PIERRE BOURDIEU
0000006790
Σειρά εκπομπών που παρουσιάζει προσωπικότητες της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης. Το συγκεκριμένο επεισόδιο περιλαμβάνει τη συνέντευξη του ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γαλλικής κοινωνιολογίας.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006790
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ, ΣΤΑ
PIERRE BOURDIEU
Χρονολογία Παραγωγής
1995
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά εκπομπών που παρουσιάζει προσωπικότητες της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης. Το συγκεκριμένο επεισόδιο περιλαμβάνει τη συνέντευξη του ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γαλλικής κοινωνιολογίας.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ (PIERRE BOURDIEU), ο οποίος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους διανοούμενους και εκπροσώπους της γαλλικής κοινωνιολογίας, φιλοξενείται στην εκπομπή ΣΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. Έχει ιδρύσει το Κέντρο Ευρωπαϊκής Κοινωνιολογίας, ενώ διευθύνει την ευρωπαϊκή περιοδική έκδοση LIBER. Έχει γράψει αρκετά βιβλία. Στο έργο του «Η ΑΘΛΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ» στηρίχτηκαν τρεις θεατρικές παραστάσεις. Ο ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ θεωρεί ότι απειλείται η φιλοσοφία της αυτονομίας, όταν οι πανεπιστημιακοί απευθύνονται σε εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης των ερευνών τους. Σημειώνει δε ότι στη δική τους ομάδα, με συλλογική απόφαση στη δεκαετία του ’70, ανακάλυψαν τρόπους να διαφυλάξουν την αυτονομία τους, υπογράφοντας συμβόλαια μετά την ολοκλήρωση των ερευνών τους. Σημειώνει, επίσης, την ύπαρξη ανταγωνισμού με ανθρώπους της πολιτικής, όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα να δοθεί επιστημονική απάντηση σε κάποιο θέμα, αμφισβητώντας έτσι το μονοπώλιο της αλήθειας. Ισχυρίζεται, λοιπόν, πως δεν μπορεί να γίνει σωστή τεκμηρίωση των ερευνών που γίνονται «κατά παραγγελία». Παρόλα αυτά θεωρεί ότι υπάρχουν μικρόκοσμοι που καταφέρνουν να ορθώνονται ενάντια στις επεμβάσεις της πολιτικής εξουσίας και της εξουσίας του χρήματος. Αναφέρεται ειδικότερα στην αυτονομία της κοινωνιολογικής επιστήμης του φιλοσοφικού και καλλιτεχνικού χώρου, υπογραμμίζοντας ότι αυτή μπορεί να λειτουργεί, όμως η ολοκλήρωσή της θα γίνει στο τέλος του 19ου αιώνα με την επανάσταση του εμπρεσιονισμού. Τέλος, εξηγεί την αναγκαιότητα της ύπαρξης των εκδόσεων LIBER, ερμηνεύοντας τη λειτουργία τους ως πρακτικό όργανο διεθνοποίησης, ενώ αναφερόμενος στην ΕΛΛΑΔΑ και τη «διανοητική» διασπορά της καταλήγει λέγοντας ότι όσοι έχουν να πουν κάτι, πρέπει να το λένε στη μητρική τους γλώσσα.
Τίτλοι έναρξης εκπομπής.
00:01:35:00
Πλάνα εναλασσόμενα μιας θεατρικής σκηνής με ηθοποιούς σε απόσπασμα παράστασης, μέσα στο φουαγιέ, στις αφίσες της παράστασης, στην εξωτερική όψη του θεάτρου LA TEMPETE.
00:04:22:00
Πλάνο του ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ (PIERRE BOURDIEU) να κρατάει την αλληλογραφία του. Αρχίζει η αφήγηση για τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ και το πλάνο εναλλάσσεται με το φουαγιέ και με τα εξώφυλλα των βιβλίων του.
00:05:30:00
Το πλάνο κινείται σε διάδρομο για να καταλήξει στο γραφείο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Εκεί βλέπουμε τον ίδιο και τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΑ να κάθονται, λίγο πριν ξεκινήσει η κουβέντα τους.
00:06:14:00
Στο πλάνο το όνομα του καλεσμένου της εκπομπής με τον οποίο θα συνομιλήσει ο Κ. ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ.
00:06:18:00
Στο πλάνο ο ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Ακούμε χωρίς να βλέπουμε τον Κ. ΤΣΟΥΚΑΛΑ να ρωτάει για την αυτονομία της επιστήμης και της διανόησης και τη θέση του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Υποστηρίζει ότι θα πρέπει να υπάρχει αντίσταση στις όποιες πιέσεις που θα μειώσουν αυτήν την αυτονομία, διότι, όπως λέει, οι πιο σημαντικές κατακτήσεις της αυτονομίας απειλούνται με έναν συχνά διακριτικό τρόπο από πολύ διαφορετικές κοινωνικές δυνάμεις. Αναφέρει διάφορα παραδείγματα όπως η αυτονομία των πανεπιστημίων. Χαρακτηριστικά λέει ότι απειλείται η φιλοσοφία της αυτονομίας, γιατί οι πανεπιστημιακοί απευθύνονται σε εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης των ερευνών τους. Σημειώνει ότι στη δική τους ομάδα, μετά από συλλογική απόφαση στη δεκαετία του ’70, βρήκαν τρόπο να διαφυλάξουν την αυτονομία τους, υπογράφοντας συμβόλαια μετά την ολοκλήρωση των ερευνών τους. Προβάλλεται πλάνο από πανεπιστημιακή σχολή, πλάνο στον κήπο και στο κτήριο του Πανεπιστημίου.πλάνο σε κεντρικό δρόμο του ΠΑΡΙΣΙΟΥ με κίνηση αυτοκινήτων και πεζών ενώ ακούμε τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ να μιλάει.
00:11:54:00
Επιστροφή πλάνου στον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Ακούμε τον Κ. ΤΣΟΥΚΑΛΑ να τον ρωτά ειδικότερα για τη χρηματοδότηση του επαγγέλματος και αν αυτή βοηθάει στην απώλεια αυτονομίας των διανοούμενων που χρηματοδοτούνται για ζητήματα που δεν ενδιαφέρουν κανέναν. Απαντάει λέγοντας πως σε όλες τις επιστημονικές κοινότητες υπάρχουν επιστήμονες που δέχονται παραγγελίες και υποδείξεις και αυτό το χαρακτηρίζει ως κεντρικό πρόβλημα των κοινωνικών επιστημών. Σημειώνει ακόμα ότι υπάρχει ανταγωνισμός με ανθρώπους του πολιτικού κόσμου, όταν δεν μπορεί να δοθεί επιστημονική απάντηση σε κάποιο θέμα, αμφισβητώντας έτσι το μονοπώλιο της αλήθειας. Ισχυρίζεται πως δεν μπορεί να γίνει σωστή τεκμηρίωση μιας έρευνας, αφού αυτές γίνονται κατά παραγγελία. Πλάνα εναλλάσσονται στους δρόμους του ΠΑΡΙΣΙΟΥ. Ανθρώποι κάθονται σε κεντρικά καφέ του Παρισιού, εκλογικές συγκεντρώσεις, ψηφοφορία στην κάλπη, ο πρόεδρος ΖΟΣΠΕΝ πανηγυρίζει τη νίκη του.
00:21:34:00
Το πλάνο στο γραφείο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ με το γάλλο διανοούμενο να παρουσιάζει στον Κ. ΤΣΟΥΚΑΛΑ τα βιβλία του.
00:22:58:00
Εξωτερικό πλάνο με κόσμο και αυτοκίνητα, έργα γλυπτικής σε πλατεία και κόσμο μέσα σε γκαλερί με ζωγραφικά έργα. Ακούμε χωρίς να βλέπουμε τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ να μιλάει.
00:23:58:00
Πλάνο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Διατυπώνει την άποψη ότι υπάρχουν κλειστοί μικρόκοσμοι που καταφέρνουν να ορθώνονται ενάντια στις επεμβάσεις της πολιτικής εξουσίας και της εξουσίας του χρήματος. Μιλάει ειδικότερα για την αυτονομία της κοινωνιολογικής επιστήμης του φιλοσοφικού και του καλλιτεχνικού χώρου, υπογραμμίζοντας ότι μπορεί να δουλεύει η αυτονομία, όμως η ολοκλήρωσή της θα γίνει στο τέλος του 19ου αιώνα με την επανάσταση του εμπρεσιονισμού.
00:26:38:00
Πλάνο σε γκαλερί με πίνακες ζωγραφικής και κόσμο και τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ να ξεναγεί. Στη συνέχεια, από το χώρο του γραφείου του αναφέρεται στους αυτόνομους κόσμους, οι οποίοι δε δέχονται τους νόμους κανενός. Θεωρεί ότι είναι ιδιαίτερα εύθραυστοι στην ετερονομία. Μιλάει ακόμα για τις διαμεσολαβήσεις και τη δύναμη του χρήματος και φέρνει ως παράδειγμα τον καλλιτεχνικό κόσμο, που μπορεί ακόμα να αντιστέκεται.
00:29:29:00
Ενώ ακούμε τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ, προβάλλονται εναλασσόμενα πλάνα από το ΠΑΡΙΣΙ.
00:30:06:00
Στο πλάνο ο ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ, ο οποίος συνεχίζει να μιλάει για τους εύθραυστους κόσμους, για να καταλήξει ότι αυτοί κυκλώνονται από τον τύπο, την τηλεόραση και την ισχύ του χρήματος και να πει χαρακτηριστικά ότι η λογική της αγοράς διεισδύει στην πολιτιστική παραγωγή.
00:33:03:00
Πλάνο στον κήπο του Πανεπιστημίου ενώ ακούμε τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ.
00:33:55:00
Πλάνο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ να συνεχίζει να μιλάει για την αυτονομία και τη δική του παρότρυνση, ώστε να δημιουργηθούν ακόμα και σωματεία για την προάσπιση της αυτονομίας των μικρόκοσμων.
00:35:28:00
Ενώ τον ακούμε να μιλάει, εμφανίζεται πλάνο από πορεία διαδηλωτών.
00:35:59:00
Πλάνο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Μιλάει για την υπεράσπιση των συμφερόντων αλλά και της ελευθερίας. Υποστηρίζει ότι η πραγματική υπεράσπιση της ελευθερίας σημαίνει υπεράσπιση συλλογικών συνθηκών που επιτρέπουν την ύπαρξή της.
00:37:28:00
Πλάνο στο φουαγιέ του θεάτρου και στη σκηνή, όπου ακούμε και βλέπουμε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη θεατρική παράσταση που στηρίχτηκε στο βιβλίο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ.
00:39:13:00
Το πλάνο κινείται σε διάδρομο που μας οδηγεί στο γραφείο του ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ. Εκεί ο ίδιος μιλάει για τη συνεισφορά των διανούμενων να βγάλουν από τη σιωπή τους ανθρώπους. Κάνει αναφορά στο ρόλο των media, τα οποία χαρακτηρίζει μοντέρνους σοφιστές και υπογραμμίζει ότι συμβάλλουν στη σιωπή του λαού.
00:40:49:00
Ενώ ακούμε τον ΤΣΟΥΚΑΛΑ να τον ρωτά για το βιβλίο του στο οποίο στηρίχτηκαν τα θεατρικά έργα, προβάλλονται εναλασσόμενα πλάνα της σκηνής του θεάτρου, του βιβλίου του και των δύο συνομιλητών. Καθώς βλέπουμε και ακούμε τον ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ να απαντάει σε ερώτημα σχετικά με την επίδραση του βιβλίου του, το πλάνο δείχνει εικόνες από διαδήλωση-πορεία και κίνηση πεζών.
00:46:10:00
Ίδιο πλάνο με κίνηση των πεζών και δεύτερο πλάνο με το κτήριο του Πανεπιστημίου που διευθύνει ο ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ.
00:46:32:00
Πλάνο από τις περιοδικές εκδόσεις LIBER. Ο ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ εξηγεί την αναγκαιότητα της έκδοσης, λέγοντας ότι θα πρέπει να λειτουργεί σαν πρακτικό όργανο διεθνοποίησης. Μιλάει για την ΕΛΛΑΔΑ και τη διανοητική διασπορά της, ενώ ο ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ κάνει αναφορά στο ζήτημα της δυσκολίας της γλώσσας στο εξωτερικό. Ο ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ καταλήγει, λέγοντας ότι όσοι έχουν να πουν κάτι πρέπει αυτό να εκφέρεται στη μητρική γλώσσα και ύστερα να μεταφράζεται.
00:50:59:00
Εναλασσόμενα πλάνα των εκδόσεων LIBER, κίνησης πεζών και αυτοκινήτων και, τέλος, των δύο ανδρών να περπατούν σε κεντρικό δρόμο του ΠΑΡΙΣΙΟΥ.
00:51:31:00
Τίτλοι τέλους εκπομπής.
Θεματική Κατηγορία
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ, κοινωνιολογία, φιλοσοφία, κοινωνικές επιστήμες, γλώσσα
Αναφορές
ΠΙΕΡ ΜΠΟΥΡΝΤΙΕ, κοινωνιολόγος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΓΑΛΛΙΑ, ΠΑΡΙΣΙ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ILLUSION
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΣΠΙΡΗΣ
Μουσικός επιμελητής:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΤΡΙΤΣΙΔΑΚΗΣ
Μοντέρ:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΚΑΛΕΣΤΟΣ
Επιστημονικοί σύμβουλοι:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΛΟΖΗΣ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μετάφραση:
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΩΡΑΪΤΗ
Υποτιτλισμός:
VIDEOPRESS
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΤΣΟΣ (ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΙΔΕΑ)
Συνεργάτες:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΤΣΟΣ
ΦΩΤΕΙΝΗ ΤΣΑΛΙΚΟΓΛΟΥ
Συνεργάτης στη Γαλλία:
ΚΩΣΤΑΣ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗΣ
Οργάνωση παραγωγής:
ΜΑΚΗΣ ΒΛΑΧΟΣ
Αρχείο:
PHOTOKINISIS
Post productions:
PUBLICA T. V.
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:52:13:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009