ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
0000008494
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον υπερρεαλιστή ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008494
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2002
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον υπερρεαλιστή ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Θέμα του συγκεκριμένου επεισοδίου της σειράς ντοκιμαντέρ «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» η ζωή και το έργο του ποιητή και στοχαστή ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ (γεν. 1901-θαν. 1975) και η συμβολή του στο κίνημα του ελληνικού υπερρεαλισμού. Παρατίθενται βιογραφικά στοιχεία του ποιητή παράλληλα με γεγονότα της ευρωπαϊκής και ελληνικής ιστορικής πραγματικότητας. Για τη νεανική του ζωή αντλούνται στοιχεία μέσα από τη βιογραφία που συνέταξε ο ίδιος ο Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ για τον πατέρα του όπου περιέχονται πληροφορίες για την εφοπλιστικές επιχειρήσεις και την πολιτική δράση του ΛΕΩΝΙΔΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
Παράλληλα, το ντοκιμαντέρ εξετάζει τη σχέση του Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τον ευρωπαϊκό υπερρεαλισμό και τον τρόπο ενσωμάτωσής του στο έργο του καθώς και τους παράγοντες που επέδρασαν καθοριστικά στη διαμόρφωση του ποιητικού του ύφους. Γίνεται αναφορά στα κρίσιμα χρόνια 1926-1931 της παραμονής του στο Παρίσι όπου συνδέεται με τον ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ, ενώ ο ίδιος ο ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ ακούγεται να μιλά για τη σχέση του μαζί του και τη στροφή του στον υπερρεαλισμό.
Επίσης, η εκπομπή παρακολουθεί την ψυχαναλυτική του δραστηριότητα καθώς συγκαταλέγεται στους πρώτους Έλληνες ψυχαναλυτές που θα ασκήσει την ψυχανάλυση ως επάγγελμα επί 15 χρόνια, όπως και το ρόλο του στη σύσταση του Μικρού Κύκλου Ελλήνων Ψυχαναλυτών το 1948. Ταυτόχρονα, καταγράφει τη συγγραφική του παραγωγή από το 1934 και μετά-σχολιάζονται μεταξύ άλλων η ποιητική του συλλογή «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» (1935), έργο που εισάγει τον υπερρεαλισμό στην Ελλάδα και το σημαντικό μυθιστόρημά του «Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ»-ενώ αναφέρεται επιπλέον στην ενασχόλησή του με τη φωτογραφία.
Για τα χρόνια της Κατοχής 1941-1944 και τη δεκαετία του ‘50 μιλάει ο ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ και περιγράφει τις συγκεντρώσεις λογοτεχνών φίλων και ομοϊδεατών στο σπίτι του Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην ομηρία του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ από τον ΕΛΑΣ στα Δεκεμβριανά του 1944, γεγονός που είχε επίδραση και στο έργο του.
Κατά τη διάρκεια της εκπομπής ακούγονται αποσπάσματα σπάνιου ηχητικού ντοκουμέντου συνομιλίας του Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ για θέματα όπως ο ορισμός του υπερρεαλισμού, η ποίηση ή πρώτη έκθεση σουρεαλιστικών έργων στο σπίτι του Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ (Μάρτιος 1936). Περιλαμβάνονται ακόμη, ηχογραφήσεις με τη φωνή του ΝΙΚΟΥ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ και του ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ (διαβάζει Καβάφη) και πλούσιο φωτογραφικό, έντυπο και οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό όπως στιγμιότυπα με τη ΜΑΡΙΑ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ και τον πρίγκιπα ΓΕΩΡΓΙΟ ή στιγμές ιδιωτικού βίου του Α. ΕΜΠΕΡΙΚΟΥ και φίλων του λογοτεχνών της γενιάς ’30 από το προσωπικό του αρχείο.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:28:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ». Φωτογραφικό υλικό με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη θεωρία του Έλληνα υπερρεαλιστή ποιητή, πεζογράφου, ψυχαναλυτή και φωτογράφου ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, που συνέδεε αναπόσπαστα την ποίηση με τη ζωή «πρέπει να αντιμετωπίζουμε την ποίηση ως βιολογική, σπερματική έκφανση της ζωής, ως μέρος οργανικό και αδιάσπαστο του όλου βίου». Έγχρωμα πλάνα από προσωπικές λήψεις του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:02:23:00
Απεικονίσεις αισθησιακού περιεχομένου του MICHAEL VON ZICHY. Ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ διαβάζει σκέψεις του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ σχετικά με τη «σπερματική ποίηση». Η αφηγήτρια αναφέρεται στο κίνημα του υπερρεαλισμού με το οποίο ήρθε σε επαφή ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ κατά την περίοδο 1924-1930, και που ενέπνευσε στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ τη θεωρία περί «σπερματικής ποίησης». Σημειώνει ότι ο σουρεαλισμός δεν ήταν κάποια μεταφυσική της ποίησης. Φωτογραφία του 1920 με τους PAUL CHADOURNE, TRISTAN TZARA, PHILIPPE SOUPAULT, SERGE CHARCHOUNE, MAN RAY (εικόνα), PAUL ELUARD, JACQUES RIGAUT, MICK SOUPAULT, GEORGES RIBEMOND-DESSAIGNES και σελίδα έκδοσης του «ΜΑΝΙΦΕΣΤΟΥ ΤΟΥ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΥ (1924)» και του «ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟΥ ΤΟΥ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΥ» (1930), φωτογραφία με τους ANDRE BRETON, PAUL ELUARD, TRISTAN TZARA και BENJAMIN PERET, εξώφυλλο του περιοδικού “LA REVOLUTION SURREALISTE” (1 Δεκεμβρίου 1926).
00:03:17:00
Φωτογραφία με τους ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ). Έντυπο με τίτλο «Ο ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ» (“LA SURREALISME AU SERVICE DE LA REVOLUTION”) με φόντο ζωγραφικό πορτρέτο του ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ. Ο ΕΛΥΤΗΣ στην ηχογράφηση σημειώνει ότι ο σουρεαλισμός ήταν μια «βιοθεωρία», η οποία ξεπερνά τα όρια της φιλοσοφίας ιδίως όταν πρόκειται περί της ποιήσεως».
00:03:43:00
Έκδοση του έργου “LES VASES COMMUNICANTES” («ΤΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΟΥΝΤΑ ΔΟΧΕΙΑ») του ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ με ιδιόχειρη αφιέρωση του ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ. Ο αφηγητής σημειώνει ότι ο σουρεαλισμός είναι κραυγή του πνεύματος που επιθυμεί να επιστρέψει στον εαυτό του και να σπάσει τις αλυσίδες του, που «αντανακλά ένα υπάρχον κοινωνικό και κρατικό σύστημα που καταπιέζει, τρομοκρατεί και τυραννεί τον άνθρωπο». Η αφηγήτρια μιλά για «πνεύμα αναζητεί τρόπο να απελευθερωθεί από την εγκληματική και στείρα λογοκρατία μιας άρχουσας τάξης που το βιάζει και το καταπιέζει συνεχώς». Πλάνα από φιλμ αρχείου από το φιλόδοξο πενταετές πρόγραμμα εκβιομηχάνισης που επιχειρείται στην ΕΣΣΔ, από διαδηλώσεις και απεργιακές κινητοποιήσεις, με τον υπουργό Προπαγάνδας της ναζιστικής ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ΓΚΕΜΠΕΛΣ (ΡAUL JOSEPH GOEBBELS), από φασιστικές οργανώσεις στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ που διοργανώνουν τελετές στις οποίες καίγονται τα μη προσήκοντα στον ναζισμό βιβλία, από σοσιαλιστές που μιλούν σε συγκεντρωμένο πλήθος.
00:04:40:00
Ο συγγραφέας ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ αναφέρει τον Σουρεαλισμό ως κάτι περισσότερο από ρεύμα καλλιτεχνικό, αλλά ότι στόχος του είναι η ένωση του ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ (KARL MARX) και του ΑΡΘΟΥΡΟΥ ΡΕΜΠΩ και παραπέμπει στον λόγο του ΜΠΡΕΤΟΝ, τον οποίο ανέγνωσε ο ΕΛΥΑΡ (PAUL ELUARD) στο συνέδριο των συγγραφέων (Παρίσι, 1935). Φωτογραφία με Γάλλους υπερρεαλιστές: όρθιοι από αριστερά προς τα δεξιά JACQUES BARON, RAYMOND QUENEAU, ANDRE BRETON, JACQUES-ANDRE BOIFFARD, GIORGIO DE CHIRICO, ROSE VITRAC, PAUL ELUARD, PHILIPPE SOUPAULT, ROBERT DESNOS και LOUIS ARAGON, καθιστοί από αριστερά προς τα δεξιά PIERRE NAVILLE, SIMONE COLLINET-BRETON, MORISE και MARIE-LOUISE SOUPAULT, έκδοση του έργου του ANDRE BRETON “FLAGRANT DELIT RIMBAUD DEVANT LA CONJURATION DE L’ IMPOSTURE ET DU TRUQUAGE” (ΠΑΡΙΣΙ 1949).
00:05:13:00
Έκδοση του βιβλίου του BENJAMIN PERET “JE NE MANGE PAS DE CE PAIN-LA”. (ΠΑΡΙΣΙ 1949), με εικονογράφηση του ΜΑΞ ΕΡΝΣΤ (MAX ERNST), φωτογραφία από το Α’ (Ιδρυτικό) Πανελλαδικό Σοσιαλιστικό Συνέδριο του ΣΕΚΕ (Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδος, μετέπειτα ΚΚΕ, Πειραιάς, 4-10 Νοεμβρίου 1918). Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πρόθεση των υπερρεαλιστών για αλλαγή της ζωής (διακήρυξη του ΡΕΜΠΩ) και του κόσμου (διακήρυξη του ΜΑΡΞ) και στην πρόθεση του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ να αλλάξουν τα παραπάνω μέσω του έρωτα.
00:05:37:00
Απεικονίσεις αισθησιακού περιεχομένου του MICHAEL VON ZICHY και πλάνα από προσωπικές λήψεις του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ με τον και ίδιο και άγαλμα γυμνής γυναίκας. Ο ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, που εμφανίζεται αργότερα στο πλάνο, μιλούν για τον πόθο και τον έρωτα άνευ ορίων στο έργο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, καθώς και το εσωτερικό και βαθύτερο απελευθερωτικό κίνημα του υπερρεαλισμού. Σελίδα με κείμενο που τιτλοφορείται “EN VISITE”.
00:06:59:00
Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ). Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ μιλά για το κίνημα που άλλαξε στον άνθρωπο τις αντιλήψεις του για τον κόσμο και τον έρωτα, που ήταν το κίνημα του σουρεαλισμού, που ήταν και η τελευταία σχολή της ΕΥΡΩΠΗΣ που «έκρυβε μέσα της την ελπίδα». Φωτογραφίες του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, πλάνα από Θριαμβική Αψίδα.
00:07:39:00
Φιλμ από το προσωπικό αρχείο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη βιολογική σχέση ποίησης και ζωής στο έργο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, που είναι παράγωγο-και αποκάλυψη-της θητείας του Σουρεαλισμού. Αγγλική μετάφραση του έργου του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ» (1936-1946)» (πρώτη έκδοση εκδόσεις «ΔΙΦΡΟΣ», 1960), με τον τίτλο “AMOUR AMOUR” (μετάφραση ΝΙΚΟΥ ΣΤΑΓΚΟΥ και προμετωπίδα και σχέδια του ΜΙΝΟΥ ΑΡΓΥΡΑΚΗ, εκδόσεις “ALAN ROSS”, ΛΟΝΔΙΝΟ 1966). Το “AMOUR AMOUR” (που σημαίνει «έρωτας» και ποταμός της Σιβηρίας») γράφεται στα 1939, θεωρείται το ποιητικό του μανιφέστο και προτάσσεται αντί προλόγου στη συλλογή πεζών ποιημάτων του με τίτλο «ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ (1936-1946)» (πρώτη έκδοση 1960). Τοπίο με δέντρα και πλάνα από τους Κήπους του Λουξεμβούργου στο ΠΑΡΙΣΙ. Η αφηγήτρια κάνει τις σχετικές αναφορές στο έργο του ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ και στη σύνδεσή του με το Υπερρεαλιστικό κίνημα και ο αφηγητής διαβάζει σχετικά αποσπάσματα από το έργο του.
00:08:40:00
Πλάνα από την Οκτωβριανή Επανάσταση και απεικόνιση αισθησιακού περιεχομένου του MICHAEL VON ZICHY. Ο ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ αναφέρεται στα γεγονότα που επηρέασαν το έργο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, ιστορικά (Οκτωβριανή Επανάσταση), τέχνης (επανάσταση στην τέχνη-υπερρεαλισμός) και τα μηνύματα της ψυχανάλυσης.
00:09:19:00
Φωτογραφία από δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» (14 Μαρτίου 1963) λογοτεχνών, που θεωρήθηκε ότι αποδίδει τη Γενιά του Τριάντα (όρθιοι, από αριστερά: ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΕΤΣΑΛΗΣ-ΔΙΟΜΗΔΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΑΝΤΡΕΑΣ ΚΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ, καθιστοί, από αριστερά: AΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ Κ. ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ, ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ). Πλάνα από φιλμ με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ σε οικογενειακές και προσωπικές στιγμές, από το προσωπικό του αρχείο. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον ατομικό και οικογενειακό βίο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, που τροφοδοτεί συνεχώς την ποίησή του, ίσως στον μεγαλύτερο βαθμό των πεζογράφων της γενιάς του. Ο αφηγητής κάνει σχετικές αναφορές.
00:10:09:00
Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ), να μιλούν για το λογοτεχνικό προϊόν. Χειρόγραφα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:11:00:00
Ρωσικό αναγνωστικό «ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ», προσωπικές φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και πλάνα που τράβηξε ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ με λουόμενους. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη διαδικασία που ακολουθεί ο ποιητής ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, την αναγωγή του ατομικού και καθημερινού βίου σε ένα καθολικό σύστημα της ποιητικής εμπειρίας. Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ στη συνέχεια μιλά για τη σχέση του ποιητή με το έργο του. Χειρόγραφα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και πλάνα με τον ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ από προσωπικές του λήψεις.
00:12:49:00
Φωτογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του πατέρα του, ΛΕΩΝΙΔΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ο γιος του ποιητή ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ διαβάζει κείμενο του πατέρα του, ΑΝΔΡΕΑ, στο οποίο βιογραφείται ο πατέρας και η οικογένεια του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ (το κείμενο περιλαμβάνεται στην έκδοση του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΠΟΛΕΜΗ «Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΕΙ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ» (έκδοση 1990, αυτοβιογραφικό κείμενο-και είναι ανάτυπο από την α’ έκδοση στο ανδριώτικο ιστορικό περιοδικό «ΠΕΤΑΛΟ», 1990, τόμος 5). Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ γεννήθηκε στη ΒΡΑΪΛΑ το 1901 και έκτοτε η οικογένειά του και η έδρα των οικογενειακών επιχειρήσεων στην ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ της ΣΥΡΟΥ. Η πατρική του οικογένεια, έμποροι και εφοπλιστές, με καταγωγή από την ΑΝΔΡΟ, είχε μετακινηθεί στην ΒΡΑΪΛΑ της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, καθώς εκεί εγκαταστάθηκε ο παππούς του ποιητή, που ήταν πλοιοκτήτης, και οι απόγονοί του δημιούργησαν πλοιοκτητική εταιρεία των Αδελφών Εμπειρίκων. Ο πατέρας λεγόταν ΛΕΩΝΙΔΑΣ, η μητέρα του ήταν Ρωσίδα κατά το ήμισυ και είχε τρία αδέλφια, τον ΜΑΡΑΚΗ, τον ΤΑΚΗ και τον ΚΙΜΩΝΑ (τα δύο του άλλα αδέλφια πέθαναν νέοι). Πλάνα από την ΑΝΔΡΟ, το ΓΑΛΑΤΣΙ (ΓΑΛΑΖΙΟΝ) της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, από την ΒΡΑΪΛΑ, από τη ΣΕΒΑΣΤΟΥΠΟΛΗ, από το ΚΙΕΒΟ, απεικονίσεις της ΣΥΡΟΥ. Στις αναμνήσεις αυτές εγγράφεται και το περιστατικό που ο πατέρας του τον πήρε στα χέρια του και τον κουνούσε, οπότε και δοκίμασε ένα πολύ δυνατό συναίσθημα. Οικογενειακές φωτογραφίες και φωτογραφίες των προγόνων του ποιητή και του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ σε νεαρή ηλικία και πλάνα σε λούνα παρκ.
00:17:03:00
Καρτ-ποστάλ με απεικόνιση της ΣΥΡΟΥ. Ο γιος του ποιητή ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ συνεχίζει την αφήγηση για την οικογένεια του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Στη διήγηση παρουσιάζεται η επιθυμία του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ να παρακολουθήσει όπερα, επιθυμία που του είχαν εμπνεύσει οι γονείς του που παρακολουθούσαν ανελλιπώς, καθώς φιλοξενούνταν πολλές παραστάσεις μουσικού θεάτρου στο Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ της ΣΥΡΟΥ. Πρόγραμμα παραστάσεων από το Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ της ΣΥΡΟΥ, πλάνα από το Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ, φωτογραφίες της μητέρας και του πατέρα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, παλιό πικάπ, γραφιστικές απεικονίσεις από αποκόμματα με παραστάσεις του Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ, πρόγραμμα της όπερας του ΒΕΡΝΤΙ (GIUSEPPE VERDI) «ΡΙΓΚΟΛΕΤΤΟ» (“RIGOLETTO”).
00:18:20:00
Πλάνα από τη ΣΥΡΟ. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, συνεχίζει την αφήγηση για την οικογένεια του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αναφερόμενος στη διακίνηση των ατμόπλοιων της εταιρείας των ΕΜΠΕΙΡΙΚΩΝ στο λιμάνι της ΣΥΡΟΥ, καθώς ο πατέρας του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ είχε δημιουργήσει αποθήκες ανθράκων. Έκδοση στην οποία απεικονίζεται πλοίο, πλάνα με πλοία, απεικονίσεις πλοίων.
00:19:16:00
Πλάνα από τη ΣΥΡΟ. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, συνεχίζει την αφήγηση για την οικογένεια του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αναφερόμενος στην εγκατάλειψη της ΣΥΡΟΥ το 1909 από την οικογένεια του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και στην εγκατάστασή τους στην ΑΘΗΝΑ, όπου είχε μεταφερθεί η έδρα της πλοιοκτητικής εταιρείας τους, με το όνομα «Εθνική Ατμοπλοΐα της Ελλάδος». Πλάνα πίσω από κιάλια με το λιμάνι του ΠΕΙΡΑΙΑ, απεικόνιση του υπερωκεάνιου «ΠΑΤΡΙΣ» και άλλων υπερωκεάνιων, σχετικά δημοσιεύματα. Η αφηγήτρια συμπληρώνει τα σχετικά με τις αγορές πλοίων από την «Εθνική Ατμοπλοΐα της Ελλάδος».
00:20:33:00
Λαϊκή εικόνα στην οποία απεικονίζεται ο Βασιλιάς ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α’ να απευθύνεται στον λαό των ΑΘΗΝΩΝ από τον εξώστη των Ανακτόρων κατά το λαϊκό συλλαλητήριο που οργάνωσε ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος στις 14 Σεπτεμβρίου 1909 και αφίσα με τον συνταγματάρχη πυροβολικού ΝΙΚΟΛΑΟ ΖΟΡΜΠΑ, αρχηγό του Στρατιωτικού Συνδέσμου, πλάνα με ομιλία του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ψηφοδέλτιο με το όνομα του ΛΕΩΝΙΔΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, πατέρα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, φωτογραφικό υλικό με τον πατέρα του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, συνεχίζει την αφήγηση για την οικογένεια του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αναφερόμενος στην προσχώρηση του πατέρα του στον βενιζελικό σχηματισμό και στην εκλογή του ως βουλευτή ΑΝΔΡΟΥ (εκλεγόταν μέχρι τα τέλη του 1920 και είχε διατελέσει υπουργός Επισιτισμού στην Κυβέρνηση της Εθνικής Άμυνας στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ).
00:21:30:00
Λαϊκή εικόνα στην οποία απεικονίζεται σκηνή από τους Βαλκανικούς Πολέμους, πλάνα από τους Βαλκανικούς Πολέμους, η επιστροφή του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ από τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (όπου έδρευε η Προσωρινή Κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης) στην ΑΘΗΝΑ, από την επάνοδο του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ στην πολιτική ζωή της ΕΛΛΑΔΑΣ (διαδρομή με τρένο, πανηγυρισμοί στην αμαξοστοιχία που τον μεταφέρει). Ο αφηγητής αναφέρεται στη δεκαετία 1920-1930, που συμπίπτει με τη δεκαετία του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ο οποίος όμως θα ηττηθεί στις εκλογές του Νοεμβρίου του 1920, στην επιστροφή του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ (αρχές Δεκεμβρίου 1920), και στην απογοήτευση του ελληνικού λαού από τις συνεχιζόμενες πολεμικές αντιπαραθέσεις.
00:22:04:00
Φωτογραφικό υλικό με πλοία. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, συνεχίζει την αφήγηση για την οικογένεια του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, αναφερόμενος στη νέα αγορά ενός ατμοκίνητου σκάφους, της «ΓΟΗΣΣΑΣ», που έκανε το 1912 η ακτοπλοϊκή εταιρεία των ΕΜΠΕΙΡΙΚΩΝ, με το οποίο ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ πραγματοποίησε ένα ταξίδι στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, μετά την απελευθέρωσή της, που έδωσε νέα έξαρση στις φαντασιώσεις του, καθώς, όπως αναφέρεται, την ένιωθε σαν «πλάσμα ζωντανό», «γυναίκα γόησσα». Φιλμ αρχείου με τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ της εποχής, πλάνα πάνω σε πλοίο σε θάλασσα.
00:22:59:00
Φωτογραφικό υλικό με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα αυτοβιογραφικά στοιχεία στο λογοτεχνικό έργο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ο αφηγητής διαβάζει αποσπάσματα από το κείμενο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «Η ΜΑΝΤΑΛΕΝΙΑ». Πλάνα σε θάλασσα με φόντο το κείμενο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «Η ΜΑΝΤΑΛΕΝΙΑ» που περιλαμβάνεται στη λογοτεχνική σύνθεση του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, που περιλαμβάνει πεζά ποιήματα, με τίτλο «ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ (1936-1946)», απεικόνιση γοργόνας, που αναφέρεται στο απόσπασμα.
00:24:36:00
Πλάνα από την ΚΡΙΜΑΙΑ, πόλη που πραγματοποιεί πολλές επισκέψεις μέχρι το 1914 ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ με τη μητέρα του, και όπου ζουν οι θείοι του. Φωτογραφίες των θείων του ΠΕΤΡΟΥ και ΔΗΜΗΤΡΗ και φωτογραφία στην οποία εμφανίζεται ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ σε παιδική ηλικία.
00:25:24:00
Πλάνα σε χώρους επεξεργασίας πετρελαίου, σε πλοία στον ΔΟΥΝΑΒΗ, από τη ΣΕΒΑΣΤΟΥΠΟΛΗ και από το ΤΣΟΡΓΚΟΥΝ. Ο γιος του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑΣ συνεχίζει την αφήγηση αναφερόμενος αυτή τη φορά στο πλοίο που περνά από τον ΔΟΥΝΑΒΗ και τον μεταφέρει στη ΡΩΣΙΑ, -το κείμενο προέρχεται από τη συλλογή πεζών ποιημάτων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τίτλο «ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ» (1936-1946)», και ειδικώς από τον πρόλογο “AMOUR AMOUR”.
00:26:42:00
Φιλμ αρχείου με τοπία από τη ΡΩΣΙΑ με εργάτες σε αγροτικές εργασίες. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα γραπτά του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ που φέρουν μέσα τους αφενός τη βιωμένη εμπειρία και αφετέρου την επαφή του ποιητή με τη λογοτεχνία, στην οποία τελικώς θα αφοσιωθεί. Αναφέρει ότι λάτρευε τον ΛΕΟΝΤΑ ΤΟΛΣΤΟΪ (LEV NIKOLAYEVICH TOLSTOY, ??? ?????????? ???????) και ότι ήταν «τολστοϊστής» και ότι αποφάσισε να τηρήσει τη στάση που κρατούσε ο ΤΟΛΣΤΟΪ προς τον πλούσιο πατέρα του και την πατρική περιουσία. Φωτογραφία με τον αδελφό του ΜΑΡΑΚΗ και τον πατέρα του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑ. Φωτογραφία του ΛΕΟΝΤΑ ΤΟΛΣΤΟΪ.
00:28:38:00
Φωτογραφικό υλικό με τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και εξώφυλλο του λογοτεχνικού περιοδικού «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ», από τεύχος-αφιέρωμα στον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο δεύτερος συγγραφέας από τον οποίο επηρεάστηκε ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ στα νεανικά του χρόνια ήταν ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, μάλιστα έγραψε ποιήματα με παλαμικό ύφος («παλαιές τεχνοτροπίες», όπως τα αποκάλεσε αργότερα ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ). Εξώφυλλο έκδοσης τόμου των «ΑΠΑΝΤΩΝ» του ΠΑΛΑΜΑ και ποίημα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τίτλο «ΤΑΦΟΣ», κατά τον «ΤΑΦΟ» του ΠΑΛΑΜΑ.
00:29:07:00
Φωτογραφία του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, αναφέρει η αφηγήτρια, δήλωνε στο έργο του «ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ» (1978) ότι φαίνεται παράδοξο το γεγονός ότι ο υπερρεαλιστής ποιητής έγραφε ποιήματα με παλαμικό περιεχόμενο (πχ το ποίημα «ΤΡΑΓΟΥΔΙ»). Έκδοση ποιητικών συλλογών του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ με τίτλο «ΟΙ ΠΕΝΤΑΣΥΛΛΑΒΟΙ – ΤΑ ΠΑΘΗΤΙΚΑ ΚΡΥΦΟΜΙΛΗΜΑΤΑ – ΟΙ ΛΥΚΟΙ – ΔΥΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΞΕΝΑ» (1925), αφιέρωση του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ με αναφορά στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ, φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, χειρόγραφο με ποιήματα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ο αφηγητής διαβάζει το ποίημα «ΙΔΕΕΣ» του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Φωτογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:30:28:00
Φωτογραφικό υλικό με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα κρίσιμα χρόνια του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ 1918-1926: θητεία στο ναυτικό, χωρισμός των γονιών του, αποχώρηση του πατέρα του από τον βενιζελικό κύκλο και ίδρυση δικού του κόμματος. Φωτογραφικό υλικό με τον πατέρα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και πλάνα με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ.
00:31:07:00
Πλάνα από την εκστρατεία της Αντάντ στη Νότια ΟΥΚΡΑΝΙΑ το 1919 εναντίον των Μπολσεβίκων, στην οποία συμμετέχει η ΕΛΛΑΔΑ.
00:31:28:00
Φοιτητική ταυτότητα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην εγκατάλειψη από τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ των σπουδών του από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην εγκατάστασή του στη ΛΟΖΑΝΗ της ΕΛΒΕΤΙΑΣ και από εκεί στο ΛΟΝΔΙΝΟ, όπου εργάζεται στην οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Byron Steamship Co Ltd και σπουδάζει φιλολογία και φιλοσοφία. Πλάνα με πλοίο, από μνημεία του ΛΟΝΔΙΝΟΥ.
00:31:56:00
Πλάνα από προσωπικές λήψεις του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ από την ΝΙΚΑΙΑ της ΓΑΛΛΙΑΣ, όπου ο πατέρας του αγοράζει μια έπαυλη το 1924 και εγκαθίσταται εκεί μαζί με τον γιο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ. Πλάνα και από την έπαυλη. Η αφηγήτρια μιλά και για το ταξίδι των δύο στους ΑΓΙΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ.
00:32:19:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου από τη φλεγόμενη ΣΜΥΡΝΗ και από το χρονικό της προσφυγιάς. Ο αφηγητής μιλά για την καταστροφή της ΣΜΥΡΝΗΣ το 1922, για την προσφυγιά που ακολούθησε και για τη συμβολή της τελευταίας στη διακίνηση των σοσιαλιστικών ιδεών. Φωτογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:32:49:00
Φωτογραφία των γονιών του ποιητή, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στη διάσταση απόψεων μεταξύ των ΕΜΠΕΙΡΙΚΩΝ, πατέρα και γιου, σχετικά με το θέμα της μητέρας του ποιητή ΣΤΕΦΑΝΙΑΣ.
00:33:04:00
Πλάνα από το ΠΑΡΙΣΙ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι εκεί εγκαθίσταται το 1926 ο ποιητής ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ για να ασχοληθεί με την ψυχανάλυση, συνδέεται στενά με τον Γάλλο ΡΕΝΕ ΛΑΦΟΡΓΚ (RENE LAFORGUE), πρόεδρο και ιδρυτικό μέλος της νεοσύστατης τότε Ψυχαναλυτικής Εταιρείας της πόλης, με τον οποίον έκανε προσωπική και διδακτική ανάλυση, και στη γνωριμία του με τον κύκλο των Γάλλων σουρεαλιστών. Πλάνα από λήψεις του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τη σύζυγό του ΒΙΒΙΚΑ και τον ΡΕΝΕ ΛΑΦΟΡΓΚ κατά τη δεκαετία του 1950. Γαλλική έκδοση του έργου του ΦΡΟΪΝΤ (SIGMUND FREUD) “LA SCIENCE DES REVES” («Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ», 1900), προσωπικό φωτογραφικό υλικό του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, φωτογραφίες του ΜΠΡΕΤΟΝ, αφίσα με τον τίτλο του έργου του ΜΠΡΕΤΟΝ “ANTHOLOGIE DE L’HUMOUR NOIR” («ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΥ ΧΙΟΥΜΟΡ»), ιδιόχειρη αφιέρωση του ΜΠΡΕΤΟΝ στον ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, διαβάζει κείμενο του πατέρα του, ΑΝΔΡΕΑ, σχετικά με την πρώτη γνωριμία του με τον ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ και για τα θέματα των συζητήσεών τους και με το σύνολο της υπερρεαλιστικής ομάδας, φωτογραφία του ΜΑΡΞ και του ΦΡΟΪΝΤ.
00:35:08:00
Πλάνα με διαδρομή στην ΕΛΒΕΤΙΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη στροφή του ποιητή με τη θητεία του στον σουρεαλισμό, που είναι προϊόν λογοτεχνικής αναζήτησης άμα τη αναχωρήσει του από την ΕΛΛΑΔΑ. Αρχειακό υλικό του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:35:57:00
Φωτογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, διαβάζει κείμενο του πατέρα του, ΑΝΔΡΕΑ-το κείμενο προέρχεται από τη συλλογή πεζών ποιημάτων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τίτλο «ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ» (1936-1946)», και ειδικώς από τον πρόλογό του με τίτλο “AMOUR AMOUR”. Το κείμενο συνεχίζει να διαβάζει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, από ηχογράφηση στην ΑΝΔΡΟ, στο Ίδρυμα Γουλανδρή το 1990, και απόσπασμα από την ομιλία του σχετικά με τη συνάντηση του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τον ΜΠΡΕΤΟΝ. Πλάνα με καταρράκτες.
00:37:18:00
Πλάνα από διαδρομή με τρένο. Ο γιος του ποιητή ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ διαβάζει κείμενο του πατέρα του, ΑΝΔΡΕΑ-το κείμενο προέρχεται από τη συλλογή πεζών ποιημάτων του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τίτλο «ΓΡΑΠΤΑ Ή ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ» (1936-1946)», και ειδικώς από τον πρόλογό του με τίτλο “AMOUR AMOUR”. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιστροφή του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ το 1931 στην ΕΛΛΑΔΑ και στην εργασία του ως διευθυντή στα ναυπηγεία Βασιλειάδη, που ανήκαν στην οικογένεια του πατέρα του, σε μια προσπάθεια συμφιλίωσης με τον πατέρα του, και στην παραίτησή του το 1934. Αρχειακό υλικό των εταιρειών Βασιλειάδη (διαφημιστική καταχώριση και σχέδιο καταχώρισης διεύθυνσης του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ).
00:38:08:00
Φωτογραφία με σοσιαλιστές, σφραγίδα του Εργατικού Κέντρου Αθηνών και πλάνα από εργοστάσια. Ο γιος του ποιητή, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, διαβάζει κείμενο του πατέρα του, ΑΝΔΡΕΑ σχετικά με την παραίτηση του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ από την επιχείρηση του πατέρα του, λόγω απεργιών, και στην έκτοτε αφοσίωσή του στην ψυχανάλυση και τη λογοτεχνία.
00:38:36:00
Ο φιλόλογος ΙΑΚΩΒΟΣ ΒΟΥΡΤΣΗΣ αναφέρεται στην καθυστερημένη έλευση του σουρεαλισμού στην ΕΛΛΑΔΑ και στη δημοσίευση των πρώτων του ποιημάτων του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ στα 1935.
00:38:43:00
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ, επίκουρος καθηγητής Συγκριτικής Φιλολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Αθηνών, αναφέρεται στην προλείανση του εδάφους από τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ ώστε να ξεκινήσει η υπερρεαλιστική δραστηριότητα στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:38:57:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ από τις Β’ Δελφικές Γιορτές, όπου παρουσιάστηκαν οι «ΙΚΕΤΙΔΕΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ (1930). Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ), πλάνα με τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ και τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ.
00:39:31:00
Ηχητικό ντοκουμέντο με τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ να διαβάζει στίχους από το «ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ».
00:39:36:00
Η πρώτη έκδοση της ποιητικής συλλογής του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» (εκδόσεις “ΚΑΣΤΑΛΙΑ”, 1935), για το οποίο ο ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ αναφέρει ότι εισαγάγει το κίνημα του σουρεαλισμού στην ΕΛΛΑΔΑ. Ο γιος του ποιητή ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ από την αυτοβιογραφία του πατέρα του μιλά για την «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟ», στο οποίο αναφέρεται ως την πρώτη «πράξη σουρεαλισμού» στην ΕΛΛΑΔΑ, αν εξαιρεθεί η ιστορική του διάλεξη «Περί σουρεαλισμού» στη Λέσχη Καλλιτεχνών «ΤΟ ΑΤΕΛΙΕ» (25 Ιανουαρίου 1935), με την οποία εισήχθη ουσιαστικά ο υπερρεαλισμός στον ελληνικό χώρο και το οποίο προκάλεσε το ενδιαφέρον των αναγνωστών καθώς θεωρήθηκε «σκανδαλώδες, γραμμένο από έναν παράφρονα» Άρθρο σε περιοδικό με περιεχόμενο την «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟ» του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Αρχειακό υλικό του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, έκδοση του βιβλίου “LES PIEDS DANS LE PLAT” του ΣΕΡΟ (MICHEL SERRAULT) και σχετικό φωτογραφικό υλικό.
00:40:30:00
Πλάνα από εργατικά συνδικάτα, καθώς ο συγγραφέας και κριτικός ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΚΥΡΗΣ, που εμφανίζεται αργότερα στο πλάνο, μιλάει για τον χλευασμό που προκάλεσε στο αναγνωστικό κοινό η παρουσίαση της συλλογής του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» (1935).
00:40:44:00
Πλάνα με τον ΓΙΟΣΕΦ ΣΤΑΛΙΝ (JOSEPH STALIN) και του ΑΝΤΡΕΪ ΖΝΤΑΝΟΦ (ANTREI ZDANOV). Ο ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ αναφέρεται στις λοιδορίες που υπέστη ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ τόσο από τους αστούς όσο και από τους κομουνιστές (λόγω της στροφής σε έναν σχετικό συντηρητισμό) της εποχής.
00:41:04:00
Ο ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ αναφέρει ότι η «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ εξέφραζε την ανερχόμενη αστική βενιζελική παράταξη της εποχής, ενώ ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ αναφέρεται στην επιλογή του τίτλου «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» από τον ποιητή την τελευταία στιγμή. Φωτογραφίες του ΑΝΔΡΕΑ και του ΛΕΩΝΙΔΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Φωτογραφίες και πλάνα από εργοστάσια και ναυπηγεία, φωτογραφίες αστών, πλάνα από φιλμ αρχείου με ρωσικό στρατό, αρχειακό υλικό από τις οικογενειακές επιχειρήσεις.
00:42:49:00
Πίνακες ζωγραφικής σουρεαλιστικής τεχνοτροπίας, έκδοση της έργου “SOURCES DU VENT”. Η αφηγήτρια μιλά για την ιστορική διάλεξη του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ «ΠΕΡΙ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΥ» στη Λέσχη Καλλιτεχνών «ΤΟ ΑΤΕΛΙΕ» (25 Ιανουαρίου 1935), εξώφυλλο του πεζού έργου των ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ και του ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ με τίτλο «L’ IMMACULEE CONCEPTION» («Η ΑΜΩΜΟΣ ΣΥΛΛΗΨΙΣ») και φωτογραφία λογοτεχνών. O κριτικός τέχνης ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ αναφέρεται στην εν λόγω διάλεξη του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, στην οποία προσπαθεί να μυήσει ένα «καχύποπτο» κοινό στο νέο ρεύμα, εγχείρημα ιδιαίτερα δύσκολο.
00:43:24:00
Πλάνα από φιλμ αρχείου με πλήθος κόσμου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην παρουσία του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ στην εν λόγω διάλεξη του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ το 1935 και στην σκέψεις του σχετικώς. Για τον αντίκτυπό της, ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ έγραψε πως η διάλεξη έγινε «μπροστά σε μερικούς βλοσυρούς αστούς που άκουγαν, φανερά ενοχλημένοι, ότι εκτός από τον Κονδύλη και τον Τσαλδάρη υπήρχαν και άλλοι ενδιαφέροντες άνθρωποι στον κόσμο, που τους έλεγαν Φρόυντ ή Μπρετόν». Πλάνα με τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΚΟΝΔΥΛΗ να ομιλεί σε συγκεντρωμένο πλήθος, πλάνα με τον ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ (από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 1933, όπου ο ΤΣΑΛΔΑΡΗΣ γίνεται δεκτός με φασιστικό χαιρετισμό). Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ). Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» και πλάνα με τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, πλάνα από φιλμ αρχείου από την οδό Βασιλίσσης Σοφίας.
00:44:39:00
Φωτογραφικό υλικό με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ, φωτογραφία της ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ, έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ και φωτογραφία του ΘΕΟΦΙΛΟΥ, φωτογραφία του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επίσκεψη του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ στο σπίτι του ΘΕΟΦΙΛΟΥ στη ΜΥΤΙΛΗΝΗ το 1935. Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ)-οι δύο ποιητές μιλούν για τον ΘΕΟΦΙΛΟ και την επίσκεψη τους στο σπίτι του. Χειρόγραφα κείμενα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ αφιερωμένα στον ΕΛΥΤΗ. Πλάνα από την απονομή του Βραβείου Νόμπελ στον ΕΛΥΤΗ από τον Βασιλιά της Σουηδίας ΚΑΡΟΛΟ ΙΣΤ’ ΓΟΥΣΤΑΥΟ (10 Δεκεμβρίου 1979) και τον λόγο του που ακολούθησε.
00:46:58:00
Πλάνα από τον ΒΟΣΠΟΡΟ, φωτογραφία της ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ (MARGUERITE YOURCENAR), πλάνα από τζαμί της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ. Η αφηγήτρια μιλάει για την επίσκεψη το 1935 του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και της ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ και για τη συγγραφή του “NOUVELLES ORIENTALES” («ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ») από τη ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ (1938), το οποίο αφιέρωσε στον ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ.
00:47:21:00
Πλάνα από την οδό Αινιάνος 8 στην ΑΘΗΝΑ. Η αφηγήτρια αναφέρει στην έκτοτε εξάσκηση από τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ της ψυχανάλυσης, πρώτα σε χώρο στην οδό Κηφισίας και έπειτα στην οδό Αινιάνος 8. Ο γιος του ποιητή ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ διαβάζει κείμενο του πατέρα του, ΑΝΔΡΕΑ, και στο οποίο μιλάει για την αφοσίωσή του έκτοτε στην ψυχανάλυση επί δεκαπενταετία, και στην μετέπειτα εγκατάλειψή της για να ασχοληθεί με τη λογοτεχνία. Ταυτότητα του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και πλάνα από το σπίτι του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:48:01:00
Ο ποιητής ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ αναφέρεται στη γνωριμία του με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ το 1939/1940, από τον οποίο ζήτησε να του κάνει ψυχανάλυση αλλά ο ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ αρνήθηκε.
00:48:33:00
Χειρόγραφες σημειώσεις του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ σχετικές με την ψυχανάλυση. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην άγνοια περί των αιτιών που ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ έπαυσε να ασχολείται με την ψυχανάλυση το 1951, γνωρίζουμε όμως ότι συνέχισε να πραγματοποιεί επισκέψεις στη ΓΑΛΛΙΑ για να συναντά τους φίλους του ψυχαναλυτές και σουρεαλιστές. Πλάνα με φίλους του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και της γυναίκας του ΒΙΒΙΚΑΣ στο ΠΑΡΙΣΙ.
00:49:12:00
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΚΥΡΗΣ αναφέρεται στη στενή σχέση του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τη διάσημη ψυχαναλύτρια ΜΑΡΙΑ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ. Φωτογραφία της ΜΑΡΙΑΣ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ και του πρίγκιπα ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ύπατου αρμοστή της ΚΡΗΤΗΣ. Πλάνα με το ζεύγος ΜΑΡΙΑΣ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ και του πρίγκιπα ΓΕΩΡΓΙΟΥ, σε μία επίσκεψη του ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ στην ανάκτορό τους στις 10 Δεκεμβρίου 1957, από την οποία προέρχεται ηχητικό ντοκουμέντο, στο οποίο ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ. Το 1944, συνεχίζει η αφηγήτρια, ο ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ γράφει τον πρόλογο στην ελληνική έκδοση του βιβλίου της ΜΑΡΙΑΣ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ «Η ΛΑΝΘΑΝΟΥΣΑ ΝΕΚΡΟΦΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΔΓΑΡ ΠΟΕ», ενώ η ίδια συνδέθηκε φιλικά με τον ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ από το 1946, με την επιστροφή της στην ΕΛΛΑΔΑ, το 1948 οι ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, ΚΟΥΡΕΤΑΣ και ΖΑΒΙΤΣΙΑΝΟΣ (φίλοι και συνάδελφοί του ψυχαναλυτές) ιδρύουν τον «Μικρό Κύκλο των Ελλήνων Ψυχαναλυτών», που ενσωματώθηκε στη Γαλλική Ψυχαναλυτική Εταιρεία (1950), το 1949 διεξάγεται το Διεθνές Ψυχαναλυτικό Συνέδριο στη ΖΥΡΙΧΗ, στο οποίο ο ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ συμμετέχει ως προσκεκλημένος, εκλέγεται τακτικό μέλος της Γαλλικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας και το 1950 δημοσιεύσει στα γαλλικά το δοκίμιό του «ΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΣ ΙΔΕΟΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗΣ ΝΕΥΡΩΣΕΩΣ ΜΕ ΠΡΟΩΡΕΣ ΕΚΣΠΕΡΜΑΤΩΣΕΙΣ». η οποία δημοσιεύτηκε στη Γαλλική Ψυχαναλυτική Επιθεώρηση (πρωτότυπος τίτλος: “UN CAS DE NEVROSE OBSESSIONNELLE AVEC EJACULATIONS PRECOCES”, περιοδικό “REVUE FRANCAISE DE PSYCHANALYSE”, τόμος XIV, αρ. 3, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 1950, σσ. 331-366), το 1951 συμμετέχει στο Β’ Διεθνές Ψυχαναλυτικό Συνέδριο στο ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ και έκτοτε παύει την ενασχόλησή του με την ψυχανάλυση. Πλάνα με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και των ΚΟΥΡΕΤΑ και ΖΑΒΙΤΣΙΑΝΟ, με τους οποίους ίδρυσε τον «Μικρό Κύκλο Ψυχαναλυτών», φωτογραφία αναμνηστική του Συνεδρίου Διεθνούς Ψυχαναλυτικού στη ΖΥΡΙΧΗ (1949), έκδοση της μελέτης «ΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΣ ΙΔΕΟΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗΣ ΝΕΥΡΩΣΕΩΣ ΜΕ ΠΡΟΩΡΕΣ ΕΚΣΠΕΡΜΑΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ» (2001), διαβατήριο του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ.
00:51:21:00
Φυλλάδιο επίδειξης σουρεαλιστικών έργων, που διοργανώνεται μεταξύ 5 και 29 Μαρτίου 1936 στην οικία του ΑΝΤΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται σχετικώς.
00:51:28:00
Ηχητικό ντοκουμέντο σε πρώτη παρουσίαση από τη συνομιλία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ και του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ του 1960 (η ηχογράφηση ανήκει στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ). Ο ΕΛΥΤΗΣ μιλά για την εν λόγω έκθεση, ενώ παρακολουθούμε πίνακες σουρεαλιστικών έργων στο σπίτι του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ. Η αφηγήτρια προλογίζει τον αφηγητή που θα αναγνώσει χωρία σχετικά με την έκθεση προερχόμενα από τη συλλογή «ΑΝΟΙΧΤΑ ΧΑΡΤΙΑ»-αναφέρει ότι είχε εκθέσει και ο ίδιος ο ΕΛΥΤΗΣ δικά του κολλάζ, ενώ εκτίθεντο και βιβλία, όπως η «ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ» και ποιήματα του ΕΛΥΑΡ σε απόδοση ΕΛΥΤΗ. Στο ηχητικό ντοκουμέντο οι ΕΛΥΤΗΣ και ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ αναφέρονται στον ΕΛΥΑΡ, που είχε προσχωρήσει εν τω μεταξύ στο κομουνιστικό κόμμα, και στην επίσκεψη του στην ΕΛΛΑΔΑ το καλοκαίρι του 1948. Πλάνα από τον Εμφύλιο πόλεμο το 1948 και φωτογραφικό υλικό με τον ΕΛΥΑΡ όταν μετέβη στο ΒΙΤΣΙ κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου, το 1948-σε μία φωτογραφία διακρίνεται και ο σκηνοθέτης ΜΑΝΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ, συνοδός και μεταφραστής του ΕΛΥΑΡ και της γαλλικής αντιπροσωπείας, έκδοση του πεζού έργου των ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ και του ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ με τίτλο «L’ IMMACULEE CONCEPTION» («Η ΑΜΩΜΟΣ ΣΥΛΛΗΨΙΣ»), στην οποία υπάρχει ιδιόχειρη αφιέρωση του ΕΛΥΑΡ στον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ.
00:53:59:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ και πλάνα από την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ». Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΣΤΙΑΣ δημοσιεύει συνέντευξη του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ με τίτλο «ΔΙΑ ΤΟΝ ΣΟΥΡΡΕΑΛΙΣΜΟΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΖΩΗΝ» (1936). Ο αφηγητής διαβάζει αποσπάσματα από τη συνέντευξη, στην οποία ο ΜΠΑΣΤΙΑΣ παρουσιάζει τον ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ ότι θυμίζει «τύπους Ρώσων επαναστατών ή αναρχικών που ζούσαν στο εξωτερικό διωγμένοι από την πατρίδα τους». Πλάνα με τον ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ, αρχειακό υλικό του ποιητή με φωτογραφία του, πλάνα με την καθημερινή ζωή στη ΕΣΣΔ της εποχής και από την Οκτωβριανή Επανάσταση.
00:54:44:00
Ο ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ αναφέρεται στην περιγραφή του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ από τον ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ (από τη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»), λέγοντας ότι του θυμίζει πολύ την περιγραφή του ΤΡΟΤΣΚΙ (LEON TROTSKY): επαναστάτης, διαφωτιστής, λάτρης της τέχνης.
00:55:07:00
Πλάνα με τον ΤΡΟΤΣΚΙ και με τον ρωσικό λαό, καθώς ο ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ αναφέρεται στον αγαπημένο πολιτικό του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ, που ακούει στο όνομα του ΛΕΟΝΤΑ ΤΡΟΤΣΚΙ, τον «αιρετικό του κομουνισμού». Αναφέρεται δε στο «εκρηκτικό κράμα» των ΤΡΟΤΣΚΙ, ΦΡΟΫΝΤ και ΜΠΡΕΤΟΝ. Ο ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ αναφέρεται στο ρηξικέλευθο ρεύμα της εποχής με το οποίο συνδέθηκε ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ.
00:55:31:00
Φιλμ αρχείου με πλοία, κινηματογραφικό και φωτογραφικό υλικό με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ και την ΕΛΕΝΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και βασιλικούς, πλάνα με τον ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στο κίνημα του 1935, που έβλαψε τη δημοκρατική παράταξη, στην αποτυχία συμβιβασμού βενιζελικών και κομουνιστών και στην εγκαθίδρυση της δικτα
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, βιογραφία, λογοτέχνες, λογοτεχνία, ποίηση, Μεσοπόλεμος, γενιά του ’30, ψυχανάλυση, υπερρεαλισμός
Αναφορές
ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, ποιητής
ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛ, συγγραφέας
ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
«ΑΜΟΥΡ-ΑΜΟΥΡ» λογοτεχνικό κείμενο
ΑΝΤΡΕ ΜΠΡΕΤΟΝ, λογοτέχνης
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, πατέρας Ανδρέα Εμπειρίκου
ΕΘΝΙΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, εταιρεία
ΛΕΟΝ ΤΟΛΣΤΟΪ, λογοτέχνης
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ποιητής
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ποιητής
«ΤΡΑΓΟΥΔΙ», ποίημα
ΡΕΝΕ ΛΑΦΟΡΓΚ, πρόεδρος της Ψυχαναλυτικής Εταιρείας Παρισίων
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, συγγραφέας
ΙΑΚΩΒΟΣ ΒΟΥΡΤΣΗΣ, φιλόλογος
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ, επίκουρος καθηγητής της Συγκριτικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποιητής
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΚΥΡΗΣ, συγγραφέας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΚΥΡΗΣ, κριτικός
«ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ», ποιητική συλλογή
ΜΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, κριτικός τέχνης
ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ, συγγραφέας
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, ποιητής
ΜΑΡΙΑ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ, ψυχαναλύτρια
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΡΕΤΑΣ, ψυχαναλυτής
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΒΙΤΣΙΑΝΟΣ, ψυχαναλυτής
«ΑΝΟΙΧΤΑ ΧΑΡΤΙΑ», συγγραφικό έργο
ΠΩΛ ΕΛΥΑΡ, ποιητής
ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΣΤΙΑΣ, εκδότης
ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ, ζωγράφος
«ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΟΔΩΝΕΣ», συγγραφικό έργο
«Ο ΔΡΟΜΟΣ», συγγραφικό έργο
ΒΙΒΙΚΑ ΖΗΣΗ, σύζυγος του Ανδρέα Εμπειρίκου
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ, ζωγράφος
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ, τυπογράφος
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΣ, εκδότης
«Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ», μυθιστόρημα
ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΑΖΟΣ, διευθυντής Εθνικού Κέντρου Βιβλίου
ΝΙΚΟΣ ΣΙΓΑΛΑΣ, ιστορικός
«ΟΚΤΑΝΑ», ποιητική συλλογή
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΡΟΥΜΑΝΙΑ, ΒΡΑΪΛΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΟΥΚΡΑΝΙΑ, ΚΡΙΜΑΙΑ, ΣΕΒΑΣΤΟΥΠΟΛΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΡΩΣΙΑ, ΚΙΕΒΟ
ΕΥΡΩΠΗ, ΡΩΣΙΑ, ΤΣΟΡΓΚΟΥΝ
ΕΥΡΩΠΗ, ΓΑΛΛΙΑ, ΠΑΡΙΣΙ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΒΕΤΙΑ, ΛΟΖΑΝΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ, ΛΟΝΔΙΝΟ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ, ΣΥΡΟΣ, ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΜΥΤΙΛΗΝΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΚΥΚΛΑΔΕΣ, ΑΝΔΡΟΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Μια τηλεοπτική σειρά του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ
Έρευνα-Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Επιλογή κειμένων:
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥΔΕΛΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Αφήγηση:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ
ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Αποσπάσματα από τη βιογραφία του ΑΝΔΡΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ διαβάζει ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ-ΜΠΑΧ
Μοντάζ-Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΕΜΗΣ
Κείμενο:
ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα για τη βοήθεια
τον κ. Λεωνίδα Εμπειρίκο
και την κα Βιβίκα Εμπειρίκου
Τεχνική επεξεργασία-Μηχανήματα
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΕ
Ήχος:
STUDIO ERA
TONE STUDIO
Συνεργάστηκαν οι:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
το ΕΛΙΑ
το ΕΚΕΒΙ
τη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Οι λήψεις έγιναν σε σύστημα digital BETACAM με κάμερα SONY 700 DW και το μοντάζ σε AVID
Έτος παραγωγής 2002-2003
Copyright ΝΕΤ
Σχετικά Θέματα
7909, 22995
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
01:30:36:06
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
21/08/2011