ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ
0000006888
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ από το 1982, των Γιώργου και Ηρώς Σγουράκη, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο. Σ’ αυτό το επεισόδιο σκιαγραφείται το πορτρέτο της ποιήτριας και κριτικού τέχνης ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ μέσα από τις απόψεις της για τη ζωή, την τέχνη και το έργο της.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006888
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ
Χρονολογία Παραγωγής
1985
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ από το 1982, των Γιώργου και Ηρώς Σγουράκη, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο. Σ’ αυτό το επεισόδιο σκιαγραφείται το πορτρέτο της ποιήτριας και κριτικού τέχνης ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ μέσα από τις απόψεις της για τη ζωή, την τέχνη και το έργο της.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η συγκεκριμένη εκπομπή “ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ” φιλοξενεί την ποιήτρια και τεχνοκριτικό ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ η οποία καταθέτει τις απόψεις της για την τέχνη και την επιρροή της στον άνθρωπο και τη φύση. Αναλύει τη σχέση του θεατή με το εκάστοτε έργο τέχνης και πώς αυτό μεταστοιχειώνεται κάθε φορά συμβάλλοντας στην προώθηση της προσωπικής έκφρασης και της δημιουργίας. Εξηγεί τα βασικά στοιχεία της οπτικής γλώσσας, αναφέρεται στις αρχές και μεθόδους διδασκαλίας της στη σχολή εφαρμοσμένων τεχνών και σχολιάζει την ικανότητα που απαιτείται από τους σπουδαστές προκειμένου να συνδυάσουν τη θεωρία με την πράξη. Δεν παραλείπει να μιλήσει για τη σχέση της με τον ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΚΑΛΟ, να εκφράσει προσωπικές σκέψεις για τα δύο φύλα και να περιγράψει βιώματά της. Για την ίδια λέει χαρακτηριστικά: “Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να ενδιαφέρω σαν πρόσωπο αν δεν ενδιαφέρω σαν έργο”.
Σε όλη τη διάρκεια της εκπομπής παρεμβάλλονται πλάνα με φωτογραφικό υλικό, τον Γ. ΒΑΚΑΛΟ και το εργαστήρι της σχολής, ενώ ακούγονται αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα της ΕΛΕΝΗΣ ΒΑΚΑΛΟ.
Τίτλος εκπομπής.
00:00:24:00
Στο πλάνο μας η ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ σε χώρο του σπιτιού της. Aναφέρει ότι η εκπομπή είναι αυτοβιογραφική, αναρωτιέται γιατί και εξηγεί.
00:01:47:00
Τίτλοι εκπομπής.
00:02:07:00
Στο πλάνο αποκαλύπτεται ένας πίνακας ζωγραφικής και παράλληλα ακούμε, την ΒΑΚΑΛΟ να εξηγεί, γιατί δεν της αρέσει να διηγείται τη ζωή της. Κατόπιν την παρακολουθούμε να υπογραμμίζει ότι ίσως ένα αυτοβιογραφικό στοιχείο από τη ζωή της να ήταν χρήσιμο. Μιλάει για την αναγωγή της αντιδογματικής της σκέψης, κάτι που «κληρονόμησε» από τους δικούς της. Ταυτόχρονα, προβάλλονται ασπρόμαυρες οικογενειακές φωτογραφίες.
00:03:44:00
Πλάνο στον εξωτερικό χώρο του σπιτιού. Βλέπουμε τη ΒΑΚΑΛΟ να βγαίνει από το σπίτι, να κατευθύνεται προς τον ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΚΑΛΟ και να κάθεται μαζί του. Παράλληλα, την ακούμε να μιλάει μεταξύ άλλων για τα ακούσματα που μπορεί να έχει κάποιος. Η ίδια αναφέρει ότι πολλές φορές νιώθει το άκουσμα της μητέρας της και το βλέμμα της αδελφής της και εξηγεί ότι μέσα μας υπάρχουν πολλοί άνθρωποι και τους εκφράζουμε. Παράλληλα, στο πλάνο βλέπουμε διάφορες ασπρόμαυρες οικογενειακές φωτογραφίες.
00:04:52:00
Πλάνο στον κήπο του σπιτιού της, όπου τη βλέπουμε να ποτίζει με ένα λάστιχο. Παράλληλα, αναφέρει ότι είναι υποχρέωση ελευθερίας να εκφράζουμε ό, τι κουβαλάμε μέσα μας.
00:06:04:00
Στο πλάνο η ΒΑΚΑΛΟ μέσα στο σπίτι της. Θέτει το ερώτημα αν είναι πράγματι παθητικός ο δέκτης και συνεχίζει δίνοντας την απάντηση, εξηγώντας τη σημασία του ενδιάμεσου που θα προβάλλει την εικόνα στο δέκτη, αλλά και την παρουσία του δέκτη. Πλάνα με τη ΒΑΚΑΛΟ να ανεβαίνει στη σοφίτα του σπιτιού, όπου υπάρχει βιβλιοθήκη και να παίρνει ένα βιβλίο. Στη συνέχεια το πλάνο επιστρέφει στη ΒΑΚΑΛΟ που βρίσκεται στο σαλόνι του σπιτιού.
00:09:11:00
Πλάνο σε εργαστήριο ζωγραφικής όπου βλέπουμε τον ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΚΑΛΟ να ζωγραφίζει. Παράλληλα, ακούμε τη ΒΑΚΑΛΟ να εξηγεί τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη δράση της τέχνης στο περιβάλλον και τον τρόπο που το έργο τέχνης απευθύνεται στο θεατή. Εξακολουθεί μιλώντας σχετικά με τον όγκο των πληροφοριών που δέχεται ο θεατής και εξηγεί πώς καθορίζεται η στάση του. Πλάνο στο ατελιέ όπου υπάρχουν δεκάδες αφίσες.
00:10:28:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ μέσα στο σπίτι της. Εξακολουθεί να μιλάει για την ανάγκη όλων μας να νιώσουμε δημιουργοί και αναφέρει ότι η σχέση θεατή και έργου είναι δύο ξεχωριστοί πόλοι που όμως έχουν σχέση συνδημιουργίας.
00:12:50:00
Πλάνο με ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ΒΑΚΑΛΟ, ενώ παράλληλα την παρακολουθούμε να διαβάζει αποσπάσματα από το βιβλίο της «ΟΙ ΠΑΛΑΒΡΕΣ ΤΗΣ ΚΥΡΑ ΡΟΔΑΛΙΝΑΣ». Προβάλλεται πλάνο με το εξώφυλλο του βιβλίου της.
00:13:34:00
Βλέπουμε τη ΒΑΚΑΛΟ να βγαίνει από την είσοδο του σπιτιού και να πηγαίνει στον κήπο. Όσο τη βλέπουμε να περιποιείται τα φυτά, την ακούμε να διαβάζει αποσπάσματα από το βιβλίο της «ΤΟ ΔΑΣΟΣ», οπότε και εμφανίζεται πλάνο του βιβλίου.
00:14:30:00
Στο πλάνο η ΒΑΚΑΛΟ στη σοφίτα του σπιτιού της, στο χώρο όπου εργάζεται. Κάθεται στο γραφείο της και εξηγεί, γιατί η ποίηση, η κριτική και η διδασκαλία έχουν ενιαία λειτουργία.
00:17:05:00
Η ΒΑΚΑΛΟ μπροστά σε έναν πίνακα ζωγραφικής. Μιλάει για τη μετάθεση της σημασίας κάποιων αξιών. Βλέπουμε τα εξώφυλλα των βιβλίων της «Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΩΝ ΜΟΡΦΩΝ», «ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ», «ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΛΥΡΙΣΜΟ», καθώς και σελίδες μέσα από τα βιβλία, κείμενο και σκίτσο.
00:17:47:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ να ανεβαίνει μία εσωτερική σκάλα του σπιτιού και να κάθεται σε ένα τραπέζι. Εξηγεί, γιατί χαρακτηρίζει την Τέχνη δοχείο. Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι η τέχνη είναι δεξαμενή καταθέσεων και συγχρόνως πηγή.
00:18:45:00
Πλάνο με ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Παράλληλα, ακούμε τη ΒΑΚΑΛΟ να διαβάζει απόσπασμα από βιβλίο της. Στη συνέχεια βλέπουμε τον ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΚΑΛΟ να ψαρεύει.
00:19:10:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΚΑΛΟ να επιστρέφει από το ψάρεμά του στο σπίτι. Στο δρόμο εμφανίζεται τρέχοντας προς εκείνον η ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ. Τον βοηθάει με τα σύνεργα του ψαρέματος και κατευθύνονται μαζί στο σπίτι. Παράλληλα, την ακούμε να αναφέρεται στη σχέση της με τον ΒΑΚΑΛΟ, λέγοντας ότι δεν αισθάνθηκε ποτέ ούτε μειωμένη ούτε καταπιεσμένη και αρνείται τον φεμινισμό. Όσο μιλάει βλέπουμε φωτογραφίες της ίδιας με τον ΒΑΚΑΛΟ.
00:20:23:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ η οποία συνεχίζει να μιλάει, εξηγώντας μεταξύ άλλων, γιατί είναι υπερήφανη που είναι γυναίκα.
00:21:51:00
Πλάνο σε εξωτερικό χώρο του σπιτιού, όπου βλέπουμε τον ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΚΑΛΟ να βάφει τελάρα ζωγραφικής. Η ΒΑΚΑΛΟ μπαίνει στο σπίτι και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΚΑΛΟ συνεχίζει. Παράλληλα, την ακούμε να εξηγεί τι πραγματικά δημιουργεί τον καθρέφτη του καθενός μας.
00:22:44:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ να κοιτάζει έξω από το παράθυρο στη θάλασσα. Παράλληλα, την ακούμε να μιλάει για πράγματα που αγνοούμε για τον εαυτό μας.
00:22:52:00
Πλάνο στο σπίτι. Το πλάνο εστιάζει για λίγο στον ΓΙΩΡΓΟ ΒΑΚΑΛΟ, ο οποίος κάθεται σε μία πολυθρόνα και παίζει το κομπολόι του και καταλήγει στη ΒΑΚΑΛΟ, η οποία κάθεται στο γραφείο της διαβάζοντας ένα βιβλίο. Όσο κινείται το πλάνο ακούμε τη ΒΑΚΑΛΟ να αναφέρει μεταξύ άλλων ότι και η ίδια πάντα ανακαλύπτει νέα πράγματα που τα αγνοούσε ακόμα και στη δουλειά της. Καταλήγει λέγοντας, ότι δεν καταλαβαίνει, γιατί πρέπει να ενδιαφέρει σαν πρόσωπο, αν δεν ενδιαφέρει σαν έργο.
00:23:44:00
Πλάνο μέσα στο εργαστήριο διδασκαλίας, όπου βλέπουμε την ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ να μιλάει για τη γνώση και τη χρήση της οπτικής γλώσσας και για τη διδασκαλία της οπτικής αντίληψης.
00:24:35:00
Πλάνο μέσα στο εργαστήριο με τη ΒΑΚΑΛΟ. Παρουσιάζει σειρά σχεδίων που χρησιμοποιεί για τη διδασκαλία των εικαστικών τεχνών στις εφαρμοσμένες τέχνες. Εξηγεί τα βασικά στοιχεία της οπτικής γλώσσας για τη διδασκαλία της οπτικής αντίληψης που διδάσκει (σχέση μορφής-έννοιας, σχέδια λέξης-έννοιας) και τα στάδια που ακολουθεί.
00:26:15:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ σε άλλη αίθουσα με έργα. Εξηγεί πώς γίνεται το μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης επισημαίνοντας τη σχέση της τέχνης με τη γλώσσα και της γνώσης στοιχείων όλων των βασικών μαθημάτων.
00:27:53:00
Πλάνο μέσα στο εργαστήριο, γεμάτο με δεκάδες σχέδια. Παράλληλα, ακούμε τη ΒΑΚΑΛΟ να μιλάει για τις γραφικές τέχνες, καθώς και για τα θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα. Υπογραμμίζει ότι απαιτείται από τους μαθητές να βρούνε τον τρόπο για να λειτουργήσουν όλα αυτά σα γλώσσα.
00:29:15:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ να μπαίνει στο σπίτι από τον κήπο.
00:29:24:00
Πλάνο της ΒΑΚΑΛΟ να διαβάζει από κάποιο βιβλίο της. Η εκπομπή κλείνει με πλάνο πίνακα ζωγραφικής του ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΚΑΛΟ και την υπογραφή του στα αγγλικά.
00:29:54:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ, βιογραφία, προσωπικότητες, εικαστικές τέχνες, ποίηση, ζωγραφική
Αναφορές
ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ, ποιήτρια
ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ, κριτικός τέχνης
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΚΑΛΟ, ζωγράφος
”ΒΑΚΑΛΟ”, σχολή διακοσμητικών και εφαρμοσμένων τεχνών
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
Σ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Παραγωγός:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΝΙΚΟΣ ΓΑΡΔΕΛΗΣ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΡΙΑΡΑΚΗΣ
Ηχοληψία:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μίξη Ήχου:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΙΡΗΣ
Ηλεκτρολογος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Βοηθοί:
Οπερατέρ: ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΛΟΝΤΑΚΗΣ
Οπερατέρ Β: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντερ: ΝΙΚΟΣ ΧΑΛΑΜΠΑΛΑΣ
Οικονομικός σύμβουλος:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Εργαστήρια:
Εικόνας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΟΥ
Ήχου: ERA Α.Ε.-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΕΠΕ
Αρνητικού: Α. ΠΑΓΑΝΟΥ
Φωτοστοιχειοθεσίας: ΟΣΤΡΑΚΟ
Εταλονάζ εικόνας:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΡΧΟΝΤΑΣ
Συντονιστής Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΥΛΙΑΤΗΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΗΡΩ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
ΕΡΤ-2 © 1985
Σχετικά Θέματα
6531
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:30:27:11
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
07/10/2011