ΤΟ ΛΕΥΚΩΜΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΑΝO
0000007905
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΩΝ ΧΩΡΙΩΝ
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007905
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΟΥ ΙΟΝΙΟΥ, ΤΑ
ΤΟ ΛΕΥΚΩΜΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΑΝO
Χρονολογία Παραγωγής
1984
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΩΝ ΧΩΡΙΩΝ
Περιγραφή Περιεχομένου
Οδοιπορικό της εκπομπής ΤΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΟΥ ΙΟΝΙΟΥ στην ΚΑΤΩ ΙΤΑΛΙΑ με αφετηρία το ΜΑΡΤΑΝΟ και με αναφορές σε μύθους και παραδόσεις, καθώς και στην προστάτιδα της πόλης ΣΑΝΤΑ ΜΑΡΙΑ ΑΣΟΥΝΤΑ, ενώ ο αφηγητής μιλάει και για το ελληνικό στοιχείο της περιοχής, το οποίο προσπαθεί να διατηρηθεί ζωντανό. Στη συνέχεια επισκεπτόμαστε τα ελληνόφωνα χωριά του ΣΑΛΕΝΤΟ, την περιοχή ΜΑΣΑΦΡΑ, την ΚΑΛΑΒΡΙΑ, το ΚΟΛΟΣΑΙΟ στη ΡΩΜΗ, το ναό του ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ-στον οποίο ο Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ επιθυμούσε να ιδρύσει την επισκοπική έδρα-τη βασιλική του ΣΑΝ ΛΟΡΕΝΤΖΟ στο ΜΙΛΑΝΟ και τη ΣΑΝΤΑ ΦΟΣΚΑ, που έχει αρχιτεκτονικό πρότυπο την ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ και είναι μοναδική στην ΙΤΑΛΙΑ.
Τίτλοι.
00:01:30:00
Πλάνο νυχτερινό που κινείται σε πέτρινο λόφο. Παράλληλα, ακούμε τον αφηγητή να διαβάζει από το ημερολόγιο του ’75 & ‘83 ένα οδοιπορικό στο ΜΑΡΤΑΝO. Κάνει αναφορά σε ένα θρύλο στη ΣΕΚΛΑ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΟΥ, όπου μάγισσες μαζεύονται τα μεσάνυχτα πάνω στα λιθάρια και ανταμώνουν τον Σατανά, αφέντη του πέτρινου λόφου, που έφτιαξαν ανθρώπινα χέρια.
00:02:28:00
Το πλάνο βρίσκεται στον κάμπο του ΣΑΛΕΝΤΟ, όπου βλέπουμε αρχέτυπα πέτρινα κτίσματα. Παράλληλα με τον αφηγητή, ακούμε εργάτες να τραγουδούν καθώς δουλέυουν την πέτρα. Ακόμη, βλέπουμε ελαιώνες του ΣΑΛΕΝΤΟ.
00:03:47:00
Ο αφηγητής διαβάζει σημειώσεις από τις 14/9 και αναφέρεται μεταξύ άλλων στα προϊστορικά μνημεία γύρω από τα ελληνόφωνα χωριά του ΣΑΛΕΝΤΟ και στους θρύλους που έχουν τις ρίζες τους στο Μεσαίωνα. Όσο ακούμε τον αφηγητή το πλάνο κινείται στους ελαιώνες μέχρι τη μεγαλιθική ΣΕΚΛΑ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΟΥ, οπότε ακούμε τον αφηγητή να αναφέρει ότι μέχρι σήμερα δεν ξέρουμε αν ήταν τύμβος ή οχυρό ή ναός και τι συμβαίνει τις νύχτες ανάμεσα στον Διάβολο και τις ζωόμορφες μάγισσες. Το πλάνο απομακρύνεται και μας δείχνει ζώα σε βοσκή.
00:04:48:00
Το πλάνο μας δείχνει το βοσκό ανάμεσα στα βόδια και τα γιδοπρόβατα, οπότε διαβάζουμε σε υπότιτλους για την οικογενειακή του κατάσταση και τις αναμνήσεις του από τον πόλεμο.
00:05:55:00
Ακούμε τον αφηγητή να διηγείται λόγια του βοσκού για την έκθεση ελληνικών προϊόντων στο ΜΑΡΤΑΝΟ. Το πλάνο βρίσκεται ήδη στην αγορά, όπου βλέπουμε ελληνικές σημαίες.
00:06:16:00
Ακούμε τον αφηγητή να μας μιλά για τον ΕΝΤΖΟ ΤΟΜΑΖΙ, ο οποίος μαζί με τη μητέρα του γράφει στίχους στη γλώσσα των ΓΚΡΗΚΟ. Στο πλάνο μας ο ΤΟΜΑΖΙ με την κιθάρα του και συνοδεία μουσικών τραγουδά σε υπαίθριο χώρο.
00:08:15:00
Το πλάνο κινείται στην αγορά του ΜΑΡΤΑΝΟ όπου γίνονται οι προετοιμασίες για την περιφορά της εικόνας της ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΣΟΥΛΤΑ, σύμφωνα με την αφήγηση από τις σημειώσεις στις 15/8 του ’83. Ο αφηγητής μιλά ακόμα για τη συνέντευξη που έδωσε στα νέα ελληνικά ο καθηγητής ΣΑΛΒΑΝΤΟΡ ΡΕΣΙΚΟΥΟ και το πλάνο κινείται στην αγορά, όπου συναντάμε ελληνικές σημαίες. Ακούμε, χωρίς να βλέπουμε, τον καθηγητή να μιλά για την έκθεση ελληνικών προϊόντων.
00:08:59:00
Στο πλάνο ο καθηγητής ΣΑΛΒΑΝΤΟΡ ΡΕΣΙΚΟΥΟ, ο οποίος μιλώντας ελληνικά εξηγεί γιατί θα πρέπει να τηρηθούν οι παραδόσεις και να διατηρηθεί η ελληνική γλώσσα, που διευκολύνει τις σχέσεις μεταξύ ΕΛΛΗΝΩΝ και ΙΤΑΛΩΝ. Όσο μιλάει παρεμβάλλεται σύντομο πλάνο με πινακίδα του ΜΑΡΤΑΝΟ στην οποία στα ελληνικά αναγράφεται σε πολυτονικό σύστημα «ΚΑΛΩΣ ΟΡΙΣΑΤΕ». Το πλάνο πάλι στον καθηγητή, ο οποίος αναφέρεται σε ένα σχέδιο της ΕΟΚ σχετικά με τις επαφές της δυτικής Ευρώπης, της ΕΛΛΑΔΑΣ και της ΜΕΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ. Κάνει αναφορά στο λιμάνι του ΠΡΙΝΤΕΖΙ ενώ βλέπουμε πλάνα. Μιλάει ακόμα για τον οργανισμό που έφτιαξαν και που ενώνει όλα τα ελληνόφωνα χωριά του ΣΑΛΕΝΤΟ και του ΟΤΡΑΝΤΟ με σκοπό τη δημιουργία ενός λιμανιού στο ΟΤΡΑΝΤΟ, διότι το ΟΤΡΑΝΤΟ βρίσκεται πιο κοντά στην ΕΛΛΑΔΑ. Βλέπουμε πλάνα από το λιμάνι του ΟΤΡΑΝΤΟ.
00:11:34:00
Ακούμε τον αφηγητή να διαβάζει από τις σημειώσεις τις 12/9 του ’83 και να αναφέρεται στην περιοχή ΜΑΣΑΦΡΑ. Βλέπουμε πανοραμικά την παραθαλάσσια περιοχή, λέγοντας ότι μένουν ανεξίτηλες οι βυζαντινές μνήμες και εκεί. Όσο ακούμε τον αφηγητή στο πλάνο εικόνες από τις αναρίθμητες σπηλιές που ήταν κελιά των βασιλιάδων μοναχών και τις σπάνιες τοιχογραφίες.
00:12:14:00
Ακούμε τον αφηγητή να δίνει ιστορικά στοιχεία και αντίστοιχα βλέπουμε σε πανοραμικό πλάνο την ΚΑΛΑΒΡΙΑ. Το πλάνο κινείται και βλέπουμε την ενδοχώρα του ΚΟΤΡΩΝΑ, το παλιό βυζαντινό του τμήμα που καταστράφηκε, το κάστρο της ΣΑΝΤΑ ΣΕΔΕΡΙΝΑ, καθώς και κτίσματα επηρεασμένα από τη βυζαντινή τέχνη, όπως της ΣΑΝΤΑ ΦΙΛΟΥΜΕΝΑ.
00:13:42:00
Πλάνο σε κεντρικούς δρόμους της ΡΩΜΗΣ με κίνηση, καθώς και στο ΒΑΤΙΚΑΝΟ, όπου κινούνται δεκάδες προσκυνητές. Παράλληλα, ακούμε τα σχόλια του αφηγητή για τη θρησκευτική έκφραση του Λατινικού Μπαρόκ.
00:16:02:00
Ακούμε τον αφηγητή να μιλά για τη ΡΩΜΗ των Αυτοκρατόρων και για το ΚΟΛΟΣΣΑΙΟ, τόπο μαρτυρίου για τους Χριστιανούς. Βλέπουμε εικόνες από το ΚΟΛΟΣΣΑΙΟ.
00:16:33:00
Το πλάνο στο δρόμο που οδηγεί στην εκκλησία του ΣΑΝ ΚΛΕΜΕΝΤΕ και βλέπουμε την εκκλησία. Ο αφηγητής αναφέρεται σε έργο του ΡΟΪΔΗ «Η ΑΛΛΗ ΟΔΟΣ», διαβάζει απόσπασμα και το πλάνο κινείται στην πόλη, όπου φτάνει στο ναό του ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ με το οκταγωνικό ΒΑΠΤΙΣΤΗΡΙΟ, εκεί που ήθελε την επισκοπική έδρα της ΡΩΜΗΣ ο ΜΕΓΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ.
00:17:49:00
Το πλάνο στο ΜΙΛΑΝΟ. Βλέπουμε ένα τρόλεϊ να περνάει και την εικόνα του εσταυρωμένου στημένη πλάι στους 16 κίονες ενός ρωμαϊκού κτίσματος του 2ου αιώνα. Παράλληλα, ακούμε τον αφηγητή να διαβάζει από τις σημειώσεις. Η αφήγηση συνεχίζεται για τον ΜΕΓΑΛΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ και βλέπουμε την προτομή του σε μια πλατεία που κυριαρχούν οι ρωμαϊκές κολώνες και η πρωτοχριστιανική βασιλική του ΣΑΝ ΛΟΡΕΝΤΖΟ. Όσο βλέπουμε τα πλάνα ένα νιόπαντρο ζευγάρι βγαίνει από την εκκλησία και ακούμε τον αφηγητή να μιλάει για το σχέδιο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, που αφορούσε στο πάντρεμα της ΡΩΜΗΣ με την ΕΛΛΑΔΑ.
00:19:27:00
Το πλάνο εξωτερικά του ΣΑΝ ΛΟΡΕΝΤΖΟ και κατόπιν εσωτερικά, όπου βλέπουμε τα ψηφιδωτά που σώζονται και απεικονίζουν τον ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟ και τη ΘΕΟΔΩΡΑ, καθώς και άλλες παραστάσεις.
00:20:09:00
Το πλάνο κινείται στη λιμνοθάλασσα της ΒΕΝΕΤΙΑΣ. Ακούμε τον αφηγητή να διαβάζει από τις σημειώσεις στις 25/7 του ’83. Αναφέρεται στο νησί του ΤΟΤΣΕΛΟ, το οποίο μετά την πτώση της ΡΑΒΕΝΝΑΣ υπήρξε οικονομικό κέντρο της πρώιμης ΒΕΝΕΤΙΑΣ, που παρέμενε βυζαντινή και μοναδική εμπορική διέξοδος για την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ. Το πλάνο κινείται και εστιάζεται στη βασιλική του νησιού, όπου διαφαίνεται ο Βενετοβυζαντινός ρυθμός. Ιδρύθηκε το 639 και περατώθηκε στις αρχές του 11ου αιώνα, λίγο πριν αρχίσει το χτίσιμο της εκκλησίας ΣΑΝΤΑ ΦΟΣΚΑ. Βλέπουμε την εκκλησία, που θεωρείται μοναδική στην Ιταλία και έχει πρότυπο την ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ της Βασιλεύουσας. Η αφήγηση συνεχίζεται ενώ στο πλάνο βλέπουμε τα ψηφιδωτά της βασιλικής του ΤΟΤΣΕΛΟ, μεταξύ των οποίων και της ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΟΔΗΓΗΤΡΙΑΣ, αφιέρωμα του αυτοκράτορα ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, όπου η μορφή της Οδηγήτριας δεσπόζει πάνω από το ιερό της βασιλικής και το οποίο αργότερα αφιερώθηκε στην καθολική ΣΑΝΤΑ ΜΑΡΙΑ ΑΣΟΥΛΤΑ.
00:22:45:00
Στο πλάνο η περιφορά με τη συνοδεία κόσμου της ΣΑΝΤΑ ΜΑΡΙΑ ΑΣΟΥΛΤΑ, πολιούχου στο ΜΑΡΤΑΝΟ, που γιορτάζει στις 15/8. Βλέπουμε πλάνα από την πομπή με τη συνοδεία και της φιλαρμονικής. Παρακολουθούμε το προσκύνημα των κατοίκων.
00:26:45:00
Το πλάνο βρίσκεται στη φωταγωγημένη κεντρική πλατεία στο ΜΑΡΤΑΝΟ, όπου η περιφορά συνεχίζεται. Βλέπουμε την ελληνική και την ιταλική σημαία να κυματίζουν, ακούμε και στη συνέχεια βλέπουμε έναν Ιταλό, ο οποίος μιλώντας με σπαστά νέα ελληνικά ευχαριστεί τους Έλληνες αντάρτες που κατά τη διάρκεια του πολέμου τού είχαν φερθεί καλά και τον βοήθησαν να φύγει.
00:29:07:00
Στο πλάνο η περιφορά μέσα στη φωταγωγημένη πόλη με τη συνοδεία πιστών, τα βεγγαλικά στον ουρανό και τη δ/νση με το όνομα του Ιταλού που είδαμε και ακούσαμε να ευχαριστεί τους Έλληνες αντάρτες.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΜΙΒΙΝΟ FILM ΕΠΕ
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΤΖΟΒΑΝΑ ΤΕΜΠΟΥ
Σκηνοθέτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΥΡΙΚΙΟΣ
Σεναριογράφος – κείμενα:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΥΡΙΚΙΟΣ
ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΑΡΑΜΑΓΓΙΩΛΗΣ
Μουσικός επιμελητής:
RENATO COLACI
Μοντέρ:
ΓΙΑΝΝΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Μίξη Ήχου::
Δ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Επιστημονικοί σύμβουλοι:
ΜΑΡΘΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΓΛΟΥ
Φωτογραφία:
ELISA BASCONI
ΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
RAFFAELE BOCCIA
Έρευνα:
ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΑΡΑΜΑΓΓΙΩΛΗΣ
Ήχος:
ORONZO MARMONE
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός σκηνοθέτης:
ΤΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντάζ:
ΜΠΕΤΤΥ ΡΑΝΙΟΥ
Τρυκέζα:
ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΝΑΝΙΔΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ANTONIO SCOPINI
Εργαστήρια:
ΣΤ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ευχαριστίες:
ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
ΠΡΕΣΒΥ ΣΤΗ ΡΩΜΗ ΧΡΗΣΤΟ ΣΤΡΕΜΜΕΝΟ
ΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΑΚΟΛΟΥΘΟ ΕΡΣΗ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΡΟΞΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΡΗΓΙΟΥ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Ευχαριστίες για την επιστημονική και φιλική συμπαράστασή στους:
Α & Μ ΔΕΛΗΒΟΡΡΙΑ
Α. ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ
I. LOFARO
C. MANCUSO
R. SCOPINI
A. BRESCACIN
A. FEDERICI
M. DAZIN
B. APRILE
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:30:24:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009