ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ
0000008496
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στη συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008496
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ
Χρονολογία Παραγωγής
2002
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στη συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ. Γεννημένη στη ΜΥΚΟΝΟ και ζώντας χωρίς την μητέρα της, γεμίζει από τα παιδικά της χρόνια με θλίψη. Η ζωή και το έργο της συγγραφέως είναι άμεσα συνδεδεμένα με την ιστορία της Νεότερης ΕΛΛΑΔΑΣ. Η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ προσχωρεί στο ΚΚΕ (Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας), αγωνίζεται κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από τους κόλπους του ΕΑΜ (Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο) και αυτοεξορίζεται το 1947 στο ΠΑΡΙΣΙ. Ζει τα χρόνια της αυτοεξορίας της στη ΓΑΛΛΙΑ, τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, την ΠΟΛΩΝΙΑ και τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ και έρχεται σε επαφή με διακεκριμένους ανθρώπους του πνεύματος, συνεχίζει να αγωνίζεται, ζει από κοντά σημαντικά ιστορικά γεγονότα όπως η Ανέγερση του Τείχους του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ και μεταφράζει Ρώσους συγγραφείς. Το πρώτο της μυθιστόρημα «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ», το διήγημα «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» και το κύκνειο άσμα της «Η ΚΑΔΜΩ» φανερώνουν την άρρηκτη σχέση που είχε η συγγραφέας με τον τόπο της και το αίσθημα μοναξιάς που την διακατείχε από τα παιδικά της χρόνια. Το «ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΠΕΝΤΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ», το μυθιστόρημα «Ο ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» αναδεικνύουν την αγωνίστρια και αριστερή ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ. «Ο ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» της χαρίζει και την πανευρωπαϊκή καταξίωση καθώς μεταφράζεται σε πέντε γλώσσες. Μέσα από πλούσιο αρχειακό υλικό από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, τον Ελληνικό Εμφύλιο, την Ανέγερση του Τείχους του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ, το 7ο Συνέδριο του ΚΚΕ(Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας), πλάνα από τη ΜΥΚΟΝΟ, αφίσες της Εθνικής Αντίστασης, φωτογραφίες της συγγραφέως και αφηγήσεις διακεκριμένων ανθρώπων του πνεύματος ολοκληρώνεται η εικόνα της συγγραφέως.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:24:00
Η αφηγήτρια ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ διαβάζει απόσπασμα από το διήγημα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ», ενώ προβάλλεται προτομή της συγγραφέως στην ΜΥΚΟΝΟ, γκραβούρα του νησιού και φωτογραφία της εκκλησίας της ΠΑΝΑΓΙΑΣ της ΠΑΡΑΠΟΡΤΙΑΝΗΣ στη ΜΥΚΟΝΟ.
00:02:06:00
Προβάλλονται πλάνα από τη ΧΩΡΑ της ΜΥΚΟΝΟΥ, ενώ η αφηγήτρια αναφέρει ότι η ΜΥΚΟΝΟΣ ήταν η πατρίδα της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, την οποία είχε στην καρδιά της τα χρόνια της εξορίας.
00:02:33:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ περιγράφει το νησί της ΜΥΚΟΝΟΥ προτού αλλοιωθεί από τον τουρισμό, ενώ παρουσιάζεται γκραβούρα του νησιού, σελίδα με αναφορά του Έπαρχου ΜΥΚΟΝΟΥ και ΣΥΡΑΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΑΞΙΩΤΗ.
00:03:06:00
Η αφηγήτρια αναφέρει στοιχεία σχετικά με τη γέννηση της συγγραφέως ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ τον Ιούλιο του 1905, τα παιδικά χρόνια της στην ΜΥΚΟΝΟ, καθώς και για τον παππού της ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΑΞΙΩΤΗ, ο οποίος ήταν από τους πρώτους μεταφραστές Ρώσων συγγραφέων, ενώ προβάλλονται πλάνα από το ΘΗΣΕΙΟ με φόντο τον ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, του παππού της, καθώς και πλάνα από την ΜΑΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗ της ΡΩΣΙΑΣ και προτομή του Ρώσου ποιητή ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΟΥΣΚΙΝ και πλάκα στην οποία δίνονται πληροφορίες για το Κρατικό Μουσείο «ΜΙΧΑΗΛ ΛΕΡΜΟΝΤΟΦ» στη ΡΩΣΙΑ. Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ σημειώνει την αρχοντική καταγωγή της συγγραφέως και την πνευματική καλλιέργεια της οικογένειας της.
00:04:07:00
Η αφηγήτρια περιγράφει τη σχέση της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με τη γιαγιά της και διαβάζει απόσπασμα από το μυθιστόρημα της «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ». Η αφηγήτρια αναφέρεται στην ιδιαίτερη προσωπικότητα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΞΙΩΤΗ, πατέρα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ. Παράλληλα προβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες της συγγραφέως, του πατέρα της και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
00:05:26:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ αναφέρει ότι το περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσε η συγγραφέας ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ ήταν εγγράμματο και είχε τις ρίζες του στον ελληνισμό της Διασποράς.
00:05:33:00
Η αφηγήτρια αναφέρει ένα από τα περιστατικά που σημάδεψαν τη ζωή της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, το διαζύγιο της μητέρας της, ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ ΒΑΒΑΡΗ με τον πατέρα της και την δική της παραμονή στο νησί της ΜΥΚΟΝΟΥ με τον πατέρα της. Παράλληλα προβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες των γονιών της συγγραφέα, καθώς και φωτογραφία της ΜΥΚΟΝΟΥ.
00:06:01:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ τονίζει ότι η φυγή της μητέρας της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ επηρέασε τον ψυχικό της κόσμο.
00:06:25:00
Προβάλλονται πλάνα από την ΜΙΚΡΗ ΒΕΝΕΤΙΑ και μπαλκόνια σπιτιών στη ΜΥΚΟΝΟ, ενώ η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από το μυθιστόρημα της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ» που αναφέρεται στην φυγή της μητέρας της.
00:06:57:00
Παρουσιάζονται φωτογραφίες της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ και του πατέρα της με τη δεύτερή του σύζυγο, ενώ η αφηγήτρια περιγράφει τον εύθραυστο και ευαίσθητο χαρακτήρα που διαμόρφωσε η συγγραφέας λόγω της απουσίας της μητέρας της.
00:07:16:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ τονίζει τη μοναξιά που ένιωθε η συγγραφέας ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ σε όλη της τη ζωή, ενώ παράλληλα προβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες της.
00:07:43:00
Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από το μυθιστόρημα της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ«ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ», στο οποίο η συγγραφέας αγοράζει παιχνίδια με τον πατέρα της, ενώ παρουσιάζονται κούκλες και παιχνίδια.
00:08:21:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ παραθέτει στοιχεία για την εκπαίδευση της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ και αναφέρει ότι στα σχολικά της χρόνια αντέγραφε ποιήματα του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, ενώ προβάλλονται τα συγκεκριμένα χειρόγραφα.
00:08:48:00
Η αφηγήτρια παραθέτει στοιχεία για τις εγκύκλιες σπουδές της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στην Ιερά Μονή των Ουρσουλινών στην ΤΗΝΟ και διαβάζει απόσπασμα από το μυθιστόρημα της συγγραφέως «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ», το οποίο αναφέρεται σε κείνη την περίοδο, ενώ προβάλλονται πλάνα από την Ιερά Μονή των Ουρσουλινών στην ΤΗΝΟ και φωτογραφίες της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και της οικογένειας της ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ.
00:09:37:00
Η αφηγήτρια παραθέτει στοιχεία για τη ζωή της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της στην ΤΗΝΟ, για τη ζωή της στην ΑΘΗΝΑ, για το θάνατο του πατέρα της το 1924 και για το γάμο της με τον ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΚΑΡΗ που έληξε άδοξα. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα με τον ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, με τη ΧΩΡΑ της ΜΥΚΟΝΟΥ, ασπρόμαυρες οικογενειακές φωτογραφίες της συγγραφέως και πλάνα από το συγκρότημα των ΚΑΤΩ ΜΥΛΩΝ στην ΜΥΚΟΝΟ.
00:10:39:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ περιγράφει τις οικονομικές δυσκολίες της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, ενώ προβάλλονται πλάνα από το συγκρότημα των ΚΑΤΩ ΜΥΛΩΝ και από σπίτια της ΜΥΚΟΝΟΥ. Η αφηγήτρια σημειώνει ότι η συγγραφέας μετά το διαζύγιο της διαμένει συνεχώς σε πανσιόν και δωμάτια ξενοδοχείων στην ΕΛΛΑΔΑ και στο εξωτερικό. Αναφέρει την προσπάθεια της να αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριότητα και τις σπουδές της στην ΣΙΒΙΤΑΝΙΔΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ. Παράλληλα, παρουσιάζονται ασπρόμαυρες οικογενειακές φωτογραφίες της συγγραφέως, πλάνο με ξενοδοχείο στο ΠΑΡΙΣΙ, με νεοκλασικό κτήριο στην ΑΘΗΝΑ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του αδερφού της ΠΑΝΑΓΟΥ ΑΞΙΩΤΗ, πλάνο με το κτήριο της ΣΙΒΙΤΑΝΙΔΕΙΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ.
00:12:03:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ περιγράφει τις συγκυρίες που οδήγησαν την συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ να ασπαστεί την αριστερή ιδεολογία και η αφηγήτρια συμπληρώνει ότι η συγγραφέας προσχώρησε στο ΚΚΕ (ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ) το 1936, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία με τα μέλη του Α Πανελλαδικού Σοσιαλιστικού Συνεδρίου να ιδρύουν το Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδας (ΣΕΚΕ) στον ΠΕΙΡΑΙΑ το Νοέμβριο του 1918, απεικόνιση του Γερμανού πολιτικού φιλοσόφου και θεωρητικού του σοσιαλισμού ΚΑΡΛ ΧΑΙΝΡΙΧ ΜΑΡΞ (KARL HEINRICH MARX), ασπρόμαυρη φωτογραφία από τη συγκρότηση της ΓΣΕΕ (ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ), πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ», σχετική αναμνηστική φωτογραφία, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ».
00:12:36:00
Ο συγγραφέας ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΩΤΗΣ παραλληλίζει τη ζωή της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με τη ζωή του ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, ενώ προβάλλονται προτομή του ποιητή στην ιδιαίτερη πατρίδα του την ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ και πρωτοσέλιδο του περιοδικού «ΝΕΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ».
00:13:07:00
Η αφηγήτρια αναφέρει την πρώτη εμφάνιση της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στα Ελληνικά γράμματα με δυο διηγήματα το 1933 και 1934 στα «ΜΥΚΟΝΙΑΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ», ενώ ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ τονίζει την ικανότητα της συγγραφέως να αναγάγει τα πάντα στα παιδικά της χρόνια, στη μοναξιά και στο θάνατο, ενώ παρουσιάζεται πρωτοσέλιδο από την εφημερίδα «ΜΥΚΟΝΙΑΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ». Η αφηγήτρια κάνει λόγο για την έκδοση του πρώτου μυθιστορήματος της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ το 1938, τις «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ» και περιγράφει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και το περιεχόμενό του, ενώ παρουσιάζεται ασπρόμαυρη φωτογραφία της συγγραφέως, ο φακός κινείται στην παραλία της ΧΩΡΑΣ της ΜΥΚΟΝΟΥ και παρουσιάζεται σε φόντο η σελίδα από τα «ΜΥΚΟΝΙΑΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ» στην οποία είναι δημοσιευμένο κείμενο της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με τίτλο «ΑΠ’ ΤΑ ΧΤΕΣ ΩΣ ΤΑ ΣΗΜΕΡΑ».
00:14:30:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ χαρακτηρίζει τη γλώσσα της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ μουσικό εργαλείο και το σύνολο του λογοτεχνικού της έργου ελεγεία. Αναφέρει τις αρνητικές και θετικές κριτικές που έλαβε από τον πνευματικό κόσμο της ΑΘΗΝΑΣ για το πρώτο της λογοτεχνικό πόνημα το οποίο ολοκληρώθηκε στη ΣΚΙΑΘΟ σε διάρκεια ενός μηνός. Ο ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ περιγράφει την έντονη αντίδραση της συγγραφέως ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΔΕΛΤΑ για την απονομή βραβείου στην ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ. Παράλληλα, προβάλλονται το εξώφυλλο του βιβλίου «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ», πλάνα από τη ΣΚΙΑΘΟ, πρωτοσέλιδο της φιλολογικής εφημερίδας «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» και φωτογραφία της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΔΕΛΤΑ.
00:16:01:00
Η αφηγήτρια αναφέρει το βραβείο που έλαβε η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ για το βιβλίο της «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ» από τον Γυναικείο Σύλλογο Γραμμάτων και Τεχνών και ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ σημειώνει ότι «η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ όταν γράφει πεζογραφία γράφει σαν ποιήτρια και όταν γράφει ποίηση είναι σαν να αφηγείται ένα πεζό», ενώ παρουσιάζεται σελίδα από το μυθιστόρημα της «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ» και το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ».
00:16:38:00
Η αφηγήτρια διαβάζει άρθρο του λογοτέχνη ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ στο οποίο υπερασπίζεται το μυθιστόρημα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ». Παρουσιάζονται φωτογραφίες του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, χειρόγραφο του λογοτέχνη με την υπογραφή ΦΑΙΔΩΝ, εξώφυλλο του βιβλίου «ΣΑΣ ΑΣΠΑΖΟΜΑΙ, ΦΑΙΔΩΝ» και σκίτσο του λογοτέχνη. Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ χαρακτηρίζει εντυπωσιακή την εμφάνιση της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με το συγκεκριμένο μυθιστόρημα στα ελληνικά γράμματα.
00:17:20:00
Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από άρθρο του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ στο φιλολογικό περιοδικό «ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» στο οποίο σχολιάζει την ποιητική συλλογή της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΣΥΜΠΤΩΣΗ», ενώ προβάλλεται το εξώφυλλο του περιοδικού, φωτογραφία του ποιητή καθώς και πλάνο από τη βιβλιοθήκη του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, όπου εκείνος διαβάζει τα συγχαρητήρια τηλεγραφήματα με αφορμή το Νόμπελ λογοτεχνίας που του απονεμήθηκε το 1963.
00:18:03:00
Η αφηγήτρια περιγράφει τις αλλαγές που υπήρξαν στη νουβέλα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΧΟΡΕΨΟΜΕ ΜΑΡΙΑ;» σε σχέση με το πρώτο της μυθιστόρημα, ενώ παρουσιάζεται το εξώφυλλο της νουβέλας και σελίδα του βιβλίου. Η αφηγήτρια αναφέρει τις σχέσεις της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με τη φιλολογική γενιά του ’30, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία από δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» στις 14 ΜΑΡΤΙΟΥ του 1963, η οποία απεικονίζει τους συγγραφείς και ποιητές της Γενιάς του ’30, καθισμένοι από αριστερά είναι: ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ, ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ και ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, όρθιοι από αριστερά είναι: ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΣΑΛΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ.
00:18:51:00
Η αφηγήτρια αναφέρει πως η ένταξη της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στο ΚΚΕ (ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ) είχε ως αποτέλεσμα την επαφή της με τους διανοούμενους της Αριστεράς, ενώ παρουσιάζεται το εξώφυλλο της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ». Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ σε πρώτο πλάνο με φόντο το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ» χαρακτηρίζει την συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ όχι απλά αριστερή αλλά αντιστασιακή και δοσμένη σε κοινωνικούς αγώνες, ενώ προβάλλεται αφίσα στην οποία απεικονίζονται νέοι κρατώντας πανό «ΖΗΤΩ Η ΛΕΥΤΕΡΙΑ».
00:19:26:00
Η αφηγήτρια περιγράφει τη δράση της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ τα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής, τη συμμετοχή της στην Εθνική Αλληλεγγύη του ΕΑΜ (ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ) τη γνωριμία και συνεργασία της με σημαντικές γυναίκες της εποχής, όπως η συγγραφείς ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ και η δημοσιογράφος και συγγραφέας ΕΛΛΗ ΠΑΠΠΑ, ενώ προβάλλονται πλάνα από την ΑΘΗΝΑ τα χρόνια της Κατοχής και αφίσες του ΕΑΜ. Η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ θέλοντας να καταγράψει τον αγώνα του ελληνικού λαού εκδίδει το 1945 τέσσερα Χρονικά καθώς και διηγήματα που δημοσιεύει στο περιοδικό «ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ». Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα με πορεία του ΕΑΜ και εξώφυλλο του παραπάνω περιοδικού. Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από τα Χρονικά και τονίζει την απήχηση που είχε το πρώτο βιβλίο της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με αριστερό περιεχόμενο «ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ 5 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ», ενώ παρουσιάζεται αφίσα του ΕΛΑΣ (ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΙΚΟΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ) και το εξώφυλλο και σελίδα του βιβλίου «ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ 5 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ».
00:21:26:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ σχολιάζει την άποψη ότι η ένταξη της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στην Αριστερά και στην Εθνική Αντίσταση την έβλαψε καλλιτεχνικά. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα αρχειακού υλικού από την άφιξη του Πρωθυπουργού του ΗΝΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΟΥΙΝΣΤΩΝ ΤΣΩΡΤΣΙΛ (WINSTON CHURCHILL), στην ΑΘΗΝΑ, διαδήλωση στο κέντρο της ΑΘΗΝΑΣ την περίοδο της Κατοχής,
00:22:00:00
Η αφηγήτρια και ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ μιλάνε για το μυθιστόρημα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» το οποίο εκδόθηκε το 1946, περιγράφουν το περιεχόμενό του και την απήχηση που είχε στους κόλπους της Αριστεράς ακόμα και στο εξωτερικό. Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από τον επίλογο του μυθιστορήματος. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου και κατά τη διάρκεια του Ελληνικού Εμφυλίου, καθώς και το εξώφυλλο και σελίδα από το μυθιστόρημα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ».
00:24:51:00
Προβάλλονται πλάνα από το 7ο Συνέδριο του ΚΚΕ (ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ), όπου διακρίνονται τα στελέχη ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΑΝΤΟΣ και ΝΙΚΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ και κινηματογραφικό αρχειακό υλικό από την ΑΘΗΝΑ και πλάνα από το ΠΑΡΙΣΙ. Παράλληλα, ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ υποστηρίζει ότι η εξορία επηρέασε την λογοτεχνική πορεία της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ περισσότερο από την ανάμειξη της με την πολιτική. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι η συγγραφέας αυτοεξορίζεται στο ΠΑΡΙΣΙ και συνεχίζει εκεί την πολιτική της δράση.
00:25:35:00
Ο δημοσιογράφος και κριτικός ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ περιγράφει τη σχέση του με την συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ και αφηγείται τη φυγή της συγγραφέα από την ΕΛΛΑΔΑ στο ΠΑΡΙΣΙ, όπως η ίδια του την είχε διηγηθεί, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία της συγγραφέα, καθώς και πλάνα αρχείου από τους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ, όπου μέλη της οργάνωσης Χ κολλούν αφίσες και γράφουν συνθήματα, πλάνο με τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΓΡΙΒΑ, αρχηγό της οργάνωσης Χ, πλάνα από τη βοήθεια που απεστάλη στην ΕΛΛΑΔΑ μετά τον Β Παγκόσμιο πόλεμο μέσω της Διασυμμαχικής Οργάνωσης Αρωγής και Αποκαταστάσεως (UNNRA) και τέλος πλάνο από το ξενοδοχείο «HOTEL CONCORDE SAINT LAZARE».
00:26:47:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ χαρακτηρίζει τη ΓΑΛΛΙΑ ως δεύτερη πατρίδα της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ. Η αφηγήτρια περιγράφει την πολιτική δράση της συγγραφέως στο ΠΑΡΙΣΙ και τις επαφές της με διακεκριμένους ανθρώπους της παρισινής κουλτούρας, ανάμεσα στους οποίους οι διανοούμενοι ΛΟΥΙ ΑΡΑΓΚΟΝ (LOUIS ARAGON) και η ΕΛΣΑ ΤΡΙΟΛΕ (ELSA TRIOLE), ο ποιητής ΠΑΜΠΛΟ ΝΕΡΟΥΔΑ (PABLO NERUDA), ο ζωγράφος ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ (PABLO PICASSO) και ο ποιητής ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ (PAUL ELYARD). Η αφηγήτρια αναφέρει επιστολή που είχε γράψει στην συγγραφέα ο ΛΟΥΙ ΑΡΑΓΚΟΝ σχετικά με την έκδοση του βιβλίου της «ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» στα γαλλικά. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από το ξενοδοχείο «HOTEL CONCORDE SAINT LAZARE», από το εξωτερικό και τον προαύλιο χώρο του ξενοδοχείου ΜΠΙΡΟΝ (BIRON), σημερινό Μουσείο ΡΟΝΤΕΝ, που διέμεινε ο Γάλλος γλύπτης ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΡΟΝΤΕΝ και ο Αυστριακός ποιητής ΡΕΙΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΡΙΛΚΕ (RAINER-MARIA RILKE) έξω από το ΠΑΡΙΣΙ και σε τυπογραφείο στην ΑΘΗΝΑ.
00:27:39:00
Στο τυπογραφείο του ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΥ, ο ίδιος μιλάει για την προσωπική του σχέση με την συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ και αφηγείται περιστατικό με τη βαλίτσα της συγγραφέως και τον «θησαυρό» που έκρυβε σ’ αυτήν. Ο ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ διαβάζει την επιστολή του ΛΟΥΙ ΑΡΑΓΚΟΝ (LOUIS ARAGON) προς την ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ, στην οποία γίνεται αναφορά στο υπό έκδοση βιβλίο της «ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» στα γαλλικά.
00:31:24:00
Η αφηγήτρια μιλάει για την απήχηση που είχε το μυθιστόρημα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ», καθώς μεταφράστηκε σε πέντε γλώσσες και περιγράφει την περιπέτεια της απέλασης της από τη ΓΑΛΛΙΑ, ενώ προβάλλονται πλάνα από το ΠΑΡΙΣΙ.
00:31:54:00
Ο δημοσιογράφος και κριτικός ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ αφηγείται το περιστατικό της απέλασης της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ και άλλων αριστερών διανοούμενων της εποχής στην Ανατολική ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από γειτονιά στο ΠΑΡΙΣΙ και από τα σύνορα Ανατολικού και Δυτικού ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ.
00:33:25:00
Η αφηγήτρια αναφέρει στοιχεία σχετικά με τη διαμονή της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στην ΔΡΕΣΔΗ και στο Ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ, όπου εκεί μεταφράζει ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ (MAXIM GORKY) και διατηρεί την επαφή της με την ελληνική γλώσσα. Λαμβάνει μέρος στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας τον Αύγουστο του 1951, κατά τη διάρκεια του οποίου γνωρίστηκε με τον Τούρκο ποιητή ΝΑΖΙΜ ΧΙΚΜΕΤ (NAZIM HIKMET). Το 1952, μετά από πρόσκληση του διευθυντή της ελληνικής εκπομπής του ραδιόφωνου της ΒΑΡΣΟΒΙΑΣ, ΛΕΥΤΕΡΗ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ, πηγαίνει στην ΠΟΛΩΝΙΑ, δουλεύει στο ραδιόφωνο, αρθρογραφεί και της απονέμεται το παράσημο του Χρυσού Σταυρού Υπηρεσιών. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, από το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας στο Ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ, φωτογραφία με τους Ρώσους συγγραφείς ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ (ANTON CHEKHOV), ΛΕΩΝ ΤΟΛΣΤΟΙ (LEO TOLSTOY) και ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΥ (MAXIM GORKY), φωτογραφία της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, πλάνα από τη ΒΑΡΣΟΒΙΑ και από εκδήλωση της Πολωνικής πολιτικής ηγεσίας.
00:34:39:00
Ο δημοσιογράφος και κριτικός ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ αναφέρει στοιχεία για τη ζωή της συγγραφέως ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ στην ΠΟΛΩΝΙΑ και την ενασχόληση της με τις μεταφράσεις ρωσικών έργων, ενώ παρουσιάζεται άγαλμα του θεατρικού συγγραφέα ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ (ANTON CHEKHOV).
00:35:16:00
Η αφηγήτρια μιλάει για την ταραγμένη υγεία της συγγραφέως ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ και περιγράφει τα ταξίδια της στη ΣΟΦΙΑ, στο Ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ, όπου συναντάει τους συγγραφείς ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΤΖΗ, ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ και ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, την επιστροφή της στη ΒΑΡΣΟΒΙΑ και την μετεγκατάστασή της στο Ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ, ενώ παρουσιάζονται πλάνα από τη ΒΑΡΣΟΒΙΑ, το ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ, τη ΣΟΦΙΑ και το Ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ, καθώς και προσωπικές φωτογραφίες της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, στις οποίες διακρίνουμε την ίδια με τον προσωπικό της φίλο και γιατρό ΠΕΤΡΟ ΚΟΚΚΑΛΗ, σε άλλη φωτογραφία την συγγραφέα με τους συγγραφείς ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΤΖΗ και ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ και στην τελευταία φωτογραφία διακρίνεται η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ με τον δημοσιογράφο Θ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ και δυο φίλες της στο Ανατολικό Βερολίνο το 1962 και πλάνο από το ξενοδοχείο «ΓΙΟΧΑΝΙΣΧΟΦ» στο Ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ.
00:36:40:00
Ο δημοσιογράφος και κριτικός ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ αναφέρει με ιδιαίτερο θαυμασμό ότι η συγγραφέας ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ έμενε πάντα όπου κι αν βρισκόταν μόνο σε ξενοδοχεία, ενώ προβάλλονται πλάνα από την ΒΑΣΡΟΒΙΑ του 1946.
00:37:35:00
Η αφηγήτρια ιστορεί το πολιτικό πλαίσιο της ανέγερσης του τείχους του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ τον Αύγουστο του 1961 και περιγράφει τη στάση της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ σε αυτό το σημαντικό ιστορικό γεγονός, ενώ προβάλλονται πλάνα από την ανέγερση του τείχους.
00:38:18:00
Ο δημοσιογράφος και κριτικός ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ αφηγείται τις συναντήσεις του με την ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ στο τείχος του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ και σχολιάζει την κριτική που δέχτηκε η συγγραφέας από το ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ, ενώ προβάλλονται πλάνα από την περιοχή γύρω από το Τείχος του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ.
00:38:59:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ αναλύει την πολύπλοκη σχέση της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με το ΚΚΕ (ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ), ενώ προβάλλονται πλάνα με επεισόδια γύρω από την περιοχή του Τείχους του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ και από τη ΜΕΣΟΓΕΙΟ.
00:40:26:00
Η αφηγήτρια μιλάει για το ταξίδι της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στην ΙΤΑΛΙΑ το 1959 και την επιθυμία της να επιστρέψει στην ΕΛΛΑΔΑ. Εκδίδει το δεύτερο ποιητικό της έργο «ΤΟ ΚΟΝΤΡΑΜΠΑΝΤΟ», για το οποίο έλαβε θετικές κριτικές από τον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ και τον πεζογράφο ΚΟΣΜΑ ΠΟΛΙΤΗ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι το κλίμα της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ έχει κουράσει πια την ταραγμένη υγεία και την ψυχολογία της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από τον ΡΗΝΟ, σκίτσο της συγγραφέως, πλάνα με τον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ στο σπίτι του, ασπρόμαυρη φωτογραφία του πεζογράφου ΚΟΣΜΑ ΠΟΛΙΤΗ, πλάνο με ηλιοβασίλεμα στη θάλασσα και τέλος πλάνα από το ΒΕΡΟΛΙΝΟ.
00:42:36:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ μιλάει για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η συγγραφέας ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ κατά τη διαμονή της στις βόρειες χώρες, ενώ η αφηγήτρια αναφέρεται στην ανθολογία διηγημάτων που εξέδωσε η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ με τον συγγραφέα ΑΝΤΡΕΑ ΦΡΑΓΚΙΑ στα ελληνικά με τον τίτλο «Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΖΕΙ» και στη μεταφραστική της παραγωγή. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ.
00:43:30:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ περιγράφει την συμπαράσταση και τη βοήθεια που προσέφερε ο ποιητής ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ στη συγγραφέα ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ, καθώς ανέλαβε την επιμέλεια των τελευταίων βιβλίων της.
00:44:03:00
Η αφηγήτρια περιγράφει την ηρωίδα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ από το πεζογράφημά της «ΚΑΔΜΩ» και διαβάζει απόσπασμα από αυτό. Κάνει λόγο για τις προσπάθειες της συγγραφέως για επαναπατρισμό και την επιστροφή της στην ΕΛΛΑΔΑ το Δεκέμβριο του 1964. Παρεμβάλλεται ο δημοσιογράφος και κριτικός ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ μιλώντας για τη βαλίτσα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ που ήταν πάντα έτοιμη για την επιστροφή στην πατρίδα. Η αφηγήτρια αναφέρει την απόφαση της κυβερνήσεως τον Ιούνιο του 1965 για τον επαναπατρισμό της συγγραφέως και άλλων διανοούμενων εξόριστων. Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από το ανατολικό ΒΕΡΟΛΙΝΟ, φωτογραφία της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ και το διαβατήριο της και πλάνα από πορεία ειρήνης και του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ στο αεροδρόμιο.
00:46:07:00
Η αφηγήτρια αναφέρεται στη μόνιμη εγκατάσταση της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στην ΑΘΗΝΑ και στην τελευταία περίοδο της συγγραφικής της παραγωγής κατά τη διάρκεια της οποίας εκδίδει το διήγημα «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ», ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, το εξώφυλλο του διηγήματός της «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» και σελίδα του βιβλίου.
00:46:42:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ αναλύει το περιεχόμενο του διηγήματος της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ», ενώ προβάλλονται πλάνα από την παραλία της ΧΩΡΑΣ της ΜΥΚΟΝΟΥ με φόντο τη σελίδα από τα «ΜΥΚΟΝΙΑΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ» στην οποία είναι δημοσιευμένο κείμενο της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ με τίτλο «ΑΠ’ ΤΑ ΧΤΕΣ ΩΣ ΤΑ ΣΗΜΕΡΑ», πλάνο από το συγκρότημα των ΚΑΤΩ ΜΥΛΩΝ, από προτομή της συγγραφέως και από το σπίτι της στη ΜΥΚΟΝΟ.
00:48:02:00
Προβάλλονται πλάνα με τον πελεκάνο της ΜΥΚΟΝΟΥ, ενώ η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από το διήγημα της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ».
00:48:25:00
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ υποστηρίζει ότι η συγγραφέας ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ στο διήγημά της «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» παντρεύει το ντοκουμέντο με τη μυθοπλασία, ενώ προβάλλονται πλάνα από σπίτια στη ΜΥΚΟΝΟ.
00:48:37:00
Η αφηγήτρια μιλάει για τα τελευταία ταξίδια της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στο εξωτερικό και τη συνάντησή της με φίλους από τα χρόνια της αυτοεξορίας της, όπως ο διανοούμενος ΛΟΥΙ ΑΡΑΓΚΟΝ (LOUIS ARAGON) και περιγράφει την ανασφάλεια που της προκάλεσε η Δικτατορία του 1967, ενώ προβάλλονται πλάνα από το ΠΑΡΙΣΙ, και κινηματογραφικό αρχειακό υλικό από τους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ μετά την επιβολή της Δικτατορίας καθώς και με τον Δικτάτορα ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ να χορεύει ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς.
00:49:18:00
Ο τυπογράφος και εκδότης ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ, στο τυπογραφείο του, μιλάει για τις μεταφράσεις που έκανε η ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ και για την αδυναμία των επιμελητών να κατανοήσουν την ιδιαιτερότητα της γλώσσας της.
00:49:57:00
Η αφηγήτρια μιλάει για τον κλονισμό της υγεία της συγγραφέως ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ μετά το 1970 και τη διαμονή της σε κλινική, ενώ παρουσιάζεται φωτογραφία της.
00:50:12:00
Ο τυπογράφος και εκδότης ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ μιλάει για τα ταξίδια της στη ΜΥΚΟΝΟ και τα γράμματα που έγραφε από κει σε φίλους της, όπως στον ποιητή ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ, ενώ προβάλλεται η ΜΙΚΡΗ ΒΕΝΕΤΙΑ στη ΜΥΚΟΝΟ με φόντο τα γράμματα της συγγραφέως.
00:50:30:00
Η αφηγήτρια αναφέρει την έκδοση του τελευταίου βιβλίου της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ τον Ιούνιο του 1972 την «ΚΑΔΜΩ», περιγράφει τα χαρακτηριστικά του έργου και την κατάσταση της συγγραφέως τα τελευταία χρόνια της ζωής της, μέχρι το θάνατό της, στις 23 Μαΐου του 1972. Η αφηγήτρια κάνει αποτίμηση του έργου της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ και διαβάζει απόσπασμα από έργο της. Παρουσιάζεται σελίδα με απόσπασμα από βιβλίο της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ, πλάνα από τη ΧΩΡΑ της ΜΥΚΟΝΟΥ, το εξώφυλλο του βιβλίου της «Η ΚΑΔΜΩ», κούκλες, χειρόγραφη σελίδα με τίτλο «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΤΟ ΡΟΠΤΡΟ», φωτογραφία της συγγραφέως, τα βιβλία της «Η ΚΑΔΜΩ», «ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» και «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ», σελίδες από βιβλία της, ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τη ΜΥΚΟΝΟ και τέλος ο φακός εστιάζει στην προτομή της ΜΕΛΠΩΣ ΑΞΙΩΤΗ στη ΜΥΚΟΝΟ.
00:53:15:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
Μέλπω Αξιώτη, βιογραφία, συγγραφείς, λογοτεχνία, λογοτέχνες, πεζογραφία, Γερμανική Κατοχή
Αναφορές
ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ, συγγραφέας
ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ, δημοσιογράφος
ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ, κριτικός
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΩΤΗΣ, συγγραφέας
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ, τυπογράφος
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ, δημοσιογράφος
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΙΑΤΑΚΗΣ, κριτικός
«Ο ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ», μυθιστόρημα
«Η ΚΑΔΜΩ», μυθιστόρημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΜΥΚΟΝΟΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Δ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΥΛΟΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Αφήγηση:
ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Μοντάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΕΜΗΣ
Κείμενο:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε
Ήχος:
STYDIO ERA
TONE STYDIO
Συνεργάσθηκαν:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝ/ΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
Το Ε. Λ. Ι. Α
Το Ε. ΚΕ. ΒΙ
Την ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα:
Digital BETACAM
Με κάμερα SONY 700 DW
Το μοντάζ σε AVID
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:54:58:15
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009