ΡΕΑΛΙΣΜΟΙ
0000006957
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στους ζωγράφους που εντάσσονται στο εικαστικό ρεύμα του Ρεαλισμού.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006957
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ
ΡΕΑΛΙΣΜΟΙ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
27/04/1990
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στους ζωγράφους που εντάσσονται στο εικαστικό ρεύμα του Ρεαλισμού.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ιστορικός τέχνης ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ στην εκπομπή τέχνης ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ, προσπαθεί να μυήσει τους θεατές της στα διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα που έχουν παρατηρηθεί στην ελληνική ζωγραφική. Στο επεισόδιο αυτό, μαζί με τους καλεσμένους του ΚΩΣΤΑ ΚΟΛΟΥΦΑΚΟ και ΧΡΟΝΗ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, παρουσιάζουν το ρεύμα του Ρεαλισμού και τους ζωγράφους που δημιούργησαν στην Ελλάδα υπό την επήρεια αυτής της μορφής τέχνης. Γίνεται αναφορά στους λόγους που πολλοί εκπρόσωποι της Αριστεράς εκφράστηκαν μέσα από αυτόν. Αντικείμενο σχολιασμού είναι και το περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» για τη συμβολή του από το 1960 και μετέπειτα στον προβληματισμό για την εικαστική πραγματικότητα της ΑΘΗΝΑΣ, καθώς και η έκθεση των Πέντε Ελλήνων Ρεαλιστών το 1972 στην αίθουσα τέχνης του Γκαίτε, μεσούσης της χούντας. Παρουσιάζεται το έργο του ΑΣΣΑΝΤΟΥΡ ΜΠΑΧΑΡΙΑΝ, πρωτοπόρου του ρεαλισμού στην Ελλάδα, και στη συνέχεια τα έργα εκείνων των Ελλήνων ζωγράφων που επηρεάστηκαν από το Ρεαλισμό, όπως αυτός εκφράστηκε στην Ελλάδα.
Εναλλάσσονται πλάνα που παρουσιάζουν πίνακες Ελλήνων ζωγράφων. Παρεμβάλλονται πλάνα των τίτλων και αυτά που παρουσιάζουν τα ονόματα των συνεργατών της εκπομπής.
00:01:41:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη, ενώ δίπλα του είναι ένα τραπέζι στο οποίο και είναι ακουμπισμένα βιβλία τέχνης και τα χαρτιά του. Ξεκινά την εκπομπή του με ένα σχόλιο-ορισμό για την τέχνη του Ρεαλισμού και συνεχίζει με την ανάλυση στοιχείων του κινήματος αυτού, επικεντρώνοντας στο ερώτημα όχι στο τι είναι ρεαλισμός, αλλά στο ποτέ έχουμε αιτήματα για Ρεαλισμού. Εναλλάσσονται πλάνα του με πολλούς πίνακες αυτής της τεχνικής.
00:04:10:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη, ενώ δίπλα του είναι ένα τραπέζι στο οποίο και είναι ακουμπισμένα βιβλία τέχνης και τα χαρτιά του. Ο Ρεαλισμός στην Ελλάδα. Κυριότεροι πρόδρομοι εκφραστές του ο ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ, ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ. Αναλύεται η παρουσία του ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ.
00:05:08:00
Πλάνα στα οποία παρουσιάζονται ζωγραφικοί πίνακες έργα των: ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ, ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ.
00:06:05:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Μιλά για τους λόγους που οδήγησαν πολλούς εκπροσώπους κυρίως της αριστεράς να εκφραστούν μέσα από αυτή τη μορφή τέχνης. Ο ρόλος του περιοδικού «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ». Εκφραστές πέντε (5) ζωγράφοι: ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ, ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΗΣ, ΒΙΓΚΑΣ.
00:07:07:00
Πλάνο που παρουσιάζει τεύχη του περιοδικού «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ».
00:07:21:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ που θέτει στον ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΛΟΥΦΑΚΟ, λογοτέχνη-υπεύθυνο ύλης του περιοδικού «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ», το ερώτημα σχετικά με το ρόλο του περιοδικού στους εικαστικούς προβληματισμούς γύρω στα χρόνια του 1960 και λίγο μετά. Ταυτόχρονα, ρωτά για τη δική του μαρτυρία από τη σχέση του περιοδικού με την εικαστική πραγματικότητα της Αθήνας.
00:07:37:00
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΛΟΥΦΑΚΟΣ, κάθεται απέναντι από τον παρουσιαστή της εκπομπής. Αναφέρει, ότι οι ιδρυτές του περιοδικού ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΪΝΗΣ και ΝΙΚΟΣ ΣΙΑΠΚΙΔΗΣ ήθελαν το περιοδικό τους να είναι εικαστικό και ως στόχο του είχε να προάγει το ρεαλισμό, έχοντας όμως ευρύτερη αντίληψη για αυτόν από τους χώρους της αριστεράς. Ο Γ. ΠΕΤΡΗΣ ήταν εκείνος που έφερε στο φως τη σημαντική ομάδα των νέων της Σχολής Καλών Τεχνών που απαρτίζουν ο ΧΡ. ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΗΣ, ΓΙΑΝ. ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ, ΚΥΡ. ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗ κ. ά. Η ομάδα αυτή ασχολήθηκε με την παρουσίαση του περιοδικού, την εικαστική του παρέμβαση και στάθηκε η πρώτη παρουσίαση του Ρεαλισμού στη χώρα μας.
00:10:00:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Μιλά και παρουσιάζει την έκθεση των Πέντε Ελλήνων ρεαλιστών, το 1972, μεσούσης της χούντας στο ΓΚΑΙΤΕ. Πρόκειται για έργα του Φωτορεαλισμού, της ζωγραφικής που δέχεται τη διαμασολαβημένη πραγματικότητα. Αναφέρει ότι η χρονική στιγμή που γίνεται η έκθεση συμπίπτει και με άλλες αντίστοιχες σε όλο το δυτικό κόσμο, όπως την έκθεση που ο μεταφρασμένος της τίτλος είναι «ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ». Εναλλαγή πλάνων με έργα ρεαλιστών ζωγράφων αυτής της περιόδου.
00:12:17:00
Ο ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, ζωγράφος, στέκεται πίσω από το ίδιο τραπέζι και μπροστά από τη βιβλιοθήκη συμπληρώνοντας την παρέα. Μιλά για την προσωπική του μαθητεία κοντά σε σημαντικούς ζωγράφους και στα σημεία που ανακαλύπτει να βρίσκονται στην τέχνη του μέσα από όλες αυτές τις καταγραφές. Θέτει το ερώτημα: μήπως τελικά μέσα σε όλα αυτά είναι ο ρεαλισμός που αναζητούμε;
00:13:29:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Μιλά για διάφορους εκπροσώπους του Ρεαλισμού, αλλά κυρίως για την ΟΜΑΔΑ 4+ (τέσσερα συν) της μεταπολίτευσης. Πλάνο-αφίσα της ΟΜΑΔΑΣ 4+.
00:13:57:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Μιλά για την ύπαρξη Ελλήνων Ρεαλιστών ζωγράφων, πριν την παρουσίαση της τεχνοτροπίας αυτής από την «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ». Αναφέρει τον ΑΣΣΑΝΤΟΥΡ ΜΠΑΧΑΡΙΑΝ, μιλά για την τεχνική του και ταυτόχρονα παρουσιάζεται και κάποιο ενδεικτικό έργο του.
00:14:09:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Τώρα παρουσιάζει τον ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ, μιλά για την επιρροή σε αυτόν του MATIS και του ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ, αλλά και για τη δική του πρόταση στο κίνημα του Ρεαλισμού. Παρουσιάζεται ένα έργο του.
00:14:40:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Παρουσιάζει και ταυτόχρονα σχολιάζει έργα και τεχνικές των σημαντικότερων Ελλήνων ζωγράφων που «συναντήθηκαν» με το Ρεαλισμό, όπως ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΤΣΗΣ, ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΤΑΡΑΣ, ο ΠΕΤΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, ο ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΑΝΑΚΑΚΗΣ, ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, ο ΛΟΥΚΑΣ ΑΔΕΝΑΤΟΥΛΙΑΣ, ο ΠΑΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, η ΧΡΥΣΑ ΒΟΥΔΟΥΡΟΓΛΟΥ, ο ΕΝΤΟΥΑΡΝΤΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ, ο ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ, ο ΚΑΜΠΑΝΗΣ. Καθώς εναλλάσσονται τα ονόματα εναλλάσσονται και τα έργα, ώστε να ολοκληρώνεται η παρουσίαση.
00:16:12:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Περιγράφει τώρα την παρουσία της ηθογραφικής πλευράς του Ρεαλισμού. Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΣΙΑΝΟΣ είναι ο πρώτος που παρουσιάζεται έργο του και στη συνέχεια εναλλάσσονται πλάνα με έργα των: ΚΩΣΤΑ ΜΑΛΑΜΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ ΜΙΓΑΔΗ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ, ΦΩΚΑ, ΝΙΚΗ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΡΑΛΗ.
00:17:52:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Παρουσιάζει μια άλλη ομάδα που παρουσιάζεται στα 1970 και θέλει να δείξει τα πράγματα που αγαπά χωρίς να έχει την κριτική, αρνητική διάθεση που έχει ο άλλος Ρεαλισμός. Σε αυτήν ανήκουν ζωγράφοι όπως ο ΔΡΟΥΓΚΑΣ, ο ΜΑΚΡΟΥΛΑΚΗΣ, ο ΜΑΝΩΛΙΔΗΣ, ο ΓΕΩΡΓΑΣ και από τους παλαιότερους το ΦΩΚΑ. Στη συνέχεια παρουσιάζονται με σειρά έργα των ΜΑΝΩΛΙΔΗ, ΔΡΟΥΓΚΑ, ΜΑΚΡΟΥΛΑΚΗ, ΓΕΩΡΓΑ και δίνονται πληροφορίες για την τεχνική του καθενός.
00:19:34:00
Αρχικά, στην εικόνα μας ένας πίνακας του ΑΧΙΛΛΕΑ ΔΡΟΥΓΚΑ. Στη συνέχεια εμφανίζεται ο ίδιος ο ζωγράφος, ως μέρος της παρέας, μπροστά στη βιβλιοθήκη να μιλά για τη δική του εκδοχή για την Ρεαλιστική απεικόνιση των έργων του. Αναφέρει πως ο ίδιος αντιλαμβάνεται την έννοια του έργου τέχνης, ποιες ήταν οι επιρροές που από παιδί μέχρι σήμερα τον επηρεάζουν και γιατί έχει κάνει τις συγκεκριμένες επιλογές. Κατά τη διάρκεια που μιλά εμφανίζονται έργα του.
00:23:00:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Παρουσιάζει τον αντίποδας αυτής της πρότασης του ΑΧΙΛΛΕΑ ΔΡΟΥΓΚΑ, μιλώντας για τη ζωγραφική του ΒΛΑΣΗ ΚΑΝΙΑΡΗ που την εξειδίκευσε κάνοντας τρισδιάστατα έργα. Παρουσιάζονται έργα του.
00:23:27:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Συνεχίζοντας την παρουσίαση αυτού του Ρεαλιστικού αντίποδα, γίνεται λόγος για τα «ΠΟΡΤΡΕΤΑ» του ΝΙΚΟΥ ΚΕΣΣΑΝΛΗ.
00:23:41:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Αναφέρεται στη δεκαετία του 1980 που σηματοδοτεί μια μεταστροφή των Ρεαλιστών από το γύρω απτό χώρο σε πιο αφηρημένα και πιο μεταφυσικά προβλήματα. Παρουσιάζονται οι ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗΣ, ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΗΣ, ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΔΡΟΥΓΚΑΣ με ταυτόχρονη παρουσίαση των έργων τους.
00:24:54:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται καθισμένος μπροστά σε μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Κάνει έναν απολογισμό της παρουσίασης των Ελλήνων Ρεαλιστών καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως τώρα ωριμότεροι είναι έτοιμοι για «ταξίδια» σε άλλους χώρους.
00:25:35:00
Τίτλους τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
τέχνη, ζωγραφική, ρεαλισμός
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Υπεύθυνος Παραγωγής:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Μουσικός επιμελητής:
ΑΛΕΞΙΟΣ ΣΠΑΝΙΔΗΣ
Φωτογραφία:
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΛΜΑΣ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΡΗΣ
Βίντεο-ήχος:
ΠΗΤΕΡ ΟΚΟΝΟΡ
Σύμβουλος:
ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΟΥΛΑ ΚΡΑΝΙΩΤΟΥ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:25:53:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
13/11/2009