ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ
0000007728
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συνομιλεί με τον Μεσολογγίτη ποιητή ΘΩΜΑ ΓΚΟΡΠΑ ο οποίος αναφέρεται στο έργο του, στην ενασχόλησή του με τη δημοσιογραφία, στο κίνημα των νέων κινηματογραφιστών και την ένταξή του στο χώρο της Αριστεράς.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007728
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ
ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1997
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συνομιλεί με τον Μεσολογγίτη ποιητή ΘΩΜΑ ΓΚΟΡΠΑ ο οποίος αναφέρεται στο έργο του, στην ενασχόλησή του με τη δημοσιογραφία, στο κίνημα των νέων κινηματογραφιστών και την ένταξή του στο χώρο της Αριστεράς.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στη συγκεκριμένη ενημερωτική εκπομπή ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ παρακολουθούμε τη συνέντευξη που παραχώρησε ο ποιητής ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ στον ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ. Μετά τον πρόλογο του αφηγητή, ο Μεσολογγίτης ποιητής μιλάει, από το χώρο του γραφείου του, για τη γενέτειρά του, αναφερόμενος σ αυτήν σαν μία από τις πιο εύφορες λογοτεχνικά περιοχές της χώρας. Ακόμη, αναφέρεται σε άλλους ποιητές του 20ού αιώνα, στη μετα-σουρεαλιστική ποίησή του, στα βιβλία που έχει εκδώσει καθώς και στις επιρροές του. Μιλάει για τις σπουδές του και συσχετίζει το χθες με το σήμερα στη δημοσιογραφία. Κάνει λόγο για την ιδεολογική ένταξή του στο χώρο της Αριστεράς και την κατάρρευση του μαρξισμού. Τέλος, αναφέρεται στην ενασχόλησή του με το κίνημα των νέων κινηματογραφιστών αλλά και τον ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ και την παράδοση. Καθ όλη τη διάρκεια της συνέντευξης παρεμβάλλονται φωτογραφίες από εξώφυλλα βιβλίων του, πλάνα της πόλης του ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, από οικογενειακές στιγμές και από τα στέκια του ποιητή, ενώ παράλληλα ο ίδιος παρουσιάζει αποσπάσματα έργων του.
Τίτλοι αρχής.
00:00:52:00
Προβολή πλάνου από εξώφυλλο βιβλίου του ΘΩΜΑ ΓΚΟΡΠΑ ενώ ακούμε τον αφηγητή να παρουσιάζει βιογραφικά στοιχεία του Μεσολογγίτη ποιητή, μιλώντας για τις καταβολές και τις διαδρομές του. Παράλληλα, προβάλλεται φωτογραφικό υλικό από τα νεανικά του χρόνια, το σπίτι που έζησε, από οικογενειακές και σχολικές στιγμές, από την πλατεία ΜΕΡΚΟΥΡΗ στα Άνω Πετράλωνα όπου απεικονίζεται ο ποιητής σε παγκάκι, από τα φιλολογικά στέκια της Πρωτοπορίας, από το εκδοτικό τυπογραφείο ΜΑΥΡΙΔΗ, από τον ΛΟΥΜΙΔΗ, καθώς και φωτογραφίες από εξώφυλλα βιβλίων του «ΠΕΡΝΑΕΙ Ο ΣΤΡΑΤΟΣ», «ΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ».
00:02:01:00
Εναλλαγή πλάνων ανάμεσα στον ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ και τον ΘΩΜΑ ΓΚΟΡΠΑ καθισμένους σε χώρο γραφείου, ενώ πίσω τους βρίσκεται βιβλιοθήκη ολόγεμη από βιβλία. Η συνέντευξη ξεκινά με την παρουσίαση της γενέτειρας του ΘΩΜΑ ΓΚΟΡΠΑ ως μία από τις ευφορότερες λογοτεχνικά περιοχές της επικράτειας, το ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ, πρότυπο λεβεντιάς, γνώσης και πολιτισμού.
00:04:59:00
Εναλλαγή πλάνων ανάμεσα στους δύο συνομιλητές που κάθονται αντίκρυ και συνομιλούν για τους ποιητές του ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ. Ειδικότερα, ο ποιητής αναφέρεται στη γενέτειρά του παρουσιάζοντάς την ως ακένωτη δεξαμενή που τροφοδότησε τον Μινώταυρο του κέντρου με πλειάδα ποιητών πρώτης γραμμής: ΠΑΛΑΜΑΣ, ΜΑΛΑΚΑΣΗΣ, ΛΥΜΠΕΡΑΚΗΣ, ΛΑΠΑΘΙΩΤΗΣ, ΓΚΟΛΦΗΣ, Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ.
00:06:10:00
Έπειτα από ερώτηση του δημοσιογράφου, ο ποιητής παραθέτει μαρτυρίες περιηγητών, καθώς σκιαγραφεί αδρά το ύφος μιας άλλης ΕΛΛΑΔΑΣ, ενώ μιλάει για την προέλευση του ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ και του Δημοτικού Τραγουδιού.
00:07:52:00
Η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από το ΠΑΝΗΓΥΡΙ του ΑΪ-ΣΥΜΙΟΥ και καθώς προβάλλεται πλάνο με το ομότιτλο βιβλίο του ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ αναφέρεται στη σπουδαία λαογραφική μονογραφία, στις ρίζες, στο ήθος, στο ύφος και στα θεατρικά δρώμενα.
00:10:03:00
Ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ μιλά για την ενασχόλησή του με την ποίηση και ιδιαίτερα για τον ελεύθερο στίχο που χρησιμοποιούσε, ο οποίος δεν μπαίνει σε μέτρα, αλλά ούτε σε ρίμες ούτε σε ποιητικούς τετριμμένους κανόνες από το ξεκίνημα της συγγραφής του.
00:11:07:00
Προβάλλονται εναλλασσόμενα πλάνα από ασπρόμαυρη φωτογραφία της πόλης του ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, πλάνα από τα σπίτια και τοπία της πόλης ενώ ακούγεται απόσπασμα από το ποίημα «ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ», εκεί που απογειώνεται και ανεβαίνει πετώντας στις κορφές του ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ και στις κορφές του Αιτωλικού ουρανού και νιώθει μέσα του «καπνόν αναθρώσκοντα» καθώς κοιτάζει από πολύ μακριά την αγαπημένη του πόλη.
00:11:53:00
Με αφορμή ερώτημα του δημοσιογράφου ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ αναφέρεται στις σπουδές του και στους λόγους που εγκατέλειψε την ΠΑΝΤΕΙΟ, παρά το γεγονός ότι ήρθε πρώτος στις εξετάσεις. Επίσης, μιλάει για την ενασχόλησή του με τη δημοσιογραφία την οποία άσκησε επί έτη, εργαζόμενος ως συντάκτης στην Μεσημβρινή και σε πληθώρα άλλων εντύπων. Η ενασχόλησή του αυτή, όπως αναφέρει, τον βοήθησε στην ποιότητα της γλώσσας. Στη συνέχεια, κάνει μια διεξοδική αναφορά στη δημοσιογραφία συσχετίζοντας το χθες με το σήμερα.
00:15:10:00
Με αφορμή το ερώτημα του δημοσιογράφου ο ποιητής αναφέρει το ρόλο που έπαιξε στη διαδρομή της πορείας του η ιδεολογική ένταξή του στο χώρο της Αριστεράς και μιλάει για τους αντιδραστικούς ποιητές της εποχής.
00:17:49:00
Έπειτα από ερώτημα του δημοσιογράφου, ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ αναφέρεται στις επιρροές που δέχτηκε ως ποιητής, μιλώντας για τη σχέση και τις κοινές αναφορές που είχε με παλαιότερους ποιητές, για τις γνωριμίες του με τις δόξες του παρελθόντος, όπως τον ΒΑΡΝΑΛΗ, καταγγέλλοντας τη μετεμφυλιακή μισαλλοδοξία της εποχής.
00:18:58:00
Ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ αναφέρεται στη μετά-σουρεαλιστική ποίησή του, στα χαρακτηριστικά της και αναλύει τις διαφορές της με τη σουρεαλιστική, υποστηρίζοντας την άποψη ότι η τέχνη ανανεώνεται. Επίσης, αναφέρεται σε όλους τους δημιουργούς του αιώνα μας που συγκροτούν τα επιτελεία του σουρεαλιστικού και του μετά-σουρεαλιστικού κινήματος και τις κοινές ιδεολογικές αναφορές που είχαν με τον ΛΕΟΝ ΤΡΟΤΣΚΙ. Μεταξύ άλλων ποιητών γίνεται αναφορά σε έναν από τους πιο σημαντικούς ποιητές της νεότερης ελληνικής ποίησης, τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, και στις ιδεολογικές του πεποιθήσεις.
00:22:00:00
Με αφορμή το ερώτημα του δημοσιογράφου ο ποιητής εξηγεί πώς κατέρρευσε το πολιτικό οικοδόμημα του μαρξισμού παρά την ισχυρή πνευματική υποδομή του κι ενώ η πνευματική διάσταση της Αριστεράς παραμένει.
00:23:46:00
Στη μεταξύ τους συζήτηση γίνεται λόγος για το θέμα της μοναξιάς των διανοούμενων. Στη συνέχεια, ο ποιητής περιγράφει την ενασχόλησή του με το κίνημα των νέων κινηματογραφιστών αναφέροντας γνωστά ονόματα του νέου ελληνικού κινηματογράφου που πέρασαν από το κίνημα.
00:26:41:00
Με αφορμή το σχολιασμό του δημοσιογράφου σχετικά με την ποίησή του και τα συμβολικά σουρεαλιστικά στοιχεία που χρησιμοποιεί ο ποιητής, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟ», μιλάει για το κοινό στο οποίο απευθύνεται, αλλά και πώς λειτουργεί η γλώσσα της ποίησης στον αναγνώστη. Συνεχίζει, διατυπώνοντας τις σκέψεις του για το σουρεαλισμό.
00:28:44:00
Ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ αξιολογεί σημαντικούς ποιητές παραθέτοντας απόσπασμα ποιήματός του. Στη συνέχεια, μέσα από το Μεσολογγίτικο τοπίο περνάει κάρτα με απόσπασμα από αντίστοιχο ποίημά του, ενώ ακούμε τον αφηγητή να απαγγέλλει.
00:30:13:00
Με αφορμή ερώτημα του δημοσιογράφου ο ποιητής καταθέτει τις απόψεις του για το σήμερα, τη ζωή, την πολιτική και τη διανόηση. Διατυπώνει τις απόψεις του για την τεχνολογία και τα μέσα επικοινωνίας και τις θετικές ή αρνητικές συνέπειες που έχουν στον άνθρωπο.
00:33:56:00
Ο ποιητής μιλάει για μια πρωτότυπη εργασία του με σταχυολογήσεις κειμένων Ελλήνων πεζογράφων και τη βιογραφία τους, όπου ο τίτλος του έργου αυτού είναι περιπετειώδες κοινωνικό και ΜΑΥΡΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΦΗΓΗΜΑ. Εξηγεί σχετικά με τον τίτλο της ποιητικής αυτής Ανθολογίας, με τους συγγραφείς που συμπεριέλαβε σε αυτή και τους λόγους που επελέγησαν.
00:36:31:00
Με αφορμή ερώτημα του δημοσιογράφου ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ μιλάει για τα στέκια των συγγραφέων και καλλιτεχνών. Μεταξύ άλλων αναφέρει τα βασικά στέκια της εποχής, τον ΛΟΥΜΙΔΗ και το ΒΥΖΑΝΤΙΟΝ, όπου γνωρίζεται και συναναστρέφεται δόξες του παρελθόντος.
00:40:59:00
Ο ποιητής συνεχίζει τεκμηριώνοντας τον χαρακτηρισμό που του έχουν προσδώσει ως ποιητή της Πόλης. Αναλύει την άποψή του δίνοντας τα υφολογικά του γνωρίσματα.
00:42:05:00
Η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από βιβλίο που έγραψε, αφιερωμένο στην ΙΣΙΔΩΡΑ ΝΤΑΝΓΚΑΝ, εξηγώντας τους λόγους συγγραφής αυτής της βιβλιογραφίας. Παράλληλα προβάλλεται εμβόλιμο πλάνο με εξώφυλλο του βιβλίου «ΙΣΙΔΩΡΑ! ΙΣΙΔΩΡΑ!»
00:43:57:00
Ο ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ μιλάει για την ενασχόλησή του με τον ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ, το ρεμπέτικο και τις παροιμίες. Αναφέρεται στη μεταξύ τους σχέση μιλώντας για το ρεπερτόριο του ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ και τις πρώτες ορχήστρες του λαϊκού τραγουδιού που βρίσκονται σε αυτόν. Συνεχίζοντας αναφέρεται σε αυτό που χαρακτηρίζει το ρεμπέτικο που μιλάει για τα βάσανα της Πόλης και το αναφέρει ως υψηλού επιπέδου επίτευγμα. Τέλος, μιλάει για το υλικό που έχει συγκεντρώσει και πρόκειται να τυπώσει σχετικά με τον ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ. Ο δημοσιογράφος κλείνει την εκπομπή εκφράζοντας τις ευχαριστίες στον καλεσμένο του.
00:49:58:00
Κλείνοντας κάνει μια μικρή αναφορά στο νησί της ΑΙΓΙΝΑΣ και στον πολιτισμό της.
00:50:39:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
ΘΩΜΑΣ ΓΚΟΡΠΑΣ, ποιητής, ποίηση, λογοτεχνία, κινηματογράφος
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Παρουσιαστής:
ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθέτης/έρευνα:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΚΑΒΙΑΣ
Μοντάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΕΝΗΣ
Αφήγηση:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΔΡΑΓΩΝΑΣ
Εικονολήπτες:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Φωτιστής:
ΝΙΚΟΣ ΣΑΒΒΑΚΗΣ
Ηλεκτρονικός:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ρύθμιση ήχου:
ΑΡΗΣ ΚΛΑΔΕΥΤΗΡΑΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΚΟΥΜΗΣ
Εργατοτεχνίτες:
ΣΠΥΡΟΣ ΝΑΣΤΑΤΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ
Μακιγιάζ:
ΓΙΟΥΛΗ ΚΑΜΕΝΙΔΗ
Φωτογράφος:
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Φροντήστρια:
ΓΙΩΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Δημοσιογραφική επιμέλει:
ΡΟΥΛΑ ΚΡΙΚΩΝΗ
Επιμέλεια παραγωγής:
ΑΛΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΧΩΡΗ
Συντονισμός Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΒΙΛΙΚΑΣ
Χρησιμοποιήθηκε υλικό:
από το Ντοκιμαντέρ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ σε σκηνοθεσία ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΤΣΕΝΗ
το ποίημα ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ διάβασε ο ΚΩΣΤΑΣ ΓΙΑΛΙΝΗΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:33:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009