ΤΑΫΓΕΤΗ
0000006811
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συνομιλεί με την ηθοποιό ΤΑΫΓΕΤΗ ΜΠΑΣΟΥΡΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006811
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ
ΤΑΫΓΕΤΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1994
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συνομιλεί με την ηθοποιό ΤΑΫΓΕΤΗ ΜΠΑΣΟΥΡΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η γνωστή ηθοποιός ΤΑΫΓΕΤΗ είναι καλεσμένη του ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ στην εκπομπή «ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ». Μιλά για τη ζωή της, για την πορεία της στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου και για τις πολιτικές της πεποιθήσεις. Αναφέρεται στους συναδέλφους της ηθοποιούς με τους οποίους συνεργάστηκε, όπως τον ΛΑΜΠΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ, τον ΒΑΣΙΛΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ, τον ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ και τον ΤΙΤΟ ΒΑΝΔΗ, και θυμάται το ξεκίνημά της στον κινηματογράφο, στις ταινίες του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΑΒΕΛΛΑ. Μεταφέρει τις αρνητικές της εντυπώσεις από την εμπειρία της δουλειάς της στο ελεύθερο θέατρο, και μιλάει για τη συνεργασία της με το Εθνικό Θέατρο και τους ηθοποιούς με τους οποίους δούλεψε εκεί. Μεγάλο μέρος της συζήτησης καλύπτει η αριστερή πολιτική τοποθέτηση της ηθοποιού και τα προσκόμματα που της δημιούργησε στην εξέλιξη της καριέρας της στο θέατρο. Ακόμη, οι πολιτικές περιπέτειες που βίωσε, οι συλλήψεις, η εξορία και η απομόνωση. Μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά στην παράσταση του Προμηθέα Δεσμώτη που ανέβασαν οι εξόριστες γυναίκες στο Τρίκερι (καλοκαίρι 1949), με την ΤΑΫΓΕΤΗ στο ρόλο της Ιούς. Στο τέλος της εκπομπής η ηθοποιός ερμηνεύει την Ιώ απαγγέλλοντας κείμενο από το αρχαίο δράμα. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης παρακολουθούμε πλάνα από ταινίες της και φωτογραφίες από θεατρικές της παραστάσεις.
Εμφάνιση τίτλου εκπομπής: «ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ» με τον ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ.
00:00:39:00
Ο δημοσιογράφος καλωσορίζει μια κυρία του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, την ΤΑΫΓΕΤΗ, και κάνει μια σύντομη αναφορά στην πορεία της στον καλλιτεχνικό χώρο. Τη ρωτάει αν αισθάνεται μοναξιά. Εκείνη απαντά αρνητικά, δεν της αρέσει να είναι μόνη. Για το λόγο αυτό έχει φίλους και συγγενείς και ασχολείται πολύ με το διάβασμα. Χαρακτηρίζει τον εαυτό της «ζωντανό» και «έξαλλο» άνθρωπο. Δηλώνει ότι αγαπά το θέατρο περισσότερο από τον κινηματογράφο. Παράλληλα, δεν διστάζει να πει ότι στο ελεύθερο θέατρο και ιδιαίτερα στην επιθεώρηση πέρασε άσχημες στιγμές. Παρόλα αυτά, τα αρνητικά σχόλια των συναδέλφων της δεν την αγγίζουν ούτε την απασχολούν. Πιστεύει ότι οι άνθρωποι που έχουν καλλιτεχνική αξία την λατρεύουν, όπως επίσης και το κοινό.
00:05:30:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από ταινίες, στις οποίες συμμετείχε η ηθοποιός. Παράλληλα, φωτογραφίες από την κοινωνική και επαγγελματική της ζωή. Κοντινό πλάνο σε απόκομμα εφημερίδας που αναφέρεται στο πρόσωπο της.
00:06:07:00
Η ηθοποιός μιλάει για τη σχέση και τη συνεργασία της με γνωστούς πρωταγωνιστές. Αναφέρεται στον ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ο οποίος ήταν και δάσκαλός της, στον ΒΑΣΙΛΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ, και στον ΛΑΜΠΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ. Μετά την εξορία της πολλοί από τους συναδέλφους της τη στήριξαν, αν και ανήκαν σε διαφορετικούς πολιτικούς χώρους. Όταν γύρισε από την εξορία, ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ προθυμοποιήθηκε να τη βοηθήσει οικονομικά, αλλά εκείνη του ζήτησε μόνο δουλειά. Λέει ότι ήταν πολύ συναισθηματικός τύπος. Παράλληλα, αφηγείται και ένα περιστατικό με τον ΤΙΤΟ ΒΑΝΔΗ, ο οποίος δεν φοβήθηκε να την επισκεφτεί στο σπίτι, αν και την παρακολουθούσαν. Όταν επέστρεψε από την εξορία, ήταν πολύ καταβεβλημένη και αδύναμη. Συγκινείται όταν θυμάται τις δύσκολες εκείνες μέρες. Υποστηρίζει ότι διακατέχεται από «ελεγχόμενη ευαισθησία».
00:10:47:00
Ο δημοσιογράφος τη ρωτά για το τι της έχει μείνει από την τόσο μεγάλη διαδρομή της. Εκείνη μιλάει για το χειροκρότημα, το θαυμασμό και τη χαρά του κοινού όταν την βλέπει στο σανίδι. Παράλληλα, νιώθει πικρία και απογοήτευση γατί σε λίγα θέατρα πέρασε ευχάριστες στιγμές. Θυμάται ένα ατυχές περιστατικό από μια επιθεώρηση, όπου άλλοι συνάδελφοι της δεν της φέρθηκαν σωστά, ενώ της «έκοβαν» και τους ρόλους. Παρακολουθούμε και φωτογραφίες της από διάφορες θεατρικές παραστάσεις. Η ηθοποιός είχε και καλή φωνή. Μιλάει και για την παρακολούθηση μαθημάτων στο Ωδείο και για την πρόταση της καθηγήτριάς της να σπουδάσει στην Ιταλία. Δεν κατάφερε ποτέ να πάει λόγω οικονομικής αδυναμίας.
00:15:37:00
Η ηθοποιός, στη συνέχεια, μιλάει για την οικογένειά της και της πολιτικές της πεποιθήσεις. Ο πατέρας της καταγόταν από τη Μάνη και η ίδια γεννήθηκε στην Κηφισιά. Ο πατέρας της ήταν άθεος (το ίδιο και εκείνη), κεντρώος και υποστηρικτής του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ. Αντίθετα, η ίδια στράφηκε στον κομμουνισμό. Εκεί την μύησαν δύο φίλες της, που τελείωναν τη Νομική Σχολή. Πίστευε ότι ο σωστός κομμουνισμός είναι η ορθότερη κοσμοθεωρία, η οποία θα διόρθωνε τα λάθη των σοσιαλιστικών κυβερνήσεων. Οι λαοί, πίστευε, με τους αγώνες τους θα βρουν το δρόμο τους. Παράλληλα, αναφέρεται και σε περιστατικά τα οποία δείχνουν το πόσο δοτικός και καλόψυχος άνθρωπος έχει υπάρξει στη συναναστροφή της με τους άλλους.
00:20:09:00
Η ΤΑΫΓΕΤΗ θυμάται την ημέρα που την συνέλαβαν και την μετέφεραν στην Ασφάλεια. Περιγράφει τα γεγονότα με κάθε λεπτομέρεια. Της ζητούσαν να υπογράψει και να αποκηρύξει τον κομμουνισμό. Δεν το έκανε ποτέ και αυτήν την πράξη τη θεωρεί «παράσημο της ζωής της». Στην Ασφάλεια πήγε και ο πατέρας της, ο οποίος ήταν δικαστής, για να τη βοηθήσει και να τους ζητήσει να την αφήσουν ελεύθερη. Η ίδια τους έλεγε ότι ήταν μαθήτρια της Δραματικής Σχολής (βλέπουμε και φωτογραφία της) και ότι δεν ήξερε τίποτα για τον κομμουνισμό. Ομολογεί ότι την χτύπησαν, ενώ δεν ξεχνά την εικόνα των ανδρών που θα εκτελούνταν.
00:23:25:00
Ο δημοσιογράφος τη ρωτά αν ο πατέρας της ήταν αντίθετος στο να γίνει ηθοποιός. Η μόνη του ένσταση, απαντά, ήταν ότι δεν θα κέρδιζε χρήματα από αυτό το επάγγελμα. Το ταλέντο της ανακάλυψε ένας γυμναστής, ο οποίος την παρότρυνε να εγγραφεί στη Δραματική Σχολή. Στη συνέχεια, μιλά για την αγωνιστική της δράση και την προσωπική της ζωή. Μετανιώνει για το ότι δεν απέκτησε ποτέ παιδί. Ο γάμος της αρέσει, αλλά θέλει, λέει, ο άνδρας της να είναι πιστός και σωστός.
00:26:06:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία «Ο ΠΑΠΑΤΡΕΧΑΣ» με την ΤΑΫΓΕΤΗ και τον ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ.
00:26:43:00
Η συζήτηση τώρα στρέφεται γύρω από την πορεία των ηθοποιών στην Ελλάδα. Η ίδια πιστεύει ότι δεν αρκεί να είναι κάποιος καλός ηθοποιός για να κάνει καριέρα. Αναφέρει το παράδειγμα της ΜΕΛΙΝΑΣ ΜΕΡΚΟΥΡΗ, η οποία καταξιώθηκε λόγω του ταλέντου, της ομορφιάς αλλά και των χρημάτων της. Στη συνέχεια, αφηγείται ένα περιστατικό όπου κάποιος γνωστός πρωταγωνιστής (δεν θέλει να αναφέρει το όνομα του) την εξαπάτησε. Της είπε ότι θα τη συστήσει και θα την προτείνει σε δικό του άνθρωπο και δεν το έκανε ποτέ. Στον κινηματογράφο την έβγαλε ο σκηνοθέτης ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ και μιλάει για τις ταινίες στις οποίες συνεργάστηκαν. Τον θεωρεί σπουδαίο σκηνοθέτη. Αυτός την καθιέρωσε ως κινηματογραφικό «τύπο» και υποδυόταν συνήθως το ρόλο της τρελής και αλλοπαρμένης, γεγονός που δεν την ενόχλησε. Έχει παίξει διάφορους ρόλους, και μικρούς και μεγάλους.
00:32:10:00
Ο δημοσιογράφος τη ρωτά για τους λόγους που την έδιωξαν από το Εθνικό Θέατρο. Εκείνη πιστεύει ότι ήταν πολιτικοί οι λόγοι. Επειδή ήταν κομμουνίστρια απέρριπταν τις αιτήσεις της. Της έλεγαν ότι είναι καλή ηθοποιός, αλλά δεν μπορούσαν να συνεργαστούν μαζί της. Η ηθοποιός κάνει μια παρένθεση και μιλάει για το πόσο στενοχωρήθηκε με το θάνατο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ.
00:33:30:00
Η ΤΑΫΓΕΤΗ πιστεύει ότι η στήριξη της στον κομμουνισμό της δημιούργησε πολλές δυσκολίες. Δεν την προσέλαβαν σε δουλειές εξαιτίας των πολιτικών της πεποιθήσεων. Στο Εθνικό Θέατρο την πήραν όταν Γενικός Γραμματέας ήταν ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΡΗΣ, ο οποίος την παρότρυνε να κάνει αίτηση. Έμεινε εκεί για επτά χρόνια, αλλά τελικά η συνεργασία τους έληξε άδοξα. Την απέλυσαν και δεν έμαθε ποτέ τους λόγους.
00:37:12:00
Η ηθοποιός μιλάει με πολλή συμπάθεια για τους νέους ηθοποιούς. Δηλώνει ότι αγαπάει τα νιάτα. Εκείνοι τους οποίους απεχθάνεται είναι οι «χαφιέδες», οι οποίοι την ταλαιπώρησαν και της συμπεριφέρθηκαν με άσχημο τρόπο. Παράλληλα, εκφράζει τη συμπάθειά της για τις γυναίκες που ασχολούνται με την πορνεία.
00:39:50:00
Η ηθοποιός μιλά για τους ανθρώπους που αγάπησε από το Εθνικό Θέατρο. Αναφέρει το ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟ, τον ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΛΑΣΚΟΒΙΤΗ, τον ΝΙΚΟ ΜΠΟΥΣΔΟΥΚΟ, το ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ και την ΑΣΠΑΣΙΑ ΚΡΑΛΛΗ. Παράλληλα, κάνει λόγο και για τις συμβουλές, που της έδιναν σημαντικοί ηθοποιοί, όπως ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ και ο ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ.
00:42:36:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία «Ο ΠΑΠΑΤΡΕΧΑΣ» με την ΤΑΫΓΕΤΗ και τοΝ ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ.
00:43:50:00
Ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ διαπιστώνει ότι από τη γενιά της έχουν αναδειχθεί σπουδαίοι ηθοποιοί. Εκείνη συμφωνεί και εκφράζεται με πικρία για τη δική της πορεία, που δεν ήταν αυτή που επιθυμούσε. Στη συνέχεια, μιλάει για τις οικονομικές της δυσκολίες και λέει ότι την έχουν ξεχάσει όλοι οι φίλοι της. Κανείς δεν τη συμπαραστάθηκε μετά το χαμό των δυο αδερφών της. Έπειτα, διαπιστώνει ότι οι άνθρωποι έχουν αλλάξει εντελώς τα τελευταία χρόνια και λειτουργούν με διαφορετικά κριτήρια.
00:46:26:00
Η ΤΑΫΓΕΤΗ πέρασε τα καλύτερα της χρόνια στην εξορία. Εκεί έμεινε τρία χρόνια και τέσσερα με πέντε χρόνια παρέμεινε κρυμμένη. Αυτό που θυμάται με μεγάλη χαρά από τα χρόνια της εξορίας της είναι το ανέβασμα της τραγωδίας «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ», στην οποία απέσπασε θετικές κριτικές. Πλάνο σε αποκόμματα εφημερίδων, που μιλούν για την ίδια. Περιγράφει τον τρόπο, που ανέβασαν την παράσταση. Λυπάται γιατί δεν ξαναδούλεψε σε παράσταση αρχαίου δράματος.
00:49:07:00
Η ηθοποιός λέει ότι θα ήθελε να παίξει ρόλους που της ταιριάζουν, αρκεί να μην είναι απόλυτα δραματικοί. Πλάνο σε ασπρόμαυρη φωτογραφία, όπου υποδύεται μια ηλικιωμένη γυναίκα. Ο δημοσιογράφος τη χαρακτηρίζει ζωντανό και αισιόδοξο άνθρωπο. Εκείνη πιστεύει ότι διακατέχεται από μια τρέλα. Όνειρο της είναι να ερμηνεύσει ένα σοβαρό ρόλο στο εξωτερικό.
00:50:39:00
Η συνέντευξη τελειώνει, ενώ η ΤΑΫΓΕΤΗ, διαβάζοντας τα λόγια της, ερμηνεύει το ρόλο της ΙΟΥΣ από την τραγωδία «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ». Προβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες από την νεανική της ηλικία, τις μέρες της στην εξορία και τους αγώνες, που έχει δώσει. Ακούγεται το τραγούδι: «YΠΕΡΩΚΕΑΝΙΟ» σε μουσική του ΣΤΑΜΑΤΗ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗ και στίχους της ΛΙΝΑΣ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ με ερμηνεύτρια την ΑΛΚΗΣΤΗ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ.
00:55:22:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΚΡΑΤΟΣ
Θεματικοί Όροι
ΤΑΫΓΕΤΗ ΜΠΑΣΟΥΡΗ, βιογραφία, ηθοποιοί, θέατρο, κινηματογράφος, πολιτικές διώξεις, πολιτικοί εξόριστοι
Αναφορές
ΤΑΫΓΕΤΗ ΜΠΑΣΟΥΡΗ, ηθοποιός
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ηθοποιός
ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ, ηθοποιός
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ηθοποιός
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ, σκηνοθέτης
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, φορέας πολιτισμού
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΟΣ
Παρουσιαστής:
ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Εικονολήπτες:
ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΜΑΡΜΑΡΕΛΛΗΣ
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑΣ
Φωτιστής:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ
Ηλεκτρονικός:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΡΑΚΑΤΣΕΛΗΣ
Ρύθμιση ήχου:
ΤΑΣΟΣ ΧΙΔΗΡΟΓΛΟΥ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΓΚΑΣ
Συντονιστής σκηνής:
ΝΤΙΝΑ ΚΑΤΣΑΡΗ
Μακιγιάζ:
ΓΙΟΥΛΑ ΚΟΡΟΒΗΛΑ
Εργατοτεχνίτες:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΙΛΙΓΙΑΝΝΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ
Φροντίστρια:
ΓΙΩΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Μουσική επιμέλεια:
ΕΛΕΝΑ ΔΙΑΚΟΥ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΑΛΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΧΩΡΗ
Μοντάζ-Μιξάζ:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Δημοσιογραφική επιμέλεια:
ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΛΟΒΟΥ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΓΙΟΥΛΑ ΔΑΡΜΗ
Συντονισμός Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΒΙΛΙΚΑΣ
Ευχαριστίες:
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΡΟΧΑΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ
ΤΜΗΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ
ΕΤ-1 1994
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:56:35:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009