Κωδικός Τεκμηρίου
0000008112
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ
ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ
Μέρος:1
Χρονολογία Παραγωγής
1982
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Είδος
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / ΘΕΑΤΡΟ / ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΕΡΤ
Περίληψη
Το “ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ” παρουσιάζει τους “ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ” (πρώτη παράσταση: 1970) του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΚΟΥΡΤΗ σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα, τηλεσκηνοθεσία του ΣΤΕΛΙΟΥ ΡΑΛΛΗ και τους ΘΥΜΙΟ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ, ΚΩΣΤΑ ΜΕΣΣΑΡΗ και ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΤΑΝΙΔΗ στους τρεις ρόλους του έργου. Την εκπομπή προλογίζει ο συγγραφέας.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο Πέτρος και ο Παύλος είναι δύο κακομοίρηδες μικρολωποδύτες που έχουν βγει μόλις από τη φυλακή. Προσπαθούν να βρουν μια δουλειά για να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους. Ο πλούσιος Σταύρος τούς προσφέρει μια σίγουρη, να γίνουν νταντάδες της γυναίκας του, να την προσέχουν και να την φροντίζουν. Μονάχα που δεν πρόκειται για αληθινή γυναίκα αλλά για ένα βαλσαμωμένο πτώμα. Ως αντάλλαγμα τούς διαθέτει το πολυτελέστατο σπίτι του, λεφτά, άφθονο φαγητό και ρούχα, με μία όμως προϋπόθεση: να μην επικοινωνούν με τον έξω κόσμο. Και για να είναι αδύνατη κάθε διαφυγή τους κρατά κλειδωμένους. Ο Παύλος υποτάσσεται σε αυτό το διαστροφικό παιχνίδι και δέχεται να μοιρολογεί με τη νεκρή γυναίκα. Ο Πέτρος, όμως, επαναστατεί. Δεν μπορεί να χωνέψει ότι βγήκε από μια φυλακή και μπήκε σε μια άλλη. Τότε, το αφεντικό θα ζητήσει από τον Παύλο το κεφάλι του φίλου του…
Στον πρόλογο της εκπομπής ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ μιλάει σύντομα για την ιστορία των “ΝΤΑΝΤΑΔΩΝ” και ό,τι αποτέλεσε έμπνευση για τη συγγραφή του έργου, την αναφορά των χαρακτήρων στην τυπολογία του θεάτρου σκιών, την επιρροή της πολιτικής κατάστασης της εποχής στο νεοελληνικό θέατρο και το ζήτημα της λογοκρισίας, αλλά και την επιτυχία που γνώρισε η παράσταση στην πρώτη παραγωγή του Θεάτρου Τέχνης (θεατρική περίοδος 1969-70).
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:00:00
Ο συγγραφέας του έργου, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, βρίσκεται στο χώρο του πλατό όπου γυρίστηκαν «ΟΙ ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ». Μιλάει για την επιτυχία που σημείωσε τόσο το έργο όσο και οι συντελεστές του, όταν ανέβηκε για πρώτη φορά το 1970 από το Θέατρο Τέχνης του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ. Στη συνέχεια αναφέρεται στη δημιουργία και τα πρότυπα έμπνευσης του έργου που αποτέλεσε σταθμό της σύγχρονης δραματουργίας μας. Τέλος αναφέρεται στα αυθεντικά δημιουργήματά του, τις ανθρώπινες φιγούρες που ενσαρκώνουν μέσα από το ρόλο τους οι τρεις «τύποι», στα χαρακτηριστικά και στους συμβολισμούς τους.
00:03:53:00
Τίτλοι έναρξης.
00:05:42:00
ΠΡΩΤΗ ΠΡΑΞΗ. Στον εσωτερικό χώρο ενός μπαρ, όπου βρίσκονται λιγοστά τραπεζάκια, κάθονται ο ΠΕΤΡΟΣ (ΘΥΜΙΟΣ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ) και ο φίλος του ΠΑΥΛΟΣ (ΚΩΣΤΑΣ ΜΕΣΣΑΡΗΣ). Αξύριστοι, βρώμικοι και ρακένδυτοι, δίνουν αμέσως την εντύπωση αλητών. Συζητούν για την κατάντια, την ανέχεια και τις παρανομίες τους. Ο ΠΑΥΛΟΣ διαμαρτύρεται για τον τρόπο ζωή τους και δηλώνει πως θέλει πλέον να ενταχθεί στην κοινωνία. Κάνει σχέδια για το μέλλον τους, προσπαθώντας να πείσει τον ΠΕΤΡΟ, ο οποίος σε αντίθεση με τον φίλο του, θέλει να ζει ελεύθερος. Καθώς συζητούν παρατηρούν έναν εύπορο άνδρα, τον ΣΤΑΥΡΟ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΤΑΝΙΔΗΣ) που κάθεται απέναντί τους και διαβάζει την εφημερίδα του, στην πραγματικότητα όμως παρακολουθεί τους δυο τους. Οι δύο φίλοι σχεδιάζουν πως να τον προσεγγίσουν και αποφασίζουν να του μιλήσουν.
00:15:36:00
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ διπλώνει την εφημερίδα του, κοιτάζει τους δύο φίλους και τους προσφέρει τσιγάρο. Γίνονται οι συστάσεις και ο ΣΤΑΥΡΟΣ ζητάει να μάθει τα πάντα γι’ αυτούς και τη μεταξύ τους σχέση. Ο εύπορος άνδρας τους προτείνει να δουλέψουν γι’ αυτόν και τους εξηγεί τι πρόκειται να κάνουν. Στη συνέχεια ο ΠΕΤΡΟΣ και ο ΠΑΥΛΟΣ μαθαίνουν πως τους χρειάζεται ως ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ για τη γυναίκα του. Ενθουσιάζονται και ξεκινούν για το σπίτι του ΣΤΑΥΡΟΥ.
00:23:44:00
Το σκηνικό μεταφέρθηκε σε σαλόνι πλούσιου σπιτιού, πλαισιωμένο με μικρά και μεγάλα αγάλματα. Από την πόρτα εξόδου, που βρίσκεται στο κέντρο, μπαίνουν ο ΠΑΥΛΟΣ και ο ΠΕΤΡΟΣ, πίσω τους ακολουθεί ο ΣΤΑΥΡΟΣ. Οι δύο φίλοι εντυπωσιάζονται από τον πλούτο που τους περιβάλλει. Περιεργάζονται το χώρο, καθώς ο ΣΤΑΥΡΟΣ τους εξηγεί τους υπόλοιπους χώρους του σπιτιού. Στο ερώτημά τους σχετικά με το που βρίσκεται η γυναίκα του, εκείνος τους δείχνει φωτογραφία και τη χαρίζει στον ΠΕΤΡΟ. Τέλος, τους ενημερώνει πως πρέπει να φύγει και αποχωρεί κλειδώνοντας την πόρτα του σπιτιού.
00:31:20:00
Οι δύο «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ» μένουν μόνοι στο σπίτι, πανηγυρίζουν και προσπαθούν να απολαύσουν τις ανέσεις που τους προσφέρει η νέα τους δουλειά. Πίνουν ουίσκι και αναπολούν το παρελθόν. Ο ΠΕΤΡΟΣ προτείνει να επισκεφτούν την κουζίνα και ο ΠΑΥΛΟΣ τον ακολουθεί.
00:35:14:00
Ο ΠΕΤΡΟΣ και ο ΠΑΥΛΟΣ, αφού ξεναγήθηκαν στους υπόλοιπους χώρους του σπιτιού, εμφανίζονται στο σαλόνι, χορτάτοι, φορώντας ρούχα καινούρια με χρώματα παρδαλά. Πίνουν, καπνίζουν και συζητούν για την τύχη τους. Σχολιάζουν τους χώρους, επισημαίνοντας πως ένα δωμάτιο μόνο στο σπίτι είναι κλειδωμένο. Στη συνέχεια ο ΠΕΤΡΟΣ περιφέρεται στο χώρο του σαλονιού, όπου πλαισιώνεται με αγάλματα και περιεργάζεται τη φωτογραφία της γυναίκας, που του έδωσε ο ΣΤΑΥΡΟΣ. Μοιράζουν τις αρμοδιότητές τους και σχεδιάζουν πως θα ικανοποιήσουν τις ανάγκες της κυράς τους.
00:44:08:00
Οι δύο «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ» παραμένουν κλειδωμένοι στο σπίτι και συνεχίζουν τη συζήτηση. Ο ΠΕΤΡΟΣ κάνει μεγαλεπήβολα σχέδια, σχετικά με το πως θα κατακτήσει τη γυναίκα του ΣΤΑΥΡΟΥ. Στη συνέχεια, διάφορες σκέψεις σχετικά με την ταυτότητα του ΣΤΑΥΡΟΥ και τις προθέσεις του βάζουν σε υποψίες και τους δύο. Καταλήγουν στο συμπέρασμα πως πήγε να τους καταδώσει στην αστυνομία, πανικοβάλλονται και νιώθουν παγιδευμένοι. Ακούγεται το κλειδί στην πόρτα. Στέκονται αμίλητοι και περιμένουν. . .
00:51:37:00
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ μπαίνει στο σπίτι. Οι υποψίες τους σβήνουν όταν τους λέει πως τους θεωρεί φίλους του. Επίσης τους δίνει οδηγίες σχετικά με την εμφάνισή τους, να πλυθούν και να βάλουν κοστούμι. Στη συνέχεια ο ΠΕΤΡΟΣ αναφέρεται στη γυναίκα του και στη γυναίκα της φωτογραφίες. Μαθαίνουν απ’ τον ΣΤΑΥΡΟ πως πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο, χωρίς να διασαφηνίζει αν η γυναίκα του ζει ή έχει πεθάνει.
00:55:27:00
ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΡΑΞΗ. Οι «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ» κάθονται, πλυμένοι και ξυρισμένοι, νιώθοντας δυσφορία με τα ρούχα που τους υπέδειξε ο ΣΤΑΥΡΟΣ. Ο ΠΕΤΡΟΣ ιδίως, ξύνεται σε διάφορα μέρη του κορμιού του. Διαμαρτύρεται συνεχώς και σχολιάζει τα τελευταία λόγια του αφεντικού του, ενώ ο ΠΑΥΛΟΣ προσπαθεί να τον καθησυχάσει. Σχεδιάζουν διασκεδάσεις, με γυναίκες σε καμπαρέ και σκέφτονται τη στιγμή που θα αρχίσουν να περιποιούνται την κυρά τους. Καθώς φλυαρούν, για διάφορα θέματα που αντιλαμβάνονται στο σπίτι, ακούν τον ΣΤΑΥΡΟΥ να βγαίνει απ’ το δωμάτιο και διακόπτουν τη συζήτηση.
01:00:58:00
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ μπαίνει στο χώρο του σαλονιού όπου βρίσκονται οι «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ». Στην προσπάθειά τους να μάθουν, σχετικά με τη γυναίκα του, εκείνος τους ενημερώνει πως βρίσκεται στο δωμάτιο νεκρή και πως τους χρειάζεται για να τη μοιρολογούν. Ο ΠΕΤΡΟΣ αντιδρά έντονα, ενώ ο ΠΑΥΛΟΣ προσπαθεί να τον συγκρατήσει. Ο ΣΤΑΥΡΟΣ κλείνεται και πάλι στο δωμάτιό του.
01:05:23:00
Οι «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ» προσπαθούν να συνειδητοποιήσουν την κατάσταση. Ο ΠΕΤΡΟΣ βρίσκεται σε πανικό, παρασύροντας τον ΠΑΥΛΟ στους φόβους του. Αναπολεί το παρελθόν, σχετικά με το πως βρέθηκε στη φυλακή και έπειτα ρίχνει ευθύνες στον ΠΑΥΛΟ, που ήθελε να ενταχθεί στην κοινωνία. Στη συνέχεια τον υποψιάζεται, πιστεύοντας πως σκοπεύει να τον σκοτώσει. Ο ΠΑΥΛΟΣ πηγαίνει στο δωμάτιο να διαπιστώσει την αλήθεια, σχετικά με τη γυναίκα του ΣΤΑΥΡΟΥ. Ο ΠΕΤΡΟΣ κάθεται δίπλα στην πόρτα και τον περιμένει.
01:09:50:00
Ο ΠΕΤΡΟΣ, περιμένει να γυρίσει ο ΠΑΥΛΟΣ από το δωμάτιο. Ο ΠΑΥΛΟΣ, διαπιστώνει την αλήθεια και επιστέφει τρέχοντας. Αποφασίζουν να φύγουν από το σπίτι, ζητώντας αποζημίωση για ψυχική οδύνη και πέφτουν σε παραλήρημα. Στη συνέχεια ο ΠΑΥΛΟΣ του βάζει την ιδέα να τον σκοτώσουν και κάνουν σχέδια για μια νέα ζωή γεμάτη ανέσεις. Ο ΠΕΤΡΟΣ τον ακούει προσεκτικά. Τέλος διαμαρτύρεται για την αφόρητη δυσφορία που αισθάνεται κλεισμένος στο σπίτι.
01:15:21:00
Η συζήτηση μεταξύ των δύο φίλων συνεχίζεται. Ο ΠΕΤΡΟΣ μηχανεύεται τον τρόπο που θα καρπωθεί την περιουσία του ΣΤΑΥΡΟΥ, φθάνοντας σε συμπεράσματα, που δεν ικανοποιούν τον φίλο του. Προσπαθεί να τρομοκρατήσει τον ΠΑΥΛΟ υπενθυμίζοντας τις συνέπειες που τους περιμένουν. Στη συνέχεια του προτείνει να φύγουν, αφού τους πληρώσει και τον δελεάζει μιλώντας για μια καινούρια ζωή. Στο τέλος ο ΠΑΥΛΟΣ δέχεται και αποφασίζουν να του μιλήσουν. Ο ΠΕΤΡΟΣ φωνάζει τον ΣΤΑΥΡΟ, προκειμένου να του ανακοινώσουν την απόφασή τους.
01:21:35:00
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ εμφανίζεται στο σαλόνι όπου βρίσκονται οι «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ». Ο ΠΕΤΡΟΣ του ανακοινώνει την απόφασή τους, να φύγουν. Στα λόγια του ΣΤΑΥΡΟΥ, πως δεν υπάρχουν περιθώρια επιλογής, ο ΠΕΤΡΟΣ, έξαλλος, του επιβάλλει να τους πληρώσει δηλώνοντας την αμοιβή για τις υπηρεσίες τους. Ο ΣΤΑΥΡΟΣ προσπαθεί να τους δελεάσει, προτείνοντας περισσότερες απολαβές. Στη συνέχεια τους φανερώνει πως είναι πάμπλουτος και διατεθειμένος να μοιραστεί το σπίτι μαζί τους. Ο ΠΑΥΛΟΣ ενθουσιάζεται ενώ ο ΠΕΤΡΟΣ κάθεται αμίλητος. Ο ΣΤΑΥΡΟΣ φεύγει και τους αφήνει να το σκεφτούν.
01:27:17:00
Ο ΠΑΥΛΟΣ στην προσπάθειά του να μεταπείσει τον ΠΕΤΡΟ να δεχθεί την προσφορά, του υπενθυμίζει πως θα απαλλαγούν από τις παρανομίες, τη φυλακή και την ανέχεια. Αγκαλιασμένοι θυμούνται τις δυσκολίες που πέρασαν και βάζουν τα κλάματα.
01:30:15:00
Οι «ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ» βρίσκονται στο σαλόνι αγκαλιασμένοι, αφού αποφάσισαν να δεχθούν τη δελεαστική πρόταση. Στο χώρο εμφανίζεται ο ΣΤΑΥΡΟΣ σέρνοντας, με σεβασμό, την κλίνη με τη νεκρή γυναίκα του. Ο ΠΕΤΡΟΣ και ο ΠΑΥΛΟΣ όταν αντικρίζουν το στεγνό, βασανισμένο πρόσωπο της γριάς γυναίκας, μένουν μαρμαρωμένοι απ’ τον τρόμο και στη συνέχεια ξεσπάνε σε γοερά αληθινά κλάματα.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
θέατρο, θέατρο για την τηλεόραση
Αναφορές
“ΝΤΑΝΤΑΔΕΣ”, θεατρικό έργο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Θεατρική σκηνοθεσία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ
Παίζουν με τη σειρά που εμφανίζονται:
ΘΥΜΙΟΣ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΜΕΣΣΑΡΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΤΑΝΙΔΗΣ
Μουσική επιμέλεια:
ΑΝΑΚΡΕΩΝ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Σκηνικά – Κοστούμια:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΚΚΟΣ
Δ/νση παραγωγής:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ
Τηλεοπτική σκηνοθεσία:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΡΑΛΛΗΣ
Δ/νση φωτισμού:
Λ. ΚΑΛΥΒΑΣ
Βοηθοί:
Δ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ν. ΣΑΒΒΑΚΗΣ.
Κάμερες:
Γ. ΣΚΟΥΡΤΗΣ
Γ. ΣΗΦΑΚΗΣ
Ι. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
Ρύθμιση Εικόνας:
Ι. ΝΑΣΙΑΚΟΥ
Α. ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΥ
Ρύθμιση ήχου:
Χ. ΒΡΑΤΟΛΗΣ
Ε. ΦΑΤΟΥΡΟΣ
Μπούμαν:
Μ. ΔΑΛΕΖΙΟΣ
Μίξη εικόνας:
Ν. ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ
Σ. ΓΟΥΜΕΝΑΚΗΣ
Μαγνητική εγγραφή:
Η. ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ
Η. ΛΑΖΟΣ
Βίντεο μοντάζ:
Ε. ΣΚΙΑΝΗΣ
Α. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Κεντρικός έλεγχος:
Π. ΒΡΑΚΑΤΣΕΛΗΣ
Τεχνικός προϊστάμενος:
Σ. ΒΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωγραφικά σκηνικών:
Α. ΜΠΕΓΝΗΣ
Γ. ΤΣΙΚΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Α. ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Β. ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗΣ
Κατασκευή σηνικών:
Λ. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ
Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
Χ. ΚΟΤΑΡΑΣ
Π. ΙΩΑΝΝΟΥ
Γ. ΚΑΛΦΑΓΙΑΝΝΗΣ
Κ. ΛΕΓΑΚΗΣ
Α. ΧΩΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γ. ΒΑΡΘΑΛΗΣ
Ν. ΓΑΛΑΤΗΣ
Μακέτες:
ΕΙΡ. ΦΑΤΟΥΡΟΥ
ΜΙΡΕΛΛΑ ΖΑΧΑΡΙΟΥΔΑΚΗ
Φωτογραφίες:
Ν. ΤΥΠΑΛΔΟΥ
Σ. ΓΟΓΩΝΗΣ
Μακιγιάζ:
Τ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ
Σ. ΒΛΑΧΟΥ
Περούκες:
ΜΗΤΙΑΣ
Συντονιστές σκηνής:
Δ. ΖΙΩΖΙΟΣ
Γ. ΤΣΙΚΝΗΣ
Μακενίστας:
Γ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ
Βοηθός παραγωγής:
Α. ΛΙΟΥΠΡΑ
Αμπιγιέζ:
Κ. ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Ράπτης:
Γ. ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ
Γραμματεία παραγωγής:
Β. ΚΑΠΕΤΖΩΝΗ
Μ. ΔΟΥΖΙΝΑ
Βοηθός σκηνογράφου:
ΕΙΡΗΝΗ ΕΦΕΣΙΟΥ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΑΝΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
01:31:00:23
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
02/11/2009