ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ
0000008547
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008547
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2001
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το επεισόδιο της σειράς «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» είναι αφιερωμένο στον συγγραφέα ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ (ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ;-ΑΘΗΝΑ, 1956) και στην ταραγμένη εποχή του 20ού αιώνα στην οποία εντάσσεται. Ασαφείς οι πληροφορίες για τη γέννησή του (1893 ή 1895 ή 1896), επιλέγει το ψευδώνυμο ΠΙΚΡΟΣ, κατ’ αναλογία με τον ΓΚΟΡΚΙ (γκόρκι στα ρώσικα σημαίνει πικρός). Μετά από σπουδές στη ΓΑΛΛΙΑ και τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, όπου γαλουχείται με τις σοσιαλιστικές ιδέες, επιστρέφει στην ΕΛΛΑΔΑ περί το 1920/1, για να εμφανιστεί στα γράμματα το 1922 με το διήγημα «ΧΑΜΕΝΑ ΚΟΡΜΙΑ». Το πλέον γνωστό μυθιστόρημά του «ΤΟΥΜΠΕΚΙ» θα το συνθέσει το 1927, στο οποίο και θα συστήσει τη χρήση της αργκό στη νεοελληνική λογοτεχνία. Αιρετικός αριστερός διανοητής, θα έρθει σε αντιπαράθεση με αριστερούς, λογοτέχνες και μη, του καιρού του και θα εμπλακεί με τον περιοδικό και ημερήσιο αριστερό Τύπο, από τον οποίο συχνά θα εκδιωχθεί. Στην περίοδο της Κατοχής θα συνταχθεί με το ΕΑΜ Δημοσιογράφων. Η φυλακή, ο κόσμος του περιθωρίου, η κοινωνική παρατήρηση θα διαμορφώσουν το κοινωνιστικού χαρακτήρα και νατουραλιστικής αφήγησης έργο του. Θα επιδοθεί επίσης στη μετάφραση και τη συγγραφή μελετών. Το επεισόδιο παρουσιάζει σημαντικό αρχειακό και οπτικοακουστικό υλικό από τα γεγονότα του πρώτου μισού του 20ού αιώνα στην ΕΛΛΑΔΑ και τον κόσμο και παρακολουθεί την πορεία της Αριστεράς και τη συνάντησή της με τον «ριζοσπάστη» συγγραφέα.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:29:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ». Φωτογραφία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στη γέννηση του συγγραφέα στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, στο πραγματικό του όνομα (ΠΕΤΡΟΣ ΓΕΝΑΡΟΠΟΥΛΟΣ), στις σπουδές του στην ιατρική και τη φιλοσοφία στο εξωτερικό (ΕΛΒΕΤΙΑ, ΓΑΛΛΙΑ, ΓΕΡΜΑΝΙΑ). Αρχίζει τη διήγησή του ο κριτικός λογοτεχνίας και συγγραφέας ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ, που εμφανίζεται αργότερα στο πλάνο: αναφέρει ότι το ψευδώνυμό του το έλκει από τον ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ (MAXIM GORKY), πραγματικό όνομα του ΑΛΕΞΕΪ ΜΑΞΙΜΟΒΙΤΣ ΠΕΣΚΟΦ [ALEKSEY MAKSIMOVICH PESHKOV]), λέξη η οποία στη ρωσική γλώσσα σημαίνει «πικρός», παραθέτει πληροφορίες σχετικά με τη γέννησή του (αναφέρει τα έτη 1895 και 1896), με την εύπορη οικογένειά του και με τις σπουδές του. Πλάνα από την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, από τον ΒΟΣΠΟΡΟ. Φωτογραφία των τριών Ρώσων συγγραφέων ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ, ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ (ΑΝΤΟΝ PAVLOVICH CHEKHOV), ΛΕΩΝ ΤΟΛΣΤΟΪ (LEV NIKOLAYEVICH TOLSTOY), φωτογραφία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ.
00:02:21:00
Απόψεις της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ από τον ΒΟΣΠΟΡΟ. Ο αφηγητής μιλά για την ανακρίβεια στις πληροφορίες σχετικά με τη χρονολογία γέννησης του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ. Ο αφηγητής σχολιάζει και τη σύγχυση που προκαλείται από τον πρόλογο του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ» (1927), τον οποίον και επικαλείται. Φωτογραφία του Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, πλάνα από κτήρια ευρωπαϊκών πόλεων, σελίδα από την έκδοση του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ» και το γλωσσάριο στο τέλος του έργου, φωτογραφικό υλικό και πλάνα με φυλακισμένους και φυλακές-μεταξύ αυτών μια φωτογραφία με τον ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ στη φυλακή.
00:04:18:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου με μάχες και προελάσεις του ελληνικού στρατού από τους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913) και με Βούλγαρους στρατιώτες, λιθογραφία που εικονίζει τη μάχη στη Μελούνα κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο (δημοσιευμένη στην εφημερίδα «PETIT LE JOURNAL» στις 2 Μαΐου 1897), αναμνηστικό μετάλλιο Μακεδονικού Αγώνα, φωτογραφία στρατού του Χερσονήσου του Αίμου, αποδείξεις εμπορικών-οικονομικών συναλλαγών της εποχής, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΦΑΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που αναφέρεται στη δολοφονία του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΔΙΛΗΓΙΑΝΝΗ, πλάνα από την κηδεία, πλάνα από φιλμ αρχείου από τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και από την απελευθέρωση της πόλης, πλάνα με πρόσφυγες και από τη ζωή των εργατών στην ελληνική βιομηχανία. Ο αφηγητής αναφέρεται στα ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα του τέλους του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου αιώνα που σφράγισαν την ελληνική πραγματικότητα.
00:06:19:00
Εκρήξεις βομβών που προοιωνίζονται τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αφίσα «WAR DECLARED ON GERMANY» και λαϊκή εικόνα της εποχής με ανάλογο θέμα, πλάνα με τον πρωθυπουργό της φιλογερμανικής κυβέρνησης των ΑΘΗΝΩΝ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΛΑΜΠΡΟ, υπό την εύνοια του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, και της Προσωρινής Κυβέρνησης της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, υπό την τριανδρία των ΠΑΥΛΟΥ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΔΑΓΚΛΗ και ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Πλάνα από την άφιξη στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ του παραιτηθέντος πρωθυπουργού ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (1916) και της ανάληψης της ηγεσίας της «Εθνικής Άμυνας» και της υποστήριξης των φιλοανταντικών δυνάμεων και από άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις παρουσία του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στη νέα τομή στα ελληνικά πράγματα που συμβαίνει με το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1914-1918), στις δύο κυβερνήσεις που είχαν συσταθεί, στην ουδετερόφιλη-γερμανόφιλη κυβέρνηση των Αθηνών, στην παραίτηση τελικώς του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, στην εγκατάσταση του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στην ΑΘΗΝΑ και την έξοδο της ΕΛΛΑΔΑΣ στον πόλεμο με την πλευρά της Αντάντ.
00:07:21:00
Πλάνα από ομιλίες σοσιαλιστών ηγετών σε πλήθος κόσμου. Ο αφηγητής αναφέρεται στα θετικά του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, που ήταν η επαφή του ελληνικού πληθυσμού με τα αντιπολεμικά κηρύγματα των πρώτων σοσιαλιστών της ΕΥΡΩΠΗΣ.
00:07:37:00
Φιλμ αρχείου. Πλάνα από το χρονικό της Ρωσικής Επανάστασης (1917), από ομιλία του ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ (VLADIMIR LENIN), με ορθόδοξους ιερωμένους και εκκλησία, πλάνα από φιλμ αρχείου από παρέλαση Ρώσων και από καθημερινές σκηνές ρωσικού λαού της εποχής. Ο αφηγητής αναφέρεται στην έκρηξη της Ρωσικής Επανάστασης και στη νέα αντίληψη περί της ανεπάρκειας της θρησκείας ως εξήγησης στα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα αλλά και συνειδητοποίηση της μη αποτύπωσης των κοινωνικών εξελίξεων στην ποίηση και τη λογοτεχνία.
00:08:12:00
Φιλμ αρχείου με τον ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ να ομιλεί σε πλήθος, με φόντο φωτογραφία με τους ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ, ΘΡΑΣΟ ΚΑΣΤΑΝΑΚΗ, ΜΑΡΚΟ ΑΥΓΕΡΗ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πατριωτική κυρίως λογοτεχνία που καθιερώνεται την εποχή του α’ τετάρτου του 20ού αιώνα, με την εξαίρεση των έργων του ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ που, χωρίς να έχουν ταξικό χαρακτήρα, προβάλλουν τα δεινά του πολέμου. Ο αφηγητής ακολούθως αναφέροντας τη σύγκρουση των παραδοσιακών και νέων αξιών για την ποίηση, τη λογοτεχνία και την επιστήμη, παραθέτει τις σχετικές ιδεολογικές αντιλήψεις του ποιητή ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, του φιλολόγου και κριτικού ΓΙΑΝΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ, του Γάλλου λογοτέχνη ΕΜΙΛ ΖΟΛΑ (EMILE ZOLA), της Γαλλίδας μυθιστοριογράφου ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΣΑΝΔΗ (GEORGE SAND, φιλολογικό ψευδώνυμο της AMANDINE-AURORE-LUCILE DUPIN) και των εκπροσώπων της μαρξιστικής κριτικής στην ΕΛΛΑΔΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΚΛΗΡΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΛΗΝΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΔΕΛΜΟΥΖΟΥ και ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΡΔΑΤΟΥ. Πλάνο από σύγχρονη έκδοση του μυθιστορήματος του ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ «Η ΖΩΗ ΕΝ ΤΑΦΩ», φωτογραφία του ΜΥΡΙΒΗΛΗ και συστρατιωτών του, φωτογραφία στην οποία διακρίνεται μεταξύ άλλων ο ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ, φωτογραφία εργατών σε εργοστάσιο, πλάνα από κτήριο στο ΠΑΡΙΣΙ, φωτογραφία του ΕΜΙΛ ΖΟΛΑ, πλάνα από τους Κήπους του Λουξεμβούργου στο ΠΑΡΙΣΙ, το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης της μελέτης του ΜΑΡΙΟ ΒΙΤΤΙ (MARIO VITTI) «ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΗΘΟΓΡΑΦΙΑΣ», το εξώφυλλο της έκδοσης του μνημειώδους έργου ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΚΛΗΡΟΥ «ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ ΜΑΣ ΖΗΤΗΜΑ» (ΑΘΗΝΑ 1907), φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΡΔΑΤΟΥ, και άλλη στην οποία εμφανίζεται μεταξύ άλλων ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΛΜΟΥΖΟΣ.
00:09:20:00
Φιλμ αρχείου από το χρονικό της απελευθέρωσης του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1918), με παρέλαση στην Αψίδα του Θριάμβου (Arc de Triomphe de l’ Etoile) στο ΠΑΡΙΣΙ (14 Σεπτεμβρίου 1919), από Ευρωπαίους αξιωματούχους και από Έλληνες εκεί παρόντες. Ο αφηγητής αναφέρεται στην απελευθέρωση των ευρωπαϊκών λαών από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στην πολύ σύντομη ανάπαυση από τους πολέμους που θα ακολουθούσαν για τα ελληνικά πράγματα. Ο αφηγητής αναφέρεται στον σκοπό της εκστρατείας στην ΟΔΗΣΣΟ, της πρώτης επιθετικής κίνησης της ΕΛΛΑΔΑΣ, την ανατροπή της κυβέρνησης των μπολσεβίκων ως μέρος του μεγαλοϊδεατισμού και στην σε αποτυχία κατάληξή της και δη με οικτρές συνέπειες για τον ελληνισμό της ΟΔΗΣΣΟΥ, καθώς η μέχρι τότε φιλελληνική πολιτική των μπολσεβίκων μεταστράφηκε σε φιλοκεμαλική. Πλάνα από την εκστρατεία της Αντάντ στη Νότια ΟΥΚΡΑΝΙΑ το 1919 εναντίον των Μπολσεβίκων, στην οποία συμμετέχει η ΕΛΛΑΔΑ και από τη σύγχρονη ΟΔΗΣΣΟ.
00:10:23:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου με τις διαπραγματεύσεις στις συνθήκες του ΝΕΪΓΥ (14/27 Νοεμβρίου 1919) και των ΣΕΒΡΩΝ (28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920), μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1918), με τη συμμετοχή της ΕΛΛΑΔΑΣ και κυρίως του πρωθυπουργού ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Ο αφηγητής μιλάει για τις διεκδικήσεις του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, σε σχέση με τον διαμελισμό της ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ, στις συνθήκες του ΝΕΪΓΥ (14/27 Νοεμβρίου 1919) και των ΣΕΒΡΩΝ (28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920), όπου ρυθμίζονταν οι τύχες της ΤΟΥΡΚΙΑΣ και της ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ και στη σχετική επιτυχία των ελληνικών διεκδικήσεων.
00:11:03:00
Πλάνα από ασπρόμαυρα φιλμ αρχείου με πλοίο με ελληνική σημαία και πεζοπόρα άρματα μάχης να οδεύουν. Ο αφηγητής αναφέρεται στη μεταιχμιακή κατάσταση των ελληνικών διεκδικήσεων και του τυχοδιωκτισμού, στην απόβαση του ελληνικού στρατού στη ΣΜΥΡΝΗ (15 Μαΐου 1919) και στην προέλαση στην Αλμυρά Έρημα και τον Σαγγάριο ποταμό. Μιλά για τα άλλα ιστορικά γεγονότα που συνδέονται με την ελληνική ιστορία και αναφέρονται στην απόπειρα δολοφονίας κατά του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στον σταθμό της ΛΥΟΝ (30 Ιουλίου / 12 Αυγούστου 1920), στη δολοφονία του διπλωμάτη και λόγιου ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, στην επιστροφή του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Β’ στον βασιλικό θρόνο μετά την εκλογική ήττα του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (1 Νοεμβρίου 1920), στις απώλειες στο ΕΣΚΙ ΣΕΧΗΡ, Πλάνα με τον ΚΕΜΑΛ ΑΤΑΤΟΥΡΚ και τους αξιωματούχους του, από την προέλαση στην ενδοχώρα της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ και από τη διέλευση στον Σαγγάριο, από εργασίες μουσουλμάνων, πλάνα και φωτογραφίες μετά την απόπειρα δολοφονίας κατά του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ με τραυματισμένο χέρι, φωτογραφία ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, πλάνα με τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ Β’ από την επάνοδό του στην πολιτική ζωή της ΕΛΛΑΔΑΣ (διαδρομή με τρένο, πανηγυρισμοί στην αμαξοστοιχία που τον μεταφέρει), πλάνα με τον ελληνικό στρατό στο ΕΣΚΙ ΣΕΧΗΡ.
00:12:32:00
Πλάνα από το χρονικό της καταστροφής της ΣΜΥΡΝΗΣ (27 Αυγούστου 1922). Ο αφηγητής μιλάει για το γεγονός της καταστροφής και την εκεί δίωξη και σφαγή του ελληνικού στοιχείου.
00:13:07:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου με τους συνταγματάρχες ΝΙΚΟΛΑΟ ΠΛΑΣΤΗΡΑ και ΣΤΥΛΙΑΝΟ ΓΟΝΑΤΑ στην ΑΘΗΝΑ στις 15 Σεπτεμβρίου 1922 και από πολεμικό πλοίο. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επανάσταση των δύο συνταγματαρχών στη ΧΙΟ και τη ΛΕΣΒΟ και του αντιπλοίαρχου ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΦΩΚΑ. (Κίνημα του Στρατού και του Στόλου), στις 22 Σεπτεμβρίου 1922, η οποία κατέληξε στην ανατροπή της κυβέρνησης των Αθηνών (ανατροπή Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, υπέρ του διαδόχου ΓΕΩΡΓΙΟΥ, διάλυση της Εθνοσυνέλευσης, σύλληψη ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ και άλλων).
00:13:25:00
Πλάνα από το χρονικό της ανταλλαγής των προσφύγων, καραβάνια προσφύγων, μεταφορά κουραμάνας. Ο αφηγητής αναφέρεται στη Συνθήκη των Μουδανιών (28 Σεπτεμβρίου 1922), με την οποία υπογράφεται η ανακωχή μεταξύ ΕΛΛΑΔΑΣ και ΤΟΥΡΚΙΑΣ, στην εκκένωση της ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ από τον ελληνικό στρατό και το ελληνικό στοιχείο (2 Οκτωβρίου 1922) και στην εγκατάλειψη του ΠΟΝΤΟΥ από τον ελληνικό πληθυσμό. Αναφέρεται επίσης, στη συγκέντρωση των προσφύγων στα αστικά κέντρα και στα μεγάλα λιμάνια και στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται από την έλευσή τους: ώθηση της βιομηχανίας, εκμετάλλευση εργαζομένων, ριζοσπαστικοποίηση, άνθηση του ρεμπέτικου τραγουδιού. Πλάνα και από την καθημερινή ζωή των προσφύγων μετά την άφιξή τους στα αστικά κέντρα.
00:14:51:00
Λήψεις από αέρος της ΑΘΗΝΑΣ του 1921 φωτογραφίες και πλάνα από την καθημερινή ζωή της ΑΘΗΝΑΣ του Μεσοπολέμου μετά την έλευση των προσφύγων, με μικροπωλητές στο ΘΗΣΕΙΟ. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ μιλά για την πολεοδομία της ΑΘΗΝΑΣ, την εκεί καθημερινή ζωή, τον «κόσμο του περιθωρίου» που αποτελούν οι πρόσφυγες, και τον οποίον επεξεργάζονται ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ και ο ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ.
00:15:31:00
Φωτογραφία με τα μέλη του Β’ Συνεδρίου του ΣΕΚΕ, που αποφασίζουν τον Απρίλιο του 1920 την προσχώρησή τους στην Τρίτη Σοσιαλιστική Διεθνή και το μετονομάζουν σε ΚΚΕ. Ο αφηγητής αναφέρεται στο «γεωμετρία της κοινωνικής ζωής ο μαρξισμός», που σημειώνεται στον πρόλογο του βιβλίου του λαογράφου, δοκιμιογράφου και ποιητή ΗΛΙΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ «ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ» και συνεχίζει να διαβάζει αποσπάσματα από το βιβλίο. Εξώφυλλο του περιοδικού «ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΙΣ», πλάνα από την ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ και από τουρκικό στρατό στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ.
00:15:54:00
Φωτογραφίες με γειτονιές της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ και «ανθρώπους του περιθωρίου». Ο αφηγητής αναφέρεται στο ρεμπέτικο τραγούδι και στον κατατρεγμό των ρεμπετών.
00:16:26:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου με παρουσίαση της ιστορίας της ΕΛΛΑΔΑΣ της εποχής, από αφίξεις προσωπικοτήτων. Ο αφηγητής μιλάει για τις αλλεπάλληλες πολιτειακές μεταβολές στο εσωτερικό της χώρας και στην καθιέρωση της «αργκό».
00:16:49:00
Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στη συνθηματική γλώσσα των ανθρώπων του περιθωρίου που χρησιμοποιεί ο ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ και εκπορεύεται από τις προσωπικές του εμπειρίες, η ίδια που μιλιέται στις φυλακές και αλλού. Πλάνα από εσωτερικά φυλακών και φωτογραφίες με φυλακισμένους.
00:17:12:00
Έκδοση στα ελληνικά του πρώτου τόμου του μυθιστορήματος του ΒΙΚΤΩΡΟΣ ΟΥΓΚΩ (VICTOR HUGO) «ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ» και σελίδες του έργου σχετικά με την αργκό (πρωτότυπο κείμενο: «BABET, GUELEMER, CLAQUESOUS AND MONTPARNASSE» (Βιβλίο 7ο [«PATRON-MINETTE»] από το «MARIUS») και «L’ ORIGINE» και «ROOTS» (Βιβλίο 7ο [«ARGOT»], από το «SAINT DENIS») και φόντο φωτογραφία ανδρών της εποχής. Ο αφηγητής αναφέρεται στον ΗΛΙΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟ, που επισημαίνει τους λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία του παγκόσμιου αυτού φαινομένου. Άγαλμα του ΒΙΚΤΩΡΟΣ ΟΥΓΚΩ στην πρόσοψη του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Φωτογραφία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ, πλάνα από εσωτερικό φυλακών. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αναφορά του ΗΛΙΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ για «ΤΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΠΙΑΤΣΑΣ. ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΝ, ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΟΝ ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ» του ΒΡΑΣΙΔΑ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ (ΑΘΗΝΑ 1951) και το Γλωσσάρι που συνόδευε το μυθιστόρημα του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ». Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ σημειώνει ότι τη γλώσσα τη γνώριζε ο ΠΙΚΡΟΣ μέσα από τη φυλακή.
00:17:52:00
Πλάνα από τη Θριαμβική Αψίδα του Μονάχου (Siegestor “Dem Bayerischen Heere”) και επιχρωματισμένη καρτ-ποστάλ που εικονίζει το ΠΑΡΙΣΙ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις σπουδές του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στην ΕΛΒΕΤΙΑ, τη ΓΑΛΛΙΑ, τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ και στο πτυχίο του της Ιατρικής και στην ειδίκευσή του στη βιοχημεία, στην παρακολούθηση μαθημάτων στη φιλοσοφία και την κοινωνιολογία στο ΠΑΡΙΣΙ και τη ΛΕΙΨΙΑ. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρει ότι δεν ολοκλήρωσε καμία επιστήμη από τις σπουδές του και ότι στράφηκε στη δημοσιογραφία. Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» (23 Ιανουαρίου 1924) με κεντρικό θέμα τον θάνατο του ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ.
00:18:33:00
Έκδοση της μελέτης του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «Η ΑΥΓΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ» (1932) και συνοδευτικό σκίτσο του Α. Κ. (ΑΛΕΞΗΣ ΚΥΡΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ) που εικονίζει τον συγγραφέα και το «ΑΡΘΟΥΡΟΣ ΣΟΠΕΓΧΑΟΥΕΡ. Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ» (συγγραφή καλοκαίρι 1943, έκδοση 1944) με συνοδευτική φωτογραφία του Γερμανού φιλοσόφου ΑΡΤΟΥΡ ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ (ARTHUR SCHOPENHAUER) και το εξώφυλλο της έκδοσης του έργου του ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ «ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗΣ-ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΟΣ». Σχετικό με την ιατρική φωτογραφικό υλικό. O αφηγητής αναφέρεται στην ευρυμάθεια του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ, χωρίς να έχει την ικανότητα να την διαχειριστεί ορθά, επικαλούμενος τα δύο μελετήματα του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «Η ΑΥΓΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ» και «ΑΡΘΟΥΡΟΣ ΣΟΠΕΓΧΑΟΥΕΡ. Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ».
00:19:14:00
Πλάνα από το ΜΟΝΑΧΟ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην παρουσία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στην ΕΥΡΩΠΗ κατά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και στην επιστροφή του στην ΕΛΛΑΔΑ το 1920 ως δημοσιογράφος, μαρξιστής και «ρήτορας του δρόμου».
00:19:37:00
Πλάνα από τα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ μιλάει για τις σπουδές του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στην ΑΘΗΝΑ, όπου και αναμείχθηκε με την αριστερή παράταξη. Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ», φωτογραφικό υλικό με τα μέλη του Β’ Συνεδρίου του ΣΕΚΕ (Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδος, μετέπειτα ΚΚΕ) που αποφασίζουν τον Απρίλιο του 1920 να προσχωρήσουν στην Τρίτη Σοσιαλιστική Διεθνή και από το Α’ (Ιδρυτικό) Πανελλαδικό Σοσιαλιστικό Συνέδριο του ΣΕΚΕ, Πειραιάς, 4-10 Νοεμβρίου 1918.
00:20:15:00
Φωτογραφία του Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ και το «ΔΕΛΤΙΟ» του Εκπαιδευτικού Ομίλου. Ο αφηγητής αναφέρεται στον Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟ και στο έργο του «ΘΥΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ» στο οποίο διηγείται την πρώτη συνάντηση του ίδιου με τον ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ στη διάλεξη του τελευταίου περί του ιστορικού υλισμού στον Εκπαιδευτικό Όμιλο. Φωτογραφία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ.
00:20:39:00
Φύλλο του περιοδικού «Ο ΝΟΥΜΑΣ» και χειρόγραφο ποίημά του με τίτλο «ΖΩΗ» (ΧΑΝΙΑ, 1/6/1919), που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πρώτη εμφάνιση του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στα γράμματα, αναρωτιέται αν η τοποθεσία ΧΑΝΙΑ είναι για την περίοδο ο πραγματικός ή ο φανταστικός τόπος κατοικίας του ΠΙΚΡΟΥ. Ακολούθως, διαβάζει το ποίημα «ΖΩΗ». Χειρόγραφο του ποιήματος «ΖΩΗ» του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ. Φιλμ αρχείου από τα ΧΑΝΙΑ, πλάνα από την Ακρόπολη των Αθηνών.
00:21:26:00
Έκδοση της συλλογής διηγημάτων του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τίτλο «ΧΑΜΕΝΑ ΚΟΡΜΙΑ» (1922). Ο αφηγητής μιλάει για την πρώτη εμφάνιση του ΠΙΚΡΟΥ στη λογοτεχνία με το εν λόγω έργο και στην κριτική που έγραψε ο Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ για το έργο αυτό στο λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό «ΜΟΥΣΑ». Φύλλα του περιοδικού «ΜΟΥΣΑ» (Δεκέμβριος 1922 και Μάιος 1923). Εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΟΙ ΒΩΜΟΙ» (Μάρτιος 1924), του πρώτου λογοτεχνικού περιοδικού της Αριστεράς, και η πρώτη σελίδα του δημοσιευμένου στο περιοδικό διηγήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΧΟΥΑΝΙΤΤΑ». Ο αφηγητής αναφέρεται στη δημοσίευση άρθρων του ΠΙΚΡΟΥ στο περιοδικό με κοινωνικό και αισθητικό περιεχόμενο. Φιλμ αρχείου με την εργάτες σε εργοστάσια από το πενταετές πρόγραμμα εκβιομηχάνισης της ΕΣΣΔ, δημοσίευση του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ. Σελίδα από την έκδοση του ΠΙΚΡΟΥ «ΣΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΙ» (1924), καθώς ο αφηγητής αναφέρεται στην έκδοση της δεύτερης συλλογής διηγημάτων του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τίτλο «ΣΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΙ» (1924) και στην έκδοση του μυθιστορήματός του με τίτλο «ΤΟΥΜΠΕΚΙ» (1927), στη συνεργασία του το 1927 με το βραχύβιο αριστερής κατεύθυνσης μηνιαίο περιοδικό κριτικής και τέχνης «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» (Φεβρουάριος-Ιούνιος 1927), στο οποίο υπεύθυνος του περιοδικού ήταν ο κριτικός και δημοσιογράφος ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΣ (με το ψευδώνυμο ΑΝΤΡΕΑΣ ΖΕΒΓΑΣ). Φύλλα του περιοδικού «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ».
00:22:14:00
Σελίδα από έκδοση του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στην Τριλογία που περιλαμβάνει τα έργα «ΧΑΜΕΝΑ ΚΟΡΜΙΑ» (1922) «ΣΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΙ» (1924) και «ΤΟΥΜΠΕΚΙ» (1927) με κοινό θέμα περιθωριακή κοινωνική ομάδα.
00:23:19:00
Σελίδα από την έκδοση του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ». Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από το έργο του ΠΙΚΡΟΥ, που «κινηματογραφεί» τον υπόκοσμο της εποχής. Φιλμ αρχείου από την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, ασπρόμαυρο και επιχρωματισμένο φωτογραφικό υλικό με νεαρές γυναίκες και γυμνά της εποχής, φιλμ αρχείου με πλοίο, από την καθημερινή και τη νυχτερινή ζωή στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ και στην ύπαιθρο της εποχής.
00:26:13:00
Εξώφυλλο έκδοσης του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ» και φωτογραφία γυναικών του περιθωρίου. Ο κριτικός και ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας ΑΛΕΞΗΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ μιλά για τους «εξωκοινωνικούς» παράγοντες του εν λόγω μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ.
00:26:28:00
Άρθρο στο λογοτεχνικό περιοδικό «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» (1928-1929 και 1933-1934, συνέχεια του περιοδικού «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τίτλο «Ο ΓΚΟΡΚΥ Σ’ ΕΜΑΣ ΕΔΩ». Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στον υπόκοσμο των έργων του ΠΙΚΡΟΥ και στον ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ, που ήταν το συγγραφικό πρότυπο του ΠΙΚΡΟΥ, κάνοντας λόγο για τη «λογοτεχνία του περιθωρίου» και ειδικά εκείνη του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ.
00:27:32:00
Φωτογραφία από την καθημερινή ζωή του πρώτου μισού του 20ού αιώνα και φιλμ αρχείου με την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ της ίδιας εποχής και φωτογραφία με ιερόδουλες της εποχής. Ο αφηγητής αναφέρεται στην έμπνευση που παρείχε στον ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ η εικόνα της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ της περιόδου μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση, όποτε συγκεντρώνονταν άνθρωποι από τις βαλκανικές, τις σλαβικές και σοβιετικές χώρες.
00:28:10:00
Εκδόσεις έργων του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ-του αθηναϊκού μυθιστορήματος «Ο ΠΟΛΕΜΟΣ» (1919), του ζακυνθινής θεματολογίας διηγήματος «ΤΟ ΖΑΚΥΘΙΝΟ ΜΑΝΤΗΛΙ» (1921), του πρώτου τόμου του μυθιστορήματος «ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΚΑΙ ΦΤΩΧΟΙ» που ανήκει στην «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ», που περιλαμβάνει επίσης τα «ΤΙΜΙΟΙ ΚΑΙ ΑΤΙΜΟΙ» και «ΤΥΧΕΡΟΙ ΚΑΙ ΑΤΥΧΟΙ» (1919), του μυθιστορήματος «ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ», φωτογραφία του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, επιχρωματισμένες φωτογραφίες με μικρές πόλεις, φύλλο της εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ», ημερομηνίας 31 Αυγούστου 1931. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στην ενασχόληση των συγγραφέων, μεταξύ άλλων του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, με τους ανθρώπους του περιθωρίου και στη χρήση της αργκό από αυτούς, και στους επικριτές και τους υπερασπιστές τους.
00:29:07:00
Εξώφυλλο του περιοδικού «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» (Μάρτιος 1927), εξώφυλλο του περιοδικού «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ» (1926-1928), φωτογραφία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΛΗΝΟΥ, διευθυντή της «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ». Ο αφηγητής αναφέρεται στη δημοσίευση το 1927 στο περιοδικό «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» άρθρου του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στο οποίο επικρίνει τον ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ με ιδιαίτερη σκληρότητα. Φωτογραφίες του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, έργα του «ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ» (1922, με το ψευδώνυμο ΔΗΜΟΣ ΤΑΝΑΛΙΑΣ), «ΣΚΛΑΒΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ» (1927, με το ψευδώνυμο ΚΩΣΤΑΣ ΓΙΑΒΗΣ), άρθρο με τίτλο «Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΚΑΙ Ο ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ», φωτογραφίες με τον ΒΑΡΝΑΛΗ, φύλλο του φιλολογικού και λογοτεχνικού περιοδικού «ΜΑΥΡΟΣ ΓΑΤΟΣ» (Αύγουστος 1919), δημοσιευμένο ποίημα του ΒΑΡΝΑΛΗ με τίτλο «ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ», δελτίο ταυτότητας του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, άρθρο με τίτλο «Ο ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΟΣ ΤΗΣ “ΠΡΩΙΑΣ”». Ο αφηγητής αναφέρεται στη λήξη της λειτουργίας του περιοδικού «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» το 1927 και στην επανακυκλοφορία του ως «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ». Εξώφυλλο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» (Ιανουάριος 1928), άρθρο για τον ΠΑΝΑΪΤ ΙΣΤΡΑΤΙ (ISTRATI PANAIT), πρωτοσέλιδα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ», φωτογραφία του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, φιλμ αρχείου από τη Ρωσία της Ρωσικής Επανάστασης. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επίθεση που δέχθηκε ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΛΗΝΟΣ από τη «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» και την εφημερίδα «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ», στην υπόθεση της δίκης για τον ΠΑΝΑΪΤ ΙΣΤΡΑΤΙ, τον οποίον είχε καλέσει να έρθει στην ΕΛΛΑΔΑ η εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ» και ο οποίος μίλησε για τη Σοβιετική Επανάσταση, ομιλία η οποία προκάλεσε διαδήλωση με αποτέλεσμα τη δίωξη του ΓΛΗΝΟΥ. Πρωτοσέλιδα της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ», εξώφυλλα εκδόσεων του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ με τίτλο «ΠΥΘΜΕΝΕΣ» και «ΚΗΡΗΘΡΕΣ», δημοσιευμένο ποίημα του ΒΑΡΝΑΛΗ, σφραγίδα του Εργατικού Κέντρου Λαρίσης, φωτογραφία μαρξιστών, καθώς ο αφηγητής αναφέρεται στη διαμάχη ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ και ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ.
00:32:31:00
Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στο έτος 1928, οπότε συνεργάζεται ο ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ με το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ». Ο αφηγητής αναφέρεται στην έκδοση του φιλολογικού περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» (στο εσώφυλλο “LES AVANT-GARDES”) το 1930, τη φιλολογική διεύθυνση του οποίου είχε ο ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ και την αρχισυνταξία η ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ (από το 1931), στα νέα ευνοϊκά δεδομένα απέναντι τόσο στον ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ όσο και στον Εκπαιδευτικό Όμιλο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΛΗΝΟΥ. Επισημαίνει την απουσία κατά τα έτη 1930-1931 του ΑΝΤΡΕΑ ΖΕΒΓΑ (ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΥ) από το περιοδικό και πιθανώς από την αριστερή παράταξη και την επανακυκλοφορία του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» (1933-1934), από τον ΑΝΤΡΕΑ ΖΕΥΓΑ (ΑΙΜΙΛΙΟ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟ), με λενινιστική-αντισταλινική πλέον κατεύθυνση. Φωτοαναπαραστατικές εκδόσεις εξωφύλλων του περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» (“LES AVANT-GARDES”), σκίτσο με κομμουνιστικό περιεχόμενο, φωτογραφία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΛΗΝΟΥ με μαθήτριες, εξώφυλλο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ».
00:34:10:00
Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στις προστριβές του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τους ιδεολογικούς «προϊστάμενους» του περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ». Φωτοαναπαραστατική έκδοση του εξωφύλλου του περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» και σελίδας με άρθρο του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ.
00:34:48:00
Φωτοαναπαραστατική έκδοση σελίδας τεύχους του περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ». Ο αφηγητής αναφέρεται στα δέκα τεύχη που εξέδωσε το περιοδικό «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ», μέχρι το 1931, έτος κατά το οποίο θα επέλθει η σύγκρουση του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τους συνεργάτες του και στις κατηγορίες που τους αποδόθηκαν για οικονομικές ατασθαλίες για τις οποίες αποπέμφθηκε από αυτό. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ επικυρώνει. Ο αφηγητής αναφέρεται στον Δεκέμβριο του 1931, οπότε και ξεκινά τη λειτουργία του το περιοδικό «ΝΕΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» (ως συνέχεια του περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ»-ονομάστηκε έτσι γιατί ο ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ είχε κατοχυρώσει ως πνευματική ιδιοκτησία τον προγενέστερο τίτλο του περιοδικού) και στο ανυπόγραφο άρθρο-καταπέλτη κατά του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ που δημοσιεύθηκε στο πρώτο τεύχος του νέου περιοδικού. Ο αφηγητής σχολιάζει το ότι οι λόγοι της αποπομπής του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ παραμένουν άγνωστοι. Φύλλο του περιοδικού «ΝΕΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» (Ιανουάριος 1936), έκδοση (εσώφυλλο και σελίδα) της μετάφρασης στα ελληνικά από τον ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ του έργου του ΑΝΑΤΟΛ ΦΡΑΝΣ (ANATOL FRANZ) «Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ» και σελίδα σε περιοδικό με κείμενο του ΠΙΚΡΟΥ.
00:35:54:00
Εξωφύλλου του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ». Ο αφηγητής εστιάζει στην μη προσχώρηση του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στην «αριστερή αντιπολίτευση» (όπως αντίθετα έπραξε ο ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΣ), στην απόφασή του να μη συνεργαστεί με το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ», που επακυκλοφόρησε την περίοδο 1933-1934 και στη διατήρηση του «σταλινισμού» ως προσωπικής του ιδεολογίας.
00:36:13:00
Φωτογραφία του Εβραϊκού Πανεπιστημίου. Ο αφηγητής αναφέρεται στην έκδοση της μελέτης του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΙΣΡΑΗΛ» (ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ 1937) και στην κριτική που άσκησε ο Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ. Φωτογραφικό υλικό με Εβραίους και πλάνα από το ΙΣΡΑΗΛ, εξώφυλλο της «ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑΣ» και εστίαση στα ονόματα των συντακτών της «ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑΣ». Ο αφηγητής σχολιάζει τη λογοκλοπή που πραγματοποίησε ο ΠΙΚΡΟΣ, εκμεταλλευόμενος την ιστορική συγκυρία. Πλάνα με τον ΑΦΟΛΦΟ ΧΙΤΛΕΡ (ADOLF HITLER) και από ναζιστικές παρελάσεις, από την πυρά βιβλίων στη ναζιστική ΓΕΡΜΑΝΙΑ
00:37:16:00
Πλάνα από το Δημαρχείου Ηρακλείου. Ο αφηγητής αναφέρεται σε άλλη μία περίπτωση λογοκλοπής που είχε συνδεθεί με το όνομα του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ και με το μυθιστόρημά του «ΤΟΥΜΠΕΚΙ». Πρόκειται για άρθρο με τίτλο «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΗΘΗ», δημοσιευμένο στο περιοδικό «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» του Γ. ΒΟΥΓΑ, στο οποίο ο συντάκτης κατηγορούσε τον ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ για μίμηση και λογοκλοπία και χρησιμοποιούσε ως επιχειρήματα χωρία από το εν λόγω μυθιστόρημα. Σελίδα από έκδοση του μυθιστορήματός του «ΤΟΥΜΠΕΚΙ», σχετικές εικονογραφήσεις.
00:39:49:00
Πλάνα από τη Συμφωνία της Βάρκιζας και τον Εμφύλιο Πόλεμο, σελίδα και άρθρο από τεύχος του περιοδικού «ΝΕΑ ΖΩΗ» (1945), του νέου περιοδικού που εξέδωσε ο ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ, φωτογραφίες των συντακτών του (ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΡΔΑΤΟΥ, ΝΙΚΟΥ ΚΑΤΗΦΟΡΗ, ΓΑΛΑΤΕΙΑΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ [σε φωτογραφία μαζί με τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΘΕΟΤΟΚΗ], ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΛΟΥΝΤΕΜΗ, ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ), το ποίημα του ΠΕΤΡΟΥ ΑΝΤΑΙΟΥ «ΥΣΤΕΡΑ ΑΠ’ ΤΟΥΣ ΔΕΚΕΜΒΡΗΔΕΣ» και «ΤΑ ΣΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ» του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΣΠΗΛΙΟΥ, δημοσιευμένα στο περιοδικό «ΝΕΑ ΖΩΗ» του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ (1945). Ο αφηγητής αναφέρεται στην ανά δεκαπενθήμερο σταθερή κυκλοφορία του περιοδικού «ΝΕΑ ΖΩΗ», στους συνεργάτες του και στην αναπάντεχη και αιφνίδια παύση του στο 8ο μόλις τεύχος.
00:39:49:00
Έκδοση της μελέτης του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τίτλο «ΣΤΑΛΙΝ» (1945). Ο αφηγητής σχολιάζει την επίκριση του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ από τον γραμματέα του ΚΚΕ ΝΙΚΟ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ, που είχε επιστρέψει στα ελληνικά πράγματα, για πλαστογράφο της ιστορίας και τονίζει ότι ο ΠΙΚΡΟΣ δέχθηκε αυτά τα πυρά, αν και είχε εγκωμιάσει το έργο του ΝΙΚΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ «Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ» και είχε πανηγυρίσει την επιστροφή του ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ στην ΕΛΛΑΔΑ από το στρατόπεδο του ΝΤΑΧΑΟΥ (29 Μαΐου 1945). Ο αφηγητής διαβάζει σχετικό χαιρετισμό από το περιοδικό για την επιστροφή του ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ. Ταυτότητα του ΝΙΚΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ, πλάνα με τον ΣΤΑΛΙΝ και από το Ρωσικό Κοινοβούλιο, έκδοση του έργου του ΝΙΚΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ «Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ», φωτογραφικό υλικό με τον ΝΙΚΟ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ, πλάνα από το 7ο Συνέδριο του ΚΚΕ (μιλάει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΑΝΤΟΣ).
00:40:48:00
Σελίδα από το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τεύχος 340 [1941]), Ο αφηγητής αναφέρεται στη μη αποδεικνυόμενη φημολογούμενη συνεργασία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, φήμη όμως ικανή για να σταθεί αφορμή για την αποπομπή του και για την περιθωριοποίησή του από τους κύκλους της Αριστεράς. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ μιλά για πιθανή συνεργασία του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τον ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ, αλλά και για την προσπάθειά του να επανασυνδεθεί με την Αριστερά σε επόμενη φάση. Φιλμ αρχείου από τη μεταξική περίοδο.
00:41:38:00
Το ποίημα του ΠΕΤΡΟΥ ΑΝΤΑΙΟΥ με τίτλο «ΥΣΤΕΡΑ ΑΠ’ ΤΟΥΣ ΔΕΚΕΜΒΡΗΔΕΣ» και ποίημα του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΣΠΗΛΙΟΥ με τίτλο «ΤΑ ΣΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ», δημοσιευμένα στο περιοδικό «ΝΕΑ ΖΩΗ» του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ (1945). Ο αφηγητής αναφέρεται στους Αριστερούς συνεργάτες του περιοδικού που, μετά την καταγγελία του ΝΙΚΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ εναντίον του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ, αποφάσισαν τη λήξη της συνεργασίας τους με το περιοδικό «ΝΕΑ ΖΩΗ». Φιλμ αρχείου από τον Εμφύλιο και εξώφυλλο τεύχους του περιοδικού «ΝΕΑ ΖΩΗ».
00:42:00:00
Φιλμ αρχείου από έκτακτο στρατοδικείο κατά την περίοδο του Εμφυλίου στην ΕΛΛΑΔΑ. Ο αφηγητής μιλά για μακρόχρονη πλέον σιωπή του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ και για τη συνεισφορά του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ στη νεοελληνική λογοτεχνία με την ανανέωση του ρεαλισμού. Ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναφέρεται στον έκτοτε βιοπορισμό του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ μέσω της ενασχόλησής του με τη δημοσιογραφία και το ραδιόφωνο. Συμπληρώνοντας, ο αφηγητής σημειώνει ότι τα ρεπορτάζ του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ, είτε αυτά αφορούν τον έντυπο ή τον ηλεκτρονικό Τύπο, ήταν ιδιαίτερα πρωτοποριακά (υποδυόταν τον ρόλο εκείνου που ερευνούσε). Αρχειακό υλικό και πλάνα από το Εθνικόν Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ), εξώφυλλα του περιοδικού «ΡΑΔΙΟΠΡΟΓΡΑΜΜΑ» με φωτογραφία της ΑΛΕΚΑΣ ΚΑΤΣΕΛΗ, φωτογραφικό υλικό του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ από την ενασχόλησή του εκείνη την περίοδο αποκλειστικά με τη δημοσιογραφία.
00:43:09:00
Έκδοση (εξώφυλλο και πρόλογος) του τελευταίου μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ με τίτλο «ΛΑΜΠΗΔΟΝΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ» (1955), αφιερωμένο στα «φωτεινά ογδοντάχρονα του μεγάλου σκαπανέα και πρωτοπόρου της Συμπλεγματικής Ψυχολογίας ΚΑΡΟΛΟΥ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΓΙΟΥΝΓΚ». Μετά τις πρώτες αναφορές του αφηγητή, ο ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ αναλύει το θέμα του μυθιστορήματος «ΛΑΜΠΗΔΟΝΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ» και τα σχετικά με τον τρόπο που το επεξεργάστηκε ο ΠΙΚΡΟΣ, χωρίς όμως να τονίζει ότι το έργο αυτό ανήκει στη σημαντική λογοτεχνική του παραγωγή. Νεότερη έκδοση του μυθιστορήματος «ΛΑΜΠΗΔΟΝΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ», σχετικό με το θέμα του έργου φωτογραφικό υλικό, σελίδες από την έκδοση, πλάνα σε καράβι και σε θάλασσα.
00:44:01:00
Πλάνα με τον Σοβιετικό ηγέτη ΝΙΚΙΤΑ ΧΡΟΥΤΣΟΦ (NIKITA SERGEYEVICH KHRUSHCHEV). Ο αφηγητής αναφέρεται στον θάνατο του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ πριν προλάβει να δει τον εξοστρακισμό του ΝΙΚΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ από το 20ό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος.
00:44:35:00
Άρθρο σε περιοδικό με τίτλο «ΘΥΜΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ» και εξώφυλλο τεύχους του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» (τόμος 60, τεύχος 697 [1955]). Ο αφηγητής αναφέρεται στις νεκρολογίες που έγραψαν για το περιοδικό «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» ο Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ και ΠΕΤΡΟΣ ΧΑΡΗΣ καθώς και στην επανέκδοση των έργων του από τον εκδοτικό οίκο «ΚΑΚΤΟΣ». Φωτογραφία του ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟΥ.
00:44:53:00
Ο ΑΛΕΞΗΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ αναφέρεται στην επανέκδοση μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ, χωρίς να περιέχει τον πρόλογο της πρώτης έκδοσης στον οποίον μιλούσε για την αυτονομία της τέχνης, καθώς θεωρούσε ότι αυτό δε θα προέβαλε τον προλεταριακό χαρακτήρα της τέχνης και ότι θα απορριπτόταν από τους κύκλους της Αριστεράς. Πλάνα από διαφημιστική ταινία των Υφαντουργείων Παπαγεωργίου.
00:45:34:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πληροφορία του ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ, που παρέχει στο περιοδικό «ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ», στο οποίο αναδημοσιεύονται δύο κείμενα του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ. Προσθέτει ότι ο ΠΙΚΡΟΣ ήταν αρχισυντάκτης της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» κατά την περίοδο 1923-1924. Φύλλο του περιοδικού «ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ», φύλλο της εφημερίδας «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» και της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ».
00:45:51:00
Εξώφυλλο νεότερης έκδοσης του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ». Ο αφηγητής αναφέρεται στην επανέκδοση του έργου χωρίς ιδεολογικό προσδιορισμό, στο προλογικό του σημείωμα και στην επισύναψη σύντομου γλωσσαρίου στη νέα έκδοση. Σελίδα από το γλωσσάριο της ελληνικής αργκό έκδοσης του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «ΤΟΥΜΠΕΚΙ».
00:46:08:00
Έκδοση του μυθιστορήματος του ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΚΡΟΥ «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ» (1928), του έργου του «Η ΕΤΑΙΡΑ ΠΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» (1931), του μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας για παιδιά «ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΦΕΥΓΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ Ή ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΟΦΙΣΤΗΚΕ ΟΥΤΕ Ο ΣΟΦΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ» (1934), της μελέτης του «Η ΑΥΓΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ» (1932), της μυθιστορηματικής βιογραφίας του «ΜΕΓΑΛΟΙ ΑΝΔΡΕΣ. ΛΕΝΙΝ», της μελέτης του «ΑΡΘΟΥΡΟΣ ΣΟΠΕΓΧΑΟΥΕΡ. Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ» (1944), της κοινωνικής και πολιτικής βιογραφίας «ΣΤΑΛΙΝ» (1945), μακέτα με έργα του για παιδιά και νέους «Ο ΠΙΤΣΙΡΙΚΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ», «ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΗ ΦΡΟΣΟΥΛΑΣ», «ΠΕΤΑΕΙ-ΠΕΤΑΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ», του παιδικού του έργου «ΜΙΚΗ-ΜΑΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ», η εικονογράφηση από τα παιδικά του βιβλία. Ο αφηγητής αναφέρεται σχετικώς.
00:47:48:00
Εσώφυλλο του περιοδικού «ΠΕΙΡΑΪΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» και του περιοδικού «ΓΡΑΜΜΑΤΑ», φωτογραφία του Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, φωτογραφία, από δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» (14 Μαρτίου 1963) λογοτεχνών, που θεωρήθηκε ότι αποδίδει τη Γενιά του Τριάντα (όρθιοι, από αριστερά: ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΣΑΛΗΣ-ΔΙΟΜΗΔΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΑΝΤΡΕΑΣ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ, καθιστοί, από αριστερά: AΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΓΙ
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ , βιογραφία, λογοτεχνία, λογοτέχνες, συγγραφείς, πεζογραφία, Αριστερά, αργκό, Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Αναφορές
ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΚΡΟΣ, συγγραφέας
«ΤΟΥΜΠΕΚΙ», μυθιστόρημα
ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ, κριτικός λογοτεχνίας
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Μια τηλεοπτική σειρά του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Κείμενο:
ΑΛΕΞΗΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Ηχοληψία:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Μοντάζ-Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΕΜΗΣ
Τεχνική επεξεργασία-Μηχανήματα
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Συνεργάστηκαν:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Μακιγιάζ:
ΦΑΝΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
Ευχαριστίες σε:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΕΣΒΕΙΑ ΣΤΟ ΚΑΪΡΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΡΕΒΕΖΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΒΑΦΗ
ΕΛΙΑ
ΕΚΕΒΙ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα digital BETACAM με κάμερα SONY 1000 και το μοντάζ σε AVID.
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:47:08
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009