Κωδικός Τεκμηρίου
0000006686
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ, ΤΟ
Χρονολογία Παραγωγής
1997
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Εκπομπή με παρουσιάστρια τη ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ και θέμα τα εγκλήματα αισθητικής που διέπραξε το καθεστώς της 21ης Απριλίου καθώς και οι τραγικές επιπτώσεις του στην πολιτιστική ζωή του τόπου.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ντοκιμαντέρ με θέμα τα εγκλήματα αισθητικής και τις ολέθριες συνέπειες της απριλιανής δικτατορίας στην πολιτιστική ζωή του τόπου. Επισημαίνεται ότι η επιβολή της χούντας ανέκοψε βίαια την πνευματική αναγέννηση της δεκαετίας του ’60 στην Ελλάδα, επιβάλλοντας μια αισθητική εθνικοπατριωτικών εξάρσεων και κακού γούστου. Ο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, μαέστρος της πολιτιστικής άνοιξης που προηγήθηκε της χούντας, μιλά για το καίριο πλήγμα που κατέφερε το δικτατορικό καθεστώς στον πολιτισμό, καθιστώντας την «ασχήμια» κυρίαρχη σε κάθε έκφανση αυτού του τομέα. Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ καταθέτει την προσωπική του μαρτυρία από την εποχή αναφερόμενος στη λογοκρισία των στρατοκρατών και στην αντίσταση των πνευματικών ανθρώπων. Πλάνα από τις γιορτές πολεμικής αρετής της χούντας στο Καλλιμάρμαρο, αλλά και από εκδηλώσεις όπως η Ολυμπιάδα Τραγουδιού, αποτυπώνουν την ακραία κακή έως φαιδρή αισθητική της χουντικής προπαγάνδας. Ο αρχιτέκτονας ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ αναφέρεται στους οικιστικούς νόμους της δικτατορίας και στην επίπτωσή τους στη σημερινή εικόνα των ελληνικών πόλεων, ενώ ο σκηνοθέτης ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ μιλά για την τεράστια συμβολή των εξόριστων Ελλήνων του εξωτερικού στον αντιδικτατορικό αγώνα.
Τις αφηγήσεις των καλεσμένων της εκπομπής πλαισιώνουν πλάνα αρχείου από γεγονότα της περιόδου. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το ανατρεπτικό σίριαλ «Εκείνος κι Εκείνος», μια από τις ελάχιστες φωτεινές στιγμές της ελληνικής τηλεόρασης, που έκανε τότε τα πρώτα της βήματα σε μια ζοφερή εποχή λογοκρισίας.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:05:00
Πλάνο με μια αφίσα και πλάι της να αναγράφεται: «21η Απριλίου 1967, 30 χρόνια μετά. . . ».
00:00:15:00
Ασπρόμαυρα πλάνα με τανκ να κινείται.
00:00:17:00
Τίτλοι έναρξης.
00:00:54:00
Πλάνο σε ένα μαγνητόφωνο με παλιές μαγνητοταινίες. Ακούγεται η φωνή του ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ να διαβάζει σημειώσεις του που αφορούν σε τίτλους τραγουδιών του. Πλάνο σε κάποιο γραφείο με λήψη από τον εξωτερικό χώρο.
00:01:26:00
Πλάνο της ΡΕΝΑΣ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Προλογίζει την εκπομπή της και περιγράφει την πολιτιστική κατάσταση στη χώρα πριν και μετά την επιβολή της Χούντας το 1967. Εξηγεί έτσι το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί η εκπομπή της.
00:03:31:00
Πλάνο από τυπογραφείο. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ εξιστορεί όσα συνέβαιναν την περίοδο της δεκαετίας του ’60 στα λογοτεχνικά δρώμενα της χώρας μας μέχρι τη βράβευση του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ με το βραβείο Νόμπελ. Εναλλάσσονται πλάνα με εκδόσεις των ΕΛΥΤΗ, ΡΙΤΣΟΥ, ΤΣΙΡΚΑ, ΣΕΦΕΡΗ.
00:04:03:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στο ταλέντο και το πάθος που έκανε το ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να ξεχωρίσει.
00:04:24:00
Ασπρόμαυρα πλάνα σε σκηνή θεάτρου με τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να διευθύνει ορχήστρα και τον ΓΡΗΓΟΡΗ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ να ερμηνεύει το «Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ».
00:04:45:00
Πλάνο του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ στο γραφείο του. Εξηγεί ποιος ήταν ο στόχος του για την πολιτιστική καλλιέργεια του λαού μέσω της ποίησης των ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ και ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ που μελοποιούσε, περιγράφει τη συμμετοχή του κόσμου στις διάφορες εκδηλώσεις και την περηφάνια που ένιωθε όταν τα τραγουδούσε. Όλη αυτή η προσπάθεια, όπως εξηγεί, καταστράφηκε με την επιβολή της Δικτατορίας. Παρεμβάλλονται πλάνα με έγχορδα μουσικά όργανα και εναλλάσσονται φωτογραφίες από πορεία του Κινήματος της Νεολαίας Λαμπράκη.
00:06:41:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από το Αρχαίο Θέατρο της ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ κατά τη διάρκεια παράστασης, ασπρόμαυρες φωτογραφίες από την παράσταση «Όρνιθες» του Θεάτρου Τέχνης του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ αναφέρεται στον θεσμό του Φεστιβάλ Αθηνών, στην παρουσία του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚI με την «Οδό ονείρων» και στην καθιέρωση του ΚΟΥΝ ως σκηνοθέτη που κατακτά την Ευρώπη.
00:07:02:00
Πλάνο μιας μονταζιέρας κατά τη διάρκεια ενός μοντάζ.
00:07:05:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από τις ταινίες «Συνοικία το όνειρο», του ΑΛΕΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ, «Ουρανός» του ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ, «Μικρές Αφροδίτες» και «Ποτάμι» του ΝΙΚΟΥ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΥ. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ παρουσιάζει την ξεχωριστή πορεία των Ελλήνων σκηνοθετών στο εξωτερικό μνημονεύοντας τον ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ και τον ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟ.
00:07:29:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στο ποσοστό δημοσκόπησης που αποκαλύπτει ότι το 70% του ελληνικού πληθυσμού δεν θυμάται τριάντα χρόνια μετά την επιβολή της Δικτατορίας την 21η Απριλίου 1967. Παρουσιάζει το πολιτικό σκηνικό της δεκαετίας του ’60. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα από την εκλογική νίκη του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, από επεισόδια στη Βουλή των Ελλήνων, τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ανάμεσα σε δημοσιογράφους, τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟ σε ομιλία του από τα έδρανα της Βουλής όπου διακρίνονται και άλλοι βουλευτές, τον Βασιλιά ΠΑΥΛΟ με τη Βασίλισσα ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ, την κηδεία του ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ.
00:08:15:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Μιλά για τις κινητοποιήσεις της νεολαίας αναφέροντας τα αιτήματα, όπως το 15% για την Παιδεία, το νόμο 1-1-4, την Αποστασία και το Πραξικόπημα, για την κηδεία του ΣΩΤΗΡΗ ΠΕΤΡΟΥΛΑ. Παρουσιάζονται αντίστοιχα ασπρόμαυρα πλάνα με τις κινητοποιήσεις και τα αιματηρά επεισόδια.
00:09:10:00
Ασπρόμαυρα νυχτερινά πλάνα με τανκς.
00:09:24:00
Ασπρόμαυρο πλάνο ενός εύζωνα να σαλπίζει σιωπητήριο.
00:09:44:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρει ότι το μοιραίο πρωινό της 21ης Απριλίου τα τανκς βγήκαν στους δρόμους και η κατάλυση της «ανάπηρης» Δημοκρατίας ήταν γεγονός. Αυτό αποτυπώθηκε και στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, που είχαν όλες τον ίδιο τίτλο: «Εθνοσωτήριος Επανάσταση» εξαφανίζοντας προηγούμενες φωνές διαμαρτυρίας σε όσα συνέβαιναν.
00:10:09:00
Πλάνα με τανκς και στρατιώτες σε στρατιωτική παρέλαση στην ΑΘΗΝΑ. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ παρακολουθεί. Παρουσιάζονται ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΩΙΤΑΚΗΣ, ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΑΓΓΕΛΗΣ και άλλοι από τους στρατιωτικούς που συνεργάστηκαν. Παράλληλα, η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ περιγράφει τις πρώτες ενέργειες των δικτατόρων.
00:10:41:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Παρουσιάζει τη συνέντευξη με τον καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ, ο οποίος έζησε στη φυλακή των Ε. Α. Τ. Ε. Σ. Α. με τον ΣΠΥΡΟ ΜΟΥΣΤΑΚΛΗ.
00:10:57:00
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ στο κελί που έζησε και το οποίο τώρα λειτουργεί ως μουσειακός χώρος. Διηγείται τις οδυνηρές αναμνήσεις που έχει από το κελί αυτό και συνεχίζει περιγράφοντας τις σχέσεις πολιτικής και πολιτισμού, όπως διαμορφώθηκαν την περίοδο της Δικτατορίας, αλλά και τις διαστάσεις της έννοιας «πολιτισμός».
00:13:23:00
Εναλλαγή πλάνων σε εκδήλωση Ευέλπιδων του νεαρού Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, του πρωθυπουργού ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΟΛΛΙΑ και αξιωματούχων της κυβέρνησής του σε παρέλαση και στα σκαλιά του Αγίου Δημητρίου στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, καθώς και του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ έφιππου σε παρέλαση στο κέντρο της ΑΘΗΝΑΣ. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ αναφέρεται στην ανάληψη της εξουσίας από τους Δικτάτορες, με ταυτόχρονη έκφραση σεβασμού και προσήλωσης στους θεσμούς και το Παλάτι, έως την κατάργηση του Βασιλιά από την έκδοση νομίσματος.
00:13:45:00
Απόσπασμα από την κινηματογραφική ταινία «ΛΟΥΦΑ και ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ». Σε αυτό σατιρίζεται η πολιτική κατάσταση με την «κατάργηση» της Βασιλείας.
00:14:28:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στη διοργάνωση εκδηλώσεων από τη Δικτατορία στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο).
00:14:45:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από τις εκδηλώσεις του καθεστώτος της 21ης Απριλίου στο Παναθηναϊκό Στάδιο, ήρωας σε μία από τις οποίες ήταν ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ, τα οποία εναλλάσσονται με άλλα που παρουσιάζουν άρματα σε πανηγυρική παρέλαση. Μακέτα με τον τίτλο «21 Απριλίου 1967-1970».
00:15:45:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στο ιστορικό «αλαλούμ» της παρουσίασης ιστορικών γεγονότων στο Παναθηναϊκό Στάδιο.
00:16:01:00
Εναλλαγή έγχρωμων πλάνων από τις εκδηλώσεις στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Διακρίνονται ανάμεσα στους θεατές οι Δικτάτορες και ιεράρχες της περιόδου. Ακούγονται εκφωνήσεις στα αγγλικά σχετικά με την ελληνική ιστορία.
00:17:44:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στα «εγκλήματα αισθητικής» που λάμβαναν χώρα κάθε χρόνο στο Παναθηναϊκό Στάδιο και για τον «επαρχιακό Μπεν Χουρ».
00:18:10:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από εκδηλώσεις στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ περιγράφει με γλαφυρό-πλην ειρωνικό-τρόπο τις σκηνές μαχών που λάμβαναν χώρα στο Παναθηναϊκό Στάδιο κατά τις εκδηλώσεις του καθεστώτος της 21ης Απριλίου.
00:18:31:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στη συμμετοχή των στρατιωτών στην πραγματοποίηση των εκδηλώσεων-«υπερπαραγωγών» του καθεστώτος της 21ης Απριλίου.
00:18:52:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων πλάνων από τις τελετές που διοργανώνονταν στο Παναθηναϊκό Στάδιο από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου του ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ. Ο αφηγητής παρουσιάζει όσα συνέβαιναν και τις επιδιώξεις του καθεστώτος. Τα κινηματογραφικά πλάνα προέρχονται από τη σειρά «Πανόραμα του αιώνα».
00:19:24:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στις γερμανικές επιδράσεις που δέχονται οι επιτελείς των εκδηλώσεων και που γίνονται εμφανείς σε εκδηλώσεις με Τιρολέζες.
00:19:37:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων πλάνων από τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στη Νέα Σμύρνη. Ακούγεται ο εκφωνητής.
00:20:00:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από «Τα Επίκαιρα» με μαθητές να ασχολούνται με τη χειροτεχνία, αλλά και από έκθεση Εσκιμώων Χαρακτών, που παρουσιάζεται από το επίσημο κράτος.
00:20:40:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Αρχικά εμφανίζεται το έμβλημα της Δικτατορίας και οι ημερομηνίες: «21 Απριλίου 1967-21 Απριλίου 1970», στη συνέχεια πλάνα από συγκέντρωση για το Δημοψήφισμα τον Ιούλιο του 1973 με ομιλητή τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ, από τη συγκέντρωση με προβολή του μηνύματος «Ναι στο Σύνταγμα», από τον βράχο της Ακρόπολης με το έμβλημα της Δικτατορίας να εμφανίζεται με τηλεοπτικό τρυκ και πλάνα που παρουσιάζονται στο πλαίσιο της Προπαγάνδας για την οποία μιλά η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ.
00:21:39:00
Πλάνο στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ αναφέρεται στις επιδιώξεις της προπαγάνδας των Συνταγματαρχών.
00:21:45:00
Πλάνα της τηλεοπτικής παρουσίασης από την ΥΕΝΕΔ της συμμετοχής της ομάδας του Παναθηναϊκού στο Wembley. Η εκπομπή ονομαζόταν «Λεωφόρος Θριάμβων».
00:21:58:00
Πλάνα από το «έπος του Wembley», με τον ποδοσφαιρικό αγώνα αλλά και τους πανηγυρισμούς της στη νίκη της ομάδας του Παναθηναϊκού. Στη συνέχεια πλάνα από τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ να συγχαίρει τους ποδοσφαιριστές του Παναθηναϊκού.
00:22:52:00
Πλάνο της ΡΕΝΑΣ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στο σύνθημα: «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών».
00:23:03:00
Πλάνο από την ΤΗΝΟ κατά τη διάρκεια λιτανείας με τη συνοδεία αγημάτων. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ κάνει λόγο για τα τάματα και την παρουσία του συνθήματος, ως προϊόν προπαγάνδας
00:23:59:00
Πλάνο με τη ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στους οικιστικούς νόμους της Χούντας, που αλλοίωσαν τη φυσιογνωμία όλης της χώρας.
00:24:42:00
Πλάνο από εργοτάξια, οικοδομές και οικοδομικά έργα.
00:25:01:00
Πλάνο με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ. Αναφέρεται στις οικιστικές και πολεοδομικές επιλογές κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας, επικεντρώνοντας στη δήλωση του ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΤΤΑΚΟΥ να ανεγείρονται οικοδομές χωρίς περιορισμό ύψους. Ολοκληρώνει με αναφορά στις νομοθετικές παρεμβάσεις του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΜΑΝΟΥ, του πρώτου υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος της Μεταπολίτευσης [1980]), που απαγόρευσε την ανέγερση των πύργων. Παρεμβάλλονται πλάνα από κτίρια αυτής της περιόδου, όπως το ξενοδοχείο ΧΙΛΤΟΝ, ο Πύργος των Αθηνών, το ξενοδοχείο Caravel, το κτίριο που στεγάζονται οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών.
00:27:21:00
Πλάνο της ΡΕΝΑΣ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρει την καθημερινή μάχη των Ελλήνων της Διασποράς.
00:27:33:00
Πλάνο με τον ΝΙΚΟ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟ στο σπίτι του, ενώ πίσω του διακρίνονται αντίγραφα φορητών βυζαντινών εικόνων. Αναφέρεται στους ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων, στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν την περίοδο της Χούντας, τη λογοκρισία και τις προσπάθειές τους να γνωστοποιήσουν στην Ευρώπη όσα συνέβαιναν στην ΕΛΛΑΔΑ κατά τη Δικτατορία.
00:29:08:00
Πλάνα από διαδήλωση με τη ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ να πρωτοστατεί εναντίον της Δικτατορίας.
00:29:20:00
Πλάνα από φοιτητική διαδήλωση Ελλήνων στο εξωτερικό.
00:29:20:00
Πλάνα αρχείου με τη ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ τον Απρίλιο του 1968 να μιλάει για την πολιτική κατάσταση της χώρας μας.
00:31:02:00
Πλάνα με τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να τραγουδάει με τη ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
00:31:29:00
Πλάνο με τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να δίνει συνέντευξη ευχαριστώντας το βρετανικό λαό για τη συμπαράστασή του και να ζητά τη βοήθειά του για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:31:53:00
Πλάνο με τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να παίζει πιάνο και τη ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ να χορεύει ανάμεσα σε κοινό που συμμετέχει.
00:32:11:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρει ότι η ΑΜΕΡΙΚΗ και η ΕΥΡΩΠΗ αφυπνίστηκαν από τις διαδηλώσεις και οι ανταποκριτές τους συμβάλλουν με τον τρόπο τους φέρνοντας τους Δικτάτορες σε δύσκολη θέση. Επίσης, «υποστηρίζει» πως ο συγγραφέας ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΙΟΝΕΣΚΟ δεν μπόρεσε να δημιουργήσει μονολόγους σαν αυτούς του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ στο δικό του Θέατρο του Παραλόγου. Απόσπασμα από συνέντευξη τύπου του ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΤΤΑΚΟΥ. Πλάνα από ομιλία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ. Πλάι του διακρίνονται ο ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΑΤΤΑΚΟΣ και ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΚΑΡΕΖΟΣ. Πλάνο κοντινό στον ΣΤ. ΠΑΤΤΑΚΟ. Πλάνο με τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ να μιλά από το βήμα της Βουλής συμβουλεύοντας τους πολίτες για τον τρόπο που θα βοηθήσουν το έργο της Εθνικής Κυβέρνησης.
00:34:05:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στην Ολυμπιάδα Τραγουδιού, στην ΚΛΕΙΩ ΔΕΝΑΡΔΟΥ με το πρώτο βραβείο που κέρδισε για το τραγούδι «Πού να είναι ο ίσκιος σου, Θεέ» του ΖΑΚ ΙΑΚΩΒΙΔΗ και στην παρουσία του ΣΑΡΛ ΑΖΝΑΒΟΥΡ. Πλάνα από την Ολυμπιάδα Τραγουδιού, την ΚΛΕΙΩ ΔΕΝΑΡΔΟΥ να τραγουδά το βραβευμένο τραγούδι «Πού να είναι ο ίσκιος σου, Θεέ» του ΖΑΚ ΙΑΚΩΒΙΔΗ και τον ΣΑΡΛ ΑΖΝΑΒΟΥΡ να τραγουδά.
00:35:25:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στη συνειρμική σύνδεση της Δικτατορίας με την τηλεόραση.
00:35:44:00
Πλάνα αρχείου με το λογότυπο της Υ. ΕΝ. Ε. Δ. και στη συνέχεια εναλλαγή πλάνων από εκπομπές ή ταινίες, όπως «Οι ρίζες της φυλής μας. . . », «Τα δίχτυα της αράχνης», «Ο άγνωστος πόλεμος».
00:36:27:00
Πλάνο με τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ στο γραφείο του. Καταθέτει ότι «η άρχουσα τάξη φοβάται περισσότερο έναν παιδευμένο λαό» και εξηγεί. Παρουσιάζει το Κίνημα της Νεολαίας ΛΑΜΠΡΑΚΗ και υποστηρίζει την άποψή του, ότι «η Χούντα ήταν η αντιπροσώπευση της ασχήμιας».
00:38:41:00
Πλάνο σε ένα τυπογραφείο με τον τυπογράφο να στοιχειοθετεί κείμενο που πρόκειται να τυπώσει.
00:38:59:00
Πλάνο άρθρου με φωτογραφία του ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ, κειμένων που αναφέρονται στο έργο ή που καλούν στην τελετή της κηδείας του, κι από την κηδεία του ΣΕΦΕΡΗ. Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ αναφέρει ότι η κηδεία του αποτέλεσε συλλαλητήριο διαμαρτυρίας.
00:39:19:00
Πλάνο στο θεωρείο και την πλατεία του Θεάτρου Τέχνης. Η ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ κινείται στους χώρους αυτούς και διαβάζει τη «Δήλωση» (29 Μαρτίου 1969) του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ ενάντια στη Χούντα.
00:40:52:00
Πλάνο σε μονταζιέρα κατά τη διάρκεια μοντάζ.
00:40:58:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από τη ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΠΕΛΛΟΥ να τραγουδάει το «Ζεϊμπέκικο» του ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ. Διακρίνεται ο ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ να την συνοδεύει με την κιθάρα του. Πλάνα με τους δυο τους στο στούντιο ηχογράφησης.
00:41:30:00
Πλάνο σε μονταζιέρα κατά τη διάρκεια μοντάζ.
00:41:33:00
Πλάνα από την ταινία «Ευδοκία» του ΑΛΕΞΗ ΔΑΜΙΑΝΟΥ στη σκηνή που ο στρατιώτης χορεύει ζεϊμπέκικο.
00:41:43:00
Εναλλαγή πλάνων με λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής, όπως «Νέα Κείμενα» εκδόσεις Κέδρος, «Η Συνέχεια», «Πολιτική Επιθεώρηση», «Τραμ».
00:41:53:00
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ σε κελί του Ε. Α. Τ. Ε. Σ. Α που λειτουργεί ως Μουσείο Αντίστασης. Αναφέρεται στη λογοκρισία, στην έκδοση των «Δεκαοκτώ» κειμένων, την έκδοση «Νέα Κείμενα» και του περιοδικού «Η Συνέχεια». Παραθέτει πληροφορίες-σχόλια για τη χρονική στιγμή έκδοσης αλλά και την ιδεολογική βάση των ανθρώπων που συμμετέχουν σε αυτή την πνευματική προσπάθεια.
00:43:35:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στη μαγεία της πρωτοεμφανιζόμενης τηλεόρασης και παραθέτει την καλλιτεχνική παρουσία των ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ, ΤΖΕΝΗΣ ΚΑΡΕΖΗ, ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΛΗΝΑΙΟΥ-ΕΛΛΗΣ ΦΩΤΙΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ-ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (ΚΩΣΤΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ) με τα όσα προτείνουν. Επικεντρώνεται στην τηλεοπτική σειρά «Εκείνος και. . . Εκείνος». Παρεμβάλλονται πλάνα με κείμενα που έχουν σημειώσεις λογοκρισίας. Ασπρόμαυρα πλάνα με τους τίτλους της τηλεοπτικής σειράς «Εκείνος και. . . Εκείνος» του ΚΩΣΤΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ, με τους ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟ και ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ.
00:44:38:00
Πλάνα από το μοναδικό επεισόδιο που σώζεται από την τηλεοπτική σειρά «Εκείνος και. . . Εκείνος» του ΚΩΣΤΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ.
00:46:20:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναφέρεται στην παρουσία του «Ελεύθερου Θεάτρου» στα πολιτιστικά δρώμενα της εποχής με τα έργα «Η ιστορία Του Αλή Ρέτζο», «Και συ χτενίζεσαι». Παρεμβάλλονται πλάνα με αφίσες και ασπρόμαυρες φωτογραφίες των παραστάσεων και των συντελεστών.
00:46:48:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία «Χαίρω πολύ» με τον ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟ να κινείται και να τραγουδάει το τραγούδι «Η Δημοσθένους λέξις» στους δρόμους του κέντρου της ΑΘΗΝΑΣ. Εμφανίζεται πλάνο-κάρτα με αφιέρωση: «στον ΣΤΕΛΙΟ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ που γύρεψε μια ταπεινή θέση στο πάθος».
00:50:48:00
Η ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ σε γραφείο, ενώ πλάι της υπάρχει αφίσα για τα 30 χρόνια από τη Δικτατορία του 1967. Αναζητά την κοινωνική και πολιτιστική κατάσταση της ΕΛΛΑΔΑΣ στην περίπτωση που η Χούντα δεν θα επιβαλλόταν και προβαίνει σε κάποια συμπεράσματα.
00:52:01:00
Έγχρωμα πλάνα με τους ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟ και ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ από μια νεότερη παρουσίαση των ηρώων και των καταστάσεων από τους «Εκείνος κι. . . Εκείνος».
01:01:01:00
Τίτλοι τέλους. Ακούγεται το τραγούδι «Εμείς» του ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΚΡΑΤΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΜΜΕ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θεματικοί Όροι
δικτατορία της 21ης Απριλίου, λογοκρισία, τηλεόραση, μουσική, αισθητική, θέατρο, εκδηλώσεις, αντιδικτατορικός αγώνας, Δικτατορία των Συνταγματαρχών
Αναφορές
ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, μουσικός
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ, καθηγητής Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ, σκηνοθέτης
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ, μουσικός
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ, αρχιτέκτονας
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ, σκηνοθέτης
ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ, ομάδα ποδοσφαίρου
«ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΙ ΕΚΕΙΝΟΣ», τηλεοπτική σειρά
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: LEXICON & PARTNERS PRODUCTIONS
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ
Παρουσιάστρια:
ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΝΙΚΟΣ ΔΟΥΚΑΣ
Διεύθυνση φωτογραφίας:
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΛΜΑΣ
Μοντάζ:
ΑΛΕΞΗΣ ΠΕΖΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΜΠΙΣΤΙΝΑΣ
Ηχολήπτες:
ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ
Σχεδιασμός Παραγωγής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΣΙΠΑΓΛΗΣ
Μακιγιάζ:
ΑΡΓΥΡΩ ΚΟΥΡΟΥΠΟΥ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΙΝG-ΒΟΡΕΑΔΗ
Οπερατέρ:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ
Έρευνα υλικών Αρχείου:
ΤΖΕΝΗ ΠΑΝΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ
Μετάφραση-Υποτιτλισμός:
ΑΡΙΣΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ
Sybmastering:
ΛΑΖΑΡΟΣ ΣΟΦΙΚΙΤΗΣ
Ηλεκτρολόγοι:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΝΗΣ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΒΟΥΖΟΥΚΙΔΗΣ
Videoman:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΑΣΚΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθοί Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ
ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ
Τεχνικός εξοπλισμός:
SOUND & PICTURE LTD
LIGHT FILM
ΤΗΛΕΚΙΝΗΣΗ
Ν. ΚΑΒΟΥΚΙΔΗΣ
COMET
Post production:
ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΕΠΕ
MANGOS STUDIO
«ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΙ ΕΚΕΙΝΟΣ»
Έπαιξαν:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο: ΚΩΣΤΑΣ ΜΟΥΡΣΕΛΑΣ
Σκηνοθεσία: ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ
Την επιστολή ΣΕΦΕΡΗ διάβασε η ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
Ευχαριστίες:
ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
CINETIC
για τα αποσπάσματα της ταινίας «ΧΑΙΡΩ ΠΟΛΥ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ»
ΚΩΣΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟ
για τα αποσπάσματα της ταινίας «ΕΛΛΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ»
ΝΙΚΟ ΠΕΡΡΑΚΗ
για τα αποσπάσματα της ταινίας «ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ»
ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΡΤ
ΕΘΝΙΚΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
01:02:16:01
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009