ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ
0000008536
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008536
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2003
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του πιο γνήσιου και συνεπή Έλληνα υπερρεαλιστή του 20ου αιώνα, του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ. Ο ποιητής, πλαισιωμένος από πλούσιο κινηματογρφικό υλικό από τη Δικτατορία του ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ, την Κατοχή, τον Εμφύλιο πόλεμο, τη Δικτατορία των Συνταγματαρχών, μιλώντας για τη ζωή του αποκαλύπτει όσα τον οδήγησαν να γράφει ποίηση και να χρησιμοποιεί «σκληρή» γλώσσα όπως λέει ο ίδιος. Διακεκριμένοι Καθηγητές Πανεπιστημίου και ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ μιλούν για την πρώτη ποιητική συλλογή του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ τη «FUGA» που εκδόθηκε το 1943 και για όσες ακολούθησαν. Περιγράφουν τα χαρακτηριστικά της ποίησής του, τονίζουν την ιδιαίτερη γλώσσα που χρησιμοποιεί και τη λειτουργία της, χαρακτηρίζουν την ποίησή του επαναστατική, κοινωνική και ανατρεπτική και τον ίδιο ανήσυχο πνεύμα, πολιτικό όν και τον πιο γνήσιο Έλληνα υπερρεαλιστή. Πλήθος φωτογραφικού υλικού, εξώφυλλα βιβλίων, έργα τέχνης φωτίζουν ακόμα περισσότερο τις επιρροές που δέχτηκε ο ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, την προσωπικότητά του και την αξία του υπερρεαλιστικού κινήματος στην ΕΛΛΑΔΑ.
Τίτλοι αρχής.
00:01:09:00
Παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ, ενώ εκείνος στη βιβλιοθήκη του αφηγείται αναμνήσεις από τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια. Ο ποιητής μιλάει για τα χρόνια του στο γυμνάσιο στον ΠΕΙΡΑΙΑ και αναφέρει την αγάπη του για τα μαθηματικά. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφίες του ποιητή σε νεαρή ηλικία και πλάνα από τον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:02:35:00
Η σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, στο γραφείο της, παραθέτει βιογραφικά στοιχεία σχετικά με τη γέννηση του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ στον ΠΕΙΡΑΙΑ, με την έφεσή του στα μαθηματικά, την επιθυμία του να σπουδάσει σε στρατιωτική σχολή και την τελική ενασχόληση του ως καθηγητής σε φροντιστήρια, ενώ προβάλλονται πλάνα από τον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:02:53:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ δίδαξε σε σχολεία μαθηματικά.
00:03:03:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, μιλάει για την αγάπη που είχε στο μάθημα της Έκθεσης στο γυμνάσιο και αφηγείται περιστατικό που συνέβη κατά τη διάρκεια των γυμνασιακών του χρόνων, ενώ προβάλλονται πλάνα με πειρατικό καράβι.
00:03:43:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, μιλάει για τη δημοσίευση της πρώτης ποιητικής συλλογής του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ το 1943 και χαρακτηρίζει τον τίτλο της «FUGA» μοιραίο, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή σε νεαρή ηλικία και σκίτσο του.
00:04:10:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ, στο γραφείο του, χαρακτηρίζει τον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ ως τον πιο συνεπή και γνήσιο Έλληνα υπερρεαλιστή. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφίες των ποιητών ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, ΝΙΚΟΥ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ με τον ΝΙΚΟ ΓΚΑΤΣΟ, ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και εξώφυλλο του βιβλίου του «ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1943 – 1974».
00:05:31:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, δίνει έμφαση στη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ στην ποίησή του, τη χαρακτηρίζει λαξευμένη, σκληρή, δυσαρμονική και τραχιά και υποστηρίζει ότι για να μελετήσεις την ποίηση του ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ πρέπει να κατανοήσεις αυτό το γλωσσικό μωσαϊκό. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή και εξώφυλλο της ποιητικής του συλλογής «ΥΨΙΚΑΜΙΝΙΖΟΥΣΕΣ ΝΕΟΠΛΑΣΙΕΣ».
00:06:52:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝΗΣ, στο γραφείο του, μιλάει για την αξία της χρήσης της γλώσσας στα ποιήματα του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και υποστηρίζει ότι η «αυταξία» και «αυτονοηματοδότηση» της λέξης που δίνεται στα έργα του δημιουργεί μια συμπλοκή ποιητική κατάσταση. Παράλληλα, παρουσιάζεται φωτογραφία του 1920 με τους Γάλλους Υπερρεαλιστές PAUL CHADOURNE, T. TZARA, PHILIPPE SOUPAULT, SERGE CHARCHOUNE, PAUL ELUARD, JACQUES RIGAUT, MICK SOUPAULT, GEORGES RIBEMOND – DESSAIGNES, σελίδες με το «ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΤΟΥ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΥ» του 1924 και το «ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΤΟΥ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΥ» το 1930, φωτογραφία στην οποία διακρίνονται οι Γάλλοι υπερρεαλιστές ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ (ANDRE BRETON), ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ (PAUL ELUARD) και JAQUES PREVERT, TRISTAN TZARA, εξώφυλλο του περιοδικού «Η ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ» («LA REVOLUTION SURREALISTE») και σελίδα με ποίημα.
00:07:46:00
Η σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, στο γραφείο της, τονίζει ότι οι αναγνώστες για να κατανοήσουν τη γλώσσα του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ πρέπει να έχουν συγκεκριμένη κουλτούρα. Χρειάζεται να δουν μέσα από τις συνάψεις των λέξεων που δημιουργεί ο ποιητής, το παράδειγμα που θέλει να δώσει. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται το εξώφυλλο του ποιήματος του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ «ΑΝΑΣΤΙΞΗ ΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΦΡΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ», σελίδα του ποιήματος του «SEQUENCE» και του ποιήματος «ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ, ΑΙΩΝΙΕ ΑΧΙΝΕ. . . ».
00:08:25:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, υποστηρίζει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ θέλει να προκαλέσει τον αναγνώστη του το οποίο επιτυγχάνεται με την περίπλοκη γλώσσα που χρησιμοποιεί στα ποιήματά του.
00:08:47:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ κατατάσσει τον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ στη «γλωσσοκεντρική» ποίηση, επειδή διακόπτει τη συνειρμική σειρά και αλλάζει το συντακτικό των φράσεων. Παράλληλα, παρουσιάζεται σελίδα με το ποίημα του «ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΞΗ ΚΕΛ(Τ)».
00:09:06:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, μιλάει για τα φοιτητικά του χρόνια και την πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην ΕΛΛΑΔΑ. Ο ποιητής αναφέρεται ιδιαίτερα στην Δικτατορία του ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ και τονίζει την αντίθεσή του στο καθεστώς και στις περιπέτειες που τον σημάδεψαν κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού με ομιλία του στρατιωτικού και πολιτικού ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΝΔΥΛΗ, με τον Πρωθυπουργό ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ να συνομιλεί με κοινό, με την υποδοχή του πρωθυπουργού ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ σε μεγάλη αίθουσα στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης το 1933, όπου κάποιοι παρευρισκόμενοι του απευθύνουν φασιστικό χαιρετισμό, φωτογραφία του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ σε νεαρή ηλικία, κινηματογραφικό αρχειακό υλικό στο οποίο διακρίνεται ο Δικτάτορας ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ και με παρελάσεις της ΕΟΝ (ΕΘΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΝΕΟΛΑΙΑΣ) και με τα τεθωρακισμένα οχήματα της Γερμανικής Κατοχής.
00:10:34:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ χαρακτηρίζει τον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ πολιτικό όν και κοινωνικό ποιητή και υποστηρίζει ότι κρίνει την ιστορία από τη μια, και από την άλλη είναι ένας περιηγητής της ευρωπαϊκής ιστορίας. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την Κατοχή και από τα Δεκεμβριανά.
00:11:26:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ γνωρίζει τα κινήματα της Ευρώπης και είναι δεινός υποστηρικτής του υπερρεαλισμού και σε περίοδο πτώσης του κινήματος το υπερασπίστηκε με σθένος. Παράλληλα, παρουσιάζεται εσώφυλλο του βιβλίου «SOURCES DU VENT» («ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ») του PIERRE REVERDY, έργα τέχνης υπερρεαλιστών καλλιτεχνών, από τα οποία το τελευταίο είναι ελαιογραφία του ΜΑΞ ΕΡΝΕΣΤ (MAX ERNST) με τον τίτλο «ΟΙΔΙΠΟΥΣ» και εξώφυλλο βιβλίου με τον τίτλο «L’ IMMACULEE CONCEPTION» («Η ΑΜΩΜΟΣ ΣΥΛΛΗΨΗ») των ANDRE BRETON και PAUL ELUARD (ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ και ΠΟΛ ΕΛΥΑΡ).
00:11:54:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ, στο γραφείο του, εξηγεί το χαρακτηρισμό γνήσιο υπόδειγμα υπερρεαλιστή που δίνει στον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ. Παράλληλα, παρουσιάζονται το εξώφυλλο του βιβλίου του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ «ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ», προτομή του Γάλλου ποιητή ΠΩΛ ΒΕΡΛΕΝ (PAYL VERLAINE), φωτογραφία με τον κύκλο της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ», στην οποία διακρίνονται από αριστερά προς τα δεξιά όρθιοι: ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΟΣ, Γ. ΚΑΣΔΟΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ και ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ και καθιστοί από αριστερά: Θ. ΒΕΛΙΑΝΝΙΤΗΣ, ΠΕΡΡΗΣ, Ν. Γ. ΠΟΛΙΤΗΣ, ΣΤ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ΜΙΚΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ και ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΛΥΚΟΥΔΗΣ, εξώφυλλα των ποιητικών συλλογών του ποιητή «Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ», «ΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΚΙΡΚΗΣ», «IN PERPETUM».
00:13:34:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ υποστηρίζει ότι η ποίηση του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ έχει κάτι το ιδιαίτερο και δεν έχει ομοιότητες με την ποίηση του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφίες των παραπάνω ποιητών.
00:13:53:00
Η σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, στο γραφείο της, χαρακτηρίζει τον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ ανήσυχο πνεύμα που δεν μπορεί να μείνει αδιάφορος μπροστά στις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές που συμβαίνουν στη χώρα του. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από συνελεύσεις εργατικών συνδικάτων, από εκδηλώσεις κατά την περίοδο της Δικτατορίας του ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ και από διαδήλωση στην ΑΘΗΝΑ ενάντια στην Κατοχή, ενώ στο φόντο εμφανίζεται σελίδα με ποίημα του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ.
00:14:37:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, αφηγείται την περιπέτεια του για να φτάσει στη ΤΟΥΡΚΙΑ κατά την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής και την επιστροφή του στον ΠΕΙΡΑΙΑ. Ο ποιητής αναφέρει ότι αυτές του οι περιπέτειες τον σημάδεψαν και επηρέασαν την ποίησή του. Ταυτόχρονα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την εισβολή των Γερμανών στην ΕΛΛΑΔΑ, πλάνα με καΐκι στη θάλασσα και με ακρογιαλιές, κινηματογραφικό αρχειακό υλικό από το πεδίο των μαχών κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου, πλάνα από την ΤΟΥΡΚΙΑ, από τη ΧΙΟ, από τον ΠΕΙΡΑΙΑ και χειρόγραφη σελίδα του ποιητή.
00:19:00:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ υποστηρίζει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ είναι ο πιο πολιτικά ενήμερος ποιητής της Γενιάς του – όσων έχουν γεννηθεί τη δεκαετία του ‘20-χωρίς να γίνεται προκλητικός. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφία από δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» στις 14 ΜΑΡΤΙΟΥ του 1963, η οποία απεικονίζει τους συγγραφείς και ποιητές της γενιάς του ’30, καθισμένοι από αριστερά είναι: ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ, ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ και ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, όρθιοι από αριστερά είναι: ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΣΑΛΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ και φωτογραφία του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ.
00:19:31:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, υποστηρίζει ότι ο ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ μιλάει πολιτικά αλλά πάντα μέσα από τον ποιητικό λόγο, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία με Γάλλους υπερρεαλιστές όρθιοι από αριστερά ANDRE BRETON, JACQUES – ANDRE BOIFFARD, DE CHIRICO, VITRAC, PAUL ELUARD, SOUPAULT, DESNOS, LUIS ARAGON και καθιστοί PIERRE NAVILLE, SIMONE COLLINET BRETON, MORISE και MARIE – LOUISE SOUPAULT.
00:19:43:00
Η σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ μιλάει για την πολιτική σκέψη που εξέφραζε η διανόηση του Μεσοπολέμου, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία με Γάλλους υπερρεαλιστές όρθιοι από αριστερά ANDRE BRETON, JACQUES – ANDRE BOIFFARD, DE CHIRICO, VITRAC, PAUL ELUARD, SOUPAULT, DESNOS, LUIS ARAGON και καθιστοί PIERRE NAVILLE, SIMONE COLLINET BRETON, MORISE και MARIE – LOUISE SOUPAULT και φωτογραφία του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ.
00:19:54:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝΗΣ, μιλάει για την ανατρεπτική ποίηση του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και για το επαναστατικό και κοινωνικό περιεχόμενό της, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφίες του ποιητή και εξώφυλλα των ποιητικών του συλλογών «ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΜΕΝΕΣΘΕΑ ΚΑΣΤΕΛΑΝΟΥ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΟΣ» και «ΟΔΟΣ ΛΑΙΣΤΡΥΓΟΝΩΝ».
00:20:16:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ, στο γραφείο του, αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ ανατρέπει τα καθιερωμένα και με την ποίησή του παρουσιάζει στον αναγνώστη έναν καινούριο κόσμο, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή.
00:20:46:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ υπήρξε σταθερός θιασώτης του υπερρεαλισμού.
00:21:08:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, αναφέρει ότι δυσκολευόταν να βρει δουλειά εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων κατά τη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής και καταλήγει στη ΣΥΡΟ να παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα. Αναφέρει ότι οι εμπειρίες του από την εποχή εκείνη διαμόρφωσαν την ποίηση του. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:23:37:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ, στο γραφείο του, αναφέρει ότι η βάση της τυπικής λογικής ανατρέπεται από τους υπερρεαλιστές και τονίζει ότι αυτή είναι και η υπεροχή στην ποίηση του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ, ο οποίος παρακινεί τον αναγνώστη του να συμμετέχει ενεργά για μια καινούρια αντίληψη για τον κόσμο. Ταυτόχρονα, προβάλλονται πλάνα από το Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων και τη Φιλοσοφική Σχολή, φωτογραφία του Γάλλου υπερρεαλιστή ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ (ANDRE BRETON), υπερρεαλιστική καλλιτεχνική σύνθεση, φωτογραφίες του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και εξώφυλλο της ποιητικής του συλλογής «ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ» και σελίδες με τα ποιήματά του «ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΦΟΡΑ ΕΓΚΑΡΣΙΩΣ» και «Σ’ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΕΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ».
00:24:49:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝΗΣ ισχυρίζεται ότι κάθε είδος ποίησης είναι επαναστατικό και ανατρεπτικό, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ.
00:24:57:00
Η σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ αναφέρει τα λόγια του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ ότι «τα μαθηματικά και η ποίηση ξεκινούν από μια ενόραση». Η ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ υποστηρίζει ότι ο υπερρεαλισμός ταιριάζει ιδιαίτερα στον επαναστάτη έφηβο στη σκέψη ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή
00:25:19:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ έχει τάση για αφαίρεση που οφείλεται στην ασχολία του με τα μαθηματικά και αφηγείται συζήτηση που είχε με τον ποιητή, ενώ προβάλλονται πίνακες από έκθεση.
00:25:47:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, περιγράφει τα χαρακτηριστικά του ύφους του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ, ενώ παρουσιάζεται σελίδα με το ποίημά του «ΡΗΓΜΑ ΣΤΟΝ ΚΡΟΤΑΦΟ».
00:26:09:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ χαρακτηρίζει τον ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ ιδιότυπο ποιητή και μοναχικό καβαλάρη στο χώρο της ποίησης, ενώ προβάλλονται πλάνα από το Δημαρχείο της ΣΥΡΟΥ
00:26:27:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, μιλάει για τη σύζυγο και τα παιδιά του και αναφέρει την έκδοση της πρώτης του ποιητικής συλλογής «FUGA» το 1943 στο τυπογραφείο του ΤΑΡΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ. Ο ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ μιλάει για τη φιλική του σχέση με τον ποιητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνο της συζύγου του ποιητή και οικογενειακή φωτογραφία, εξώφυλλο της ποιητικής του συλλογής «FUGA», φωτογραφία του ποιητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ, σελίδα με τον τίτλο «Ο ΣΟΥΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ», απεικόνιση του Γάλλου υπερρεαλιστή ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ (ANDRE BRETON) και εξώφυλλο του βιβλίου του «ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΟΥΝΤΑ ΔΟΧΕΙΑ» («LES VASES COMMUNICANTS»).
00:27:42:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρει ότι οι ποιητές ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ και ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑΣ διάβαζαν βιβλία σχετικά με τον υπερρεαλισμό, ενώ παρουσιάζεται το εξώφυλλο του βιβλίου του ΜΠΕΝΖΑΜΙΝ ΠΕΡΕΤ (BENJAMIN PERET) «JE NE MANGE PAS DE CE PAIN – LA» και η σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ τονίζει ότι οι δυο αυτοί ποιητές κατά την περίοδο της Κατοχής έκαναν την επανάστασή τους με τη βοήθεια του λόγου, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία των ποιητών.
00:28:00:00
Ο ποιητής ΕΚΤΟΡΑΣ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, μιλάει για τη σχέση του με τον ποιητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ και αφηγείται την περιπέτεια της έκδοσης των βιβλίων τους «FUGA» και «ΤΟ ΦΡΕΑΡ ΜΕ ΤΙΣ ΣΤΡΟΦΙΓΓΕΣ». Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από τους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ, φωτογραφία της ΡΙΤΑΣ και του ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΑ, φωτογραφία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ με τον ποιητή ΝΙΚΗΦΟΡΟ ΒΡΕΤΤΑΚΟ, πλάνα αρχειακού υλικού με εργοστάσια, εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ «FUGA», φωτογραφία του ποιητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ και του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και σελίδα με ποίημα του τελευταίου.
00:30:21:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ σημειώνει ότι με την έκδοση του πρώτου του βιβλίου «FUGA» δημιούργησε προσωπική γλώσσα.
00:30:36:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, υποστηρίζει ότι για να μελετήσει κάποιος την ποίηση του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ πρέπει να μελετήσει πρωτίστως τη γλώσσα που χρησιμοποιεί.
00:31:07:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, αφηγείται περιστατικό κατά το οποίο ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ γέμισε τη βιτρίνα του βιβλιοπωλείου του με βιβλία του ίδιου και του ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ και περιγράφει μια ξεχωριστή βραδιά στο σπίτι του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρει ότι ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ ενθουσιάστηκε από την ποίηση του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται σκίτσο του ποιητή φιλοτεχνημένο από τον ΜΙΧΑΛΗ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟ, ασπρόμαυρες φωτογραφίες από δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ, πλάνα αρχειακού υλικού από την περίοδο της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών στους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ, σελίδα με το ποίημα του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ «ΝΑ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ. . . » και πλάνα από το σπίτι του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:33:37:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ, στο γραφείο του, αναφέρει την προσπάθεια του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ να δημιουργήσει στα έργα του ισορροπία μεταξύ των ατομικών και κοινωνικών αιτημάτων.
00:34:07:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, αναφέρει ότι ο ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ έχει ποιητικό ήθος τόσο στη γραφή του όσο και στην ίδια του τη ζωή.
00:34:31:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, αναφέρει τη συμμετοχή του στην Εθνική Αντίσταση και περιγράφει τη μεταφορά του στη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ και τις συνθήκες που επικρατούσαν στην εξορία. Παράλληλα προβάλλονται κινηματογραφικό αρχειακό υλικό με τον υποστράτηγο του ΕΛΑΣ (Ελληνικός Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός) ΑΡΗ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗ και τους συναγωνιστές του, με αφίσες και πανό με συνθήματα υπέρ του ηγέτη του Ε. Δ. Ε. Σ (Εθνικός Δημοκρατικός Ελληνικός Σύνδεσμος) ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ ΖΕΡΒΑ, με μέλη της οργάνωσης Χ να κολλούν αφίσες και να γράφουν συνθήματα στους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ και με τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΓΡΙΒΑ, αρχηγό της οργάνωσης Χ και τέλος πλάνα αρχειακού υλικού από τη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ.
00:36:05:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ αναφέρει ότι η Πρώτη Μεταπολεμική Γενιά των ποιητών απαιτεί την ισορροπία του ατομικού με το συλλογικό, ενώ προβάλλονται πλάνα από την ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ.
00:36:20:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, μιλάει για τους ανθρώπους που εκτελέστηκαν κατά την περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου και δηλώνει ότι δε νιώθει ήρωας, ενώ παρουσιάζονται φωτογραφία από εκτέλεση και άρθρο εφημερίδας με τον τίτλο «Η ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΕΛΛΑΔΑ – ΠΟΥ ΠΑΜΕ;».
00:36:42:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, λέει ότι θαυμάζει τον ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ γιατί είχε ποιητικό ήθος και στο έργο του και στη ζωή του.
00:37:05:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, κρίνει τον εαυτό του και τους ποιητές της Γενιάς του σχετικά με την επιδίωξή τους να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους στην ποίησή τους, ενώ παρουσιάζεται εξώφυλλο βιβλίου του με τον τίτλο «ΔΙΗΓΗΣΗ».
00:37:34:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, σχολιάζει τον τρόπο με τον οποίο ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ παρουσιάζει το «ΕΓΩ», το ποιητικό υποκείμενο, στην ποίησή του.
00:38:40:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ μέσα από τις τεχνικές γλωσσικής σύγκρουσης που χρησιμοποιεί, κατορθώνει να μην καταπατάται η συλλογικότητα από το «ΕΓΩ», ενώ προβάλλονται εξώφυλλα των βιβλίων «ΚΡΑΥΓΕΣ ΣΠΑΡΑΓΜΑΤΑ ΟΡΝΙΑ» του ΤΖΟΥΣ ΜΑΝΣΟΥΡ (JOYCE MANSOUR) και «ΧΑΟΤΙΚΑ I» του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και πλάνα αρχειακού υλικού από τον Εμφύλιο Πόλεμο.
00:39:11:00
Ο ποιητής ΕΚΤΟΡΑΣ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, αναφέρει ότι από την έκδοση του πρώτου του βιβλίου, την περίοδο της Κατοχής, πέρασαν δεκαοχτώ χρόνια για να εκδώσει ξανά βιβλίο. Ο ποιητής μιλάει για την έκδοση της δεύτερης ποιητικής του συλλογής «ΔΙΑΣΠΟΡΑ» την οποία επιμελήθηκε ο ποιητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑΣ και για τις θετικές κριτικές που δέχτηκε για τη συγκεκριμένη συλλογή. Παράλληλα, παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των ποιητικών συλλογών του «FUGA» και «ΔΙΑΣΠΟΡΑ», πρωτοσέλιδο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», σκίτσο και φωτογραφίες του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ, σελίδες με τα ποιήματά του «ΜΙΑ ΚΟΡΥΦΟΓΡΑΜΜΗ» και «ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΜΕΓΑΛΟΣΥΝΗΣ» και ποίημα του ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ «ΦΛΕΒΑ», φωτογραφία των ποιητών ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΙΤΣΑ, φωτογραφία στην οποία διακρίνεται ο λαϊκός μουσικοσυνθέτης ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ, σελίδα με το ποίημα «ΗΛΙΕ ΠΟΥ ΧΑΡΙΣΕΣ. . . », εξώφυλλα των ποιητικών συλλογών του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ «ΔΙΑΣΠΟΡΑ – Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ», «ΑΚΑΡΕΙ» και «ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1978 – 1987».
00:41:43:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, αναφέρει ότι δεν υπάρχει μια συστηματική μελέτη για την ποίηση του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και περιγράφει στοιχεία που υπάρχουν στη γλώσσα του ποιητή, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή και το ποίημά του «Κ ΕΓΙΝΕ ΝΑ ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΛΕΞΕΙΣ ΑΦΟΒΕΣ. . . . ».
00:42:20:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝΗΣ τονίζει ότι το έργο του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ εξυπηρετεί έναν περίεργο φορμαλισμό και στηρίζεται στην «αναγέννηση της λέξης». Παράλληλα, παρουσιάζονται απεικονίσεις τοπίων.
00:43:01:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ εξηγεί την «αρθρωτική» πλευρά της αισθητικής λειτουργίας, ενώ παρουσιάζονται το εξώφυλλο του βιβλίου «7 ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ – 9 ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ» του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ και φορμαλιστικά έργα τέχνης.
00:43:34:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, παραθέτει τα τρία στοιχεία που υπάρχουν στο ποιητικό διακείμενο του ποιητή ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ, η ιστορία, η λογιοσύνη και η επιστήμη. Παράλληλα, παρουσιάζονται τοπογραφία, τα ποιήματα του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ, «ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ ΦΑΣΜΑΤΟΣ» και «ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΝΑΤΡΙΟΥ».
00:44:19:00
Ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, στη βιβλιοθήκη του, αναφέρει ότι κάποια στιγμή ανακάλυψε ότι οι ιδέες του και οι σκέψεις του σε σχέση με την τέχνη είναι κοντά στον υπερρεαλισμό. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από τον 110ο εορτασμό της επετείου της εξόδου του ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ, στα οποία διακρίνονται ο βασιλιάς ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β και ο διάδοχος του, ΠΑΥΛΟΣ Α
00:44:45:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ αναφέρει ότι ο ποιητής ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ είναι εναντίον κάθε είδους εξουσίας. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από τον Β Παγκόσμιο πόλεμο, τον Εμφύλιο, τα τεθωρακισμένα οχήματα της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών να κινούνται στην Πανεπιστημίου, την ορκωμοσία της Κυβέρνησης του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ που προήλθε από τον ανασχηματισμό της 9ης Οκτωβρίου του 1974, μεταξύ των οποίων διακρίνεται ο Πρωθυπουργός, η Υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών, ΝΙΚΗ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Στρατηγός ΦΑΙΔΩΝ ΓΚΙΖΙΚΗΣ.
00:45:35:00
Ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, στο γραφείο του, διαβάζει το ποίημα του ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΥ «ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΨΗ ΤΟΥ ΙΣΚΙΟΥ. . . » από την ποιητική συλλογή «ΤΕΤΡΑΨΗΦΙΟ», ενώ παρουσιάζονται το εξώφυλλο της συλλογής και πλάνα αρχειακού υλικού από στρατοδικείο.
00:46:07:00
Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ χαρακτηρίζει τον ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟ ως τον πιο αδέκαστο Έλληνα ποιητή, ο οποίος συνεχώς καταγγέλλει την εξουσία. Παράλληλα, παρουσιάζονται φωτογραφίες του ποιητή.
00:46:24:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΈΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, βιογραφία, ποίηση, ποιητές, Γερμανική Κατοχή, Εθνική Αντίσταση
Αναφορές
ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ, ποιητής
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, ποιητής
«FUGA», ποιητική συλλογή
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών
ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ, καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝΗΣ, καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Μοντάζ-μιξάζ:
ΟΡΣΑΛΙΑ ΚΑΤΑΚΗ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε
Ήχος:
STYDIO ERA
TONE STUDIO
Συνεργάσθηκαν:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝ/ΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
Το Ε. Λ. Ι. Α
Το Ε. ΚΕ. ΒΙ
Την ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα:
Digital BETACAM
Με κάμερα SONY 700 DW
Και το μοντάζ σε AVID
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:48:08:10
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009