Η ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ
0000004656
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στους Έλληνες ζωγράφους που επηρεάστηκαν από τη Σχολή του Μονάχου.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000004656
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ
Η ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
23/03/1990
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στους Έλληνες ζωγράφους που επηρεάστηκαν από τη Σχολή του Μονάχου.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το ντοκιμαντέρ ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ αναφέρεται στην ελληνική ζωγραφική τέχνη. Γίνεται αναφορά στους τέσσερις πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους που φοίτησαν και επηρεάστηκαν από τη Σχολή του ΜΟΝΑΧΟΥ. Έτσι, ο αφηγητής αναφέρεται στο έργο του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΒΡΥΖΑΚΗ, του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΒΟΛΑΝΑΚΗ, του ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΛΥΤΡΑ και του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΥΖΗ. Γίνεται παράλληλη παρουσίαση της τεχνικής αλλά και των βιογραφικών στοιχείων των καλλιτεχνών.
Πλάνα από διάφορους πίνακες.
00:00:21:00
Εμφάνιση τίτλου: «ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ».
00:00:24:00
Τίτλοι αρχής.
00:01:18:00
Πλάνα από διάφορους πίνακες διαφορών εποχών. Εμφάνιση τίτλου: «Η ΣΧΟΛΗ ΜΟΝΑΧΟΥ».
00:01:45:00
Πλάνο από πίνακες, ενώ ο αφηγητής αναφέρεται στην επιρροή που είχε ο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ στους πίνακες του 19ου αιώνα. Αναφορά στον ΛΟΥΔΟΒΙΚΟ Α της ΒΑΥΑΡΙΑΣ, στον ΟΘΩΝΑ και στο γεγονός ότι πολλοί Έλληνες κατέφευγαν στο Μόναχο για να βελτιώσουν την τέχνη της ζωγραφικής.
00:02:55:00
Πλάνα από πίνακα ο οποίος αναπαριστά τους Έλληνες στη ΣΧΟΛΗ του ΜΟΝΑΧΟΥ.
00:03:10:00
Εμφάνιση κειμένου «ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΠΟΛΕΜΩΝΤΑΣ ΕΣΚΕΠΑΣΑΝΕ ΤΗ ΓΗ ΠΑΝΟΥ ΕΙΣ ΤΑ ΑΡΜΑΤΑ ΒΡΟΝΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΚΟΡΜΙ» του Δ. ΣΟΛΩΜΟΥ.
00:03:17:00
Πλάνα από τους πίνακες του Θ. Π ΒΡΥΖΑΚΗ, ο οποίος αντιπροσωπεύει το ΡΟΜΑΝΤΙΚΟ ΡΕΑΛΙΣΜΟ του πρώτου μισού αιώνα. Το έργο του «ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΤΟΥ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ» στην Καστέλα αποτελεί μια ένδειξη του τρόπου ζωγραφικής του καλλιτέχνη.
00:05:08:00
Πλάνο του προτύπου σχεδίου πάνω στο οποίο βασίστηκε ο ΒΡΥΖΑΚΗΣ για να ζωγραφίσει τον πίνακα «ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΤΟΥ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ» στην Καστέλα. Το πρωτότυπο ανήκει στον στρατιωτικό ΧΑΪΝΤΙΚ. Ο αφηγητής μιλάει για τις ομοιότητες των δύο.
00:06:12:00
Πλάνο από τους πίνακες « Η ΕΞΟΔΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ» και από τον πίνακα «ΥΠΕΡ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΤΟ ΠΑΝ», ενώ ο αφηγητής αναφέρεται στο γεγονός ότι ο ΒΡΥΖΑΚΗΣ δανειζόταν πολλά στοιχεία από άλλους ζωγράφους. Ανάλυση του πίνακα.
00:07:43:00
Πλάνο από τον πίνακα όπου αναπαρίσταται ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ. Ο ΒΡΥΖΑΚΗΣ παρά την αφομοίωση του από την ομάδα του Μονάχου παραμένει Έλληνας.
00:08:34:00
Εμφάνιση κειμένου: «Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΙΔΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΗΘΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΑΝΑΛΟΓΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΠΟΥ ΣΥΓΚΙΝΟΥΝ ΤΟΝ ΛΑΟΝ ΤΟΝ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΥΝ Ή ΤΟΝ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ» Ν. ΛΥΤΡΑΣ
00:08:45:00
Πλάνα από πίνακες του ΛΥΤΡΑ, ενώ ο αφηγητής αναφέρει διάφορα στοιχεία αναφορικά με τη ζωή του. Δραματικού περιεχόμενου πίνακες. Ο πίνακάς του «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΗΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ» είναι ένδειξη της ηθογραφίας του.
00:10:54:00
Πλάνα από τον πίνακα «ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ», ενώ ο αφηγητής κάνει ανάλυση του πίνακα.
00:11:44:00
Πλάνο από πίνακες όπου φαίνεται καθαρά η επιρροή του Γάλλου ΛΙΜΠΕΛ στο στυλ του ΛΥΤΡΑ. Τα πιο χαρακτηριστικά έργα του είναι «ΤΟ ΦΙΛΗΜΑ» και «Η ΠΡΟΣΜΟΝΗ». Παρουσίαση του πίνακα του «Η ΣΚΛΑΒΑ» όπου τα στοιχεία του ΡΕΑΛΙΣΜΟΥ είναι πολύ έντονα.
00:13:35:00
Πλάνα από πίνακα όπου αναπαρίσταται ο ΛΥΣΑΝΔΡΟΣ ΚΑΥΤΑΤΖΟΓΛΟΥ και οι προσωπογραφίες του ΟΘΩΝΑ και της ΑΜΑΛΙΑΣ. Ο αφηγητής αναλύει τους πίνακες.
00:14:25:00
Εμφάνιση κειμένου «ΕΧΟΝΤΑΣ ΕΡΩΤΕΥΘΕΙ ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΗΣΕΙ ΑΙΩΝΕΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΜΑΘΑ ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗ» ΟΔ. ΕΛΥΤΗΣ.
00:14:30:00
Πλάνα από πίνακες του ΒΟΛΑΝΑΚΗ, ενώ ο αφηγητής παραθέτει κάποια ιστορικά και βιογραφικά στοιχεία του ζωγράφου, επισημαίνοντας ότι οι συγκεκριμένοι πίνακες είναι από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της ΣΧΟΛΗΣ του ΜΟΝΑΧΟΥ. Παρουσιάζονται επίσης οι πίνακες «ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΚΑΪΖΕΡ ΣΤΗ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΛΥΣΣΑΣ» και «Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΠΑΡΑ ΤΟ ΑΚΤΙΟΝ». Παράλληλα, ο αφηγητής αναφέρεται στην ατμόσφαιρα που μεταφέρει ο ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ στους πίνακές του.
00:17:44:00
Εμφάνιση κειμένου: «ΘΑ ΕΚΑΜΝΑ ΜΕ ΠΟΛΥ ΠΛΕΟΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΙΣ ΤΗΝ ΑΠΟΘΕΩΣΙΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΛΛΑ ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ ΔΕΝ ΗΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΟΘΕΩΣΩ, ΑΦΟΥ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΗΝ ΞΕΘΕΩΝΟΥΝ» Ν. ΓΥΖΗΣ
00:17:52:00
Πλάνα από φωτογραφίες του ΓΥΖΗ και παράλληλα παρουσιάζονται πίνακες του. Ο αφηγητής αναφέρει βιογραφικά στοιχεία του ζωγράφου, ενώ μιλάει και για το έργο του «Η ΠΗΓΗ», όπου φαίνεται ο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ. Επίσης αναφορά στον πίνακα «Ο ΙΩΣΗΦ ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ» με τον οποίο έγινε δεκτός στη Σχολή του ΠΙΛΟΤΙ. «Η ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΚΥΛΩΝ» είναι ένας πίνακας όπου δείχνει την υποκειμενική διαβάθμιση.
00:21:27:00
Πλάνο από τον πίνακα «ΣΤΑ ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΜΑΤΑ», ενώ ο αφηγητής μιλάει για τις λεπτομέρειες του πίνακα και την εμμονή του ζωγράφου στον ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΡΕΑΛΙΣΜΟ. Επίσης, γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι ο ΓΥΖΗΣ ανακηρύσσεται επίτιμο μέλος των Ωραίων Τεχνών. Με το θάνατο του ΠΙΛΟΤΙ, ο ΓΥΖΗΣ αλλάζει κατεύθυνση και τείνει προς τον ΙΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟ και τον ΓΙΟΥΓΚΕΝΣΤΥΛ. Παρουσίαση διάφορων αφισών που έχει σχεδιάσει.
00:24:18:00
Πλάνο από πίνακές του με θρησκευτικό χαρακτήρα. Επίσης πλάνα «ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΡΙΑΜΒΟ ΤΗΣ ΒΑΥΑΡΙΑΣ».
00:25:36:00
Εμφάνιση τίτλου: «Ω ΣΑΝ ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΟΤΑΝ ΟΝΕΙΡΕΥΕΤΑΙ».
00:25:43:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
τέχνη, ζωγραφική, Σχολή του Μονάχου
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΚΡΙΔΑΣ
Σεναριογράφος – κείμενα:
ΑΝΝΑ ΜΠΑΛΛΗ
Μουσικός επιμελητής:
ΑΛΕΞΙΟΣ ΣΠΑΝΙΔΗΣ
Μοντέρ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΚΕΝΔΕΡΗΣ
Ηχολήπτης:
ΠΗΤΕΡ ΟΚΟΝΟΡ
Αφήγηση:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΤΑ ΦΕΣΤΑ
Κείμενα-βίντεο:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΥΔΑΚΗΣ
Τεχνική επεξεργασία:
TELEVISUAL CENTER
Τεχνικός προϊστάμενος:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΚΑΛΕΣΤΟΣ
Υπεύθυνη παραγωγής:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Φωτογραφία:
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΛΜΑΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Ευχαριστίες:
ΓΙΑΝΝΗ ΠΕΔΙΟΝ
ΣΤΕΛΙΟ ΛΥΔΑΚΗ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΕΧΝΗΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:26:13:01
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
13/11/2009