Κωδικός Τεκμηρίου
0000008544
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2002
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
09/02/2004
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ. Το έργο του ποιητή είναι συνυφασμένο με την ιστορία της εποχής του. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, ενεργό μέλος της Αριστεράς και αληθινός αγωνιστής εμπνεόταν από τα γεγονότα που συνέβαιναν γύρω του για να δημιουργήσει τα ποιήματά του, όπως για παράδειγμα τον «ΕΠΙΤΑΦΙΟ». Με τον ποιητή να μιλάει για τα χρόνια της νοσηλείας του στο «ΣΩΤΗΡΙΑ» και σε σανατόριο της ΚΡΗΤΗΣ, τα χρόνια της εξορίας του στα ξερονήσια και για τον τρόπο που μετουσίωνε την έμπνευσή του σε δημιουργία, σκιαγραφείται η προσωπικότητά του. Σημαντικοί άνθρωποι του πνεύματος περιγράφουν τα χαρακτηριστικά της ποίησης του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, εκφράζουν το θαυμασμό τους για τις ποιητικές του συλλογές, όπως «ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ», «ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ», «Η ΚΥΡΑ ΤΩΝ ΑΜΠΕΛΙΩΝ», «Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ», και αναφέρονται στα βραβεία και τη διεθνή αναγνώριση που γνώρισε η ποίησή του. Μέσα από πλούσιο κινηματογραφικό και φωτογραφικό υλικό από τα ιστορικά γεγονότα της εποχής του ποιητή, όπως η εξέγερση των καπνεργατών στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ το 1936, η περίοδος της Κατοχής και του Εμφύλιου Πολέμου, η Δικτατορία των Συνταγματαρχών αλλά και πλάνα από τους τόπους εξορίας, όπως η ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ, η ΓΥΑΡΟΣ και ο ΑΗ ΣΤΡΑΤΗΣ, συμπληρώνεται η εικόνα της προσωπικότητας του ποιητή.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:00:00
Τίτλοι έναρξης.
00:01:30:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, στο σπίτι του, απαγγέλλει το ποίημά του «ΕΑΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ».
00:02:15:00
Η αφηγήτρια αναφέρει βιογραφικά στοιχεία σχετικά με τη γέννηση την 1η (14) Μαΐου 1909, τον τόπο καταγωγής, τη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ και τους γονείς του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ και τονίζει την ιδιαίτερη σχέση του ποιητή με τη μητέρα του. Παράλληλα, παρουσιάζεται η προτομή του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, που βρίσκεται έξω από το σπίτι του στη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ, ασπρόμαυρη φωτογραφία και πλάνα από τη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ, ασπρόμαυρες φωτογραφίες των γονιών του ποιητή και πλάνα από το ΓΥΘΕΙΟ.
00:03:26:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ μιλάει για την καλλιεργημένη πνευματικά μητέρα του και τη μόρφωση που του προσέφερε. Αναφέρει τις δασκάλες που είχε από μικρός και μάθαινε Γαλλικά και Γερμανικά, τα χρόνια του στο σχολείο και τα μαθήματα πιάνου. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από τη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ.
00:04:44:00
Η αφηγήτρια αναφέρει την μαρτυρία της αδερφής του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, ότι με τη μητέρα του να του κρατάει το χέρι σε πολύ μικρή ηλικία ο ποιητής έγραψε το πρώτο του ποίημα. Η αφηγήτρια περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο ποιητής στην παιδική και εφηβική του ηλικία, ο πατέρας του χρεοκοπεί, ο αδερφός του και η μητέρα του πεθαίνουν από φυματίωση και μετά από κάποια χρόνια ο πατέρας του κλείνεται σε ψυχιατρική κλινική. Ο ποιητής μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση επιδίδεται στο πιάνο και στη ζωγραφική και το 1924 κάνει την πρώτη του εμφάνιση στα ελληνικά γράμματα στο λογοτεχνικό περιοδικό «Η ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ». Μαζί με την αδερφή του, ΛΟΥΛΑ, πηγαίνουν στην ΑΘΗΝΑ το 1925 και εργάζεται ως δακτυλογράφος. Ο ποιητής προσβάλλεται από φυματίωση, επιστρέφει για λίγο στην ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ και το φθινόπωρο του 1926 γράφεται στη Νομική Σχολή Αθηνών, αλλά τον Ιανουάριου του 1927 ασθενεί ξανά και νοσηλεύεται σε νοσοκομεία της ΑΘΗΝΑΣ. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται σελίδες βιβλίου, το εξώφυλλο του περιοδικού «Η ΔΙΑΠΛΑΣΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ», πλάνα με τον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ να παίζει πιάνο, εικόνα από το ΓΥΘΕΙΟ, κινηματογραφικό αρχειακό υλικό από δρόμο της ΑΘΗΝΑΣ, πλάνα από το σπίτι του ποιητή, με τον ίδιο να διαβάζει το βιβλίο «ΜΟΝΟΒΑΣΙΑ», από το κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, ασπρόμαυρη φωτογραφία από κλινική της ΑΘΗΝΑΣ και από ασθενοφόρο του νοσοκομείου «ΣΩΤΗΡΙΑ».
00:07:15:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ μιλάει για τη διαμονή του στο νοσοκομείο «ΣΩΤΗΡΙΑ», όταν είχε προσβληθεί από φυματίωση, ενώ προβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τους θαλάμους του νοσοκομείου.
00:07:36:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι η τρίχρονη παραμονή του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ στο νοσοκομείο «ΣΩΤΗΡΙΑ» έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην κοινωνική του εξέλιξη και στην μύησή του στον μαρξισμό και τον κομμουνισμό, ενώ παρουσιάζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες με ασθενείς στους θαλάμους του νοσοκομείου.
00:07:55:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ περιγράφει τη μύηση του στον κομμουνισμό κατά την παραμονή του στο νοσοκομείο «ΣΩΤΗΡΙΑ» και τη συναναστροφή του με τους πρώτους κομμουνιστές που συνάντησε στη ζωή του. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ αναφέρει τη συνεργασία του με το λογοτεχνικό παράρτημα της Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας, ενώ βρισκόταν στο «ΣΩΤΗΡΙΑ» Ο ποιητής μιλάει για την αίσθηση που του είχε αφήσει το μυθιστόρημα του ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΓΚΙ (MAXIM GORKY) «Η ΜΑΝΑ» και το τελικό μπόλιασμα που δέχτηκε στο νοσοκομείο. Παράλληλα, παρουσιάζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες με ασθενείς από τους θαλάμους του νοσοκομείου «ΣΩΤΗΡΙΑ», εξώφυλλο και σελίδα από την «ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ», ασπρόμαυρη φωτογραφία του προαύλιου χώρου του νοσοκομείου και του ποιητή σε νεαρή ηλικία, φωτογραφία των Ρώσων συγγραφέων ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ (ANTON CHEKHOV), ΛΕΩΝ ΤΟΛΣΤΟΙ (LEON TOLSTOY) και ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ (MAXIM GORKY),
00:09:51:00
Η αφηγήτρια μιλάει για τη φιλία που δημιουργήθηκε μεταξύ του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ και της ποιήτριας ΜΑΡΙΑΣ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ κατά τη διάρκεια της παραμονής και των δυο στο νοσοκομείο «ΣΩΤΗΡΙΑ». Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής δημοσιεύει ποιήματα στο λογοτεχνικό παράρτημα της Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας, τα οποία δεν εκδόθηκαν ποτέ και έχουν χαρακτηριστικά της νεορομαντικής ποιητικής του Μεσοπολέμου και επιρροές από τους ποιητές ΛΑΜΠΡΟ ΠΟΡΦΥΡΑ και ΤΕΛΟ ΑΓΡΑ. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφίες της ποιήτριας ΜΑΡΙΑΣ ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ, πλάνο από δάσος και σκίτσο του ποιητή ΤΕΛΛΟΥ ΑΓΡΑ.
00:10:36:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, καπνίζοντας, μιλάει για τους ποιητές που αγαπούσε και τον επηρέασαν στην ποίησή του, τονίζοντας την αγάπη του για τον ποιητή ΛΑΜΠΡΟ ΠΟΡΦΥΡΑ, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφία του ΙΩΑΝΝΗ ΠΟΛΕΜΗ και προτομή του ΛΑΜΠΡΟΥ ΠΟΡΦΥΡΑ.
00:11:01:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ το 1930 μεταφέρεται σε άσυλο φυματικών στην ΚΡΗΤΗ, ενώ παρουσιάζεται ασπρόμαυρη φωτογραφία λιμανιού και του ποιητή σε νεαρή ηλικία.
00:11:10:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, στο σπίτι του, περιγράφει την κατάσταση που επικρατούσε στο άσυλο φυματικών, όπου μεταφέρθηκε, κοντά στα ΧΑΝΙΑ της ΚΡΗΤΗΣ. Ο ποιητής κάνει λόγο για το κείμενο – διαμαρτυρία που δημοσίευσε σε τοπική εφημερίδα και τους αγώνες που έκαναν για να μεταφερθούν σε καλύτερο κτήριο. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ αναφέρει ότι στο νέο σανατόριο στη συνοικία του ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ στην ΚΡΗΤΗ ήρθε σε επαφή με εξόριστους και συνεχίστηκε η μύησή του στην κομμουνιστική ιδεολογία.
00:12:47:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ παίρνει εξιτήριο από το σανατόριο το 1931 και επιστρέφοντας στην ΑΘΗΝΑ λαμβάνει μέρος σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στην πρωτεύουσα. Παράλληλα, παρουσιάζονται τα εμβλήματα της «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ», του «ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΩΝ» και του «ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ».
00:13:06:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ αναφέρει ότι έπαιζε ως πρώτο μαντολίνο από δώδεκα χρόνων στη μαντολινάτα του ΓΥΘΕΙΟΥ.
00:13:19:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ ασχολείται επαγγελματικά με το θέατρο, συμμετέχοντας σε παραστάσεις του θεάτρου της ΚΥΨΕΛΗΣ ως ηθοποιός και χορευτής, ενώ παρουσιάζεται σκηνή θεάτρου.
00:13:27:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ μιλάει για το φιλολογικό περιοδικό «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» στο οποίο είχε και ο ίδιος δημοσιεύσει ποιήματά του και απαγγέλλει στίχους από ποίημα του αφιερωμένο στη ΡΩΣΙΑ, ενώ παρουσιάζεται το εξώφυλλο του φιλολογικού περιοδικού.
00:13:58:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εργάζεται ως διορθωτής στις εκδόσεις «ΓΚΟΒΟΣΤΗ» και δημοσιεύει ποιήματα με το ψευδώνυμο Ι. ΣΩΣΤΗΡ το 1934. Την ίδια χρονιά ο ποιητής εκδίδει την πρώτη ποιητική του συλλογή «ΤΡΑΚΤΕΡ» και οργανώνεται στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας (ΚΚΕ) και το 1935 εκδίδει την ποιητική συλλογή «ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ». Η αφηγήτρια αναφέρει ότι οι δυο αυτές ποιητικές συλλογές παρά την παραδοσιακή τους φόρμα διαπνέονται από επαναστατική και σατιρική διάθεση, ενώ είναι φανερή η επιρροή του ποιητή από τους ποιητές ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ, ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται σελίδα από βιβλίο των εκδόσεων «ΓΚΟΒΟΣΤΗ», τα εξώφυλλα των ποιητικών συλλογών του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΤΡΑΚΤΕΡ» και «ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ», εξώφυλλο της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ», σελίδα με το ποίημα «ΣΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ», φωτογραφίες των ποιητών ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ και ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ.
00:14:54:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εκφράζει την αγάπη του για την ποίηση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ και του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ. Παράλληλα, παρουσιάζεται πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» με άρθρο του ποιητή ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, φωτογραφία του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ και χειρόγραφο του με το ποίημα «27 ΙΟΥΝΙΟΥ 1906». Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ διαβάζει απόσπασμα από το ποίημα του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ «Ο ΤΡΕΛΟΣ».
00:15:38:00
Η αφηγήτρια περιγράφει τα γεγονότα που ενέπνευσαν τον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ να γράψει το κορυφαίο θρηνητικό άσμα «Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ». Η απεργία των καπνεργατών στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ το Μάιο του 1936, που μετατράπηκε σε πανεργατική και είχε πολλά θύματα, αλλά κυρίως η φωτογραφία μιας μάνας που θρηνεί πάνω από το νεκρό σώμα του γιου της υπήρξε η πηγή έμπνευσης του ποιητή. Ο ποιητής αναφέρει ότι η συγκεκριμένη φωτογραφία με το νεκρό αυτοκινητιστή ΤΑΣΟ ΤΟΥΣΗ και τη μητέρα του να θρηνεί, τον συντάραξε και μέσα σε δυο μερόνυχτα είχε ολοκληρώσει τον «ΕΠΙΤΑΦΙΟ». Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ σημειώνει ότι όλο το έργο είναι γραμμένο σε δίστιχα με ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο, επηρεασμένος από τη ελληνική δημοτική παράδοση, από το θρήνο της ΕΡΩΦΙΛΗΣ του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΧΟΡΤΑΤΣΗ και από τους «ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΥΣ» του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ. Ο ποιητής υπερήφανος αναφέρει ότι αντίτυπα του «ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ» καήκαν κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ μαζί με βιβλία των ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ (KARL MARX), ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΛΕΝΙΝ (VLADIMIR LENIN) και ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ (MAXIM GORKY) και γελώντας λέει ότι κάηκαν ακόμα και αρχαίες τραγωδίες. Παράλληλα, προβάλλονται το εξώφυλλο και σελίδες του ποιήματος «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ», πλάνα αρχειακού υλικού στα οποία διακρίνονται πολίτες που φιλούν το χέρι του δικτάτορα ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ, ο οποίος βρίσκεται μέσα σε τρένο, πλάνα και φωτογραφίες από την εξέγερση των καπνεργατών στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ το Μάιο του 1936, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» με άρθρα για το συγκεκριμένο γεγονός, εικόνες από φιλμ με θέμα την εξέγερση των εργατών στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και τέλος φόντο με τον δικτάτορα ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ και σε πρώτο πλάνο εικονογράφηση από τον «ΕΠΙΤΑΦΙΟ» στην οποία απεικονίζεται η μάνα που θρηνεί το νεκρό εργάτη γιό της.
00:19:45:00
Ο κριτικός λογοτεχνίας ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στο γραφείο του, περιγράφει τους τρόπους που μπορεί να διαβαστεί η ποίηση του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, είτε ως θρήνος στον άνθρωπο που χάνεται για τα ιδανικά του, είτε ως απεικόνιση της ανθρώπινης καθημερινότητας, ενώ παρουσιάζεται σελίδα με το περιεχόμενο της ποιητικής συλλογής του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΙΚΑ».
00:20:20:00
Ο φιλόλογος και κριτικός λογοτεχνίας ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, υποστηρίζει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ μέσα από την ποιητικοποίηση του καθημερινού του βίου επαληθεύει το ιδεολογικό στίγμα της ποίησης του, ενώ παρουσιάζεται σελίδα με το περιεχόμενο της ποιητικής συλλογής του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΙΚΑ» και το εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ».
00:21:01:00
Η αφηγήτρια μιλάει για το ποίημα του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΔΕΛΦΗΣ ΜΟΥ» που το έγραψε με αφορμή την είσοδο της αδερφής του ΛΟΥΛΑΣ στο ψυχιατρείο. Ο ποιητής ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ ενθουσιάζεται με τον ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ και χαιρετίζει το νέο ποιητή με τετράστιχο. Παράλληλα, παρουσιάζεται φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, το εξώφυλλο και σελίδα από το ποίημα «ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΔΕΛΦΗΣ ΜΟΥ», φωτογραφία του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και το χειρόγραφο τετράστιχο του για τον ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ.
00:21:40:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, καπνίζοντας στο σπίτι του, περιγράφει τα αισθήματά του για τον ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και αναφέρει ότι ποτέ του δεν βρήκε τη δύναμη να τον επισκεφτεί, ο οποίος έγραφε σπουδαίες κριτικές για τα ποιήματά του, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, καθισμένος στην καρέκλα του Πρύτανη στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών, ως Γενικός Γραμματέας του Πανεπιστημίου, να διενεργεί Πρυτανικές Αρχαιρεσίες, οικογενειακή φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ» από τεύχος αφιερωμένο στον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ.
00:22:32:00
Η αφηγήτρια μιλάει για την ποιητική παραγωγή του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ τις χρονιές από το 1937 ως το 1943, αναφέροντας ενδεικτικά κάποιες συνθέσεις του, όπως την «ΕΑΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ», το «ΕΜΒΑΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΩΚΕΑΝΟΥ» και το «ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ ΜΕΣΗΜΕΡΙΟΥ». Η αφηγήτρια αναφέρει ότι πολλά ποιήματα εκείνης της περιόδου εντάχθηκαν στην ποιητική συλλογή «ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ», αλλά το ποίημα «ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ» διαγράφηκε από τη λογοκρισία. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφία του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ σε καφενείο, εξώφυλλο της «ΕΑΡΙΝΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ», σελίδες με ποιήματα του, σκίτσο με νέους αγωνιστές με πανό στο οποίο αναγράφεται «ΖΗΤΩ Η ΛΕΥΤΕΡΙΑ» και αφίσα του ΕΑΜ (ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ).
00:23:38:00
Ο κριτικός λογοτεχνίας ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στο γραφείο του, περιγράφει τη δυσκολία του αναγνώστη να διαβάσει το έργο του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, εξαιτίας του όγκου της ποιητικής παραγωγής του.
00:24:20:00
Ο φιλόλογος και κριτικός λογοτεχνίας ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, διαφωνεί με την άποψη ότι ο όγκος του ποιητικού έργου του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ οφείλεται στην ευκολία του να γράφει. Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ υποστηρίζει ότι η πολυγραφότητα του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ οφείλεται στη συγκροτημένη του ποιητική αντίληψη.
00:24:52:00
Η καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ, υποστηρίζει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ δεν θέλει να αποκρύψει τίποτα ακόμα και στα προσφιλή του πεδία.
00:25:09:00
Ο κριτικός λογοτεχνίας ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στο γραφείο του, δίνει έμφαση στα ερωτικά ποιήματα, στα μικρά ποιήματα και τρίτον στους μεγάλους δραματικούς μονολόγους του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ.
00:25:59:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι η κατάσταση της υγείας του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ ήταν πολύ άσχημη κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αλλά εκείνος αρνήθηκε το βοήθημα που συγκεντρώθηκε για αυτόν μετά από έκκληση του δημοσιογράφου ΑΛΕΚΟΥ ΛΟΙΔΟΡΙΚΗ. Ο ποιητής συμπληρώνει ότι την περίοδο της Κατοχής έγραψε τέσσερα διηγήματα και ότι τα περισσότερα βιβλία του κάηκαν την εποχή των Δεκεμβριανών. Παράλληλα, προβάλλεται κινηματογραφικό αρχειακό υλικό από την περίοδο της Κατοχής και από τα Δεκεμβριανά.
00:26:56:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ πηγαίνει με θίασο στη Βόρεια ΕΛΛΑΔΑ μετά τα Δεκεμβριανά και παρουσιάζει στους μαχητές του ΕΑΜ (ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ) το θεατρικό έργο, που έγραψε ο ίδιος με τον τίτλο «Η ΑΘΗΝΑ ΣΤ’ ΑΡΜΑΤΑ». Μετά τη συμφωνία της ΒΑΡΚΙΖΑΣ επιστρέφει στην ΑΘΗΝΑ και δημιουργεί τις ποιητικές συνθέσεις «ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ» και «Η ΚΥΡΑ ΤΩΝ ΑΜΠΕΛΙΩΝ», οι οποίες είναι άμεσα συνδεδεμένες με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής, υμνούν την ελευθερία και διαπνέονται από την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Τέλος η αφηγήτρια σημειώνει πως η μελοποίηση της «ΡΩΜΙΟΣΥΝΗΣ» και του «ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ» από τον συνθέτη ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ συνέβαλε στη διάδοση αυτών των ποιημάτων στο ευρύτερο κοινό. Ταυτόχρονα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από τον Ελληνικό Εμφύλιο, από παράσταση σε επαρχιακή πόλη, την παράδοση των όπλων από τους αγωνιστές του ΕΑΜ (ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ) μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, τους Αντάρτες στα βουνά, ενώ σε πρώτο πλάνο παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των βιβλίων του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ», «Η ΚΥΡΑ ΤΩΝ ΑΜΠΕΛΙΩΝ» και «ΑΓΡΥΠΝΙΑ». Ακόμα παρουσιάζεται σελίδα από τη σύνθεση του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΡΩΜΙΟΣΎΝΗ», ενώ ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΟΤΣΗΣ τραγουδάει απόσπασμα από το ποίημα σε σύνθεση ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ.
00:28:25:00
Η αφηγήτρια αναφέρει τους τόπους που εξορίστηκε ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ από το 1948 ως το 1950, ενώ παρουσιάζεται σκίτσο του ποιητή και φωτογραφίες του από την εξορία.
00:28:43:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εκφράζει τα συναισθήματά του για τα χρόνια της εξορίας του στη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ, περιγράφει τη σχέση αγάπης που είχε με τους συνεξόριστούς του. Ο ποιητής μιλάει για τη δυσκολία που είχαν να εκφραστούν, δεν τους επιτρεπόταν ούτε να γράφουν, ούτε να ζωγραφίζουν. Παράλληλα, προβάλλονται φωτογραφίες του ποιητή στην εξορία, φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ με τον ηθοποιό ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ στην ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ καθώς και πλάνα από το νησί της εξορίας τους.
00:30:13:00
Η αφηγήτρια αναφέρει την ποιητική παραγωγή του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ κατά τη διάρκεια των χρόνων της εξορίας του, όπως τα «ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΕΞΟΡΙΑΣ», «ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ» και «ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ». Η αφηγήτρια κάνει ιδιαίτερη μνεία στην ποιητική του σύνθεση «ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ», το οποίο χαρακτηρίζει ως το ποίημα της συντροφικότητας και της αδελφοσύνης. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ επιστρέφει από την εξορία το 1952, ύστερα από τις διαμαρτυρίες σημαντικών ανθρώπων του πνεύματος του εξωτερικού, όπως οι ποιητές ΛΟΥΙ ΑΡΑΓΚΟΝ(LOUIS ARAGON) και ΠΑΜΠΛΟ ΝΕΡΟΥΔΑ(PABLO NERUDA) και ο ζωγράφος ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ(PABLO PICASSO) και στην ΑΘΗΝΑ πια γίνεται μέλος της ΕΔΑ (ΕΝΙΑΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ) και κατεβαίνει στις βουλευτικές εκλογές του 1964. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται πλάνα από τη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ, ασπρόμαυρη φωτογραφία από επίσκεψη του Βασιλιά ΠΑΥΛΟΥ Α με τη Βασίλισσα ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ στη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ, εξώφυλλα από τα ποιήματα του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΕΞΟΡΙΑΣ», «ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ», «ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ», σελίδα με το ποίημα «ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΞΟΡΙΑ 1», σελίδα με άρθρο του Ελληνιστή ποιητή και φιλοσόφου ΖΑΚ ΛΑΚΑΡΡΙΕΡ (JACQUES LACARRIER) με τον τίτλο «ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΣ», εξώφυλλο επετειακής έκδοσης για τα δυο χρόνια της ΕΔΑ(ΕΝΙΑΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ) στο κοινοβούλιο με τον τίτλο «ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ καθώς και αφίσα του κόμματος.
00:32:07:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι από το 1954 ξεκινάει μια ευτυχισμένη περίοδο για τον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, παντρεύεται τη ΦΑΛΙΤΣΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ και το 1956 γεννιέται η μοναχοκόρη του ΕΡΗ. Ο ποιητής αφιερώνει στην κόρη του το ποίημα του «ΠΡΩΙΝΟ ΑΣΤΡΟ». Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από το ποίημα. Παράλληλα παρουσιάζεται φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ με φίλους του σε καφενείο, το εξώφυλλο και σελίδες του ποιήματος του «ΠΡΩΙΝΟ ΑΣΤΡΟ».
00:33:06:00
Η αφηγήτρια περιγράφει τις στιγμές έμπνευσης που προσέφερε στον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ το νησί της ΣΑΜΟΥ, τόσο στην ποιητική του παραγωγή όσο και στις εικαστικές ανησυχίες του, ενώ προβάλλονται πλάνα με το ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, καθισμένο σε παραλία της ΣΑΜΟΥ, χειρόγραφο ποίημα του με τον τίτλο «ΑΣΒΗΣΤΟ», απεικόνιση του ποιητή να σκαλίζει βότσαλο και πλάνα από ακρογιαλιά.
00:33:57:00
Ο ποιητής ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ, ανάμεσα σε στοίβες βιβλίων, σημειώνει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ είναι από τους λίγους Έλληνες ποιητές που έδωσε περισσότερη σημασία στην ατμόσφαιρα των ποιημάτων του και όχι στη γλώσσα.
00:34:56:00
Η αφηγήτρια μιλάει για τα ταξίδια του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ στις χώρες του Ανατολικού Μπλοκ τις χρονιές από το 1956 ως το 1966, ενώ προβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα από τις παραπάνω χώρες.
00:35:17:00
Η καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ, στο γραφείο της, μιλάει για τα «ΕΠΙΚΑΙΡΙΚΑ» του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ και τα χαρακτηρίζει ως έμπρακτη συνδρομή του ποιητή για το κοινό όραμα για το καλό του κόσμου.
00:35:44:00
Η αφηγήτρια αναφέρει το Κρατικό Βραβείο Ποίησης που έλαβε ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ για την «ΣΟΝΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ», η οποία εκδόθηκε το 1956 και εντάχθηκε αργότερα στην ποιητική συλλογή του «Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ». Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται το εξώφυλλο και σελίδες από τη «ΣΟΝΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ» και εσώφυλλο της ποιητικής συλλογής «Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ».
00:36:10:00
Ο ποιητής ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, σε καναπέ, ανάμεσα σε βιβλία, εκφράζει την αγάπη του για την ποιητική συλλογή του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ» και την χαρακτηρίζει ως μια σημαντική στιγμή για την νεοελληνική ποίηση.
00:36:35:00
Η αφηγήτρια σημειώνει ότι στον επίλογο της «ΣΟΝΑΤΑΣ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ», ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ παραθέτει απόσπασμα από την ομώνυμη σύνθεση του ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (LUDWIG VAN BEETHOVEN), ενώ παρουσιάζεται η σελίδα με το συγκεκριμένο απόσπασμα. Η αφηγήτρια παραθέτει τους τίτλους των δέκα μυθολογικών και αρχαιόθεμων μονολόγων που περιλαμβάνονται στην ποιητική συλλογή «Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ», ενώ παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των ποιημάτων και σελίδες από αυτά.
00:37:55:00
Ο ποιητής ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, σε καναπέ, ανάμεσα σε βιβλία, αναφέρει ως συνισταμένες της «ΤΕΤΑΡΤΗΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗΣ» του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, τη φθορά και το θάνατο. Η αφηγήτρια αναλύει τα χαρακτηριστικά των μονολόγων που περιλαμβάνονται στην παραπάνω ποιητική συλλογή και υποστηρίζει ότι ο ποιητής δίνει μια άλλη διάσταση του μύθου μέσα από την παρουσίαση των χαρακτήρων των δευτεραγωνιστών των γνωστών μας αρχαίων τραγωδιών. Παράλληλα, παρουσιάζονται το βιβλίο«Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ» και σελίδες από τους μονολόγους.
00:38:49:00
Ο ποιητής ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ από την ατμόσφαιρα που δημιουργεί στα ποιήματά του, δίνει στον αναγνώστη παραδείγματα διαχρονικά που αφορούν την ύπαρξη και τη μοίρα του ανθρώπου, ενώ παρουσιάζονται σελίδα από το μονόλογο «ΧΡΥΣΟΘΕΜΙΣ», εξώφυλλο και σελίδα από το ποίημα «Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΡΟ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΙΑ».
00:39:17:00
Η αφηγήτρια αναφέρει την ενασχόληση του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ με το χορικό ποίημα από το 1958 ως το 1971 και παραθέτει τίτλους έργων του, ενώ παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των χορικών «ΟΙ ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΕΣ ΚΑΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ», «ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ», «ΟΤΑΝ ΕΡΧΕΤΑΙ Ο ΞΕΝΟΣ».
00:39:44:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι την πρώτη μέρα του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου 1967, ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ συνελήφθη και οδηγήθηκε μαζί με άλλους στην ΓΥΑΡΟ και αργότερα στο ΠΑΡΘΕΝΙ της ΛΕΡΟΥ. Διανοούμενοι του εξωτερικού ξεκίνησαν εκστρατεία για την απελευθέρωση του, ο ποιητής ασθενεί και μεταφέρεται στον ΑΓΙΟ ΣΑΒΒΑ. Η αφηγήτρια τονίζει ότι ο ποιητής παρ’ όλες τις κακουχίες δημιουργεί σημαντικά ποιήματα κατά την παραμονή του στο ΠΑΡΘΕΝΙ της ΛΕΡΟΥ, μέσα σε δυο μερόνυχτα γράφει τα «ΔΕΚΑΟΧΤΩ ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ ΤΗΣ ΠΙΚΡΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ» μετά από μυστική παραγγελία του συνθέτη ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ. Παρεμβάλλεται η καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ, στο γραφείο της, λέγοντας ότι ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εναντιώνεται στην πτώση. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την εμφάνιση των τεθωρακισμένων οχημάτων στην ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ μετά το πραξικόπημα, από χαιρετισμό του Δικτάτορα ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ στον Αντιπρόεδρο της δικτατορικής κυβέρνησης ΣΤΥΛΙΑΝΟ ΠΑΤΤΑΚΟ, έγχρωμα πλάνα από τόπους εξορίας, εξώφυλλο στο οποίο αναγράφεται «ΠΑΡΘΕΝΙ ΛΕΡΟΥ 1968», εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής «ΔΕΚΑΟΧΤΩ ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ ΤΗΣ ΠΙΚΡΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ».
00:41:09:00
Η αφηγήτρια απαγγέλλει στίχους από το ποίημα «ΤΗ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΜΗΝ ΤΗΝ ΚΛΑΙΣ» από την ποιητική συλλογή του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΔΕΚΑΟΧΤΩ ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ ΤΗΣ ΠΙΚΡΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ», ενώ ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ τραγουδάει το ομώνυμο τραγούδι σε σύνθεση ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ. Παράλληλα, παρουσιάζεται σελίδα με το ποίημα.
00:41:29:00
Η αφηγήτρια κάνει λόγο για την έκδοση του τόμου «ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ» του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ το 1977, ο οποίος περιλαμβάνει πολύστιχες συνθέσεις ανυπέρβλητης ποιητικής αξίας, όπως η «ΓΚΡΑΓΚΑΝΤΑ» και το «ΚΩΔΩΝΟΣΤΑΣΙΟΝ». Η αφηγήτρια περιγράφει τη διεθνή απήχηση που είχε το ποιητικό έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ την δεκαετία του εβδομήντα και αναφέρει τα βραβεία και τις τιμές που έλαβε ο ποιητής μέχρι το θάνατό του, όπως το Μέγα Γαλλικό Βραβείο ποίησης ΑΛΦΡΕ ΝΤΕ ΒΙΝΥ, το 1977 το Διεθνές Βραβείο ΛΕΝΙΝ για την ειρήνη, στη ΜΟΣΧΑ, αναγορεύεται επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου «ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ» στη ΛΕΙΨΙΑ το 1984 και το 1987 επίτιμος διδάκτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και φυσικά προτάθηκε για το Νόμπελ λογοτεχνίας δύο φορές. Παράλληλα, παρουσιάζονται εξώφυλλα του τόμου «ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ» και της σύνθεσης «ΓΚΡΑΓΚΑΝΤΑ», πλάνα με τον ποιητή στο σπίτι του να ψάχνει τους δίσκους του με μελοποιημένα ποιήματά του, σελίδες με τίτλο «ΤΟ ΜΕΓΑ ΔΙΕΘΝΕΣ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ», «ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΗΜΗΤΡΟΦ», «ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΛΦΡΕ ΝΤΕ ΒΙΝΥ», «ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΙΤΑΛΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ» όπου γράφουν για την παραλαβή των συγκεκριμένων βραβείων από το ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΑΙΟΛΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» από τεύχος αφιερωμένο στο ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, πλάνα από τη ΜΟΣΧΑ, γράμμα του ποιητή προς τον ΖΟΛΙΟ ΚΙΟΥΡΙ, γραμμένο στον ΑΗ ΣΤΡΑΤΗ και φωτογραφίες του ποιητή από τις βραβεύσεις του και τις αναγορεύσεις του ως επίτιμος διδάκτορας Πανεπιστημίων και φωτογραφία στο μπαλκόνι του σπιτιού του.
00:43:53:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εκφράζει την ικανοποίηση που νιώθει όταν μπορεί να προσφέρει στους νέους και τονίζει ότι είναι εξίσου σημαντικά όσα κερδίζει με τη συναναστροφή του με τη νέα γενιά. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή στο μπαλκόνι και στο εσωτερικό του σπιτιού του και εξώφυλλο από βιβλίο του μεταφρασμένο στα Αραβικά.
00:44:50:00
Η αφηγήτρια χαρακτηρίζει την δεκαετία του 1980 ως πολύ δημιουργική περίοδο του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ. Η καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ, αναφέρει ότι στο ποίημα του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΤΕΡΑΤΩΔΕΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ» από τον τόμο «ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ» υπάρχει έντονη εξομολογητική διάθεση και αποκαλύπτονται όλες οι περιπέτειες της ΕΛΛΑΔΑΣ κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Επίσης η ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ τονίζει ότι ο ποιητής στην ώριμη περίοδο του δεν κάνει καμιά υποχώρηση, είναι αντικειμενικός και βρίσκει μια χρυσή τομή ανάμεσα στην ιδεολογία του, που πάντα υπερασπίζεται, και στην αλήθεια. Η αφηγήτρια συμπληρώνει για το «ΤΕΡΑΤΩΔΕΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ» ότι είναι προάγγελος της εννιαλογίας πεζογραφημάτων του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ «ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ». Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται φωτογραφίες του ποιητή, σελίδες από το «ΤΕΡΑΤΩΔΕΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ» και εξώφυλλο του ένατου πεζογραφήματος της συλλογής «ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ» με τον τίτλο «Ο ΑΡΙΣΤΟΣ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΓΙΟΣ».
00:46:27:00
Η επίκουρος καθηγήτρια του Παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, στο γραφείο της, σημειώνει ότι ο έρωτας έχει σημαντική παρουσία στο έργο του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ την περίοδο 1977 ως 1985 και αναφέρει τα έργα του «ΤΑ ΕΠΙΠΝΙΚΙΑ», «ΙΤΑΛΙΚΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ» και το «ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ».
00:47:04:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ αφηγείται τις στιγμές έμπνευσής του, όταν έγραφε την εννιαλογία των πεζογραφημάτων «ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ» και περιγράφει τα συναισθήματά της ελευθερίας που ένιωσε γράφοντας πρόζα.
00:48:01:00
Η αφηγήτρια αναλύει τα χαρακτηριστικά του περιεχομένου των εννέα αυτοβιογραφικών πεζογραφημάτων της συλλογής «ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ», ενώ παρουσιάζεται το εξώφυλλο του ένατου πεζογραφήματος «Ο ΑΡΙΣΤΟΣ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΓΙΟΣ».
00:48:18:00
Η επίκουρος καθηγήτρια του Παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, στο γραφείο της, μιλάει για τον τρόπο που ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ παρουσιάζει τον έρωτα στην ποίησή του και για τις αντιδράσεις που προκάλεσε η ελευθεριότητα της γλώσσας του σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα. Παράλληλα, παρουσιάζεται έργο τέχνης του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗ που απεικονίζει άντρες.
00:48:44:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εκφράζει την αντίδρασή του στην ψεύτικη σεμνοτυφία και στην εξωτερική ηθική με την οποία κρίνουν οι άνθρωποι την τέχνη. Ο ποιητής υποστηρίζει ότι η γλώσσα της ποίησης πρέπει να είναι όπως η γλώσσα που μιλάς με τον αγαπημένο σου, με το φίλο σου, στην καθημερινότητά σου. Ακόμα ο ποιητής εκφράζει την άποψη ότι μέσω των αισθήσεων αναπτύσσεται ο άνθρωπος και γι’ αυτό η αξία της τέχνης προβάλλεται από τον αισθησιασμό που υπάρχει σ’ αυτή.
00:50:26:00
Η αφηγήτρια μιλάει για τους ήρωες του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ στη συλλογή πεζογραφημάτων «ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ», που λειτουργούν ως λογοτεχνικές περσόνες και καταδύονται σε αναμνήσεις, σκέψεις και ερωτικές φαντασιώσεις, ενώ παρουσιάζεται η εικονογράφηση και σελίδα από τη συλλογή.
00:50:49:00
Η καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ, στη βιβλιοθήκη της, αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εξετάζει οτιδήποτε πολύπλευρα και γι’ αυτό επιστρέφει συχνά στα ίδια θέματα.
00:51:00:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ εκτός από το μεγάλο αριθμό ποιημάτων και τα πεζογραφήματά του, έχει γράψει και τέσσερα θεατρικά έργα, ενώ παρουσιάζεται χειρόγραφο του ποιητή με το ποίημα «Η ΛΕΞΗ» από τη συλλογή «ΧΑΡΤΙΝΑ».
00:51:11:00
Ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, στο σπίτι του, μιλάει για το μεταφραστικό του έργο, αναφέροντας ότι στην αρχή αυτής του της προσπάθειας υπέγραφε με το ψευδώνυμο ΠΕΤΡΟΣ ΒΕΛΙΩΤΗΣ, αλλά όταν το μεταφραστικό του έργο έφτασε στα έντεκα βιβλία χρησιμοποίησε το όνομά του.
00:52:04:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ πέθανε στις 11 Νοεμβρίου 1990 και θάφτηκε στη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ. Η αφηγήτρια διαβάζει το απόσπασμα «ΝΑ ΜΕ ΘΥΜΟΣΑΣΤΕ, ΕΙΠΕ, ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΠΕΡΠΑΤΗΣΑ, ΧΩΡΙΣ ΨΩΜΙ, ΧΩΡΙΣ ΝΕΡΟ, ΠΑΝΩ ΣΕ ΠΕΤΡΕΣ ΚΑΙ ΑΓΚΑΘΙΑ. . . ». Παράλληλα, προβάλλεται ο τάφος του ποιητή και η προτομή του στη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ, φωτογραφία του με φόντο πλάνα από στιγμές καθημερινής εργασίας σε ελληνικό χωριό. Ο φακός εστιάζει στην προτομή του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, έξω από το σπίτι του στη ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ.
00:53:40:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, βιογραφία, ποίηση, ποιητής, λογοτέχνης, λογοτεχνία, εξορία, Διεθνές Βραβείο Λένιν για την ποίηση
Αναφορές
ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, ποιητής
«ΤΡΑΚΤΕΡ», ποιητική του συλλογή
«ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ», ποιητική συλλογή
«ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ», ποιητικό έργο
«ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ», ποιητικό έργο
«Η ΚΥΡΑ ΤΩΝ ΑΜΠΕΛΙΩΝ», ποιητικό έργο
«Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ», ποιητικό έργο
«Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ», ποιητική συλλογή
«ΕΑΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ», ποίημα
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, κριτικός λογοτεχνίας
«ΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΙΚΑ», ποιητική συλλογή
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, φιλόλογος και κριτικός λογοτεχνίας
«ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΔΕΛΦΗΣ ΜΟΥ», ποίημα
«ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ», ποιητική συλλογή
«ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΕΞΟΡΙΑΣ», ποιητικό έργο
«ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ», ποιητική συλλογή
«ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ», ποιητική συλλογή
«ΠΡΩΙΝΟ ΑΣΤΡΟ», ποίημα
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ, ποιητής
ΣΟΝΙΑ ΙΛΙΝΤΣΚΑΓΙΑ, καθηγήτρια Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων
«ΣΟΝΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ», ποιητικός μονόλογος
«ΔΕΚΑΟΧΤΩ ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ ΤΗΣ ΠΙΚΡΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ», ποιητική συλλογή
«ΤΗ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΜΗΝ ΤΗΝ ΚΛΑΙΣ», ποίημα
«ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ», ποιητική συλλογή
«ΤΕΡΑΤΩΔΕΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ», πεζογράφημα
ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, επίκουρος καθηγήτρια του Παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών
«ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΑΓΙΩΝ», συλλογή πεζογραφημάτων
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ, ΝΟΜΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ, ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Αφήγηση:
ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Μοντάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΕΜΗΣ
Κείμενο:
ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε
Ήχος:
STYDIO ERA
TONE STYDIO
Συνεργάσθηκαν:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝ/ΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
Τον ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ που μας παραχώρησε ορισμένες σκηνές από την ζωή του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, καθώς και το μουσείο – αρχείο της ΕΡΤ για τον ίδιο λόγο.
Το Ε. Λ. Ι. Α
Το Ε. ΚΕ. ΒΙ
Την ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα:
Digital BETACAM
Με κάμερα SONY 700 DW
Το μοντάζ σε AVID
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:55:23:15
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
24/11/2009