ΟΙ ΕΙΚΟΣΑΡΗΔΕΣ ΣΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ
0000006990
Το συγκεκριμένο επεισόδιο εξετάζει το ζήτημα της συγκρότησης της νεανικής ταυτότητας στον 20ό αιώνα. Παρουσιάζονται από τις αρχές του αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του ‘90 ο τρόπος ζωής και διασκέδασης ανά γενιά, οι συνήθειες, τα νεανικά ρεύματα, οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής κοινωνίας και οι συμπεριφορές που χαρακτήρισαν τους νέους της Ελλάδας του 20ού αιώνα.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006990
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΟΙ ΕΙΚΟΣΑΡΗΔΕΣ ΣΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Το συγκεκριμένο επεισόδιο εξετάζει το ζήτημα της συγκρότησης της νεανικής ταυτότητας στον 20ό αιώνα. Παρουσιάζονται από τις αρχές του αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του ‘90 ο τρόπος ζωής και διασκέδασης ανά γενιά, οι συνήθειες, τα νεανικά ρεύματα, οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής κοινωνίας και οι συμπεριφορές που χαρακτήρισαν τους νέους της Ελλάδας του 20ού αιώνα.
Περιγραφή Περιεχομένου
Θεματικός άξονας της εκπομπής “ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ” είναι η ταυτότητα των νέων κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Ξεκινώντας από τις αρχές του αιώνα γίνεται μια αναδρομή στα χαρακτηριστικά και τις συνήθειες της κάθε γενιάς, μέχρι και τη δεκαετία του ’90. Μέσα από τις αφηγήσεις των προσωπικών βιωμάτων των ομιλητών παρακολουθούμε τα πρότυπα της κάθε εποχής, τις ενδυματολογικές τάσεις, τα μουσικά ακούσματα, καθώς και τους τρόπους διασκέδασης των νέων. Γίνεται λόγος για τα ήθη της ελληνικής κοινωνίας, τη διαφορετική πραγματικότητα της κάθε εποχής και τη διαφορετική συμπεριφορά των νέων. Παρεμβάλλονται σχετικά πλάνα από αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και αποσπάσματα από κινηματογραφικές ταινίες.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:51:03
Εναλλασσόμενα πλάνα από την καθημερινή ζωή των νέων στην πόλη καθώς ακούμε την αφηγήτρια να μιλά για την ταυτότητα της σημερινής γενιάς των εικοσάρηδων. Επισημαίνει τη διαφορετική πραγματικότητα στην οποία έζησαν οι διάφορες γενιές κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, αλλά και τα κοινά στοιχεία μεταξύ των νέων κάθε εποχής.
00:01:56:24
Πλάνο σε ηλικιωμένη γυναίκα να μιλά για τα είδωλα της δικής της εποχής, τη μόδα και τις επιταγές της, παράλληλα παρεμβάλλονται φωτογραφία και ασπρόμαυρο πλάνο από παρουσίαση μόδας.
00:03:13:05
Ηλικιωμένη γυναίκα επισημαίνει τις ενδυματολογικές τάσεις της εποχής της με απαραίτητο στοιχείο τα γάντια και τα καπέλα.
00:03:20:08
Πλάνο με την πρώτη ομιλήτρια. Αναλύει τις διαφορετικές ενδυματολογικές τάσεις ανάλογα με τις κοινωνικές εκδηλώσεις ενώ αναφέρεται στην αγορά του καπέλου. Επίσης, επισημαίνει την ομοιομορφία του ανδρικού ντυσίματος. Παρεμβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα και φωτογραφίες με γυναίκες και άνδρες με χαρακτηριστικό ντύσιμο της εποχής.
00:04:24:06
Η δεύτερη ομιλήτρια περιγράφει το ντύσιμο του πατέρα της, υπογραμμίζοντας ότι το μουστάκι ήταν απαραίτητο στοιχείο της ανδρικής εμφάνισης.
00:04:39:08
Η πρώτη ομιλήτρια κάνει λόγο για την ρεπούμπλικα ως απαραίτητο στοιχείο της ανδρικής μόδας. Αναφέρεται στις διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και μιλά για τα αυστηρά κοινωνικά ήθη της εποχής και την απουσία των «bains mixtes» Παρεμβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού στα οποία φαίνονται οι ενδυματολογικές συνήθειες ανδρών και γυναικών της εποχής.
00:05:57:14
Πλάνο με τη δεύτερη ομιλήτρια, η οποία μιλά για το αθώο φλερτ της εποχής.
00:06:08:08
Η πρώτη ομιλήτρια αναφέρεται στην περιορισμένη επαφή μεταξύ ανδρών και γυναικών.
00:06:24:20
Η δεύτερη ομιλήτρια μιλά για την αθωότητα του φλερτ.
00:06:38:23
Η πρώτη ομιλήτρια αναφέρεται στη διασκέδαση των νέων της εποχής και στο κόρτε μεταξύ ανδρών και γυναικών. Παρεμβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα με νέους να χορεύουν. Ακόμα, αναφέρεται στο γάμο και στην κοινή πρακτική του συνοικεσίου.
00:07:52:10
Η δεύτερη ομιλήτρια επισημαίνει την κινητήριο δύναμη του χρήματος για το γάμο.
00:08:10:24
Η πρώτη ομιλήτρια κάνει λόγο για την οικογενειακή επιχείρηση και την πρακτική της συνέχισης της δουλειάς του πατέρα από το γιο.
00:08:27:22
Η δεύτερη ομιλήτρια υπογραμμίζει το ρόλο των μεγαλύτερων αδερφών μέσα στην οικογένεια και την ευθύνη που επωμίζονταν για το μέλλον των κοριτσιών.
00:08:57:06
Πλάνο με αρχειακό υλικό καθώς μια ομιλήτρια μιλά για τις αλλαγές που επέφερε ο Πόλεμος στα ήθη της ελληνικής κοινωνίας, στη θέση της γυναίκας. Κάνει λόγο για τη συσπείρωση του πληθυσμού την περίοδο της Κατοχής γύρω από ένα κοινό όραμα, το οποίο έκανε τους ανθρώπους να δείξουν τον «καλύτερό τους εαυτό».
00:10:14:15
Πλάνο ομιλητή. Αναφέρεται στη μετανάστευση μετά την περίοδο του Εμφυλίου ενώ παρακολουθούμε πλάνα αρχειακού υλικού με εικόνες από την καθημερινή ζωή στην πόλη. Κάνει λόγο ακόμα για τη δημιουργία ηρώων μέσα από τον κινηματογράφο, ιδιαίτερα μέσα από τις πολεμικές και γκαγκστερικές ταινίες, ενώ παρακολουθούμε πλάνα από αμερικανική γκαγκστερική ταινία.
00:11:32:19
Ο ομιλητής μιλά για την άνθηση του ελληνικού θεάτρου και την επιτυχία των επιθεωρήσεων τη δεκαετία του 1950 ενώ παρακολουθούμε εξωτερικά πλάνα από το REX και το θέατρο ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Επίσης, αναφέρεται στους «ζεν πρεμιέ», όπως τον ΜΠΑΡΚΟΥΛΗ, τον ΚΑΚΑΒΑ, τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ, που αποτελούσαν πρότυπα της νεολαίας. Πλάνα από ελληνική ταινία της εποχής με τον ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗ.
00:12:25:14
Πλάνο ομιλήτριας. Μιλά για το πώς η εμπειρία στο θέατρο βοηθούσε τους νέους της εποχής να μάθουν πώς «να αγαπήσουν».
00:12:30:01
Πλάνο από ταινία του ελληνικού κινηματογράφου ενώ ακούμε την ομιλήτρια να επισημαίνει πώς αντέγραφε τη συμπεριφορά των ηθοποιών από ταινίες ή εκπομπές στο ραδιόφωνο.
00:13:11:08
Πλάνο της ομιλήτριας. Αναφέρεται σε μια ραδιοφωνική εκπομπή με τον ΜΙΜΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ και περιγράφει πώς κατέγραφαν τα λόγια που άκουγαν για να τα επαναλάβουν.
00:13:41:15
Εναλλασσόμενα ασπρόμαυρα πλάνα από κέντρα διασκέδασης με μπάντα να παίζει μουσική, νέους να χορεύουν και εκδηλώσεις θαυμασμού ενώ ακούγεται ροκ εν ρόλ μουσική. Ένας ομιλητής μιλά για το πάθος των ανθρώπων εκείνη την εποχή με τη μουσική αυτή.
00:14:10:17
Πλάνο με άλλον ομιλητή, ο οποίος μιλά για τα χορευτικά κέντρα της και τα μουσικά ακούσματα της εποχής, το ροκ και το μπλουζ.
00:14:29:13
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για τον εκμοντερνισμό των μουσικών ακουσμάτων, ακόμα και από όσους άκουγαν ρεμπέτικα.
00:14:42:09
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για τα ποτά της μόδας, το βερμούτ και το κονιάκ. Παρεμβάλλονται πλάνα από ελληνική ταινία.
00:15:30:14
Πλάνο ομιλήτριας. Μιλά για τους ενδυματολογικούς κανόνες της νυχτερινής διασκέδασης ενώ παρεμβάλλονται πλάνα από ελληνική ταινία.
00:16:12:00
Πλάνο ομιλητή. Αναφέρεται στη νυχτερινή διασκέδαση, επισημαίνοντας τη σημασία τόσο των χορευτικών δεξιοτήτων όσο και της προσεγμένης εμφάνισης για τη διάκριση των νεαρών ανδρών. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες ανδρών της εποχής.
00:16:42:10
Πλάνο ομιλήτριας. Μιλά για τη μόδα των γυναικείων κομμώσεων. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες νέων και ακούγεται μουσική ροκ εν ρολ.
00:17:10:16
Πλάνο άλλου ομιλητή. Αναφέρεται στις νεανικές συγκεντρώσεις της εποχής καθώς παρεμβάλλονται πλάνα από ελληνική ταινία με στιγμιότυπα από νεανικό πάρτυ.
00:18:17:08
Πλάνο ομιλητή. Κάνει αναφορά στους ‘τεντιμπόιδες’, ως δημιούργημα της δεκαετίας του ’60.
00:18:31:18
Πλάνο ομιλητή. Αναφέρεται στο νόμο 4000 και επισημαίνει τις πράξεις αντίδρασης των νέων της εποχής ενώ παρεμβάλλονται πλάνα από ελληνική ταινία.
00:21:09:01
Πλάνο ομιλητή. Κάνει αναφορά στο μηχανάκι ως το πιο προσιτό «πρότυπο» των νέων της εποχής.
00:21:23:20
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για το μακρινό όνειρο των νέων της εποχής να αποκτήσουν ένα μηχανάκι και βλέπουμε πλάνο ταινίας με τον MARLON BRANDO.
00:22:13:05
Πλάνο ομιλητή. Επισημαίνει την κατοχή μοτοσακό ως στοιχείο διάκρισης ανάμεσα στους νέους της εποχής και κάνει αναφορά στα ρούχα των νέων.
00:23:00:11
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για την επανάσταση του τζην, επισημαίνοντας τα στοιχεία της άνεσης σε συνδυασμό με την επερχόμενη σεξουαλική απελευθέρωση και παρεμβάλλεται φωτογραφία με νέο που φορά τζην.
00:23:43:09
Εναλλασσόμενα πλάνα και φωτογραφίες των ΒΕATLES ενώ ακούγεται τραγούδι του συγκροτήματος.
00:23:59:01
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για την εμπειρία της μαθητικής ζωής στην ΑΘΗΝΑ την εποχή του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ. Αναφέρεται στις διαδηλώσεις και στην πολιτικοποίηση των νέων, παράλληλα παρεμβάλλονται πλάνα από διαδηλώσεις της περιόδου.
00:26:33:14
Πλάνο ομιλητή. Αναφέρεται στα προσωπικά του βιώματα από την εποχή, τα πολιτικά συνθήματα, τη μουσική και τις μπουάτ ενώ παρεμβάλλονται πλάνα από τις μπουάτ της εποχής. Επισημαίνει την εμφάνιση στο μουσικό χώρο του ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ και του ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ως παράγοντα ανάπτυξης των μπουάτ της εποχής, παράλληλα παρεμβάλλονται εναλλασσόμενα πλάνα από δίσκους τους. Ακόμα, κάνει αναφορά στα μουσικά ακούσματα από το ραδιόφωνο την περίοδο εκείνη.
00:29:42:23
Πλάνο ομιλητή, ο οποίος επισημαίνει τη βίαιη διακοπή της νεανικότητας στην περίοδο της Χούντας.
00:29:50:22
Πλάνα από τους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ κατά την περίοδο της Χούντας. Ο ομιλητής κάνει λόγο για τις δυσκολίες εμφάνισης των νέων μουσικών ή κοινωνικών κινημάτων της εποχής.
00:30:30:11
Πλάνα από συναυλία του JIMI HENDRIX, διαδηλώσεις και νέους. Ομιλήτρια αναφέρεται στην ελευθερία σύναψης ερωτικών σχέσεων.
00:31:35:19
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για τη δυνατότητα πρόσβασης των νέων της εποχής σε μουσική, λογοτεχνικά έργα και ταινίες, απαγορευμένα μέχρι τότε. Παρεμβάλλεται πλάνο από την ταινία WOODSTOCK. Αναφέρεται στις προσωπικότητες που υπήρξαν πρότυπα για τους νέους της εποχής, όπως ο ΤΣΕ ΓΚΕΒΑΡΑ και οι ΜΑΥΡΟΙ ΠΑΝΘΗΡΕΣ, και επισημαίνει πώς επηρέαζαν τις ενδυματολογικές προτιμήσεις των νέων. Παρεμβάλλονται πλάνα με τον ΤΣΕ ΓΚΕΒΑΡΑ και τους ΜΑΥΡΟΥΣ ΠΑΝΘΗΡΕΣ και φωτογραφίες νέων.
00:33:26:06
Πλάνο ομιλήτριας. Μιλά για τις προσωπικές ενδυματολογικές της προτιμήσεις, τα ινδικά ρούχα, το τζην παντελόνι και το στρατιωτικό μπουφάν. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες της ίδιας σε νεαρή ηλικία.
00:34:05:11
Πλάνο ομιλητή. Αναφέρεται στον κινηματογράφο ΑΛΚΕΟΝΙΔΑ και στην προβολή απαγορευμένων ταινιών του σοβιετικού κινηματογράφου.
00:34:31:05
Πλάνο ομιλήτριας. Κάνει λόγο για τις ώρες της συνεχόμενης κινηματογραφικής παρακολούθησης και για τις ενθουσιώδεις αντιδράσεις του κοινού.
00:34:41:18
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για την πολιτικοποίηση της νεολαίας εκείνη την εποχή, υπογραμμίζοντας πως αφορούσε την πλειοψηφία των νέων. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες από πολιτικές συγκεντρώσεις.
00:35:52:11
Πλάνο ομιλήτριας. Αναφέρεται στη δεκαετία του ’80. Επισημαίνει από τη μια τη μεγαλύτερη ελευθερία στην έκφραση του πολιτικού αισθήματος και από την άλλη τη μείωση του ενδιαφέροντος της νεολαίας για την πολιτική. Κάνει λόγο για την ανάγκη των νέων της εποχής για αλλαγή στη μουσική αλλά και στην εμφάνιση και υπογραμμίζει την αλλαγή στη συμπεριφορά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες με παρέες νέων.
00:38:14:22
Πλάνο νεαρού άνδρα. Μιλά για την έλλειψη του στοιχείου της περιπέτειας στη συμπεριφορά των νέων στην ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ ’90.
00:38:38:12
Πλάνο τριών νεαρών ανδρών. Ο πρώτος ομιλητής κάνει λόγο για τον ανταγωνισμό στην κοινωνία. Ο δεύτερος ομιλητής μιλά για το «χαβαλέ» των νέων. Παρεμβάλλεται πλάνο άλλου νεαρού ομιλητή, ο οποίος κάνει λόγο για τον τρόπο διασκέδασης στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Ο τρίτος ομιλητής αναφέρεται στα μουσικά ακούσματα των νέων και στους αγώνες με αυτοκίνητα ενώ παρεμβάλλεται σχετικό πλάνο. Ο πρώτος ομιλητής κάνει λόγο για το «παιχνίδι» με τους αστυνομικούς.
00:41:46:15
Πλάνο νεαρής ομιλήτριας. Αναφέρεται στην εξωτερική εμφάνιση και το ντύσιμο των εφήβων.
00:42:44:15
Πλάνο ομιλητή. Διατυπώνει τη διαπίστωση σχετικά με την αλλαγή στη συμπεριφορά των νέων και στην επιτηδευμένη εμφάνισή τους.
00:43:22:01
Πλάνο ομιλήτριας. Αναφέρεται στο φλερτ των νέων.
00:43:37:00
Πλάνα από κατάστημα ρούχων.
00:43:51:21
Πλάνο ομιλητή. Μιλά για τα μουσικά ρεύματα της εποχής και την επήρεια του MTV ενώ προβάλλονται πλάνα από νυχτερινό κλάμπ.
00:44:29:18
Πλάνο της νεαρής ομιλήτριας. Κάνει λόγο για τη διαφοροποίηση στη δεκαετία του ’90 μεταξύ του προσωπικού στυλ και των μουσικών ακουσμάτων των νέων.
00:45:06:11
Πλάνο των τριών ομιλητών. Ομιλητές μιλούν για το κυρίαρχο «lifestyle» και τις αξίες της σύγχρονης κοινωνίας.
00:47:22:03
Πλάνο ομιλητή. Επισημαίνει πως ο σύγχρονος άνθρωπος περνά περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού.
00:47:59:14
Πλάνο των τριών ομιλητών. Αναφέρονται στο χρηματιστήριο και την αξία του χρήματος στη σύγχρονη κοινωνία.
00:48:54:09
Πλάνο ομιλητή. Επισημαίνει ότι πρότυπο του καθένα είναι ο καλύτερος εαυτός του.
00:49:19:20
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΑΝΑΨΥΧΗ
Θεματικοί Όροι
οικογένεια, ηλικιακές ομάδες, νέοι, τρόπος ζωής, μόδα, ομορφιά, νεανικά πρότυπα, χώροι διασκέδασης
Αναφορές
“ΝΟΜΟΣ 4000″, ταινία
”Ο ΑΤΙθΑΣΟΣ”, ταινία
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθεσία-Έρευνα:
ΜΑΡΙΑ ΛΕΩΝΙΔΑ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ευχαριστίες:
ΟΥΡΑΝΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΛΕΝΤΗ
ΦΩΦΩ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΙΛΛΙΠΟΥΠΟΛΙΤΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΤΣΑΟΥΣΗΣ
ΠΟΠΗ ΤΣΙΡΟΛΙΑ
ΘΥΜΙΟΣ ΔΟΥΣΜΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΡΙΑ ΙΩΣΗΦΙΔΟΥ
ΑΝΝΑ ΤΣΟΥΡΗ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΟΥΣΗΣ
ΕΥΓΕΝΙΑ ΛΑΜΠΡΙΝΙΔΗ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΤΙΟΥ
ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ
ΠΑΝΟΣ ΜΗΝΟΓΙΑΝΝΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
Οπερατέρ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Εργαστήρια ήχου και εικόνας:
CINETIC
© ERT S.A. 1999
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:04:13
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009