Επεισόδιο:016
0000007167
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΣΤΙΓΜΩΝ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ. ΣΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΕΩΣ ΤΩΝ Η.Π.Α. ΣΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007167
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:016
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΣΤΙΓΜΩΝ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ. ΣΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΕΩΣ ΤΩΝ Η.Π.Α. ΣΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στο επεισόδιο που αναφέρεται στα γεγονότα του 1922 παρακολουθούμε πλάνα από την καταστροφή της ΣΜΥΡΝΗΣ, τα κύματα των προσφύγων να βαδίζουν στην ενδοχώρα της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ και να συρρέουν στα πλοία για να κατευθυνθούν στα νησιά του ΑΙΓΑΙΟΥ και τους πανηγυρισμούς των Τούρκων μετά την κατάληψή της πόλης. Σε κινηματογραφικά Επίκαιρα της ΑΜΕΡΙΚΗΣ όμως, παρακολουθούμε όχι την πραγματική εικόνα της Καταστροφής της ΣΜΥΡΝΗΣ, αλλά τη σκηνοθετημένη συμβολή της αμερικανικής δύναμης στην εκκένωση της πόλης. Επίσης, γίνεται αναφορά στο ραδιόφωνο, τον Τύπο και τις σκανδαλοθηρικές εφημερίδες αλλά και στα κινηματογραφικά Επίκαιρα της εποχής. Στα σημαντικά διεθνή γεγονότα παρουσιάζεται η Συμφωνία του ΡΑΠΑΛΛΟ μεταξύ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ και ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ (Απρίλιος 1922), ενώ γίνεται αναφορά στην άνοδο του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ-και κατά συνέπεια του Φασισμού-στην ΙΤΑΛΙΑ, στη συνεχή οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ και στην επεμβατική τους πολιτική στις χώρες της ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ. Στα καλλιτεχνικά νέα κυριαρχούν η οπερέτα και το βαριετέ στην ελληνική θεατρική σκηνή και το νέο αισθητικό κίνημα του σουρεαλισμού.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:50:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ».
00:00:53:00
ΣΜΥΡΝΗ, 25 Αυγούστου 1922. Πλάνα εποχής με πολεμικά πλοία ανοιχτά στη θαλάσσια περιοχή της ΣΜΥΡΝΗΣ.
00:00:59:00
Πλάνα εποχής από παράδοση τροφίμων στην περιοχή της ΣΜΥΡΝΗΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην κατάσταση που αντιμετώπιζε ο ελληνικός πληθυσμός της ΣΜΥΡΝΗΣ κάτω από τις νέες συνθήκες. Στον ήδη μεγάλο πληθυσμό, προστίθενται και οι πρόσφυγες από την ενδοχώρα της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ.
00:01:35:00
Πλάνα εποχής με πλοία στο λιμάνι της ΣΜΥΡΝΗΣ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η ελληνική στρατιά μετά την ήττα κατευθύνθηκε στη χερσόνησο της Ερυθραίας κοντά στη ΣΜΥΡΝΗ.
00:01:41:00
Πλάνα εποχής με τον ελληνικό στρατό. Ο αφηγητής αναφέρεται στην κατάσταση του στρατού και την απόφαση των υπευθύνων για υποχώρηση.
00:02:02:00
Πλάνα εποχής στο λιμάνι ΤΣΕΣΜΕ, απέναντι από τη ΧΙΟ, με κόσμο να περιμένει να επιβιβαστεί στα πλοία. Ο αφηγητής εξηγεί την κατάσταση του ελληνισμού της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ, που αναγκάζεται να εκπατριστεί.
00:02:13:00
Πλάνα εποχής με πλοία. Ο αφηγητής αναφέρεται στους λιγοστούς Έλληνες της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ που φεύγουν για την ΕΛΛΑΔΑ με αγγλικά, γαλλικά και αμερικανικά πλοία. Οι περισσότεροι πάντως Έλληνες δεν καταφέρνουν να επιβιβαστούν.
00:02:35:00
Πλάνα εποχής με γυναικόπαιδα στην προκυμαία. Ο αφηγητής περιγράφει τις φήμες για τις κινήσεις των Τούρκων.
00:02:45:00
ΣΜΥΡΝΗ, 27 Αυγούστου 1922. Η τουρκική εισβολή στη ΣΜΥΡΝΗ. Πλάνα με τον τούρκικο στρατό να εισβάλλει στη ΣΜΥΡΝΗ, καθώς ο αφηγητής περιγράφει το χρονικό της εισβολής.
00:02:57:00
ΣΜΥΡΝΗ, 30 Αυγούστου 1922. Η Καταστροφή της ΣΜΥΡΝΗΣ. Πλάνα εποχής με τη ΣΜΥΡΝΗ να καίγεται. Ο αφηγητής αναφέρει το χρονικό της Καταστροφής και κάνει λόγο για τις βιαιότητες εναντίον των Ελλήνων και των Αρμενίων.
00:03:37:00
Πλάνα εποχής με πλοία στην προκυμαία της ΣΜΥΡΝΗΣ και της πόλης να καίγεται. Ο αφηγητής μιλάει για τις προσπάθειες του κόσμου να ξεφύγει από τη λαίλαπα.
00:03:49:00
Πλάνα εποχής με τους Έλληνες της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ να προσπαθούν να ανέβουν στα πλοία και πλάνα μέσα στα πλοία. Ο αφηγητής αναφέρει πώς τους αντιμετώπιζαν τα συμμαχικά πλοία: γίνονται δεκτοί ελάχιστοι και αναγκάζονται να επιστρέψουν στην προκυμαία.
00:03:57:00
Πλάνα εποχής με κόσμο να προσπαθεί να ανέβει στα πλοία για να σωθεί από την Καταστροφή. Ο αφηγητής αναφέρει το αδιέξοδο που αντιμετώπιζε ο ελληνισμός.
00:04:02:00
Πλάνα εποχής στην παραλία της ΣΜΥΡΝΗΣ να καίγεται και με κόσμο στις βάρκες. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από την Καταστροφή, που αναφέρει ότι ήταν τόσοι οι πνιγμένοι ώστε «αν περπατήσει κανείς απάνω τους θα πάει στα καράβια».
00:04:53:00
Πλάνα εποχής στην παραλία της ΣΜΥΡΝΗΣ βράδυ, να καίγεται. Ο αφηγητής μιλάει για την Καταστροφή.
00:05:06:00
Πλάνα εποχής στη ΣΜΥΡΝΗ με Τούρκους να πανηγυρίζουν τη νίκη τους. Ο αφηγητής μιλάει για τους πανηγυρισμούς τους, με το κατέβασμα της ελληνικής σημαίας από κτήριο της ΣΜΥΡΝΗΣ και την έπαρση της τουρκικής.
00:05:25:00
Πλάνα εποχής με τη ΣΜΥΡΝΗ κατεστραμμένη. Ο αφηγητής μιλάει για το μέγεθος της καταστροφής: πυρπολήθηκαν 55. 000 σπίτια, όλοι οι ορθόδοξοι ναοί και πολλά σχολεία.
00:05:51:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ».
00:05:54:00
Φωτογραφίες και καρτ-ποστάλ εποχής από τη ΣΜΥΡΝΗ, πριν από την Καταστροφή. Ο αφηγητής περιγράφει την οικονομική και πολιτιστική και θρησκευτική ζωή στη ΣΜΥΡΝΗ, στα παράλια και στα περίχωρα, αναφέρεται στα σχολεία και στον ρόλο της Εκκλησίας και στην εκεί δεσπόζουσα θέση των Ελλήνων. Αναφορά στην Ευαγγελική Σχολή της ΣΜΥΡΝΗΣ και στους Συλλόγους της πόλης.
00:08:49:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ».
00:08:52:00
Πλάνα εποχής με καραβάνια προσφύγων στην τουρκική ενδοχώρα να κατευθύνονται προς τα παράλια του ΑΙΓΑΙΟΥ. Ο αφηγητής κάνει λόγο για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν από τους Τσέτες και τους Τούρκους στρατιώτες, για τους διωγμούς, τις αιχμαλωσίες και τις επιστρατεύσεις τους σε τάγματα εργασίας.
00:10:08:00
Πλάνα εποχής με πρόσφυγες σε βάρκες. Ο αφηγητής εξηγεί την προσπάθειά τους να φτάσουν στα ελληνικά νησιά.
00:10:15:00
Πλάνα εποχής με τους πρόσφυγες σε ελληνικό έδαφος. Ο αφηγητής αναφέρεται στην καινούρια αρχή που επιδιώκουν στη ζωή τους.
00:10:38:00
Πλάνα εποχής με καραβάνια προσφύγων στην τουρκική ενδοχώρα. Ο αφηγητής μιλάει για την κατάστασή τους και για την άγνοιά τους σχετικά με την αποχώρηση του ελληνικού στρατού.
00:11:49:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ».
00:11:51:00
Πλάνα εποχής σε ραδιοφωνικούς σταθμούς. Ο αφηγητής περιγράφει την καινούρια εφεύρεση, το ραδιόφωνο, που γίνεται απαραίτητο εξάρτημα κάθε σπιτιού, και κάνει λόγο για το BBC, που έχει το μονοπωλιακό δικαίωμα από το αγγλικό κράτος των ραδιοφωνικών εκπομπών με αντάλλαγμα την προσφορά προγραμμάτων κοινής ωφελείας.
00:12:53:00
Πλάνα εποχής με ένα ζευγάρι να ακούει ραδιόφωνο. Ο αφηγητής μιλάει για το ραδιόφωνο και για τις πωλήσεις ραδιοφώνων στην ΑΜΕΡΙΚΗ, που ανέρχονταν στο 1. 000. 000 συσκευών.
00:13:00:00
Πλάνα εποχής με ανθρώπους να ακούνε ραδιόφωνο.
00:13:17:00
Πλάνα εποχής με ραδιοφωνικές κεραίες. Ο αφηγητής αναφέρεται στη βιομηχανία της ραδιοφωνίας, τους καλλιτεχνικούς συμβούλους και τους εκδότες που «συμμαχούν» με το ραδιόφωνο, βλέποντας την ανάπτυξή του.
00:13:24:00
Πλάνα εποχής σε πόλη. Ο αφηγητής μιλάει για την πιθανή απειλή του ραδιόφωνου από τον Τύπο και για τη δυναμική του.
00:13:33:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΤΥΠΟΣ».
00:13:35:00
Πλάνα εποχής σε πόλη.
00:13:40:00
Πλάνα εποχής σε τυπογραφείο. Ο αφηγητής αναφέρεται στην κυκλοφορία των εφημερίδων και στο ότι δεν φοβάται τον ανταγωνισμό του ραδιοφώνου.
00:13:50:00
Πλάνα εποχής από εμπορικά σήματα αμερικανικών εφημερίδων.
00:13:57:00
Πλάνα εποχής με ρεπόρτερς να καταγράφουν τα γεγονότα. Ο αφηγητής εξηγεί πώς φτάνουν τα γεγονότα στο τυπωμένο χαρτί.
00:14:15:00
Πλάνα εποχής σε τυπογραφείο. Ο αφηγητής κάνει λόγο για τη μέσω του Τύπου διαμόρφωση της κοινής γνώμης και για το μυστικό της επιτυχίας του, αναφερόμενος στο κοινό γούστο στο οποίο πρέπει να προσαρμόζεται.
00:14:24:00
Πλάνα εποχής σε δρόμο. Οι εφημεριδοπώλες μοιράζουν εφημερίδες. Ο αφηγητής κάνει λόγο για τις σκανδαλοθηρικές εφημερίδες που κάνουν την εμφάνισή τους εκείνη την εποχή και που αναφέρονται σε εγκλήματα, παράνομους έρωτες, δημοσίων προσώπων, σκάνδαλα και οτιδήποτε άλλο μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις των εφημερίδων.
00:15:00:00
Πλάνα εποχής σε δρόμο. Ο αφηγητής μιλάει για τις συγχωνεύσεις στον χώρο των εφημερίδων στην ΑΜΕΡΙΚΗ παράλληλα με τις αυξήσεις των πωλήσεών τους. Αναφέρεται στους εκδότες «Βαρώνους του Τύπου», που αποκτούν τεράστια ισχύ.
00:15:19:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ».
00:15:22:00
Πλάνα εποχής με στιγμιότυπα λήψης πλάνων ταινίας. Ο κινηματογράφος μετατρέπεται σε βιομηχανία ψυχαγωγίας αλλά και πληροφόρησης. Ο αφηγητής αναφέρεται στο HOLLYWOOD και τη βιομηχανία του κινηματογράφου.
00:15:40:00
Πλάνα εποχής εξωτερικά από κινηματογραφική εταιρεία. Ο αφηγητής μιλάει για τους οπερατέρ των Επικαίρων και για την επεξεργασία των ταινιών πριν προβληθούν στις κινηματογραφικές αίθουσες.
00:15:44:00
Πλάνα εποχής σε κινηματογραφικό στούντιο. Ο αφηγητής μιλάει για τους οπερατέρ των Επικαίρων.
00:16:02:00
Πλάνα εποχής από αμερικανικά Επίκαιρα με θέμα την Καταστροφή της ΣΜΥΡΝΗΣ. Ο αφηγητής εξηγεί την οπτική γωνία που φτάνουν στον θεατή τα γεγονότα: αντί να παρουσιάζεται η φωτιά που κατέκαιγε τη ΣΜΥΡΝΗ και τα κύματα των προσφύγων, παρακολουθούμε τη συμβολή του αμερικανικού ναυτικού στην εκκένωση της πόλης.
00:17:09:00
Πλάνα εποχής από την πρώτη ομάδα baseball στο ΣΙΚΑΓΟ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ομάδα, που οι παίκτες της έχουν μακριά μαλλιά.
00:17:41:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΡΑΠΑΛΛΟ».
00:17:43:00
ΡΑΠΑΛΛΟ ΙΤΑΛΙΑΣ, Απρίλιος 1922. Πλάνα εποχής με πολιτικούς στην πόλη, καθώς ο αφηγητής περιγράφει τη διπλωματική συνεργασία της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ και της ΣΟΒΙΕΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ.
00:18:19:00
ΡΑΠΑΛΛΟ ΙΤΑΛΙΑΣ, 16 Απριλίου 1922. Πλάνα εποχής με τον ΛΕΝΙΝ στο ΡΑΠΑΛΛΟ. Ο αφηγητής αναφέρεται στη Συμφωνία των δύο κρατών: ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ και ΣΟΒΙΕΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ.
00:18:35:00
Πλάνα εποχής σε εμπορικό πλοίο. Ο αφηγητής αναφέρεται στις επιδιώξεις των δύο χώρων μέσα από τη Συμφωνία του ΡΑΠΑΛΛΟ. Στόχος τους ήταν να εξέλθουν από τη διπλωματική απομόνωση, μετά την ήττα της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την Επανάσταση στη ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ, και να αλληλοβοηθηθούν οικονομικά.
00:19:06:00
Πλάνα εποχής σε εργοστάσια στη ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ. Ο αφηγητής μιλάει για την ανόρθωση της οικονομικής κατάστασης και την εκβιομηχάνιση στη χώρα μετά τον εμφύλιο πόλεμο.
00:19:31:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΝΕΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΓΓΥΣ ΑΝΑΤΟΛΗ».
00:19:34:00
Πλάνα εποχής στο λιμάνι της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ. Ο αφηγητής κάνει λόγο για το καθεστώς της ουδέτερης ζώνης των ΣΤΕΝΩΝ, το οποίο αν παραβιάσουν οι Σύμμαχοι θα έχουν να αντιμετωπίσουν τον κεμαλικό στρατό, για τις σχέσεις του ανίσχυρου Σουλτάνου με τους Δυτικούς και για την πρόταση των Γάλλων να κάνουν παραχωρήσεις στους κεμαλικούς προκειμένου να αποφευχθεί ο πόλεμος.
00:20:15:00
Πλάνα εποχής με πολιτικούς. Ο αφηγητής μιλάει για την αντιμετώπιση του θέματος της ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ από τους Συμμάχους της Αντάντ, χωρίς να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους την ελληνική πλευρά.
00:20:30:00
Πλάνα εποχής με τον ναύαρχο ΜΠΡΙΣΤΟΝ. Ο αφηγητής εξηγεί τον ρόλο του στην περιοχή της ΤΟΥΡΚΙΑΣ και γενικότερα στη ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ. Ο ναύαρχος θεωρείται ως ο τοποτηρητής επί των σοβαρών οικονομικών αμερικανικών συμφερόντων στην ΤΟΥΡΚΙΑ και στη ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ.
00:20:37:00
Πλάνα εποχής με τα στρατεύματα κατοχής των Συμμάχων (Άγγλων και Γάλλων) στην ΤΟΥΡΚΙΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στους λόγους παραμονής τους στα ΣΤΕΝΑ. Μιλά επίσης για τη γεωγραφική θέση της ΤΟΥΡΚΙΑΣ, πλησίον πολλών πετρελαιοπαραγωγών χωρών της ΜΕΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ, στοιχείο που έχει ιδιαίτερη σημασία για τους Δυτικούς.
00:21:15:00
Πλάνα εποχής στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ. Ο αφηγητής εξηγεί την πολιτική των στρατευμάτων κατοχής: σύγκρουση ή συνδιαλλαγή με τον ΚΕΜΑΛ;
00:21:21:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ».
00:21:24:00
Πλάνα εποχής στους δρόμους του ΜΙΛΑΝΟΥ με οπαδούς του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ (BENNITO MUSSOLINI) να καίνε αριστερά έντυπα και από στρατιωτική παρέλαση. Ο αφηγητής αναφέρεται στις ενέργειες των οπαδών του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ, στην προπαγάνδα του για την αντιμετώπιση των κοινωνικών δυσκολιών, στην κοινωνική κρίση, στην πορεία του Φασισμού προς την εξουσία.
00:22:07:00
Πλάνα εποχής με Φασίστες να κατευθύνονται με κάθε μέσο στη ΡΩΜΗ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ιδεολογία αλλά και την ανομοιογένεια των υποστηρικτών του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ.
00:22:47:00
Πλάνα εποχής από τη συγκέντρωση των Φασιστών στη ΡΩΜΗ. Ο αφηγητής μιλάει για τον Ιταλό Βασιλιά ΒΙΚΤΩΡΑ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ και την απόφασή του να διορίσει τον ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ πρωθυπουργό αλλά και την απόφαση της Βουλής να του εκχωρήσει δικτατορική εξουσία για ένα χρόνο.
00:23:00:00
Πλάνα εποχής με τον ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ να παρακολουθεί στρατιωτική παρέλαση. Ο αφηγητής αναφέρεται στην εδραίωση του Φασισμού στην ΙΤΑΛΙΑ, που τη μετατρέπει σε έρμαιο του νέου καθεστώτος. Πλάνα με τον Βασιλιά να παρακολουθεί τις εκδηλώσεις που οργανώνονται για το καθεστώς.
00:23:47:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η. Π. Α. ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΦΟΡΟ».
00:23:50:00
Πλάνα εποχής σε εκτάσεις στην ΑΜΕΡΙΚΗ με καουμπόηδες. Ο αφηγητής αναλύει την οικονομική και κοινωνική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα.
00:24:06:00
Πλάνα εποχής με αγρότες στην ΑΜΕΡΙΚΗ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην εκβιομηχάνιση της αγροτικής παραγωγής, στην κοινωνική ανισότητα, αλλά και στον πλούτο της χώρας εκείνη την εποχή.
00:24:29:00
Πλάνα εποχής με αυτοκίνητα στην ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ. Ο αφηγητής μιλάει για την εμφάνιση των αυτοκινήτων.
00:24:33:00
Πλάνα εποχής στο νέο αμερικανικό όπλο, το αεροπλανοφόρο. Ο αφηγητής μιλάει για την αμερικανική εξωτερική πολιτική-που διέπεται από το δόγμα του απομονωτισμού-και τις δυνατότητες που της προσφέρει το νέο όπλο: να έχει ισότιμη θέση με τους Βρετανούς και τους Ιάπωνες και να επιβληθεί σε όλη την αμερικανική ήπειρο.
00:25:34:00
Πλάνα εποχής με τη Διώρυγα του ΠΑΝΑΜΑ. Ο αφηγητής εξηγεί τα αμερικανικά συμφέροντα και πώς αυτά πραγματοποιούνται με τη διάνοιξη της διώρυγας.
00:26:04:00
Πλάνα εποχής με στρατιώτες στη ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ. Ο αφηγητής μιλάει για το αντιαμερικανικό πνεύμα που έχει δημιουργηθεί στις μικρές δημοκρατίες των χωρών αυτών. Αναφέρεται στη επεμβατική πολιτική της ΑΜΕΡΙΚΗΣ στις χώρες αυτές, επιδιώκοντας την εδραίωση κυβερνήσεων που θα εξυπηρετούν τα συμφέροντά της. Η ΑΜΕΡΙΚΗ προσπαθεί να εκβιομηχανίσει τις χώρες αυτές και να τις ελέγξει οικονομικά.
00:26:49:00
Πλάνα εποχής με Αμερικάνους πολιτικούς και τον Πρόεδρο ΧΑΡΝΤΙΝΓΚ (WARREN HARDING). Ο αφηγητής μιλάει για την πολιτική τους. Η υποκρισία της αμερικανικής διπλωματικής πολιτικής θέλει τους πολιτικούς της να παρευρίσκονται στα αποκαλυπτήρια αγάλματος του ΣΙΜΟΝ ΝΤΕ ΜΠΟΛΙΒΑΡ (SIMON DE BOLIVAR).
00:27:07:00
Φωτογραφία εποχής με Αμερικάνους στρατιώτες στη ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ. Ο αφηγητής αναφέρει τη συμπεριφορά τους απέναντι στους ιθαγενείς.
00:27:17:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΖΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ».
00:27:20:00
Πλάνα εποχής σε ατελιέ μόδας. Ο αφηγητής μιλάει για τις επιδείξεις μόδας.
00:27:51:00
Πλάνα εποχής σε μεγαλούπολη με την κίνηση στους δρόμους και τοιχοκολλημένη διαφήμιση. Ο αφηγητής μιλάει για τις νέες κοινωνίες μαζικής κατανάλωσης, κάνοντας λόγο και για τη μόδα. Πλάνα από επίδειξη μόδας.
00:28:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΚΜΗ ΤΗΣ ΟΠΕΡΕΤΤΑΣ».
00:28:57:00
Φωτογραφίες εποχής από το ελληνικό θέατρο και από θεατρικές παραστάσεις. Ο αφηγητής αναφέρεται στο ανέβασμα παραστάσεων βαριετέ και οπερέτας, κάνοντας λόγο για την προσφορά τους στο φιλοθεάμον και φιλόμουσο κοινό. Η επιθεώρηση έχει εκπέσει, καθώς η πραγματικότητα είναι πολύ δυσάρεστη για να αποτελέσει υλικό θεατρικό.
00:30:13:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΛΑΪΚΑ ΕΝΤΥΠΑ».
00:30:15:00
Πλάνα με περιοδικά εποχής, όπως «Πειρασμός», «Σφαίρα», «Παρνασσός». Ο αφηγητής περιγράφει τα σχετικά με την εικονογράφηση και τη σκανδαλοθηρική θεματολογία τους.
00:31:05:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΣ».
00:31:07:00
Φωτογραφίες εποχής και αγγλόφωνο έντυπο που αναφέρεται στο κίνημα του Σουρεαλισμού. Ο αφηγητής εξηγεί σχετικά με το κίνημα του γαλλικού Σουρεαλισμού, τις αισθητικές του αρχές, τις επιδιώξεις και τους εκπροσώπους του.
00:31:16:00
Πλάνα από ταινίες εποχής. Ο αφηγητής συνεχίζει να εξηγεί τι αντιπροσωπεύει ο Σουρεαλισμός στη ζωή και την τέχνη. Αναφέρει τη γαλλική ομάδα του Νταντά (Dada): ΑΡΑΓΚΟΝ (LUIS ARAGON), ΜΠΡΕΤΟΝ (ANDRE BRETON), ΕΛΙΑΡ (PAUL ELUARD), ΠΕΡΕ (BENJAMIN PERET).
00:33:51:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
ΑΠΟΣΤ. ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθεσία:
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο:
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Κείμενα:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΣΤΑΡΗΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΣΑΜΠΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΛΩΡΟΣ
Τ. ΤΣΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
Ειδικοί Συνεργάτες:
ΡΕΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Π. ΠΑΠΑΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΣΑΡΔΟΥ
Βοηθοί Ερευνητές:
ΤΙΤΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Μουσική επιμέλεια:
ΚΑΙΤΗ ΓΚΙΛΗ-ΑΛΕΞΙΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Τρυκέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Οπερατέρ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Επιμέλεια Εικόνας:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
SKLAVIS STUDIO
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΑΡΙΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
Τελεσινέ:
ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΡΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΓΑΛΑΚΗ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΖΑΪΜΑΚΗΣ
Ευχαριστίες:
ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΑΚΥΛΑ ΜΗΛΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΧΡΙΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:35:47:08
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009