Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΕΙΔΑΜΕ
0000008449
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Στην εκπομπή που είναι αφιερωμένη στον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για την πρόσληψη του έργου του μεγάλου ποιητή στην εποχή του.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008449
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΕΙΔΑΜΕ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Στην εκπομπή που είναι αφιερωμένη στον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για την πρόσληψη του έργου του μεγάλου ποιητή στην εποχή του.
Περιγραφή Περιεχομένου
Δύο διαφορετικές γενιές και τεχνοτροπίες ποιητών συναντιούνται στο επεισόδιο της σειράς «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ»: ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ (ΛΕΥΚΑΔΑ, 1884-1951) και ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, με τον δεύτερο να διηγείται την προσωπική του εμπειρία με τον ομότεχνό του, από τη γνωριμία τους και τις λιγοστές επαφές τους κατά το έτος 1943. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για τη «μυθική φυσιογνωμία» του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που συγκέρασε τις δύο αντίπαλες παραδόσεις του αρχαίου ελληνικού πνεύματος και του Χριστιανισμού, για τον ενεργό μυστικισμό του, για τη θεατρικότητά του, για τον ελληνοκεντρισμό του, για τη δυσκολία της αποκρυπτογράφησης των υψιπετών πιστεύω του και των συμβόλων του (θεοί ημίθεοι, μυθικά πρόσωπα, δελφικός λόγος κ. ά.). Αναφέρεται στην κριτική του υπερρεαλισμού από τον κλοντελικό ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, για τα γραπτά της μοντερνιστικής «εικονικής» ποίησής του, που θεωρήθηκαν από κύκλους της εποχής του «παραμιλητά και φλυαρίες», για τη σύνδεση του ονόματός του με τις Δελφικές Γιορτές (1927 και 1930) και τη «δελφική αμφικτιονία» και με τον στίχο «Ηχείστε οι σάλπιγγες» από το ποίημα που συνέθεσε για την κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Σε όλο το επεισόδιο ακούμε ποιήματα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και παρακολουθούμε το «θαύμα» των Δελφικών Γιορτών του ζεύγους ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ μέσα από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:45:00
Τίτλος επεισοδίου: «Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΕΙΔΑΜΕ» ΤΟΥ ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ. Προτομή του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Η αφηγήτρια ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ αναφέρεται στην ένταξη του «μυστηριώδη» ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην τάξη των «τριών μεγάλων» μαζί με τον ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ και τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ.
00:02:05:00
Ο συγγραφέας και καθηγητής Πανεπιστημίου ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, χαρακτηρίζοντάς τον «μυθική φυσιογνωμία», του οποίου το όνομα συνδέθηκε με το όραμα των Δελφικών Γιορτών και παρουσίασε τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ (από το έργο του ΑΙΣΧΥΛΟΥ «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ») ως Χριστό Εσταυρωμένο, συγκεράζοντας τις δύο αντίπαλες παραδόσεις, του αρχαίου ελληνικού πνεύματος και του Χριστιανισμού. Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, θεσμό που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών.
00:02:44:00
Σκηνές από την ιστορική ταινία των αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ, οι οποίοι κινηματογράφησαν την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ-παρακολουθούμε αποσπάσματα από την είσοδο των προσκεκλημένων, των επισήμων και των θεατών στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών που φιλοξένησε την παράσταση τον Μάιο του 1927. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα «μονομερή» ρεύματα που προέκυψαν από τη ρήξη των δύο κορυφαίων ρευμάτων, του πολυθεϊσμού της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και του μονοθεϊσμού που σύστηνε ο Χριστιανισμός, όπως εκείνα του νεοκλασικισμού, του ρομαντισμού, του ιμπρεσιονισμού, του εξπρεσιονισμού, της υλιστικής και ιδεαλιστικής φιλοσοφίας, του υπαρξισμού, του θετικισμού και άλλων.
00:03:03:00
Εξώφυλλο της έκδοσης του πρώτου τόμου του έργου του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ», των εκδόσεων «ΙΚΑΡΟΣ» (3 τόμοι, 1947-1949). Η αφηγήτρια αναφέρεται στην έκδοση του έργου, που κάνει σαφείς αναφορές στη ρήξη των δύο αντίπαλων ρευμάτων, του πολυθεϊσμού της Αρχαίας Ελλάδας και του μονοθεϊσμού που σύστηνε ο Χριστιανισμός.
00:03:11:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για τον «μπαρόκ» πρόλογο του «ΛΥΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ», του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που θυμίζει τα πεζά του ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ (ANDRE BRETON) και του ΣΤΕΦΑΝ ΜΑΛΑΡΜΕ (STEPHANE MALLARME).
00:03:33:00
Σελίδα περιεχομένων του περιοδικού «ΤΑ ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» (τεύχος Μαρτίου 1935) και ιδιόχειρο ενυπόγραφο ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στους οπαδούς του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ (ΤΑΚΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ και ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΞΥΔΗΣ) και στους αντιπάλους του, τις παρατάξεις των δεξιών και των αριστερών αποκλίσεων, που προτιμούσαν «πιο λογοκρατημένο» τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και «πιο φανερά φιλοσοφικό» τον ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ.
00:04:17:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για το «μυστήριο» και τη «γοητεία» που απέπνεε το ποιητικό έργο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Κάνει ειδική αναφορά στα «ατμοσφαιρικά» ποιήματα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ» και «ΔΕΛΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ». Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:05:07:00
Φωτογραφικό υλικό με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ σε νεαρή ηλικία. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον «θολό χώρο» που καταλάμβανε ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, στον οποίο όμως μπορούσε να διεισδύσει ο μύθος. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ απαγγέλλει απόσπασμα από το συνθετικό ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΑΛΑΦΡΟΪΣΚΙΩΤΟΣ», καθώς παρακολουθούμε θαλασσινό τοπίο, σχολιάζει τον «μεστό λόγο» του, την ασυνείδητη εγκαινίαση του μοντερνισμού στο έργο του και τον «ελευθερωμένο στίχο» του, όπως αποκαλείται, σε μια εποχή πολύ πρώιμη (1907 [συγγραφή] και 1909 [έκδοση εκτός εμπορίου]. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Συνεχίζοντας ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ επισημαίνει την πρόσληψη του έργου του που δίχασε τους συγχρόνους τους-ειδικώς ο ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (σχετική φωτογραφία), ήταν από τους έντονους επικριτές του. Παρεμβάλλεται φωτογραφικό υλικό με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ.
00:06:36:00
Φωτογραφίες των ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΝΙΚΟΥ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, καθώς η αφηγήτρια παραλληλίζει την περίπτωση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με νεότερες ενδεικτικές περιπτώσεις ποιητών και πεζογράφων, που τους υποδέχθηκε με αμφισβήτηση η κριτική.
00:06:53:00
Πλάνα από ερυθρόμορφα αγγεία. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει απόσπασμα από έργο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:07:06:00
Εξώφυλλο από την έκδοση με επιλογή ποιημάτων του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ (σε επιμέλεια ΑΓΙ ΘΕΡΟΥ) με τίτλο «ΤΑ ΛΥΡΙΚΑ ΤΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ» (εκδόσεις «ΙΚΑΡΟΣ»), την έκδοση «ΣΤΙΧΟΙ» του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ (εκδόσεις των «ΝΕΩΝ»). Η αφηγήτρια αναφέρεται στη νέα πρόταση που έφερε με το έργο του ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, που θα επηρεάσει αργότερα την ποίηση του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, και κάνει μια παραβολή στο έργο του Ιρλανδού ποιητή ΓΟΥΙΛΙΑΜ MΠΑΤΛΕΡ ΓΙΕΪΤΣ (WILLIAM BUTLER YEATS), που επηρέασε την αγγλική λογοτεχνία του πρώτου τετάρτου του 20ού αιώνα. Δημοσίευμα με έκδοση αποσπάσματος μετάφρασης της τραγωδίας «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΓΕΝΗ» (“FRAGMENT DE LA MORT DE DIGENIS”, μετάφραση ΟΚΤΑΒΙΟΣ ΜΕΡΛΙΕ [OCTAVIUS MERLIER]), από άρθρο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», με τίτλο «Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ».
00:07:29:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει απόσπασμα από έργο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ: «οι αναρίθμητες καρδιές όπου χτυπάν στο διάστημα μπορούν να γίνουν άξαφνα καρδιά σου».
00:07:36:00
Φωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» με χαρακτικό του Κ. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΠΟΥΛΟΥ (1940), που εικονίζει τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, από σχετικό τεύχος αφιέρωμα στον ποιητή (τόμος 51, τεύχος 599 [1951]). Η αφηγήτρια σχολιάζει το «σκανδαλώδες» της πρόσληψης των έργων του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ ως «παραμιλητών και φλυαριών», σε μια περίοδο κατά την οποία κυριαρχούσαν οι ξεπερασμένες φωνές των ρομαντικών και των συμβολιστών. Πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο των ΔΕΛΦΩΝ, καθώς ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει απόσπασμα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που αναφέρεται την «μυστικά θαμμένη ενότητα» που βρίσκεται «βαθιά σου».
00:08:12:00
Εξώφυλλο της έκδοσης του έργου του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΟΡΦΙΚΟΣ ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ή Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ» (1932) και του τρίτου τόμου της «ΘΥΜΕΛΗΣ» (3 τόμοι, περιλαμβάνει τις τραγωδίες του, α’ έκδοση 1950-1954). Η αφηγήτρια μιλά για την τεχνική του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που, παρά τα παλαιά χαρακτηριστικά της φόρμας της ποίησής του, άνοιξε τον δρόμο για μια νέα αντίληψη του κόσμου, για τη «γλωσσική λιτανεία» της ποίησής του και τον «χώρο του ενσαρκωμένου λόγου».
00:08:39:00
Πλάνα από ταινία με πλήθος κόσμου και θαλασσινό τοπίο με ηλιοβασίλεμα. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει απόσπασμα από κείμενό του για τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ. Μιλά για τη νέα ποίηση με «έμφαση στη ζωή που δεν αγνοεί τον θάνατο» και για την εκκόλαψη μιας νέας «εικονικής» ποίησης, που είχε αρχίσει με τον περί τον ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ (EZRA POUND) για να καταλήξει στον υπερρεαλισμό και τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Φωτογραφία του ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:10:01:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για το άρθρο που είχε συγγράψει ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ στο οποίο κατέκρινε τον υπερρεαλισμό και το οποίο πρόδιδε μια πλατιά γνώση του εν λόγω ρεύματος.
00:10:18:00
Φωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Η αφηγήτρια μιλά για τον συνδυασμό της «ερμητικής φιλοσοφίας» και της «φυσιολατρικής έφεσης» στο έργο του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:10:29:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλά για τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ «όπως τον γνώρισε», το 1943, μιλά για την πρώτη τους συνάντηση, παρέα με τον ποιητή ΝΙΚΟ ΓΚΑΤΣΟ, για τη στιχομυθία που εκτυλίχθηκε κατά την πρώτη τους συνάντηση, για τα σχόλια του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ περί «ομηρικού τόνου» της μόλις εκδοθείσας (1943) ποιητικής σύνθεσης του ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ με τίτλο «ΑΜΟΡΓΟΣ» και για τη δυσπιστία του ΓΚΑΤΣΟΥ σχετικά με το αν ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ διάβασε το έργο. Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών, φωτογραφίες του ζεύγους ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, με εστίαση στην αφιέρωση και στην υπογραφή του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, φωτογραφία του ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ, εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΤΑ ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» (τεύχος 3, Μάρτης 1935), σκίτσο-πορτρέτο του Επτανήσιου ποιητή ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ, παππού του ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ, η έκδοση των ποιημάτων του με τίτλο «ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ» (έκδοση «ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΝ “ΕΡΜΗΣ” Α. ΤΕΡΖΑΚΗ και Θ. ΡΩΜΑΙΟΥ», Κέρκυρα 1857), η έκδοση της «ΑΜΟΡΓΟΥ» του ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ (4η έκδοση) και σχετικά αποσπάσματα από την «ΑΜΟΡΓΟ», με φόντο πλάνα από θάλασσα με ένα καΐκι να αρμενίζει.
00:12:45:00
Πλάνα από το Αρχαίο Θέατρο των Δελφών. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη σύγκρουση ανάμεσα στον νεωτερισμό και την παράδοση, παρά τη συνεργασία των τάσεων στο λογοτεχνικό περιοδικό «ΤΑ ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», στη δυσπιστία του ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ για την ειλικρίνεια του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σχετικά με την «ΑΜΟΡΓΟ», την οποία αποδίδει στις φήμες για τη θεατρικότητά του. Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών, φωτογραφίες του ζεύγους ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:13:10:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στην απόλυτη ταύτιση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τις επιλογές του, στη θεατρικότητα που έφερε από τη φύση του, στο «κοκκίνισμα» του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, όταν άκουσε το όνομα του «ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ»-απόδειξη της καταγωγής του ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ από τον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ. Έκδοση από την τραγωδία-ιστορικό δράμα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ» και εκείνη του μυθιστορήματος του ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ «ΑΠ’ ΤΑ ΚΟΚΚΑΛΑ ΒΓΑΛΜΕΝΗ» (συγγραφή 1961, πρώτη έκδοση εκδόσεις «Νεφέλη» 1982), οικογενειακή φωτογραφία με τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, το άγαλμα του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ στον περίβολο του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.
00:14:00:00
Το πρώιμο ανέκδοτο ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τίτλο «ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ». Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει τον «ΟΜΗΡΙΚΟ ΥΜΝΟ Β’: ΔΗΜΟΦΩΝ» του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ παραφρασμένο, έτσι όπως το απήγγειλε στον ΠΑΛΑΜΑ, παρόντος του ίδιου του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, όταν ο ΠΑΛΑΜΑΣ πέθαινε (27 Φεβρουαρίου 1943). Πίνακας του Γ. ΡΟΪΛΟΥ με τίτλο «ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ» (π. 1919) εικονίζονται στα δεξιά της σύνθεσης ο ποιητής ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗΣ ΠΡΟΒΕΛΕΓΓΙΟΣ να διαβάζει ποίημά του, ενώ από αριστερά προς δεξιά διακρίνονται οι ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ, IΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΕΜΗΣ, KΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ.
00:14:56:00
Φωτογραφίες του Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ, σε νεαρή ηλικία. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο «θαυμαστό» της παρουσίας και του λόγου των ποιητών που έρχονταν από τον 19ο αιώνα. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μνημονεύει τον Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ, τον οποίο στήριξε ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, την περίοδο που ήταν περιφρονημένος από τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, σε σχετικό άρθρο του με τίτλο «ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ». Η αφηγήτρια διαβάζει αποσπάσματα από το άρθρο, στο οποίο μνημονεύει και τον ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟ, ο οποίος επίσης στήριξε τον ΚΑΒΑΦΗ. Φωτογραφία του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει τη συνέχεια του άρθρου, παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΚΑΒΑΦΗ και το ποίημα του, σε χειρόγραφη μορφή, «ΤΕΙΧΗ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στην εύνοια που έδειξε ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ στον σύγχρονό του, ΚΑΒΑΦΗ, του οποίου το έργο ήταν διαφορετικό τόσο μορφικά όσο και από άποψη περιεχομένου από το δικό του, και στην απόδειξη της υψηλοφροσύνης του, παρά την επίκριση που δέχθηκε ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ότι είναι εγωκεντρικός ποιητής. Σκηνές, χωρίς ήχο, από την εισήγηση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κατά την έναρξη των Α’ Δελφικών Γιορτών, από την ιστορική ταινία των αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ, το 1927.
00:16:26:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ νεκρού και φωτογραφικό υλικό από την κηδεία του (28 Φεβρουαρίου 1943), που εξελίχθηκε σε πανελλαδική εκδήλωση, με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ να βαστάζει τη σορό του. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στην κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ που συνάντησε τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, και απαγγέλλει χωρία από το ποίημα «ΠΑΛΑΜΑΣ», που έγραψε και απήγγειλε ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ στην κηδεία του ΠΑΛΑΜΑ. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει χωρία από το ποίημα. Πλάνα και από τον τάφο του ΠΑΛΑΜΑ στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών. Η αφηγήτρια κάνει σχόλια σχετικώς.
00:17:25:00
Φιλμ αρχείου σε κεντρικό σημείο ευρωπαϊκής πόλης και φωτογραφικό υλικό με το ζεύγος ΑΝΝΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, και μόνο με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στο ποίημα του ίδιου «ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΧΑΡΑΥΓΗΣ» (δημοσίευση «ΤΑ ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», 1944) και στη συνάντηση του ίδιου με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ με σκοπό να ακούσει ο νεαρός ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ τη γνώμη του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ-η μόνη ανάμνηση, λέει Ο ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, από τη συνάντηση ήταν ότι τα «λόγια εξατμίστηκαν στον αέρα». Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται και στις εκμυστηρεύσεις του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στον ίδιο σχετικά με το κλίμα εμφυλίου πολέμου που σκίαζε τη χώρα, και στην πρόταση του ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ προς τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ να επέμβει, κάτι που έπραξε αργότερα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πίστη του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για την «ενότητα». Εξώφυλλο του περιοδικού «ΤΑ ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», άρθρο σε περιοδικό με τίτλο «Ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΜΥΘΟΣ», φωτογραφία του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ και φιλμ αρχείου από τα Δεκεμβριανά και από την περίοδο του Εμφυλίου και με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ.
00:19:22:00
Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στη συμμετοχή του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στα πολιτικά «περιπέτειες» της ΕΛΛΑΔΑΣ, από το 1912 κ. ε.
00:19:26:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου από την περίοδο του Εμφυλίου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην οριακή στιγμή του Εμφυλίου, καθώς ετίθετο θέμα «επιβίωσης» της ΕΛΛΑΔΑΣ και στην έκκληση που απηύθυνε ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ και στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές να παύσει ο αδελφοκτόνος σπαραγμός.
00:19:46:00
Φωτογραφία από την ΑΘΗΝΑ της εποχής. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στην τελευταία συνάντησή του με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, στην οποία μετείχε και ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, προσωπικός φίλος του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, και στη στενή σχέση του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τον ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, που κατέληξε σε χωρισμό, μετά από κοινή των δύο εκδρομή στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ. Φωτογραφικό υλικό με τον ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, για τον οποίον ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρει ότι τον συνάντησε πολλές φορές σε επόμενες περιόδους, ποίημα με τίτλο «ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ» αφιερωμένο στον ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, και πλάνα από το ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ.
00:20:33:00
Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών και άλλο φιλμ αρχείου με τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, μετά την παράσταση των «ΙΚΕΤΙΔΩΝ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ κατά τις Β’ Δελφικές Γιορτές το 1930. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στην περίπτωση του «ημίθεου ήρωα» ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και στη συμμετοχή της ΕΥΑΣ στην αναβίωση του οράματος των Δελφικών Γιορτών και του αρχαίου δράματος, «που είχε θαφτεί κάτω από τις διαμάχες της γλώσσας». Φωτογραφικό υλικό και φιλμ αρχείου με την ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, φωτογραφία με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο των ΔΕΛΦΩΝ, με την αφηγήτρια να αναφέρεται στο πρόσωπο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:21:36:00
Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και με τους Γυμνικούς Αγώνες που έλαβαν χώρα κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο αρχαίο στάδιο των Δελφών, και πλάνα από το εκεί στάδιο. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στη δυσκολία της αποκρυπτογράφησης των υψιπετών πιστεύω του και των συμβόλων του (θεοί ημίθεοι, μυθικά πρόσωπα, δελφικός λόγος κ. ά.). Η αφηγήτρια κάνει αναφορές στη βιβλική βαβυλωνιακή θεότητα ΛΙΛΗΘ. Φιλμ αρχείου με χορευτικό δρώμενο.
00:22:19:00
Πανόδετη έκδοση του ποιήματος του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Ο ΑΛΑΦΡΟΪΣΚΙΩΤΟΣ» και έκδοση της ποιητικής συλλογής του «ΑΝΤΙΔΩΡΟ» (1943). Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στον μεστό μουσικό τόνο των έργων του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, τις διαφορές του με τον «κατασκευασμένο» λόγο ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, στα ανέκδοτα που ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ ανέφερε για τον ΠΑΛΑΜΑ. Η αφηγήτρια μιλάει για την πνευματική προσωπικότητα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που ήταν άγνωστη στους περισσότερους, αλλά στην οποία ήταν μυημένοι μόνο μερικοί μαθητές του όπως ο ΤΑΚΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ και ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΞΥΔΗΣ. Σκίτσο του ΠΑΛΑΜΑ και άρθρο περιοδικού με τίτλο «Ο ΠΑΛΑΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ» φωτογραφία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗ, φωτογραφία της κυρίας ΡΙΣΤΑΡΝΤΣΟΝ, που είχε αναλάβει τα υφαντά των Δελφικών Γιορτών, φωτογραφικό υλικό του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, φωτογραφία από το πανηγυρικό τέλος των Δελφικών Γιορτών του 1927, πλάνα από το σπίτι των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ που στεγάζει σήμερα το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
00:23:46:00
Μελανόμορφα αγγεία από τα οποία η ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ αποτύπωσε τις κινήσεις των μορφών για τις παραστάσεις των Δελφικών Γιορτών και φωτογραφίες από τις νέες γυναίκες που θα αποτελέσουν τον Χορό των ΩΚΕΑΝΙΔΩΝ στην παράσταση των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στον ρομαντισμό και την αναβίωση των λαϊκών τεχνών στην ΕΛΛΑΔΑ σε αστικό περιβάλλον.
00:24:02:00
Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ συγκρίνει τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ με τον ΓΕΪΤΣ (WILLIAM BUTLER YEATS), που μελέτησε την ιστορία των αρχαίων Κελτών, ενώ η αφηγήτρια μιλά για το θέμα του ελληνοκεντρισμού του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που αμφισβητήθηκε έντονα κυρίως από ξένους μελετητές.
00:24:37:00
Γαλλική έκδοση με τίτλο “PLAN GENERAL DU MOUVEMENT DELPHIGUE” του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και αποσπάσματα από δημοσιεύσεις μελετών του ΤΑΚΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ και του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΞΥΔΗ. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, που εμφανίζεται στο πλάνο, μιλά για την αδιαφορία που αντιμετώπισε από την κριτική και για το ότι οι μόνες μελέτες γι’ αυτόν προέρχονται από τους ανθρώπους που τον θαύμαζαν, για τον αρχικό πάταγο των Α’ Δελφικών Γιορτών αλλά και για την αποτυχία τους που ακολούθησε, για τη φυγή της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στις ΗΠΑ, για την ΑΝΝΑ ΚΑΡΑΜΑΝΗ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που γνώρισε εκείνη την εποχή, για το εγκαταλελειμμένο σπίτι του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ. Μιλά επίσης για τον γιο του ΓΛΑΥΚΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, για τη δισέγγονή του ποιήτρια ΕΛΕΝΗ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που ζει και δημιουργεί στην ΑΜΕΡΙΚΗ και για το ενδιαφέρον της για το έργο του προπάππου της. Πρόγραμμα των Α’ Δελφικών Γιορτών του Μαΐου του 1927, φωτογραφία με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και την ΕΥΑ, φιλμ αρχείου με το ζεύγος ΣΕΦΕΡΗ και τον ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ, επιστολή του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σχετική με την ηθική στήριξη της προσπάθειας των Δελφικών Γιορτών, φωτογραφία της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, φωτογραφία κτηρίου στη ΛΕΥΚΑΔΑ, πλάνα από το σπίτι του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ, πλάνα στην προτομή του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κοντά στο σπίτι του στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ, μεταφράσεις των ποιημάτων του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, τέλος, εμφανίζεται στο πλάνο και μιλά για τη μη «εξαγωγιμότητα» του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, λόγω της γλώσσας του και της θεματολογίας των ποιημάτων του.
00:27:17:00
Φωτογραφίες του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, και άλλη με τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ και τον ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΑΒΕΡΩΦ ΤΟΣΙΤΣΑ, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται με μια σχετική ειρωνεία στον μανδύα της «απλότητας» και του «άχρωμου αστικού εξωτερικού» που είχε ντυθεί ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, κατά το πρότυπο των Αγγλοαμερικάνων μοντερνιστών, όπως ο ΕΛΙΟΤ (Τ. S. ELIOT) ή οι Γάλλοι αντίστοιχοι. Φωτογραφία του Τ. S. ELIOT και του ΜΠΡΕΤΟΝ.
00:27:53:00
Φωτογραφία του ζεύγους ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Η αφηγήτρια μιλάει για τον κλωντελικό ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και στη σάτιρα που έλαχε ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ από τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ στο έργο του τελευταίου «ΕΞΙ ΝΥΧΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ». Άρθρο στο περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» με τίτλο «ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ SCHURE»
00:28:46:00
Πλάνα από μνημείο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, καθώς ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, που εμφανίζεται αργότερα στο πλάνο, αναφέρεται στην αχαριστία που επέδειξε ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ προς τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, καθώς δεν έγραψε παρά μόνο λίγα λόγια κατά τον θάνατο του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και στην άποψη του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ ότι ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, χωρίς να είναι υπερρεαλιστής, είναι πρόδρομος του εν λόγω ρεύματος. Φωτογραφία του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:28:46:00
Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών-παρουσιάζεται το επεισόδιο του ΠΡΟΜΗΘΕΑ και της ΙΟΥΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον «εξωτικό» ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, που αναζητούσε το παρελθόν «που είχε αποστεώσει ο λογιοτατισμός».
00:29:06:00
Φωτογραφία από την απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας στον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ (1963) και πλάνα με τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ (διακρίνεται η ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ και ο ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ) Η αφηγήτρια αναφέρεται στην αμφίρροπη στάση του καρυωτακικού ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ απέναντι στην αρχαιότητα αλλά και στη συνέχεια-από άλλη προοπτική-του σικελιανισμού από τον ΣΕΦΕΡΗ, με τα «απρόσωπα φανερώματα» που παρουσίαζε. Τοπίο.
00:29:53:00
Πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και κυρίως από το αρχαίο θέατρο των Δελφών. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στη γλώσσα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που κατηγορήθηκε για μανιερισμό και υπερβολικό στολισμό, από τους ποιητές του καιρού του, αλλά και στην «άτεγκτη» προσωπικότητά του. Η αφηγήτρια επικυρώνει.
00:30:24:00
Σκηνές από την ιστορική ταινία που κινηματογράφησαν οι αδελφοί ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και με την παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, που δόθηκε κατά τις Α’ Δελφικές Γιορτές, που σύστησε το ζεύγος ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στις 9 Μαΐου 1927 στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών-από τα χορικά. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον ελληνοκεντρισμό του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στην επέκταση της παράδοσης από αυτόν, στην ουτοπική-για κάποιους-ιδέα της παγκοσμιοποίησης χωρίς όρια σε αυτόν. Ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ συμπληρώνει ότι ακόμα και αν ήταν ουτοπική αυτή η ιδέα ήταν σίγουρα «υποδειγματική».
00:31:24:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, ποίηση, ποιητές, Δελφικές Εορτές, κριτική
Αναφορές
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ποιητής
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, ποιητής
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, συγγραφέας
«ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ», ποιητική συλλογή
«ΘΥΜΕΛΗ», συγγραφικό έργο
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποιητής
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Μια τηλεοπτική σειρά του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Οργάνωση:
ΤΑΣΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ
Ανάγνωση κειμένου:
ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Έρευνα:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΙΨΗ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
PAUL GRIVAS
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΝΟΥΝΕΣΗΣ
Ηχοληψία:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΙΧΛΗΣ
Τεχνική επεξεργασία-Μηχανήματα
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Telecine-Post production:
Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεργάστηκε:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΜΠΑΔΑΚΗΣ
Βοηθός ηχολήπτης:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΕΜΚΑΣ
Διαχείριση-Οικονομική οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μακιγιάζ:
ΦΑΝΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Ευχαριστίες σε:
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΛΙΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΗΜΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Γ’ ΕΦΟΡΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΡΟΝΤΕΝ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα digital BETACAM με κάμερα SONY 1000 και το μοντάζ σε AVID.
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:32:35:11
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009