Κωδικός Τεκμηρίου
0000008452
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Στο συγκεκριμένο επεισόδιο παρουσιάζεται η ζωή και το έργο του σατιρικού ποιητή ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ποιητής ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, έγινε γνωστός και δημοφιλής στο αναγνωστικό κοινό της εποχής του χάρη στο «ΡΩΜΗΟ», την έμμετρη εβδομαδιαία σατιρική εφημερίδα που εξέδιδε ο ποιητής από το 1883. Πέρα από την ποιητική του παραγωγή με σατιρικό περιεχόμενο, γράφει έμμετρες κωμωδίες και μεταφράζει τη κωμωδία του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ «ΝΕΦΕΛΕΣ» η παράσταση της οποίας σημειώνει μεγάλη επιτυχία. Το 1876 κερδίζει τον έπαινο του Βουτσιναίου ποιητικού διαγωνισμού ενώ το 1906, με πρωτοβουλία της ΒΟΥΛΗΣ, προτείνεται για το βραβείο ΝΟΜΠΕΛ λογοτεχνίας. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το περίφημο φιλολογικό σαλόνι του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ, αφορμή επαίνων στο πρόσωπο του ποιητή. Άλλωστε δεν είναι λίγοι οι μελετητές που αμφισβητούν την ποιότητα του ποιητικού του έργου και ισχυρίζονται ότι τα εγκώμια που αποκόμιζε ο ποιητής οφείλονταν στην λαμπερή προσωπικότητά του και στον ευχάριστο χαρακτήρα του. Αντιθέτως εκτιμούν την προσφορά του στη δημοσιογραφία. Παράλληλα με την αφήγηση, προβάλλεται πλούσιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό και αναφέρονται σύγχρονοι μελετητές οι οποίοι έχουν καταθέσει τις απόψεις τους για τον ποιητή και το έργο του.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:00:00
Τίτλοι αρχής
00:01:45:00
Πορτρέτο του σατιρικού ποιητή ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ διαβάζει κείμενο που περιγράφει τη μορφή του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ. Κάνει λόγο για την αυτοσαρκαστική περιγραφή στο ποίημα «ΖΩΓΡΑΦΙΑ». Παρεμβάλλονται διαδοχικές εικόνες με φωτογραφίες του παραδοσιακού ζαχαροπλαστείου «ΒΥΖΑΝΤΙΟΝ», του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ καθώς και πορτρέτο του. Η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζει στίχους από το ποίημα «ΖΩΓΡΑΦΙΑ».
00:02:54:00
Ζωγραφική απεικόνιση της ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ, της οδού ΕΡΜΟΥ στην ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ με φόντο το ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ, της πλατείας ΟΜΟΝΟΙΑΣ στην ΑΘΗΝΑ, ευρωπαϊκός χάρτης εποχής, ασπρόμαυρες φωτογραφίες αγροτών, πλάνα από βάρκα που πλέει σε ποτάμι, ασπρόμαυρη φωτογραφία εποχής ΣΟΒΙΕΤΙΚΉΣ πόλης, αντίτυπο του περιοδικού «ΠΑΝΔΩΡΑ», φωτογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ με τη σύζυγό του ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ, το γένος ΡΟΔΟΚΑΝΑΚΗ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ παραθέτει βιογραφικά στοιχεία του ποιητή, αναφέρεται στην πρώτη του συμμετοχή στον Βουτσιναίο ποιητικό διαγωνισμό όπου δεν έλαβε κάποια διάκριση και περιγράφει τον έρωτα του για την ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ, τη μέλλουσα γυναίκα του.
00:04:29:00
Ζωγραφική απεικόνιση τοπίου. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ επισημαίνει τη διάκριση που έλαβε με την ποιητική του συλλογή «ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΟΥ» στο Βουτσιναίο ποιητικό διαγωνισμό το 1876 και αναφέρεται στην κριτική του εισηγητή ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΟΡΦΑΝΙΔΗ, παρεμβάλλεται φωτογραφία, ο οποίος εκθειάζει το ύφος του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ αλλά επικρίνει τη γλώσσα που χρησιμοποιεί. Διαδοχικές εικόνες με χειρόγραφα του ποιητή. Η αφηγήτρια παρατηρεί τις αλλαγές στον λόγο του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ από το 1876 και μετά, αλλά και τα στοιχεία που εξακολουθούσε να διατηρεί ο ποιητής με κάποιες παραλλαγές. Αξιοσημείωτα είναι τα έντονα «αντιρομαντικά» στοιχεία που αντιτίθενται στο κλίμα της εποχής και θυμίζουν το ύφος του Ακαδημαϊκού και ποιητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ, παρεμβάλλεται φωτογραφία.
00:05:40:00
Η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζει τους στίχους «ΔΕΝ ΣΤΕΝΑΖΩ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ ΑΠΑΝΩ. . . ». Πλάνο με τον τάφο του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ στο Α ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ αναφέρεται στις επαγγελματικές του δραστηριότητες παράλληλα με την ποιητική και ονοματίζει τις σατιρικές εφημερίδες στις οποίες αρθρογραφούσε. Διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδα των εφημερίδων (ΑΡΧΙΛΟΧΟΣ, ΡΑΜΠΑΓΑΣ, ΑΣΜΟΔΑΙΟΣ, ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ). Στη συνέχεια, κάνει λόγο για τον «ΡΩΜΗΟ» την έμμετρη εβδομαδιαία σατιρική εφημερίδα που εκδίδει ο ποιητής για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1883. Η έκδοση διακόπτεται το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς προκειμένου ο ποιητής να προετοιμαστεί για τις εισαγωγικές εξετάσεις στη Φιλοσοφική Σχολή. Η απόρριψή του γίνεται πηγή έμπνευσης. Η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζει τους σατιρικούς στίχους που προέκυψαν από αυτή του την αποτυχία και δηλώνουν την επιστροφή του στη δημοσιογραφία. Διαδοχικές εικόνες με φύλλα του «ΡΩΜΗΟΥ», απεικόνιση του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, αυτοσαρκαστική γελοιογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ.
00:07:38:00
Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ αναφέρεται στις αντιδράσεις των Αθηναϊκών εφημερίδων και των ομότεχνών του εξαιτίας της απόρριψης του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ από τη Φιλοσοφική Σχολή. Διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της «ΕΣΤΙΑΣ», του «ΑΡΧΙΛΟΧΟΥ», της «ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ».
00:07:55:00
Η ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ στο γραφείο της μιλάει για την ομόφωνη αναγνώριση του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ από τους κριτικούς, τους ομότεχνούς του και το αναγνωστικό κοινό. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν ο φιλόλογος ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ και ο σατιρικός συγγραφέας ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ που τον χαρακτηρίζουν «ευφυή στιχοπλόκο». Διαδοχικές εικόνες με φωτογραφία του κύκλου της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ» (Από αριστερά προς τα δεξιά όρθιοι: ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΟΣ, Γ. ΚΑΣΔΟΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ, και ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ. Καθιστοί: Θ. ΒΕΛΙΑΝΝΙΤΗΣ, ΠΕΡΡΗΣ, Ν. Γ. ΠΟΛΙΤΗΣ, ΣΤ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ΜΙΚΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΕΜΜ. ΡΟΪΔΗΣ και ΕΜΜ. ΛΥΚΟΥΔΗΣ), γελοιογραφία που σατιρίζει το ΓΕΩΡΓΙΟ ΣΟΥΡΗ, φωτογραφία του συγγραφέα ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.
00:08:25:00
Πορτρέτο του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ επισημαίνει ότι ο ποιητής αποτελεί φαινόμενο για τα λογοτεχνικά ήθη εφόσον για πρώτη φορά οι κρίσεις του αναγνωστικού κοινού και των λογίων συγκλίνουν, αναφέρεται στο διορισμό του στο τμήμα Στατιστικής του Υπουργείου Εσωτερικών από τον πρωθυπουργό ΧΑΡΙΛΑΟ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, παρεμβάλλεται φωτογραφία, το 1884 και στην απόλυσή του εξαιτίας της ανατροπής της Κυβέρνησης ΤΡΙΚΟΥΠΗ. Επιστρέφει στη δημοσιογραφία και στην έκδοση της εφημερίδας «ΡΩΜΗΟΣ» που αποτελεί πλέον το μέσο βιοπορισμού του. Διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΤΟ ΑΣΤΥ» με φωτογραφίες του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ και του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΔΗΛΙΓΙΑΝΝΗ, γελοιογραφία που σατιρίζει τις πολιτικές εξελίξεις, πρωτοσέλιδο και φύλλα του «ΡΩΜΗΟΥ». Η ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ στο γραφείο της σημειώνει τη μεγάλη κυκλοφορία του «ΡΩΜΗΟΥ» και τις πολυάριθμες πωλήσεις.
00:09:52:00
Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ προσθέτει στις ενασχολήσεις του ποιητή και το θέατρο στο οποίο είχε μυηθεί από παιδί αφού συμμετείχε σε παραστάσεις. Αναφέρεται στις έμμετρες κωμωδίες που έγραψε ο ποιητής, παραθέτει πληροφορίες για τη μεγάλη θεατρική επιτυχία που σημείωσαν οι «ΝΕΦΕΛΕΣ» του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ που παρουσιάστηκαν το 1900 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών σε έμμετρη απόδοσή, τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε και τους συντελεστές τις παράστασης. Διαδοχικές εικόνες με σκίτσα από τον «ΡΩΜΗΟ», φωτογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ, απεικονίσεις πλατείας θεάτρου και της σκηνής, πλάνο από την αίθουσα διαλέξεων του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ», γελοιογραφία από εφημερίδα που σατιρίζει την παρουσία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ στο θέατρο, φωτογραφίες από την παράσταση «ΝΕΦΕΛΕΣ», διασκευασμένοι στίχοι, προτομή του αρχαίου κωμικού ποιητή ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ, πρωτοσέλιδα εφημερίδων (ΕΜΠΡΟΣ, ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ) σκίτσο του μουσουργού ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΛΑΥΡΑΓΚΑ και φωτογραφία του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΟΛΙΤΗ, φωτογραφία του ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΘΗΝΩΝ.
00:11:45:00
Απεικόνιση των βουλευτών στο κτήριο της Παλιάς Βουλής με Πρόεδρο τον ΝΙΚΟΛΑΟ ΛΕΒΙΔΗ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι το 1906, με πρωτοβουλία της Βουλής προτάθηκε για το βραβείο ΝΟΜΠΕΛ λογοτεχνίας, πρόταση την οποία συνυπέγραψαν με προθυμία το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, φιλολογικοί σύλλογοι, έλληνες και ξένοι λόγιοι. Διαδοχικές εικόνες με σκίτσα από τη Βουλή, εξώφυλλο του έργου «Ο ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝ» του ΜΑΞ ΝΟΡΝΤΑΟΥ, φωτογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ.
00:12:26:00
Φωτογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ. Η ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ θεωρεί ότι οι έπαινοι που αποδίδονταν από το λογοτεχνικό και πολιτικό κόσμο της εποχής στον ΓΕΩΡΓΙΟ ΣΟΥΡΗ οφείλονταν κυρίως στην λαμπερή του προσωπικότητα και στον ευχάριστο χαρακτήρα του και όχι στο ποιητικό του έργο. Τεκμηριώνει τους ισχυρισμούς της.
00:13:34:00
Αντίτυπο της έκδοσης του ΚΡΙΤΩΝΑ Γ. ΣΟΥΡΗ, γιου του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ που τιτλοφορείται «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ», έγγραφο της Ακαδημίας Αθηνών, απεικόνιση συνεδρίασης της Βουλής, ζωγραφική απεικόνιση του Φαλήρου στις αρχές του αιώνα. Ήταν χώρος διασκέδασης των Αθηναίων της belle epoque και ένα από τα πρώτα παραθεριστικά κέντρα.(Αθήνα, Φωτογραφικό Αρχείο Ε. Λ. Ι. Α. ), φωτογραφία της οικογένειας ΣΟΥΡΗ, πλάνα από νεοκλασικό κτίσμα στην οδό ΔΙΔΟΤΟΥ, φωτογραφία κοσμική συγκέντρωση στην οικεία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ, πορτρέτο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΡΙΖΟΥ ΡΑΓΚΑΒΗ και αντίτυπο του Β Τόμου «ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ», φωτογραφίες με τις φιλολογικές παρέες της εποχής, ανάμεσά τους διακρίνεται και ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, φωτογραφία του ποιητή ΜΠΑΜΠΗ ΑΝΝΙΝΟΥ, «ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ» έργο του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΡΟΪΛΛΟΥ που φιλοξενείται στο Φιλολογικό Σύλλογο ΠΑΡΝΑΣΣΟ. Απεικονίζονται οι ποιητές της γενιάς του 1880, Α. ΠΡΟΒΕΛΕΓΓΙΟΣ στα δεξιά να διαβάζει ποίημα του ενώ από τα αριστερά προς τα δεξιά διακρίνονται οι Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΗΣ, Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ, Ι. ΠΟΛΕΜΗΣ, Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ και Γ. ΣΟΥΡΗΣ. Ασπρόμαυρη φωτογραφία του συγγραφέα ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ περιγράφει στιγμές από το περίφημο φιλολογικό σαλόνι του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ και αναφέρεται σε μαρτυρίες του γιού του ποιητή ΚΡΙΤΩΝΑ. Επισημαίνει ότι ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΖΟΣ ΡΑΓΚΑΒΗΣ διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στις πνευματιστικές συγκεντρώσεις έχοντας συγγράψει και αντίστοιχες μελέτες. Η αφηγήτρια περιγράφει τις συγκεντρώσεις αυτές και τα πρόσωπα που συμμετείχαν. Συνοψίζοντας, αναφέρεται στα εγκώμια που έπλεκαν για τον ποιητή τόσο οι ξένοι ομότεχνοί του, όσο και οι εγχώριοι. Παραθέτει τον χαρακτηρισμό του συγγραφέα ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ για τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΣΟΥΡΗ.
00:16:54:00
Η ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ στο γραφείο της, αναφέρεται στον εγκωμιαστικό χαρακτηρισμό που αποδίδει ο γερμανός φιλόσοφος και ελληνιστής ΟΥΛΡΙΧ ΒΙΛΑΜΟΒΙΤΣ στον ΓΕΩΡΓΙΟ ΣΟΥΡΗ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ παραθέτει τις εγκωμιαστικές κριτικές του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και του λογοτέχνη ΙΩΑΝΝΗ ΓΡΥΠΑΡΗ, παρεμβάλλονται φωτογραφίες τους, και θέτει ερώτημα σχετικά με την ποιητική ιδιότητα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ και την σκωπτική του ικανότητα. Πλάνο της εφημερίδας «ΡΩΜΗΟΣ».
00:17:36:00
Πλάνο της εφημερίδας «ΡΩΜΗΟΣ. Η ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ στο γραφείο της, αμφισβητεί την ποιητική ιδιότητα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ και τo χαρακτηρισμό που του αποδίδουν ως σατιρικού ποιητή. Αναλύει τον αριστοτελικό όρο «καθόλου» και διασαφηνίζει τα στοιχεία της πλοκής στη σάτιρα και στην παρωδία δίνοντας παραδείγματα και από την ξένη λογοτεχνία αποδεικνύοντας ότι τα στοιχεία της ποίησης του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ αφορούν στην επικαιρότητα και στο εφήμερο αλλά δεν ανάγονται στο διαχρονικό. Διαδοχικά πλάνα από την ταινία «ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΟΥ ΓΚΙΟΥΛΙΒΕΡ» και πλάνα από ασπρόμαυρη ταινία εποχής. Διαδοχικές εικόνες με φύλλα από τον «ΡΩΜΗΟ».
00:18:54:00
Διαδοχικές εικόνες με φύλλα από τον «ΡΩΜΗΟ». Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ παραθέτει την οπτική γωνία της εποχής για την ποίηση του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ μέσα από τα λόγια του συγγραφέα ΙΩΑΝΝΗ ΚΟΝΔΥΛΑΚΗ ορμώμενου από το ποίημα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ «Ο ΦΑΣΟΥΛΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ» και τα λόγια του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΥ, τα οποία διαβάζει η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ. Στη συνέχεια η αφηγήτρια αναφέρεται στην εύστοχα σχόλια του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ για την επικαιρότητα και παραθέτει τον έμμετρο σατιρικό σχολιασμό του ποιητή στις περικοπές που εξήγγειλε η Κυβέρνηση ΔΗΛΙΓΙΑΝΝΗ τον οποίο διαβάζει η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ. Διαδοχικές εικόνες με εξώφυλλα βιβλίων, γελοιογραφίες και ζωγραφικές απεικονίσεις εποχής, φωτογραφία του πρωθυπουργού ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΔΗΛΙΓΙΑΝΝΗ, φύλλο της εφημερίδας «ΑΣΤΥ».
00:20:40:00
Σκίτσο του πρωθυπουργού ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ αναφέρεται στην ήπια κριτική του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ για τον ΧΑΡΙΛΑΟ ΤΡΙΚΟΥΠΗ. Η ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ αμφισβητεί την ιδιότητα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ ως σατιρικού ποιητή και τεκμηριώνει τον ισχυρισμό της. Διαδοχικές εικόνες με φωτογραφίες από το 1ο συνέδριο του ΣΕΚΕ (ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΟΣ), φύλλο της εφημερίδας «Ο ΕΡΓΑΤΗΣ».
00:21:27:00
Διαδοχικές εικόνες με γελοιογραφία της εποχής, φωτογραφία του βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α’ και της βασίλισσας ΌΛΓΑΣ με τα παιδιά τους. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η κριτική του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ δεν προκαλεί διώξεις και δεν «ενοχλεί» φέρνοντας ως παράδειγμα την έμμετρο χαιρετισμό στον νεογέννητο πρίγκιπα ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟ το 1880, τον οποίο διαβάζει η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ. Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ» με τη φωτογραφία του βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α, πλάνα αρχείου με τον τσάρο ΝΙΚΟΛΑΟ Β της ΡΩΣΙΑΣ σε άμαξα με τη σύζυγό του, απεικόνιση της ΒΟΥΛΗΣ των Ελλήνων, πρωτοσέλιδο του «ΡΩΜΗΟΥ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στις καλές σχέσεις του ποιητή με το Παλάτι και η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζει την πολιτική του θέση όπως παρουσιάζεται στο πρωτοσέλιδο του «ΡΩΜΗΟΥ».
00:22:42:00
Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ με αφορμή τους στίχους του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ σχετικά με την πολιτική του στάση, ερμηνεύει τη στάση αυτή. Παράλληλα μεταφέρει την άποψη του ΚΑΡΑΝΤΩΝΗ για την κριτική του ΣΟΥΡΗ στα πολιτικά δρώμενα. Ο ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ υποστήριζε ότι η μόνη σταθερή αξία του ποιητή ήταν ο πατριωτισμός του, ευδιάκριτος στις εκάστοτε εθνικές κρίσεις, διότι εγκατέλειπε τη σκωπτική του διάθεση, έγραφε πατριωτικά ποιήματα και ασκούσε ουσιαστική σάτιρα. Γι αυτό ήταν και η μοναδική φορά που απαγορεύτηκε η κυκλοφορία του «ΡΩΜΗΟΥ» και διώχθηκε ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ. Η αφηγήτρια περιγράφει κωμικό περιστατικό που συνέβη το 1897, στη διάρκεια της τελευταίας Κρητικής Επανάστασης και αφορούσε δημοσίευση στο «ΡΩΜΗΟ» το οποίο διαβάζει η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ. Διαδοχικές εικόνες με φύλλα του «¨ΡΩΜΗΟΥ», έγχρωμη λιθογραφία στην οποία απεικονίζεται ο βασιλιάς Γεώργιος Α από τον εξώστη των ανακτόρων στο λαό του Εθνικού Συλλαλητηρίου στις 14 Σεπτεμβρίου 1909, φωτογραφίες και πλάνα αρχείου με πολεμικές επιχειρήσεις και ένοπλους άνδρες που πρωτοστάτησαν στην ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ, από την ΤΟΥΡΚΙΑ, απεικονίσεις της αθηναϊκής κοινωνίας σε δεξίωση, φωτογραφία της Βασίλισσας ΟΛΓΑΣ, απεικόνιση χαρτονομίσματος αξίας εικοσιπέντε δραχμών, φωτογραφία από την καθημερινή ζωή της παλιάς ΑΘΗΝΑΣ, πρωτοσέλιδο της «ΕΣΤΙΑΣ», της εφημερίδας «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ».
00:26:07:00
Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ επισημαίνει τη δηκτική κριτική που άσκησε ο ποιητής στις Μεγάλες Δυνάμεις εξαιτίας της στάσης που είχαν υιοθετήσει στο Ανατολικό ζήτημα και αναφέρεται σε δημοσίευμα του «ΡΩΜΗΟΥ» το 1886 εναντίον του Γερμανού Καγκελάριου ΟΤΟ ΦΟΝ ΜΠΙΣΜΑΡΚ το οποίο διαβάζει η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ. Διαδοχικές εικόνες με φύλλα ξένων εφημερίδων, σκίτσα και γελοιογραφίες εποχής, σκίτσο του Γερμανού Καγκελάριου ΟΤΟ ΦΟΝ ΜΠΙΣΜΑΡΚ.
00:26:42:00
Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ σημειώνει ότι όλα τα γεγονότα που σηματοδοτούν την ταραγμένη εκείνη εποχή αντικατοπτρίζονται στα κείμενα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ τα οποία πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από τον μελλοντικό ιστορικό – μελετητή της συγκεκριμένης περιόδου. Στη συνέχεια αναλύει τη διαφορά σάτιρας – παρωδίας που εξηγεί το γεγονός ότι οι σατιρικοί ποιητές είναι στο στόχαστρο και αποδεικνύει ότι ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ δεν μπορεί να συμπεριληφθεί σε αυτούς. Διαδοχικές εικόνες με γελοιογραφίες εποχής, πλάνα αρχείου από νεκρική πομπή, φωτογραφίες εποχής από την καθημερινή ζωή, φύλλα από τον σατιρικές εφημερίδες, πορτρέτο του Λόρδου ΜΠΑΪΡΟΝ, φωτογραφία του σατιρικού ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΤΥΠΑΛΔΟΥ ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΥ, κείμενο του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ που φέρει την υπογραφή του.
00:28:01:00
Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ θέτει το ερώτημα αν ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ συγκαταλέγεται στους ποιητές και παραθέτει τις ομολογίες σύγχρονων του που του αποδίδουν με βεβαιότητα την ιδιότητα του ποιητή ενώ ο ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ τον αποκαλεί «στιχουργό ή στιχοπλόκο». Η αφηγήτρια επισημαίνει ότι ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ δεν είχε καθολική εικόνα της ζωής για αυτό το έργο του δεν παρουσιάζει διαχρονική αξία και η προσφορά του περιορίζεται στη δημοσιογραφικό πεδίο δράσης. . Τέλος παραθέτει τα λόγια του ιστορικού ΤΑΣΟΥ ΒΟΥΡΝΑ που αφορούν στην εκτίμηση του δημοσιογραφικού έργου του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ. Διαδοχικές εικόνες με προτομή του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΙΖΥΗΝΟΥ, φωτογραφία του κύκλου της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ», προτομή του επικού ποιητή ΟΜΗΡΟΥ, άγαλμα του ιταλού ποιητή ΔΑΝΤΗ ΑΛΙΓΚΕΡΙ, απεικόνιση του άγγλου συγγραφέα ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ, προτομή του εθνικού ποιητή ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ, φωτογραφία του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, πλάνο της πρόσοψης του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ» κτηρίου, φωτογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΩΜΗΟΣ»
00:29:18:00
Τίτλοι τέλους
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
λογοτεχνία, ποίηση, αρθρογραφία, σάτιρα, ποιητής, ευθυμογράφος, δημοσιογραφία, ελευθεροτυπία, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, προσωπικότητες, βιογραφία
Αναφορές
ΓΕΩΡΓΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ποιητής
ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, καθηγήτρια πανεπιστήμιο Κρήτης
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ, συγγραφικό έργο
«ΡΩΜΗΟΣ», εφημερίδα
«ΕΣΤΙΑ», εφημερίδα
«ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ», εφημερίδα
«ΑΡΧΙΛΟΧΟΣ», εφημερίδα
«ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ», εφημερίδα
«ΠΑΝΔΩΡΑ», περιοδικό
«ΖΩΓΡΑΦΙΑ», ποίημα
«ΔΕΝ ΣΤΕΝΑΖΩ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ ΑΠΑΝΩ. . . », ποίημα
«ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΟΥ», ποιητική συλλογή
«Ο ΦΑΣΟΥΛΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ», ποίημα
«ΝΕΦΕΛΕΣ», αρχαία κωμωδία
ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΟΜΠΕΛ, διεθνής θεσμός ετήσιων βραβείων
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, φορέας εκπαίδευσης
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Κείμενο:
ΛΙΤΣΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΝΟΥΝΕΣΗΣ
Ηχοληψία:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Μακιγιάζ:
ΦΑΝΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Ανάγνωση κειμένων:
ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Αφήγηση:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ
Οργάνωση:
ΤΑΣΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΜΠΑΧ
Telecine – post production:
Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε
Μοντάζ:
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΙΧΛΗΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε.
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεργάσθηκε:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΜΠΑΔΑΚΗΣ
Βοηθός ηχολήπτης:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΕΜΚΑΣ
Διαχείριση – οικονομική οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Έρευνα:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΙΨΗ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
PAUL GRIVAS
Ευχαριστούμε:
Την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
Την ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Την ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Το ΕΛΙΑ
Το ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
Το ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ
Το ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
Τον ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τον ΔΗΜΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Την Ι’ ΕΦΟΡΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
Το ΜΟΥΣΕΙΟ ΡΟΝΤΕΝ
Και το ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:30:29:05
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
24/08/2011