ελληνικής λογοτεχνίας με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής, και δη με της βόρειας. Άρθρο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», που αναφέρεται στα πρώτα βήματα του ποιητή ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, τοπιογραφίες, πλάνα από δρομίσκους στον περιβάλλοντα χώρο του θερινού ανακτόρου του ΣΕΝΜΠΡΟΥΝ (SCHONBRUNN), φωτογραφία-πορτρέτο του ΝΙΤΣΕ, έκδοση της μετάφρασης από τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ του ποιήματος του ΓΚΑΙΤΕ (JOHANN WOLFGANG VON GOETHE) «ΦΑΟΥΣΤ» (“FAUST”).
00:03:45:00
Πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ και στο κτήριο Bayerische Hypotheken Wechsel Bank. Η αφηγήτρια μιλάει για τα ταξίδια του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, για την εκεί διαμονή του για ένδεκα χρόνια, για τη μεταστροφή του προς τον σοσιαλισμό από το 1909, που στην πεζογραφία και την κριτική του διαφάνηκε με την παρουσίαση μιας διαφορετικής όψης της ελληνικής πραγματικότητας. Φιλμ αρχείου με ομιλία σοσιαλιστή πολιτικού σε πλήθος κόσμου, φωτογραφία από το Α’ (Ιδρυτικό) Συνέδριο του ΣΕΚΕ (Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδος, μετέπειτα ΚΚΕ, Πειραιάς, 4-10 Νοεμβρίου 1924), άρθρο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», που αναφέρεται στον σοσιαλιστή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ.
00:04:39:00
Ζωγραφικό πορτρέτο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, φωτογραφία του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, κτίριο στο ΝΑΥΠΛΙΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις γενικότερες πολιτικές ανακατατάξεις που συνέβησαν επί πρωθυπουργίας του εκσυγχρονιστή ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, στην κατασκευή σημαντικών δημοσίων έργων, στην εσωτερική μετανάστευση και τη συγκέντρωση του πληθυσμού στα αστικά κέντρα, στην ανάπτυξη της βιομηχανίας, του πιστωτικού συστήματος και του εμπορίου, στη βελτίωση των συγκοινωνιών, στην αύξηση των ελεύθερων επαγγελμάτων, στην αντιπολιτευτική πολιτική του συντηρητικού ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΔΙΛΗΓΙΑΝΝΗ, στην ενίσχυση της πολεμικής μηχανής, στην πτώχευση του 1893 και στην ήττα της ΕΛΛΑΔΑΣ κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897. Η αφηγήτρια συνεχίζει παραθέτοντας ότι o ΚΩΝΣΤΑΝΤΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας των Βαλκανικών Πολέμων (1912-1913) και του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1914-1918), αλλά και του Εθνικού Διχασμού. Ζωγραφικός πίνακας που εικονίζει τη διάνοιξη της Διώρυγας της Κορίνθου, πλάνα από σιδηροδρομικές γέφυρες, διαφημιστική φωτογραφία του μηχανουργείου «Η ΣΦΥΡΑ» των ΓΚΛΑΒΑΝΗ-ΚΑΖΑΖΗ που έδρευε στον ΒΟΛΟ, άλλη φωτογραφία από εσωτερικό εργοστασίου, πλάνα από φιλμ αρχείου που αποδίδουν την αγροτική ζωή της εποχής, πλάνα από σιδηροδρόμους, ελληνικά χαρτονομίσματα, φωτογραφία του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΔΙΛΗΓΙΑΝΝΗ, φιλμ αρχείου με στρατιώτες και το ανεπαρκές πολεμικό υλικό των Βαλκανικών Πολέμων, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΤΟ ΑΣΤΥ» που δημοσιεύει τον λόγο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ για τον προϋπολογισμό του έτους, γελοιογραφία από το περιοδικό «ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ» με θέμα την πτώχευση και την αναζήτηση δανείου από τον ΤΡΙΚΟΥΠΗ, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΤΟ ΑΣΤΥ» που συγκρίνει τις δύο κυριαρχούσες προσωπικότητες της πολιτικής ζωής του τέλους του 19ου αιώνα (ΤΡΙΚΟΥΠΗ και ΔΙΛΗΓΙΑΝΝΗ), πλάνα από φιλμ αρχείου από τους Βαλκανικούς Πολέμους και από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, από την επιστροφή του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ στα ελληνικά πολιτικά πράγματα και από διαδηλώσεις στο κέντρο της ΑΘΗΝΑΣ.
00:07:05:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον τόπο και χρόνο γέννησής του, στο ΒΡΑΧΩΡΙ (ΑΓΡΙΝΙΟ) στις 24 Μαΐου 1868, στους γονείς του, ΙΩΑΝΝΗ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και ΘΕΟΦΑΝΗ ΣΤΑΪΚΟ (θετή κόρη του ΙΩΑΝΝΗ ΣΤΑΪΚΟ), στα έξι αδέλφια του, και ειδικώς στον ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ (ΜΠΟΕΜ) που ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, πλάνα από το ΑΓΡΙΝΙΟ, φωτογραφία του πατέρα του, ΙΩΑΝΝΗ, «Εφοδιαστικόν ιερέως» της Φιλικής Εταιρείας με σημαίες και το σύνθημα «Ή ελευθερία ή θάνατος», σταυρός, δάφνινα στεφάνια, κάτω κρυπτογραφημένο κείμενο (αρχειακό υλικό της Φιλικής Εταιρίας), αρχειακό υλικό της οικογένειας ΣΤΑΪΚΟΥ (ημερομηνία 8 Ιουνίου 1826), φωτογραφία του αδελφού του, ΔΗΜΗΤΡΗ, φωτογραφία μελών επιστημονικού ομίλου.
00:07:52:00
Φωτογραφία από δρόμους του ΑΓΡΙΝΙΟΥ, κατάσταση μαθητών του Σχολείου του ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, πλάνα του ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην στοιχειώδη εκπαίδευση του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, στο ΑΓΡΙΝΙΟ και το ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ (αποφοίτησε το 1882, σε ηλικία 14 ετών).
00:08:09:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ σε νεαρή ηλικία. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην εγγραφή του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στην αποφοίτησή του σε ηλικία μόλις 18 ετών, στη γνωριμία του με νέους λογοτέχνες (ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ, ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗ κ. ά.), στη στρατιωτική του θητεία (1889-1899). Καρτ-ποστάλ που εικονίζει τα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών, φωτογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ, επιστολική κάρτα που έστειλε ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ στον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ, κείμενο του ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗ για τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ από το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», φιλμ αρχείου με παρέλαση αξιωματικών.
00:09:06:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην εξάσκηση από τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ του δικηγορικού επαγγέλματος επί διετία (1891-1893) στο ΑΓΡΙΝΙΟ και στη μετέπειτα μετοίκισή του στην ΑΘΗΝΑ (1893-1897), όπου συχνάζει στο σπίτι του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και αναπτύσσει τους πνευματικούς του κύκλους (ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ κ. ά.). Φωτογραφία του ΑΓΡΙΝΙΟΥ, επιχρωματισμένες καρτ-ποστάλ από την ΑΘΗΝΑ της εποχής, επιγραφή από το σπίτι που ζούσε ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, προτομή του ΛΑΜΠΡΟΥ ΠΟΡΦΥΡΑ, φωτογραφία του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, του ΠΑΥΛΟΥ ΝΙΡΒΑΝΑ, ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ.
00:09:41:00
Λιθογραφία που εικονίζει τη μάχη στη Μελούνα κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο (δημοσιευμένη στην εφημερίδα «PETIT LE JOURNAL» στις 2 Μαΐου 1897) και δημοσιεύματα εποχής (των εφημερίδων «ΕΦΗΜΕΡΙΣ» και «ΕΣΤΙΑ») που παρουσιάζουν το γεγονός του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897 και την ταπεινωτική ήττα της ΕΛΛΑΔΑΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 και στη θητεία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ στον 6ο Σύνταγμα Πεζικού στην ΑΡΤΑ και στην καταγραφή των εμπειριών του από τον εν λόγω πόλεμο στο διήγημά του «ΑΝΤΑΡΤΗΣ». Φωτογραφία με το Γεφύρι της Άρτας.
00:10:16:00
Εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ»-πρόκειται για το σχετικό στον ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΜΑΛΑΚΑΣΗ τεύχος-αφιέρωμα (τόμος 33, τεύχος 384 [1943]). Η αφηγήτρια διαβάζει αποσπάσματα από τις εντυπώσεις από την πρώτη συνάντηση του ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΜΑΛΑΚΑΣΗ για τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ («ΑΠΑΝΤΑ» ΜΑΛΑΚΑΣΗ, τόμος Β’). Φωτογραφία του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, φωτογραφία από το φιλολογικό σαλόνι του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ: διακρίνονται: ΙΩΑΝΝΗΣ Μ. ΔΑΜΒΕΡΓΗΣ, ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΝΝΙΝΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΟΪΛΟΣ, ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ, ΚΡΙΤΩΝ ΣΟΥΡΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΕΜΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΕΛΛΗ ΣΟΥΡΗ-ΜΟΣΧΟΝΑ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΩΠ, ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΜΑΛΑΚΑΣΗΣ, ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΒΩΚΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ και ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ, ποιητών, φωτογραφία Γάλλων λογοτεχνών, φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, του ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΜΑΛΑΚΑΣΗ σε νεαρή ηλικία, προτομή του ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΜΑΛΑΚΑΣΗ.
00:11:20:00
Ενδεικτικό από το Γυμνάσιο Μεσολογγίου του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο ότι, παρά το συνομήλικο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και τον ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΜΑΛΑΚΑΣΗ, οι δύο λογοτέχνες δεν συνδέθηκαν ποτέ φιλικά, και στην περιγραφή του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ως ανθρώπου μελαγχολικού από τους λογοτέχνες που συνδέθηκαν φιλικά μαζί του (ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΥΣΗΣ, ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ, ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ). Φωτογραφία από το σπίτι που έζησε ο ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, άρθρο για τον ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ του ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ με τίτλο «Ο ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΚΙ’ ΕΜΕΙΣ», φωτογραφίες του ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΜΠΥΣΗ και του ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ, σκίτσο-πορτρέτο του ΠΑΥΛΟΥ ΝΙΡΒΑΝΑ.
00:12:07:00
Σελίδα του βραχύβιου λογοτεχνικού περιοδικού «Η ΤΕΧΝΗ», που εξέδιδε ο ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ από τον Νοέμβριο 1898 έως τον Οκτώβριο 1899 (συνεργαζόταν με το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ). Η αφηγήτρια αναφέρεται στην έκδοση και οικονομική στήριξη του περιοδικού «Η ΤΕΧΝΗ» (1898)-είχε γίνει κληρονόμος μεγάλου κτήματος στα ΛΥΚΟΡΡΑΧΙΑ ΑΓΡΙΝΙΟΥ από τον θείο του-, ένα περιοδικό που, αν και μικρής διάρκειας, άσκησε μεγάλη επίδραση στους λογοτέχνες του καιρού του (συνεργάστηκε ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ) και υποστήριζε τη δημοτική, τις φιλοσοφικές ιδέες του ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΝΙΤΣΕ (FRIEDRICH NIETZSCHE) και τη μεταλαμπάδευση των ευρωπαϊκών ρευμάτων στην ελληνική λογοτεχνική πραγματικότητα, καθώς επίσης προήγαγε και την ποιητική που εκπροσωπούσε το ρεύμα του συμβολισμού. Πλάνα από την περιοχή ΛΥΚΟΡΡΑΧΙΑ ΑΓΡΙΝΙΟΥ, χαρακτικό που εικονίζει το έργο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ (διακρίνονται τα έτη γέννησης και θανάτου [1868 και 1920], ενώ κάποιος κρατά το λογοτεχνικό περιοδικό «Η ΤΕΧΝΗ» και άλλος το μυθιστόρημά του «Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΥ»), φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, εσώφυλλο ελληνικής έκδοσης του έργου του ΝΙΤΣΕ «ΤΑΔΕ ΕΦΗ ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑΣ» (“ALSO SPRACH ZARATHUSTRA”), σελίδα από τους «ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑ» και το ποίημα του ΣΙΛΛΕΡ (CHRISTOPH FRIEDRICH VON SCHILLER) «ΕΚΤΟΡΟΣ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ» (στην έκδοση του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» [τόμος 28, τεύχος 332, (1940)]), από τα ανέκδοτα έργα του, σε ελληνική μετάφραση.
00:13:06:00
Πλάνο από μνημείο γερμανικής πόλης. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα ταξίδια του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ το 1900 στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ (ΜΟΝΑΧΟ, ΛΕΙΨΙΑ, ΔΡΕΣΔΗ), και στη γνωριμία του με τη Νορβηγίδα ΜΑΡΓΚΙΝΤ ΛΟΥΝΤ και τη μέλλουσα γυναίκα του τη Φινλανδή ΣΑΝΝΥ ΧΕΓΚΜΑΝ (SANNY HAGGMANN), με την οποία γνωρίστηκαν στη ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ, παντρεύονται το 1901 στο ΕΛΣΙΝΚΙ κατά το προτεσταντικό δόγμα, επιστρέφουν στην ΕΛΛΑΔΑ και επαναλαμβάνουν τον γάμο τους κατά το ορθόδοξο δόγμα, και εγκαθίστανται αρχικά στο ΑΓΡΙΝΙΟ και έπειτα στην ΑΘΗΝΑ. Το ζευγάρι, συνεχίζει η αφηγήτρια, εγκαταλείπει το ΑΓΡΙΝΙΟ και μεταβαίνει στην ΑΘΗΝΑ. Διαδρομή με τρένο στη Βόρεια ΕΥΡΩΠΗ, φωτογραφία της ΜΑΡΓΚΙΝΤ ΛΟΥΝΤ, πλάνα της ΒΕΝΕΤΙΑΣ, τρένο που διέρχεται, πλάνα από εκκλησία του ΑΓΡΙΝΙΟΥ, πινακίδα του ΑΓΡΙΝΙΟΥ, πλάνα από την οδό Ισαύρων και Μαυρομιχάλη, όπου εγκαταστάθηκε το ζεύγος ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ
00:14:39:00
Εσώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στη συνεργασία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ με το περιοδικό «Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ» (20 Ιουλίου 1901-20 Απριλίου 1902, εκδότες ο αδελφός του ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ [ΜΠΟΕΜ] και ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΥΣΗΣ) και στη μετάφραση θεατρικών έργων (1902-1905) που ανεβάζουν με τους θιάσους τους ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Βασιλικού Θεάτρου ΘΩΜΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ και η ηθοποιός ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Τέλος, αναφέρεται στη γέννηση της κόρης του ΣΕΝΤΑΣ το 1902. Φωτογραφίες των ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ [ΜΠΟΕΜ], ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΜΠΥΣΗ, ιδιόχειρα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ σχεδιάσματα για τη μετάφραση του έργο του ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΓΚΡΙΛΠΑΡΤΣΕΡ (FRANZ GRILLPARZER) «ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ ΠΥΡΓΟΥ» («DIE AHNFRAU»), έκδοση με φωτογραφία του ΘΩΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, φωτογραφία της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ.
00:15:07:00
Πλάνα από το μετρό του ΜΟΝΑΧΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη μετάβασή της οικογένειάς του και του ίδιου στο ΜΟΝΑΧΟ, με μια μικρή παραμονή στο ΒΕΡΟΛΙΝΟ (από τον Ιούλιο του 1907 ως τον Φεβρουάριο του 1908). Η αφηγήτρια σημειώνει ότι η παραμονή του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ ήταν το σκηνικό κάτω από το οποίο ενστερνίστηκε τις σοσιαλιστικές ιδέες. Φιλμ αρχείου με πλήθος κόσμου και σοσιαλιστές που εκφωνούν λόγο σε πλήθος κόσμου.
00:15:42:00
Πλάνα σε τρένο που διέρχεται και σε διαδρομές με τρένο. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα ταξίδια του στη ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ οικογενειακώς και στην επιστροφή του το 1911 στην ΕΛΛΑΔΑ και ειδικώς στην ΑΙΔΗΨΟ, για λουτροθεραπείες λόγω της ασθένειάς του. Φωτογραφίες της ΑΙΔΗΨΟΥ.
00:15:56:00
Εσώφυλλο του περιοδικού «Ο ΝΟΥΜΑΣ», που εκδιδόταν στην ΑΘΗΝΑ. Η αφηγήτρια περιγράφει τη συνεργασία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ με το λογοτεχνικό περιοδικό «Ο ΝΟΥΜΑΣ», δημοσιεύοντας πεζογραφήματα και κριτικά κείμενα, αλλά και με άλλα περιοδικά όπως «ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ», «ΝΕΑ ΖΩΗ» Αλεξανδρείας, «Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ» κ. ά. Αναφέρει, επίσης, ότι εγκαταλείπει το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ και χρησιμοποιεί πλέον το πραγματικό του όνομα ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ. Φύλλα από το έντυπο «ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ» και δημοσίευμα στο οποίο αναπαρίσταται η πρώτη έκδοση της ποιητικής συλλογής του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΙΑΣ» (1898, με το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ),
00:16:25:00
Πλάνα σε μνημείο της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ και άρθρο από το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» με τίτλο «ΑΝΕΚΔΟΤΗ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ-Κ. ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στην διά αλληλογραφίας του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ επικοινωνία με τον ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑ, τον ΛΑΜΠΡΟ ΠΟΡΦΥΡΑ, τον ΠΑΥΛΟ ΝΙΡΒΑΝΑ και τον σοσιαλιστή ΝΙΚΟ ΓΙΑΝΝΙΟ.
00:16:40:00
Πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ και από το Παλαιό Δημαρχείο του ΜΟΝΑΧΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πληροφόρηση που παραθέτει η γυναίκα του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΑΝΝΥ ΧΕΓΚΜΑΝ, ότι δεν είχε αλληλογραφία με Γερμανούς λόγιους.
00:16:53:00
Φιλμ αρχείου με σκηνές από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην μετά την κήρυξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου επιστροφή του στην ΕΛΛΑΔΑ ως τα τέλη Ιουλίου του 1920.
00:17:08:00
Φιλμ αρχείου με αρχαιότητες της ΑΘΗΝΑΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην έκδοση των πεζογραφημάτων του, των τελευταίων του ποιητικών συλλογών και των μεταφράσεών του.
00:17:22:00
Πανοραμικά πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην κατά την παραμονή του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ ίδρυση μιας σοσιαλιστικής ένωσης (1909), ενώ αργότερα γίνεται μέλος του Σοσιαλιστικού Κέντρου Αθηνών (1911), αλλά και στη μετέπειτα απογοήτευσή του από τη σοσιαλιστική πρακτική. Συνεχίζει λέγοντας ότι ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ δημοσιεύει όμως άρθρα σχετικά με τον σοσιαλισμό. Φωτογραφία με τα μέλη του Β’ Συνεδρίου του ΣΕΚΕ, που αποφασίζουν τον Απρίλιο του 1920 την προσχώρησή τους στην Τρίτη Σοσιαλιστική Διεθνή και το μετονομάζουν σε ΚΚΕ, δημοσίευμα με τον τίτλο και το σήμα της εφημερίδας «Ο ΕΡΓΑΤΗΣ» του ΒΟΛΟΥ.
00:17:53:00
Φιλμ αρχείου με πλήθος κόσμου την περίοδο του Εθνικού Διχασμού (1916-1917) και με πλάνα από την επιστροφή του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ από τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ στην ΑΘΗΝΑ, για να γίνει πρωθυπουργός όλων των Ελλήνων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην προσχώρηση του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ στον βενιζελισμό, στην ανάληψη από τον ίδιο της Διεύθυνσης Λογοκρισίας (1917-1919) επί υπουργίας ΑΛΕΚΟΥ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, και στην υπογραφή της Διακήρυξης προς τον Βασιλέα να μην εισέλθει η ΕΛΛΑΔΑ στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο με τις Κεντρικές Αυτοκρατορίες. Έγγραφο, ημερομηνίας 12 Νοεμβρίου 1918, επί διεύθυνσης ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και φιλμ αρχείου με γερμανοαυστριακή συνάντηση αξιωματούχων με σκοπό τη σύναψη συνθήκης συνεργασίας στον επικείμενο Πόλεμο.
00:18:27:00
Πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην απόφαση της οικογένειας του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ να παραμείνει στην ΕΛΛΑΔΑ αλλά και στο τελευταίο του ταξίδι του προς τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, όπου τον βρήκε ο θάνατος μέσα στο πλοίο από ΚΕΡΚΥΡΑ προς ΜΠΡΙΝΤΕΖΙ. Η κηδεία και η ταφή του έγινε στο ΜΠΡΙΝΤΕΖΙ. Η αφηγήτρια διαβάζει αποσπάσματα από την περιγραφή του θανάτου του συζύγου της στο ταξίδι από ΚΕΡΚΥΡΑ προς ΜΠΡΙΝΤΕΖΙ. Ζωγραφικός πίνακας με πλοίο, πλάνα από το λιμάνι της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, πλάνα σε θάλασσα. Ακολουθούν άρθρο του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΛΕΤΑ από το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τόμος 28, τεύχος 332 [1940]), με τίτλο «ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ “ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ” ΤΗΣ SANNY HAGGMANN-ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ», θαλασσινά τοπία.
00:20:10:00
Πλάνα από το Α’ Νεκροταφείο της Αθήνας, όπου μεταφέρθηκαν τα οστά του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο γεγονός, αλλά και στον θάνατο της συζύγου του SANNY HAGGMANN-ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ στη ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ (1952) και της κόρης του ΣΕΝΤΑ στην ΑΘΗΝΑ (1996). Φωτογραφία της SANNY HAGGMANN-ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και πανοραμικά πλάνα από την ΑΘΗΝΑ.
00:20:40:00
Ο φιλόλογος και συγγραφέας ΤΑΚΗΣ ΚΑΡΒΕΛΗΣ αναφέρεται στην πρώτη λογοτεχνική περίοδο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, που καλύπτει τα έτη 1884-1905.
00:21:08:00
Εναλλασσόμενα πλάνα από ελληνικά και γερμανικά μνημεία: πλάνα από σπίτι στην ΕΛΛΑΔΑ, από ξενοδοχείο που διέμενε ο γλύπτης ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΡΟΝΤΕΝ (AUGUSTE RODIN) και ο συγγραφέας ΡΑΪΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΡΙΛΚΕ (RAINER MARIA RILKE)-σήμερα Μουσείο Rodin, οι δίδυμοι πύργοι της Frauenkirche και Staatliche Antikensammlungen στο ΜΟΝΑΧΟ, ο Παρθενώνας, το κ. ά. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πρώτη λογοτεχνική περίοδο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, περίοδο της πνευματικής και καλλιτεχνικής του διαμόρφωσης, και στα χαρακτηριστικά της: γαλλικός συμβολισμός, γερμανική πνευματική κίνηση, επικαλούμενη επιστολή του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ημερομηνίας 19 Μαρτίου 1902, προς τον φίλο του ΚΑΡΟΛΟ ΝΤΙΝΤΡΙΧ.
00:22:06:00
Δημοσίευμα που αναπαρίσταται η πρώτη έκδοση της ποιητικής συλλογής του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΙΑΣ» (1898, με το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ), η πρώτη έκδοση της ποιητικής του συλλογής «ΤΑ ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΙΔΥΛΛΙΑ» (1898, με το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ), φύλλο του περιοδικού «Η ΤΕΧΝΗ» (1898-1899) και εσώφυλλο του περιοδικού «Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στο έργο της πρώτης φάσης της καλλιτεχνικής πορείας του ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ (τις πρώτες του ποιητικές συλλογές, τα «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΙΑΣ» και «ΤΑ ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΙΔΥΛΛΙΑ», που περιλαμβάνει την πρώτη του διαμονή στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, στην οποία δεν συμπεριλαμβάνεται η ιδεολογική του στροφή στις σοσιαλιστικές ιδέες, αλλά αποτελεί μια περίοδο η οποία έχει ιδιαίτερα σημαντική αξία στην μετέπειτα καλλιτεχνική πορεία του. Πλάνα από τα Propylaen (Προπύλαια) στην Koeningsplatz (Βασιλική Πλατεία) του ΜΟΝΑΧΟΥ.
00:22:47:00
Πλάνα από οβελίσκο στο ΑΑΧΕΝ. Η αφηγήτρια επισημαίνει τη δεύτερη λογοτεχνική περίοδο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, που καλύπτει την περίοδο 1884-1900, οπότε και διαμορφώνεται η ιδεολογική και πνευματική προσωπικότητα του λογοτέχνη.
00:23:04:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ και χειρόγραφά του. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην προσυμβολιστική και συμβολιστική φάση της πρώτης καλλιτεχνικής του περιόδου και διαβάζει σχετικά αποσπάσματα. Ελληνικά τοπία.
00:23:57:00
Μυστικιστικά τοπία, καθώς η αφηγήτρια εστιάζει στο θέμα που απασχόλησε τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ, τη φύση, που το επεξεργάστηκε με δραματικό τρόπο (μαρασμός και θάνατος) και στον τρόπο γραφής του (απουσία περιγραφής, υποβολή). Διαβάζει δε σχετικά αποσπάσματα.
00:24:47:00
Ο φιλόλογος και συγγραφέας ΤΑΚΗΣ ΚΑΡΒΕΛΗΣ αναφέρεται στη δεύτερη λογοτεχνική φάση του έργου του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, που καλύπτει την περίοδο 1905-1914, που ταυτίζεται με τη γερμανική περίοδο του λογοτέχνη.
00:24:54:00
Πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη δεύτερη και μακροβιότερη περίοδο εγκατάστασης του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, οπότε και συνέβη η ιδεολογική του μεταστροφή, η απόρριψη του νιτσεϊσμού, η θητεία του στις σοσιαλιστικές ιδέες και η στροφή του στην πεζογραφία και την κριτική.
00:25:24:00
Η έκδοση «ΤΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, σε φιλολογική επιμέλεια της ΕΡΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ (εκδόσεις «ΣΥΝΕΧΕΙΑ», 1989). Η αφηγήτρια αναφέρεται στη δεύτερη καλλιτεχνική περίοδο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ κατά την οποία έγραψε τα περισσότερα πεζογραφήματά του και κριτικά σημειώματα και επιμελήθηκε μεταφράσεις. Τα πεζά του είναι: «ΑΓΑΠΗ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ» (1910), «Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΥ» (1915), «ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΟΣ» (1915), «ΤΑΣΩ» (1915), «ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΚΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» (1916), «Η ΑΝΝΙΩ ΚΙ’ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» (1923, με κριτικό πρόλογο του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ). Σελίδα από πεζό του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, εξώφυλλο έκδοσης του έργου του «ΤΑΣΩ», έκδοση του έργου του «Η ΑΝΝΙΩ ΚΙ’ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ». Πρόγραμμα της θεατρικής παράστασης «ΦΑΟΥΣΤ», του ΓΚΑΙΤΕ που παραστάθηκε από το Βασιλικό Θέατρο (πρώην Εθνικό Θέατρο), σε μετάφραση ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ (1904), σε σκηνοθεσία ΘΩΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ και με πρωταγωνιστές: ΦΑΟΥΣΤ: ΕΔΜΟΝΔΟΣ ΦΥΡΣΤ, ΜΕΦΙΣΤΟΦΕΛΗΣ: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΖΑΝΟΣ και ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ: ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ.
00:26:07:00
Η έκδοση «Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΥ» του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, με εισαγωγή-φιλολογική επιμέλεια του ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΕΛΟΥΔΗ (εκδόσεις «ΟΔΥΣΣΕΑΣ», 1986). Ο ΤΑΚΗΣ ΚΑΡΒΕΛΗΣ αναφέρεται στα καλύτερα πεζογραφήματά του που, κατά την κρίση του, εντοπίζονται στον «ΠΥΡΓΟ ΤΟΥ ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΥ» και στο «ΤΑΣΩ, ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΚΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ».
00:26:13:00
Σκίτσο που εικονίζει τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ. Η αφηγήτρια ολοκληρώνει με την ταξινόμηση του έργου του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ σε συγγραφικές περιόδους, περιγράφοντας την τρίτη λογοτεχνική του φάση (1915-1920), κατά την οποία επανεγκαθίσταται στην ΕΛΛΑΔΑ (1915) και λήγει με τον θάνατό του (1920). Η αφηγήτρια χαρακτηρίζει την περίοδο ως φάση «περισυλλογής» και εμβάθυνσης στους ανθρώπινους χαρακτήρες. Φωτογραφία της οδού Σταδίου με κόσμο και άλλη από το κέντρο της ΑΘΗΝΑΣ, φωτογραφία με άνδρες σε καφενείο σε κατάσταση περισυλλογής, πλάνα από φιλμ αρχείου με πλάνα με ανθρώπους στους δρόμους που κρατούν εφημερίδες.
00:26:53:00
Έκδοση του πεζού έργου του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ «ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ» (πρώτη έκδοση 1917). Η αφηγήτρια αναφέρεται διεξοδικά στο πεζογράφημά του «ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ», που θα ασκήσει καταλυτική επίδραση στη μεταγενέστερη πεζογραφία, και θα αποτελέσει σταθμό στην ιστορία του συμβολισμού στην ΕΛΛΑΔΑ-ο ίδιος θα χαρακτηριστεί εισηγητής του συμβολισμού στην ΕΛΛΑΔΑ-, και στην αντίδραση της κριτικής. Τοπίο, άρθρο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» με τίτλο «ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΕΣ ΓΝΩΜΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ Κ. ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ». Φευγαλέα στο πλάνο ο ΤΑΚΗΣ ΚΑΡΒΕΛΗΣ αναφέρεται στην καθιέρωση του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ως εισηγητή του συμβολισμού στην νεοελληνική πεζογραφία και ποίηση.
00:27:32:00
Το εξώφυλλο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τόμος 28, τεύχος 332 [1940]), που ήταν αφιερωμένο στον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ. Η αφηγήτρια διαβάζει αποσπάσματα από ποίημα «ΠΕΡΑΣΕΣ ΚΑΙ ΕΙΧΕΣ ΣΤΑ ΜΑΛΛΙΑ» από την ποιητική του συλλογή «ΒΡΑΔΙΝΟΙ ΘΡΥΛΟΙ» (1920). Παρουσιάζεται πορτρέτο του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ.
00:28:02:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, βιογραφία, συμβολισμός, λογοτεχνία, ποιητές, ποίηση, κριτικοί, κριτική, συγγραφείς, πεζογραφία, Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Αναφορές
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, συγγραφέας
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, κριτικός
«Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΥ», μυθιστόρημα
«ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ», μυθιστόρημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Μια τηλεοπτική σειρά του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Κείμενο:
ΤΑΚΗΣ ΚΑΡΒΕΛΗΣ
Οργάνωση:
ΤΑΣΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ
Ανάγνωση κειμένων:
ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Έρευνα:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΙΨΗ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
PAUL GRIVAS
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΝΟΥΝΕΣΗΣ
Ηχοληψία:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Telecine-Post Production:
Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Μοντάζ:
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΙΧΛΗΣ
Τεχνική επεξεργασία-Μηχανήματα
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεργάστηκε ο:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΜΠΑΔΑΚΗΣ
Βοηθός ηχολήπτης:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΕΜΚΑΣ
Μακιγιάζ:
ΦΑΝΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Διαχείριση-Οικονομική οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Ευχαριστίες σε:
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΛΙΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΗΜΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Γ’ ΕΦΟΡΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΡΟΝΤΕΝ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα digital BETACAM με κάμερα SONY 1000 και το μοντάζ σε AVID.
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:29:12:14
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009