ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
0000008260
Μουσική σειρά ντοκιμαντέρ οκτώ ημίωρων εκπομπών που ανιχνεύει τοπικούς μουσικούς ιδιωτισμούς της ελληνικής δημοτικής μουσικής. Δεξιοτέχνες μουσικοί απ’ όλες τις περιοχές της Ελλάδας, μιλούν για την τέχνη τους και παίζουν μουσικά κομμάτια του τόπου τους. Τα γυρίσματα έγιναν σε δημόσιους χώρους (καφενεία, ταβέρνες κ.λ.π.) και τις περισσότερες φορές με τη συμμετοχή των ντόπιων κατοίκων. Η συγκεκριμένη εκπομπή είναι αφιερωμένη στη Μικρασιατική μουσική παράδοση.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008260
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1997
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΜΟΥΣΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Περίληψη
Μουσική σειρά ντοκιμαντέρ οκτώ ημίωρων εκπομπών που ανιχνεύει τοπικούς μουσικούς ιδιωτισμούς της ελληνικής δημοτικής μουσικής. Δεξιοτέχνες μουσικοί απ’ όλες τις περιοχές της Ελλάδας, μιλούν για την τέχνη τους και παίζουν μουσικά κομμάτια του τόπου τους. Τα γυρίσματα έγιναν σε δημόσιους χώρους (καφενεία, ταβέρνες κ.λ.π.) και τις περισσότερες φορές με τη συμμετοχή των ντόπιων κατοίκων. Η συγκεκριμένη εκπομπή είναι αφιερωμένη στη Μικρασιατική μουσική παράδοση.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ» παρουσιάζει μουσική και χορούς της ΕΛΛΑΔΑΣ. Στην έναρξη του επεισοδίου γίνεται αναφορά στη δημιουργία της μουσικής, παραλλάσσοντας την εκδοχή δημιουργίας του κόσμου. Πρωταγωνιστές είναι κάτοικοι της ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ, μέλη του Συλλόγου «ΚΥΖΙΚΟΣ», παρουσιάζοντας τραγούδια από την ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑ, τα οποία διέσωσαν οι πρόσφυγες πρόγονοί τους. Ο ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ με το ούτι και η ΓΙΑΣΕΜΗ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ παρουσιάζουν πολλά μικρασιάτικα τραγούδια και εξηγούν πως αυτή η μουσική ενώνει τους δυο λαούς. Το ΒΙΟΛΙ, το ΚΑΝΟΝΑΚΙ και το ΚΛΑΡΙΝΟ είναι μουσικά όργανα που παρουσιάζουν νεώτεροι μουσικοί, μιλώντας ταυτόχρονα για την εμπειρία τους και την αγάπη τους στη μικρασιατική μουσική παράδοση. Ασπρόμαυρες παλιές φωτογραφίες από τα πρώτα προσφυγικά αντίσκηνα, από παρέες σε καθημερινές στιγμές και φωτογραφίες της ΣΜΥΡΝΗΣ στην ακμή της πλαισιώνουν σχετικές αφηγήσεις, αλλά και την παρουσίαση του μουσικού τρόπου του ΑΜΑΝΕ, των Δυτικότροπων ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΩΝ τραγουδιών και των ΜΟΝΟΦΩΝΙΚΩΝ λαϊκών. Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΜΑΧΑΙΡΙΩΝ, ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ της ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑΣ, και η ιστορία του παρουσιάζεται με φωτογραφίες και μέσα από την ανάγνωση αποσπάσματος από τις «ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΑΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ» Σμυρνιάς Τραγουδίστριας, γυναίκας του συνθέτη ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ.
Τίτλοι έναρξης.00:00:48:00
Μυθική αφήγηση, κοσμογονικού μύθου, που σχετίζεται με τη δημιουργία του κόσμου, τους πρωτόπλαστους και της μουσικής. Παράλληλα, διαδοχικά πλάνα παρουσιάζουν την προετοιμασία του σκηνικού στο χώρο του παλιού «ΧΑΜΑΜ» και των μουσικών ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΤΣΙΝΗ στο κλαρίνο, ΘΑΝΑΣΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ στο κανονάκι, ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΡΙΝΑΚΗ στο βιολί και ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΠΠΑ στα κρουστά.00:02:01:00
Στο χώρο του παλιού «ΧΑΜΑΜ» η ορχήστρα με τους μουσικούς ΝΙΚΟ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ στο ούτι, ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΡΙΝΑΚΗ στο βιολί, ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΤΣΙΝΗ στο κλαρίνο, ΘΑΝΑΣΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ στο κανονάκι, ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΑΡΑΜΠΟΥΤΗΣ στον ταμπουρά και ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΠΑΣ στα κρουστά, παίζει Μικρασιάτικη μελωδία.00:03:00:00
Σε παραλία της ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ, η ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΣΕΛΗΝΑ τραγουδάει Μικρασιάτικο μοιρολόι. Παράλληλα, ο φακός περιηγείται το λιμάνι – αλιευτικό καταφύγιο, ενώ η αφηγήτρια μιλάει για τα τραγούδια της ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑΣ, που έφθασαν στη ΝΕΑ ΑΡΤΑΚΗ και το πλούσιο ρεπερτόριό τους.
00:05:35:00
Ο ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ στο ούτι και ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ στο βιολί παίζουν τη Μικρασιάτικη μελωδία του τραγουδιού «ΔΕ ΣΕ ΘΕΛΩ ΠΙΑ». Παράλληλα, η αφηγήτρια μιλάει για τις ανατολίτικες και δυτικές επιδράσεις που δέχτηκε η μακραίωνη μουσική παράδοση του ΑΙΓΑΙΟΥ.
00:06:34:00
Πλάνο σε χάρτη, ενώ ο φακός εστιάζει στα Μικρασιατικά παράλια της ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑΣ και στην αρχαία πόλη ΚΥΖΙΚΟ. Στη συνέχεια, ο φακός περιηγείται τα πέτρινα σπίτια που βρίσκονται κοντά στην παραλία της ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν από την ΚΥΖΙΚΟ της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ στην ΝΕΑ ΑΡΤΑΚΗ και στις παραδόσεις τους.
00:07:07:00
Μέλη του συλλόγου γυναικών η «ΚΥΖΙΚΟΣ», μπροστά σε τραπέζι με διάφορα εδέσματα, σε παραλία της ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ, ερμηνεύουν το τραγούδι του γάμου «ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ Η ΚΑΛΗ».
00:08:20:00
Η ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΣΕΛΗΝΑ μιλάει για Μικρασιάτικα τραγούδια, περιγράφοντας προσφυγικές μνήμες. Στη συνέχεια ερμηνεύει το τραγούδι «ΑΜΑΝ ΝΤΟΚΤΟΡ». Προβάλλεται εμβόλιμο φωτογραφικό υλικό με τους πρόσφυγες της Μ. ΑΣΙΑΣ, ενώ η αφηγήτρια παραθέτει πληροφορίες για τους Αμανέδες και τα χαρακτηριστικά τους αλλά και την απαγόρευσή τους στην ΤΟΥΡΚΙΑ το 1934.
00:11:13:00
Ο μουσικός ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ, από το χώρο του σπιτιού του, αναφέρεται στα Μικρασιάτικα τραγούδια και στο ούτι, το βυζαντινό όργανο που τα συνοδεύει, εκθειάζοντας το συγκεκριμένο είδος μουσικής.
00:11:59:00
Η ερμηνεύτρια ΓΙΑΣΕΜΗ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ μιλάει για την μικρασιάτικη καταγωγή της, το ξεκίνημά της στο καλλιτεχνικό στερέωμα, την αγάπη της για το τραγούδι και την γνωριμία της με το σύζυγό της ΝΙΚΟ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ. Προβάλλεται φωτογραφικό υλικό με το ΝΙΚΟ και ΓΙΑΣΕΜΗ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ σε διάφορες φάσεις της καλλιτεχνικής τους δραστηριότητας.
00:12:58:00
Ο μουσικός ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ, από το χώρο του σπιτιού του, μιλάει για το ξεκίνημά του στο καλλιτεχνικό στερέωμαι, τη μαθητεία του δίπλα στο δάσκαλο του ΝΙΚΟ ΣΑΡΙΔΑΚΗ και την ενασχόληση του με το συνοδευτικό όργανο κομπανίας, το ούτι.
00:13:16:00
Η ΓΙΑΣΕΜΗ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ ερμηνεύει το Δημοτικό τραγούδι της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ «ΣΑΝ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ», ενώ ο σύζυγός της ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ συνοδεύει μελωδικά με το ούτι.
00:14:31:00
Ο μουσικός ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ αναφέρεται στο συνοδευτικό, βυζαντινό όργανο, ούτι, το οποίο προμηθεύεται από τη ΣΜΥΡΝΗ και μιλάει για τις συνεργασίες και φιλίες του στην πόλη αυτή.
00:15:20:00
Στο χώρο του παλιού «ΧΑΜΑΜ» παίζουν Μικρασιάτικη μελωδία ο ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ στο ούτι, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ στο βιολί, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΙΝΗΣ στο κλαρίνο, ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ στο κανονάκι, ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΡΑΜΠΟΥΤΗΣ στο ταμπουρά και ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΠΑΣ στα κρουστά. Εμβόλιμη προβολή απεικονίσεων παρουσιάζουν τα στενά της ΣΜΥΡΝΗΣ και την προκυμαία της, ενώ η αφηγήτρια αναφέρεται στα Αστικά τραγούδια της ΣΜΥΡΝΗΣ, τα χαρακτηριστικά, τις επιρροές τους και τα όργανα που τα συνοδεύουν και τα διαφοροποιούν από τα άλλα είδη μουσικής. Επίσης αναφέρεται στα Λαϊκά τραγούδια, που έχουν έντονη την επίδραση του ανατολίτικου στοιχείου.
00:17:34:00
Ο μουσικός ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ, από το χώρο του σπιτιού του, μιλάει για την ενασχόλησή του με τη Μικρασιατική μουσική.
00:18:09:00
Ο πατέρας του μουσικού ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΑΡΙΝΑΚΗ, από το χώρο του σπιτιού του, αναφέρεται στους λόγους που ώθησαν το γιο του να ασχοληθεί με τη μουσική.
00:19:00:00
Ο μουσικός ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ, από το χώρο του σπιτιού του, αναφέρει τους λόγους που τον ώθησαν να ασχοληθεί με τη Δημοτική μουσική, τις επιρροές του και τα μουσικά ερεθίσματα που είχε.
00:19:56:00
Στο χώρο του παλιού «ΧΑΜΑΜ» παίζουν Μικρασιάτικη μελωδία ο ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ στο ούτι, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ στο βιολί, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΙΝΗΣ στο κλαρίνο, ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ στο κανονάκι, ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΡΑΜΠΟΥΤΗΣ στο ταμπουρά και ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΠΑΣ στα κρουστά. Εμβόλιμη προβολή σε χάρτη των περιοχών της ΚΑΠΑΔΟΚΙΑΣ και φωτογραφίες που απεικονίζουν τον πολεμικό χορό των μαχαιριών, παράλληλα η αφηγήτρια παραθέτει πληροφορίες για τους τελετουργικούς χορούς της ΚΑΠΑΔΟΚΙΑΣ, μιλώντας ιδιαίτερα για τον χορό των μαχαιριών.
00:21:44:00
Ο μουσικός ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ διδάσκει σε μαθήτρια την τεχνική παιξίματος του οργάνου κανονάκι.
00:22:42:00
Ο μουσικός ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ μιλάει για την ενασχόλησή του με την παραδοσιακή μουσική και του μουσικού οργάνου κανονάκι.
00:23:41:00
Ο μουσικός ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΙΝΗΣ, παραθέτει σύντομο βιογραφικό, σχετικά με το τόπο καταγωγής και την ενασχόλησή του με την Ηπειρώτικη και Βυζαντινή μουσική.Εμβόλιμο φωτογραφικό υλικό με τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΤΣΙΝΗ να διδάσκει την τεχνική παιξίματος του κλαρίνου.
00:24:38:00
Η αφηγήτρια διαβάζει απόσπασμα από τις διηγήσεις της τραγουδίστριας ΑΓΓΕΛΑΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ, σύζυγο του συνθέτη ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ. Παράλληλα, προβάλλεται ασπρόμαυρο και έγχρωμο φωτογραφικό υλικό από την πόλη της ΣΜΥΡΝΗΣ.
00:25:39:00
Ο μουσικός ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ παίζει στο ούτι μελωδία και ερμηνεύει Μικρασιάτικο τραγούδι.
00:26:39:00
«ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ» στο βιολί από τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΡΟ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη δημιουργία της μουσικής από τον άνθρωπο, χρησιμοποιώντας κοσμογονικούς μύθους. Τέλος επεισοδίου.
00:28:48:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Αφήγηση: ΥΒΟΝΝΗ ΜΑΛΤΕΖΟΥ Ήχος: ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ Μοντάζ: ΙΩΑΝΝΑ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ Διεύθυνση Φωτογραφίας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΙΔΗΣ Σκηνοθεσία: ΜΙΛΛΥ ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗ Έπαιξαν οι μουσικοί: Βιολί ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΟΣ Κιθάρα ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΙΑΚΟΥΡΑΣ Λαούτο ΚΩΣΤΑΣ ΠΙΤΣΟΣ Στο παλιό «ΧΑΜΑΜ»: Ούτι ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑΣ Βιολί ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ Κλαρίνο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΙΝΗΣ Κανονάκι ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ Ταμπουράς ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΡΑΜΠΟΥΤΗΣ Κρουστά ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΠΑΣ Τραγούδησαν: ΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑΣΕΜΗ ΣΑΡΑΓΟΥΔΑ Μέλη του συλλόγου γυναικών η «ΚΥΖΙΚΟΣ» Και η ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΣΕΛΗΝΑ Βοηθός Οπερατέρ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ Ηλεκτρολόγος: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ Βοηθός Μοντέρ: ΑΓΓΕΛΑ ΔΕΣΠΟΤΙΔΟΥ Βοηθός Σκηνοθέτη: ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ Διεύθυνση Παραγωγής: ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ Ευχαριστούμε τους: ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΝΝΟΥ ΦΕΒΡΩΝΙΑ ΔΙΑΚΟΥΜΗ ΜΑΡΚΟ ΔΡΑΓΟΥΜΗ ΓΙΑΝΝΗ ΚΙΟΥΡΤΣΑΚΗ Τον σύλλογο ΦΑΡΑΣΙΩΤΩΝ TELECINE P. P. V. Μοντάζ: AVID Εργαστήρια: CINETIC Εργαστήρια Εικόνας: Ε. Ρ. Τ. Α. Ε. ΑΛΕΚΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ Εταλονάζ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:29:35:04
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
30/06/2009