Επεισόδιο:006
0000000623
ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΩΝ ΕΤΩΝ 1912 ΚΑΙ 1913.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000000623
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:006
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΩΝ ΕΤΩΝ 1912 ΚΑΙ 1913.
Περιγραφή Περιεχομένου
Οι νίκες των ελληνικών και συμμαχικών δυνάμεων (ΛΕΣΒΟΣ, ΧΙΟΣ, ναυμαχία της ΛΗΜΝΟΥ, ΜΠΙΖΑΝΙ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ) στοιχειοθέτησαν τη στρατιωτική ιστορία του Α’ Βαλκανικού Πολέμου, που λήγει διπλωματικά με την υπογραφή, ανάμεσα στους βαλκανικούς συμμάχους και την ΤΟΥΡΚΙΑ, της Συνθήκης του ΛΟΝΔΙΝΟΥ (17 Μαΐου 1913). Το κείμενό της, πλήρες αβεβαιοτήτων και ασαφειών, «προοικονομεί» το Β’ Βαλκανικό Πόλεμο που δεν άργησε να ξεσπάσει (Ιούνιος 1913), όταν οι Βούλγαροι εξαπέλυσαν συντονισμένη επίθεση εναντίον Ελλήνων και Σέρβων. Η δολοφονία του αγγλόφιλου Βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ και η αντικατάστασή του στο θρόνο από τον προσανατολισμένο στις Κεντρικές Αυτοκρατορίες ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ σημάδεψαν την πολιτική ιστορία του τόπου, ενώ ο τελευταίος με τον πρωθυπουργό ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ θα συνάψουν σύμφωνο ελληνοσερβικής συμμαχίας. Η επιθεώρηση «Τα Πολεμικά Παναθήναια» με θέμα τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο, θα θριαμβεύσει στη θεατρική σκηνή της ΑΘΗΝΑΣ, ενώ το όλο αντιβουλγαρικό μένος θα καθρεπτιστεί στις λαϊκές εικόνες της εποχής.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:50:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ».
00:00:53:00
1912: Τα νησιά του ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΛΕΣΒΟΣ και ΧΙΟΣ, απελευθερώνονται από τον ελληνικό στόλο. Παρουσιάζεται φωτογραφικό υλικό από το χρονικό της απελευθέρωσης.
00:02:05:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΛΗΜΝΟΥ».
00:03:47:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΙΖΑΝΙ».
00:03:51:00
Νοέμβριος 1912: Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ επιθεωρεί την 6η Μεραρχία που θα αναχωρήσει για την ΗΠΕΙΡΟ, με απόφαση του Υπουργείου Στρατιωτικών, για την ενίσχυση της πολιορκίας του ΜΠΙΖΑΝΙΟΥ. 20 Φεβρουαρίου 1913: Ο ελληνικός στρατός επιτίθεται εναντίον των τουρκικών οχυρών του ΜΠΙΖΑΝΙΟΥ, με τη βοήθεια που πρόσφερε στο ελληνικό επιτελείο ο φιλέλληνας Ρουμάνος μηχανικός ΜΙΝΕΪΚΟ, και προωθείται στις νότιες παρυφές των ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ. Πλάνα από την επιθεώρηση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ και από τις σχετικές μάχες.
00:05:06:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΓΙΑΝΝΕΝΑ».
00:05:09:00
Πλάνα από τα ΓΙΑΝΝΕΝΑ των αρχών του 20ού αιώνα, που περιμένουν πλέον την απελευθέρωσή τους. Τα ΓΙΑΝΕΝΝΑ, σταυροδρόμι που ένωνε το λιμάνι της ΑΔΡΙΑΤΙΚΗΣ με την ΑΛΒΑΝΙΑ, τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και τη ΘΕΣΣΑΛΙΑ, αποτελούσαν σημαντικό οικονομικό και πνευματικό κέντρο της εποχής.
00:06:21:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΙΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ».
00:06:23:00
Φεβρουάριος 1913: Τα ΓΙΑΝΝΕΝΑ παραδίδονται από τον Τούρκο φρούραρχο ΕΣΑΤ ΠΑΣΑ άνευ όρων μετά την κατάληψη των οχυρών του ΜΠΙΖΑΝΙΟΥ. Πλάνα από το χρονικό της απελευθέρωσης.
00:07:19:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΡΕΙΟ ΗΠΕΙΡΟ».
00:07:21:00
Μάρτιος 1913: Ο ελληνικός στρατός αναλαμβάνει εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στη ΒΟΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟ. Απελευθερώνονται οι ΑΓΙΟΙ ΣΑΡΑΝΤΑ, το ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟ, το ΔΕΛΒΙΝΟ και το ΤΕΠΕΛΕΝΙ. Πιθανές βορειότερες βλέψεις από τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ θα έβλαπταν τα ξένα συμφέροντα, τα σερβικά και τα ιταλικά, που στόχο είχαν τη δημιουργία του αυτόνομου προτεκτοράτου της ΑΛΒΑΝΙΑΣ. Πλάνα από την απελευθέρωση των πόλεων της ΒΟΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ.
00:07:54:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «“ΤΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ”».
00:07:56:00
Σκίτσα από την επιθεώρηση «Τα Πολεμικά Παναθήναια» των ΑΝΝΙΝΟΥ-ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟΥ-ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, που παραστάθηκε το 1913 από το θίασο της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και περιείχε το τραγούδι «Ευζωνάκι Γοργό», αφιερωμένο στους Ευζώνους των Βαλκανικών Πολέμων. Η επιθεώρηση αποτέλεσε μεγάλη εμπορική επιτυχία, γνωρίζοντας 200 παραστάσεις, το ιστορικό της όμως την ήθελε να απαγορεύεται από τον τότε υπουργό Εσωτερικών ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΕΠΟΥΛΗ, που θεώρησε απαράδεκτο να διασκεδάζει το αθηναϊκό κοινό όταν το ελληνικό μέτωπο φλέγεται και στην ΑΘΗΝΑ καταφθάνουν τραυματίες. Η μεγάλη απεργία των ηθοποιών ξεκινάει και, με αιτιολογία ότι μέρος των εισπράξεων θα διατεθούν στους τραυματίες του πολέμου, η επιθεώρηση ξαναρχίζει. Πλάνα με εύζωνους, σκίτσα και φωτογραφίες των ηθοποιών από την επιθεώρηση, πλάνα από την παρτιτούρα «Ευζωνάκι Γοργό».
00:09:13:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ».
00:09:16:00
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 5 Μαρτίου 1913: Ο Βασιλιάς ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α’ δολοφονείται από τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΣΧΙΝΑ, ο οποίος αυτοκτονεί πέφτοντας από το παράθυρο του διοικητηρίου όπου ανακρινόταν. Αναπάντητα ερωτήματα γύρω από τον ΣΧΙΝΑ και το μυστικό της δολοφονίας του Βασιλιά. Αναφορά στο βίο και την πολιτεία του: Αγγλόφιλος βασιλιάς, προσαρμοζόταν σε κάθε πολιτική κατάσταση και διατηρούσε ισορροπία μεταξύ του παλαιοκομματισμού και των ανερχόμενων αστικών κομμάτων. Αναφορές και στο έργο του διαδόχου του, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ο οποίος προσανατολίστηκε προς τις Κεντρικές Αυτοκρατορίες, αλλάζοντας ριζικά το ελληνικό πολιτικό σκηνικό. Πλάνα από το χρονικό της κηδείας του ΓΕΩΡΓΙΟΥ στην ΑΘΗΝΑ, κάτω από κλίμα βαρύτατου πένθους.
00:12:59:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΟΡΚΟΜΩΣΙΑ (sic) ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ».
00:13:02:00
Οι εξαιρετικά ευνοϊκές συνθήκες για τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ, όταν αναλαμβάνει το θρόνο μετά τον θάνατο του πατέρα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ (νίκες σε Βαλκανικούς Πολέμους και διακυβέρνηση της χώρας από τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ), έχουν μεταβάλλει την ΕΛΛΑΔΑ σε ένα εκσυγχρονισμένο αστικό κράτος. Φωτογραφία από την ορκωμoσία του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ (8 Μαρτίου 1913) σε πανηγυρική συνεδρίαση της Βουλής των Ελλήνων.
00:13:28:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΟΥ ΛΟΝΔΙΝΟΥ».
00:13:31:00
ΛΟΝΔΙΝΟ (παλάτι του Αγίου Ιακώβου), 17 Μαΐου 1913. Υπογραφή Συνθήκης του ΛΟΝΔΙΝΟΥ: 1) Τερματισμός Α’ Βαλκανικού Πολέμου. 2) Παράδοση από τον Σουλτάνο των ευρωπαϊκών του κτήσεων, πλην της ΑΛΒΑΝΙΑΣ, και παραίτησή του από δικαίωμα επικυριαρχίας στην ΚΡΗΤΗ. 3) Τα νησιά του ΑΙΓΑΙΟΥ, το ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ και τα σύνορα της ΑΛΒΑΝΙΑΣ θα ρυθμιστούν από τις Μεγάλες Δυνάμεις. 4) Οι οικονομικές εκκρεμότητες και το ζήτημα των αιχμαλώτων θα ρυθμιστούν μελλοντικά. Ο Άγγλος υπουργός Εξωτερικών σερ ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΓΚΡΕΪ (sir EDWARD GREY) επιμένει στη μη ρύθμιση του προβλήματος των νησιών και της ΒΟΡΕΙΟΥ ΗΠΕΙΡΟΥ, στο οποίο επέμενε ο Έλληνας πρωθυπουργός. Πίνακες και φωτογραφικό υλικό από τις διαπραγματεύσεις και τους συμμετέχοντες.
00:14:20:00
Μακέτα-κάρτα με τίτλο της ενότητας: «Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ».
00:14:23:00
Οι ασάφειες της Συνθήκης του ΛΟΝΔΙΝΟΥ προοικονομούσαν τον Β’ Βαλκανικό Πόλεμο. Ο βουλγαρικός κίνδυνος οδήγησε τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις στο να μεταφερθούν σε ΗΠΕΙΡΟ και ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, για να βρίσκονται σε ετοιμότητα για τον νέο επικείμενο πόλεμο. Πλάνα από τα στρατόπεδα των Ελλήνων στρατιωτών σε καιρό ειρήνης, αλλά σε κατάσταση ετοιμότητας.
00:14:57:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ».
00:16:00:00
Εικόνες προσφυγιάς ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών. Οι Έλληνες μετανάστες από την ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και τη ΘΡΑΚΗ-αλλά και Τούρκοι, λόγω των εκτεταμένων εκχριστιανισμών από τους Βούλγαρους-κατευθύνονται στη δυτική (ελληνική) ζώνη κατοχής και οι Τούρκοι στην ανατολική οθωμανική ζώνη κατοχής. Αναφορά στις άθλιες συνθήκες διαβίωσής τους και στον παραμερισμό τους από τις ηγεσίες των λαών τους. Πλάνα και από τις δραστηριότητές τους στους πρόχειρους καταυλισμούς που στήνουν.
00:17:21:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».
00:17:24:00
Στην πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα προσφέρονται προϋποθέσεις για την τόνωση της οικονομίας στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, λόγω της αμνηστίας που δόθηκε στις αντιμαχόμενες ανταρτικές ομάδες από τους Νεότουρκους (1908), της επιχειρηματικής ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της λήξης του ένοπλου Μακεδονικού Αγώνα. Η κτηνοτροφία χωρίς να ανθεί διατηρείται, η γεωργία πλήττεται και η βιοτεχνία-βιομηχανία ξεκινά δραστηριότητα. Πλάνα από τη μακεδονική ύπαιθρο και τις πόλεις και από τις πρώτες βιομηχανικές μονάδες (αλευρόμυλοι στην περιοχή της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, καπνομάγαζα στην ΚΑΒΑΛΑ, υφαντουργεία, νηματουργεία και εποτιστήρια βαμβακιού σε ΝΑΟΥΣΑ και ΕΔΕΣΣΑ κ. ά.).
00:18:41:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ».
00:18:43:00
Ο βουλγαρικός στρατός, ο ισχυρότερος όλων των δυνάμεων που πολέμησαν εναντίον της ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ, εκπαιδεύεται στον βωμό του οράματος της Μεγάλης Βουλγαρίας, όραμα που εμφυσήθηκε από τον ξενόφερτο στα βουλγαρικά εδάφη Βασιλιά της ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΦΕΡΔΙΝΑΝΔΟ και υιοθετείται από τους Βούλγαρους ακραίους εθνικιστές. Αναφορές στη βουλγαρική ιστορία: επιβεβλημένη παραίτηση του ειρηνόφιλου πρωθυπουργού ΓΚΕΣΩΦ και αντικατάστασή του από τον μιλιταριστή ΝΤΑΝΕΦ. Πλάνα από την εκπαίδευση του βουλγαρικού στρατού και από τον απερχόμενο και επερχόμενο πρωθυπουργό της ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ.
00:19:59:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΕΞΟΠΛΙΖΕΤΑΙ».
00:20:02:00
Σε μιλιταριστικό πυρετό βρίσκεται και η ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Εκπαιδεύει το πολεμικό ναυτικό της, επιχειρώντας να συναγωνιστεί το ισχυρό βρετανικό, και κατασκευάζει στα ναυπηγεία της Βόρειας Θάλασσας θωρηκτά, αγγλικής προέλευσης. Πλάνα από παρελάσεις του γερμανικού ιππικού, από γερμανικά πολεμικά άρματα μάχης.
00:20:34:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΤΣΑΡΟΣ ΣΤΗΝ ΟΔΗΣΣΟ».
00:20:37:00
Ο Τσάρος ΝΙΚΟΛΑΟΣ Β’ επιθεωρεί τη ρωσική ναυτική βάση της ΟΔΗΣΣΟΥ, προκειμένου να ελέγξει την πολεμική ικανότητά του στην περίπτωση πανευρωπαϊκής σύρραξης, στην οποία ΤΟΥΡΚΙΑ και ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ θα είναι αντίπαλές της, με την πλευρά των Κεντρικών Αυτοκρατοριών. Πλάνα από την στρατηγικής σημασίας από πολεμική και διπλωματική άποψη επιθεώρηση του τσάρου στην ΟΔΗΣΣΟ.
00:21:27:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΙ ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ».
00:21:30:00
Βουλγαρικά στρατιωτικά σώματα, με το πρόσχημα της ανάπαυσης του στρατού τους, μπαίνουν στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και συμπεριφέρονται προκλητικά, σαν στρατός συγκατοχής. Οι προκλητικές πράξεις ανησυχούν την ΑΘΗΝΑ (Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, παλαιοκομματικοί [ΘΕΟΤΟΚΗΣ, ΡΑΛΛΗΣ, ΓΟΥΝΑΡΗΣ κ. ά.], βενιζελικοί [ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΟΡΟΜΗΛΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΙΜΩΚΟΣ]), αναζωπυρώνεται το αντιβουλγαρικό μένος και προετοιμάζεται η ελληνοσερβική προσέγγιση. Πλάνα του βουλγαρικού στρατού εντός και εκτός ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ και του στρατηγού ΤΕΟΝΤΟΡΩΦ, που είχε αποσπάσει άδεια από τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ για προσωρινή διαμονή του βουλγαρικού στρατού στην πόλη.
00:22:22:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΟΒΑΡΗ ΔΙΑΦΩΝΙΑ».
00:22:24:00
ΑΘΗΝΑ, 22 Απριλίου 1913: Ο υπουργός Εξωτερικών ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΟΡΟΜΗΛΑΣ και ο Σέρβος πρέσβης στην ΑΘΗΝΑ ΜΠΟΣΚΟΒΙΤΣ υπογράφουν προκαταρκτικό πρωτόκολλο ελληνοσερβικής συμμαχίας-η οποία θα επικυρωθεί στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ τον Μάιο του ίδιου χρόνου (η ΣΕΡΒΙΑ επιδίωκε ήδη από το τέλος του Α’ Βαλκανικού Πολέμου σύναψη διμερούς συμφωνίας με την ΕΛΛΑΔΑ εν όψει βέβαιης σύγκρουσης της πρώτης με τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ και πιθανής με την ΑΥΣΤΡΙΑ). Η συμμαχία αποτέλεσε λόγο σοβαρής διαφωνίας του πρωθυπουργού ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ο οποίος δήλωσε ότι σε περίπτωση αυστροσερβικής σύρραξης θα καταπατούσε την ήδη επικυρωμένη συμφωνία με τη ΣΕΡΒΙΑ. Πλάνα από την άφιξη των συμμετεχόντων στην ΑΘΗΝΑ για τη σύναψη της συμφωνίας, και από συνάντηση ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
00:23:33:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: ΕΠΙΘΕΣΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ».
00:24:19:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΧΕΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ».
00:25:24:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΕΡΒΙΚΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ».
00:25:50:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ».
00:26:16:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΝΤΙΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ».
00:26:18:00
Οι βουλγαρικές επιθέσεις έχουν εξάψει το αίσθημα των Ελλήνων εναντίον των Βουλγάρων. Λιθογραφίες και λαϊκές εικόνες της εποχής που φανερώνουν την έξαψη του αντιβουλγαρικού μένους.
00:27:12:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ».
00:27:15:00
Πλάνα από την κατεξοχήν διασκέδαση της άρχουσας τάξης της εποχής, το κυνήγι, και σχολιασμός της μεγαλοαστικής αυτής συνήθειας.
00:27:58:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΟΔΑ».
00:28:00:00
Εικόνες από τη μόδα της εποχής: Μεγάλα καπέλα με μπορντούρα ή με φτερά, φορέματα υψηλής ραπτικής, ελαφρότερα και πιο θηλυκά εσώρουχα, ρολόγια που φοριούνται στο πόδι, κεντημένες κάλτσες και εντυπωσιακά παπούτσια και μια επίδειξη πολυτελούς ζώνης που συνοδεύεται με κινηματογραφικά τρικ.
00:28:35:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
Υπεύθυνη Γραφείου Παραγωγής:
ΣΟΦΙΑ ΧΑΛΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΡΟΥΜΠΕΛΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΛΑΛΑ
ΒΕΡΑ ΠΑΛΜΑ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Κείμενα:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΦΗ ΑΛΛΑΜΑΝΗ
ΚΡ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ειδικοί Συνεργάτες:
ΡΕΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Π. ΠΑΠΑΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΣΑΡΔΟΥ
ΜΗΤΣΟΣ ΚΑΣΟΛΑΣ
ΑΛΚΗΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Βοηθοί Ερευνητές:
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
ΑΝΝΑ ΝΤΑΛΑΜΠΕΚΗ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Γλωσσική επιμέλεια:
ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΝΤΑΙΟΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΥΘΥΜΙΑΤΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Βοηθός Μοντέρ:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΑΝΤΑΤΣΟΓΛΟΥ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΛΑΜΠΡΟΥΔΗ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
Τρυκέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Οπερατέρ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΑΝΟΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
SKLAVIS STUDIO
ΔΗΜ. ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΔΑΛΟΣ
Τελεσινέ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ
Σ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΜΩΚΟΣ
Ευχαριστίες:
ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΧΡΙΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:31:09:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009