Επεισόδιο:001
0000007081
Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΤΥΠΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΞΗΓΕΙ ΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΡΑΚΤΗ ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΡΛΑΜΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΑΝΕΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑ, ΤΗ ΛΙΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΧΑΛΚΟΓΡΑΦΙΑ. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΤΟ ΖΩΓΡΑΦΟ ΣΤΕΦΑΝΟ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007081
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΤΟ
Επεισόδιο:001
Χρονολογία Παραγωγής
1988
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΤΥΠΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΞΗΓΕΙ ΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΡΑΚΤΗ ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΡΛΑΜΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΑΝΕΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑ, ΤΗ ΛΙΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΧΑΛΚΟΓΡΑΦΙΑ. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΤΟ ΖΩΓΡΑΦΟ ΣΤΕΦΑΝΟ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ επιμελείται τα τέσσερα επεισόδια της σειράς με τίτλο «ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», μέσα από τα οποία μας παρουσιάζει την εξέλιξη της ελληνικής χαρακτικής. Στο πρώτο επεισόδιο εισάγει τους τηλεθεατές στην έννοια των τυπωμάτων και εξηγεί τη σημασία τους στη διάσωση της μορφής των πρώτων μοναστηριών του ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ. Η παρουσία του χαράκτη ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΡΛΑΜΟΥ και των τεχνικών του συμβάλλει στην προβολή ανάλογων τεχνικών της ξυλογραφίας, της λιθογραφίας και της χαλκογραφίας. Η παρουσία ενός νέου ζωγράφου, του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ, εν ώρα δημιουργίας, δίνει το έναυσμα να ακουστούν οι δυνατότητες των σύγχρονων καλλιτεχνών για πειραματισμό.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:19:00
Πλάνο του ΜΑΝΟΥ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ να είναι καθισμένος σε σαλόνι. Μπροστά του έχει ένα τραπέζι πάνω στο οποίο διακρίνουμε μερικές σελίδες από λευκά χαρτιά και κάποιες ξύλινες σφραγίδες. Μιλά για την ιδέα να δημιουργούνται αντίτυπα από κάποια μήτρα και τη δημιουργία των πρώτων εγχάρακτων γραμμάτων. Κάνει επίδειξη των δυνατοτήτων που παρέχει μια τέτοια ξύλινη σφραγίδα.
00:01:35:00
Εναλλαγή πλάνων με τίτλους που εμφανίζονται τα ονόματα των συντελεστών. Αυτά είναι τυπώματα πάνω σε λευκά χαρτιά από σφραγίδες που ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ βάζει πάνω τους.
00:02:11:00
Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ στέκεται μπροστά σε κάποιο πετρόχτιστο οίκημα και παραθέτει ιστορικές πληροφορίες σχετικά με την παρουσία και χρήση των πρώτων χαρακτικών σφραγίδων σε εργαστήρια του 18ου αι. στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ.
00:02:41:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν τυπώματα εγχάρακτων εικόνων (εικόνες των φτωχών). Ταυτόχρονα, ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ παρουσιάζει την ιστορική παρουσία αυτών των εικόνων σε χριστιανικές πόλεις και τη χρησιμότητά τους.
00:03:36:00
Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ στέκεται μπροστά σε κάποιο πετρόχτιστο οίκημα και εξηγεί την αισθητική και θεματολογία των τυπωμάτων αυτών, τη χρήση τους ως πληροφοριακό μέσο της εποχής.
00:04:14:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν τυπώματα εγχάρακτων εικόνων (εικόνες των φτωχών). Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ εξηγεί πως η μελέτη αυτών των τυπωμάτων δίνει πληροφορίες για τη μορφή και το μέγεθος που είχαν οι πρώτες μονές του ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ.
00:04:44:00
Πλάνα τυπωμάτων του 14ου αιώνα. Ο αφηγητής παρουσιάζει τα μονόφυλλα ή δίφυλλα αυτά τυπώματα και παραθέτει τις πληροφορίες του για τους τόπους που βρέθηκαν και την προσφορά της ΝΤΟΡΥ ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΥ και του ΠΑΥΛΟΥ ΜΥΛΩΝΑ στον εντοπισμό, την ανάδειξη και την αξιοποίηση αυτών των έργων.
00:06:00:00
Στο πλάνο το βιβλίο «ΑΘΩΣ» του ΠΑΥΛΟΥ ΜΥΛΩΝΑ, καθηγητή και αρχιτέκτονα. Αυτό κυκλοφόρησε το 1963 για τον εορτασμό της χιλιετηρίδας του ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ. Εμφανίζεται το βιβλίο και ανοιχτό με ευδιάκριτες τις αφιερώσεις προς τον κάτοχό του. Ο αφηγητής παραθέτει πληροφορίες που αφορούν στο περιεχόμενό του.
00:06:24:00
Πλάνο μιας ξύλινης εγχάρακτης προσωπογραφίας. Ο αφηγητής μεταφέρει σκέψεις του ΠΑΥΛΟΥ ΜΥΛΩΝΑ για τη σπουδαιότητα και τη χρήση που έτυχαν οι πληροφορίες που αυτά τα τυπώματα έδωσαν.
00:06:32:00
Πλάνα από το βιβλίο και τα χαρακτικά που αυτό περιέχει, περιγράφοντας στις σελίδες του μονές του Αγίου Όρους. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από τις σκέψεις του ΠΑΥΛΟΥ ΜΥΛΩΝΑ για αυτό το βιβλίο του.
00:06:56:00
Πλάνο στο εξωτερικό ενός χριστιανικού ναού.
00:07:14:00
Εναλλασσόμενα πλάνα που παρουσιάζουν σειρά χαρακτικών, κυρίως λιθογραφίες. Σε αυτές είτε διακρίνονται προσωπικότητες της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 είτε στιγμές από τον αγώνα των Ελλήνων κατά των ΤΟΥΡΚΩΝ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις περίφημες λιθογραφίες των Βαυαρών, του Έλληνα ΙΑΤΡΙΔΗ αλλά και στα ευρωπαϊκά εργαστήρια (ΛΥΩΝ, ΠΑΡΙΣΙ) όπου τύπωναν έγχρωμες λιθογραφίες τους ο ΒΡΥΖΑΚΗΣ, ο ΧΕΛΜΗΣ κ. ά.
00:08:29:00
Πλάνο του χαράκτη ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ να είναι καθισμένος στο γραφείο του εργαστηρίου του και να σχεδιάζει. Ταυτόχρονα ακούγεται ο αφηγητής αλλά και ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ που παρουσιάζουν το θέμα-ερώτηση με το οποίο εκείνος θα καταπιαστεί και θα παρουσιάσει τις φάσεις που ακολουθούνται για να φτιαχτεί μια ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑ, από το σχέδιο έως το οριστικό τύπωμα.
00:08:59:00
Πλάνο του χαράκτη ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ στο εργαστήριό του. Αναφέρεται σε μαρτυρίες του ΚΕΦΑΛΛΗΝΟΥ και όσων άλλων σημαντικών τα διδάγματα μπορεί να διακρίνει κάποιος μέσα από τα λόγια του.
00:09:47:00
Εναλλαγή πλάνων με έργα του ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ. Ακούγεται ο ίδιος αλλά και ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ να παραθέτουν τα διδάγματα του ΚΕΦΑΛΛΗΝΟΥ.
00:10:50:00
Πλάνο μακρινό στους δύο συνομιλητές που βρίσκονται μέσα στο εργαστήριο του ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ. Διακρίνεται η τζαμαρία μπροστά στην οποία είναι το γραφείο του χαράκτη που βρίσκονται οι δύο συνομιλητές καθισμένοι και συζητούν, καθώς και αντικείμενα και έργα του. Το πλάνο προσεγγίζει τους συνομιλητές καθώς ο ΒΑΡΛΑΜΟΣ αναφέρει ότι κάνοντας χαρακτική κάνουμε τη «μετάφραση» του έργου και εξηγεί.
00:11:39:00
Ο ΒΑΡΛΑΜΟΣ εξηγεί τη θέση του ότι η χαρακτική είναι «μετάφραση» του έργου. Διατυπώνει τη διαφορά στο έργο ενός ζωγράφου από ένα χαράκτη. Ενώ μιλά και εξηγεί τον τρόπο της δουλειάς του αλλά και άλλων σύγχρονων χαρακτών σχετικά με την ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑ, παρακολουθούμε πλάνα του όταν σχεδιάζει και διαμορφώνει ένα ζωγραφικό έργο του σε χαρακτικό. Παρουσιάζει το δικής του επινόησης πιεστήριο και τέλος βλέπουμε το παραγόμενο από αυτό έργο τέχνης.
00:16:41:00
Εναλλαγή πλάνων από έργα του, προϊόντα ξυλογραφίας. Ο ΒΑΡΛΑΜΟΣ μιλά με τον ΜΑΝΟ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ για τις δυνατότητες που πιεστηρίου του.
00:17:49:00
Πλάνο του χαράκτη ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ στο γραφείο του να απαντά σε ερώτηση του ΜΑΝΟΥ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ για τη ΧΑΛΚΟΓΡΑΦΙΑ. Αναφέρει ότι ο τρόπος που εργάζεται κάποιος σε αυτήν είναι ο αντίστροφος από την ξυλογραφία. Στην ξυλογραφία παίρνουμε το τύπωμα από την επιφάνεια του χαρακτικού, ενώ στη ΧΑΛΚΟΓΡΑΦΙΑ από το βάθος του. Παρεμβάλλονται πλάνα με εργαλεία, το πιεστήριο αλλά και το χαράκτη να εργάζεται και να εμφανίζει ένα έργο, αποτέλεσμα των εργασιών που μόλις έχει περιγράψει. Πρόκειται για ένα αποτύπωμα χαλκογραφίας με τη μορφή του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ.
00:21:11:00
Πλάνο του χαράκτη ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ στο γραφείο του. Εξηγεί τη βιομηχανική χρήση τόσο της χαλκογραφίας όσο και της λιθογραφίας στη σύγχρονη μορφή του offset.
00:21:46:00
Πλάνα που εναλλάσσονται ανάμεσα στον ΜΑΝΟ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ και τον ΣΤΕΦΑΝΟ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ, ένα νέο ζωγράφο. Αρχικά, ο πρώτος μιλά για τις δυνατότητες που έχουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες να πειραματιστούν αλλά και για το πρόβλημα ύπαρξης εργαστηρίων χαρακτικής στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα και στη συνέχεια περιγράφει τη δημιουργία του καλλιτέχνη που η δουλειά του εξελίσσεται στα πλάνα μας.
00:22:33:00
Πλάνα του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ να οξειδώνει και να επεξεργάζεται το χαρακτικό του. Στη συνέχεια, τον παρακολουθούμε στο πιεστήριο, όπου με τη βοήθεια του ειδικού παρουσιάζει το τύπωμά του.
00:25:14:00
Πλάνα που παρουσιάζουν έγχρωμα έργα-τυπώματα του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ. Ο αφηγητής μιλά για τη θεματογραφία και την αισθητική προσέγγιση του καλλιτέχνη.
00:25:51:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΒΑΡΛΑΜΟΥ και του ΜΑΝΟΥ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ. Βρίσκονται καθισμένοι αντικριστά στο γραφείο του ΒΑΡΛΑΜΟΥ μέσα στο εργαστήρι του μπροστά στη μεγάλη τζαμαρία. Ο καλλιτέχνης παραθέτει το δίδαγμα της μοντέρνας τέχνης: «σημασία έχει τι λέει το εργόχειρο», τη σημασία της τεχνικής και τη δυνατότητα που η χαλκογραφία δίνει για την άπειρη παραγωγή αντιτύπων.
00:27:33:00
Τίτλοι τέλους του Α μέρους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Παρουσιαστές:
ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Σκηνοθεσία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΜΙΡΖΑΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ
Κείμενα:
ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΡΟΒΗΣ
Ηχολήπτης:
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΡΟΥΞΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΙΑΣ
Φωτογραφία:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΙΔΗΣ
Επιμέλεια εκπομπής:
ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΝΑΡΔΑΤΟΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:27:42:24
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009