Κωδικός Τεκμηρίου
0000007909
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1993
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Εκπομπή-αφιέρωμα στον Έλληνα ποιητή, ψυχαναλυτή και φωτογράφο ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ, κατά την οποία επιχειρείται να φωτιστούν πτυχές της πολυσχιδούς προσωπικότητάς του.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ντοκιμαντέρ στο οποίο σκιαγραφείται το πορτρέτο του μεγάλου Έλληνα υπερρεαλιστή ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ψυχαναλυτές, όπως η ΦΡΟΣΩ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ, ποιητές, όπως ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΚΟΣ και ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, και καθηγητές, όπως ο ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ και ο ΖΑΚ ΜΠΟΥΣΑΡ, αποτιμούν τόσο το ψυχαναλυτικό του έργο όσο και την τεράστια συμβολή του στην ελληνική ποίηση, καθώς υπήρξε ουσιαστικά ο εισηγητής του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις ποιητικές συλλογές του «Υψικάμινος», «Ενδοχώρα» και «Οκτάνα», αλλά και στο μεγαλόπνοο μυθιστόρημά του «Μέγας Ανατολικός». Κατά τη διάρκεια του αφιερώματος παρατίθενται στοιχεία του βίου του και των επιρροών που δέχτηκε, ενώ ακούγεται ο ίδιος να απαγγέλλει ποιήματά του, όπως την «Οδό Φιλελλήνων», να αφιερώνει το «Μορφές Αιθρίας» στον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ και να διαβάζει αποσπάσματα από το προγραμματικό-αυτοβιογραφικό του κείμενο «Αμούρ-Αμούρ». Στο πλούσιο οπτικοακουστικό και αρχειακό υλικό που πλαισιώνει την παρουσίαση του έργου του περιλαμβάνονται ανέκδοτες φωτογραφίες του ίδιου, καθώς και το χειρόγραφο της έκδοσης του 1960 «Γραπτά ή Προσωπική μυθολογία», έργο σταθμός στη νεοελληνική λογοτεχνία.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:05:00
Πλάνα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ στην αυλή ενός σπιτιού με θέα τη θάλασσα. [Πλάνα από το φίλμ του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ που τραβήχτηκε στις ΣΠΕΤΣΕΣ από τον ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ, τον ΜΑΡΤΙΟ του 1970.] Ακούγεται ο ίδιος ο ποιητής στο κείμενό του «ΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΡΟΦΑΛΩΝ».
00:01:12:00
Τίτλοι έναρξης.
00:02:10:00
Πλάνο του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΚΟΥ. Μιλά για τη γνωριμία του με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ στα 1945 και τις εντυπώσεις που αποκόμισε για το χαρακτήρα και την προσωπικότητά του.
00:02:33:00
Πλάνο της ΦΡΟΣΩΣ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ, ψυχαναλύτριας, να βρίσκεται καθισμένη στο καθιστικό της μπροστά από ένα πιάνο. Εκείνη αναφέρει ότι γνώρισε τον ποιητή στα 1942. Η μεταξύ τους σχέση αναπτύχθηκε στο πεδίο της ψυχανάλυσης.
00:03:27:00
Πλάνο του ποιητή ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ, καθισμένου σε σαλόνι σπιτιού. Αναφέρει ότι η γνωριμία τους ξεκίνησε σε επίπεδο επισκέψεων στο γραφείο του για κάποιες συμβουλές ψυχανάλυσης, οι οποίες στη συνέχεια διακόπηκαν λόγω της φιλίας που τους συνέδεε, αφού αυτό ήταν αντίθετο στους κανόνες της φροΪδικής ψυχανάλυσης.
00:03:57:00
Πλάνο της ΑΝΔΡΟΜΑΧΗΣ ΣΚΑΡΠΑΛΕΖΟΥ, ψυχαναλύτριας, στο χώρο του γραφείου της. Αναφέρεται στην εσωτερική όσο και εξωτερική ομορφιά του ΑΝΤΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και εξηγεί πως ήταν ευδιάκριτο αυτό το ενδιαφέρον του να αρέσει.
00:04:45:00
Πλάνα ασπρόμαυρων φωτογραφιών που εναλλάσσονται παρουσιάζοντας, αρχικά, πολλά από τα νεοκλασικά οικοδομήματα της ΑΘΗΝΑΣ. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ και εικόνες από το γραφείο του ποιητή. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ανακοίνωση του αθηναϊκού τύπου τον ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ του 1935 πως ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ πρόκειται να δώσει μια διάλεξη με θέμα τον ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟ ή ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟ, καθώς και ότι ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ επιδίωξε να συναντηθεί μαζί του.
00:05:35:00
Πλάνα από ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ σε διάφορες ηλικίες, παιδική, εφηβική, ως ναύτης, νεαρός κύριος κ. ά. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει απόσπασμα από τα «ΑΝΟΙΧΤΑ ΧΑΡΤΙΑ» του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ που αναφέρεται στον ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ.
00:07:10:00
Πλάνα από έργα του ζωγράφου ΘΕΟΦΙΛΟΥ στη ΜΥΤΙΛΗΝΗ. Ο αφηγητής εξακολουθεί να διαβάζει απόσπασμα από τα «ΑΝΟΙΧΤΑ ΧΑΡΤΙΑ» του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ που αναφέρεται στον ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ.
00:07:45:00
Πλάνα από ανέκδοτες φωτογραφίες που είχε τραβήξει ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στο πάθος αυτό του ποιητή αναλύοντας τις επιδιώξεις του μέσα από αυτήν. Ακούγεται και ο ίδιος ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ να μιλά για τις φωτογραφίες του, για τις εικόνες του.
00:10:34:00
Πλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΛΟΚΥΡΗ, συγγραφέα, σε καθιστικό. Μιλά για το ταξίδι που πραγματοποίησε με τρένο με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ τον Μάιο του 1973, αλλά και την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο σπουδαστήριο της Φιλοσοφικής Σχολής με ομιλητή τον ποιητή στη Θεσσαλονίκη.
00:12:00:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν διάφορες φωτογραφίες του ίδιου του ποιητή. Παρεμβάλλεται πλάνο από το εξώφυλλο της ποιητικής του συλλογής «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ». Ο αφηγητής μιλά για την παρουσία του υπερρεαλιστή ποιητή στα πολιτιστικά πράγματα της χώρας μας.
00:13:06:00
Πλάνο από λήψη ενός τοπίου σε συνέχεια: ορεινού, όπως ένας ποταμός το χωρίζει και στη συνέχεια μιας πόλης. Ακούγεται ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ να διαβάζει ένα κείμενό του στο οποίο και παρουσιάζει την επίδραση του έργου του «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» στα πνευματικά δρώμενα της χώρας.
00:13:52:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗ, επίκουρου Καθηγητή Παν/μίου Αθηνών, στο γραφείο του. Μιλά για την παρουσία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ στα ποιητικά δρώμενα της χώρας και εξηγεί την επίδραση της ποίησης τους. Διατυπώνει την άποψη πως η «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» (1935) είναι το μοναδικό αυτούσια νεοελληνικό υπερρεαλιστικό κείμενο.
00:15:07:00
Πλάνο του ΓΚΙ ΣΟΝΙΕ, καθηγητή Φιλολογίας Παν/μίου Σορβόννης και μεταφραστή των έργων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, καθισμένου σε σαλόνι. Αναφέρεται στη γνωριμία τους, στο γεύμα που μοιράστηκαν για να του διαβάσει το κείμενό του «ΑΡΓΩ», ζητώντας του να το μεταφράσει στα Γαλλικά. Παρεμβάλλονται πλάνα με τα εξώφυλλα τον κειμένων, όπως αυτά εκδόθηκαν.
00:16:39:00
Πλάνο του ΖΑΚ ΜΠΟΥΣΑΡ, καθηγητή Φιλολογίας Παν/μίου Μόντρεαλ και μεταφραστή των έργων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, καθισμένου σε σαλόνι. Αναφέρεται στην περιέργεια που υπάρχει στα γαλλικά γράμματα να μεταφραστεί στο σύνολό του το έργο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, ώστε από εκεί να μεταφραστεί και σε άλλες γλώσσες. Ταυτόχρονα, θεωρεί τον ποιητή ως τον μόνο ανακαινιστή των ελληνικών γραμμάτων μετά τον ΚΩΝ. ΚΑΒΑΦΗ.
00:17:37:00
Πλάνο της ΑΝΔΡΟΜΑΧΗΣ ΣΚΑΡΠΑΛΕΖΟΥ, ψυχαναλύτριας, στο χώρο του γραφείου της. Μιλά για τη δυνατότητά του να χρησιμοποιεί την πολυσημία της γλώσσας χωρίς να παραβαίνει τις αρχές που πρέσβευε.
00:18:10:00
Πλάνο του ΖΑΚ ΜΠΟΥΣΑΡ, καθηγητή Φιλολογίας Παν/μίου Μόντρεαλ και μεταφραστή των έργων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, καθισμένου σε σαλόνι. Θεωρεί ότι πρόβλημα στη μετάφραση του έργου του ποιητή στα Γαλλικά είναι η πολυεπίπεδη χρήση του ελληνικού λόγου, δυνατότητα που δεν υπάρχει στα Γαλλικά.
00:18:49:00
Πλάνο που παρουσιάζεται κολάζ του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Ακούγεται η φωνή του ποιητή να αφιερώνει το ποίημά του «ΜΟΡΦΕΣ ΑΙΘΡΙΑΣ» στον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:18:56:00
Πλάνα που παρουσιάζουν πίνακες του ΡΕΝΕ ΜΑΓΚΡΙΝΤ. Ακούγεται ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ να απαγγέλλει το ποίημά του «ΜΟΡΦΕΣ ΑΙΘΡΙΑΣ».
00:19:54:00
Πλάνα με φωτογραφίες προγόνων του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Στη συνέχεια, και ενώ ακούγεται βιογραφικό του σημείωμα από απόσπασμα κείμενου του για τον πατέρα του, παρουσιάζονται φωτογραφίες της οικογένειάς του, της ΒΡΑΪΛΑΣ, πόλης που γεννήθηκε, αλλά και από το πατρικό του.
00:21:01:00
Πλάνα από το λιμάνι της ΣΥΡΟΥ και μακρινά πλάνα από την ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ. Ο αφηγητής εξακολουθεί να παραθέτει πληροφορίες που αφορούν στη βιογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:21:36:00
Πλάνα από φωτογραφίες που εμφανίζουν τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ σε διάφορες στιγμές της πολιτικής του παρουσίας. Ο αφηγητής δίνει την πληροφορία της συνεργασίας του πατέρα ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με το κόμμα των ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ και τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ.
00:22:07:00
Πλάνα από φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ που εναλλάσσονται καθώς ο αφηγητής αφηγείται βιογραφικές, οικογενειακές του πληροφορίες. Παρουσιάζονται φωτογραφίες του ΡΕΝΕ ΛΑ ΦΟΡΓΚ, ψυχαναλυτή του ποιητή, του ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ. Ακούγεται ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ να εκφράζει την ευγνωμοσύνη και το θαυμασμό του στον ΜΠΡΕΤΟΝ και τους άλλους Υπερρεαλιστές. Πλάνα με διάφορες φωτογραφίες από συγκέντρωση υπερρεαλιστών, ένα κείμενό τους με τη μορφή διακήρυξης αλλά και ζωγραφικά υπερρεαλιστικά έργα.
00:25:13:00
Πλάνα από φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, της ΜΑΓΚΥ ΧΑΤΖΗΛΑΖΑΡΟΥ (ΑΝΔΡΕΟΥ), πρώτης γυναίκας του, και της δεύτερης γυναίκας του, ΒΙΒΙΚΑΣ ΖΗΣΗ.
00:25:59:00
Πλάνο του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΚΟΥ. Αναφέρεται στη γνωριμία τους μέσω των συζύγων τους αλλά και στη διοργάνωση κάποιων ποιητικών βραδιών τα Σαββατόβραδα, μεταφέροντάς μας τα ονόματα και άλλων σημαντικών πνευματικών μας ανθρώπων που συνήθιζαν να παρευρίσκονται, όπως του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, του ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ, του ΜΙΛΤΟΥ ΣΑΧΤΟΥΡΗ κ. ά. και περιγράφοντας ένα νόστιμο περιστατικό που συνέβη κατά την ανάγνωση του «ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ».
00:28:23:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:28:31:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗ, επίκουρου Καθηγητή Παν/μίου Αθηνών, στο γραφείο του. Περιγράφει τα χαρακτηριστικά της ποίησης του ποιητή ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αλλά και εξηγεί τη σπουδαιότητα του κειμένου του «ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ» για το σχηματισμό της κρίσης μας σχετικά με την ποίησή του.
00:30:11:00
Πλάνο από το εσωτερικό του σπιτιού του ΑΝΤΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αλλά και από τη βεράντα του σπιτιού του.
00:30:23:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και αποκαλύπτουν φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, πρωτοσέλιδα από τα βιβλία του «Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ», «ΕΝΔΟΧΩΡΑ», φωτογραφίες της πριγκίπισσας ΜΑΡΙΑΣ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ, δύο ψυχαναλυτών, την αφίσα από την έκθεση των φωτογραφιών του στην αίθουσα ΙΛΙΣΟΣ, φωτογραφία από το εσωτερικό της έκθεσης και αρκετές φωτογραφίες του γιου του ΛΕΩΝΙΔΑ με παράλληλη απαγγελία από τον ίδιο ενός από τα ποιήματα που αναφέρονται στο παιδί του.
00:32:34:00
Πλάνα από το εξώφυλλο αλλά και το χειρόγραφο της έκδοσης του 1960 «ΓΡΑΠΤΑ ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ». Στη συνέχεια παρουσιάζονται πολλά από τα εξώφυλλα των βιβλίων του αλλά και από το περιοδικό «ΠΑΛΙ», που εκδίδει το κείμενό του «ΑΡΓΩ ή ΠΛΟΥΣ ΑΕΡΟΣΤΑΤΟΥ».
00:33:19:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗ, επίκουρου Καθηγητή Παν/μίου Αθηνών, στο γραφείο του. Μιλά για την εμπειρία που έχει αποκομίσει βλέποντας και διαβάζοντας τα χειρόγραφα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Θεωρεί πως κακώς υπάρχει η σχηματισμένη αντίληψη περί αυτόματης γραφής των κειμένων των υπερρεαλιστών, αφού τα χειρόγραφα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ αποδεικνύουν το ενδιαφέρον για το κείμενό του.
00:34:46:00
Πλάνο δύο νεαρών αντρών να κάθονται δίπλα σε ένα τζάκι και μπροστά σε μια βιβλιοθήκη. Διακρίνεται ένα τεράστιο κυκλαδίτικο ειδώλιο. Ο ένας, ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ, συγγραφέας, μιλά για την ανάγκη κάποιων νέων της εποχής του 1974 να ξεφύγουν από την επίδραση της ποίησης του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ και την αναζήτηση νέων οριζόντων στην ποίηση του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:35:27:00
Στη συνέχεια, πλάνο του ΜΙΧΑΛΗ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ στο ίδιο καθιστικό να συζητά με τον ΚΑΨΑΛΗ για το έργο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Διατυπώνει τις απόψεις του για την αθωότητα και ευθύτητα του λόγου στο έργο του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αλλά και τις απόψεις που έχουν σχηματιστεί από τη μελέτη του έργου του.
00:37:58:00
Εναλλαγή πλάνων ανάμεσα στους συνομιλητές ΜΙΧΑΛΗ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟ, ΔΙΟΝΥΣΗ ΚΑΨΑΛΗ, συγγραφέα, και ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ, συγγραφέα. Συνομιλούν για την κοινή οπτική γωνία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με άλλους προδρόμους ποιητές. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΟΠΟΥΛΗΣ παραθέτει παραδείγματα από την ποίησή του που προτείνει αυτά τα ονόματα. Παρουσιάζονται σελίδες από χειρόγραφά του.
00:39:12:00
Πλάνα που, καθώς εναλλάσσονται, παρουσιάζουν ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας. Ο αφηγητής αναφέρει την ψυχολογική κατάσταση στην οποία περιήλθε ο ποιητής λόγω του καθεστώτος.
00:39:30:00
Πλάνο του ΜΑΡΚΟΥ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, μουσικολόγου, καθισμένου σε κάποιο καθιστικό μπροστά από μια βιβλιοθήκη. Αναφέρει την ψυχολογική κατάσταση στην οποία περιήλθε ο ποιητής λόγω του καθεστώτος, που τον οδήγησε σε απομόνωση και άρνηση να παράγει καινούρια έργα.
00:40:29:00
Πλάνο του ποιητή ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ καθισμένου σε σαλόνι σπιτιού. Μιλά για την απομόνωση που βίωνε ο ποιητής, κυρίως μετά την έκδοση των έργων του «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» και «ΕΝΔΟΧΩΡΑ».
00:41:09:00
Πλάνο του ΜΑΡΚΟΥ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, μουσικολόγου, καθισμένου σε κάποιο καθιστικό μπροστά από μια βιβλιοθήκη. Αναφέρεται στην τελευταία φορά που είδε τον ποιητή.
00:41:26:00
Πλάνο του ποιητή ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ καθισμένου σε σαλόνι σπιτιού. Αναφέρεται στην τελευταία συνάντηση που είχαν οι δυο φίλοι, πριν από το θάνατο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:41:55:00
Εναλλαγή πλάνων από τη φύση, τα φυσικά λιμάνια αλλά και τους οικισμούς του κυκλαδικού νησιού της ΑΝΔΡΟΥ. Ακούγεται ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ να απαγγέλλει απόσπασμα από το ποίημα «ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ».
00:45:01:00
Πλάνο του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΚΟΥ. Αναφέρεται στη θεματολογία της ποίησης του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ που ξεπερνά το μυθιστόρημα «ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ» και για να τεκμηριώσει παραθέτει παραδείγματα από ποιήματά του. Θεωρεί πως μέσα από την ποίησή του μιλά για το θάνατο «κάνοντας οίστρο το φόβο του θανάτου».
00:46:44:00
Πλάνο φωτογραφίας του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Σταδιακά πίσω εναλλάσσονται φωτογραφίες από την ΑΘΗΝΑ. Ακούγεται ο ποιητής να απαγγέλλει το ποίημά του «ΟΔΟΣ ΦΙΛΕΛΛΗΝΩΝ».
00:48:14:00
Πλάνο του ποιητή ΝΑΝΟΥ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ καθισμένου σε σαλόνι σπιτιού. Αναφέρει την αντιμετώπιση που γνώρισε ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ από την ελληνική κοινωνία, αφού ξένιζε ως ασυνήθιστο ον ή τέρας με τις καινούριες του θεωρίες.
00:48:58:00
Πλάνο της ΑΝΔΡΟΜΑΧΗΣ ΣΚΑΡΠΑΛΕΖΟΥ, ψυχαναλύτριας, στο χώρο του γραφείου της. Εξηγεί πως με τα λεγόμενά της θα ήθελε να δώσει κάποιες άλλες διαστάσεις, όχι τόσο μυθικές, στο πορτρέτο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:49:34:00
Πλάνο-φωτογραφία από συγκέντρωση στο σπίτι του ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ με όλους τους λογοτέχνες εκπροσώπους της γενιάς του ’30. Ο ποιητής ΑΝΤΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ βρίσκεται καθισμένος μπροστά από το ΘΕΟΤΟΚΑ. Στη συνέχεια, εμφανίζονται και άλλες φωτογραφίες από αυτή τη συγκέντρωση αλλά και από άλλες με τον ποιητή και ομότεχνούς του.
00:50:28:00
Πλάνο του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΚΟΥ. Μιλά για τον άνθρωπο ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ όπως τον έζησε και περιγράφει τα στοιχεία που συνιστούσαν το χαρακτήρα του.
00:51:13:00
Πλάνο του ΜΑΡΚΟΥ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, μουσικολόγου, καθισμένου σε κάποιο καθιστικό μπροστά από μια βιβλιοθήκη. Περιγράφει την εικόνα που εκείνος έχει σχηματίσει για τον άνθρωπο ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ από τη γνωριμία μαζί του.
00:52:56:00
Πλάνα από το φίλμ του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ που τραβήχτηκε στις ΣΠΕΤΣΕΣ από τον κ. ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ, το ΜΑΡΤΙΟ του 1970. Ακούγεται ο ίδιος ο ποιητής στο έργο του «Ο ΦΩΤΟΦΡΑΧΤΗΣ».
00:53:02:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, υπερρεαλισμός, ποιητές, ποίηση, ψυχανάλυση
Αναφορές
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΚΟΣ, ποιητής
ΦΡΟΣΩ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ, ψυχαναλύτρια
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, ποιητής
ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ΣΚΑΡΠΑΛΕΖΟΥ, ψυχαναλύτρια
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΚΥΡΗΣ, συγγραφέας
ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
ΓΚΙ ΣΟΝΙΕ (GUY SAUNIER), καθηγητής Φιλολογίας Πανεπιστημίου ΣορβόννηςΓΚΙ ΣΟΝΙΕ (GUY SAUNIER), μεταφραστής έργων Ανδρέα Εμπειρίκου
ΖΑΚ ΜΠΟΥΣΑΡ (JACQUES BOUCHARD), καθηγητής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Μόντρεαλ
ΖΑΚ ΜΠΟΥΣΑΡ (JACQUES BOUCHARD), μεταφραστής έργων του Ανδρέα Εμπειρίκου
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ, συγγραφέας
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΟΠΟΥΛΗΣ, συγγραφέας
ΜΑΡΚΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ, μουσικολόγος
«ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ», ποιητική συλλογή
«ΕΝΔΟΧΩΡΑ», ποιητική συλλογή
«ΑΡΓΩ Ή ΠΛΟΥΣ ΑΕΡΟΣΤΑΤΟΥ», πεζό κείμενο
«ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ», πεζό κείμενο
«ΟΚΤΑΝΑ», ποιητική συλλογή
«ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ», μυθιστόρημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΜΑΙΡΗ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΜΟΥΡΙΚΗΣ
Βοηθός Παραγωγής:
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΠΟΚΑΚΗ
Μουσική:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΣΥΡΑΚΟΣ ΔΑΝΑΛΗΣ
Βοηθός Διευθυντή Φωτογραφίας:
ΠΕΤΡΟΣ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΣ
Ηχοληψία:
ΤΑΚΗΣ ΠΑΛΑΤΣΙΩΛΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός Ηχολήπτη:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΦΕΙΡΗΣ
Μιξάζ:
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
Τρυκέζα:
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΕΛΛΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Εταλονάζ:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΜΠΙΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Κοπή Αρνητικού:
ΤΑΣΟΣ ΑΡΩΝΙΤΗΣ
Φωτογράφος:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
Τελεσινέ:
ΧΡΥΣΑ ΚΑΤΣΑΜΠΕΚΗ
Βίντεο Εγγραφή:
ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΡΗ
Μίξη Τίτλων:
ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΝΗΣ
Επιστημονικοί σύμβουλοι:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΕΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ
Αφήγηση-Σενάριο:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγνώσεις ποιημάτων και αποσπασμάτων:
ΑΝΤΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
Διαβάζει επίσης ο:
ΑΛΕΞΗΣ ΚΩΣΤΑΛΑΣ
Υπεύθυνη Εκπομπής:
ΒΑΣΩ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Εμφανιστήρια Εικόνας:
ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΛΙΑΚΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΙΠΟΣ
ΑΛΕΚΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τους:
ΒΙΒΙΚΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ
ΛΕΩΝΙΔΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ
ΔΗΜΗΤΡΙΟ Ι. ΠΟΛΕΜΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΡΣΟ
ΑΥΓΟΥΣΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ
ήταν μια παραγωγή της υποδιέυθυνσης
εσωτερικής παραγωγής της ΕΤ-1
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:54:08:07
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011