Επεισόδιο:014
0000007698
ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗN ΠΕΡΙΟΔΟ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1920 – ΙΟΥΛΙΟΥ 1921. ΣΤΙΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ, ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΑΧΕΣ ΚΑΙ ΤΗN ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007698
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:014
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗN ΠΕΡΙΟΔΟ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1920 – ΙΟΥΛΙΟΥ 1921. ΣΤΙΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ, ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΑΧΕΣ ΚΑΙ ΤΗN ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Περιγραφή Περιεχομένου
Το «πανόραμα του τελευταίου τέταρτου του 1920 και του πρώτου μισού του 1921» επικεντρώνεται στη σκιαγράφηση των πολιτικών, στρατιωτικών και διπλωματικών γεγονότων που σημάδεψαν την ΕΛΛΑΔΑ και διεθνώς. Στο τοπίο της ΕΛΛΑΔΑΣ, κυριαρχούν διαδοχικά οι πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης ΡΑΛΛΗ (Νοέμβριος 1920-Ιανουάριος 1921), η παραίτηση της κυβέρνησης ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ που την ακολούθησε (Ιανουάριος-Μάρτιος 1921) και η ανάληψη της διακυβέρνησης από τον ΓΟΥΝΑΡΗ (Μάρτιος 1921-Μάρτιος 1922), αλλά και οι από το ΠΑΡΙΣΙ πολιτικές δραστηριότητες του αυτοεξόριστου ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Στο θέατρο των πολεμικών επιχειρήσεων αναφέρονται οι κινήσεις των μηνών Ιουνίου και Ιουλίου 1921, με την επιτυχή για τον ελληνικό στρατό κατάληψη στρατηγικών σημείων του ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ, του ΑΦΙΟΝ ΚΑΡΑΧΙΣΑΡ και της ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ και την απόφαση για την εκστρατεία στον ΣΑΓΓΑΡΙΟ (Αύγουστος 1921). Την περίοδο αυτή αναστέλλονται οι αγροτικές μεταρρυθμίσεις, εκδηλώνονται απεργίες και επαναφέρεται η πυρά των γραμμένων στη δημοτική σχολικών εγχειριδίων, ενώ ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ επισκέπτεται την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ως «απόγονος» των ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΩΝ. Στο διεθνές πολιτικό σκηνικό, μεσουρανεί το Σύμφωνο Φιλίας που υπογράφεται μεταξύ ΤΟΥΡΚΙΑΣ και ΣΟΒΙΕΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ (Μάρτιος 1921) και σκιάζει η ζοφερή κατάσταση στο εσωτερικό της ΡΩΣΙΑΣ που ακολουθεί την Οκτωβριανή Επανάσταση, που αναζωογονείται με το πολιτικό πρόγραμμα του ΛΕΝΙΝ (LENIN).
Τίτλοι αρχής.
00:00:48:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΦΟΣΙΩΣΗ ΣΤΟΥΣ “ΣΥΜΜΑΧΟΥΣ”».
00:00:51:00
Πλάνα κόσμου που επευφημεί. Ο αφηγητής αναφέρεται στην έναρξη εργασιών της νέας Βουλής από τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ στις 23 Δεκεμβρίου 1920 και στις επιχειρήσεις του στρατού στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ τονίζει την αφοσίωσή του στους Συμμάχους και την απόφασή του να προασπίσει τα ελληνικά συμφέροντα στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ.
00:01:27:00
Πλάνα με τον ελληνικό στρατό σε μάχη στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΡΑΛΛΗ, στις κινήσεις του ελληνικού στρατού στο ΑΦΧΙΟΝ ΚΑΡΑΧΙΣΑΡ, το ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ, την περιοχή της ΠΡΟΥΣΑΣ. Στο χωριό ΙΝΟΝΟΥ, έξω από το ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ ο ελληνικός στρατός αποκρούεται. Επίσης, γίνεται αναφορά και στον τουρκικό στρατό, που είναι πολύ περισσότερο οργανωμένος και ετοιμοπόλεμος.
00:02:25:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ».
00:02:28:00
Πλάνα από επίσημη εκδήλωση. Ο αφηγητής αναφέρεται στις καλές σχέσεις που επιδιώκονται με την Αντάντ, στις «διακηρύξεις» περί εθνικής ενότητας, στις εκτεταμένες πολιτικές ακόμα και θρησκευτικές εκκαθαρίσεις (είτε αντικατάσταση είτε υποχρεωτική παραίτηση) των βενιζελικών και στην επαναφορά των επιστράτων, που δεν γνωρίζουν τις συνθήκες του μετώπου.
00:03:14:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΕΛΑΣΗ Ή ΑΜΥΝΑ».
00:03:18:00
Πλάνα με τον ελληνικό στρατό. Ο αφηγητής αναφέρεται στη διάταξη των ελληνικών στρατευμάτων στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, τις δυσκολίες και τα διλήμματα που αντιμετωπίζει (προέλαση ή άμυνα). Ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ προτείνει σύμπτυξη του μετώπου, ο ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΑΛΛΗΣ μελετά την πρόταση, ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ και ο ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ αντιδρούν.
00:04:00:00
Πλάνα με τον ελληνικό στρατό. Ο αφηγητής αναφέρεται στις διεθνείς σχέσεις και τις διπλωματικές κινήσεις της εποχής. Η ΤΟΥΡΚΙΑ στη Διασυμμαχική Συνδιάσκεψη του Λονδίνου για την ειρήνευση στην Ανατολή (8/21 Φεβρουαρίου / 5/18 Μαρτίου 1921) ζητά αναπροσαρμογή της Συνθήκης των Σεβρών (28 Ιουλίου / 10 Αυγούστου 1920), οι ΑΓΓΛΟΙ υπόσχονται στην ΕΛΛΑΔΑ μια σχετική βοήθεια για προέλαση προς την ΑΓΚΥΡΑ, αλλά η ΓΑΛΛΙΑ και η ΙΤΑΛΙΑ συνάπτουν μυστική συμφωνία με τους κεμαλικούς.
00:04:28:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΡΤΙΟΣ 1921, Η ΠΡΩΤΗ ΗΤΤΑ».
00:04:30:00
Πλάνα στρατού. Ο αφηγητής αναφέρεται στην προέλαση των ελληνικών στρατευμάτων προς Ανατολάς (αρχές Μαρτίου 1921), την αρχική τους νίκη, την υποχώρηση που ακολούθησε και τον κλονισμό του ηθικού του στρατεύματος.
00:05:20:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΗΡΙΔΑ, 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 1921».
00:05:23:00
Πλάνα από το χρονικό της παρέλασης για τους εορτασμούς της εκατονταετηρίδας της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Ο αφηγητής αναφέρεται στους σχετικούς εορτασμούς που έλαβαν χώρα έναν αιώνα μετά (25 Μαρτίου 1921) σε όλη την ΕΛΛΑΔΑ και το κλίμα αντικεμαλισμού αλλά και ασάφειας της πολιτικής του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ που επικρατεί.
00:06:38:00
Εορταστικά πλάνα εποχής με επισήμους. Ο αφηγητής αναφέρεται στην παραίτηση της κυβέρνησης ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ τον Μάρτιο του 1921, την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΓΟΥΝΑΡΗ και τις πολιτικές τάσεις και ισορροπίες. Ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ δε συμμετέχει στο βασιλικό επιτελείο, επιμένει ότι ο βασικός κίνδυνος έρχεται από τον Βορρά και, καθώς πιστεύει ότι ο κεμαλισμός είναι πολύ δημοφιλής στην ΤΟΥΡΚΙΑ, θεωρεί πολύ δύσκολη την επικράτηση των Ελλήνων.
00:07:11:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΤΑΜΑΤΟΥΝ ΟΙ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ».
00:07:14:00
Πλάνα αγροτεμαχίων και αγροτών. Ο αφηγητής αναφέρεται στην οικονομική και αγροτική κατάσταση και τη διαφορετική προς την πολιτική του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ αγροτική τακτική της κυβέρνησης ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ. Ο τελευταίος ανακαλεί τις προβλεπόμενες με νομοθετικά διατάγματα απαλλοτριώσεις, εξασφαλίζοντας από τη μία πλευρά τις ψήφους των κολίγων, δυσχεραίνοντας από την άλλη την παραγωγή. Γενικώς, η αγροτική παραγωγή εμφανίζεται καθυστερημένη λόγω του μη εκσυγχρονισμού των μηχανημάτων, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των εισαγωγών.
00:08:27:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΠΕΡΓΙΕΣ».
00:08:29:00
Πλάνα τρένων και φωτογραφίες εποχής. Ο αφηγητής αναφέρεται στις κινητοποιήσεις των ταχυδρομικών και σιδηροδρομικών, τις γενικεύσεις των κινητοποιήσεων και σε άλλους κλάδους εργαζομένων και τις αντιδράσεις της κυβέρνησης ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ (διωγμοί συνδικαλιστών, επιστράτευση, στρατιωτικός νόμος, ποινές, διάλυση της απεργίας).
00:09:45:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η 468η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ».
00:09:48:00
Πλάνα από την αναχώρηση του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ από το ΦΑΛΗΡΟ για τη ΣΜΥΡΝΗ τον Μάιο του 1921. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πολιτική αστάθεια και στη χρησιμοποίηση της Μεγάλης Ιδέας για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Για τη μνήμη του εορτασμού της 468ης επετείου της Άλωσης της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ, ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ εμφανίζεται σαν τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΙΒ’ τον ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ, ενώ κυκλοφορούν φήμες για την αντικατάσταση του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ από τον ΝΙΚΗΦΟΡΟ ΘΕΟΤΟΚΗ. Την ανησυχία της κυβέρνησης και του Βασιλιά ενισχύει η υπογραφή του Συμφώνου Φιλίας ΣΟΒΙΕΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ και ΤΟΥΡΚΙΑΣ (Μάρτιος 1921).
00:11:41:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ».
00:11:43:00
Πλάνα με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ στο ΠΑΡΙΣΙ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις πολιτικές δραστηριότητες του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ εκτός ΕΛΛΑΔΟΣ. Προτείνει την συγκατάθεση της ελληνικής κυβέρνησης στην ειρήνευση με την ΤΟΥΡΚΙΑ, σύμφωνα το σχέδιο-πρόταση των Άγγλων, κάτι που η μεν κυβέρνηση ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ και σύσσωμο το Κοινοβούλιο αρνείται, ενώ ο Τύπος επικροτεί. Ο πόλεμος θα συνεχιστεί. Στα πλάνα εμφανίζεται και η σύζυγός του, ΕΛΕΝΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.
00:12:26:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΒ’».
00:12:29:00
Πλάνα της ΣΜΥΡΝΗΣ από τη θάλασσα. Πλάνα από το χρονικό της άφιξης και της υποδοχής του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ στη ΣΜΥΡΝΗ στα τέλη του Μαΐου 1921, με αφορμή και την 486η επέτειο της Άλωσης της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ και προβάλλει σαν τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΙΒ’ τον ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ. Ο αφηγητής σκιαγραφεί το κοινωνικοϊστορικό πλαίσιο της εποχής και τις διεθνείς ισορροπίες, αναφέρει την πρόθεση όλων των Ελλήνων για την κατοχή της ΣΜΥΡΝΗΣ και επίσημο έγγραφο σχετικά με την αιτία που προωθήθηκαν από την αγγλική διπλωματία οι ελληνικές διεκδικήσεις στην Ανατολή.
00:14:02:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΧΟΛΥΓΟΥΝΤ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ».
00:14:04:00
Κινηματογραφικά πλάνα εποχής. Ο αφηγητής περιγράφει το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο στις ΗΠΑ, αναφέροντας ότι η παρουσία του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στους κόλπους της ευνόησε την ανάπτυξη του κινηματογράφου με την συγκεκριμένη απλοϊκή και ηθικοπλαστική θεματογραφία και το φθηνό εισιτήριο.
00:15:46:00
Πλάνα αεροπορικών επιχειρήσεων εποχής. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αντιδιαστολή μεταξύ των ειρηνόφιλων τάσεων του αμερικανικού λαού και των επίσημων πολεμικών δοκιμών της αμερικανικής κυβέρνησης παρουσία Ευρωπαίων ηγετών.
00:17:18:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΡΩΣΣΙΑ. ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΝΙΚΗ».
00:17:21:00
Πλάνα από συσσίτια, παρελάσεις, εργαζόμενους και πλήθη. Ο αφηγητής αναφέρεται στη ζοφερή κατάσταση που επικρατεί οικονομικά και κοινωνικά στη ΡΩΣΙΑ μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917 και την επικράτηση του κομμουνισμού στη χώρα, στη δύναμη του ρωσικού λαού, στην παγκόσμια αλληλεγγύη και στη νέα οικονομική πολιτική του ΛΕΝΙΝ (VLADIMIR LENIN). Η πολιτική του ΛΕΝΙΝ περιλαμβάνει την άδεια εμπορευματοποίησης του αγροτικού πλεονάσματος, παροχή κινήτρων στους αγρότες για αύξηση της παραγωγής, καθιέρωση των κομμουνιστικών Σαββάτων, μισθωτές σχέσεις εργασίας, κατάργηση της εθνικοποίησης των μικρών βιομηχανιών, επανεισαγωγή καπιταλιστικών σχέσεων εργασίας στην παραγωγή. Στόχος η ανόρθωση της οικονομίας υπό τον έλεγχο του κράτους, με ηγέτη όμως τον λαό.
00:19:25:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΡΟΕΛΑΣΗΣ».
00:19:28:00
Πλάνα πλήθους που επευφημεί και πλάνα με κάθε είδους οχήματα με στρατό. Ο αφηγητής αναφέρεται στις προετοιμασίες και τις δυνάμεις του ελληνικού στρατού στο μικρασιατικό μέτωπο στις αρχές Ιουνίου 1921, στις ελπίδες του λαού, στις δυνάμεις του εχθρού. Στόχοι του ελληνικού στρατεύματος ορίζονται η συντριβή των Τούρκων στην περιοχή της ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ και η κατάληψη της σιδηροδρομικής γραμμής ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ-ΒΑΓΔΑΤΗΣ από τον κόμβο του ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ μέχρι το ΑΦΙΟΝ ΚΑΡΑΧΙΣΑΡ. Πλάνα του ελληνικού επιτελείου.
00:20:35:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΙΟΥΝΙΟΣ-ΙΟΥΛΙΟΣ. ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ».
00:20:38:00
Πλάνα μάχης. Ο αφηγητής αναφέρεται αναλυτικά στις κινήσεις του ελληνικού και του τουρκικού στρατού τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο του 1921, στις νίκες και τις ήττες στην αρχή των επιχειρήσεων. Η πρώτη ελληνική επίθεση εκδηλώνεται στις 26 Ιουνίου 1921. Ο ελληνικός στρατός τελικώς επιτυγχάνει την κατάληψη σιδηροδρομικών κόμβων του ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ και του ΑΦΙΟΝ ΚΑΡΑΧΙΣΑΡ, αποτυγχάνει όμως να συντρίψει ολοκληρωτικά τον κεμαλικό στρατό στην ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ.
00:22:14:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΑΡΑΣΗΜΟΦΟΡΙΑ».
00:22:16:00
Πλάνα εορταστικών εκδηλώσεων. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αποσπασματική και μεροληπτική ενημέρωση των Ελλήνων στην ΕΛΛΑΔΑ σχετικά με την πραγματική κατάσταση στο μικρασιατικό μέτωπο, στις πανηγυρικές εκδηλώσεις που ακολουθούν τη νικηφόρα προέλαση του ελληνικού στρατού, τη διασπορά ελπίδων για την τελική νίκη, τις παρασημοφορήσεις των σημαιών από τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ και τις παρελάσεις στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. Ο Τύπος συνηγορεί, καθώς η ενημέρωση περιορίζεται μόνο στις επίσημες ανακοινώσεις. Όλα με σκοπό την τόνωση του ηθικού και της μαχητικότητας του στρατού, εν όψει της αποφασιστικής πορείας του ελληνικού στρατού προς τον ΣΑΓΓΑΡΙΟ (Αύγουστος 1921).
00:23:47:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ. ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ».
00:23:49:00
Πλάνα από τα τείχη της ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑΣ, που εδρεύει η ελληνική διοίκηση (Βασιλικό Επιτελείο). Ο αφηγητής αναφέρεται στη στέγαση του ελληνικού πολεμικού επιτελείου στην ιστορική αυτή πόλη και στο πολεμικό συμβούλιο που έλαβε χώρα μετά τις πρώτες αποφασιστικές κινήσεις και νίκες του ελληνικού στρατού στην ενδοχώρα της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ για τον καθορισμό των περαιτέρω στρατηγικών. Οι διαφορετικές μεταξύ των αξιωματούχων προτάσεις προέλασης (πορεία στον ΣΑΓΓΑΡΙΟ ή άμεση προέλαση στην ΑΓΚΥΡΑ) ενοποιούνται, για να ικανοποιηθούν όλοι. Την 1η Αυγούστου 1921 ξεκινά η πορεία προς τον ΣΑΓΓΑΡΙΟ (θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Αυγούστου 1921). Λέγεται ότι ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ δε συμμετείχε ενεργά στη συζήτηση, τάχθηκε όμως υπέρ του σχεδίου, στο οποίο ο ελληνικός στρατός θα άλλαζε την κατεύθυνσή του ανάλογα με την στρατοπέδευση των στρατιών του ΚΕΜΑΛ.
00:25:23:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΝΑ ΚΑΩΣΙ».
00:25:26:00
Φωτογραφίες μαθητών. Ο αφηγητής αναφέρεται στο γλωσσικό ζήτημα και στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, που διακόπτονται μετά την επάνοδο του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, στην επίθεση της δημοτικής γλώσσας από τους βασιλικούς και στις σχετικές διαμάχες περί «ηθικολογίας», «ιδανικών της πατρίδος και της θρησκείας» και στους κύκλους των βασιλικών και των δημοτικιστών λογίων. Στην Έκθεση της «Επιτροπείας προς εξέτασιν της γλωσσικής διδασκαλίας των δημοτικών σχολείων» στο Υπουργείο Παιδείας υπάρχει η απόφανση «να καώσι» το πρώτο αναγνωστικό στη δημοτική γλώσσα για την Πρώτη Δημοτικού, «Το Αλφαβητάρι με τον Ήλιο» και «Τα Ψηλά Βουνά», που επέβαλε ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ «ως έργα ψεύδους και κακοβούλου προθέσεως». Οι θέσεις της κυβέρνησης εκφράζονται κυρίως από τους κύκλους της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και το αποτέλεσμα ήταν να παραιτηθούν οι ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΛΗΝΟΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΛΜΟΥΖΟΣ, ΜΑΝΟΛΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ από τις θέσεις τους στο Υπουργείο Παιδείας.
00:26:45:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΜΕΤΩΠΟ».
00:26:47:00
Πλάνα στρατιωτών που παρακολουθούν παραστάσεις. Ο αφηγητής αναφέρεται στον απλοϊκό και ταυτόχρονα προπαγανδιστικό χαρακτήρα των παραστάσεων και στα τολμηρά αστεία των αθηναϊκών επιθεωρήσεων και των αυτοσχέδιων θεατρικών σκηνών που συγκέντρωναν την προτίμηση του κοινού. Βασικός πρωταγωνιστής ο «Εύζωνος» και μόνιμα σατιρίζεται ο «Τούρκος».
00:27:56:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ».
00:27:59:00
Πλάνα με αερόστατα και μαϊμούδες. Ο αφηγητής αναφέρεται στα σπορ ως επίκεντρο του ενδιαφέροντος στις χώρες που δεν βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση.
00:28:45:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΝΕΑ»
00:28:47:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. ΕΙΣ ΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΝ. DAG-FILM Co. ».
00:28:49:00
Πλάνα από βωβή κινηματογραφική ταινία εποχής. Το μικρασιατικό μέτωπο εμπνέει τους κινηματογραφιστές. Μια νοσοκόμα ψάχνει να βρει τον άντρα της στο μέτωπο και τον βρίσκει.
00:29:03:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΡΕΞΩ ΚΟΝΤΑ ΤΟΥ».
00:29:05:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:29:17:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΘΑ ΜΑΣ ΦΕΡΗΣ ΤΟΝ ΜΠΑΜΠΑ;».
00:29:19:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:29:32:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «Αδελφή η παρουσία σας μας τιμά».
00:29:34:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:29:47:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΘΑ ΤΟΝ ΒΡΩ ΖΩΝΤΑΝΟ;».
00:29:49:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:29:51:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΣΤΗ ΦΩΤΙΑ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ».
00:29:53:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:30:02:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΠΟΥ ΗΤΑΝ Ο ΤΡΙΤΟΣ ΛΟΧΟΣ;».
00:30:04:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:30:24:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ!».
00:30:26:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:30:36:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΕΣΥ ΕΔΩ;».
00:30:38:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:30:49:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΞΕΓΝΟΙΑΣΤΗ ΚΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΗ. Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΠΕΡΑΣΕ».
00:30:51:00
Αποσπάσματα από ταινία εποχής.
00:31:10:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας της κινηματογραφικής ταινίας: «ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ. . . »
00:31:12:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
ΑΠΟΣΤ. ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθεσία:
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο:
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Κείμενα:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΣΤΑΡΗΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΣΑΜΠΗΣ
Ειδικοί Συνεργάτες:
ΡΕΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Π. ΠΑΠΑΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΣΑΡΔΟΥ
Βοηθοί Ερευνητές:
ΤΙΤΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΚΑΙΤΗ ΓΚΙΛΗ-ΑΛΕΞΙΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Τρυκέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Οπερατέρ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Επιμέλεια Εικόνας:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
SKLAVIS STUDIO
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΑΡΙΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
Τελεσινέ:
ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΡΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΓΑΛΑΚΗ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΖΑΪΜΑΚΗΣ
Ευχαριστίες:
ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΑΚΥΛΑ ΜΗΛΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΧΡΙΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:32:57:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009