0000007160
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ συνομιλεί με τον ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ στη Ρώμη, όπου ζει και εργάζεται από το 1956.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007160
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΖΩΓΡΑΦΟ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1988
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ συνομιλεί με τον ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ στη Ρώμη, όπου ζει και εργάζεται από το 1956.
Περιγραφή Περιεχομένου
O ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ συναντά τον ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ στο σπίτι του στη Ρώμη, όπου και διαμένει μόνιμα από το 1956. Μέσα από τη συνομιλία τους ξεδιπλώνονται οι απόψεις του Γ. ΚΟΥΝΕΛΛΗ για την κουλτούρα και την τέχνη. Εμβληματική φυσιογνωμία της arte povera, o ζωγράφος αναφέρεται στην αγάπη του για τον ΒΑΝ ΓΚΟΝΓΚ και στους λόγους για οποίους έφυγε από την Ελλάδα το 1955 και επέλεξε την Ιταλία ως τόπο διαμονής του. Αυτοαποκαλείται «κατασκευαστής εικόνων», αναφέρεται στα υλικά που χρησιμοποιεί (κάρβουνο, χρυσό, φωτιά, ατσάλι, ζωντανά άλογα) για να αποδώσει τις ιδέες του και αποκωδικοποιεί το νόημα συγκεκριμένων έργων του, αποκαλύπτοντας την οπτική του απέναντι στην τέχνη. Μεταξύ άλλων σχολιάζονται έργα του που παρουσιάστηκαν σε εκθέσεις στο Σικάγο και στο Μπορντό, ενώ γίνεται αναφορά σε κάποιες θεατρικές του δουλειές στην Ιταλία, όπου εφάρμοσε τις αντιλήψεις του περί τέχνης σε επίπεδο σκηνογραφίας.
Πλάνο σε κεντρικό σημείο της ΡΩΜΗΣ. Μπροστά σε ένα κτήριο βρίσκεται το άγαλμα ενός μικρού ελέφαντα. Στη βάση του στέκονται ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ και ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ και συζητούν για τους σχεδιαστές και την ιστορία αυτού του δημιουργήματος του ΡΑΦΑΕΛΟ και του ΜΠΕΡΝΙΝΙ.
00:01:16:00
Τίτλοι έναρξης.
00:01:46:00
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ και ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ συνομιλούν, ενώ περπατούν σε δρόμους και στενάκια της ΡΩΜΗΣ που ζει και εργάζεται ο ζωγράφος. Φτάνουν στο σπίτι του καλλιτέχνη συζητώντας για ό, τι ώθησε το ζωγράφο να επιλέξει τόπο κατοικίας και τρόπο έκφρασης. Πλάνο από το εξωτερικό του σπιτιού στο οποίο και διαμένει. Τους υποδέχεται μια κυρία και προχωρούν στο εσωτερικό του.
00:04:09:00
Εναλλαγή εικόνων από το εσωτερικό του σπιτιού του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ. Διακρίνονται πολλά έργα του. Ακούγονται οι κουβέντες των δυο συνομιλητών που περιστρέφονται στις αιτίες που «έδιωξαν» το ζωγράφο από την Ελλάδα και η αναζήτηση της σχέσης με τον ΒΑΝ ΓΚΟΝΓΚ (VAN GOGH).
00:05:04:00
Οι ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ και ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ βρίσκονται στο καθιστικό του σπιτιού του ζωγράφου καθισμένοι αντίκρυ. Καπνίζουν και συνομιλούν. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ εξηγεί για ποιο λόγο επέλεξε να ζήσει στη Δύση και όχι στην Ανατολή.
00:07:35:00
Πλάνα από κτίρια και γωνιές της ΡΩΜΗΣ. Ακούγεται ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ που εξηγεί ότι η έλξη ενός Έλληνα για την ΙΤΑΛΙΑ έχει δυο αναφορές: η πόλις κράτος και η ιδέα της μνημειακής αρχιτεκτονικής.
00:08:31:00
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ κάθεται στον καναπέ του σπιτιού του και καπνίζει. Συζητά με τον ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟ τον οποίο ακούμε να ρωτά, αν έφυγε από την Ελλάδα συνεχίζοντας μια συνήθεια που ήθελε τους Έλληνες να φεύγουν προς την ΙΤΑΛΙΑ για να συνεχίσουν τη δημιουργική τους προσπάθεια. Κατά τη διάρκεια της απάντησης εναλλαγή πλάνων ανάμεσα στους δυο συνομιλητές αλλά και πλάνα σε διακοσμητικές λεπτομέρειες του σπιτιού. Εναλλαγή πλάνων που παρουσιάζουν αγάλματα που στολίζουν την πόλη της ΡΩΜΗΣ.
00:10:28:00
Ο ζωγράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ, ενώ κινείται σε κάποιο μικρό δρομάκι το οποίο καταλήγει σε μια αίθουσα που βρίσκονται έργα του. Πλάνα κάποιων από τα έργα του. Εξηγεί γιατί θεωρεί τον εαυτό του ζωγράφο αν και δεν κάνει πίνακες. Ο ίδιος ονομάζει τον εαυτό του «κατασκευαστή εικόνων».
00:11:36:00
Πλάνο του ΜΠΡΟΥΝΟ ΚΟΡΡΑ, τεχνοκριτικού, που βρίσκεται καθισμένος σε καναπέ κάποιου καθιστικού. Αναφέρεται στις θέσεις που ο ζωγράφος είχε υποστηρίξει για το έργο του, τον τρόπο που «η μορφή» γίνεται αντιληπτή, τη σχέση της με την ιστορία, την παρουσίαση των έργων του με τους αριθμούς και τα γράμματα, για την πορεία του καλλιτέχνη και «την πορεία εικονογράφησης του υλικού». Παρεμβάλλονται πλάνα του ίδιου με συνεργάτη του μέσα στο χώρο που εκτίθενται τα έργα του.
00:13:36:00
Ενώ παρακολουθούμε πλάνα από τον χώρο στον οποίο εκτίθενται έργα του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ και εκείνος να περιδιαβαίνει τους χώρους του, ο ζωγράφος απαντά σε ερώτηση του ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ για το έργο του ΠΙΚΑΣΟ, «ΟΙ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΕΣ ΤΗΣ ΑΒΙΝΙΟΝ».
00:13:58:00
Τα πλάνα εναλλάσσονται στο χώρο της έκθεσης και στο σαλόνι του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ. Μια γυναίκα βρίσκεται στο σαλόνι χαϊδεύοντας ένα σκύλο και παρακολουθεί τη συζήτηση των δυο αντρών. Ο ζωγράφος συζητά με τον ΒΑΣΙΛΙΚΟ για την παρουσία του δόγματος στην τέχνη της ζωγραφικής, για την επέμβασή του στο χώρο και την ιδεολογική αξία που εκείνος δίνει στο χώρο, για τη σχέση του με τα ιδεολογικά σχήματα της εποχής μας.
00:15:02:00
Στο καθιστικό του σπιτιού του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ βρίσκεται ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ και μια γυναίκα που παρακολουθεί τη συζήτηση χαϊδεύοντας ένα σκύλο από τον απέναντι προς αυτούς καναπέ. Ο ζωγράφος εκφράζει την άποψη του για τη διαφορά, αν υπάρχει, μεταξύ ζωγραφικής και γλυπτικής. Διατυπώνει την άποψη πως ο κόσμος έχει μια ακαδημαϊκή εικόνα της τέχνης και για αυτό διαχωρίζει αυτές τις δυο εκφράσεις. Κοντινά πλάνα μόνο της γυναίκας με το σκύλο, ενώ ακούμε την απάντηση του καλλιτέχνη. «ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΞΙΑ, ΑΝ ΔΕ ΔΟΘΕΙ ΑΞΙΑ».
00:16:32:00
Εναλλαγή εικόνων με έργα του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ.
00:16:51:00
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ συνομιλώντας με το ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟ από τα καθιστικό του σπιτιού του διατυπώνει την άποψή του για την παρουσία του ΟΥΜΑΝΙΣΜΟΥ και της ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ στην τέχνη και στα έργα του.
00:18:09:00
Εναλλαγή εικόνων με έργα του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ. Ακούγεται ο ίδιος να εξηγεί την παρουσία του ΚΑΡΒΟΥΝΟΥ, της ΦΩΤΙΑΣ, της ΠΕΤΡΑΣ και του ΧΡΥΣΟΥ ως υλικά και ως λειτουργία. Η παρουσία του ΥΨΟΥΣ μιας ΠΟΡΤΑΣ, ενός ΠΑΡΑΘΥΡΟΥ και οι ανθρωπιστικές αξίες που περιγράφουν. Γίνεται λόγος για την ARTE POVERA που πολλοί χαρακτηρίζουν ότι διακρίνει το έργο του. Εξηγεί την παρουσία ζωντανών ΑΛΟΓΩΝ σε μια έκθεσή του, την έννοια της ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ως την εικόνα των ΘΕΜΕΛΙΩΝ και τις ιδέες που σηματοδοτούν.
00:21:17:00
Εναλλαγή πλάνων ανάμεσα στον ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ και το ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟ. Μιλούν για την παρουσία ΑΡΙΘΜΩΝ και των ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ, παρεμβάλλονται πλάνα με έργα του που εικονίζουν αυτές τις εικόνες.
00:21:41:00
Οι δυο συνομιλητές, ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ και ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ συζητούν στο σαλόνι του καλλιτέχνη. Αναφέρονται στην παρουσία ΘΡΑΥΣΜΑΤΩΝ στα έργα του, «ως αξία που έχασε την ιδέα της ολοκληρώτητος». Παρεμβάλλονται πλάνα με έργα του. Γίνεται λόγος για την έννοια της ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ως αισθητικός κανόνας, αλλά και ως άποψη του ΚΟΥΝΕΛΛΗ.
00:24:21:00
Οι δυο συνομιλητές, ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ και ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ συζητούν στο σαλόνι του καλλιτέχνη για την παρουσία ΜΑΛΛΙΟΥ ΠΡΟΒΑΤΟΥ, ΣΙΔΕΡΟΥ (ΑΡΧΕΓΟΝΑ ΥΛΙΚΑ) σε έργα του και τον τρόπο που ο θεατής τα αντιλαμβάνεται στη νέα τους διάσταση. Ο ζωγράφος μιλά για την παρουσία των ΧΡΩΜΑΤΩΝ και το ρόλο τους. Μιλά για τη ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ άποψη στα έργα του και εξηγεί τη θέση του ότι «δε ζωγραφίζω γιατί δε μιμούμαι». Πλάνο του όταν σχεδιάζει και αναφορά στη φιλοσοφική άποψη της ΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ.
00:27:57:00
Πλάνο του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ. Απαντά σε ρώτημα σχετικά με την καλλιτεχνική του παρουσία, ως κίνημα στην τέχνη.
00:29:10:00
Πλάνο του ΜΠΡΟΥΝΟ ΚΟΡΡΑ, τεχνοκριτικού, που βρίσκεται καθισμένος σε καναπέ κάποιου καθιστικού. Αναφέρεται στην παρουσία της ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗΣ που επισημαίνεται στο έργο του, το οποίο χαρακτηρίζεται «από μια αδιάκοπη πάλη του πάθους με τα σημεία».
00:30:20:00
Πλάνο του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ στο καθιστικό του απέναντι από το συνομιλητή του να απαντά σε ερώτηση σχετική με την ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ στο έργο του. Παρουσιάζεται ένα έργο του καλλιτέχνη, το οποίο ο ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ζητά περισσότερες λεπτομέρειες.
00:31:24:00
Πλάνο των δυο συνομιλητών που είναι καθισμένοι στο καθιστικό, τραβηγμένο από κάποιο σημείο του σπιτιού. Παρουσιάζεται το ίδιο έργο, ΕΠΙΧΡΥΣΟΣ ΤΟΙΧΟΣ με ΠΟΡΤ ΜΑΝΤΟ και ΚΑΠΕΛΟ και ο καλλιτέχνης εξηγεί τι εικονίζει μέσα από τα σύμβολά του.
00:32:16:00
Εναλλαγές πλάνων ανάμεσα στον ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ, έργα του και χώρους που διεξήχθησαν εκθέσεις του στο ΣΙΚΑΓΟ. Ο καλλιτέχνης μιλά για αυτές τις εκδηλώσεις που οργάνωσε και αυτά που θέλησε να καταδείξει.
00:33:46:00
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ καθισμένος στον καναπέ του κρατά μια μεγάλη φωτογραφία στην οποία εικονίζεται χώρος από την έκθεση στο ΣΙΚΑΓΟ. Εξηγεί σχετικά με το έργο που εικονίζεται. Βλέπουμε ταυτόχρονα το έργο αυτό αλλά και άλλα που παρουσιάστηκαν σε αυτή την έκθεση.
00:36:36:00
Παρουσιάζεται ο οδηγός της εκθέσεως του ΣΙΚΑΓΟΥ.
00:36:58:00
Πλάνο στο καθιστικό του σπιτιού του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ. Στον καναπέ δίπλα του κάθεται ο γιος του, ΔΑΜΙΑΝΟΣ. Παρακολουθούμε φωτογραφίες με έργα του και ο καλλιτέχνης περιγράφει κάποια από αυτά που έχει κάνει στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, στη ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ.
00:40:18:00
Πλάνο των δυο συνομιλητών που είναι καθισμένοι απέναντι και στο τραπέζι που είναι ανάμεσά τους βρίσκονται διασκορπισμένες φωτογραφίες έργων του. Στο πλάνο αποκαλύπτεται μια άλλη οπτική του καθιστικού στο οποίο υπάρχουν και έργα του ΚΟΥΝΕΛΛΗ. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ κρατώντας τον οδηγό της έκθεσης του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ στη ΜΠΟΡΝΤΟ (BORDEAUX) ζητά να του ερμηνεύσει την παρουσία μιας «ΚΟΚΚΙΝΗΣ ΤΟΜΗΣ» και ο καλλιτέχνης εξηγεί ότι πρόκειται για την επιθυμία του να «θυμίσει» την παρουσία του ΛΑ ΤΟΥΡ στη ΓΑΛΛΙΑ. Παρακολουθούμε πλάνα φωτογραφιών και σλάιντς έργων του από αυτή την έκθεση. Κλείνοντας μιλούν για την πρόθεση ή όχι του καλλιτέχνη να παραδοθούν τα έργα του στην αιωνιότητα και την παρουσία του «ΑΙΩΝΙΟΥ» στην τέχνη.
00:44:19:00
Πλάνο του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ στο καθιστικό του. Μιλά για τις δουλείες που έχει κάνει στο θέατρο (ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΜΠΕΤΙ, ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΒΕΝΕΤΙΑΣ). Περιγράφει το χαρακτήρα που διακρίνει αυτές τις εργασίες και τις συνθήκες που τις «γέννησαν» αλλά και τον ίδιο ως άνθρωπο του θεάτρου. Παρουσιάζονται φωτογραφίες από αυτά τα έργα του και ο ίδιος περιγράφει το ρόλο των ανθρώπων και των αντικειμένων.
00:50:53:00
Πλάνο των ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ και ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΝΕΛΛΗ καθισμένους απέναντι σε ένα τραπέζι. Διακρίνονται προσωπικά αντικείμενα και έργα του καλλιτέχνη. Οι συνομιλητές αναφέρονται σε στοιχεία της βιογραφίας του ΚΟΥΝΕΛΛΗ και τις αναμνήσεις του από την ΕΛΛΑΔΑ, αφού ζει μόνιμα στο εξωτερικό. Πλάνο του ΚΟΥΝΕΛΛΗ να περιγράφει συγκινημένος αυτές του τις αναμνήσεις και να ταυτίζει το «ΓΥΡΙΣΜΟ» με το ΜΕΛΛΟΝ και την ΙΘΑΚΗ. Παραθέτει την άποψη ότι η ΓΥΝΑΙΚΑ είναι Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ, ο ΑΝΤΡΑΣ είναι ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΥΣ.
00:56:33:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ, ζωγράφος, arte povera, ζωγραφική
Αναφορές
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ, συγγραφέας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΕΛΛΗΣ, ζωγράφος
ΜΠΡΟΥΝΟ ΚΟΡΡΑ, τεχνοκριτικός
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΙΤΑΛΙΑ, ΡΩΜΗ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΜΑΙΡΗ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ
Επιμέλεια-Παρουσίαση:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ
Υπεύθυνος Παραγωγής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΪΤΑΝΟΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης :
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΚΟΒΒΑΝΤΖΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
GIANFRANCO MAIOLETTI
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΡΙΑΡΑΚΗΣ
Ηχοληψία:
PIERRO PARISI
Μιξάζ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Τελεσινέ:
ΓΙΟΥΛΗ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ
Βίντεο Εγγραφή:
ΠΕΤΡΟΣ ΣΟΥΡΗΣ
Μετάφραση-Υποτιτλισμός:
ΕΦΗ ΚΑΛΛΙΦΑΤΙΔΟΥ
Συνεργάστηκε:
ΑΡΧΟΝΤΩ ΚΡΗΤΙΚΟΥ
Τρυκέζα:
ΕΛΛΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κοπή Αρνητικού:
ΕΛΕΝΗ ΜΟΣΧΟΝΗ
Εκτύπωση τελικής κόπιας:
Αφοι ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΙ
Βοηθός οπερατέρ:
GIOVANNI MAIOLETTI
Τίτλοι:
ΕΙΡΗΝΗ ΦΑΤΟΥΡΟΥ
Ήταν μια παραγωγή
του Τμήματος Ειδικών Εκπομπών
© ΕΤ1-1988
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:57:31:21
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009