ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ
0000008454
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον Κερκυραίο πεζογράφο και διανοούμενο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008454
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον Κερκυραίο πεζογράφο και διανοούμενο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το επεισόδιο της σειράς είναι αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του Κερκυραίου πεζογράφου και διανοούμενου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ. Παρουσιάζονται στοιχεία του οικογενειακού του δέντρου και της βιογραφίας του (γεν. 1872 – θαν. 1923) ενώ παράλληλα περιγράφεται η εξέλιξη της πεζογραφικής του πορείας και η συμβολή του στην ελληνική λογοτεχνία.
Γίνεται αναφορά στις σπουδές του, στις επιρροές της πρώιμης συγγραφικής του περιόδου-ρεύμα του αισθητισμού-στις πρώτες του δημοσιεύσεις στα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής και τη συμμετοχή του στη «δημοτικιστική κίνηση». Το ντοκιμαντέρ ανιχνεύει επίσης τις κοινωνιολογικές και ιδεολογικές αναζητήσεις του Κ. ΘΕΟΤΟΚΗ, την επαφή του με τον μαρξισμό και τους σοσιαλιστές και την αντανάκλαση αυτής της τοποθέτησής του στο έργο του με τη μορφή της κοινωνικής ρεαλιστικής πεζογραφίας.
Γίνεται λόγος για τη δημοτική-ιδιωματική γλώσσα του Κ. ΘΕΟΤΟΚΗ και στη συνέχεια για την ώριμη περίοδό του και τα έργα του μετά και την προσχώρηση στο Κόμμα Φιλελευθέρων, την εγκατάστασή του στην Αθήνα (1918) και το διορισμό του στην Εθνική Βιβλιοθήκη. Παρουσιάζεται η θεματική και ο προβληματισμός έργων-σταθμών του λογοτέχνη όπως «Η Τιμή και το Χρήμα», «Σκλάβοι στα δεσμά τους», «Κατάδικος» και «Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα». Μεταξύ άλλων, δίνεται έμφαση στην ενασχόληση του Κ. ΘΕΟΤΟΚΗ με τις μεταφράσεις αρχαίων ελλήνων, με τις σαιξπηρικές μεταφράσεις και στην αφοσίωσή του στην ινδική λογοτεχνία. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής για τον Κ. ΘΕΟΤΟΚΗ μιλάει ο ποιητής-δοκιμιογράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ ενώ παρεμβάλλεται οπτικοακουστικό, φωτογραφικό και έντυπο αρχειακό υλικό.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:45:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ». Πλάνo στον ανδριάντα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ και φωτογραφίες-πορτρέτα των ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ, ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΥ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον διανοούμενο και πεζογράφο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ που δέσποσε στα ελληνικά γράμματα στις αρχές του 20ού αιώνα και στους συγχρόνους τους.
00:02:18:00
Εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τόμος 28, τεύχος 332 [1940]), με αφιέρωμα στον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις ομοιότητες των ομότεχνων και ομοϊδεατών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ και ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, παρά τις διαφορετικές αφετηρίες τους-αισθητισμός (ΘΕΟΤΟΚΗΣ) και συμβολισμός (ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ), και στην κατάληξη ο πρώτος να ονομαστεί από την κριτική ως ο «εισηγητής του κοινωνικού πεζογραφήματος» στη χώρα μας και εκφραστής του νατουραλισμού. Πλάνα από τη Θριαμβική Αψίδα του Μονάχου (Siegestor “Dem Bayerischen Heere”), κινηματογραφικό υλικό από ομιλία και ευρωπαϊκές προσωπικότητες, τοπιογραφία, κινηματογραφικά πλάνα με σκηνές της καθημερινής αγροτικής ζωής.
00:03:05:00
Πλάνα από βυζαντινό φρούριο και γκραβούρα που εικονίζει την ΚΕΡΚΥΡΑ. Η αφηγήτρια μιλάει για τη βυζαντινή καταγωγή της οικογένειας των ΘΕΟΤΟΚΗΔΩΝ, το γένος ΚΑΛΟΚΑΡΔΗ, που εγκαταστάθηκε στην ΚΕΡΚΥΡΑ τον 15Ο αιώνα και τον 16Ο αιώνα έκτισαν οικογενειακό πύργο στους ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ. Συμπληρώνει ότι ο κόμης πατέρας του ο ιστοριοδίφης ΜΑΡΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ απέκτησε από τον γάμο του με την ΑΓΓΕΛΙΚΗ, ανιψιά του ποιητή ΙΑΚΩΒΟΥ ΠΟΛΥΛΑ, εννέα παιδιά, ο ένας από τους οποίους ήταν ο ιστορικός ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΘΕΟΤΟΚΗΣ. Πλάνα από τον πύργο των ΘΕΟΤΟΚΗΔΩΝ στους ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ, φωτογραφία της μητέρας του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ και φωτογραφία της οικογένειας ΘΕΟΤΟΚΗ.
00:03:57:00
Ο ποιητής και δοκιμιογράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ αναφέρεται στην τομή για τη νεοελληνική λογοτεχνία που αποτελεί το έργο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, που όμως δεν μελετήθηκε αρκούντως από την κριτική. Αναφέρει ότι ο ΘΕΟΤΟΚΗΣ εκπροσωπεί τη Γενιά του 1910, που παρουσιάστηκε μετά το κίνημα του 1909, στην οποία ανήκουν διαφορετικών ειδών ποιητές, όπως οι Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, κοινωνιολόγοι, όπως ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΚΛΗΡΟΣ, εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, λογοτέχνες που εκπροσωπούν το ρεύμα του αισθητισμού, όπως οι ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ, ΠΛΑΤΩΝ ΡΟΔΟΚΑΝΑΚΗΣ, και άλλοι που εκπροσωπούν το ρεύμα της αναπαραστατικής κοινωνικής πεζογραφίας, με κυριότερους τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ και τον ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ. Φύλλο από το λογοτεχνικό περιοδικό «Ο ΝΟΥΜΑΣ» (τόμος 7, αρ. 331 [1909]) που δημοσιεύει άρθρο του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ με τίτλο «ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ» που αναφέρεται στον αισθητισμό και τον ΠΛΑΤΩΝΑ ΡΟΔΟΚΑΝΑΚΗ, φωτογραφία του διηγηματογράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ. Φωτογραφία του κύκλου της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ»-από αριστερά προς τα δεξιά όρθιοι: ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΟΣ, Γ. ΚΑΣΔΟΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ, και καθιστοί: Θ. ΒΕΛΛΙΑΝΙΤΗΣ, ΠΕΡΡΗΣ, Ν. Γ. ΠΟΛΙΤΗΣ, ΣΤ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ΜΙΚΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, και ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΛΥΚΟΥΔΗΣ-, λαϊκή εικόνα με διαδήλωση υποστήριξης του Στρατιωτικού Συνδέσμου μπροστά στα Ανάκτορα την 14η Σεπτεμβρίου 1909 όπου μιλά ο Βασιλιάς ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α’, φωτογραφία του Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ, του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΚΛΗΡΟΥ, φωτογραφικό υλικό με εκπαιδευτικούς και τις τάξεις τους και με ποιητές, φωτογραφία του ΚΩΣΤΑ ΟΥΡΑΝΗ, του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΠΟΥΛΟΥ, του Γάλλου ποιητή ΣΑΡΛ ΜΠΩΝΤΛΕΡ (CHARLES BAUDELAIRE), του πεζογράφου ΠΑΥΛΟΥ ΝΙΡΒΑΝΑ, του πεζογράφου και θεατρικού συγγραφέα ΠΛΑΤΩΝΑ ΡΟΔΟΚΑΝΑΚΗ, φύλλο από περιοδικό που φιλοξενεί άρθρο με τίτλο «ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ», σκίτσο του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΒΟΥΤΥΡΑ.
00:05:47:00
Πλάνα από τους ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ, γενέτειρας του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη χρονολογία της γέννησής του (1872), στη γλωσσομάθειά του-ήταν κάτοχος τριών ευρωπαϊκών γλωσσών (ιταλικά, γαλλικά, γερμανικά), στην αναχώρησή του για το ΠΑΡΙΣΙ και στην εγγραφή του στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Φωτογραφία του ΘΕΟΤΟΚΗ σε νεαρή ηλικία, πλάνα από το Πανεπιστήμιο του Παρισιού.
00:06:15:00
Πλάνα από κανάλι της ΒΕΝΕΤΙΑΣ. Η αφηγήτρια μας πληροφορεί στην κοσμική ζωή που έζησε στη ΒΕΝΕΤΙΑ, στη γνωριμία και τον γάμο του με τη μετέπειτα σύζυγο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, τη βαρόνη ΕΡΝΕΣΤΙΝΑ ΦΟΝ ΜΑΛΟΒΙΤΣ (ERNESTINA VON MALLOWITZ) από τη ΒΟΗΜΙΑ, στην εγκατάλειψη των σπουδών του και την επιστροφή του στους ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ, στη φιλία του με τον ποιητή της Επτανησιακής Σχολής ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ και στη γέννηση της κόρης του ΤΙΝΑΣ. Φωτογραφία της ΕΡΝΕΣΤΙΝΑΣ, μετέπειτα συζύγου του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ (λεπτομέρεια από την φωτογραφία με την κόρη τους ΤΙΝΑ, πλάνα από την περιοχή της ΒΟΗΜΙΑΣ, εσωτερικό κερκυραϊκού σπιτιού και φωτογραφία του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ και της γυναίκας και της κόρης του ΘΕΟΤΟΚΗ.
00:06:46:00
Πλάνο σε τοιχογραφία και σε εκθέματα, φιλμ αρχείου με πολεμικές σκηνές και φύλλο εφημερίδας με την είδηση της πτώσης των ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ μιλά για την ιδιάζουσα περίπτωση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, για τη βυζαντινή του καταγωγή, για τον θάνατο της αδελφής του ΕΛΕΝΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ, για διαφωνία του με τον συγγενή του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, που διετέλεσε δήμαρχος στην ΚΕΡΚΥΡΑ, βουλευτής του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, αρχηγός του τρικουπικού κόμματος και μετέπειτα πρωθυπουργός. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ μιλά για τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ, που διακρινόταν για τη γλωσσομάθειά του, αλλά και για τη «μεταστροφή του στη ζωή», από τη στιγμή που γνωρίστηκε με την κατοπινή γυναίκα του. Πλάνα στο σπίτι που γεννήθηκε ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ, άγαλμα και φωτογραφία του, πλάνα από μνημεία του ΠΑΡΙΣΙΟΥ και εικόνες της αστικής ζωής της πόλης.
00:08:16:00
Πλάνα από τα Propylaen (Προπύλαια) στην Koeningsplatz (Βασιλική Πλατεία) του ΜΟΝΑΧΟΥ και πορτρέτο του Γερμανού φιλοσόφου και συγγραφέα ΦΡΙΝΤΡΙΧ ΝΙΤΣΕ (FRIEDRICH NIETZSCHE) και εξώφυλλο και σελίδα ελληνικής έκδοσης του μυθιστορήματος του ΝΙΤΣΕ «ΤΑΔΕ ΕΦΗ ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑΣ» (“ALSO SPRACH ZARATHUSTRA”). Η αφηγήτρια αναφέρεται στον επηρεασμό του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ από τη γερμανική ιδεοκρατία και ιδίως από τον ΝΙΤΣΕ και στο διήγημά του «ΠΑΘΟΣ», στο οποίο διαφαίνονται οι επιρροές του Γερμανού διανοητή.
00:09:40:00
Πλάνα στους δίδυμους πύργους της Frauenkirche στο ΜΟΝΑΧΟ, πλάνα από τη ΒΕΝΕΤΙΑ και από την πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ αναφέρεται στη μεταστροφή του, που εν πολλοίς οφείλεται στη γνωριμία με την κατά πολλά χρόνια μεγαλύτερή του μετέπειτα σύζυγό του Βοημή βαρόνη ΕΡΝΕΣΤΙΝΑ ΦΟΝ ΜΑΛΟΒΙΤΣ, και στην ευθεία σύγκρουση με την οικογένειά του. Μιλά για την απομόνωσή του στον οικογενειακό πύργο των ΘΕΟΤΟΚΗΔΩΝ στους ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, για την ασκητική ζωή του, για την καλλιέργεια του πνεύματος και τη φιλία του με τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ, για την εργασιομανία του. Πλάνα από τους ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ και από τον πύργο τους, φωτογραφία του ΜΑΒΙΛΗ, το ποίημα του ΜΑΒΙΛΗ «ΕΛΙΑ», φωτογραφία γραφείου σε εσωτερικό σπιτιού.
00:09:50:00
Φωτογραφία με μαχητές Κρητικούς, καθώς η αφηγήτρια μιλά για τη συμμετοχή του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ στους αγώνες της ΚΡΗΤΗΣ (1896), και πλάνα από την πρόσοψη του Δημαρχείου της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, καθώς αναφέρεται στην πρωτοβουλία του να καταφερθεί εναντίον της απόφασης του Δήμου της Κέρκυρας για την εγκατάσταση ρουλέτας στο νησί (1902) και για την αντίθεσή του με τον πολιτικό ΓΕΩΡΓΙΟ ΘΕΟΤΟΚΗ.
00:10:16:00
Φύλλο των λογοτεχνικών περιοδικών «Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ» (1901-1902), με εκδότες τους ΜΠΟΕΜ (ψευδώνυμο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ) και ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΜΠΥΣΗ, «Η ΤΕΧΝΗ» (1888-1889), με εκδότη τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ και «Ο ΝΟΥΜΑΣ». Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ παρουσιάζει τα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής του («Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ» και «Η ΤΕΧΝΗ») που προέβαλαν τα νέα ρεύματα, αλλά και τον προσκολλημένο στον δημοτικισμό «ΝΟΥΜΑ», που διαμόρφωσαν το έδαφος για να εμφανιστεί ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ. Παρεμβάλλεται άγαλμα που κοσμεί το Μουσείο Rodin.
00:10:49:00
Προτομή του αρχαίου Έλληνα Τραγικού ΕΥΡΙΠΙΔΗ και άγαλμα του Ρωμαίου συγγραφέα ΟΒΙΔΙΟΥ (PUBLIUS OVIDIUS NASO) στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΣΑ της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη μετάφραση των αρχαίων Ελλήνων και των Λατίνων συγγραφέων και ινδική λογοτεχνία, στην έκδοση των πρώτων του πεζών έργων στα ποικίλα περιοδικά και στη συμμετοχή του στη διεξαγωγή του Συνεδρίου των Δημοτικιστών (1905). Έκδοση της αλληλογραφίας των πρώτων δημοτικιστών και ζωγραφικός πίνακας-πορτρέτο του λογοτέχνη και μεταφραστή ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΛΛΗ.
00:11:10:00
Πλάνα από νεκροταφείο, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στον θάνατο της κόρης του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ (1900) και φύλλο του περιοδικού «Ο ΝΟΥΜΑΣ», καθώς αναφέρεται στην ψύχρανση των σχέσεών του με τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ (1911). Φωτογραφία της Παλαιάς Βουλής.
00:11:22:00
Πλάνα από τη διαδρομή στην ΕΥΡΩΠΗ, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στη συνέχιση των σπουδών του στα πανεπιστήμια του ΓΚΡΑΤΣ της ΑΥΣΤΡΙΑΣ (1898) και του ΜΟΝΑΧΟΥ της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ (1908-1909), και o ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ στη μεταστροφή των ιδεολογικών του πεποιθήσεων (ασπάστηκε τις ιδέες του ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ [KARL MARX]). Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από τον ήρωα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ στο μυθιστόρημά του «ΟΙ ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ», στο οποίο αναφέρεται ο ΜΑΡΞ. Πλάνα από το Ludwig-Maximilians-Universitat του ΜΟΝΑΧΟΥ και φωτογραφία από το Α’ (Ιδρυτικό) Πανελλαδικό Σοσιαλιστικό Συνέδριο του ΣΕΚΕ (Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδος, μετέπειτα ΚΚΕ, Πειραιάς, 4-10 Νοεμβρίου 1918).
00:12:09:00
Φιλμ αρχείου με πλήθος κόσμου σε ευρωπαϊκή πόλη. Η αφηγήτρια και ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ μιλούν για τη δεύτερη επίσκεψη του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ στην ΕΥΡΩΠΗ και για την εκεί κίνηση των ιδεών, για τη θητεία του στα πανεπιστήμια του εξωτερικού και στις σοσιαλιστικές ιδέες που τον οδήγησαν στο να λάβει μέρος σε κινήσεις με κοινωνικό και πολιτικό περιεχόμενο στον τόπο του, με το να γίνει ιδρυτικό μέλος του Σοσιαλιστικού Ομίλου Κέρκυρας και του Αλληλοβοηθητικού Εργατικού Συνδέσμου Κέρκυρας, την περίοδο 1910-1914. Τις απόψεις μοιράζεται με τον ομοϊδεάτη του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ. Πλάνα από ευρωπαϊκό μνημείο και γκραβούρα με μνημείο της ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
00:13:06:00
Άγαλμα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ μιλά για το πρωτόλειο και αποκηρυγμένο του μυθιστόρημα, «LA VIE DE MONTAGNE» («Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΒΟΥΝΩΝ», ΠΑΡΙΣΙ 1895), που εξέδωσε στα γαλλικά όπου παρουσίαζε την αρχική εικόνα του για την ΕΛΛΑΔΑ, για τη σύνδεση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ με τα κοινωνικά ζητήματα του τόπου του, που τα επεξεργαζόταν σε τέτοιο βαθμό ώστε ο νεωτερισμός του, επηρεασμένος από τις σοσιαλιστικές ιδέες, να κινδυνεύει να εγκλωβιστεί στο παραδοσιακό κίνημα της ηθογραφίας, με τοπικό όμως προσανατολισμό. Αναλύει την ιδιωματική του γλώσσα, με στοιχεία από τη δημοτική και την κρητική παράδοση που επέλεξε για τα γραπτά του-αναφορά στη βοήθεια που πρόσφερε στον ΣΤΕΦΑΝΟ ΞΑΝΘΟΥΔΙΔΗ ο ΘΕΟΤΟΚΗΣ για την έκδοση του «ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ» και στη μετάφραση του «ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ» (DE RERUM NATURA) του ΤΙΤΟΥ ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΥ ΚΑΡΟΥ, σε μετάφραση ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, όπου χρησιμοποίησε δεκαπεντασύλλαβο στίχο. Πλάνα από βουνά της ΕΛΛΑΔΑΣ, γκραβούρα που εικονίζει χαρακτηριστική από τη ζωή των Βλάχων (Γεννάδειος Βιβλιοθήκη), πίνακας με ηθογραφικό περιεχόμενο που εικονίζει την ΚΕΡΚΥΡΑ, πλάνα από την ΚΕΡΚΥΡΑ, χειρόγραφο κείμενο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, φύλλο κώδικα με τον τέταρτο λόγο από τα «ΠΟΙΜΕΝΙΚΑ» του ΛΟΓΓΟΥ («ΔΑΦΝΙΣ ΚΑΙ ΧΛΟΗ»), εξώφυλλο έκδοσης του «ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ», άγαλμα του Ιταλού ποιητή DANTE ALIGHIERI, πίνακας-πορτρέτο του ΓΚΑΙΤΕ (JOHANN WOLFGANG VON GOETHE), χειρόγραφο ποίημα του ΘΕΟΤΟΚΗ, εξώφυλλο και σελίδα από το «ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ» (DE RERUM NATURA) του ΤΙΤΟΥ ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΥ ΚΑΡΟΥ (6 τόμοι), σε μετάφραση ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ.
00:15:22:00
Φωτογραφία Επτανησίων ποιητών (διακρίνονται ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ και η ΕΙΡΗΝΗ ΔΕΝΤΡΙΝΟΥ). Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιστροφή του στην ΚΕΡΚΥΡΑ και στη στενή σχέση του με την ποιήτρια και πεζογράφο ΕΙΡΗΝΗ ΔΕΝΤΡΙΝΟΥ, η οποία έγινε η «πλατωνική ιέρειά του» και από την οποία εμπνέεται τα περισσότερα σονέτα του. Συμμετέχουν στην ίδρυση της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής ομάδας Συντροφιά των Εννέα, και υπεύθυνοι του περιοδικού της «ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ» (1915-1918). Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ επισημαίνει την παρέμβαση του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ στην ιστορία της λογοτεχνίας του τόπου, και τον συγκρίνει με τον ομότεχνό του ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ, που ασχολήθηκε με τα κοινωνικά ζητήματα της ΑΘΗΝΑΣ, χωρίς όμως να καταφέρουν αμφότεροι να δημιουργήσουν μια σχολή κοινωνικού πεζογραφήματος στην ΕΛΛΑΔΑ –το αποδίδει στο γεγονός ότι κανένας από τους δύο δεν ήταν συνεπής σε αυτόν τον δρόμο (ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ προσεταιρίστηκε μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο το κόμμα των Φιλελευθέρων). Έκδοση των «ΣΟΝΕΤΩΝ» του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ (1912-1922), εσώφυλλο με την αφιέρωση στην ΕΙΡΗΝΗ ΔΕΝΤΡΙΝΟΥ και σχετικό κείμενο, φωτογραφία μελών της Συντροφιάς των Εννέα, κείμενο της ΕΙΡΗΝΗΣ ΔΕΝΤΡΙΝΟΥ με τίτλο «Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ ΣΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΣΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ». Καρτ-ποστάλ της ΚΕΡΚΥΡΑΣ που εναλλάσσονται με αντίστοιχες του ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:16:29:00
Φιλμ αρχείου με εκρήξεις, πολεμικά πλοία και αποβιβάσεις στρατιωτών. Η αφηγήτρια μιλά για την προσχώρηση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ στο κόμμα των Φιλελευθέρων, για τον διορισμό του ως αντιπροσώπου του κόμματος στην ΚΕΡΚΥΡΑ και για τις διπλωματικές αποστολές που ανέλαβε-στη ΡΩΜΗ εκπροσωπώντας την προσωρινή Κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης (1917) και μια δεύτερη, ως αντιπρόσωπος πια της ελληνικής κυβέρνησης (1917-1920), με θέμα τη ρύθμιση των σχέσεων της ΕΛΛΑΔΑΣ με τη ΡΩΣΙΑ [1918], μια ανεκπλήρωτη αποστολή. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ συμπληρώνει ότι υπηρέτησε με σθένος την βενιζελική ιδεολογία, ήταν όμως κάτι που τον επανέφερε στον αστισμό. Πίνακας-πορτρέτο του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, φιλμ αρχείου από την άφιξη του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ από τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (έδρα προσωρινής κυβέρνησης) στην ΑΘΗΝΑ και από το χρονικό επίσκεψης του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, διαδήλωση στους μοσχοβίτικους δρόμους και αποκαθήλωση των συμβόλων του τσαρικού παρελθόντος από τη ΡΩΣΙΑ, πίνακας που εικονίζει την πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, πλάνα του νησιού.
00:17:28:00
Πλάνα της ΚΕΡΚΥΡΑΣ και καρτ-ποστάλ με την ΑΘΗΝΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην εγκατάσταση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ στην ΑΘΗΝΑ το 1918, μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
00:17:35:00
Φιλμ αρχείου από το χρονικό της απελευθέρωσης του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1918), με παρέλαση των νικητών στην Αψίδα του Θριάμβου (Arc de Triomphe de l’ Etoile) στο ΠΑΡΙΣΙ και άλλο με Ευρωπαίους αξιωματούχους. Η αφηγήτρια περιγράφει την οικονομική κατάρρευση της οικογένειας της γυναίκας του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ μετά την ήττα της ΑΥΣΤΡΟΟΥΓΓΑΡΙΑΣ κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την παραχώρηση των οικονομικών δικαιωμάτων του στα αδέλφια του. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ μιλά για την αναζήτηση εργασίας στην ΑΘΗΝΑ, για τις γνωριμίες του με τον ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, τον ΚΩΣΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗ κ. ά. , για την προσφορά της βραχύβιας θέσης της Λογοκρισίας. Η αφηγήτρια σημειώνει τον έκτακτο διορισμό του στην Υπηρεσία Ξένων και Εκθέσεων και στον οριστικό του διορισμό στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Πλάνα από το Gloriette, το Schonbrunn της ΒΙΕΝΝΗΣ, φωτογραφία-πορτρέτο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, προτομή του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, πλάνα από το Ιστορικό Μουσείο της ΑΘΗΝΑΣ και από το άγαλμα του Αγωνιστή της Ελληνικής Επανάστασης ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ, πλάνα από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.
00:18:35:00
Φωτογραφία του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ. Η αφηγήτρια σημειώνει ότι η περίοδος αυτή, από το 1918 κ. ε. , ήταν η ωριμότερη περίοδος για το έργο του και ότι προπωλεί τα έργα του στους εκδοτικούς οίκους Βασιλείου και Ελευθερουδάκη. Αναφέρεται στα σπουδαιότερα μυθιστορημάτων του εκείνη την εποχή («ΚΑΤΑΔΙΚΟΣ», «Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΕΛΑ» και «ΟΙ ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ»), έκδοση «Ο ΓΚΑΙΤΕ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ», στις μεταφράσεις του από τον ΓΚΑΙΤΕ: «ΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΙ ΔΩΡΟΘΕΑ» (“HERMANN UND DOROTHEA”, 1797), και από τον ΣΑΙΞΠΗΡ (WILLIAM SHAKESPEARE): «ΟΘΕΛΛΟΣ» (“OTHELLO”, 1603-1603), «ΑΜΛΕΤΟΣ» (“HAMLET”, 1601-1602), «ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΛΗΡ» (“KING LEAR”, 1605-1606), από τον ΦΛΩΜΠΕΡ (GUSTAVE FLAUBERT): «ΚΥΡΙΑ ΜΠΟΒΑΡΥ» (“MADAME BOVARY”, 1857), ΜΠΕΡΤΡΑΝΤ ΡΑΣΕΛ (BERTRAND RUSSELL) «ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ» (“LES PROBLEMES DE PHILOSOPHIE”, 1912). Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ (στο πλάνο) αναφέρεται στις μεταφράσεις των αρχαίων Λατίνων, Γερμανών και Ιταλών συγγραφέων που επεξεργάστηκε ο ΘΕΟΤΟΚΗΣ, αλλά και στη στροφή του στην ινδική λογοτεχνία, στην εκμάθηση της σανσκριτικής και στη μετάφραση αποσπασμάτων από τις «ΒΕΔΕΣ» (το αρχαιότερο κείμενο της σανσκριτικής γλώσσας), στη συγγραφή της «ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΙΝΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ» (1993) από τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ, στις σαιξπηρικές του μεταφράσεις, στους ήρωες των έργων του και στον επηρεασμό τους από την ξένη λογοτεχνία τόσο θεματικά όσο γλωσσικά. Εξώφυλλα από εκδόσεις των μυθιστορημάτων του «ΚΑΤΑΔΙΚΟΣ» και «ΟΙ ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ», κείμενο για το μυθιστόρημα «Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΕΛΑ» χειρόγραφα του ΘΕΟΤΟΚΗ, εργογραφία του ΣΑΙΞΠΗΡ, πίνακας με Γάλλους λογοτέχνες, πλάνα από την πρόσοψη και το αέτωμα του Burgtheater (Αυτοκρατορικό Θέατρο) στη ΒΙΕΝΝΗ. Τίτλος «ΒΕΔΕΣ» από έκδοση στα ελληνικά, φωτογραφία με Ινδό γητευτή φιδιών, φωτογραφία του Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ σε νεαρή ηλικία, φωτογραφία του ΘΕΟΤΟΚΗ με τον μικρό ΑΛΕΚΟ ΔΕΝΤΡΙΝΟ (1910), εξώφυλλο και σελίδα από το «ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ» (“DE RERUM NATURA”) του ΤΙΤΟΥ ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΥ ΚΑΡΟΥ (6 τόμοι), σε μετάφραση ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, πορτρέτο του ΣΑΙΞΠΗΡ, ζωγραφικός πίνακας, γκραβούρα που εικονίζει σκηνή από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, έκδοση του έργου ΣΑΙΞΠΗΡ «Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΕΡΡΙΚΟΣ Ο ΣΤ’».
00:21:37:00
Φωτογραφία της Πλατείας Ομονοίας στην ΑΘΗΝΑ και άλλη σε δρόμο της ΑΘΗΝΑΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην ανίατη αρρώστια από την οποία προσβλήθηκε το 1922 και στην απόσυρσή του στην ΚΕΡΚΥΡΑ, όπου και σχεδιάζει το πεζό του «Ο ΠΑΠΑ-ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΠΑΣΙΧΑΡΟΣ ΚΑΙ Η ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ», που το άφησε ανολοκλήρωτο. Πλάνα από την ΚΕΡΚΥΡΑ.
00:22:11:00
Πλάνα στον ανδριάντα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ και φωτογραφία του. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον θάνατό του τον Ιούλιο του 1923.
00:22:23:00
Κείμενο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ. Η αφηγήτρια κάνει αποτίμηση του πολυσχιδούς έργου (ποιητής, πεζογράφος, μεταφραστής, κριτικός των ιδεών και των γραμμάτων).
00:22:32:00
Πλάνα από την ιστορική διαφημιστική ταινία του Μεσοπολέμου που παρουσιάζει τα Υφαντουργεία Παπαγεωργίου που έδρευαν στον ΒΟΛΟ. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ κάνει αποτίμηση του έργου του, μιλά για τον «σοσιαλισμό» όπως τον αντιλαμβανόταν ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ, τον αντιπαραβάλλει με εκείνον του δημοτικιστή πεζογράφου ΚΩΣΤΑ ΠΑΡΟΡΙΤΗ, ο οποίος ήταν περισσότερο αφοσιωμένος στην κοινωνική κατεύθυνση του μυθιστορήματος, ακολουθεί το δόγμα του ανερχόμενου κομμουνισμού, επικρίνει το έργο του ομότεχνού του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, αλλά και αποφεύγει τη δεύτερη επεξεργασία του λογοτεχνικού του υλικού. Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑ ΠΑΡΟΡΙΤΗ και φωτογραφία των μελών του Β’ Συνεδρίου του ΣΕΚΕ (με το οποίο προσχωρούν στην Γ’ Σοσιαλιστική Διεθνή και μετονομάζουν το ΣΕΚΕ σε ΚΚΕ).
00:23:29:00
Τοπιογραφία. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην κατανομή των λογοτεχνικών περιόδων του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, εκκινώντας από την πρώτη βραχύβια «ειδυλλιακή» φάση του, του «αισθητισμού», και τη δεύτερη, εκείνη του «οριστικού ρεαλισμού», που αποτελεί την προϊστορία του ρεαλισμού. Αντίστοιχη περίπτωση συγγραφέα που ξεκίνησε ως αισθητιστής ήταν και ο ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ. Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ.
00:23:56:00
Το κείμενο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ «Ο ΔΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΣΣΙΟΥ» από τις ανέκδοτες «ΑΝΤΙΦΕΓΓΙΔΕΣ» (συγγραφή νωρίτερα από το 1895), ο τίτλος του πεζού του έργου «Ο ΑΠΕΛΛΗΣ» (1904), ο τίτλος του αφηγήματός του «ΑΚΟΜΑ;» και σχετικές σελίδες από τα έργα της δεκαετίας αυτής. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πεζογραφική του δραστηριότητα από το 1895-1904 («ΑΝΤΙΦΕΓΓΙΔΕΣ», «ΚΑΪΝ», «Ο ΑΠΕΛΛΗΣ» «ΖΩΗ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ», ΥΠΟΛΗΨΗ», κατά την οποία ήταν επηρεασμένος από το κίνημα του αισθητισμού, με μυθολογική κυρίως θεματολογία.
00:24:21:00
Έργα τέχνης που εικονίζουν καθημερινές σκηνές της αστικής ζωής και τοπία. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο έτος 1904, κομβικό έτος για τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ, καθώς αρχίζει η νέα λογοτεχνική περίοδός του, εκείνη του «αποστολικού και ψυχογραφικού ρεαλισμού». Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ σημειώνει ότι ο συγγραφέας κατάφερε να ξεπεράσει την ηθογραφία του καιρού του και να της δώσει ένα άλλο νόημα, και αναφέρεται ειδικά στον τόμο του «ΤΡΙΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΟΡΦΙΑΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ», που αναβιώνει τη σκληρή ζωή της υπαίθρου, και στα «πάθη» που κυριαρχούν στο έργο του ΘΕΟΤΟΚΗ, του έρωτα και του συμφέροντος. Εξώφυλλο της έκδοσης «ΤΡΙΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΚΟΡΦΙΑΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ», πλάνα από την ύπαιθρο.
00:25:42:00
Η πρώτη έκδοση του έργου του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ «Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ» (ΚΕΡΚΥΡΑ, 1914) και σχετική σελίδα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στους δύο σημαντικούς σταθμούς στο πεζογραφικό του έργο, με πρώτο τα έργα του «Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ» και «ΟΙ ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ» (1922), που απηχούν τις σοσιαλιστικές του ιδέες και με τα οποία εγκαινιάζεται στην ΕΛΛΑΔΑ το κοινωνικό πεζογράφημα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα θέματα του έργου του-εργατική τάξη, τραπεζικό σύστημα, βιομηχανία, τοκογλυφία, λαθρεμπορία, συμπτώματα της παραοικονομίας κλπ-και στη νέα άρχουσα τάξη, την αστική, και την «αστική δημοκρατία» και διαβάζει απόσπασμα από το έργο του «Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ». Φωτογραφία από εργαζόμενους σε εργοστάσιο, πλάνα από την ιστορική διαφημιστική ταινία του Μεσοπολέμου που παρουσιάζει τα Υφαντουργεία ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ που έδρευαν στον ΒΟΛΟ, φωτογραφία της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος στην Πλατεία Κοτζιά, φωτογραφία εργοστασίου, χαρτονομίσματα, πλάνα από την ΚΕΡΚΥΡΑ, τοπογραφικό και πίνακας της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, καρτ-ποστάλ από λιμάνι, σελίδα με αναφορά στο έργο του «Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ», γκραβούρα με σκηνή σύναξης γύρω από ένα μαγκάλι.
00:28:24:00
Πλάνα από την ΚΕΡΚΥΡΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον δεύτερο σημαντικό σταθμό στο πεζογραφικό του έργο, στα μυθιστορήματα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ «ΚΑΤΑΔΙΚΟΣ» (1919) και «Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΕΛΑ» (1920), με τα οποία εμβαθύνει στον προβληματισμό σχετικά με την κοινωνική ζωή. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ, που εμφανίζεται στο πλάνο, τονίζει την «πραγματικότητα» με την οποία απεικονίζονται στα γραπτά του τα προβλήματα του τόπου του, από τα οποία αν ήταν γραμμένο σε επίσημη ευρωπαϊκή γλώσσα θα είχε καλύτερη αντιμετώπιση. Γκραβούρα με θέματα από την κοινωνική ζωή, οι τίτλοι από τα έργα του «ΚΑΤΑΔΙΚΟΣ» και «Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΕΛΑ» και σχετική σελίδα, σκίτσο με ηθογραφικό περιεχόμενο, πλάνα πόλεων της Μεσογείου, πλάνα στον ανδριάντα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ.
00:29:39:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ, βιογραφία, λογοτέχνες, λογοτεχνία, πεζογραφία, Επτανησιακή Σχολή, ηθογραφία, δημοτικισμός, Συντροφιά των Εννέα, σοσιαλισμός
Αναφορές
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ, λογοτέχνης
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ, ποιητής
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ, δοκιμιογράφος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, λογοτέχνης
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ, λογοτέχνης
«Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ», λογοτεχνικό περιοδικό
«Ο ΝΟΥΜΑΣ», λογοτεχνικό περιοδικό
«Η ΤΕΧΝΗ», λογοτεχνικό περιοδικό
«LA VIE DE MONTAGNE», μυθιστόρημα
«ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ», φιλοσοφικό ποίημα
ΕΙΡΗΝΗ ΔΕΝΔΡΙΝΟΥ, λογοτέχνης
«ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ», λογοτεχνικό περιοδικό
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΡΟΡΙΤΗΣ, λογοτέχνης
«ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ», μυθιστόρημα
«Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ», μυθιστόρημα
«ΚΑΤΑΔΙΚΟΣ», μυθιστόρημα
«Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΕΛΑ», μυθιστόρημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΚΕΡΚΥΡΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΚΕΡΚΥΡΑ, ΚΑΡΟΥΣΑΔΕΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Κείμενο:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ
Οργάνωση:
ΤΑΣΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ
Ανάγνωση κειμένων:
ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Έρευνα:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΙΨΗ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
PAUL GRIVAS
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΝΟΥΝΕΣΗΣ
Ηχοληψία:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Telecine-Post Production:
Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Μοντάζ:
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΙΧΛΗΣ
Τεχνική επεξεργασία-Μηχανήματα
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεργάστηκε ο:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΜΠΑΔΑΚΗΣ
Βοηθός ηχολήπτης:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΕΜΚΑΣ
Μακιγιάζ:
ΦΑΝΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Διαχείριση-Οικονομική οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Ευχαριστίες σε:
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΛΙΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΗΜΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Γ’ ΕΦΟΡΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΡΟΝΤΕΝ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα digital BETACAM με κάμερα SONY 1000 και το μοντάζ σε AVID.
Έτος παραγωγής 1999-2000
Copyright ΕΤ 1
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:30:50:05
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
17/06/2008