Κωδικός Τεκμηρίου
0000008504
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2002
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο ενός από τους πιο ανατρεπτικούς Έλληνες λογοτέχνες, του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ. Ο λογοτέχνης καταγόμενος από τους ηρωικούς Σουλιώτες παίρνει μέρος στους Βαλκανικούς πολέμους και στο Α Παγκόσμιο και καταλήγει τελωνοφύλακας στη ΧΑΛΚΙΔΑ. Σε αυτή την πόλη παντρεύεται, εμπνέεται και παραμένει μέχρι το τέλος της ζωής του. Την εποχή που στην πνευματική ζωή της ΕΛΛΑΔΑΣ δεσπόζει η Γενιά του ’30, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ ξεκινά να δημοσιεύει και να εκδίδει συλλογές διηγημάτων, όπως οι «ΚΑΥΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ», μυθιστορήματα, όπως το «ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΙΩΝ», «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ» και «ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ», ποιητικές συλλογές, όπως το «ΟΥΛΑΛΟΥΜ» και «ΟΙ ΕΑΥΤΟΥΛΗΔΕΣ» αλλά και θεατρικά έργα εφάμιλλα των έργων του ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΙΟΝΕΣΚΟ, όπως «Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΩΔΩΝΟΣ» και να δημιουργεί το δικό του μύθο στο χώρο της λογοτεχνίας. Με τα έργα του απέσπασε θετικές και διθυραμβικές κριτικές από εξέχοντες προσωπικότητες στο χώρο του πνεύματος. Η ιδιαίτερη χρήση της γλώσσας, η ανατροπή στην πλοκή των έργων του, τα υπερρεαλιστικά στοιχεία και οι αντιήρωες που δημιούργησε καθιέρωσαν το ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ ως έναν από τους πρωτοπόρους του μοντερνισμού στην πεζογραφία. Μέσα από αρχειακό κινηματογραφικό και φωτογραφικό υλικό και από απόψεις σημαντικών ανθρώπων της τέχνης και της λογοτεχνίας φωτίζεται ακόμα περισσότερο η πολυδιάστατη φυσιογνωμία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:00:00
Τίτλοι έναρξης.
00:01:24:00
Παρουσιάζεται φωτογραφία και προτομή του ποιητή και πεζογράφου ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, ενώ στο πλάνο αναγράφεται το όνομά του.
00:01:32:00
Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ παραθέτει βιογραφικά στοιχεία σχετικά με τη γέννηση και το θάνατο, τους γονείς και την καταγωγή από τους ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ του ποιητή και πεζογράφου ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ. Ακόμα ο αφηγητής αναφέρει στοιχεία για την εκπαίδευση του λογοτέχνη σε διάφορες πόλεις της ΕΛΛΑΔΑΣ, όπως το ΑΙΓΙΟ και την ΠΑΤΡΑ και για την εργασία του σε υποκατάστημα των ραπτομηχανών «ΣΙΓΓΕΡ». Παράλληλα προβάλλεται πινακίδα στην οποία αναγράφεται «ΤΡΙΤΑΙΑΝ – ΑΓ. ΕΥΘΥΜΙΑΝ», πλάνα από την ΦΩΚΙΔΑ και τη ΧΑΛΚΙΔΑ, απεικόνιση του ΑΛΗ ΠΑΣΑ, πλάκα στην οποία αναγράφεται «ΕΔΩ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Ο ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ», ασπρόμαυρη φωτογραφία από το ΑΙΓΙΟ, απεικόνιση της ΠΑΤΡΑΣ του προηγούμενου αιώνα και διαφήμιση της εποχής για τις ραπτομηχανές «ΣΙΓΓΕΡ».
00:02:49:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στη συμμετοχή του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ στους ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ και στα πρώτα του δημοσιευμένα ποιήματα, ενώ προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από το μέτωπο και προελάσεις ευζώνων.
00:03:23:00
Προβάλλονται πλάνα με ηλιοβασίλεμα, ενώ ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ απαγγέλλει απόσπασμα από το ποίημα του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «Σ’ ΑΧΑΡΟ ΓΛΕΝΤΙ ΜΠΛΕΧΤΗΚΕ ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ. . . . »
00:03:37:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στη συμμετοχή του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και στη δημοσίευση ποιημάτων του στην εφημερίδα «ΕΥΒΟΙΑ» με το ψευδώνυμο ΚΑΛΛΙΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ. Απαλλάσσεται από το στρατό ως τελωνοφύλακας και διορίζεται στην ΧΑΛΚΙΔΑ, όπου παντρεύεται και αποκτά πέντε παιδιά. Ο αφηγητής τονίζει ότι η ΧΑΛΚΙΔΑ γίνεται ο τόπος του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και πηγή έμπνευσης για τα έργα του. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, από ομιλία του ηγέτη της Ρωσικής Επανάστασης ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΙΛΙΤΣ ΛΕΝΙΝ (VLADIMIR ILYCH LENIN), φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ ντυμένο με στρατιωτικά, του λογοτέχνη με τη σύζυγό του και ασπρόμαυρη φωτογραφία από τη ΧΑΛΚΙΔΑ.
00:04:59:00
Ο αφηγητής απαγγέλλει το ποίημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΠΙΕΡΟΤΟΣ» από τη συλλογή «ΟΥΛΑΛΟΥΜ», ενώ προβάλλονται πλάνα από την Χαλκίδα και σελίδες με το ποίημα.
00:06:13:00
Ο αφηγητής μιλάει για το σπίτι του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ στην ΧΑΛΚΙΔΑ και αναφέρει ότι ο δρόμος που βρίσκεται το σπίτι έχει πάρει το όνομα του λογοτέχνη, ενώ προβάλλονται πλάνα από τη γειτονιά και το σπίτι του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ.
00:06:40:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ σημειώνει ότι ο λογοτέχνης ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητος καθώς είχε λάβει θετικές κριτικές από σημαντικούς ανθρώπους του πνεύματος, όπως ο λογοτέχνης ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΣΤΙΑΣ, ο συγγραφέας ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ και ο ποιητής και μεταφραστής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΘΑΙΟΣ. Παράλληλα, παρουσιάζεται φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ.
00:07:09:00
Ο αφηγητής αναφέρει την επίσημη εμφάνιση του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ στη λογοτεχνία το 1929 με τη βράβευση του διηγήματος του «Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΣΟΥΡΜΕΛΗΣ Ο ΣΤΟΥΡΑΪΤΗΣ» από το λογοτεχνικό περιοδικό «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» και τις κρίσεις της επιτροπής, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία του λογοτέχνη, το εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού και αυτοπροσωπογραφία του ΦΩΤΗ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ. Ο αφηγητής μιλάει για τους συντελεστές του τόμου του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΚΑΫΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ» και για την υποστήριξη τους στο λογοτέχνη και διαβάζει απόσπασμα από θετική κριτική του ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ για τον ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ. Παράλληλα προβάλλεται το εξώφυλλο του «ΚΑΫΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ», σελίδα με το διήγημα «ΤΡΑΤΑ ΚΟΥΛΟΥΡΙΩΤΙΚΗ», σελίδα στην οποία αναγράφεται «ΚΛΑΡΑ – ΧΑΝΤΑ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ» και διαφήμιση του βιβλίου «ΚΑΫΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ».
00:08:59:00
Ο αφηγητής αναφέρει το περιστατικό του θανάτου του εννιάχρονου γιου του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και διαβάζει απόσπασμα από το ποίημα το οποίο ήταν αφιερωμένο στο γιο του, ενώ προβάλλονται πλάνα με τη θάλασσα, τα βουνά και τα σύννεφα.
00:09:33:00
Ο αφηγητής περιγράφει το πλαίσιο της πνευματικής ζωής στην ΕΛΛΑΔΑ στα τέλη του 1920 και αναφέρει το μανιφέστο της Γενιάς του ’30 «ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΝΕΥΜΑ» του ΟΡΕΣΤΗ ΔΙΓΕΝΗ, ψευδώνυμο του λογοτέχνη ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ. Εκείνη την εποχή ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ εκδίδει τα πρώτα του διηγήματα και δημιουργεί το δικό του προσωπικό του ύφος. Παράλληλα παρουσιάζονται απεικονίσεις γυναίκας που φουρνίζει ψωμί και ποιμένων στην ύπαιθρο, εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΙΣ», φωτογραφία του λογοτέχνη ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ, φωτογραφία του προηγούμενου με τον ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ, εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» και φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ.
00:10:35:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ σχολιάζει τις κριτικές για το έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και εξαίρει την κριτική του ΠΕΤΡΟΥ ΣΠΑΝΔΩΝΙΔΗ, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία στην οποία απεικονίζεται η συντροφιά του περιοδικού «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ» όπου διακρίνονται καθισμένοι από αριστερά προς τα δεξιά οι: Γ. Θ. ΒΑΦΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΑΤΑΚΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ ΣΠΑΝΔΩΝΙΔΗΣ, ΑΛΚ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ.
00:10:56:00
Ο αφηγητής μιλάει για τη συλλογή διηγημάτων «ΚΑΥΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ» και περιγράφει το ύφος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γραφής του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, ενώ παρουσιάζονται γκραβούρα και ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τη ΧΑΛΚΙΔΑ καθώς και ασπρόμαυρα και έγχρωμα πλάνα από την ΧΑΛΚΙΔΑ.
00:11:59:00
Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από τη συλλογή διηγημάτων «ΚΑΫΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ», ενώ προβάλλονται πλάνα από τη ΧΑΛΚΙΔΑ και από τον Πορθμό του ΕΥΡΙΠΟΥ.
00:12:19:00
Ο αφηγητής αναφέρει την ανατροπή, ως μια από τις βασικές τεχνικές που χρησιμοποιεί ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ στα έργα του και ιδιαίτερα στο μυθιστόρημα «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ» και κάνει μνεία στην υπερρεαλιστική πρακτική του συγγραφέα. Παράλληλα προβάλλονται πλάνα από τον Πορθμό του ΕΥΡΙΠΟΥ και το συμφωνητικό του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ με τον εκδότη του για την έκδοση του παραπάνω μυθιστορήματος.
00:13:13:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ χαρακτηρίζει τον λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ ως τον μοναδικό υπερρεαλιστή της ελληνικής πεζογραφίας, ενώ η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ υποστηρίζει ότι ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ δεν ανήκει στους υπερρεαλιστές. Παρουσιάζεται φωτογραφία του συγγραφέα.
00:13:46:00
Ο αφηγητής περιγράφει την κατάσταση που επικρατούσε στα ελληνικά γράμματα στις αρχές του 1930 και αναφέρεται στην αναμονή των κριτικών για το επόμενο λογοτεχνικό πόνημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ. Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ αναφέρεται στις κριτικές για το πρώτο εκτενές αφήγημα του λογοτέχνη «ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ». Ο αφηγητής συμπληρώνει στοιχεία για την έκδοση του αφηγήματος του λογοτέχνη «ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ» το 1933. Παράλληλα, παρουσιάζεται εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», εξώφυλλο της εφημερίδας «Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ», του λογοτεχνικού και καλλιτεχνικού περιοδικού «ΜΟΥΣΑ» και του φιλολογικού περιοδικού «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ», ασπρόμαυρη φωτογραφία στην οποία διακρίνεται ο ποιητής ΚΩΣΤΑΣ ΟΥΡΑΝΗΣ, εξώφυλλο του εικονογραφημένου φιλολογικού περιοδικού «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ», χειρόγραφο του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «Ο ΓΛΑΡΟΣ ΜΟΥ», φωτογραφία του κριτικού και ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗ, φωτογραφία του θεατρικού σκηνοθέτη, μεταφραστή και κριτικού ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ, το εξώφυλλο και σελίδα του αφηγήματος του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ».
00:15:15:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ αναφέρει την έντονη ενασχόληση της κριτικής με το έργο και τη δραστηριότητα του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, ενώ παρουσιάζεται το εξώφυλλο και σελίδα του αφηγήματος του λογοτέχνη «ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ» και εξώφυλλο του λογοτεχνικού και φιλολογικού περιοδικού «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ».
00:15:58:00
Ο αφηγητής χαρακτηρίζει ως αντιήρωα τον πρωταγωνιστή του αφηγήματος «ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ» του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και περιγράφει τα χαρακτηριστικά του. Ο αφηγητής αναφέρεται στο ερώτημα της κριτικής σχετικά με την ταυτότητα του ήρωα του αφηγήματος. Παράλληλα παρουσιάζεται φωτογραφία του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, ασπρόμαυρες φωτογραφίες εποχής με ανθρώπους σε καφενείο και σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, φιγούρες του ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ και πλάνα από τη ΧΑΛΚΙΔΑ.
00:17:24:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ μιλάει για τους μύθους και τους κοινούς τόπους που δημιουργήθηκαν γύρω από το πρόσωπο του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, ενώ προβάλλονται πλάνα από τη ΧΑΛΚΙΔΑ και ασπρόμαυρες οικογενειακές φωτογραφίες του.
00:18:03:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ έλαβε κατά κύριο λόγο ευνοϊκές κριτικές για το έργο του και ελάχιστες κακεντρεχείς. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από κείμενο του λογοτέχνη που αναφέρεται στις τιμές που αποδίδουν στο έργο του οι κριτικοί και οι ομότεχνοί του. Παρουσιάζονται οικογενειακές φωτογραφίες του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, τόμοι με τα έργα του, κτήριο στο οποίο αναγράφεται «ΘΕΜΙΔΟΣ ΜΕΛΑΘΡΟΝ» και εξώφυλλο της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ».
00:19:17:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις ιδιαίτερες κριτικές του λογοτέχνη ΤΕΛΟΥ ΑΓΡΑ στο έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ. Ο ΤΕΛΟΣ ΑΓΡΑΣ χαρακτηρίζει τον ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ υπερρεαλιστή. Παράλληλα παρουσιάζεται σκίτσο και η ταυτότητα του ΤΕΛΟΥ ΑΓΡΑ καθώς και πλάνα από ναό.
00:19:59:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στο μυθιστόρημα του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ» και το θεωρεί οριακή στιγμή για τη νεοελληνική λογοτεχνία και το πρώτο «αντιμυθιστόρημα» στα ελληνικά γράμματα. Παρουσιάζεται φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και το εσώφυλλο από το μυθιστόρημα του «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ».
00:20:20:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ αναφέρει ότι το μυθιστόρημα «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ» ήρθε ως απάντηση στους κριτικούς που υποστήριζαν τους λογοτέχνες της ΑΘΗΝΑΣ στη διαμάχη που είχε προκύψει μεταξύ Κέντρου και Περιφέρειας στο λογοτεχνικό χώρο.
00:20:47:00
Ο αφηγητής περιγράφει την εποχή που γεννήθηκε το μυθιστόρημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ». Η Γενιά του ’30 και η εμφάνιση του υπερρεαλισμού οδηγεί σε μια ουσιαστική στροφή στη γραφή της ποίησης. Η πεζογραφία ανθεί και μέσα από το μυθιστόρημα οι συγγραφείς εκφράζουν με αυθεντικότητα το δραματικό κλίμα του Μεσοπολέμου. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από κείμενο του συγγραφέα ΑΓΓΕΛΟΥ ΤΕΡΖΑΚΗ το οποίο αναφέρεται στην ελληνική πεζογραφία. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το μυθιστόρημα «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ» εκδίδεται σε μια εποχή που κυριαρχούν στη λογοτεχνία ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ, ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ, ο ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ καθώς και εκφραστές του εσωτερικού μονόλογου όπως ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ και ο ΝΙΚΟΣ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ και προκάλεσε μεγάλη αμηχανία στους κριτικούς και στους αναγνώστες. Παράλληλα παρουσιάζονται φωτογραφίες των ποιητών ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ και ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, χειρόγραφο μυθιστορήματος, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», φωτογραφία από το αρχείο του βιβλιοπωλείου «ΕΣΤΙΑ», στην οποία απεικονίζονται σε καφενείο της ΑΘΗΝΑΣ από τ’ αριστερά οι συγγραφείς ΘΡΑΣΟΣ ΚΑΣΤΑΝΑΚΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ και ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, φωτογραφία λογοτεχνών, φύλλο με τα περιεχόμενα του φιλολογικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», φωτογραφία από δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» στις 14 ΜΑΡΤΙΟΥ του 1963, η οποία απεικονίζει τη λογοτεχνική Γενιά του ’30. (Ξεκινώντας από αριστερά: ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ, ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ και ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, όρθιοι από αριστερά είναι: ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΣΑΛΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ), φωτογραφία στην οποία απεικονίζεται η συντροφιά του περιοδικού «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ» όπου διακρίνονται καθισμένοι από αριστερά προς τα δεξιά οι: Γ. Θ. ΒΑΦΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΑΤΑΚΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ ΣΠΑΝΔΩΝΙΔΗΣ, ΑΛΚ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, Γ. ΔΕΛΙΟΣ και όρθιοι οι ΤΑΚΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ, Γ. ΘΕΜΕΛΗΣ, ΣΤΡ. ΔΟΥΚΑΣ, Ν. Γ. ΠΕΜΤΖΙΚΗΣ, ΣΤ. ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ, ΑΝΤ. ΛΕΒΗΣ, σελίδα από το μυθιστόρημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ» και σκίτσο που απεικονίζει το συγγραφέα.
00:22:53:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρει ότι ο λογοτέχνης ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ χειρίστηκε με ιδιαίτερο τρόπο τη γλώσσα και έπαιξε μαζί της στα έργα του, αλλά οι κριτικοί δεν κατανόησαν αυτό το παιχνίδι. Παρουσιάζεται σκίτσο που απεικονίζει το συγγραφέα καθώς και φωτογραφία του σε ταβέρνα.
00:23:24:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ αναφέρει τον χαρακτηρισμό που είχε δώσει ο ίδιος ο συγγραφέας ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ στον εαυτό του «ένας αλόγιος απλοέλληνας» και αφηγείται περιστατικό με τον κριτικό της λογοτεχνίας Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑ, στο οποίο αποκαλύπτεται η αρνητική του θέση για τον συγγραφέα. Παράλληλα παρουσιάζεται κολάζ από δημοσιεύματα εφημερίδων και εξώφυλλο από το βιβλίο της φιλολόγου «ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΚΑΡΙΜΠΑ».
00:23:56:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ σχολιάζει την αποσιώπηση και την απαξίωση από τον κριτικό και ιστορικό της νεοελληνικής λογοτεχνίας Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑ για τους ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ και ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και χαρακτηρίζει αυτή του τη στάση, έγκλημα για την ελληνική παιδεία. Παρουσιάζονται φωτογραφία του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του πεζογράφου ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ με το φίλο του ΓΙΑΝΝΗ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ στη ΔΕΞΑΜΕΝΗ, εσώφυλλο του βιβλίου του Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑ «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ» και πίνακας του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ.
00:24:45:00
Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από συνέντευξη του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ στο οποίο περιγράφει τον ήρωα του μυθιστορήματος του «ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ», ενώ παρουσιάζονται φωτογραφίες του λογοτέχνη και πλάνα από λιμάνι.
00:25:58:00
Ο αφηγητής μιλάει για την έκπληξη που δέχτηκε η ελληνική κριτική με την έκδοση της ποιητικής συλλογής του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΟΥΛΑΛΟΥΜ» το 1936, ενώ προβάλλεται το εξώφυλλο της συλλογής. Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ σχολιάζει την ποίηση του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και επισημαίνει ότι η χρήση της παύλας και η καινοτομία στη θεματολογία του είναι τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της ποίησής του. Παράλληλα παρουσιάζεται το εξώφυλλο και σελίδα της συλλογής «ΟΥΛΑΛΟΥΜ», εξώφυλλο στο οποίο αναγράφεται «ΜΙΑ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ ΤΟΥ 1919», χειρόγραφο του λογοτέχνη και σελίδα με ποίημα του.
00:27:22:00
Ο αφηγητής μιλάει για τη φιλία του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ με τον ΘΕΟΔΩΡΟ ΝΤΟΡΟ και εκδίδει το φιλολογικό περιοδικό «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ» το 1937, με το οποίο συμμετέχει στην πνευματική διαμάχη μεταξύ των λογοτεχνών της Περιφέρειας και του Κέντρου. Ο αφηγητής αναφέρεται στο μυθιστόρημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ» που εκδίδεται το 1939. Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ αναφέρει το ερώτημα που προκάλεσε στους κριτικούς «ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ», αν ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ έγραψε ένα υπερρεαλιστικό μυθιστόρημα ή σατίριζε τον υπερρεαλισμό. Ο αφηγητής συμπληρώνει ότι στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα διαμορφώνονται οριστικά τα θεματικά μοτίβα του συγγραφέα. Παράλληλα παρουσιάζονται εξώφυλλα και σελίδες του φιλολογικού περιοδικού «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ», το εσώφυλλο, σελίδα και το εξώφυλλο του μυθιστορήματος «ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ» και σελίδα με το ποίημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΠΩΣ ΓΕΛΑΜΕ ΣΤΟ ΧΑΡΛΕΜ».
00:29:03:00
Προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την περίοδο της Κατοχής, παρουσιάζεται το εξώφυλλο του θεατρικού έργου του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΩΔΩΝΟΣ» καθώς και επιστολή του συγγραφέα προς τον ΓΙΩΡΓΟ ΕΜΙΡΖΑ, ενώ ο αφηγητής μιλάει για την πορεία του θεατρικού έργου του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΩΔΩΝΟΣ».
00:29:45:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ υποστηρίζει ότι είναι ο μόνος που κατανόησε την αξία των θεατρικών έργων του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, τα συγκρίνει με τα θεατρικά έργα του ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΙΟΝΕΣΚΟ (EUGENE IONESCO) και αναφέρει ως πρόδρομό τους τον ΡΟΖΕ ΒΙΤΡΑΚ (ROSE VITRAC). Παρουσιάζονται σελίδα από το πρόγραμμα της παράστασης του θεατρικού έργου «Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΩΔΩΝΟΣ» που είχε ανεβάσει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΜΙΡΖΑΣ, φωτογραφία από την παράσταση, σελίδα από το θεατρικό έργο, επιστολή του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ προς τον ΓΙΩΡΓΟ ΕΜΙΡΖΑ, εξώφυλλο του θεατρικού έργου του ΡΟΖΕ ΒΙΤΡΑΚ (ROSE VITRAC) «ΒΙΚΤΟΡ Ή ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ»και απεικόνιση των σκηνικών του θεατρικού.
00:31:19:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στην έκδοση της ποιητικής συλλογής του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΕΑΥΤΟΥΛΗΔΕΣ» το 1950 και του μυθιστορήματος «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΤΩΝ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ» το 1959. Ο αφηγητής περιγράφει την πορεία του μυθιστορήματος μέχρι την έκδοσή του. Παράλληλα, παρουσιάζονται το εξώφυλλο και σελίδα της ποιητικής συλλογής «ΕΑΥΤΟΥΛΗΔΕΣ καθώς και το χειρόγραφο εξώφυλλο και σελίδα από το μυθιστόρημα «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ».
00:32:19:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρεται στην πλοκή του μυθιστορήματος του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΤΩΝ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ» και περιγράφει τον αποχαιρετισμό των δυο ηρώων του μυθιστορήματος, που αναδεικνύει την ικανότητα του συγγραφέα μέσω μια γλωσσικής παραμόρφωσης να δημιουργεί τους χαρακτήρες των ηρώων του.
00:33:34:00
Ο αφηγητής αναφέρεται σε μια από τις επαρκέστερες κριτικές για το μυθιστόρημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ», στην οποία σημειώνονται χαρακτηριστικά της γραφής του, όπως οι διαβαθμίσεις του χιούμορ, η χρήση του παράλογου, υπερρεαλιστικά παιχνίδια και η δαιδαλώδη πλοκή. Ο αφηγητής μιλάει για την επιστολή που έστειλε ο νομπελίστας ποιητής ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ στον μελετητή της νεοελληνικής λογοτεχνίας Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗ, στην οποία σχολιάζει το μυθιστόρημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ» και διαβάζει απόσπασμα από την επιστολή. Παράλληλα παρουσιάζεται το εξώφυλλο του μυθιστορήματος «ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ» καθώς και εξώφυλλο του ίδιου σε θεατρικό, φωτογραφία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ στη βιβλιοθήκη του να διαβάζει συγχαρητήρια τηλεγραφήματα για την απονομή του βραβείου Νόμπελ λογοτεχνίας και σελίδα με τίτλο «ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ». Προβάλλονται επίσης πλάνα από τη ΧΑΛΚΙΔΑ και τον ΕΥΡΙΠΟ.
00:35:16:00
Προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την ΧΑΛΚΙΔΑ κατά τη διάρκεια διεξαγωγής ναυτικών αγώνων.
00:36:21:00
Ο αφηγητής μιλάει για το έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «Η ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΗ ΤΩΝ ΤΑΚΟΥΝΙΩΝ», που εκδόθηκε το 1961 και περιγράφει την πλοκή του έργου, ενώ παρουσιάζονται το εξώφυλλο του παραπάνω βιβλίου και πλάνα από πετρελαιοφόρο και από χώρες της ΑΣΙΑΣ.
00:38:09:00
Ο αφηγητής αναφέρεται σε δυο διηγήματα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, «Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΟΥ ΤΖΑΚ» και «ΚΟΜΜΩΤΗΣ ΚΥΡΙΩΝ» τα οποία αρχικά περιλαμβάνονταν στη «ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΗ ΤΩΝ ΤΑΚΟΥΝΙΩΝ» και έπειτα στην επόμενη συλλογή διηγημάτων του «ΤΥΦΛΟΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ». Ο αφηγητής χαρακτηρίζει το διήγημα «Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΟΥ ΤΖΑΚ» παράδοξο και περιγράφει το περιεχόμενο της υπόθεσης. Παράλληλα παρουσιάζονται σελίδες από τα διηγήματα «Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΟΥ ΤΖΑΚ», «ΚΟΜΜΩΤΗΣ ΚΥΡΙΩΝ», φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, χειρόγραφα του συγγραφέα και πλάνα από την ΧΑΛΚΙΔΑ.
00:39:26:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ αφηγείται περιστατικό που της συνέβη κατά τη διάρκεια του Α Διεθνούς Συνεδρίου για την πόλη της ΧΑΛΚΙΔΑΣ στο οποίο συμμετείχε με ανακοίνωση για τον ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, και της άφησε οδυνηρή εντύπωση. Παράλληλα προβάλλονται πλάνα από τα γραφεία του Πολιτιστικού Κέντρου της ΧΑΛΚΙΔΑΣ με την ονομασία «ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΣΚΑΡΙΜΠΑ».
00:39:57:00
Ο αφηγητής περιγράφει την πλοκή του διηγήματος «ΤΟ ΜΟΥΣΤΑΚΙ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΝΤΕ ΛΑ ΤΟΥΣ». Προβάλλονται το κεντρικό κτήριο και η αίθουσα τελετών του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ».
00:41:14:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ σχολιάζει τον εκκεντρικό χαρακτήρα του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ αλλά και τη μανιέρα που χρησιμοποιούσε στα έργα του. Προβάλλονται πλάνα από την αίθουσα τελετών του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ».
00:41:34:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ μιλάει για την προσωπική του σχέση με τον λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και αναφέρει τα παράπονα που του είχε εκφράσει, ενώ παρουσιάζεται χειρόγραφο του λογοτέχνη.
00:42:04:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ μιλάει για την ανατρεπτική και πρωτοποριακή πεζογραφία του λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, ενώ παρουσιάζεται κολάζ από δημοσιεύματα εφημερίδων.
00:42:16:00
Ο αφηγητής μιλάει για την συλλογή διηγημάτων του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΙΕΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ» η οποία εκδόθηκε το 1976, περιείχε εφτά διηγήματα με παρόμοια αφηγηματική τεχνική και θεματικά μοτίβα ίδια με τα προηγούμενα διηγήματα του. Ο αφηγητής αναφέρεται στο διήγημα «Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΩΝ ΕΞΙΜΙΣΗ – ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΘΑ ΑΛΛΑΖΑΝ», στο οποίο ο συγγραφέας πραγματεύεται το αγαπημένο του θέμα, την πορεία του ανθρώπου μέσα στο χρόνο και χρησιμοποιεί τις συνηθισμένες του τεχνικές και θεματικά του μοτίβα. Παράλληλα, προβάλλονται το εξώφυλλο και σελίδα της συλλογής διηγημάτων του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΙΕΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ», πλάνα από το σιδηροδρομικό σταθμό της ΧΑΛΚΙΔΑΣ και από συρμό τρένου. Ο αφηγητής περιγράφει την πλοκή του διηγήματος του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΖΟΜΙΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΤΣΙΡΚΟΥ» και αναφέρει ότι ο συγγραφέας σε αυτό το διήγημα χρησιμοποιεί την τραγική ειρωνεία και το γκροτέσκο με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία. Ο αφηγητής μιλάει τέλος για το ομώνυμο διήγημα της συλλογής. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα με ακροβάτες.
00:44:43:00
Ο αφηγητής αναφέρει την έκδοση της τρίτης ποιητικής συλλογής του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΒΟΪΔΑΓΓΕΛΟΙ» το 1968 και της ποιητικής του συλλογής «ΑΠΑΝΤΕΣ ΣΤΙΧΟΙ». Ο αφηγητής μιλάει για την παράσταση του έργου του «ΑΝΤΙ-ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ Ο ΜΕΓΑΣ» και για την έκδοση εκτός εμπορίου μερικών αντιτύπων του θεατρικού του έργου «Ο ΣΕΒΑΛΙΕ ΣΕΡΒΑΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ» και τέλος για την έκδοση του βιβλίου «ΤΟ ’21 ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ» με το οποίο ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ έγινε γνωστός σε περισσότερους αναγνώστες. Παράλληλα, παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των ποιητικών συλλογών «ΒΟΪΔΑΓΓΕΛΟΙ» και «ΑΠΑΝΤΕΣ ΣΤΙΧΟΙ», φωτογραφία του συγγραφέα και το εξώφυλλο και σελίδα του βιβλίου του «ΤΟ ’21 ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ».
00:45:37:00
Η φιλόλογος ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ σχολιάζει το έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ «ΤΟ ’21 ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ» και επισημαίνει ότι μεγάλο κομμάτι του αναγνωστικού κοινού γνώρισε τον συγγραφέα μέσα από το ιστορικό του έργο. Παράλληλα, παρουσιάζεται το εσώφυλλο του βιβλίου «ΤΟ ’21 ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ» και φωτογραφίες του συγγραφέα.
00:46:07:00
Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και κριτικός ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ χαρακτηρίζει σημαντικό θεατρικό συγγραφέα τον ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ, αλλά σημειώνει ότι τα έργα του χρειάζονται ειδική μεταχείριση κυρίως στην υποκριτική και στον τρόπο εκφοράς του λόγου. Παρουσιάζεται φωτογραφία του συγγραφέα.
00:46:16:00
Ο αφηγητής χαρακτηρίζει το λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ μαχητικό και ορκισμένο επαναστάτη και υποστηρίζει ότι αποτελεί μαζί με τον λογοτέχνη ΝΙΚΟ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗ την εμπροσθοφυλακή της πρωτοπορίας στην πεζογραφία του μοντερνισμού στην ΕΛΛΑΔΑ. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από το ΚΑΣΤΡΟ του ΚΑΡΑΜΠΑΜΠΑ, από τον τάφο του ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ και πορτρέτο του συγγραφέα.
00:47:10:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ, βιογραφία, λογοτέχνες, λογοτεχνία, ποίηση, ποιητές, μοντερνισμός, πεζογραφία, υπερρεαλισμός
Αναφορές
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ, συγγραφέας
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ, φιλόλογος
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, καθηγητής πανεπιστημίου
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, κριτικός
«ΚΑΫΜΟΙ ΣΤΟ ΓΡΙΠΟΝΗΣΙ», συλλογή διηγημάτων
«ΤΟ ΒΑΤΕΡΛΩ ΔΥΟ ΓΕΛΟΙΩΝ», μυθιστόρημα
«ΜΑΡΙΑΜΠΑΣ», μυθιστόρημα
«ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ», μυθιστόρημα
«ΟΙ ΕΑΥΤΟΥΛΗΔΕΣ», ποιητική συλλογή
«Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΩΔΩΝΟΣ», θεατρικό έργο
«ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ», αφήγημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΕΥΟΙΑΣ, ΧΑΛΚΙΔΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Δ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΥΛΟΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Αφήγηση:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Μοντάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΕΜΗΣ
Κείμενο:
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΩΣΤΙΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε
Ήχος:
STYDIO ERA
TONE STYDIO
Συνεργάσθηκαν:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝ/ΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
Το Ε. Λ. Ι. Α
Το Ε. ΚΕ. ΒΙ
Τη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα:
Digital BETACAM
Με κάμερα SONY 700 DW
Το μοντάζ σε AVID
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:48:53:21
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009