ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ
Μέρος:2
0000008664
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η συγκεκριμένη εκπομπή αποτελεί το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, που καλύπτει την περίοδο από τις Δελφικές Εορτές έως τον θάνατό του.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008664
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ
Μέρος:2
Χρονολογία Παραγωγής
2006
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η συγκεκριμένη εκπομπή αποτελεί το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, που καλύπτει την περίοδο από τις Δελφικές Εορτές έως τον θάνατό του.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» αφιερώνει δύο επεισόδια στον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ. Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος γίνεται αναφορά στην περίοδο μετά το 1922 και μέχρι το 1935 που, αν και αναγνωρισμένος ως μείζων ποιητής, ουσιαστικά έχει εγκαταλείψει την ποίηση και ασχολείται με τη συγγραφή πεζών κειμένων. Ωστόσο, μετά τη ματαίωση πραγματοποίησης του οράματός του σχετικά με τη Δελφική Ιδέα, το 1935 δημοσιεύει το ποίημα «Ιερά Οδός», το οποίο διανοίγει έναν νέο δρόμο στη νεοελληνική ποίηση. Ακολούθως διερευνάται η καθοριστική επίδραση που άσκησε ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ στη διαμόρφωση των ποιητών της γενιάς του ’30. Σημαντικό μέρος της εκπομπής καλύπτει η παρουσία του ποιητή στην πάνδημη κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, ενώ παράλληλα επισημαίνεται η επιρροή που άσκησε στον ίδιο και το έργο του ο πόλεμος του 1940, η Κατοχή και η Αντίσταση, επιρροή που συνοψίζεται στην ποιητική του συλλογή «Ακριτικά», η οποία εμφανίζεται το 1942. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην υποψηφιότητά του για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1951, με ιδιαίτερη αναφορά στις παρασκηνιακές ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης που λειτούργησαν υπονομευτικά, αποκλείοντας τον ποιητή από αυτή την τιμή. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνια της ζωής του με τη δεύτερη σύζυγό του, ΑΝΝΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Περιλαμβάνεται σπάνιο φωτογραφικό και οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό, όπως πλάνα αρχείου από ιστορικά γεγονότα της εποχής και ηχητικά ντοκουμέντα όπου ο ΣΙΛΕΚΙΑΝΟΣ απαγγέλλει ποιήματά του ή αφηγείται στιγμές από την κοινή ζωή του με την ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
Στη διάρκεια της εκπομπής μιλούν, μεταξύ άλλων, ο επιμελητής εκδόσεων ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗΣ, η ΑΝΝΑ ΒΕΝΕΖΗ-ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ, κόρη του ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ, οι ποιητές ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ και ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ κ.ά.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:20:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ (17 ΜΑΡΤΙΟΥ 1912). Εμφανίζεται ο υπότιτλος «Β. ΜΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΩΣ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ».
00:01:28:00
Διαδοχική παρουσίαση έγχρωμων φωτογραφιών από τις ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ του 1930. Αρχικά, από τις πρόβες για τα αγωνίσματα στο Αρχαίο Στάδιο των Δελφών και στη συνέχεια με τη ΒΙΑ από την παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ. Το ύφασμα του φορέματός της ύφανε η ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και το προσωπείο της η H. SARDEAU. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη φήμη του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ μετά τη διοργάνωση των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ του 1930.
00:01:37:00
Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε τιμητική εκδήλωση της ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ και του ποιητή με τον ποιητή ΜΑΡΚΟΥ ΑΥΓΕΡΗ. Ακολουθούν πλάνα αρχείου από την πόλη της ΑΘΗΝΑΣ, έγχρωμα πλάνα με το σπίτι των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ στη ΣΥΚΙΑ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του σπιτιού του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ όπως ήταν το 1933, έγχρωμα πλάνα με το σπίτι στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ το 1955 ύστερα από μακρά εγκατάλειψη και όπως είναι το 2006. Γίνεται αναφορά σε δημοσιεύματα, εντυπώσεις και τόπους που ο ποιητής διέμενε μέχρι το τέλος της ζωής του.
00:02:23:00
Προβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ το 1936, εξώφυλλα των φιλολογικών περιοδικών «ΝΕΑ ΖΩΗ», «ΟΙ ΝΕΟΙ» στο οποίο εκδίδει απόσπασμα του ποιήματος «ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ» (ΑΠΡΙΛΙΟΣ 1919), εξώφυλλο της έκδοσης «ΓΡΑΜΜΑΤΑ» και εξώφυλλο του περιοδικού «ΕΒΔΟΜΑΣ». Γίνεται λόγος για «το απρόσιτο» της ποίησης του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και την επιστολή του ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ.
00:03:11:00
Στη συνέχεια, παρουσιάζονται διαδοχικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες του θεατράνθρωπου ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ, του ποιητή στη ΣΥΚΙΑ Κορινθίας τον ΜΑΙΟ του 1919, του ποιητή με τη βαφτισιμιά του ΦΕΦΗ το 1912, με φίλο του και ένα νεαρό σε άλσος, με την ΝΑΥΣΙΚΑ ΠΑΛΑΜΑ το 1918 και τον ΜΑΡΤΙΟ του 1924, με την ΚΑΤΙΝΑ ΠΡΟΕΣΤΟΠΟΥΛΟΥ στο σπίτι του στους ΔΕΛΦΟΥΣ τον ΑΠΡΙΛΙΟ του 1926, με φιλική συντροφιά όπου από δεξιά διακρίνονται ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΟΥΡΝΑΚΗΣ, ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ο ΠΑΝΟΣ και η ΣΑΣΑ ΠΡΟΕΣΤΟΠΟΥΛΟΥ κι ένα άγνωστο φιλικό ζευγάρι στον ΠΕΥΚΙΑ του ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ τον ΙΟΥΛΙΟ του 1921, με την ΙΣΜΗΝΗ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ το 1934, με τον Αλεξανδρινό κριτικό ΜΙΧΑΛΗ ΠΕΡΙΔΗ και τη γυναίκα του στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ το 1931, σε εξοχική ταβέρνα όπου στα αριστερά του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ ο ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ και η ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΕΒΑΡΗ (ενώ ο το πρόσωπο στα δεξιά δεν έχει ταυτιστεί), μια φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ ανάμεσα στο λογοτέχνη ΤΑΚΗ ΜΠΑΡΛΑ και άγνωστο Γερμανό φίλο (με την εφημερίδα υπό μάλης) το 1932, στο ΚΑΛΑΜΑΚΙ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ στις 14 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1933 και τέλος, μια στην ΚΗΦΙΣΙΑ το καλοκαίρι του 1943. Ο αφηγητής διαβάζει την απάντηση του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στον ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ, η οποία εκδόθηκε στο περιοδικό «ΕΒΔΟΜΑΣ».
00:04:35:00
Έντυπη έκδοση του προγράμματος «ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ 1930» και το τυπωμένο το κείμενο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για το ΔΕΛΦΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΜΑΙΟΣ 1930) στο ΠΑΡΙΣΙ (LES BELLES LETTERES). Η αφηγήτρια αναφέρεται στη λογοτεχνική δραστηριότητα του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που σχετίζεται με τη Δελφική Ιδέα.
00:04:53:00
Μπρούτζινο άγαλμα-προτομή του ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΡΟΝΤΕΝ και το άγαλμα, δημιουργία του γλύπτη ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΡΟΝΤΕΝ «ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ» που βρίσκονται στον κήπο του Μουσείου ΡΟΝΤΕΝ στο ΠΑΡΙΣΙ, το εξωτερικό του κτηρίου και ο περιβάλλων χώρος του Μουσείου. Γίνεται λόγος για τη γνωριμία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με το γλύπτη ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΡΟΝΤΕΝ και για τα έργα που από αυτόν εμπνεύστηκε. Ακούγεται ο καθηγητής του Πανεπιστημίου ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ ν’ αναφέρεται στη συγγραφή κειμένων του ποιητή που αφορούν στην κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα της ΕΛΛΑΔΑΣ.
00:05:24:00
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗΣ Φιλόλογος και Εκδότης του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στο γραφείο. Αναφέρει ότι η λογοτεχνική δημιουργία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ αγγίζει όλους τους τομείς της ζωής και της σκέψης.
00:05:29:00
Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ καθηγητής του Πανεπιστημίου ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ στο γραφείο του. Διατυπώνει την άποψη ότι η δημιουργία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ τον κατατάσσει στους διανοουμένους, ενώ από κάποια χρονική στιγμή και μετά στους πολιτικούς διανοουμένους. Παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή με ΤΑΚΗ και ΦΩΦΩ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ του 1936.
00:05:48:00
Προβάλλεται η αγγελία έκδοσης του «ΛΥΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ» του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και πρόσκλησης συνδρομητών που στάλθηκε στα τέλη του 1932 σε άγνωστο αριθμό αποδεκτών, το εξώφυλλο της έκδοσης «ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ», εξώφυλλο τεύχους του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» στο οποίο δημοσιεύεται ο Πρόλογος του «ΛΥΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ» και τέλος, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή κατά το 1942. Η αφηγήτρια κάνει λόγο για την έκδοση αυτού του έργου και κυρίως για τον εκτενή πρόλογό του.
00:06:16:00
Σελίδα από το Αρχείο του ΚΩΣΤΑ ΠΑΛΑΜΑ που φιλοξενείται κείμενο για τα «ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ», χαρακτικό με τη μορφή του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε ομιλία κατά τον εορτασμό της δεύτερης επετείου από την ίδρυση του κράτους του ΙΣΡΑΗΛ (22 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1950). Ο αφηγητής αναφέρεται στη συγγραφή κειμένων κατά την τελευταία περίοδο της ζωής του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:06:38:00
Ο ποιητής ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ στο γραφείο του. Διαδέχεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ από πρωτοσέλιδο άρθρο αθηναϊκής εφημερίδας που αναγγέλλει το θάνατο του ποιητή. Ο ποιητής ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ αναφέρει ότι η αγάπη του για την ποίηση και η ενασχόλησή του με αυτή οφείλεται στο ποιητικό έργο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:06:52:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Η αφηγήτρια κάνει λόγο για την απογοήτευση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ από την αποτυχία καθιέρωσης των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ.
00:06:59:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Αρχικά, εμφανίζεται η ΑΚΡΟΠΟΛΗ με λήψη από το Ναό του ΟΛΥΜΠΙΟΥ ΔΙΟΣ, διακρίνονται ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ και οι ΣΤΥΛΟΙ του Ναού. Ακολουθούν πλάνα από την ΠΛΑΤΕΙΑ ΟΜΟΝΟΙΑΣ με τους γύρω δρόμους και κίνηση αυτοκινήτων και ανθρώπων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πίκρα και την άρνηση του ΑΓΓΕΛΟΥ και της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στον ευτελισμό της πολύχρονης προσπάθειάς τους.
00:07:24:00
Διαδοχική παρουσίαση δυο ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τη διεξαγωγή των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ το ΜΑΙΟ του 1930 κατά την παρουσίαση της παράστασης «ΙΚΕΤΙΔΕΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ. Στη δεύτερη διακρίνονται ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ και η ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Το εξώφυλλο του έργου «Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΟΡΦΙΚΟΣ ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ή Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ». Ο αφηγητής αναφέρεται στη λογοτεχνική αφύπνιση του ποιητή εξαιτίας αυτού του γεγονότος.
00:07:53:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με φόντο το ΘΗΣΕΙΟ και το Ναό του ΗΦΑΙΣΤΟΥ, ενώ ακούγεται η μουσική του ΣΙΜΩΝΑ ΚΑΡΑ για την παράσταση του 1933 από εκτέλεση του ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ το 1997. Ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ το ΜΑΙΟ του 1933, σε υπαίθριο θέατρο, στο Λόφο του ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ όπου παρουσιάζεται η τραγωδία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ» με σκηνοθεσία, μουσική και ενδυμασίες δικές της. Προβάλλεται το εξώφυλλο του αυτοτελούς εντύπου «ΕΝΑ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ» σε δίγλωσση έκδοση που τυπώθηκε για τις ανάγκες της παράστασης του έργου «Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ» την ΑΝΟΙΞΗ του 1933 και στη συνέχεια το εξώφυλλο της γαλλικής μετάφρασης του έργου σε απόδοση του ίδιου του ποιητή. Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών από το υπαίθριο θέατρο στο Λόφο του ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ κατά τη διάρκεια της παράστασης, ενώ ακούγεται η μουσική του ΣΙΜΩΝΑ ΚΑΡΑ για την παράσταση του 1933 από εκτέλεση του ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ το 1997. Ακολουθούν σύγχρονα, έγχρωμα πλάνα από το ΘΕΑΤΡΟ του ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ (γνωστό και ως Θέατρο ΔΩΡΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ). Γίνεται λόγος για τη λογοτεχνική δημιουργία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και την παρουσίασή της κατά το 1933.
00:08:56:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με υφαντό ένδυμα από τις παραστάσεις των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ και του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και της ΕΥΑΣ έξω από το σπίτι τους στους ΔΕΛΦΟΥΣ. Έγχρωμα πλάνα από το σπίτι της ΕΥΑΣ και του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στους ΔΕΛΦΟΥΣ, όπως είναι το 2006. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιστροφή της ΕΥΑΣ στην ΑΜΕΡΙΚΗ. Απογοητευμένη και οικονομικά κατεστραμμένη θα επιστρέψει το 1952, ένα χρόνο μετά το θάνατο του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:09:27:00
Την ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τον πολιτικό ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ κατά το 1933, διαδέχονται ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από τα ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ και από τις εκδηλώσεις στο ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ (ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟ) Στάδιο της ΑΘΗΝΑΣ στα πλαίσια του Παγκόσμιου Συνεδρίου για τους ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ το 1934. Έγχρωμα πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο των ΔΕΛΦΩΝ και διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών του συγγραφέα ΠΩΛ ΒΑΛΕΡΥ. Γίνεται λόγος για την προσπάθεια να πραγματοποιηθούν οι διατάξεις του νόμου «περί συστάσεως Δελφικού Οργανισμού» και οι δυσκολίες στις οποίες προσκρούει αυτή.
00:10:28:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από τον αρχαιολογικό χώρο των ΔΕΛΦΩΝ με επισκέπτες να κινούνται στο χώρο του Θεάτρου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην απογοήτευση του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για τη ματαίωση του οράματός του, γεγονός που συνδέεται με την ενασχόλησή του και πάλι με την ποίηση.
00:10:57:00
Το εξώφυλλο του φιλολογικού περιοδικού «ΤΑ ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» το ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ το 1935 στο οποίο δημοσιεύθηκε το ποίημα «ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ», ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κατά το 1947 που χρησιμοποιήθηκε ως προμετωπίδα του Γ τόμου του «ΛΥΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ» τον ΑΠΡΙΛΙΟ του 1947. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη μορφή που ο ποιητής δίνει σε αυτό το έργο του, φανερώνοντας νέο δρόμο στη νεοελληνική ποίηση.
00:11:28:00
Έγχρωμα πλάνα ηλιοβασιλέματος σε θάλασσα με συννεφιασμένο ουρανό. Προβάλλονται οι πρώτες χειρόγραφες σελίδες του ποιήματος «ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ» (τέλη 1934) και συνέχεια διαδοχική παρουσίαση απεικονίσεων της ΑΘΗΝΑΣ και του Λεκανοπεδίου της ΑΤΤΙΚΗΣ. Ακούγεται ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ να διαβάζει το ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ».
00:12:24:00
Το Μοναστήρι του ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ στη ΒΟΙΩΤΙΑ. Ακολουθεί η παρουσίαση του χειρόγραφου των πρώτων στίχων του ποιήματος του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΣΤ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ» του 1935 και το χειρόγραφο του ποιήματος «CARMEN OCCULTUM». Ακούγεται ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ να συνομιλεί με τον συγγραφέα ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ σε ηχογράφηση του 1949 και η αφηγήτρια να παρουσιάζει τα ποιήματα της περιόδου αυτής (1935).
00:13:14:00
Πλάνα εξοχής διαδέχονται πλάνα τοπίων σε διάφορες ώρες του δειλινού και άλλα χιονισμένων τοπίων. Ακούγεται ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ να απαγγέλλει το ποίημά του «ΓΙΑΤΙ ΒΑΘΙΑ ΜΟΥ ΔΟΞΑΣΑ» σε ηχοληψία του ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ το 1949.
00:14:52:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιρροή της ποίησης του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη διαμόρφωση της ποίησης της γενιάς του ’30.
00:15:09:00
Το εξώφυλλο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ». Στη συνέχεια διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών των ποιητών ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ και ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΒΡΕΤΤΑΚΟΥ μαζί με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ. Ασπρόμαυρη φωτογραφία της ομάδα των υπερρεαλιστών 1924 στην οποία διακρίνονται οι ΖΑΚ ΜΠΑΡΝΟΝ (BARON), ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΚΕΝΑΙ (QUENEAU), ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ (BRETON), Ζ.-Α. ΜΠΟΥΑΦΑΡ (BOIFFARD), ΤΖΟΡΤΖΙΟ ΝΤΕ ΚΙΡΙΚΟ (DE CHIRICO), ΡΟΖΕ ΒΙΤΡΑΚ (VITRAC), ΠΟΛ ΕΛΙΑΡ (ELUARD), ΦΙΛΙΠΠΕ ΣΟΥΠΩ (SOUPAULT), ΡΟΜΠΕΡ ΝΤΕΣΝΟΣ (DESNOS), ΑΡΑΓΚΟΝ (ARAGON), ΝΕΒΙΛ (NAVILLE), ΣΙΜΟΝ ΜΠΡΕΤΟΝ (SIMONE COLLINET-BRETON), ΜΑΧ ΜΟΡΙΖ (MORISE), MARIE-LOUISE SOUPAULT και μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΤΟΜΑΣ ΣΤΕΡΝΣ ΕΛΙΟΤ (T. S. ELIOT).
00:15:56:00
Ο ποιητής ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ στο γραφείο του. Καταθέτει την άποψη πως η Γενιά του ’30 δε θα μπορούσε να διαμορφώσει την ταυτότητά της χωρίς την παρουσία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:17:45:00
H ιστορική φωτογράφιση της Γενιάς του ’30 που πραγματοποιήθηκε στο σπίτι του ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ. Όρθιοι οι ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΣΑΛΗΣ, HΛΙΑΣ BΕΝΕΖΗΣ, OΔΥΣΣΕΑΣ EΛΥΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, AΝΤΡΕΑΣ KΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ ΚΑΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ και καθισμένοι οι AΓΓΕΛΟΣ TΕΡΖΑΚΗΣ, K. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ KΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ, KΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ και AΝΔΡΕΑΣ EΜΠΕΙΡΙΚΟΣ. Ασπρόμαυρη φωτογραφία φιλικής συντροφιάς στην οποία διακρίνονται οι ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ KΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ και ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ. Το εξώφυλλο εντύπου με τίτλο «ΕΚΛΟΓΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΕΣ» του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ. Χειρόγραφο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για το ποίημα «ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ». Διαδοχικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες? μια του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ με φίλους και μια του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Εξώφυλλο του έργου «ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ» του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ διαδέχονται τα εξώφυλλα των έργων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ», «ΕΝΔΟΧΩΡΑ» του 1934-1937 και έντυπο με κείμενα του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Γίνεται αναφορά σε σκέψεις του ποιητή ΣΕΦΕΡΗ για την επιρροή του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στο έργο του και στη συνέχεια στις επιρροές του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη λογοτεχνική παρουσία εκπροσώπων της Γενιάς του ’30.
00:17:45:00
Ο ποιητής ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ στο σαλόνι του σπιτιού του. Κάνει λόγο για την παρουσία της ερωτικής συμπεριφοράς ως κοινό σημείο στην ποίηση των ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:17:51:00
Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τους ποιητές ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ και ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ να συνομιλούν και στη συνέχεια με τον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ φωτογραφημένο από τον ΚΙΜΩΝΑ ΦΡΑΪΑΡ το 1946, τον ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και τέλος με τον ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ. Ακούγεται ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ σε συνομιλία του με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΡΙΚΟ από το αρχείο του δεύτερου να διατυπώνει την άποψή του για την διαφορετική περί ποίησης πρόταση που προσέφεραν με την παρουσία τους.
00:18:11:00
Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο γραφείο του. Αναφέρεται στον προσανατολισμό της σκέψης του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ από το τέλος της δεκαετίας του 1920
00:18:25:00
Πίνακας προσωπογραφία του πολιτικού φιλοσόφου ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του πνευματικού και πολιτικού ηγέτη της ΙΝΔΙΑΣ ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ, ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από αγροτικές εργασίες, ασπρόμαυρες φωτογραφίες από νεοσύστατες βιομηχανικές μονάδες. Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αναφέρεται στην «ηθική επανάσταση» που επηρεάζει τον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και στη συνέχεια, στην επιθυμία του να δώσει κοινωνιοκρατικό περιεχόμενο στην ιδέα της Μητριαρχίας.
00:19:04:00
Πλάνα με παρελάσεις και εκδηλώσεις στη ναζιστική Γερμανία στα πλαίσια των οποίων καταστρέφονταν βιβλία. Στη συνέχεια ο Ιταλός πολιτικός, ιδρυτής και ηγέτης του φασιστικού κόμματος ΜΠΕΝΙΤΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ σε διάφορα πλάνα από προσωπικές και άλλες στιγμές. Γίνεται λόγος για την κυριαρχία της φασιστικής ιδεολογίας στην Ευρώπη και τη διορατικότητα του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, όπως διαφαίνεται στο άρθρο του «ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ ΒΛΕΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΙΒΥΛΛΩΝ».
00:19:54:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΑΝΝΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΗ, τηλεγράφημα-απάντηση της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στο γράμμα του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με το οποίο της ανακοίνωσε το δεσμό του με την ΑΝΝΑ ΚΑΡΑΜΑΝΗ και ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή με την ΑΝΝΑ το 1940. Γίνεται λόγος για τη γνωριμία και το γάμο του ποιητή με την ΑΝΝΑ.
00:20:18:00
Διαδοχικά πλάνα από την περιοχή του χωριού ΦΤΕΡΗ ΑΙΓΙΟΥ και από το σπίτι του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη ΣΥΚΙΑ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ. Παρεμβάλλονται οι πρώτες σελίδες γράμματος του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στον ΘΕΟΔΩΡΟ ΞΥΔΗ (1η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1940). Γίνεται λόγος για τη διαμονή του ζευγαριού στη ΦΤΕΡΗ και την υποθήκη του σπιτιού του στη ΣΥΚΙΑ για τα χρέη της διεξαγωγής των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ.
00:20:59:00
Σελίδες από την τραγωδία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΣΙΒΥΛΛΑ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στη συγγραφή αυτής της τραγωδίας και την επιστροφή στην ΑΘΗΝΑ τον ΟΚΤΩΒΡΙΟ του 1940.
00:21:07:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από την επιστράτευση και από πολεμικά στιγμιότυπα στα Αλβανικά βουνά. Παράλληλα, προβάλλεται χειρόγραφο του ποιήματος «ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΔΕΡΦΟΥΣ ΜΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΤΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ» χρονολογημένο 3. 12. 1940 και χαρισμένο στον ΠΑΝΤΕΛΗ ΠΡΕΒΕΛΑΚΗ, άρθρα εφημερίδων. Οι αφηγητές κάνουν λόγο για τη λογοτεχνική παραγωγή του ποιητή και τη συμβολή της στην ανύψωση του ηθικού των στρατιωτών που πολεμούν.
00:21:29:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από την είσοδο των Γερμανών στην ΑΘΗΝΑ διαδέχονται πλάνα από τον Ιερό Βράχο της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ στον οποίο κινούνται Γερμανοί στρατιώτες, ασπρόμαυρες φωτογραφίες εκτέλεσης και περισυλλογής πτωμάτων από γερμανικό απόσπασμα, πλάνα από διαδηλώσεις διαμαρτυρίας για τις εκτελέσεις και από στιγμές καθημερινής ζωής στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής. Οι αφηγητές κάνουν λόγο για τις μέρες της Γερμανικής παρουσίας στην ΑΘΗΝΑ από τον ΑΠΡΙΛΙΟ 1941 και στη συνέχεια αναφέρονται σε ενέργειες του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ βοηθώντας τον αγώνα του ελληνικού λαού.
00:22:27:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στις τελευταίες στιγμές του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και διαβάζει ποίημα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για τον ΠΑΛΑΜΑ.
00:22:36:00
Παρουσιάζονται διαδοχικά ο πίνακας του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΡΟΪΛΛΟΥ «ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ», που φιλοξενείται στην Πινακοθήκη του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ», στον οποίο απεικονίζονται μερικοί από τους σημαντικότερους ποιητές της γενιάς του 1880, εκπρόσωποι της Νέας Αθηναϊκής Σχολής (στα δεξιά της σύνθεσης απεικονίζεται ο Α. ΠΡΟΒΕΛΕΓΓΙΟΣ να διαβάζει κάποιο ποίημά του, ενώ από τα αριστερά προς τα δεξιά διακρίνονται οι Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΗΣ, Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ, I. ΠΟΛΕΜΗΣ, K. ΠΑΛΑΜΑΣ και Γ. ΣΟΥΡΗΣ), μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ στο φέρετρό του και φωτογραφίες από τη μέρα της κηδείας του ΠΑΛΑΜΑ στις 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1943 με τον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ να μεταφέρει στους ώμους του το φέρετρο, η προμετωπίδα με το χαρακτικό «Η ΤΑΦΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ» έργο του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ και η σελίδα που φιλοξενεί το ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΠΑΛΑΜΑΣ» ή «ΗΧΗΣΤΕ ΟΙ ΣΑΛΠΙΓΓΕΣ. . . ». Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει ποίημα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για τον ΠΑΛΑΜΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην τιμή που ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ απέδωσε στον ΠΑΛΑΜΑ, αλλά και στη διαδοχή του στο ρόλο του «εθνικού ποιητή».
00:23:31:00
Πλάνο σε τάφους νεκροταφείου. Ακολουθεί ασπρόμαυρη φωτογραφία από την ταφή του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ στην οποία διακρίνονται η ηθοποιός ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, ο λογοτέχνης ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ και ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ. Πλάνα αρχείου στα οποία διακρίνονται Γερμανοί αξιωματικοί. Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει απόσπασμα από το ποίημα «ΠΑΛΑΜΑΣ» ή «ΗΧΗΣΤΕ ΟΙ ΣΑΛΠΙΓΓΕΣ. . . » και σχολιάζει την στάση του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κατά τη διάρκεια της κηδείας του ΠΑΛΑΜΑ και μπροστά στους κατακτητές.
00:24:06:00
Ο ποιητής ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ στο σαλόνι του σπιτιού του. Ακολουθούν ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από μετακινήσεις πολιτών και στρατιωτική παρουσία σε αστικό κέντρο κατά τη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής. Γίνεται λόγος για την αλλαγή της οπτικής στα ποιήματα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και την επαναφορά στο ανθρώπινο στοιχείο που συναντά με στον «ΑΛΑΦΡΟΪΣΚΙΩΤΟ».
00:24:32:00
Προθήκη στην οποία είναι τοποθετημένη η έκδοση του ΚΑΪΡΟΥ για τα «ΑΚΡΙΤΙΚΑ» που έγινε με πρωτοβουλία των Γ. ΣΕΦΕΡΗ και ΑΛ. ΞΥΔΗ το 1944. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται ο χειρόγραφος από τον ποιητή Γ. ΣΕΦΕΡΗ «ΠΡΟΛΟΓΟΣ», σελίδα από το φιλολογικό περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» όπου και το ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΑΓΡΑΦΟΝ», η ξυλογραφία του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ με τίτλο «EΛΛΗΝΙΚΟΣ NΕΚΡΟΔΕΙΠΝΟΣ» από τα «AΚΡΙΤΙΚΑ» (1941-42), η προμετωπίδα με την ξυλογραφία του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ «AΤΤΙΚΟ» στο φιλολογικό περιοδικό «NΕΑ EΣΤΙΑ» (1942), σελίδα με στίχους του ποιητή, απόδειξη συνδρομής για την έκδοση των «ΑΚΡΙΤΙΚΩΝ» με την υπογραφή του ποιητή. Παρουσιάζεται η συλλογή ποιημάτων «ΑΚΡΙΤΙΚΑ» του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και ο αντιστασιακός της χαρακτήρας.
00:25:07:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία πόλης της ΑΙΓΥΠΤΟΥ, του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ σε επίσημο γεύμα με τον ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ με τη γυναίκα του ΜΑΡΩ, ασπρόμαυρη φωτογραφία στρατιωτών, ασπρόμαυρα πλάνα κίνησης στρατιωτών με άρματα μάχης στη Μέση Ανατολή και με πολεμικές επιχειρήσεις. Οι αφηγητές αναφέρονται στην πρωτοβουλία έκδοσης στο ΚΑΪΡΟ του ποιητικού έργου «ΑΚΡΙΤΙΚΑ» του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ από τους ΣΕΦΕΡΗ και ΞΥΔΗ και ακούγεται απόσπασμα από τον Πρόλογο.
00:25:55:00
Το εξώφυλλο της έκδοσης στα γαλλικά του έργου του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΑΚΡΙΤΙΚΑ» με τον τίτλο «ΟΡΚΟΣ ΣΤΥΓΟΣ» (LE SERMENT SUR LE STYX), παρουσίαση τμήματος των ευχαριστιών από την ταινία «ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ», σελίδες του βιβλίου «Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ» που φιλοξενούν το ποίημα «ΣΤΥΓΟΣ ΟΡΚΟΣ» (GIURAMENTO DI STIGE). Γίνεται αναφορά στη λογοτεχνική παρουσία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στη ΓΑΛΛΙΑ και στην παρουσίαση του έργου του από τον ΟΚΤΑΒΙΟ ΜΕΡΛΙΕ.
00:26:20:00
Η έκδοση του ποιητικού έργου «ΑΝΤΙΔΩΡΟ» του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κατά το 1943, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» που εκδίδουν οι ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΓΕΡΗΣ και ΛΟΥΚΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ. Στη συνέχεια παρουσιάζεται σελίδα με στιχούργημα του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ από την έκδοση «ΚΚΕ 1918-1978». Οι αφηγητές κάνουν λόγο για αυτές τις δυο εκδοτικές παρουσίες του ποιητή.
00:27:00:00
Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο γραφείο του. Ακολουθούν διάφορα πλάνα αρχείου με στιγμές και πρόσωπα που μετείχαν στο ΕΑΜ (Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο) και την Εθνική Αντίσταση, όπως οι ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ και ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑΣ ΖΕΡΒΑΣ και ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΑΡΑΦΗΣ. Γίνεται λόγος για τη στάση του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ απέναντι στην Αριστερά και το ΕΑΜ.
00:27:56:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Χειμώνας 1943. Το κομμάτι που παρακολουθούμε είναι γυρισμένο από τον ΚΩΣΤΑ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ και το δώρισαν στην Ταινιοθήκη της ΕΛΛΑΔΑΣ η ΟΛΥΜΠΙΑ και ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑΣ. Η ΑΝΝΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ διαβάζει απόσπασμα από το «ΠΑΣΧΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ»
00:29:59:00
Πλάνα αρχείου με τα Προπύλαια του ΗΡΩΔΕΙΟΥ και του Θεάτρου πριν την αναστήλωση, παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ και ακολουθούν πλάνα με το σπίτι του ποιητή ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην ομιλία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στο ΗΡΩΔΕΙΟ τον ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 1943.
00:30:30:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στο νησάκι ΜΑΔΟΥΡΗ στις 8 ΙΟΥΝΙΟΥ 1925 να διαβάζει μπροστά στον ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, στον Μητροπολίτη Κέρκυρας (μετέπειτα Πατριάρχη ΑΘΗΝΑΓΟΡΑ) και σε άλλους προσκεκλημένους τον «ΑΣΤΡΑΠΟΓΙΑΝΝΟ» του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ.
00:30:41:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου στις οποίες παρουσιάζονται στιγμιότυπα με απαγχονισμένους Έλληνες σε πλατεία κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου. Η αφηγήτρια αναφέρεται σε αυτή την περίοδο της ελληνικής ιστορίας.
00:31:04:00
Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ». Σε αυτήν ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ δημοσιεύει το ποίημά του «ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ» (ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1943). Ακολουθούν και άλλα πρωτοσέλιδα της ίδιας εφημερίδας, ενώ ο φακός εστιάζει σε διάφορα άρθρα της. Γίνεται λόγος για την αναδημοσίευση του ποιήματος, αλλά και την παρεξήγηση που δημιουργήθηκε ανάμεσα στον ποιητή και την Οργάνωση ΟΠΛΑ.
00:32:04:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία στην οποία διακρίνονται ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ με την ΑΝΝΑ, ο ΑΝΤΩΝΗΣ και η ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΚΩΔΩΝΗ, η ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΛΜΗΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις δυσκολίες επιβίωσης των Σικελιανών κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
00:32:13:00
Πλάνα από λιμάνι της ΑΙΓΙΝΑΣ, από το σπίτι που έμεινε για είκοσι περίπου χρόνια ο συγγραφέας ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, το τεύχος του φιλολογικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (1η ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1942) στο οποίο δημοσιεύεται το ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΜΕΓΙΣΤΟΝ ΜΑΘΗΜΑ», οι σελίδες που φιλοξενούν την ομότιτλη ξυλογραφία του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ για το ποίημα αυτό και η σελίδα που το φιλοξενεί. Το εξώφυλλο της αυτοτελούς έκδοσης της τραγωδίας του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Ο ΔΑΙΔΑΛΟΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ» (1943). Η αφηγήτρια αναφέρεται στη διαμονή του ποιητή στην ΑΙΓΙΝΑ, στην ανανέωση της φιλίας των δυο λογοτεχνών και στη συγγραφή της τραγωδίας «Ο ΔΑΙΔΑΛΟΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ» που αφιερώνει στον κρητικό συγγραφέα.
00:32:44:00
Σελίδες της έκδοσης του ποιήματος «ΤΟ ΜΕΓΙΣΤΟΝ ΜΑΘΗΜΑ» διαδέχονται πλάνα τρικυμισμένης θάλασσας, ο φυσικός περιβάλλων χώρος ενός μοναστηριού, μια φωτογραφία μοναχών σε διακονίες, πανοραμικό πλάνο χώρων Μονής, χιονισμένες βουνοκορφές, η τοποθεσία στον ΟΛΥΜΠΟ που ονομάζεται «ΘΡΟΝΟΣ του ΔΙΑ». Ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ απαγγέλλει το ποίημά του «ΤΟ ΜΕΓΙΣΤΟΝ ΜΑΘΗΜΑ». Ακούγεται το τραγούδι του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΓΚΑΡΗ σε ποίηση ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Ω ΛΟΓΕ ΔΙΟΝΥΣΕ».
00:35:25:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Οι Γερμανοί αποχωρούν από την ΕΛΛΑΔΑ ανατινάζοντας τα πρανή της Διώρυγας του ΙΣΘΜΟΥ, γυναίκες και άντρες συμμετέχουν στο ΕΑΜ, διαδήλωση του ΕΑΜ, ομιλία του ΙΩΣΗΦ ΣΤΑΛΙΝ και πλάνα σε πλήθος που παρακολουθεί. Ο αφηγητής κάνει λόγο για την αποχώρηση των Γερμανών και τα προβλήματα που φαίνεται να πλησιάζουν. Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ αναφέρεται στην ιδεολογική ένταξη του ποιητή στην Αριστερά.
00:36:29:00
Πανοραμικό πλάνο της ΑΘΗΝΑΣ και πορεία υποστηρικτών του ΕΑΜ στο κέντρο της ΑΘΗΝΑΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιβαρημένη υγεία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και στην ανησυχία του για όσα συνέβαιναν στη χώρα κατά το 1944-1945.
00:36:50:00
ΑΘΗΝΑ, ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 1944 με τους ΟΥΙΝΣΤΟΝ ΤΣΟΡΤΣΙΛ (SIR WINSTON LEONARD SPENCER-CHURCHILL), στρατηγό ΡΟΝΑΛΝΤ ΣΚΟΜΠΙ (SIR RONALD MACKENZIE SCOBIE) και άλλους στρατιωτικούς, ο Αντιβασιλέας Αρχιεπίσκοπος ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ και πλάνα από πολεμικές συγκρούσεις σε πόλη. Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει σκέψεις σχετικές με τον εμφύλιο πόλεμο.
00:37:18:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ διαβάζει σκέψεις σχετικές με τις συνέπειες του Εμφυλίου Πολέμου και επικαλείται σκέψεις του ιστορικού ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ.
00:37:21:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Πολεμική επιχείρηση με στρατιώτες σε όρυγμα, βομβαρδισμός στην ΑΘΗΝΑ, άνθρωποι να αναζητούν αντικείμενα ανάμεσα στα χαλάσματα από το βομβαρδισμό, μισογκρεμισμένα κτήρια, πολίτες να περιμένουν το μοίρασμα συσσιτίου, πολεμικές επιχειρήσεις από στεριά και αέρα. Γίνεται λόγος για τη δραστηριοποίηση του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και την κριτική που δέχτηκε για τις θέσεις του.
00:38:22:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από την αίθουσα στην οποία διεξάγεται το 7ο Συνέδριο του ΚΚΕ (ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ), ενώ ο ΝΙΚΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ παρακολουθεί τις εργασίες του συνεδρίου. Ασπρόμαυρη φωτογραφία του Βασιλιά ΠΑΥΛΟΥ με την ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ σε εκδήλωση στο βήμα της Βουλής των Ελλήνων. Οι αφηγητές παρουσιάζουν την άποψη τόσο των αριστερών όσο και οι δεξιών για τον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ.
00:38:37:00
Διαδοχική παρουσίαση εξώφυλλων: της έκδοσης της τραγωδίας του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΘΥΜΕΛΗ» φιλοτεχνημένο από τον ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΟ, της πολυτελούς α έκδοσης της τραγωδίας «Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ» (ΜΑΡΤΙΟΣ 1946), της λαϊκής έκδοσης της ίδιας τραγωδίας και της τραγωδίας «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΓΕΝΗ» (1948). Η πρώτη δημοσίευση αποσπάσματος από την τραγωδία «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΓΕΝΗ» στο περιοδικό «ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» (15. 09. 1946) με ξυλογραφία του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, σελίδες από έκδοση της «ΘΥΜΕΛΗΣ» με διακόσμηση από ξυλογραφίες και άρθρο εφημερίδας με τίτλο «Ο ΔΙΓΕΝΗΣ ΤΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ». Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών του ποιητή, άλλη στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ με φιλική συντροφιά το 1947 και μια με το ΧΡΗΣΤΟ ΚΑΠΡΑΛΟ. Και τέλος, άρθρο με τον τίτλο «ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ» (Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΓΕΝΗ). Η αφηγήτρια αναφέρεται στη λογοτεχνική παραγωγή του ποιητή το 1946 και μετέπειτα. Ο ποιητής απαγγέλλει απόσπασμα από την τραγωδία του «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΓΕΝΗ».
00:40:47:00
Η ΜΟΝΗ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ, προτομή του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κοντά στο σπίτι του στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ. Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τους ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΕΛΜΟΥΖΟ και ΜΑΝΟΛΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ στη «ΔΙΚΗ του ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ» (21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1945), έξω από το δικαστήριο για τη «ΔΙΚΗ του ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ» με τους ΜΑΝΟΛΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ, Γ. ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ, ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και ΑΓΗ ΘΕΡΟ (6 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 1946), της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ με φίλους. Σελίδα με απόσπασμα μεταφρασμένου κειμένου στα γαλλικά του ποιητικού κειμένου «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΓΕΝΗ» με ταυτόχρονη προβολή φωτογραφίας του ΟΚΤΑΒΙΟΥ ΜΕΡΛΙΕ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗ και εξώφυλλο του περιοδικού «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πολεμική που γνωρίζει ο ποιητής και στη στήριξη που του προσφέρει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ με το περιοδικό του.
00:41:46:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με το ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗ το 1948, διαδέχονται ασπρόμαυρα πλάνα από την ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ του 1948, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ποιητή με τον ποιητή ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ (PAUL ELUARD) και έκδοση κειμένου του σχετική με το ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ που παρουσίασε στο Γαλλικό Ινστιτούτο. Ο αφηγητής κάνει λόγο για την πρόταση να βραβευτεί ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ με Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, αλλά και για τη γνωριμία του με τον ΕΛΥΑΡ (PAUL ELUARD).
00:42:14:00
Οι ΚΗΠΟΙ του ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟΥ στο ΠΑΡΙΣΙ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επιστροφή του ποιητή ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ (PAUL ELUARD) στη Γαλλική πρωτεύουσα και στη στήριξη που παρείχε με τους ΠΩΛ ΚΛΩΝΤΕΛ (PAUL CLAUDEL), ΑΝΤΡΕ ΖΙΝΤ (GIDE ANDRE), ΛΟΥΙΣ ΑΡΑΓΚΟΝ (LOUIS ARAGON) στην υποψηφιότητα του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.
00:42:33:00
Το Άγαλμα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ στο λιμάνι της ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ και πλάνα από κτήρια της μεγαλούπολης. Ο αφηγητής αναφέρεται στις προσωπικότητες που από την ΑΜΕΡΙΚΗ στήριξαν την υποψηφιότητα του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, όπως ο συγγραφέας ΕΥΓΕΝΙΟΣ Ο’ ΝΗΛ (O’ NEIL), ΧΕΝΡΙ ΜΙΛΛΕΡ (HENRY MILLER).
00:42:44:00
Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών?μια του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και μια του συγγραφέα ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ στο γραφείο του. Το λογότυπο της «ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στην υπονόμευση από την ΕΛΛΑΔΑ της υποψηφιότητας των δυο λογοτεχνών.
00:42:59:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ διαδέχονται πλάνα από τυπογραφείο με τυπογράφο στο έργο. Σελίδα της «ΑΓΓΛΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ» στην οποία δημοσιεύεται το μεταφρασμένο άρθρο «Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΚΑΙ Η ΣΟΥΗΔΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ» (ΜΑΙΟΣ-ΙΟΥΝΙΟΣ 1950). Ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην υπονόμευση της υποψηφιότητας του ποιητή από την Κυβέρνηση του ΚΩΝ/ΝΟΥ ΤΣΑΛΔΑΡΗ με κύριο πολέμιο τον ΣΠΥΡΟ ΜΕΛΑ.
00:43:48:00
Ο ποιητής ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΡΑΤΙΚΑΚΗΣ σε χώρο βιβλιοθήκης. Αναφέρεται στην άρνηση του λογοτέχνη ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΑ να βραβευτεί ο ποιητής ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.
00:43:51:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ, διαδέχεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του συγγραφέα ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ, φωτογραφίες του ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΑ με άλλους Ακαδημαϊκούς και στο γραφείο του και πλάνα από την Αίθουσα Τελετών της Σουηδικής Ακαδημίας. Γίνεται εκτενής αναφορά στην επιστολή που έλαβε ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ από τον B. KNOS, Μέλος της Σουηδικής Ακαδημίας. Με αυτή τον ενημέρωνε για την παρουσία του ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΑ στη Σουηδική πρωτεύουσα, έχοντας ως μόνο στόχο την αποτροπή βράβευσης του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:44:30:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από την Αίθουσα Τελετών της Σουηδικής Ακαδημίας κατά τη διάρκεια βράβευσης των ποιητών ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ (1963) και ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ (1979).
00:44:38:00
Διαδοχικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες: του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με την ΑΝΝΑ το καλοκαίρι του 1943 στην ΚΗΦΙΣΙΑ, του συγγραφέα ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ με την κόρη του ΑΝΝΑ, του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ το 1937, το σπίτι που φιλοξενούσε το συγγραφέα. Ο αφηγητής μιλά για τα τελευταία χρόνια του ποιητή.
00:45:03:00
Η ΑΝΝΑ ΒΕΝΕΖΗ-ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ αφηγείται τις εικόνες που θυμάται από τη συνάντηση του πατέρα της, συγγραφέα ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ, με τον ποιητή. Παρουσιάζεται, ενώ μιλάει, ασπρόμαυρη παιδική φωτογραφία της.
00:45:27:00
Διαδοχικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, της ΑΝΝΑΣ στον αργαλειό της να υφαίνει, του ποιητή με την ΑΝΝΑ και τη μουσικό ΛΙΛΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ το 1948, με την ΑΘΗΝΑ ΕΥΕΛΠΙΔΗ στα τέλη ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1951. Ο αφηγητής α
00:45:52:00
Εξώφυλλο του βιβλίου «ΘΥΜΕΛΗ-ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ», σελίδες φιλοτεχνημένες από τους ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΟ και ΣΠΥΡΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ και προβολή ξυλογραφίας από έκδοση. Ο αφηγητής αναφέρεται στις εκδόσεις που πραγματοποιεί το Γαλλικό Ινστιτούτο και τη συνεργασία με τον χαράκτη ΤΑΣΣΟ.
00:46:17:00
Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών του συγγραφέα ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ με την κόρη στο σπίτι του το 1949, του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ακολουθούν τρεις φωτογραφίες της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ, μια με την ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ στις ΦΑΙΔΡΙΑΔΕΣ ΠΕΤΡΕΣ στον ΠΑΡΝΑΣΣΟ, του ποιητή στο Μουσείο της ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ (22 ΜΑΪΟΥ 1949). Ο ποιητής
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
Άγγελος Σικελιανός, βιογραφία, Άννα Σικελιανού, ποιητής, ποιήματα, βιογραφία, Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Κατοχή, Εθνική Αντίσταση, Νόμπελ Λογοτεχνίας
Αναφορές
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ποιητής
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗΣ, φιλόλογος,
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗΣ, εκδότης Άγγελου Σικελιανού
«ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ», ποίημα
«ΓΙΑΤΙ ΒΑΘΙΑ ΜΟΥ ΔΟΞΑΣΑ», ποίημα
ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ, ποιητής
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, ποιητής
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ, καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΑΝΝΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΙΟΥ, σύζυγος Άγγελου Σικελιανού
ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΡΑΤΙΚΑΚΗΣ, ποιητής
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, ποιητής
«ΓΙΑΤΙ ΒΑΘΙΑ ΜΟΥ ΔΟΞΑΣΑ», ποίημα
«ΣΙΒΥΛΛΑ», τραγωδία
«ΑΚΡΙΤΙΚΑ», ποιητική συλλογή
«ΑΝΤΙΔΩΡΟ», ποιητική συλλογή
«ΠΑΣΧΑ ΕΛΛΗΝΩΝ», ποίημα
«Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ», τραγωδία
ΑΝΝΑ ΒΕΝΕΖΗ-ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ, κόρη Ηλία βενέζη
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σενάριο-Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΘΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΚΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
Ηχοληψία:
ΜΑΡΚΟΣ ΖΕΡΒΟΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΙΟΥΣΗΣ
Αφήγηση:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ
ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Ακούγονται τα χορικά του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» από την πρωτότυπη μουσική του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΨΑΧΟΥ σύμφωνα με την επεξεργασία και εισαγωγή ήχου του ΟΚΤΑΒΙΟΥ ΜΕΡΛΙΕ 1971 στο βωβό φίλμ των ΚΩΣΤΑ και ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΖΙΑΔΗ «ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ»
Ακούγονται επίσης:
«Ο ΔΕΛΦΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ»
«Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ»
από την εκτέλεση του ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ της ΕΡΑ το 1997
διεύθυνση ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
Ειδικά για το παρόν ντοκυμαντέρ ηχογραφήθηκε και ακούγεται για πρώτη φορά η μεταγραφή για φλογέρα της πρωτότυπης μουσικής από την ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σύμφωνα με τις παρτιτούρες που φυλάσσονται στο ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Φλογέρα:
ΜΑΝΟΣ ΑΒΑΡΑΚΗΣ
Ηχογράφηση AKRON STUDIO, Ιανουάριος 2007
Το μεγαλύτερο μέρος του φωτογραφικού υλικού έχει ληφθεί από το βιβλίο του ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗ «ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ (1884-1951)» εκδόσεις ΙΚΑΡΟΣ
Μοντάζ-μιξάζ:
ΡΑΦΑΕΛ ΑΛΟΥΠΗΣ
Κείμενο-Επιμέλεια:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗΣ
Έρευνα Αρχείων:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Ιούλιος 2003-Ιανουάριος 2007
Ευχαριστούμε για την παραχώρηση πρωτότυπου υλικού
την κα ΑΝΝΑ ΒΕΝΕΖΗ
τον ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗ
το ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
και ιδιαιτέρως τον ΘΟΔΩΡΟ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟ
το ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΕΙΟ της ΕΡΤ
και ιδιαιτέρως
το ΝΙΚΟ ΣΦΕΤΣΑ και τη ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΡΒΟΥ
Επίσης:
το ΑΡΧΕΙΟ της ΕΡΑ
το ΚΕΝΤΡΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ
την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
το Ε.Λ.Ι.Α
την ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
την ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ
Τεχνική επεξεργασία:
ARTISTICO
Μηχανήματα:
AYLON
Ήχος:
STUDIO ERA
AKRON STUDIO
Έρευνα ηλεκτρονικών αρχείων και αρχείων εξωτερικού:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Η ταινία των ΚΩΣΤΑ και ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΖΙΑΔΗ «ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ» γυρίστηκε το 1927 κατά παραγγελία ΑΓΓΕΛΟΥ και ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ
Σκηνοθεσία, χορογραφίες, κοστούμια:
ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ
Μουσική:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΨΑΧΟΣ
Εισαγωγή ήχου (1971): ΟΚΤΑΒΙΟΣ ΜΕΡΛΙΕ
Στην ηχητική επεξεργασία του 1971 ακούγονται οι ηθοποιοί:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΡΛΟΣ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΟΚΟΒΙΤΣ
ΜΑΡΙΚΟΥ ΚΑΛΟΓΕΡΙΚΟΥ
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΗΣ
Διεύθυνση Χορού:
Ν. ΤΣΙΛΙΦΗΣ
Συμμετέχουν:
ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ
ΚΛΕΙΩ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΜΑΡΙΕΤΑ ΜΠΟΥΡΛΟΥ
ΑΝΝΑ ΨΙΛΙΑΝΟΥ
ΒΕΤΑ ΚΑΛΗ
ΒΙΚΥ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΙΤΗ ΓΡΙΒΑ
ΤΙΤΙΕΑ ΚΙΟΣΕ
ΣΟΦΙΑ ΤΣΙΛΙΦΗ
ΑΝΘΟΥΛΑ ΑΓΑ
ΕΡΜΙΝΑ ΚΑΡΑΔΗΜΗΤΡΗ
ΕΛΕΝΗ ΚΩΝΤΙΣΤΑ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΙΛΑΡ
Βιβλιογραφία:
ΚΩΣΤΑ ΜΠΟΥΡΝΑΖΑΚΗ «ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ (1884-1951)» εκδόσεις ΙΚΑΡΟΣ
ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΓΡΑΜΜΑΤΑ» «ΑΝΤΙΔΩΡΟ» και «ΚΗΡΥΓΜΑ ΗΡΩΙΣΜΟΥ» εκδόσεις ΙΚΑΡΟΣ
«ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ» εκδόσεις ΙΔΕΟΓΡΑΜΜΑ
«ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ» (ΗΩΣ)
«Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ» εκδόσεις ΣΟΚΟΛΗ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ»
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
«Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ»
Περιοδικά:
ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ
ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΕΠΟΧΗ
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ Ε.Ρ.Α.
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα:
Digital BETACAM
με κάμερα SONY 700DW
και το μοντάζ σε AVID
έτος παραγωγής 2006-2007
© ΕΡΤ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:34:15
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009