ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ
0000008425
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον ποιητή ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008425
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον ποιητή ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στον Επτανήσιο λυρικό ποιητή και πατριώτη ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ (γενν. 1860 – πέθ. 1912) είναι αφιερωμένο το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ». Παρατίθενται πληροφορίες σχετικά με την αριστοκρατική καταγωγή του και τις ισπανικές ρίζες από την πλευρά του πατέρα του, καθώς και για την επαφή του με τον «σολωμικό» πνευματικό κύκλο της Κέρκυρας, πριν καταλήξει για σπουδές στη Γερμανία. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, θα αφοσιωθεί στην ποίηση και θα υπερασπιστεί με θέρμη τη δημοτική ως εκλεγμένος βουλευτής Κερκύρας. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην εθελοντική συμμετοχή του στους εθνικούς αγώνες του καιρού του (Κρητική Επανάσταση, Ελληνοτουρκικός Πόλεμος), καθώς και στο γεγονός ότι έχασε τη ζωή του μαχόμενος στα βουνά της Ηπείρου κατά τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο. Ολιγογράφος ποιητής, κυρίως σονετογράφος, στην ποίησή του κυριαρχεί η μελαγχολία, η ηδονή του θανάτου και το πατριωτικό αίσθημα. Για τον «βαθύτατα ανθρώπινο» λυρικό ποιητή ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ μιλά ο φιλόλογος και ελληνιστής ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ, ενώ πλάνα αρχείου από τους Βαλκανικούς Πολέμους δίνουν το ιστορικό στίγμα της εποχής του.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:45:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ». Πλάνα από την πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ και την Πλατεία Σπιανάδα και πλάνο σε προτομή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην καταγωγή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ από την πλευρά του πατέρα του από Ισπανούς αριστοκράτες-ο παππούς του DON LORENZO MABILI DE BOULIGNY (ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΜΠΙΛΙ ΝΤΕ ΜΠΟΥΛΙΝΙ), πρόξενος της ΙΣΠΑΝΙΑΣ στην ΚΕΡΚΥΡΑ (1803-1812), παντρεύτηκε αρχικά κάποια PIERI και κατόπιν την Κερκυραία ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΟΥΣΜΑΝΗ-και από την πλευρά της μητέρας του από Κερκυραίους επίσης αριστοκράτες. Στη συνέχεια, ο φιλόλογος και ελληνιστής ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ αναφέρεται στην πολιτογράφηση του παππού του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ ως πολίτη του Ιονίου Κράτους, και στον γάμο του πατέρα του, ΠΑΥΛΟΥ, με την Κερκυραία ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ-ΣΟΥΦΗ, ανιψιά του πρώτου Κυβερνήτη της ΕΛΛΑΔΑΣ, ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ. Πλάνα από το Δημαρχείο της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, πίνακες με την καθημερινή αστική ζωή και τοπιογραφία, πίνακας με Γάλλους στρατιώτες που εξέρχονται από το Παλαιό Φρούριο και περνούν την Κόντρα Φόσσα (Contra Fossa), πλάνο από την Κόντρα Φόσσα.
00:03:14:00
Πλάνα από το Δημαρχείο της ΚΕΡΚΥΡΑΣ και από την πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ. Η αφηγήτρια μας πληροφορεί για τον γάμο του πατέρα του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, ΠΑΥΛΟΥ, με την ΙΩΑΝΝΑ, κόρη του Κερκυραίου κόμητα ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ-ΣΟΥΦΗ και ανιψιά του ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, από την πλευρά του πατέρα του, και ξαδέλφη, από την πλευρά της μητέρας του, του μετέπειτα πρωθυπουργού της ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ. Μιλά επίσης για τη γέννηση του ποιητή ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ (1860), στην ΙΘΑΚΗ, όπου υπηρετούσε ο πατέρας ως δικαστικός, και για τη βαθύτατα ελληνική συνείδηση του ποιητή. Άγαλμα του ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, άγαλμα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ, το σπίτι που γεννήθηκε ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ, το ΑΝΑΚΤΟΡΟ των ΑΓΙΩΝ ΜΙΧΑΗΛ και ΓΕΩΡΓΙΟΥ στην ΚΕΡΚΥΡΑ, πίνακες με φόντο την ΚΕΡΚΥΡΑ.
00:04:21:00
Φωτογραφία της κατά δεκατέσσερα χρόνια μεγαλύτερης αδελφής του ποιητή ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, της ΕΣΘΗΡ, η οποία είχε υπό την προστασία της τον ποιητή, μετά τον αποτυχημένο γάμο της, κατά τις αναφορές της αφηγήτριας. Πλάνα σε τοπίο με δένδρα.
00:04:46:00
Πλάνο σε ύπαιθρο της ΚΕΡΚΥΡΑΣ και από το ΜΟΝΑΧΟ της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ. Η αφηγήτρια εστιάζει στην κτηματική περιουσία της οικογένειας ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ και στις πολυδάπανες σπουδές που πραγματοποίησε ο ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ.
00:05:08:00
Πλάνο σε Γυμνάσιο στην ΚΕΡΚΥΡΑ, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στις γυμνασιακές σπουδές του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ και στις επιδόσεις του.
00:05:20:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ αναφέρεται στον καθηγητή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, ιστορικό Ι. Α. ΡΩΜΑΝΟ, και στην Κερκυραϊκή Σχολή, που ήταν το πνευματικό κλίμα κάτω από το οποίο ανδρώθηκε, με κορυφαίους τον ποιητή και λόγιο και εκδότη των έργων του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ ΙΑΚΩΒΟ ΠΟΛΥΛΑ, τον ποιητή ΓΕΡΑΣΙΜΟ ΜΑΡΚΟΡΑ, τον μεταφραστή των ποιημάτων του ΣΟΛΩΜΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟ ΚΑΛΟΣΓΟΥΡΟ, τον ποιητή ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΜΕΛΙΣΣΗΝΟ, τον ΝΙΚΟ ΚΟΓΕΒΙΝΑ, λόγιο και μεταφραστή και επιστήθιο φίλο του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, κ. ά. Πλάνο σε προτομή του ΙΑΚΩΒΟΥ ΠΟΛΥΛΑ, σκίτσο του ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΜΑΡΚΟΡΑ, προτομή του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ.
00:06:25:00
Πλάνο στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών και πλάνα την «τριλογία» των μνημειακών νεοκλασικών κτηρίων της Koeningsplatz (Βασιλική Πλατεία) του Μονάχου (Glyptothek [Γλυπτοθήκη], Staatliche Antikensammlungen και Propylaen [Προπύλαια]) και από το Ludwig-Maximilians-Universitat της πόλης. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην παρακολούθηση από τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ φιλολογικών μαθημάτων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1877-1878) και στις παρά την πολυετή εκεί παραμονή του μη συστηματικές σπουδές του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Μιλά επίσης για τη μελέτη από τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ των ευρωπαϊκών λογοτεχνιών, για τη γλωσσομάθειά του και για την τρυφηλή ζωή του ως φοιτητής.
00:07:30:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ περιγράφει στον «αιώνιο φοιτητή» ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ, στην πολυετή παραμονή του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ (από το 1878) και στη φοίτησή του στα πανεπιστήμια του ΜΟΝΑΧΟΥ, του ΦΡΑΪΜΠΟΥΡΓΚ, του ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟΥ.
00:07:51:00
Πλάνα από μνημείο και από τον χώρο του Ludwig-Maximilians-Universitat του ΜΟΝΑΧΟΥ, από την είσοδο στο παλάτι του Hofburg της ΒΙΕΝΝΗΣ και από βιεννέζικο κτίριο. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην απόκτηση του διπλώματος του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ (1890), στη διατριβή του σχετικά με δύο χειρόγραφα του Βυζαντινού χρονογράφου ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΥΛΙΤΣΗ, που απόκεινται στη ΒΙΕΝΝΗ-ο ΜΑΒΙΛΗΣ και στην αναγόρευσή του ως διδάκτορα Φιλοσοφίας από το Πανεπιστήμιο του Ερλάγκεν.
00:08:41:00
Πλάνα από τη Θριαμβική Αψίδα του Μονάχου (Siegestor “Dem Bayerischen Heere”), καρτ-ποστάλ εποχής και πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ. Η αφηγήτρια δικαιολογεί την πολύχρονη παραμονή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ μέσα από τα λόγια του φίλου και συμφοιτητή του από την ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΗΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ, ο οποίος αναφέρει τα σχετικά με την εκεί φοιτητική και κοινωνική συμπεριφορά του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ. Σε επιστολή του ΗΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ προς τη μητέρα του, που διαβάζει η αφηγήτρια, αναφέρεται στην Κερκυραία μητέρα του ΜΑΒΙΛΗ που επισκέφθηκε τον γιο της ΛΟΡΕΝΤΖΟ, τον «Νέο Απόλλωνα», όπως τον αποκαλεί ο ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ. Χειρόγραφη επιστολή, πλάνα από κτήριο στο ΜΟΝΑΧΟ, φωτογραφία του ΜΑΒΙΛΗ σε νεαρή ηλικία.
00:10:06:00
Πλάνα από προσόψεις και εσωτερικούς χώρους από μπιραρίες του ΜΟΝΑΧΟΥ, καθώς η αφηγήτρια συνεχίζει την ανάγνωση της επιστολής του ΗΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ προς τη μητέρα του, που μιλά για την παραμέληση από τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ των μαθημάτων του «επειδή έμπλεξε με τα γερμανικά σωματεία». Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ, που εμφανίζεται για λίγο στο πλάνο, περιγράφει την ανέμελη φοιτητική ζωή του ποιητή, τις «κελνερίνες» που σέρβιραν ποτά στις μπιραρίες, τις νίκες του στις «μονομαχίες»-από τις οποίες «κέρδισε» και μία ουλή στο πρόσωπο-και την παραμέληση των πανεπιστημιακών του μαθημάτων. Πλάνα από το κτήριο του ΜΟΝΑΧΟΥ.
00:11:09:00
Πλάνα από γλυπτό διάκοσμο κτιρίων του ΜΟΝΑΧΟΥ, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στην ψυχογράφηση του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ από τον ΗΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟ κατά το έτος 1924. Περιγράφει το παρουσιαστικό του, τη φιλομάθειά του, «τας γραμμάς των ανδρών της Αναγεννήσεως» που διέθετε ψυχικώς, τον ιπποτισμό του, την αγαθότητα, την εθελοθυσία και τη φιλοτιμία του, «ένα πανωραίον αλλά τραγικόν μείγμα». Φωτογραφία του ΜΑΒΙΛΗ και πλάνα από μνημεία του ΜΟΝΑΧΟΥ-Frauenkirche και από το ludwig-maximilians-universitat.
00:12:51:00
Πλάνα από μπιραρίες του ΜΟΝΑΧΟΥ, καθώς η αφηγήτρια συνεχίζει την ανάγνωση των παλαιών αναμνήσεων του ΗΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟ σχετικά με τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ (1924), τον οποίο χαρακτηρίζει «ιδεώδη τύπο φοιτητού». Αναφέρεται στην πολυθόρυβο ζωή των φοιτητικών σωματείων, στις μονομαχίες, στο ευγενές και έντιμο του ήθους του.
00:13:49:00
Πλάνα από το Ludwig-Maximilians-Universitat του ΜΟΝΑΧΟΥ, την πόλη του ΜΟΝΑΧΟΥ, καθώς η αφηγήτρια συνεχίζει την ανάγνωση των αναμνήσεων του ΗΛΙΑ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ σχετικά με τον ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ: αναφέρει ότι ήταν «αμελής» σπουδαστής, ότι κλεινόταν στο δωμάτιό του και συνέλεγε γνώσεις, ότι δείλιαζε στη σκέψη των εξετάσεων, ότι επιθυμούσε την απόκτηση του διπλώματος για χάρη των γονιών του, αλλά και ότι βασανιζόταν από τη μακρά παραμονή του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ χωρίς την περάτωση των σπουδών του-ανάλογες μαρτυρίες παρατίθενται και από τον μετέπειτα φίλο του ΚΩΣΤΑ ΠΑΣΑΓΙΑΝΝΗ. Ο τελευταίος παραθέτει ότι στον ΜΑΒΙΛΗ η όλη καθυστέρηση είχε μετατραπεί σε ψυχικό μαρτύριο, σε σημείο παύσης της αλληλογραφίας με τους γονείς του, ώστε οι τελευταίοι χρειάστηκε να τον επισκεφθούν στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ και να παραμείνει εκεί επί τριετία η αδελφή του ΕΣΘΗΡ. Τέλος, αναφέρει ότι έλαβε το δίπλωμά του για να ικανοποιήσει την επιθυμία των γονιών του και επέστρεψε στην ΚΕΡΚΥΡΑ. Πλάνα σε μνημεία του ΜΟΝΑΧΟΥ.
00:16:14:00
Πλάνα από την πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ και την Πλατεία Σπιανάδα. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ επιστρέφοντας στην ΚΕΡΚΥΡΑ, παρέμεινε εκεί και έφευγε μόνο για σύντομα ταξίδια, π. χ. ως βουλευτής της Β’ Αναθεωρητικής Βουλής στην ΑΘΗΝΑ (1910-1911), στην ΑΙΓΥΠΤΟ (1911), στα ΣΦΑΚΙΑ για εθελοντικές προσπάθειες στην Επανάσταση της Κρήτης (ηγήθηκε επαναστατικής ομάδας, 1896), στην ΗΠΕΙΡΟ για να συμμετάσχει στον ελληνοτουρκικό πόλεμο (1897), όπου και τραυματίστηκε, και στα βουνά της ΗΠΕΙΡΟΥ (κατετάγη εθελοντής στο σώμα των Γκαριμπαλδινών), όπου και βρήκε ηρωικό θάνατο (1912). Φιλμ αρχείου με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ σε ομιλία του (περίοδος 1910/1911), ζωγραφικός πίνακας με τις Πυραμίδες στην ΑΙΓΥΠΤΟ, φωτογραφία Κρητών από την Επανάσταση της Κρήτης, λιθογραφία που εικονίζει τη μάχη στην Μελούνα κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο (δημοσιευμένη στην εφημερίδα «PETIT LE JOURNAL», στις 2 Μαΐου 1897), σχετική με τους Βαλκανικούς πολέμους προκήρυξη και φιλμ αρχείου με πολεμικές σκηνές εποχής.
00:17:24:00
Πλάνο σε κτήριο στο ΜΟΝΑΧΟ και τοπιογραφία που εικονίζει την ΚΕΡΚΥΡΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιστροφή του από την πολυετή παραμονή του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, που αντικαθίσταται με μια επίσης πολυετή εγκατάσταση στην ΚΕΡΚΥΡΑ (1890-1912).
00:17:45:00
Πλάνο σε άγαλμα του Ρωμαίου συγγραφέα ΟΒΙΔΙΟΥ (PUBLIUS OVIDIUS NASO) στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΣΑ της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ και γκραβούρα που εικονίζει την ΚΕΡΚΥΡΑ. Η αφηγήτρια και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ αναφέρονται στη χαρακτηριστική φράση «Otium cum dignitate» του ΚΙΚΕΡΩΝΑ, (=«μη απασχόληση με επαγγελματική χειρωναξία που συνοδεύεται από πνευματική ή καλλιτεχνική αξία»), που εξέφραζε τον τρόπο ζωής του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ στην ΚΕΡΚΥΡΑ-«άπραγη ζωή», όπως την χαρακτήριζε ο ίδιος-, καθώς ποτέ δεν είχε ασκήσει βιοποριστικό επάγγελμα, ζούσε από τα πενιχρά πλέον εισοδήματα της πατρικής περιουσίας ασχολείτο με τη λογοτεχνία, τα σονέτα και τη διανόηση. Ανάγλυφο με πολεμική σκηνή με Ρωμαίους στρατιώτες, πλάνα από μνημεία της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ο καθεδρικός καθολικός ναός του ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ (DUOMO) στην ΚΕΡΚΥΡΑ, φωτογραφία του Δημοτικού Θέατρο «SAN GIACOMO» της ΚΕΡΚΥΡΑΣ (καταστράφηκε ολοσχερώς στις 14 Σεπτεμβρίου 1943), έμβλημα-διάκοσμος ενετικού μνημείου, πλάνα από την Παλιά Πόλη, ανάγλυφο στο Δημαρχείο της ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
00:19:31:00
Πλάνα από την περιοχή όπου βρίσκεται το ΛΙΣΤΟΝ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις αναγνώσεις του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ στην Αναγνωστική Εταιρεία Κερκύρας, στην ενασχόλησή του με το σκάκι, στους περιπάτους του, στις συζητήσεις του.
00:19:50:00
Πλάνο από το Καφέ Λιστόν στην ΚΕΡΚΥΡΑ. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ, που εμφανίζεται για λίγο στο πλάνο, αναφέρεται στις συζητήσεις, στα διαβάσματα, στις απαγγελίες ποιημάτων και στις εκδρομές του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ και της λογοτεχνικής συντροφιάς του. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα «άνετα και υπέροχα πράγματα του κόσμου που δεν σε υποχρεώνουν στην χειρωναξία του επαγγέλματος». Πλάνα από την ύπαιθρο της ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
00:20:13:00
Πλάνα από το ανάκτορο ΑΧΙΛΛΕΙΟ, και από τον περίβολό του, που χτίστηκε για την Αυτοκράτειρα ΕΛΙΣΑΒΕΤ της ΑΥΣΤΡΙΑΣ (1890-1892). Η αφηγήτρια αναφέρεται στη φράση του Τραγικού ποιητή ΑΙΣΧΥΛΟΥ «πολλά μισηθείσα χειρωναξία» στο έργο του «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ», ενώ ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ κάνει τη διάκριση μεταξύ των εκφράσεων αφενός του «Otium cum dignitate» του ΚΙΚΕΡΩΝΑ, που είχε αναφέρει προηγουμένως, και αφετέρου του «Dolce far niente» (=«χλιδή και πολυτέλεια χωρίς ενδιαφέρον») και σημειώνει τα στοιχεία της μελαγχολίας και του αισθήματος του θανάτου που ενυπήρχαν στο ποιητικό έργο του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο ποίημά του «ΛΗΘΗ». Πλάνα από συνοικία στην πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
00:21:17:00
Εξόδειος ακολουθία και μεταφορά νεκρού συνοδεία κόσμου. Η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζει το ποίημα του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ «ΛΗΘΗ»: «Καλότυχοι οι νεκροί που λησμονάνε…».
00:22:12:00
Φωτογραφία Επτανησίων ποιητών (διακρίνονται οι ποιητές ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ και ΕΙΡΗΝΗ ΔΕΝΤΡΙΝΟΥ). Η αφηγήτρια μιλά για τον θάνατο των γονιών του (1895/6) και για τη συγκατοίκηση των δύο ανύπαντρων αδελφών ΜΑΒΙΛΗ, ΕΣΘΗΡ και ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ.
00:22:30:00
Φωτογραφία-πορτρέτο του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ και πλάνο σε ποτάμι γυναικείο φωτογραφικό πορτρέτο, πίνακας με γυναικεία φιγούρα, πλάνα σε δένδρα, σε νεκροταφείο. Η αφηγήτρια μιλά για τη γόνιμη ποιητικά περίοδο της ζωής του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ και για τα θέματα της ποίησής του (ομορφιά της φύσης, γυναίκα, ερωτική λαχτάρα, αγνότητα της φιλίας, φιλοσοφική ενατένιση, πατρίδα, πάλη για τον δημοτικισμό, συνδυασμένα με φωτεινή απαισιοδοξία, μοναξιά, μηδενιστική απραξία, γενναιότητα, ματαιότητα, ηδονή του θανάτου).
00:23:34:00
Πλάνα σε ανεμόμυλο. Η αφηγήτρια και η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζουν το ποίημα του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ «ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΣ», από την ποιητική συλλογή «ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ»: «O κόσμος είναι πλανερό μαγνάδι…».
00:24:06:00
Πλάνα από ταινία εποχής με επιστράτευση κόσμου, στην οποία παρεμβάλλονται έγχρωμα πλάνα που παριστάνουν την τρυφηλή ζωή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ (κελνερίνες, μπιραρίες, πίνακας με γυναικεία φιγούρα, μεταφορά νεκρού κλπ). Η αφηγήτρια σημειώνει ότι η τρυφηλή φοιτητική ζωή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ αντικαταστάθηκε από τη μελαγχολία, την πίκρα της ζωής και την αδράνεια της απραξίας.
00:24:37:00
Φιλμ αρχείου από τους Βαλκανικούς πολέμους με Έλληνες στρατιώτες σε έφοδο. Η αφηγήτρια εξαίρει το πατριωτικό αίσθημα που αποτελούσε το αντίδοτό του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ στην απραξία και την πικρία της ζωής.
00:24:55:00
Φωτογραφία Κρητών κατά την Επανάσταση της ΚΡΗΤΗΣ (1896), φωτογραφία του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ με στρατιωτική στολή, τοποθετημένη ως φόντο στο φιλμ αρχείου από τους Βαλκανικούς Πολέμους. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο ποίημά του «EXCELSIOR», εμπνευσμένο από την Κρητική Επανάσταση, στο εθελοντικό σώμα που ηγήθηκε στους Βαλκανικούς πολέμους, στην απογοήτευση από την ήττα και από τον θάνατο του φίλου του Άγγλου συναγωνιστή του ΚΛΕΜΕΝΤ ΧΑΡΙΣ (CLEMENT HARRIS).
00:25:23:00
Φιλμ αρχείου με πλήθος κόσμου, φωτογραφία και κινηματογραφικά πλάνα με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ, σκίτσο του Γερμανού φιλοσόφου ΚΑΝΤ (IMMANUEL KANT), πορτρέτο του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην εκλογή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ ως βουλευτή στην Β’ Αναθεωρητική Βουλή και στην ιστορική του αγόρευση σχετικά με το γλωσσικό ζήτημα, κατά τη συζήτηση του άρθρου 107 του Συντάγματος που κατοχύρωνε τη νομική επιβολή της καθαρεύουσας έναντι της «χυδαίας» δημοτικής (1911). Πλάνα από την πρόσοψη της Παλαιάς Βουλής.
00:26:16:00
Φωτογραφία με μέλη του Εκπαιδευτικού Ομίλου (διακρίνονται, μεταξύ άλλων, οι ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΛΜΟΥΖΟΣ και ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΛΗΝΟΣ) και φωτογραφία με τον δημοτικιστή ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΕΛΜΟΥΖΟ (αριστερά) με τις μαθήτριες και το προσωπικό στο Σχολείο του ΒΟΛΟΥ (1910). Η αφηγήτρια σημειώνει την ενεργό συμμετοχή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ στον Εκπαιδευτικό Όμιλο.
00:26:25:00
Φιλμ αρχείου από τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη συμμετοχή του στο Πόλεμο αυτό, ως εθελοντής στο σώμα των Γκαριμπαλδινών, στην ΗΠΕΙΡΟ και όπου άφησε την τελευταία του πνοή στα βουνά του ΔΡΙΣΚΟΥ. Φωτογραφία νεκρού στρατιώτη στους Βαλκανικούς Πολέμους και φωτογραφία από την Επανάσταση της Κρήτης.
00:27:03:00
Τοπία. Ακούγεται από τρεις φωνές το ποίημα «EXCELSIOR» του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ.
00:27:55:00
Προτομή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον λυρικό ποιητή, ύστατο εκπρόσωπο της Επτανησιακής Σχολής ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ, και στο έργο του (56 σονέτα, 44 άλλα ποιήματα, 15 επιγράμματα). Τον χαρακτηρίζει ολιγογράφο ποιητή, όπως άλλοι Έλληνες ποιητές, όπως ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ, ο ΙΟΥΛΙΟΣ ΤΥΠΑΛΔΟΣ, ο Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ, ο ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ. Άγαλμα του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ, γενάρχη της Επτανησιακής Σχολής, εκδόσεις του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ, φωτογραφία του Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ, του ΙΩΑΝΝΗ ΓΡΥΠΑΡΗ, του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ.
00:28:33:00
Τοπία. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον σονετογράφο ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΒΙΛΗ, και σε ορισμένα από τα ποιήματά του, άλλα απλά και άλλα εξεζητημένα («ΛΗΘΗ» «EXCELSIOR», «Η ΕΛΙΑ», «ΑΡΓΥΡΟΚΟΥΠΑ», «ΑΝΤΖΕΛΙΚΑ ΦΑΡΦΑΛΑ» «ΑΝΘΡΩΠΟΣ» κ. ά.). Παρεμβάλλονται πίνακες με γυναικείες μορφές.
00:29:03:00
Φυσικό τοπίο με ελιές. Η ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ διαβάζει το ποίημα «Η ΕΛΙΑ».
00:29:16:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και το άγαλμά του στον περίβολο του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ, που εμφανίζεται στο πλάνο, αναφέρεται στον χαρακτηρισμό της ποίησης του ΜΑΒΙΛΗ από τον ΠΑΛΑΜΑ.
00:29:52:00
Ζωγραφικό πορτρέτο γυναίκας, τοπία, γκραβούρα με θέμα τοπιογραφία, πλάνα από την Παλαιά Πόλη της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, τοπιογραφία, θάλασσα, πλάνα από πολεμικές σκηνές από τους Βαλκανικούς Πολέμους, προτομή του ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις πηγές της έμπνευσης, τη θεματολογία και τα στοιχεία που κυριαρχούν στο ποιητικό έργο του πονεμένου και βαθύτατα ανθρώπινου ποιητή ΛΟΡΕΝΤΖΟΥ ΜΑΒΙΛΗ.
00:31:04:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ, βιογραφία, ποίηση, ποιητές, Επτανησιακή Σχολή, σονέτα, δημοτικισμός, δημοτικιστές, γλωσσικό ζήτημα
Αναφορές
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ, ποιητής
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ, φιλόλογος
«ΛΗΘΗ», ποίημα
«ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΣ», ποίημα
«EXCELSIOR», ποίημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΚΕΡΚΥΡΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΙΘΑΚΗ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Μια τηλεοπτική σειρά του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ
Κείμενο:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΙΣΑΝΔΡΑΤΟΣ
Οργάνωση:
ΤΑΣΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ
Ανάγνωση κειμένων:
ΝΤΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Έρευνα:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΙΨΗ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
PAUL GRIVAS
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΝΟΥΝΕΣΗΣ
Ηχοληψία:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΙΧΛΗΣ
Τεχνική επεξεργασία-Μηχανήματα
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεργάστηκε ο:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΜΠΑΔΑΚΗΣ
Βοηθός ηχολήπτης:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΕΜΚΑΣ
Μακιγιάζ:
ΦΑΝΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Διαχείριση-Οικονομική οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Ευχαριστίες σε:
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΛΙΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΗΜΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Γ’ ΕΦΟΡΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΡΟΝΤΕΝ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ
Ακούγεται η Συμφωνία αρ. 1 του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΑΝΤΖΑΡΟΥ από το ομώνυμο Συγκρότημα Μουσικής Δωματίου
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα digital BETACAM με κάμερα SONY 1000 και το μοντάζ σε AVID.
έτος παραγωγής 1999-2000
© ΕΤ1
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:32:14:21
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
17/06/2008