ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ 1967
0000008273
Σειρά ντοκιμαντέρ που καταγράφει προφορικές μαρτυρίες Ελλήνων δημιουργών για μια κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, του έργου τους ή της χώρας. Το επεισόδιο αυτό αναφέρεται στον ζωγράφο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ, επικεντρώνοντας στο 1967, χρονιά σταθμό τόσο για την καλλιτεχνική του πορεία όσο και για την ελληνική πολιτική σκηνή.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008273
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΟΥ, Η
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ 1967
Χρονολογία Παραγωγής
2005
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ που καταγράφει προφορικές μαρτυρίες Ελλήνων δημιουργών για μια κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, του έργου τους ή της χώρας. Το επεισόδιο αυτό αναφέρεται στον ζωγράφο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ, επικεντρώνοντας στο 1967, χρονιά σταθμό τόσο για την καλλιτεχνική του πορεία όσο και για την ελληνική πολιτική σκηνή.
Περιγραφή Περιεχομένου
Τις προσωπικές αναμνήσεις και τα βιώματά του από το 1967 παρουσιάζει ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, φιλοξενούμενος της σειράς ντοκιμαντέρ «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΟΥ». Η έκθεση έργων του στην γκαλερί Μέρλιν, την άνοιξη του 1967, είναι η προσωπική του πρόταση για τη ζωγραφική, αλλά και για τον Πόλεμο στο Βιετνάμ. Σε μια εποχή όπου το ρεύμα της απόλυτης αφαίρεσης στην τέχνη ήταν κυρίαρχο, ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ακολουθεί την αφηρημένη παραστατικότητα και για πρώτη φορά στην ελληνική ζωγραφική τολμά να ζωγραφίσει τη βία με ζωηρά χρώματα και αστραφτερά λευκά. Η πολιτική κρίση, η Δικτατορία των Συνταγματαρχών και οι συνέπειες στην καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν υπό το κράτος διώξεων και απαγορεύσεων θα οδηγήσουν στη δημιουργία σειράς πινάκων καταγγελίας. Παράλληλα προβάλλονται πλάνα αρχείου τα οποία αποτυπώνουν τα σημαντικότερα γεγονότα του 1967.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:56:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, 1967».
00:01:02:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ξεκινά κάποιο έργο του, «τραβώντας» τις πρώτες γραμμές.
00:01:15:00
Στιγμιότυπα από τα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ». Αρχικά από το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ, από πρωτοσέλιδο εφημερίδας για τη διεξαγωγή εκλογών στις 28 ΜΑΪΟΥ 1967, από διαδηλώσεις για τη διεξαγωγή εκλογών με υπηρεσιακή κυβέρνηση, από συγκέντρωση και επεισόδια στα ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ με το αίτημα «114».
00:01:46:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Διακρίνονται προσωπικά αντικείμενα, μολύβια και ένας πίνακάς του. Αναφέρεται στη διοργάνωση έκθεσης το Μάρτιο του 1967 σε Γκαλερί της οδού Μέρλιν (GALLERY MERLIN) και τους λόγους που την υπαγόρευσαν. Παρεμβάλλεται μικρό απόσπασμα διαδήλωσης και επεισοδίων από βίντεο αρχείου.
00:02:40:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ κατά την πρώτη ειρηνική πορεία από το Μαραθώνα (21-4-63) που οργάνωσε το Κίνημα Ειρήνης. Κρατά ένα πλακάτ με το σήμα της Ειρήνης.
00:02:46:00
Διαδοχικά πλάνα με έργα του ζωγράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ. Πρόκειται για πίνακες που δημιούργησε, αφιερωμένους στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή της ειρήνης ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ: «Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ» (1963), «ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ» (1964), «ΘΡΗΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ» (1963).
00:03:13:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του, ενώ προετοιμάζει χρώματα. Ακούγεται να μιλά για το βιβλίο Γάλλου δημοσιογράφου, τον οποίο δεν αναφέρει με πολλές φωτογραφίες για τα έκτροπα του ΒΙΕΤΝΑΜ, που λειτούργησε ως ερέθισμα να δημιουργήσει τους πίνακες του για το ΒΙΕΤΝΑΜ.
00:03:35:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Διακρίνεται πίσω του ο πίνακάς του «ΠΑΡΑΛΙΑ 2001». Εξακολουθεί να μιλά για το βιβλίο Γάλλου δημοσιογράφου, τον οποίο δεν αναφέρει, που λειτούργησε ως ερέθισμα να δημιουργήσει σκίτσα σε χαρτόνι για το ΒΙΕΤΝΑΜ. Στη συνέχεια, παρουσιάζει τους προβληματισμούς του για τον τρόπο που θα εργαζόταν: ποιο θα ήταν το στυλ, το ζωγραφικό ύφος, καθώς είχε ενδείξεις για τα χρώματα. Καταθέτει την ανάγκη του να χρησιμοποιήσει έντονα χρώματα και να διαφοροποιηθεί από τις μέχρι τότε συνήθεις πρακτικές, που ήθελαν τη χρήση ασπρόμαυρων και μουντών χρωμάτων να παρουσιάζουν γεγονότα διαμαρτυρίας και αντιπαραθέσεις ιδεών. Παρουσιάζονται πολλά από αυτά τα έργα του.
00:05:23:00
Διαδοχική παρουσίαση έργων του ζωγράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ. Διακρίνονται τα «ΒΡΩΜΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ» (1964, δίπτυχο) και «ΒΙΕΤΝΑΜΕΖΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ» (1964).
00:05:46:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Στρατιώτες επιχειρούν στρατιωτική ενέργεια, ενώ αποβιβάζονται από ελικόπτερο και πλάνα από βομβαρδισμούς. Παρεμβάλλεται πλάνο της εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ» που αναφέρεται στην απόφαση των Αμερικανών να επέμβουν στο ΒΟΡΕΙΟ ΒΙΕΤΝΑΜ.
00:06:02:00
Έργα του ζωγράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ αφιερωμένα στους ανθρώπους του ΒΟΡΕΙΟΥ ΒΙΕΤΝΑΜ, διακόπτονται από φρικιαστική εικόνα άμαχου πληθυσμού που τρέμει με το άκουσμα ριπών όπλων.
00:06:19:00
Ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του, ενώ ζωγραφίζει.
00:06:29:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρει ότι κατά το 1967 είχε επικρατήσει ως εκφραστικός τρόπος η «Αφαίρεση», τρόπος έκφρασης που υιοθέτησαν οι περισσότεροι ζωγράφοι που έζησαν στην Ευρώπη. Εξηγεί τον τρόπο που επέλεξε να εκφράζεται χρησιμοποιώντας την αγωγή του, που ήταν αναπαραστατική, αν και τον απασχόλησε η επιλογή της αναπαράστασης των μορφών και η θέση τους στο ζωγραφικό έργο και πρόσθεσε αφαιρετικά στοιχεία στους πίνακές του.
00:08:12:00
Έργα του ζωγράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ.
00:08:46:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρει ότι αναγκάστηκε να κλείσει την έκθεση στην Γκαλερί της οδού Μέρλιν (GALLERY MERLIN), καθώς τα επεισόδια που συνέβαιναν καθημερινά τον Απρίλιο του 67 δημιουργούσαν κλίμα ανησυχίας τόσο στον ίδιο, όσο και στην ιδιοκτήτριά της. Παρεμβάλλονται πλάνα με την εφημερίδα «ΑΥΓΗ» το πρωτοσέλιδο της οποίας αναφέρεται στις διαδηλώσεις που πραγματοποιούνταν κατά το 1967, ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από διαδήλωση στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου ΑΘΗΝΩΝ και ασπρόμαυρη φωτογραφία του ζωγράφου από το χώρο της έκθεσης.
00:09:44:00
«ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ», «ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ» Ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ με τη σύζυγό του ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ στην περιοδεία του ανά την ΕΛΛΑΔΑ επισκέπτονται την ΕΥΒΟΙΑ. Ασπρόμαυρα πλάνα από την υποδοχή στη ΧΑΛΚΙΔΑ, στην ΑΜΑΡΥΝΘΟ και στο ΑΛΙΒΕΡΙ με τους εργάτες των εκεί εργοστασίων να πρωτοστατούν της υποδοχής.
00:10:29:00
Πλάνο-κάρτα που αναγράφεται: «Η ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΗΣ α».
00:10:33:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ σε στιγμές έμπνευσης και δημιουργίας ενός έργου του. Αναφέρεται στη δυσπιστία με την οποία έγινε δεκτό το νέο ρεύμα της «ΑΦΑΙΡΕΣΗΣ» στην τέχνη.
00:11:01:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ αναφέρεται στον προβληματισμό μιας ομάδας καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων ο ίδιος, ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΤΑΡΑΣ, ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΡΑΣ να διαδώσουν τα νέα ρεύματα στην τέχνη, να προσπαθήσουν να «εκπαιδεύσουν» και να προσεγγίσουν το ευρύτερο κοινό σε χώρους εκτός γκαλερί και σε διάφορες γειτονιές και συνοικίες. Η πρώτη πρόταση ήταν του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΪΝΗ. Αφορούσε στην «ξενάγηση» και επεξήγηση στο κοινό των μορφών (ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ) και τάσεων της τέχνης μέσα στους χώρους της, ώστε το κοινό να αντιλαμβάνεται «γιατί αλλάζει η τέχνη». Παρεμβάλλονται πλάνα από χώρο έκθεσης ζωγραφικών έργων, η αφίσα και μια ασπρόμαυρη φωτογραφία έκθεσης διαφόρων έργων τέχνης της «ΟΜΑΔΑΣ α» που ήταν αφιερωμένη στην ΚΥΠΡΟ (1965).
00:12:19:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Παρουσιάζει τον τρόπο που οι καλλιτέχνες οργάνωσαν τις εκθέσεις τους, θέλοντας να «μυήσουν» το κοινό στη σημειολογία της τέχνης. Υποστήριζαν έτσι την αφαιρετική τέχνη χωρίς να την ξεκόβουν από μορφές αναπαράστασης. Επισημαίνει, ότι σε κάθε περιοχή που παρουσίαζαν τη δουλειά τους, ήταν αισθητή η παρουσία της Ασφάλειας που παρακολουθούσε αυτή τους τη δραστηριότητα.
00:13:52:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Παρουσιάζονται εικόνες από τις οποίες γίνεται αντιληπτή η παρουσία του Στρατού στην καθημερινότητα της πόλης της ΑΘΗΝΑΣ.
00:14:13:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρει ότι οι δραστηριότητες της «ΟΜΑΔΑΣ ΤΕΧΝΗΣ α» διακόπτονται και η ομάδα διαλύεται με την επιβολή της Δικτατορίας τον Απρίλιο του 1967.
00:14:21:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Αρχικά, παρουσιάζεται η πινακίδα «ΣΥΝΤΑΓΜΑ» που ήταν αναρτημένη σε κολόνα έξω από το κτήριο του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Στη συνέχεια, ο Δικτάτορας ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ σε συνέντευξη Τύπου εξηγεί το λόγο για τον οποίο αποφάσισαν να επιβάλλουν Στρατιωτικό Νόμο και ότι ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ενημερώθηκε σχετικά από τους ίδιους, αργότερα.
00:14:54:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αφηγείται τις μνήμες του από τις πρώτες στιγμές επιβολής του Καθεστώτος, όταν τα άρματα μάχης ακούγονταν να κινούνται στους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ.
00:15:34:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Αρχικά παρουσιάζονται φωτογραφίες που αποδεικνύουν τη στρατιωτική παρουσία στο χώρο έξω από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και τους δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ. Στη συνέχεια, αυτές «ζωντανεύουν» και ως φιλμ συνεχίζουν την ίδια παρουσίαση.
00:16:01:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Εξηγεί ότι, ζώντας τη στρατιωτική παρουσία την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής και τα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν, ήταν εύκολο να αντιληφθεί «τι σημαίνει η άσκηση κριτικής» σε ένα τέτοιο Καθεστώς.
00:16:24:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Ο Δικτάτορας ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρεται στην ελευθερία των Ελλήνων να πιστεύουν σε οποίο πολιτικό σύστημα επιθυμούν, αλλά απαγορεύει τον Κομμουνισμό. Στη συνέχεια, παρουσιάζει αλληγορικά τον τρόπο με τον οποίο πρόκειται να ενεργήσει το πολίτευμα που σχεδιάζει, μιλώντας για τον «ασθενή» και την «ασθένειά» του «επί της χειρουργικής κλίνης».
00:17:02:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Παρατηρεί πως οι συζητήσεις για τα χρόνια της Δικτατορίας έχουν εξαντλήσει όλα τα θέματα, κυρίως τα θέματα «αντίστασης στο καθεστώς». Εδώ καταθέτει την προσωπική του θέση για τη στάση αυτού που εκφράζεται αντίθετα σε τέτοια Καθεστώτα και απέναντι στην απόδοση ευσήμων για αυτή του τη στάση.
00:17:50:00
Έργα του ζωγράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ.
00:18:08:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ βγαίνει από το σπίτι του και περπατά στην αυλή και στο κτήμα του.
00:18:32:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Διαδοχικά πλάνα από την ΑΚΡΟΠΟΛΗ (ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ) στην ΑΘΗΝΑ και στη συνέχεια από κτήριο φυλακών.
00:18:41:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρει την απόφαση καλλιτεχνών να μην παρουσιάζουν τα έργα τους κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας. Η αποχή αυτή διήρκησε δυο χρόνια, όταν αποφάσισαν να παρέμβουν και να παρουσιάσουν τις θέσεις τους.
00:19:05:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου, απόσπασμα από τα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ» στην ενότητα για τα «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΝΕΑ». Ο Πρωθυπουργός της Δικτατορικής Κυβέρνησης ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΛΛΙΑΣ και οι Υπουργοί της Δικτατορικής Κυβέρνησης ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΑΤΑΚΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΛΑΜΠΟΚΙΑΣ, ΠΑΥΛΟΣ ΤΟΤΟΜΗΣ βρίσκονται στο ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟ (ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ) ΣΤΑΔΙΟ, για να παρακολουθήσουν την παράσταση «HOLIDAYS ON ICE». Παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες από άλλες εκδηλώσεις που διοργάνωνε το Δικτατορικό Καθεστώς στον ίδιο χώρο, με τη συμμετοχή κυρίως του Στρατού και μια φωτογραφία του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ με Στρατιωτικούς σε στρατόπεδο για τον εορτασμό της Κυριακής του Πάσχα. Διακρίνονται επίσης οι ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΩΪΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΚΑΡΕΖΟΣ.
00:20:08:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρει ότι αμέσως με την επιβολή άρχισε να εργάζεται πάνω σε αυτό το θέμα και προέκυψαν έργα σε πολλές σειρές, τα οποία έκρυψε από φόβο και εμφάνισε τριάντα χρόνια μετά. Παρουσιάζονται αρκετά από τα έργα αυτά μεταξύ των οποίων διακρίνονται τα: «ΜΑΪΟΣ, 1967», «ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 1967», «ΙΟΥΛΙΟΣ 1967».
00:21:03:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου με τους ΓΕΩΡΓΙΟ ΖΩΪΤΑΚΗ, ΝΙΚΟΛΑΟ ΜΑΚΑΡΕΖΟ και στιγμιότυπα από την παρουσία του Στρατού στην ΑΘΗΝΑ, διακόπτονται και παρουσιάζεται το έργο του ζωγράφου ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ «ΙΟΥΝΙΟΣ 1967».
00:21:32:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Παρουσιάζει διάφορα έργα του και εξηγεί τους συμβολισμούς τους. Μεταξύ αυτών που παρουσιάζονται είναι έργα του που εμπνεύστηκε από τα Στρατοδικεία και τους Στρατοδίκες, το έργο του «ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ» (1969-70) στο οποίο περιγράφεται η απουσία του συζύγου-άντρα και ο λίγος χρόνος που απομένει ώστε όλα αυτά να τελειώσουν, το έργο «Ο ΦΟΙΤΗΤΗΣ Γ. Δ. » (1973) και ένα έργο του από την ενότητα «ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ 1968-1974».
00:25:17:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου από την ενότητα των Επικαίρων που αφορά στη «ΜΟΔΑ». Ελληνικό συγκρότημα τραγουδά σε αγγλικούς στίχους, σκίτσα που σχολιάζουν την τάση της μόδας να κονταίνει το μήκος της φούστας των γυναικών και σχετικά αποκόμματα εφημερίδων.
00:25:55:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία μοντέλου σε πασαρέλα στο ΠΑΡΙΣΙ (1967) που παρουσιάζει φόρεμα που σχεδίασε η σύζυγος του ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗ, ΠΕΠΗ, διαδέχεται σχέδιο με την υπογραφή της.
00:26:09:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Παρουσιάζει την προσπάθεια του ίδιου και της γυναίκας του ΠΕΠΗΣ να δημιουργήσουν υφάσματα και φορέματα χρησιμοποιώντας χρώματα, την αποδοχή που γνώρισε η προσπάθειά τους αυτή ώστε τα σχέδιά τους να μεταφερθούν στο ΠΑΡΙΣΙ, τις δυσκολίες, τις ανησυχίες και την τελική τους απόφαση να μείνουν στην ΕΛΛΑΔΑ. Παρεμβάλλονται σχετικές φωτογραφίες, σχέδια και φωτογραφίες από οικογενειακές στιγμές.
00:29:37:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ και στον κήπο του, ενώ καθαρίζει το χώρο που συνθέτει τα χρώματα και πλένει τα πινέλα του.
00:30:32:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Εξηγεί ότι πηγή έμπνευσής του για την ενότητα έργων του «ΜΗΤΡΟΤΗΤΕΣ 1968-1974» ήταν η γέννηση της κόρης του τον Αύγουστο του 1967 και τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν φίλοι τους, που διώκονταν από το Καθεστώς. Καταθέτει, ότι τον ενδιέφερε να αφηγηθεί όσα συνέβαιναν, αδιαφορώντας, αν ήταν τέχνη όσα δημιουργούσε. Ενώ παρουσιάζει τους προβληματισμούς και τους συμβολισμούς που χρησιμοποίησε σε αυτά, προβάλλονται έργα του από αυτή την ενότητα, μεταξύ των οποίων «Η ΜΑΥΡΗ ΛΑΜΠΑ» (1969), «LIBERTE» (1970), «ΛΑΜΠΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ» (1969), «ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ» (1969-70), «ΖΗΤΩ Η 25η ΜΑΡΤΙΟΥ» (1970) και ασπρόμαυρες οικογενειακές φωτογραφίες.
00:33:16:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ενώ δημιουργεί.
00:33:31:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ περπατά στον κήπο του κρατώντας ομπρέλα. Ακούγεται έντονη βροχή.
00:33:54:00
Πλάνο κάρτα στην οποία αναγράφεται ότι το 1967 ο ΜΑΡΣΑΛ ΜΑΚΛΟΥΑΝ δηλώνει «the medium is the message»-«το μέσον είναι το μήνυμα».
00:34:00:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Καταθέτει την άποψη πως ο σημερινός άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει το περιβάλλον του, όταν ζει εγκλωβισμένος από την εικόνα. Εστιάζει στην εικόνα που προβάλλουν τα ηλεκτρονικά μέσα και ονομάζει αυτό το φαινόμενο ως κρίση του Δυτικού πολιτισμού.
00:35:18:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Παρουσιάζουν το Δικτάτορα ΓΕΩΡΓΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ να μιλά σε συνέντευξη Τύπου. Η αργή απεικόνιση του προσώπου που παρουσιάζεται λειτουργεί ως παράδειγμα εικόνας των ηλεκτρονικών Μέσων.
00:35:32:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρει ότι μετά το ΠΑΡΙΣΙ ζώντας στη ΜΗΛΟ η μόνη πολιτική πληροφόρηση που είχε προερχόταν από το ραδιόφωνο. Αυτό που τότε τον απασχόλησε ήταν η «εξαφάνιση» του ανθρώπου και η επικράτηση του μέσου, κάτι που αναπαριστά στα έργα του αυτής της περιόδου. Παρεμβάλλονται πλάνα με έργα του ζωγράφου, διακρίνεται το «ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ Ι» (1970) και απόσπασμα εφημερίδας με είδηση για τη Χούντα των Συνταγματαρχών και αποφάσεις τους.
00:36:47:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Παρουσιάζονται εικόνες από τη βάπτιση του ΠΑΥΛΟΥ γιού του ΒΑΣΙΛΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ και τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν για το γεγονός. Πρόκειται για «ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ», όπως παρουσιάζει σχετικό κείμενο.
00:38:44:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Αναφέρεται στο διαφορετικό τρόπο που ο ελληνικός λαός βίωσε την επιβολή του Δικτατορικού Καθεστώτος και στην παρουσία του ιδεολογικού χώρου της Αριστεράς, τον οποίο θεωρεί ως την κύρια πηγή αντίδρασης και αντίστασης. Θεωρεί πως και σε συντηρητικούς χώρους υπήρξαν φωνές εναντίον του Καθεστώτος, μα οι συνθήκες οδηγούσαν σε ακραίες συμπεριφορές. Παρεμβάλλονται πλάνα με σχετικά δημοσιεύματα, που ενισχύουν τις θέσεις του και ασπρόμαυρα πλάνα από διαμαρτυρία με πλακάτ στο ΛΟΝΔΙΝΟ.
00:40:30:00
Άρθρο εφημερίδας στο οποίο αναγράφονται «τα ονόματα των κομμουνιστών που κρατούνται εις την Γυάρον».
00:40:48:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Υποστηρίζει πως η επιβολή της Δικτατορίας ήταν αναπόφευκτη και εξηγεί την άποψή του αυτή.
00:41:22:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ περπατάει στον κήπο του. Ακούγεται να εκτιμά πως η ΕΛΛΑΔΑ γνώρισε Δημοκρατία μετά τη Δικτατορία, πως παράγοντες που εξυπηρετούνταν από την επιβολή της Δικτατορίας την επέβαλλαν και αναφέρεται σε δηλώσεις του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ σχετικά με το «ποιος κυβερνάει αυτό τον τόπο».
00:41:43:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του. Υπερθεματίζει πως η επιβολή της Δικτατορίας ήταν φυσική συνέπεια της δεκαετίας του 60 αναπόφευκτη και εξηγεί την άποψή του αυτή, θεωρώντας τη ως «σύγκρουση δυο κόσμων».
00:42:27:00
Ο ζωγράφος ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στο ατελιέ του παρατηρεί από μακριά ένα από τα έργα του που μόλις ολοκληρώνει. Πλησιάζει και μην έχοντας κάτι να διορθώσει το υπογράφει.
00:43:26:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, ζωγραφική, ζωγράφοι, Δικτατορία της 21ης Απριλίου, Πόλεμος του Βιετνάμ, Δικτατορία των Συνταγματαρχών
Αναφορές
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, ζωγράφος
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ
Συντελεστές
Σενάριο-Σκηνοθεσία:
ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΖΩΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΑ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΛΑΜΟΥΤΗ
Λογιστήριο:
ΣΑΚΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Έπαιξαν οι μουσικοί:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΙΝΗΣ (πνευστά)
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΑΡΓΩΝΗΣ (βιολί)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ (μπάσο)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ (πιάνο)
Studio Μουσικής:
STUDIO N
Ηχολήπτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ
Post Production:
ELIAFILM
Μεταγραφές αρχειακού υλικού:
VIDEO PRESS S.A
STUDIO SKLAVIS
Εκτέλεση παραγωγής:
ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχοληψία:
ΦΑΝΗΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΣ
Μοντάζ:
ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μουσική:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Φωτογραφία:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Παραγωγός:
ΘΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα:
την Γενική Γραμματέα Επικοινωνίας ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΑΠΑΔΑ-ΧΕΙΜΩΝΑ
την ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΜΕΡΑΚΟΥ
τον ΝΙΚΟ ΣΦΕΤΣΑ
την ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΡΒΟΥ
τον ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΟΥΓΕΑ
την ΦΩΤΕΙΝΗ ΤΟΜΑΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΥΡΙΑΚΟ
Ευχαριστούμε για τη βοήθειά τους
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΑΠΛΑΟΥΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΤΖΙΑ
ΘΟΔΩΡΟ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟ
ΧΡΗΣΤΟ ΡΟΥΝΙΟ
ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟ
ΣΤΕΛΙΟ ΚΥΜΙΩΝΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΑΡΓΥΡΟΗΛΙΟΠΟΥΛΟ
ΚΩΣΤΑ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟ
ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΑ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΙΝΙΔΟΥ
ΦΙΛΙΠΠΟ MENDES ΛΑΖΑΡΗ
αρχειακό υλικό:
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & ΜΜΕ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΡΤ
ΕΡΤ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥΣΕΙΟΥ/ΑΡΧΕΙΟΥ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΟΥ-ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ
Ο τίτλος της σειράς:
«Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΟΥ» από ποίημα του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ
© ΕΡΤ SA
2005
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:44:22:17
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
30/06/2009