ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗΣ – ΕΝΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΑΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ
0000006598
Επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στο έργο και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λογοτεχνικού ύφους του λογοτέχνη-πεζογράφου ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗ εμπλουτισμένο με πλήθος αποσπασμάτων από το συγγραφικό του έργο.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006598
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗΣ – ΕΝΑΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΑΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ
Χρονολογία Παραγωγής
2002
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στο έργο και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λογοτεχνικού ύφους του λογοτέχνη-πεζογράφου ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗ εμπλουτισμένο με πλήθος αποσπασμάτων από το συγγραφικό του έργο.
Περιγραφή Περιεχομένου
Περιγράφονται στην εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ το έργο και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ύφους του λογοτέχνη-πεζογράφου ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗ, η μορφή του λόγου του και η εικονοπλαστική του δύναμη, η οποία και προσομοιάζεται με τη δύναμη της κάμερας και την αναλυτική ματιά του σύγχρονου ντοκιμαντερίστα. Αναφέρονται οι σπουδές, οι επαγγελματικές του δραστηριότητες και τα διάφορα ψευδώνυμα που συνήθιζε να χρησιμοποιεί, μεταξύ αυτών και το αγαπημένο του ΠΛΑΝΟΔΙΟΣ . Αναφέρονται έργα του όπως: Η ΦΛΟΓΕΡΑ, ΟΙ ΑΘΗΝΑΪΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ και Η ΚΥΡΑ ΚΩΣΤΑΙΝΑ. Η συγγραφέας ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ διαβάζει απόσπασμα από το διήγημα του ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ.
Τίτλοι αρχής.
00:00:50:00
Ο αφηγητής μπροστά σε μια παλιά φωτογραφία του ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗ. Μιλά για το πώς τον έβλεπαν οι συνεργάτες του. Αναφέρεται στις σπουδές, τις επαγγελματικές του δραστηριότητες και τα ψευδώνυμά του. Σούπερ πάνω στη φωτογραφία, τα έντυπα στα οποία εργάστηκε και τα ψευδώνυμα.
00:02:19:00
Εναλλάσσονται φωτογραφίες της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα. Ο αφηγητής αναφέρεται στο αγαπημένο ψευδώνυμο του ΜΗΤΣΑΚΗ, «ΠΛΑΝΟΔΙΟΣ». Κοντινό του αφηγητή σε πρώτο πλάνο. Μιλά για τη ματιά και την πένα του Μ. ΜΗΤΣΑΚΗ.
00:04:05:00
Εναλλάσσονται φωτογραφίες της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα. Κοντινό του αφηγητή σε πρώτο πλάνο. Μιλά για τις γωνιές της Αθήνας.
00:05:20:00
Εναλλάσσονται φωτογραφίες της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα. Κοντινό του αφηγητή σε πρώτο πλάνο. Παρομοιάζει την πένα του ΜΗΤΣΑΚΗ με τη ματιά του ντοκιμαντερίστα και αναφέρεται στα έργα του λογοτέχνη «Η ΦΛΟΓΕΡΑ» και «ΑΘΗΝΑΪΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ».
00:07:07:00
Εναλλάσσονται φωτογραφίες της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα με φωτογραφία του ΜΗΤΣΑΚΗ. Κοντινό του αφηγητή σε πρώτο πλάνο. Αναφέρεται στο έργο του «ΚΥΡΑΚΩΣΤΑΙΝΑ» και παραθέτει σχετικά σχόλια του ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΑΓΓΟΠΟΥΛΟΥ.
00:08:51:00
Εναλλάσσονται φωτογραφίες της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα. Κοντινό του αφηγητή σε πρώτο πλάνο. Αναφέρεται στην επεξεργασία που έγινε με σύγχρονα μέσα σε παλιές φωτογραφίες της Αθήνας. Παρατίθενται τα αποτελέσματα. (μουσική)
00:09:50:00
Εναλλάσσονται επεξεργασμένες φωτογραφίες της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα. Κοντινό του αφηγητή σε πρώτο πλάνο. Αναφέρεται στη διήγηση που θα ακολουθήσει.
00:10:04:00
Η συγγραφέας ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ διαβάζει από ένα μπαλκόνι του ξενοδοχείου «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» απόσπασμα από διήγημα του Μ. ΜΗΤΣΑΚΗ «ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ».
00:10:05:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ βγαίνει στο μπαλκόνι, καπνίζει και μιλά για την Πλατεία ΟΜΟΝΟΙΑΣ.
00:11:00:00
Τεχνικοί στήνουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για το γύρισμα. Ο αφηγητής περιγράφει και σχολιάζει.
00:11:35:00
Κοντινό της ΜΑΡΩΣ ΔΟΥΚΑ. Παρεμβάλλεται πλάνο με τους τεχνικός επί το έργον. Μιλά για την επιρροή που έχει ασκήσει επάνω της ο Μ. ΜΗΤΣΑΚΗΣ ως λογοτέχνης και αναφέρει την προσωπική της άποψη για το έργο του και την εποχή του.
00:13:01:00
Σφήνα πλάνο με τεχνικούς, αρχίζει η διήγηση. Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή διαβάζει. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες και επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής και σχετικές ζωγραφιές. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:21:33:00
Η συγγραφέας ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ στο μπαλκόνι, καπνίζει και σχολιάζει αυτά που διάβασε.
00:22:19:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή συνεχίζει να διαβάζει. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες και επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής, σελίδες και σχετικές ζωγραφιές. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:25:11:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή, διακόπτει τη διήγηση και σχολιάζει τη λέξη «γκαρσόνι» του κειμένου.
00:25:22:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή συνεχίζει να διαβάζει. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες και επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής, σελίδες και σχετικές ζωγραφιές. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:26:28:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή, διακόπτει τη διήγηση και σχολιάζει τη μορφή του λόγου και την εικονοπλαστική δύναμη του λόγου του Μ. ΜΗΤΣΑΚΗ.
00:28:05:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή συνεχίζει να διαβάζει. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες και επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής, σελίδες και σχετικές ζωγραφιές. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:32:04:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ όρθια σχολιάζει τους διαλόγους, καθώς και τις πληροφορίες που δίνει το κείμενο και που αφορούν την εποχή.
00:32:50:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή συνεχίζει να διαβάζει. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες και επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής, σελίδες και σχετικές ζωγραφιές. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:33:28:00
Πλάνα της Πλατείας ΟΜΟΝΟΙΑΣ από το μπαλκόνι του ξενοδοχείου. Ακολουθεί πλάνο της ΜΑΡΩΣ ΔΟΥΚΑ όρθιας. Η συγγραφέας σχολιάζει την περιγραφική δύναμη του Μ. ΜΗΤΣΑΚΗ και συγκρίνει την πλατεία τού τότε και του σήμερα.
00:34:05:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή συνεχίζει να διαβάζει. Παρεμβάλλονται επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής και σχετικά πλάνα. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:36:20:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ διακόπτει τη διήγηση και ερμηνεύει τις εικόνες που περιγράφονται.
00:37:19:00
Η ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ καθιστή συνεχίζει να διαβάζει. Παρεμβάλλονται επεξεργασμένες φωτογραφίες εποχής και σχετικά πλάνα. Σε δεύτερο πλάνο ακούγονται ήχοι από αυτούς που περιγράφονται στο κείμενο.
00:39:38:00
Εναλλάσσονται ζωγραφιές σχετικές με το πεζογράφημα. Κοντινό της ΜΑΡΩΣ ΔΟΥΚΑ. Αναφέρεται στη χρονική περίοδο που περιγράφεται και στη διαχρονικότητα του έργου.
00:40:15:00
Πλάνα από την πλατεία ΟΜΟΝΟΙΑΣ του 1982. Περπατά ο πεζογράφος ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται σ’ αυτόν.
00:41:03:00
Ο αφηγητής έξω από το ιστορικό καφενείο ΤΟ ΝΕΟΝ αναφέρεται σ’ αυτό ως ιστορικό καφενείο.
00:41:18:00
Ο αφηγητής μαζί με άλλους πίνει καφέ στο ΝΕΟΝ. Αναφέρεται στον πίνακα του ΤΣΑΡΟΥΧΗ που υπάρχει στο καφενείο. Παρεμβάλλεται ο πίνακας.
00:42:01:00
Κόσμος στα καφενεία. Ο αφηγητής αναφέρει ως «θάνατο» της ΟΜΟΝΟΙΑΣ το γεγονός ότι τα καφενεία δε διανυκτερεύουν. Μιλά για τον κόσμο της ΟΜΟΝΟΙΑΣ.
00:42:50:00
Πλάνα από την υπόγεια ΣΤΑΣΗ ΟΜΟΝΟΙΑΣ του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου. Ο αφηγητής μιλά για τον κόσμο που χρησιμοποιεί το σταθμό.
00:43:51:00
Βραδινό πλάνο του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου. Κόσμος στην αποβάθρα. (μουσική).
00:44:48:00
Ο αφηγητής στο εσωτερικό καφενείου σε όροφο. Μιλά για τα προσωπικά του βιώματα σχετικά με την πλατεία, όταν την επισκεπτόταν ως παιδί, την εποχή που δεν έμενε στην Αθήνα.
00:45:31:00
Εναλλαγή επεξεργασμένων παλαιών φωτογραφίες της πλατείας ΟΜΟΝΟΙΑΣ. Παρεμβάλλονται πλάνα της δεκαετίας του ’80. Ο αφηγητής αναφέρεται στην περιγραφή της πλατείας από τον Μ. ΜΗΤΣΑΚΗ και διαβάζει σχετικό απόσπασμα.
00:47:15:00
Ο αφηγητής στο εσωτερικό καφενείου σε όροφο. Μιλά για την οδό Σταδίου και αναφέρει στίχους του ΚΑΒΒΑΔΙΑ.
00:47:29:00
Πλάνα κτηρίου. Ο αφηγητής στέκεται σε παράθυρο ορόφου και κοιτά έξω. Σχολιάζοντας την πλατεία τού σήμερα αναφέρει μία, κατά τον Ηρόδοτο, ρήση του Ξέρξη.
00:48:07:00
Νυχτερινά πλάνα κόσμου σε καφενεία, λεπτομέρειες της πλατείας και πρόσωπα.
00:48:50:00
Ο αφηγητής μπροστά σε μια παλιά φωτογραφία του ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗ. Αναφέρεται στο θλιβερό γεγονός της τρέλας που κατέλαβε τον Μ. ΜΗΤΣΑΚΗ, λίγο πριν το τέλος της ζωής του.
00:49:38:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, βιογραφία, ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗΣ, λογοτεχνία, συγγραφέας
Αναφορές
ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗΣ, συγγραφέας
ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, πεζογράφος
ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ, συγγραφέας
«ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ», λογοτεχνικό έργο
«ΚΥΡΑΚΩΣΤΑΙΝΑ», λογοτεχνικό έργο
«Η ΦΛΟΓΕΡΑ», λογοτεχνικό έργο
«ΑΘΗΝΑΪΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ», λογοτεχνικό έργο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΚΑΦΕ ΝΕΟΝ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΠΛΑΤΕΙΑ ΟΜΟΝΟΙΑΣ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Σκηνοθέτης:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Οπερατέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΙΔΗΣ
ΕΥΑ ΣΤΕΦΑΜΗ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΙΩΡΗΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Έρευνα:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Εικονογράφιση:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΙΣΟΥΡΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Εργαστήρια ήχου και εικόνας:
CINETIC
Ευχαριστίες:
ΑΝΝΑ ΒΟΤΣΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:14:12
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009