ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ “ΑΝΗΚΩ ΣΤΟ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ ΚΟΜΜΑ ΤΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ”
0000007329
Το επεισόδιο αυτό της σειράς «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» είναι αφιερωμένο στο λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, του οποίου το έργο και η ζωή σκιαγραφούνται μέσα από τις αφηγήσεις της συζύγου του, ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ και του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007329
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ “ΑΝΗΚΩ ΣΤΟ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ ΚΟΜΜΑ ΤΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ”
Χρονολογία Παραγωγής
1986
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Το επεισόδιο αυτό της σειράς «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» είναι αφιερωμένο στο λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, του οποίου το έργο και η ζωή σκιαγραφούνται μέσα από τις αφηγήσεις της συζύγου του, ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ και του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σύζυγος του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΚΑΙΤΗ ΔΡΟΣΟΥ, μιλά για τους γονείς του, την καταγωγή του από την Ε.Σ.Σ.Δ, τα πρώτα χρόνια στην Ελλάδα, τις δυσκολίες επιβίωσης που αντιμετώπισε και το γάμο τους. Σημαντικό μέρος της παρουσίασης της ζωής του λογοτέχνη καλύπτουν η περιγραφή των ιδεολογικών του προσεγγίσεων και διαφωνιών ως προς την κομμουνιστική ιδεολογία και πρακτική, η ζωή του στην εξορία και στις φυλακές κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου, οι δυσκολίες επιβίωσης στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας του 1967, αλλά και στο Παρίσι όπου τότε κατέφυγε, αναγκαζόμενος να εργάζεται σε κάθε είδους επάγγελμα προκειμένου να βιοποριστεί. Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ, αφού αρχικά εκφράζει τη δυσκολία του να μιλήσει για το έργο ενός ανθρώπου που γνωρίζει και δε ζει, προβαίνει στη συνέχεια σε μια συνολική παρουσίαση της μελέτης του σχετικά με το έργο του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Επικεντρώνει τα σχόλιά του στην παρουσίαση του τελευταίου λογοτεχνικού του κειμένου «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ», τεκμηριώνοντας την άποψή του ότι πρόκειται για ένα «ιδιότυπο ηρωικό μυθιστόρημα». Η εκπομπή περιλαμβάνει αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και εξώφυλλα βιβλίων του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ενώ η αφήγηση περιλαμβάνει ανάγνωση αποσπασμάτων από τα έργα του.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:50:00
Πλάνο με έγχρωμη φωτογραφία του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει απόσπασμα από το βιβλίο του «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ».
00:01:04:00
Πλάνο στο εξώφυλλο του βιβλίου «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ». Στη συνέχεια, πλάνο στο ανοιχτό βιβλίο που είναι υπογραμμισμένο το σχετικό απόσπασμα. Η αφηγήτρια εξακολουθεί την ανάγνωση του αποσπάσματος.
00:01:20:00
Πλάνο του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ στο καθιστικό του σπιτιού του με φόντο τη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται, προκειμένου να μιλήσει για ένα συγγραφέα που γνωρίζει τόσο τον ίδιο όσο και το έργο του. Ιδιαίτερα, αφού ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ έχει φύγει από τη ζωή.
00:02:54:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Ακούγεται ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ να δίνει βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα.
00:03:00:00
Πλάνο του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ στο καθιστικό του σπιτιού του με φόντο τη βιβλιοθήκη του. Δίνει στοιχεία βιογραφίας του συγγραφέα, περιγράφει τις δυσκολίες της ζωής του, όπως τις συνεχείς μετακινήσεις του για να βρει μια πατρίδα από τη στιγμή που έφυγε από την Ε. Σ. Σ. Δ, την τρίχρονη εξορία του, το διωγμό που υπέστη-όσο κάνεις άλλος από τους συγγραφείς και ποιητές-για τις ιδέες του, τη σκληρή ζωή του στο ΠΑΡΙΣΙ, όπου καταφεύγει στα 1967, και τη συνάντησή τους στο σπίτι του ΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ. Παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
00:05:09:00
Εναλλαγή πλάνων με εξώφυλλα βιβλίων του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ «ΕΞΩ ΑΠ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ (1937-1975), «ΠΟΙΗΜΑΤΑ (1941-1974). Ακούγεται ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ να μιλά για το έργο του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
00:05:19:00
Πλάνο του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ. Μιλά για τον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ παραθέτοντας πληροφορίες που αφορούν στο έργο του, αλλά και στην προσωπικότητά του.
00:06:02:00
Πλάνο στο οποίο παρουσιάζεται έγγραφο με τα στοιχεία ταυτότητας του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Πρόκειται για τον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ, που επέλεξε να χρησιμοποιεί ως φιλολογικό ψευδώνυμο το «ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ».
00:06:09:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στην καταγωγή και τους γονείς του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ), περιγράφει τον ερχομό της οικογένειας και του μικρού ΑΡΗ στην ΕΛΛΑΔΑ από την ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ. Παρουσιάζει τις περιοχές που η οικογένεια έζησε και τις δυσκολίες που ο μικρός τότε ΑΡΗΣ αντιμετώπιζε. Παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες της μητέρας του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, του ίδιου σε παιδική ηλικία με έναν ξάδερφό του, από τη χορωδία της ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ (1933-1934) και πλάνα από τα οικοδομήματα στο ΔΟΥΡΓΟΥΤΙ που έμεινε μαζί με άλλους πρόσφυγες.
00:08:08:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Καταθέτει τους λόγους που οδήγησαν τον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ και την ίδια να ακολουθήσουν την αριστερή ιδεολογία. Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου που εικονίζουν τον Δικτάτορα ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ σε ανοιχτή εκδήλωση και σε μπαλκόνι να εκφωνεί λόγο. Πλάνα του Δικτάτορα ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ σε εκδήλωση της Ε. Ο. Ν.
00:09:44:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στη γνωριμία της με τον ΑΡΗ στα συσσίτια την περίοδο της Κατοχής.
00:09:53:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του νεαρού λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
00:10:03:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στη σχέση του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ με το Κομουνιστικό Κόμμα, τη διαφωνία του που τον οδήγησε να επιλέξει την απομάκρυνσή τους από αυτό και τη μετέπειτα στάση του. Παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες και σκίτσα από τα Δεκεμβριανά (3 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1944).
00:13:03:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στον ενθουσιασμό που νιώθουν κατά την Απελευθέρωση, όταν παρακολουθούν τα σοβιετικά journal, αλλά και στην κατήφεια του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ βλέποντας την προσωπολατρία που εκδηλωνόταν στο πρόσωπο του ΣΤΑΛΙΝ, στην οποία αρεσκόταν και επιδίωκε. Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από εκδηλώσεις στην Ε. Σ. Σ. Δ για να τιμηθεί η Εργατική Πρωτομαγιά. Διακρίνεται ο ΣΤΑΛΙΝ.
00:14:03:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρει ότι ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ είναι μαχητής, αλλά μόνο μέσα από τα κείμενά του, καθώς αρνείται κάθε άλλη μορφή μαχητικότητας.
00:14:44:00
Ασπρόμαυρα πλάνα ταινίας με τίτλο «THE TRAGEGY OF ATHENS». Ακούγεται η σύζυγος του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ που καταθέτει σχετικά με τη σύλληψή του από τους Άγγλους, τη φυγή του στην EL DABA της Αφρικής και την επιστροφή τους μετά τη Συνθήκη της Βάρκιζας.
00:15:35:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρει ότι ποτέ ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ δεν αισθάνθηκε απομακρυσμένος από την κομματική δράση. Θεωρεί ότι οι άλλοι αρνούνται να συζητήσουν μαζί του σχετικά με όσα του ζητιούνται, ώστε να κατανοήσει αυτό που του ζητούν να κάνει, αφαιρώντας του το δικαίωμα της κριτικής.
00:16:19:00
Εναλλασσόμενες ασπρόμαυρες φωτογραφίες κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου.
00:16:32:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Παρουσιάζει το δίλημμα του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ να ακολουθήσει το ένα ή το άλλο στρατόπεδο κατά τη διάρκεια του εμφυλίου, ενός πολέμου που θεωρεί αδελφοκτόνο, δεν τον εγκρίνει γι αυτό και κρύβεται. Ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
00:17:36:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στην περίοδο που ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ βρισκόταν εξορία στο ΜΟΥΔΡΟ της ΛΗΜΝΟΥ και στα όσα της μετέφερε για τη ζωή του και τις εκεί εξελίξεις που επηρεάζονται από τις γενικότερες εξελίξεις. Επισημαίνει την πολιτική δράση που ανέπτυξε στη Λήμνο, τη σχέση του με τον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, εξόριστο στο ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΙ της ΛΗΜΝΟΥ, τη μεταγωγή του στη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ και τα σχόλια που γίνονταν στο πρόσωπό του. Ασπρόμαυρη φωτογραφία από φυλάκιο σε στρατόπεδο εξόριστων. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες από την εξορία με τον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ και τους υπόλοιπους συγκρατούμενους, αλλά και από τους χώρους που ζούσαν.
00:19:27:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στη στάση που κράτησε ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ απέναντι στους διώκτες του και στην αγωνιστική του διάθεση, που διατύπωσε χαρακτηριστικά με το στίχο: «είμαι προδότης για τη Σπάρτη, για τους είλωτες Σπαρτιάτης».
00:20:21:00
Πλάνο ενός συγκρατούμενου του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ να περπατά σε ακτή στον Αϊ-Στράτη. Ακούγεται να αναφέρεται στη γνωριμία τους. Η αφηγήτρια απαγγέλλει στίχους του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ: «…Μες στην ομάδα ήμουν άχρηστος πάντα σαν ένα σαν. Για την ομάδα ήμουν ύποπτος πάντα σαν την αλήθεια».
00:21:18:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών από την περίοδο της εξορίας.
00:21:33:00
Ο συγκρατούμενος κάποτε του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ο ΓΙΑΝΝΗΣ, στο σπίτι του. Αναφέρεται στην πρώτη ανάγνωση της «ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ», περιγράφοντας τις στιγμές της ανάγνωσης από τον ίδιο το συγγραφέα, την πλοκή, τις εντυπώσεις του, αλλά και τη στιγμή που ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ έσκισε το πρωτότυπο. Παρουσιάζονται πλάνα με το έργο «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» σε έντυπη μορφή.
00:24:17:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται σε περιστατικό που διαμείβεται ανάμεσα στον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ και το Διοικητή Ασφαλείας του Παραρτήματος και που τον οδήγησε (με δική του επιλογή) στο Έκτακτο Στρατοδικείο. Καταδικάστηκε σε δέκα χρόνια φυλάκισης και απομονώνεται στις Φυλακές Αβέρωφ, στην Αίγινα, στα Γιούρα έως το Σεπτέμβρη του 1958. Η ΚΑΙΤΗ ΔΡΟΣΟΥ εξηγεί γιατί ο σύζυγός της κάνει τις επιλογές, μιλά για τα μαθήματα ελληνικών που παραδίδει στους συγκρατούμενούς του και για το γάμο τους τον Ιούνιο του 1959.
00:28:25:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ζευγαριού, ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ και ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, έξω από μια εκκλησία.
00:28:37:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ σε χώρο γραφείου. Παρουσιάζει το χώρο και μιλά για τις ώρες που περνούσε σε αυτόν. Ακούγεται η αφηγήτρια να διαβάζει απόσπασμα ποιήματός του «. . . είχα πάντα έτοιμο ένα μικρό μπουκάλι να το ρίξω στη θάλασσα. . . ».
00:30:00:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, αναφέρεται στη σχέση της με τον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ κάτω από τη δύσκολη χρονική συγκυρία που ζουν και από τις επιλογές του, τις οποίες μπορούσε πάντα να κατανοεί και να σέβεται.
00:32:49:00
Πλάνο σε εξώφυλλο έκδοσης βιβλίου: «FAUST». Στη συνέχεια, στο εσωτερικό του βιβλίου διακρίνεται η σφραγίδα: «ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΑΙ ΦΥΛΑΚΑΙ ΓΥΑΡΟΥ» και σφραγίδες σε άλλα βιβλία που έχουν παραδοθεί στον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ στις διάφορες φυλακές.
00:33:02:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Στέκεται πλάι σε ένα τραπέζι που πάνω του είναι ακουμπισμένα βιβλία, που έχουν τη σφραγίδα και την έγκριση του Διοικητή των Φυλακών που βρέθηκε ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Κρατά κάποια από αυτά και διαβάζει τις ενδείξεις που είναι στις πρώτες σελίδες.
00:33:44:00
Πλάνο του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, καταθέτει την άποψη ότι το έργο του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, όπως και κάποιων άλλων ποιητών της γενιάς του, «σφραγίζεται από την πολιτική δραστηριοποίηση και τον πολιτικό προβληματισμό». Παρεμβάλλεται πλάνο που παρουσιάζει το εξώφυλλο του βιβλίου «ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΘΙΚΗ, ΠΡΩΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΓΕΝΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ».
00:34:10:00
Πλάνο του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στην «εξέλιξη του πολιτικού προβληματισμού», στον «ελληνοκεντρικό πολιτικό προβληματισμό» που παρατηρείται, τόσο στον τρόπο ζωής όσο και στο σύνολο του έργου του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, από τα πρώτα κείμενα έως τα κείμενα που έγραψε λίγο πριν το θάνατό του. Παρουσιάζει τις σκέψεις του, που οδηγούν και τεκμηριώνουν το χαρακτηρισμό της ζωής και του έργου του λογοτέχνη με τον όρο του «πολιτικού υπερρεαλισμού». Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιεί ως απόδειξη της θέσης του ένα κείμενο από τη συλλογή «ΠΑΡΙΣΙΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ» (1971), «ΑΝΑΤΟΛΗ ΗΛΙΟΥ», αφιερωμένο στον ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, το οποίο και διαβάζει. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ σε ακροθαλασσιά και πλάνα με το κείμενο που παρουσιάζεται.
00:38:37:00
Πλάνο-κάρτα που αναγράφεται η ημερομηνία «21η ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1967» και στη συνέχεια ασπρόμαυρη φωτογραφία της εποχής με άρματα μάχης μπροστά από το κτήριο του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
00:38:44:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στην απόφαση του συζύγου της να φύγουν στο ΠΑΡΙΣΙ κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας και στη ζωή τους εκεί. Παρεμβάλλεται κοινή τους έγχρωμη φωτογραφία.
00:39:56:00
Πλάνο σε εφημερίδα που φιλοξενεί άρθρο του ΚΩΣΤΑ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ, αφιέρωμα στον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, στο οποίο γίνεται λόγος για τα επαγγέλματα που ο λογοτέχνης έκανε στο ΠΑΡΙΣΙ για να επιβιώσει. Υπάρχει και φωτογραφία του. Παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη με τη γυναίκα του.
00:40:40:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στην προσπάθεια του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ να έρθει σε επαφή και να συζητήσει με νέα παιδιά και την απογοήτευση που ένιωθε, όταν αντιλαμβανόταν το φανατισμό της νέας γενιάς. Προβάλλεται έγχρωμη φωτογραφία του λογοτέχνη.
00:42:04:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Καταθέτει ότι δε θέλει να επιστρέψει στην Ελλάδα κατά τη Μεταπολίτευση, ότι μεγαλώνει η νοσταλγία του για τη Ρωσία όσο εκείνος μεγαλώνει, ότι αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να ζει στη Γαλλία εξαρτώμενος οικονομικά από την Ελλάδα, κάτι που τον «σκοτώνει». Μεταξύ αυτών μιλά για τον τρόπο που προσεγγίζει το κείμενο που πρόκειται να μεταφράσει και τα έσοδα από αυτή την εργασία που δεν του αποφέρουν τα προς το ζην. Προβάλλονται πλάνα με τα εξώφυλλα από το «ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΖΩΑ, ΤΟΜΟΣ ΣΤ », σε μετάφραση ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ και από το «LE NOUVEL OBSERVATEUR».
00:44:07:00
Πλάνο σε γαλλικό έντυπο που φιλοξενεί φωτογραφία και άρθρο-αφιέρωμα στο λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
00:44:12:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ στην ολοκλήρωση του κειμένου «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ» και στις δύο εκδόσεις του, στην Ελλάδα και τη Γαλλία. Καταθέτει ότι, ζώντας στο Παρίσι, αγνοούν την επιτυχία που αυτό έτυχε στην Ελλάδα, καθώς και ότι ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ το διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Όταν κυκλοφόρησε στη Γαλλία, εκείνος πεθαίνει και τη μέρα που το γαλλικό ΜΟΝΤ γράφει την πρώτη κριτική είναι η μέρα της εξοδίου ακολουθίας του. Πλάνο από το γαλλικό κείμενο της κριτικής για «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ».
00:45:38:00
Πλάνο του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στο «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ» του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, μιλά για τη συνειδητή παραίτησή του από την ποίηση. Τεκμηριώνει γιατί το κείμενο του έργου «ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ» είναι κείμενο «πολιτικού υπερρεαλισμού», παρουσιάζει τα στοιχεία της μελέτης του και χαρακτηρίζει το κείμενο ως «ηρωικό μυθιστόρημα», με τη μοντέρνα έννοια του όρου. Αποδεικνύει το χαρακτηρισμό του διαβάζοντας το ποίημα «ΦΛΑΒΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΝ» από την «ΕΥΘΥΤΗΤΑ ΟΔΟΝ» και σημειώσεις του λογοτέχνη κατά το 1951. Προβάλλεται πλάνο με το εξώφυλλο του βιβλίου και έγχρωμη φωτογραφία του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
00:50:15:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΔΡΟΣΟΥ, συζύγου του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Αναφέρεται στη «συνέπεια» και «μοναχικότητα» που χαρακτήριζε τον ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του.
00:51:39:00
Πλάνο με απόκομμα της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» που φιλοξενεί συνέντευξη του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ με τίτλο: «ΑΝΗΚΩ ΣΤΟ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ ΚΟΜΜΑ ΤΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ». Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα της συνέντευξης.
00:51:56:00
Πλάνο με έγχρωμες φωτογραφίες του λογοτέχνη ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Η αφηγήτρια διαβάζει σκέψεις του από τη συνέντευξη στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».
00:52:20:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, λογοτεχνία, ποίηση, προσωπικότητες, βιογραφία, εξορία, φυλακή, μαρξισμός, ΚΚΕ, πολιτικός κρατούμενος
Αναφορές
ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ποιητής
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ, καθηγητής
ΚΑΙΤΗ ΔΡΟΣΟΥ, σύζυγος του Άρη Αλεξάνδρου
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΜΟΡΑΚΗΣ, συνεξόριστος του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ στον Αη Στράτη
«ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ», βιβλίο
«ΠΑΡΙΣΙΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ», ποιητική συλλογή
«ΕΞΩ ΑΠ’ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ», βιβλίο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΔΟΥΡΓΟΥΤΙ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έρευνα:
ΤΕΤΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Μοντάζ:
ΔΕΣΠΩ ΜΑΡΟΥΛΑΚΟΥ
Οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΘΑΝΑΣΗΣ
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ ΚΙΡΛΙΔΗΣ
Τα κείμενα διάβασε η:
ΛΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ηχολήπτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΡΑΦΩΝΙΤΗΣ
Μιξάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΙΡΗΣ
Εργαστήριο εικόνας:
AN MAR FILM
Εργαστήριο ήχου:
STUDIO ERA
Εγγραφή βίντεο:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΜΩΚΟΣ
Τελεσινέ:
ΦΩΤΗΣ ΔΑΓΡΕΣ
© ΕΡΤ 1986
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:52:57:02
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011