ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
0000006609
Επεισόδιο αφιερωμένο στο ζωγράφο ΑΛΕΚΟ ΦΑΣΙΑΝΟ. Ο ζωγράφος μιλάει για την οικογένειά του, τα παιδικά του χρόνια, αλλά και την καλλιτεχνική του δημιουργία, ενώ κατασκευάζει παιχνίδια που του θυμίζουν την παιδική του ηλικία και τους καλλιτέχνες που θαυμάζει.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006609
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Χρονολογία Παραγωγής
2002
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Επεισόδιο αφιερωμένο στο ζωγράφο ΑΛΕΚΟ ΦΑΣΙΑΝΟ. Ο ζωγράφος μιλάει για την οικογένειά του, τα παιδικά του χρόνια, αλλά και την καλλιτεχνική του δημιουργία, ενώ κατασκευάζει παιχνίδια που του θυμίζουν την παιδική του ηλικία και τους καλλιτέχνες που θαυμάζει.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στα πλαίσια της εκπομπής ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ο καλλιτέχνης ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ με δημιουργικότητα, διάθεση αυτοκριτικής και προπαντός χιούμορ, κάνει μια αναδρομή στη ζωή του και τις πρώιμες καλλιτεχνικές του αναζητήσεις και μας προσκαλεί να μοιραστούμε μαζί του αναμνήσεις και βιώματα. Μιλά για τα παιδικά και φοιτητικά του χρόνια, τις πηγές της έμπνευσής του, τους φίλους του, τις προσωπικότητες της εποχής του, την περίοδο της δικτατορίας και το έργο του. Το αφιέρωμα βασίζεται σε ερασιτεχνικά βίντεο από τα νεανικά χρόνια του καλλιτέχνη, καθώς και σε παρουσιάσεις και αναλύσεις έργων από τoν ίδιο τον καλλιτέχνη.
O ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ μεταμορφώνεται σε πουλί και ψάρι.
00:00:56:00
Σούπερ: Μεταμορφώσεις και παιχνίδια.
00:01:04:00
Τίτλοι αρχής.
00:01:48:00
Ερασιτεχνική λήψη 1990. Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ περπατά στο δρόμο. Κάθεται σε ένα σκαλί και ζωγραφίζει. Ο αφηγητής περιγράφει τη σκηνή.
00:05:00:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ φτιάχνει με χαρτόνι ένα αεροπλανάκι. Αναφέρεται στα παιδικά του βιώματα από την έναρξη του πολέμου το 1940. Χρωματίζει το αεροπλανάκι, παίζει με αυτό και μιλά για τα παιχνίδια που έπαιζε όταν ήταν παιδί.Σαν σκιά Καραγκιόζη ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ παίζοντας με το χάρτινο αεροπλανάκι, μιλά για την εντύπωση που του προκαλούσε, ως παιδί, το εμβατήριο της πολεμικής αεροπορίας.
00:07:10:00
Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Παίζει θέατρο σκιών με τη χάρτινη φιγούρα του ΑΡΗ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗ που έχει φτιάξει. Μιλά για τις εντυπώσεις που του προκάλεσε μια συνάντηση που είχε μαζί του ως παιδί. Η χάρτινη φιγούρα του ΑΡΗ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗ που από την άλλη μεριά της είναι ζωγραφισμένος ένα παπάς. Ο αφηγητής λέει πως ένα παιδί που έμελλε να γίνει ζωγράφος είναι λογικό να μπερδεύει τους αντάρτες με τους παπάδες.
00:08:37:00
Πλάνα από τη γειτονιά των παιδικών του χρόνων. Ο αφηγητής αναφέρει πόσο επηρέασε τον καλλιτέχνη η γειτονιά των παιδικών του χρόνων. Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Παρεμβάλλεται θέατρο σκιών με τη φιγούρα παπά. Αναφέρεται στις εμπειρίες του αλλά και στα βιώματά του σαν παπαδάκι και πώς αυτό επηρέασε την καλλιτεχνική του πορεία. Από ερασιτεχνική λήψη του ίδιου του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Η γιαγιά ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ και πλάνα από τη γειτονιά του. Ακολουθεί κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Μιλά για τα ευχέλαια που έψελνε ως παπαδάκι.
00:11:39:00
Από ερασιτεχνική λήψη του ίδιου του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Πλάνα από τη γειτονιά του. Η μητέρα του ΕΛΕΝΗ. Η φωνή του καλλιτέχνη αναφέρεται στις εμπειρίες του από τις επισκέψεις του, ως παπαδάκι, στα σπίτια απλών ανθρώπων για τα ευχέλαια. Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Ακολουθεί ερασιτεχνική λήψη του ίδιου. Πλάνα από τη γειτονιά του. Ο πατέρας του ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑΣ. Ακούγεται η φωνή του καλλιτέχνη να ψάλλει. Ερασιτεχνική λήψη του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Στο φιλμ παρουσιάζονται σκίτσα του ζωγράφου χαραγμένα πάνω του. Ακολουθεί κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ και ξανά πλάνα της Εκκλησίας του Αγ. Παύλου. Ο καλλιτέχνης αναφέρεται στην μανία του να ανεβαίνει στο καμπαναριό.Κάποιος παριστάνει τον ΚΟΥΑΣΙΜΟΔΟ. Σούπερ: παιχνίδια με την κάμερα. Μεταμορφώσεις ΚΟΥΑΣΙΜΟΔΟΥ. Η φωνή του καλλιτέχνη αναφέρεται στο σχετικό μύθο. Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Παρεμβάλλονται πλάνα της εκκλησίας. Συνεχίζει να διηγείται τις εμπειρίες και εντυπώσεις του από τα καμπαναριά του Αγ. Παύλου.
00:14:30:00
Ο καλλιτέχνης κρατά μπροστά του μια μάσκα που έχει κατασκευάσει ο ίδιος. Λέει «ότι πρόκειται για ένα παιδάκι κουρεμένο γουλί». Αναφέρεται στα παιχνίδια που έπαιζαν παιδιά και σχολιάζει, ότι αυτά το κοντοκουρεμένα παιδιά έγιναν οι μετέπειτα δαφνοστεφανωμένοι ποιητές. Φιγούρα δαφνοστεφανωμένου νέου τη διαδέχεται αυτή του κουρεμένου. Ο καλλιτέχνης μιλά για τα χρώματα των σπιτιών. Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ αναφέρεται στις αυτοσχέδιες παραστάσεις Καραγκιόζη που έδιναν ως παιδιά. Ο Έλληνας και ο Πέρσης. Φιγούρες του καλλιτέχνη. Τις κινεί, μιλά γι’ αυτές και για το πόλεμο, τραγουδά το Θούριο: «Ο Έλλην ξεσπαθώνει»
00:15:56:00
Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Ακολουθούν φιγούρες Θεάτρου Σκιών. Μιλά για τις φιγούρες και για την ισχυρή Εθνική συνείδηση που δημιουργήθηκε μετά τον πόλεμο. Δίνει τη δική του εκδοχή για τη νίκη στο Αλβανικό μέτωπο.
00:18:09:00
Σαν σκιά Καραγκιόζη η μορφή του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε αυτή την τεχνική για να εικονογραφήσει το ποίημα του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, «ΑΣΜΑ ΗΡΩΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΝΘΙΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΑΜΕΝΟ ΑΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ». Η φωνή του καλλιτέχνη περιγράφει τα σκίτσα και απαγγέλλει στίχους.
00:20:05:00
Κοντινό του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ. Μιλά για τη συνεργασία και την εντύπωση που του προκάλεσε η γνωριμία με τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, καθώς και η λιτή ζωή του ποιητή.
00:20:43:00
Από ερασιτεχνική λήψη πλάνα τα νεανικά χρόνια του καλλιτέχνη, όταν φοιτούσε στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ο αφηγητής αναφέρεται στο χαρακτηριστικό λευκό κασκόλ που φορά και στις επιρροές που δέχεται ο καλλιτέχνης.
00:21:46:00
Ο καλλιτέχνης κινεί πίσω από το πανί (μπερντέ) ένα καραβάκι και απαγγέλλει παιδικούς στίχους. Μιλά για την εικόνα και τα ποιητικά ερεθίσματα που προσφέρει στη φαντασία. Η σκιά του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ πίσω από το πανί (μπερντέ). Ο καλλιτέχνης μιλά για τον ποιητή ΜΙΛΤΟ ΣΑΧΤΟΥΡΗ. Απαγγέλλει στίχους και στήνει εικόνες που του ενέπνευσε το ποίημα.
00:23:40:00
Η σκιά του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ πίσω από το πανί (μπερντέ). Ο καλλιτέχνης μιλά για τον ποιητή ΑΝΤΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και για την έμπνευση που άντλησε από αυτόν να φτιάχνει ποδηλάτες. Η φιγούρα ενός αερόστατου. Ο ποιητής μιλά για την εικονογράφηση του έργου του ΑΝΤΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «ΑΡΓΩ ή ΠΛΟΥΣ ΑΕΡΟΣΤΑΤΟΥ» και διαβάζει στίχους.
00:24:22:00
Φιγούρες αλόγων του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ ακολουθεί κοντινό του καλλιτέχνη. Ο αφηγητής μιλά για αυτά. Η φωνή του καλλιτέχνη παίζει με τα άλογα και καθοδηγεί την κάμερα και σχολιάζει. Η σκιά του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ πίσω από το πανί (μπερντέ) σε μια πόλη του καλλιτέχνη. Μιλά για τον ΠΗΓΑΣΟ και αναφέρεται σε σχετικούς μύθους με άλογα αλλά και δικές του φανταστικές εικόνες.
00:27:17:00
Η σκιά ενός αυτοκινήτου. Ο καλλιτέχνης το κινεί και παίζει με αυτό. Αναφέρεται στη φιγούρα και στη ποιητικότητα της μορφής.
00:27:58:00
Η σκιά του κλασσικού «Καταραμένου Οφι» του Καραγκιόζη. Ο καλλιτέχνης το κινεί, παίζει και μιλάει γι’ αυτό. Η σκιά μιας μέλισσας. Ο καλλιτέχνης την κινεί, παίζει και μιλάει για έντομα που έχουν χαθεί από τις σύγχρονες πόλεις.
00:29:05:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη. Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΠΕΡΑΝΤΖΑΣ και ο ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ. Ακολουθούν σκηνές φιλμ που είχαν γυρίσει οι τρεις φίλοι. Ο αφηγητής αναφέρεται στα πρώτα καλλιτεχνικά τους βήματα και παραθέτει από τις σημειώσεις του ΦΑΣΙΑΝΟΥ.
00:30:51:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη. Ο ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ, νεαρός, κρατά τη ζωγραφιά μιας πεταλούδας. Εμφανίζεται μαζί με τον ΑΛΕΚΟ ΦΑΣΙΑΝΟ, μεταμφιεσμένοι σε πεταλούδες. Ο αφηγητής σχολιάζει και αναφέρεται στο μετέπειτα έργο τους, τις πηγές έμπνευσης και τους καλλιτέχνες που επηρέασαν το έργο τους.
00:33:51:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη. Οι δυο φίλοι σε ταξί καπνίζουν. Ο αφηγητής σχολιάζει. Αναφέρεται στο έργο του καλλιτέχνη «ΚΑΠΝΙΣΤΕΣ».
00:34:17:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη. Σκηνές κατασκοπευτικής ταινίας που είχαν γυρίσει οι τρεις φίλοι: ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΠΕΡΑΝΤΖΑΣ και ο ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ. Ο αφηγητής περιγράφει το έργο και αναφέρεται στην καλή φυσική κατάσταση του καλλιτέχνη καθόσον τότε ήταν αθλητής που Πανελληνίου.
00:36:09:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη. Σκηνές από το φιλμ που είχαν γυρίσει οι τρεις φίλοι. Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ παίζει την τραγουδίστρια. Ο αφηγητής μιλάει για την πλοκή του έργου.
00:37:52:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη. Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ με κουστούμι και γραβάτα. Από κάτω φορά μόνο το εσώρουχο του και τις παντόφλες. Ο αφηγητής σχολιάζει.
00:38:14:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ στο ατελιέ του. Μιλά για τα καρναβάλια και τις μεταμφιέσεις ενώ ταυτόχρονα μεταμφιέζεται και παίζει με το φακό. Μιλά για τον κόσμο του καλλιτέχνη, τον τόσο διαφορετικό από τον έξω κόσμο.
00:40:39:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ στο ατελιέ του. Αναρτά ένα θεατρικό φόντο που έχει κάνει και μιλά για τις απλές θεατρικές γραφές και πώς αυτές επηρεάζουν το έργο του.Μιλά για τον τρόπο που κατανοεί το παρελθόν. Το χέρι του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ σχεδιάζει έναν αρχαίο πολεμιστή: τον ΕΚΤΟΡΑ της ΙΛΙΑΔΑΣ. Ο αφηγητής περιγράφει. Ο καλλιτέχνης μιλά για την απλότητα στις μορφές που τον ελευθερώνει.
00:42:48:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ μεταμφιέζεται σε αρχαίο Έλληνα με υλικά που έχει ο ίδιος κατασκευάσει. Μιλάει γι’ αυτό.
00:43:19:00
Το χέρι του ΑΛΕΚΟΥ ΦΑΣΙΑΝΟΥ ολοκληρώνει τον αρχαίο πολεμιστή. Το πλάνο ανοίγει. (φυσικός ήχος)
00:43:33:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ μεταμφιεσμένος σε αρχαίο Έλληνα μπροστά στο θεατρικό φόντο. Μιλάει για τον ΕΚΤΟΡΑ.
00:43:46:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ ολοκληρώνει τον αρχαίο πολεμιστή. Μιλά για τη γενειάδα. (φυσικός ήχος). Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ μεταμφιεσμένος σε αρχαίο Έλληνα μπροστά στο θεατρικό φόντο. Μιλάει για τον ΕΚΤΟΡΑ και τη μονομαχία με τον ΑΧΙΛΛΕΑ. Βάζει γένια στο πηγούνι του με ένα καμένο φελλό και σχολιάζει. Παρεμβάλλονται πλάνα από το ζωγραφικό του έργο με τον αρχαίο πολεμιστή.
00:46:44:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ μεταμφιεσμένος σε αρχαίο Έλληνα μπροστά σε θεατρικό φόντο δίνει έμφαση στην προτίμησή του στα απλοϊκά «μπερντέδικα» σκηνικά και αναφέρεται στην ανάλογη προτίμηση του ΣΑΙΞΠΗΡ.
00:47:27:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ βγάζει τη μεταμφίεση του αρχαίου Έλληνα και αναζητά υλικά για να αλλάξει μεταμφίεση. Σχολιάζει. Εμφανίζεται σαν πειρατής και σαν Ίκαρος.
00:48:40:00
Ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ μεταμφιέζεται σε ΠΗΓΑΣΟ. Βγαίνει έξω από το ατελιέ του και ανεβαίνει σε ένα μηχανάκι. Ο αφηγητής αναφέρεται στους αγγέλους που κατακλύζουν τη ζωγραφική του καλλιτέχνη. Εναλλάσσονται κοντινές φωτογραφίες του καλλιτέχνη με φτερά.
00:49:47:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, βιογραφία, ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, εικαστικές τέχνες, ζωγραφική, ζωγράφος
Αναφορές
ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ, ζωγράφος
ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΠΕΡΑΝΤΖΑΣ, ζωγράφος
ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ζωγράφος
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΠΑΓΚΡΑΤΙ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Σκηνοθέτης:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ – κείμενα:
ΑΘΗΝΑ ΣΧΙΝΑ
ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΠΕΡΑΝΤΖΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΔΗΜΗΤΡΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Έρευνα:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
βοηθός οπερατέρ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΙΩΡΗΣ
βοηθός σκηνοθέτη:
ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Εργαστήρια εικόνας και ήχου CINETIC
Ευχαριστίες:
ΘΑΝΑΣΗ ΦΛΕΣΟΥΡΑ
ΣΠΥΡΟ ΤΣΟΥΡΑΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:24:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009