1) ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΒΑΤΣΙΜΑΝΗΔΩΝ 2) ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΕΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗ
0000007285
Το επεισόδιο χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στο επάγγελμα του φύλακα παροπλισμένων πλοίων, του λεγόμενου βατσιμάνη. Το δεύτερο μέρος παρουσιάζει το πορτρέτο του ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΟΤΑΓΑ, ιδιοκτήτη του κινηματογράφου ΠΑΛΛΑΣ στο Παγκράτι, ο οποίος μιλάει για τη αγάπη του για τον κινηματογράφο και τη συγκεκριμένη κινηματογραφική αίθουσα.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007285
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
1) ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΒΑΤΣΙΜΑΝΗΔΩΝ 2) ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΕΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1998
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Το επεισόδιο χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στο επάγγελμα του φύλακα παροπλισμένων πλοίων, του λεγόμενου βατσιμάνη. Το δεύτερο μέρος παρουσιάζει το πορτρέτο του ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΟΤΑΓΑ, ιδιοκτήτη του κινηματογράφου ΠΑΛΛΑΣ στο Παγκράτι, ο οποίος μιλάει για τη αγάπη του για τον κινηματογράφο και τη συγκεκριμένη κινηματογραφική αίθουσα.
Περιγραφή Περιεχομένου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Α ΜΕΡΟΥΣ
Η εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ είναι αφιερωμένη στους ανθρώπους που εργάζονται ως φύλακες στα παροπλισμένα πλοία, τους λεγόμενους βατσιμάνηδες. Οι φύλακες αυτοί συνήθως ταξίδευαν με τα συγκεκριμένα πλοία, που έχουν πια αποσυρθεί. Σε όλη τη διάρκεια της εκπομπής οι φύλακες διηγούνται τις αναμνήσεις τους από τα διάφορα ταξίδια, περιγράφουν ευχάριστες και δυσάρεστες στιγμές τους και μιλούν για τις δυσκολίες του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Κάποιοι εκφράζουν την πικρία και τη στεναχώρια τους, όταν αναπολούν το πόσο ζωντανό και ζωηρό ήταν το πλοίο, ενώ κάνουν ιδιαίτερη αναφορά στους πολυάριθμους επιβάτες που αυτό φιλοξενούσε και εξυπηρετούσε. Οι αναμνήσεις τους είναι έντονες και η αγάπη τους για τη θάλασσα μεγάλη. Πολλοί θα ήθελαν να ξαναταξιδέψουν, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Β ΜΕΡΟΥΣ
Η εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ είναι αφιερωμένη στον ιδιοκτήτη του γνωστού κινηματογράφου ΠΑΛΛΑΣ, ΜΑΤΘΑΙΟ ΠΟΤΑΓΑ. Ο ίδιος μιλάει για την κατασκευή της κινηματογραφικής αίθουσας που βρίσκεται στην Αθήνα και τονίζει την παλαιότητά της. Περιγράφει την αγάπη του για τον κινηματογράφο και λέει ότι ολόκληρη η ζωή του περιστρέφεται γύρω από αυτόν. Η λατρεία του είναι τόσο μεγάλη, που δε σκέφτεται καν να αποσυρθεί από το συγκεκριμένο επάγγελμα. Κατά τη γνώμη του, οι άνθρωποι που παρακολουθούν κινηματογράφο είναι ανήσυχοι και καλλιεργημένοι. Ο ίδιος συχνά επηρεαζόταν από τις ταινίες που παρακολουθούσε. Ήθελε να μεταφέρει στη δική του ζωή αυτά που έβλεπε. Σε όλη τη διάρκεια της εκπομπής τον βλέπουμε να φροντίζει τον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο της κινηματογραφικής αίθουσας και να ασχολείται με όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τις προβολές των ταινιών.
Εμφάνιση τίτλων εκπομπής και επεισοδίου. «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ». «ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΒΑΤΣΙΜΑΝΗΔΩΝ».
00:01:07:00
Στην οθόνη προβάλλονται πλάνα σε πλοία που είναι αγκυροβολημένα σε λιμάνι. Η αφηγήτρια μιλά για τα ονόματά τους και για τη φθορά που υφίστανται. Τα πλοία φροντίζουν ναυτικοί που έχουν ταξιδέψει με αυτά, οι ονομαζόμενοι βατσιμάνηδες.
00:02:45:00
Στην οθόνη προβάλλεται: βατσιμάνηδες σημαίνει φύλακες. Νυχτερινό πλάνο σε πλοίο που βρίσκεται στη θάλασσα. Δύο πρώην ναυτικοί περιγράφουν τις εμπειρίες τους και μιλούν για την καινούρια τους εργασία, ως φύλακες στα πλοία. Ο ένας αφηγείται τις αναμνήσεις του από την περίοδο που το πλοίο έκανε ταξίδια και ήταν ζωντανό. Τώρα, το συγκεκριμένο πλοίο είναι παροπλισμένο και βρίσκεται στα ναυπηγεία της ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ. Ο ίδιος μιλάει για τη νέα του ασχολία στο πλοίο και τη συνεργασία του με άλλους συναδέλφους του.
00:05:34:00
Το πλάνο μεταφέρεται στο μηχανοστάσιο ενός πλοίου. Η αφηγήτρια λέει ότι αυτοί που φυλάνε τα πλοία τα γνωρίζουν καλά, για το λόγο ότι ανήκαν στο πλήρωμά τους, είτε ως ναύτες είτε ως λοστρόμοι. Στην οθόνη ένας βατσιμάνης περιγράφει το πώς περνάει η ώρα τους κατά τη διάρκεια φύλαξης του πλοίου. Αφού το έχουν επιθεωρήσει, συγκεντρώνονται όλοι μαζί και διηγούνται ιστορίες από τα ταξίδια τους. Πλάνο σε συζητήσεις τους.
00:08:43:00
Στην οθόνη προβάλλεται: Τώρα ξεκουράζεται το βαπόρι, μαζί μ αυτό και εμείς. Το πλάνο μεταφέρεται στους φύλακες, που είναι καθισμένοι γύρω από ένα τραπέζι μέσα στο πλοίο. Θυμούνται τις παλιές μέρες, που το πλοίο έσφυζε από ζωή και από κόσμο. Ένας από αυτούς μιλάει για τα σαλόνια του, τις τραπεζαρίες του και τους πολυάριθμους επιβάτες που έχει μεταφέρει. Παράλληλα, εκφράζει την πικρία του για την τωρινή κατάσταση του καραβιού, για το γεγονός ότι έχει πια αποσυρθεί. Το παρομοιάζει σαν μια όμορφη κοπέλα που την έχουν βαλσαμώσει.
00:10:44:00
Το πλάνο μεταφέρεται στα μέρη του πλοίου: στο κατάστρωμα, στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο μηχανοστάσιο, στο αντλιοστάσιο. Βλέπουμε κοντινά πλάνα σε διάφορα ναυτιλιακά όργανα.
00:11:35:00
Πλάνο σε πλοίο που βρίσκεται σε φουρτουνιασμένη θάλασσα. Ακούμε το φύλακα να περιγράφει τις μέρες που είχαν παραμείνει αποκλεισμένοι στο καράβι εξαιτίας της κακοκαιρίας. Τον βλέπουμε να μαγειρεύει. Στη συνέχεια, στην οθόνη και πάλι οι φύλακες, που είναι καθισμένοι γύρω από ένα τραπέζι μέσα στο πλοίο. Μιλούν για το πώς έχουν περάσει τις εορταστικές μέρες, μακριά από τις οικογένειές τους. Προσπαθούν να διασκεδάσουν τρώγοντας, τραγουδώντας και παίζοντας χαρτιά.
00:13:17:00
Στην οθόνη προβάλλεται: Όπου υπάρχει νερό έχω ταξιδέψει. Ο πρώην ναυτικός λέει ότι ξεκίνησε να ταξιδεύει σε ηλικία δεκαπέντε ετών. Εκφράζει την επιθυμία του να ξαναταξιδέψει για μικρό διάστημα και να θυμηθεί τις παλιές καλές στιγμές. Πλάνο στη θάλασσα.
00:13:56:00
Στην οθόνη προβάλλεται: «Το τζοβενάκι» και άλλες ιστορίες. Το πλάνο και πάλι στους φύλακες, που είναι καθισμένοι γύρω από ένα τραπέζι μέσα στο πλοίο. Ένας από αυτούς μιλάει για το πώς ξεκίνησε να ταξιδεύει, περιγράφει τα πρώτα του ταξίδια, τις δυσκολίες και τα απρόοπτα που αντιμετώπισε.
00:16:30:00
Το πλάνο μεταφέρεται σε καράβια που είναι αγκυροβολημένα στα ναυπηγεία της ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ. Ακούμε τον πρώην ναυτικό να απαγγέλλει στίχους από δικό του ποίημα, που αναφέρονται στις δυσκολίες του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Στη συνέχεια, νυχτερινό πλάνο πλοίου στη θάλασσα.
00:17:25:00
Το πλάνο και πάλι στους φύλακες, που είναι καθισμένοι γύρω από ένα τραπέζι μέσα στο πλοίο. Αφηγούνται και θυμούνται ιστορίες από τα ταξίδια τους και τις περιπέτειες που έχουν ζήσει στη θάλασσα.
00:19:10:00
Στην οθόνη προβάλλεται: Ο ΟΜΗΡΟΣ φοβάται το βαπόρι που τρίζει. Το πλάνο και πάλι στους φύλακες, που είναι καθισμένοι γύρω από ένα τραπέζι μέσα στο πλοίο. Συζητούν για τις φιλίες που είχαν αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια των ταξιδιών και για τις φοβίες κάποιων συναδέλφων τους. Πλάνο στα εσωτερικά μέρη του καραβιού. Στη συνέχεια, νυχτερινά πλάνα της θάλασσας και των ναυπηγείων.
00:22:16:00
Στην οθόνη προβάλλεται: Σαν το παλιόσκυλο μες στο βαπόρι. Το πλάνο και πάλι στους φύλακες, που είναι καθισμένοι γύρω από ένα τραπέζι μέσα στο πλοίο. Ένας από αυτούς περιγράφει μια οικογενειακή ιστορία συναδέλφου, για τον οποίο έμαθε αργότερα ότι πέθανε στο καράβι. Όλοι δείχνουν σκεπτικοί και προβληματισμένοι, καθώς δε γνωρίζουν τι μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού.
00:25:23:00
Νυχτερινό πλάνο πλοίου που βρίσκεται στη θάλασσα.
00:25:40:00
Στην οθόνη εμφανίζεται ο τίτλος του επεισοδίου: «ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΕΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗ».
00:26:11:00
Το πλάνο μεταφέρεται στη χειμερινή αίθουσα του κινηματογράφου ΠΑΛΛΑΣ. Στην οθόνη προβάλλεται ο ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΠΟΤΑΓΑΣ, ο ιδιοκτήτης του κινηματογράφου ΠΑΛΑΣ. Μιλάει για τον αρχιτέκτονα ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ που κατασκεύασε τη συγκεκριμένη αίθουσα και για τη μορφή τέχνης «ART DECO» που ακολούθησε. Στη συνέχεια, κάνει μια ιστορική αναδρομή που αναφέρεται στο κτήριο και λέει ότι με τη σημερινή του μορφή χτίστηκε από το 1935.
00:27:49:00
Στην οθόνη ο ιδιοκτήτης του κινηματογράφου την ώρα που τον ανοίγει και βγάζει στο δρόμο τις προβολές της ταινίας που θα παρουσιαστεί. Περαστικοί κοιτάζουν τις διαφημιστικές αφίσες των ταινιών ενώ η καθαρίστρια σφουγγαρίζει τον εσωτερικό χώρο. Το πλάνο μεταφέρεται στο γραφείο του ιδιοκτήτη τη στιγμή που κρατάει σημειώσεις. Στη συνέχεια, εξωτερικό πλάνο του κινηματογράφου.
00:29:42:00
Ο ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΠΟΤΑΓΑΣ μιλάει για την μεγάλη αγάπη του προς τον κινηματογράφο. Η επαφή του με τον κινηματογράφο ξεκίνησε από την παιδική του ηλικία και η σχέση τους παραμένει άρρηκτη με το πέρασμα των χρόνων. Στη συνέχεια, τον παρακολουθούμε να κάνει διάφορες εργασίες και μετατροπές στον εσωτερικό χώρο του σινεμά.
00:31:52:00
Πλάνο του ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΟΤΑΓΑ να οδηγεί σε κεντρικό δρόμο της ΑΘΗΝΑΣ. Τον ακούμε να περιγράφει την επιθυμία του να προβάλει παλιές ταινίες. Πιστεύει ότι το κοινό θα ανταποκριθεί. Στη συνέχεια, συναντά τον παλιότερο συνεργάτη του, ο οποίος του ετοιμάζει τα διαφημιστικά για τον κινηματογράφο, που τα τοποθετεί στις προσόψεις. Του ανακοινώνει την αλλαγή προβολής κάποιας ταινίας και του ζητάει να ετοιμάσει την αντίστοιχη διαφημιστική αφίσα με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Τον βλέπουμε να αναχωρεί από το σπίτι του συνεργάτη του.
00:34:27:00
Ο ιδιοκτήτης του κινηματογράφου μιλάει για το πόσο ήθελε να μοιάσει σε κάποιους ήρωες από τις ταινίες που έχει προβάλει. Επιθυμούσε να μεταφέρει στην εποχή του κάποια στοιχεία από αυτά που έβλεπε και να διαμορφώσει αντίστοιχη νοοτροπία και προσωπικότητα. Στη συνέχεια, ασχολείται με τη διακόσμηση του εσωτερικού χώρου του κινηματογράφου.
00:35:59:00
Πλάνο του ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΟΤΑΓΑ να βρίσκεται στον εξωτερικό χώρο του θερινού του σινεμά και να κάνει διάφορες εργασίες. Εκφράζει τη μεγάλη αγάπη για τη δουλειά του και δηλώνει ότι δε θέλει να την εγκαταλείψει και να συνταξιοδοτηθεί. Πιστεύει ότι οι λάτρεις του κινηματογράφου είναι λίγοι, καλλιεργημένοι και αξιόλογοι. Στη συνέχεια, τον παρακολουθούμε να συνομιλεί με τη δημοσιογράφο και να συζητούν για το πώς προσδιορίζεται η καταγωγή ενός παιδιού.
00:40:18:00
Ο ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΠΟΤΑΓΑΣ ηχογραφεί τη διαφήμιση για την προβολή νέας ταινίας στον κινηματογράφο ΠΑΛΛΑΣ του ΠΑΓΚΡΑΤΙΟΥ. Κοντινά πλάνα στις αφίσες των ταινιών και στο κοινό που ετοιμάζεται να παρακολουθήσει. Η προβολή θα γίνει σε θερινό σινεμά. Ο ιδιοκτήτης του σινεμά, συνεχώς σε εγρήγορση, φροντίζει για όλες τις απαραίτητες προετοιμασίες.
00:42:48:00
Κοντινό πλάνο στην οθόνη του θερινού σινεμά και στην ταινία που προβάλλεται. Πλάνο στον εξωτερικό χώρο και σε διάφορα κινηματογραφικά μηχανήματα. Κατά τη διάρκεια προβολής της ταινίας βλέπουμε τον ΜΑΤΘΑΙΟ ΠΟΤΑΓΑ να ξυρίζεται σε ξεχωριστό χώρο.
00:44:25:00
Πλάνο του ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΠΟΤΑΓΑ να εκφράζει τις προσωπικές του απόψεις για τη ζωή. Λέει ότι δεν τον απασχολεί το μέλλον και ότι δε φοβάται το αύριο. Είναι αισιόδοξος ως χαρακτήρας και με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζει τις καταστάσεις. Στη συνέχεια, τον βλέπουμε να επεξεργάζεται μια κινηματογραφική μηχανή.
00:46:10:00
Νυχτερινό πλάνο σε κεντρικό δρόμο της πόλης, που βρίσκεται κοντά στον κινηματογράφο. Η προβολή της ταινίας έχει τελειώσει και ο ίδιος μαζεύει τις διαφημιστικές αφίσες των ταινιών από το δρόμο. Έπειτα, ετοιμάζει την προβολή της επόμενης εβδομάδας.
00:47:30:00
Ο ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΠΟΤΑΓΑΣ στην κινηματογραφική αίθουσα μιλάει για τη μεγάλη του αγάπη προς τον κινηματογράφο. Η ζωή του περιστρέφεται γύρω από αυτόν, ο οποίος αποτελεί το σημαντικότερο στοιχείο. Στη συνέχεια, τον βλέπουμε να αφαιρεί την ταμπέλα του θερινού κινηματογράφου και να αποχωρεί.
00:49:41:00
Τίτλοι τέλους. Εμφανίζονται τα ονόματα των συντελεστών της εκπομπής.
Θεματική Κατηγορία
ΕΡΓΑΣΙΑ
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΑΝΑΨΥΧΗ
Θεματικοί Όροι
επαγγέλματα, ιδιοκτήτης κινηματογράφου, βατσιμάνης, ναυτιλία, χώροι διασκέδασης
Αναφορές
ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΠΟΤΑΓΑΣ, κινηματογραφιστής
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ, αρχιτέκτονας
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ, ΠΑΓΚΡΑΤΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΛΛΑΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Έρευνα-Σκηνοθεσία:
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΤΡΩΝΗ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Βοηθός Παραγωγής:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Μοντάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΑΚΗΣ ΓΟΡΓΟΡΙΝΗΣ
Ηχολήπτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΤΡΩΝΗ
Βοηθός οπερατέρ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ευχαριστίες:
Τους φύλακες πλοίων:
ΔΙΟΝΥΣΗ ΓΚΙΩΝΗ
ΝΙΚΟ ΚΑΛΑΤΖΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΙΓΟΥΤΣΟ
Τους πλοιάρχους:
ΣΠΥΡΟ ΡΑΔΙΤΣΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΓΟΝΙΟΤΑΚΗ
ΕΥΣΤΡΑΤΙΟ ΜΑΛΑΤΖΗ
(Διευθυντή πλοιάρχων ΚΕΣΕΝ)
Τον υποπλοίαρχο:
ΓΙΑΝΝΗ ΒΡΑΧΛΙΩΤΗ
Τους φίλους:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΕΡΓΑΛΙΔΗ
ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ ΠΕΡΓΑΛΙΔΗ
ΦΑΙΔΩΝΑ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Εργαστήρια: CINETIC
COPYRIGHT ERT SA 1998
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:11:14
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009