Κωδικός Τεκμηρίου
0000007358
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΛΩΞΑΝΤΡΑ
Επεισόδιο:030
Χρονολογία Παραγωγής
1980
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
16/08/1980
Σκοπός
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Είδος
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / ΘΕΑΤΡΟ / ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ – ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΣΕΙΡΕΣ ΕΠΟΧΗΣ
Περίληψη
Τηλεοπτική διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της ΜΑΡΙΑΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ. Πρόκειται για τη ζωή της Πολίτισσας ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ, η οποία παντρεύεται σε μεγάλη ηλικία ένα χήρο με τέσσερα παιδιά, τον ΔΗΜΗΤΡΟ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ). Μέσα από τη ζωή της ξεδιπλώνονται τα γεγονότα που σημάδεψαν την Πόλη λίγο πριν τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο. Προβλήθηκαν τριάντα επεισόδια την περίοδο 1980 – 1981.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η ΚΛΕΙΩ έχει περιέλθει σε άσχημη οικονομική κατάσταση και προκειμένου να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον στην ΑΝΝΑ δουλεύει ακατάπαυστα. Η υγεία του ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑ χειροτερεύει αλλά εκείνος προσπαθεί να αποσιωπήσει το γεγονός από τα αγαπημένα του πρόσωπα. Η ΑΓΑΘΩ πληροφορείται για τον επικείμενο πόλεμο και την επιστράτευση που έχει ήδη ξεκινήσει. Προσπαθεί με κάθε τρόπο να φυγαδεύσει τους γιους της. Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ, σε μεγάλη πλέον ηλικία, απέχει εκούσια από την πραγματικότητα και ζει με τις θύμησες του παρελθόντος. Το επεισόδιο ολοκληρώνεται με το θάνατο της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:01:00
Τίτλοι αρχής.
00:01:05:00
Ο αφηγητής κάνει εισαγωγή στο επεισόδιο αναφερόμενος στα προηγούμενα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή των μελών της οικογένειας, όπως η αρρώστια της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ, η εισαγωγή της ΑΝΝΑΣ στο Κολλέγιο και οι άριστες επιδόσεις της στο σχολείο.
00:02:02:00
Πλάνο στο σαλόνι όπου η ΚΛΕΙΩ (ΑΝΘΗ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΥ) κεντάει. Μπαίνει η ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ (ΓΙΟΛΑΝΤΑ ΠΕΤΣΙΟΥ) και μιλάει με την ΚΛΕΙΩ για την κατάσταση της υγείας της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ. Ενώ οι δύο γυναίκες συζητούν, χτυπάει η πόρτα. Η ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ ανοίγει και μπαίνει η ΑΝΝΑ (ΝΙΚΑΙΤΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ). Η ΚΛΕΙΩ την υποδέχεται με συγκίνηση. Την αγκαλιάζει και τη φιλάει. Η ΑΝΝΑ ρωτάει για τη ΛΩΞΑΝΤΡΑ και πηγαίνει στην κάμαρά της να τη δει.
00:03:59:00
Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ (ΜΠΕΤΤΥ ΒΑΛΑΣΗ) καθισμένη στην πολυθρόνα της κοιτάζει από το παράθυρο και μονολογεί. Μπαίνει η ΑΝΝΑ, αγκαλιάζονται συγκινημένες. Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ την κοιτάει και την καμαρώνει. Συγχέει το παρελθόν με το παρόν, όμως αναγνωρίζει την εγγονή της. Κατόπιν, φωνάζει τη ΣΟΥΛΤΑΝΑ, παραπονιέται ότι δεν της δίνουν σημασία και η εγγονή της την καθησυχάζει λέγοντας της ότι θα ειδοποιήσει εκείνη τη ΣΟΥΛΤΑΝΑ. Η ΑΝΝΑ φεύγει και η ΛΩΞΑΝΤΡΑ μονολογεί.
00:06:09:00
Η ΑΝΝΑ κατεβαίνει στο σαλόνι, όπου βρίσκεται η μητέρα της και ράβει. Συζητούν για τη ΛΩΞΑΝΤΡΑ. Η ΑΝΝΑ αγκαλιάζει τη μητέρα της και της λέει ότι στενοχωριέται που τη βλέπει να κουράζεται τόσο πολύ και σκέφτεται την επόμενη χρονιά να εγκαταλείψει το Κολλέγιο, για να την ξεκουράσει. Η ΚΛΕΙΩ ταράζεται από την απόφαση της κόρης της και προσπαθεί να την μεταπείσει. Η ΑΝΝΑ συγκινείται με την αυτοθυσία της μητέρας της και την αγκαλιάζει.
00:08:03:00
Πλάνο στο σαλόνι όπου η ΑΝΝΑ μιλάει με ενθουσιασμό για την πρόοδό της στο Κολλέγιο και την επιθυμία της Διευθύντριας να τη στείλει με υποτροφία στην Αμερική. Η ΚΛΕΙΩ διατηρεί κάποιες επιφυλάξεις και τη συμβουλεύει να ζητήσει και τη γνώμη του ΑΛΕΚΑΚΗ, εφόσον εκείνος τις στηρίζει οικονομικά. Η ΑΝΝΑ αντιδρά, δε δέχεται να στείλει επιστολή στο θείο της και περιγράφει στη μητέρα της τα συναισθήματα που τρέφει για τη θεία της. Η μητέρα της συμμερίζεται τα συναισθήματα και το θυμό της, ωστόσο την παρακαλάει να στείλει την επιστολή στο θείο της.
00:11:11:00
Οι δύο γυναίκες συζητούν για τον ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑ, την ΑΓΑΘΩ και τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την οικογένεια. Η ΚΛΕΙΩ εκφράζει την πίκρα της για ό τι έχει συμβεί και κατόπιν παρακινεί την κόρη της να ανέβει στην κάμαρά της να ξεκουραστεί. Η ΑΝΝΑ ανεβαίνει στο δωμάτιό της και η ΚΛΕΙΩ πηγαίνει να επισκεφθεί την ΑΓΑΘΩ.
00:13:22:00
Πλάνο στο σαλόνι της ΑΓΑΘΩΣ (ΑΝΝΑ ΓΕΡΑΛΗ), όπου κάθεται η κυρά ΜΑΡΙΤΣΑ (ΝΤΕΠΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ) και η ΑΓΑΘΩ της φέρνει τον καφέ. Η ΜΑΡΙΤΣΑ πληροφορεί την ΑΓΑΘΩ για τον επικείμενο πόλεμο, που φημολογείται ότι θα έχει μεγάλες διαστάσεις. Η ΑΓΑΘΩ ταράζεται από τις εξελίξεις και την πιθανότητα να επιστρατευθούν τα παιδιά της. Εκείνη τη στιγμή χτυπάει η πόρτα και η ΑΓΑΘΩ πηγαίνει να ανοίξει. Μπαίνει η ΚΛΕΙΩ και κατευθύνονται με την ΑΓΑΘΩ στο σαλόνι. Η ΚΛΕΙΩ χαιρετάει τη ΜΑΡΙΤΣΑ και η ΑΓΑΘΩ μεταφέρει ανήσυχη τα νέα για τον πόλεμο στην ΚΛΕΙΩ, η οποία απορροφημένη με τα δικά της δεν έχει δώσει την πρέπουσα σημασία στις φήμες περί πολέμου. Η ΑΓΑΘΩ ξαφνιάζεται και προσπαθεί να την αφυπνίσει. Η ΚΛΕΙΩ την καθησυχάζει.
00:16:38:00
Η ΚΛΕΙΩ βγάζει από την τσάντα της δύο ασημένιους δίσκους και τους δείχνει στη ΜΑΡΙΤΣΑ. Η ΜΑΡΙΤΣΑ της λέει ότι δεν μπορεί να διαθέσει πολλά χρήματα για να τους αγοράσει και εξηγεί τους λόγους. Πριν φύγει, δίνει ένα ποσό στην ΚΛΕΙΩ. Στη συνέχεια, τις αποχαιρετάει και η ΑΓΑΘΩ την ξεπροβοδίζει. Οι δύο γυναίκες συζητούν για την οικονομική κατάσταση της ΚΛΕΙΩΣ, την υγεία της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ και του ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑ. Η ΚΛΕΙΩ φεύγοντας συμβουλεύει την ΑΓΑΘΩ να στείλει τα παιδιά στον ΜΠΕΜΠΕΚΑ στην ΑΘΗΝΑ, προκειμένου να αποφύγουν την επιστράτευση. Η ΑΓΑΘΩ την αποχαιρετάει και της υπόσχεται να ακολουθήσει τη συμβουλή της.
00:20:40:00
Πλάνο στο σπίτι της ΚΛΕΙΩΣ. Η ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ μπαίνει στο σαλόνι κρατώντας μια λάμπα. Την αφήνει επάνω στο τραπέζι όπου η ΚΛΕΙΩ επιδιορθώνει ρούχα. Ενώ απομακρύνεται, η ΚΛΕΙΩ της λέει ότι έχει μιλήσει στην κυρία ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ για εκείνη και την περιμένει. Η ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ εκφράζει τη λύπη της που θα πρέπει να την αποχωριστεί, η ΚΛΕΙΩ τη συμμερίζεται, αλλά, δυστυχώς, δεν έχει την οικονομική άνεση να την κρατήσει. Η ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ στενοχωρημένη πηγαίνει στην κάμαρά της. Πλάνο στην ΚΛΕΙΩ, όπου μένει μόνη της και καταρρέει στην καρέκλα.
00:22:10:00
Πλάνο στο σαλόνι της ΑΓΑΘΩΣ, όπου βρίσκεται εκείνη με τους δύο γιους της. Συζητούν για τις εξελίξεις σχετικά με την επιστράτευση και για το σχέδιο που πρέπει να ακολουθήσουν, προκειμένου να φύγουν και να μην τους επιστρατεύσουν. Η ΑΓΑΘΩ προτείνει στους γιους της να κρυφτούν το ίδιο βράδυ στο καινούργιο σπίτι της ΚΛΕΙΩΣ μέχρι να τους ειδοποιήσουν να φύγουν για την ΑΘΗΝΑ. Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ) συμφωνεί μαζί της, ο αδερφός του (ΗΛΙΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ) όμως διαφωνεί και προσπαθεί να την καθησυχάσει και να την ενθαρρύνει. Η ΑΓΑΘΩ αγκαλιάζει τους γιους της και τους συμβουλεύει. Συγκινημένη, τους δίνει τις τελευταίες οδηγίες και φεύγει από το σαλόνι.
00:25:56:00
Πλάνο στον ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ), ο οποίος είναι κλινήρης. Ο βήχας του συνοδεύεται από σπασμούς. Η πόρτα του δωματίου ανοίγει και μπαίνει η ΚΛΕΙΩ. Ανησυχεί για την εξέλιξη της υγείας του και προσπαθεί να τον μεταπείσει στην απόφασή του να μην ειδοποιηθεί ο ΑΛΕΚΑΚΗΣ. Ο ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑΣ αρνείται. Ο λόγος του διακόπτεται από επίμονο βήχα. Στη συνέχεια, συζητούν για την πρόοδο της ΑΝΝΑΣ, την οικονομική κατάσταση της ΚΛΕΙΩΣ, την υγεία της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ. Ο ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑΣ ορκίζει την ΚΛΕΙΩ να μην πει τίποτα στη ΛΩΞΑΝΤΡΑ για την κατάσταση της υγείας του και να ισχυριστεί ότι έχει μπαρκάρει. Ο βήχας διακόπτει το λόγο του, η ΚΛΕΙΩ του δίνει νερό.
00:29:54:00
Η συζήτηση συνεχίζεται για τους γιους της ΑΓΑΘΩΣ και την ΑΓΑΘΩ. Νοσταλγούν τις όμορφες στιγμές στο ΜΑΚΡΟΧΩΡΙ. Ο ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑΣ της εκμυστηρεύεται τις σκέψεις που έκανε μετά το θάνατο της ΕΥΦΗΜΙΑΣ. Η ΚΛΕΙΩ του μιλάει για την επιθυμία της ΑΝΝΑΣ να τον επισκεφτεί. Εκείνος της λεει ότι πρέπει να την αποτρέψει. Η ΚΛΕΙΩ τον αγκαλιάζει, τον χαιρετάει και φεύγει. Κοντινό πλάνο στο είδωλο του ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑ μέσα από τον καθρέφτη.
00:32:49:00
Πλάνο στον ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΤΑ ο οποίος μονολογεί. Κατόπιν, παίρνει την κιθάρα του και αρχίζει να τραγουδάει. Ο βήχας του κόβει την ανάσα και δεν τον αφήνει να συνεχίσει το τραγούδι του.
00:34:00:00
Πλάνο στην ΚΛΕΙΩ, η οποία καθισμένη στο σαλόνι του σπιτιού της ράβει. Ο αφηγητής περιγράφει την άσχημη οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ΚΛΕΙΩ, εξαιτίας της υποτίμησης του νομίσματος και του αγώνα που δίνει καθημερινά για να μην στερήσει τίποτα στην κόρη της. Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ ζει με τις θύμησες και τα φαντάσματα του παρελθόντος, απέχοντας από τη στυγνή πραγματικότητα. Κοντινό πλάνο στη ΛΩΞΑΝΤΡΑ που κάθεται στην πολυθρόνα της και χαμογελάει.
00:35:09:00
Η ΑΝΝΑ μπαίνει στο δωμάτιο της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ κρατώντας ένα φλιτζάνι χαμομήλι. Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ διαμαρτύρεται για το χαμομήλι και λέει στην εγγονή της να της φτιάξει καφέ και να δώσει τις απαραίτητες οδηγίες στον ΤΑΡΝΑΝΑ για το μεσημεριανό τραπέζι. Μένοντας μόνη κάνει αναδρομή σε στιγμές της προηγούμενης ζωής της, η οποία διακόπτεται από την εμφάνιση της ΚΛΕΙΩΣ που της φέρνει το χαμομήλι της. Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ παραπονιέται και δυσανασχετεί, ενώ συνεχίζει την αναδρομή στην προηγούμενη ζωή της. Κοιτάζει την εικόνα της Παναγίας, κάνει την προσευχή της και εκφράζει την ευγνωμοσύνη της αλλά και τα παράπονά της. Το μονόλογό της διακόπτει η ΑΝΝΑ που της φέρνει το φαγητό της. Ενώ η εγγονή της την ταΐζει, η ΛΩΞΑΝΤΡΑ χάνεται σε όμορφες στιγμές που σημάδεψαν τη ζωή της.
00:38:03:00
Εναλλάσσονται πλάνα με διάφορα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ. Πλάνο στη ΛΩΞΑΝΤΡΑ που έχει αποκοιμηθεί στην πολυθρόνα της. Κοντά της βρίσκονται η ΚΛΕΙΩ και η ΑΝΝΑ, που έχει πια μεγαλώσει. Η ΑΝΝΑ την φιλάει στο κεφάλι και της χαϊδεύει το χέρι. Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ συνεχίζει τον ύπνο της. Η ΚΛΕΙΩ την απομακρύνει και αποχωρούν από την κάμαρα της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ. Το επεισόδιο ολοκληρώνεται με τον επίλογο του αφηγητή για τη ζωή της ΛΩΞΑΝΤΡΑΣ. Το πλάνο κλείνει στη ΛΩΞΑΝΤΡΑ που κοιμάται στην πολυθρόνα, ενώ ένα χαμόγελο διαγράφεται στα χείλη της και παράλληλα ακούγεται παραδοσιακό μικρασιάτικο τραγούδι. Τον ύπνο διαδέχεται ο θάνατος. Στο πλάνο αναγράφεται «ΤΕΛΟΣ».
00:42:46:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θεματικοί Όροι
Έλληνες της Μικράς Ασίας, Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
Αναφορές
«ΛΩΞΑΝΤΡΑ», μυθιστόρημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΑΣΤΗΡ TV
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΡΑΝΙΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
Σκηνοθέτης:
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
Μουσική:
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ
Βίντεο-Μοντάζ:
Γ. ΤΣΙΛΙΜΙΔΟΣ
ΣΠ. ΚΑΛΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντάζ φίλμ:
Ι. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Ρύθμιση ήχου:
Ι. ΜΑΚΡΙΔΗΣ
Μίξη Ήχου:
Κ. ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ
Συγγραφέας (Σε περιπτώσεις μεταφοράς λογοτεχνικών έργων):
ΜΑΡΙΑ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ
Ηθοποιοί:
ΛΩΞΑΝΤΡΑ: ΜΠΕΤΤΥ ΒΑΛΑΣΗ
Παίρνουν μέρος κατά σειρά εμφανίσεως:
ΑΝΘΗ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΥ
ΓΙΟΛΑΝΤΑ ΠΕΤΣΙΟΥ
ΝΙΚΑΙΤΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ
ΑΝΝΑ ΓΕΡΑΛΗ
ΝΤΕΠΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΑΛΕΚΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ
Τραγουδά:
ΓΙΩΤΑ ΒΕΗ
Ελεύθερη μεταφορά:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΟΞΑΡΑΣ
Σκηνικά-κοστούμια:
ΝΙΚΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΜΑΧΗ ΛΙΔΩΡΙΚΙΩΤΗ
Κάμερες:
Π. ΚΟΚΚΙΝΟΣ
Π. ΠΑΝΤΑΖΗΣ
Ν. ΚΟΚΚΙΝΟΣ
Λ. ΒΑΡΘΑΛΑΜΗΣ
Βίντεο:
Π. ΑΛΙΦΡΑΓΚΗΣ
Ηλεκτρολόγοι:
Ι. ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ
Ι. ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΗΣ
Ρύθμιση εικόνας:
Ι. ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Μακιγιάζ:
Β. ΝΙΚΟΛΕΤΟΥ
Μακέτες:
ΟΜ. ΑΚΙΑΝΙΔΗΣ
Τηλεσκηνοθεσία:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΛΑΧΟΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός φωτιστού:
Δ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Φροντιστής:
ΣΩΤ. ΧΡΥΣΟΣ
Κατασκευή σκηνικών:
ΜΙΧ. ΠΟΛΥΚΡΑΤΗΣ
Βεστιάριο:
Κ. ΚΟΥΒΑΤΣΟΣ
Κατασκευή κουστουμιών:
ΣΥΡΟ
Κινηματογράφηση:
ΑΠ. ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ
Τεχνικός πλατώ:
Γ. ΜΑΥΡΟΣ
Δ. ΔΗΜΗΤΣΑΝΟΣ
Ι. ΡΩΜΑΝΟΣ
Μπούμαν:
Δ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Μοντάζ φιλμ:
Ι. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Για τα τραγούδια της εποχής βοήθησε
το ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ (κανονάκι-ούτι-λύρα)
ΜΑΘΙΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΗΣ (τουμπερλέκι)
ΜΑΡΙΑ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:43:53:08
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009