ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ 1980
0000008102
Σειρά ντοκιμαντέρ που καταγράφει προφορικές μαρτυρίες Ελλήνων δημιουργών για μια κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, του έργου τους ή της χώρας. Το επεισόδιο αυτό αναφέρεται στην ερμηνεύτρια ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, εστιάζοντας στο 1980, χρονιά σημαντική για την καλλιτεχνική της πορεία.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008102
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΟΥ, Η
ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ 1980
Χρονολογία Παραγωγής
2006
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ που καταγράφει προφορικές μαρτυρίες Ελλήνων δημιουργών για μια κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, του έργου τους ή της χώρας. Το επεισόδιο αυτό αναφέρεται στην ερμηνεύτρια ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, εστιάζοντας στο 1980, χρονιά σημαντική για την καλλιτεχνική της πορεία.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΟΥ» παρουσιάζει την ερμηνεύτρια ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, η οποία επικεντρώνει την αφήγησή της στο 1980, χρονιά ιδιαίτερα παραγωγική τόσο για την προσωπική της καλλιτεχνική πορεία όσο και για την πολιτιστική ζωή του τόπου. Ξεκινά αναφερόμενη στο ταξίδι της στο Παρίσι το 1969, το οποίο σηματοδοτεί την έναρξη της συνεργασίας της με τον συνθέτη ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ και τη δημιουργία του δίσκου «Εποχή της Μελισσάνθης», που κυκλοφόρησε το 1980. Ακολουθεί η συνεργασία της με τον συνθέτη ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ και ο κύκλος τραγουδιών «Η αγάπη είναι ο φόβος» σε ποίηση ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ. Η γόνιμη καλλιτεχνικά χρονιά του 1980 κλείνει με την παρουσίαση τραγουδιών του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ σε σκηνοθεσία ΘΟΔΩΡΟΥ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, αλλά και στο Μπερλίνερ Ανσάμπλ του Βερολίνου.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:55:00
Τίτλος επεισοδίου: «ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, 1980»
00:01:07:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της ερμηνεύει απόσπασμα από το «ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΔΕΡΦΗ» σε στίχους και μουσική του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ.
00:01:33:00
Εξώφυλλο του δίσκου «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει απόσπασμα από το «ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΔΕΡΦΗ» σε στίχους και μουσική του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ.
00:01:46:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ σε στούντιο κατά τη διάρκεια πρόβας για τη δημιουργία του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» (Αρχείο ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΡΝΙΚΟΥ, 2001, πρόβα για την ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ). Παρεμβάλλονται πλάνα με χειρόγραφους τους στίχους από το τραγούδι «ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΔΕΡΦΗ», με τη ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στη σκηνή του ΜΕΓΑΡΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ το 2001, με παρτιτούρα από τη σύνθεση του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει απόσπασμα από το «ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΔΕΡΦΗ» σε στίχους και μουσική του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ.
00:03:07:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρει ότι ο συνθέτης ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ολοκλήρωσε και παρουσίασε τη δημιουργία του «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» το 1980. Ανατρέχει στα χρόνια και θυμάται την εποχή που βρισκόταν στο ΠΑΡΙΣΙ το ΜΑΗ του 1969. Εκεί συναντήθηκε με το συνθέτη και της παρουσίασε τα τραγούδια που επιθυμούσε να ερμηνεύσει. Συνέβαιναν τότε στο ΠΑΡΙΣΙ διαδηλώσεις για την πρώτη επέτειο του ΜΑΗ 1968 στις οποίες συμμετείχαν με το ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ. Παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, μια με την ίδια στο πιάνο, πλάνα αρχείου από τα γεγονότα και τις διαμαρτυρίες των Γάλλων το ΜΑΗ του 1968 και μια ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να τραγουδά με την καθοδήγηση του συνθέτη ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ.
00:05:45:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αφηγείται σε μνήμες σχετικές με τις προετοιμασίες παρουσίασης στην ΕΛΛΑΔΑ του έργου του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» το 1980 και την επιλογή του Δημοτικού Θεάτρου στον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:06:42:00
Λεπτομέρειες από το εξώφυλλο του δίσκου για το έργο του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ», ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ ερμηνεύοντας τραγούδια του έργου αυτού, άρθρο εφημερίδας για την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο ΠΕΙΡΑΙΑ. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει το «ΟΙ ΜΑΝΕΣ ΣΤΙΣ ΚΑΜΕΝΕΣ ΣΤΕΓΕΣ».
00:07:41:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Παρουσιάζει το έργο του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ». Αναφέρεται στο ύφος που διαφέρει από άλλες δημιουργίες του, στην εποχή του Β Παγκοσμίου πολέμου και του Εμφυλίου Πολέμου, που επηρέασε και ενέπνευσε το συνθέτη και το χαρακτηρίζει «πολιτικό». Εμφανίζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες που φιλοξενούνται στο εξώφυλλο του δίσκου, του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, των ερμηνευτών ΒΑΣΙΛΗ ΛΕΚΚΑ και ΗΛΙΑ ΛΙΟΥΓΚΟΥ, από γεγονότα της εποχής.
00:09:04:00
Εικόνες από μουσικούς και χορωδία κατά τη διάρκεια πρόβας για τη δημιουργία του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» (Αρχείο ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΡΝΙΚΟΥ, 2001, πρόβα για την ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ).
00:09:24:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρει ότι ο πολιτικός χαρακτήρας του έργου «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ πηγάζει από την αρνητική εμπειρία του πολέμου που έζησε και ότι στο πρόσωπο της ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ αναζητούσε την ΕΛΛΑΔΑ, που ένιωθε ότι χάνεται.
00:10:25:00
Ο δίσκος βινυλίου για το έργο του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ». Στη συνέχεια παρουσιάζονται λεπτομέρειες από το εξώφυλλο του δίσκου και μια ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ από την ηχογράφηση, του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ να παρακολουθεί την ηχογράφηση, φωτογραφίες από την παράσταση και μια από την είσοδο της COLUMBIA. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει το «ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ» και στη συνέχεια να περιγράφει μνήμες της από τις ηχογραφήσεις στα στούντιο της COLUMBIA.
00:12:25:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στις στιγμές των ηχογραφήσεων και στο μοναδικό τρόπο διδασκαλίας από τον ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ μέσα από τη δουλειά του. Εξηγεί ότι για εκείνη ήταν μεγάλη εμπειρία, την οποία συγκρίνει με την εμπειρία από τη συνεργασία με το ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ για το «CANTO GENERAL». Τέλος, αναφέρεται στην «εσωτερική προσέγγιση» των έργων που απαιτούσε ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ. Παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ στο στούντιο και φωτογραφία της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ από το εξώφυλλο του δίσκου.
00:13:45:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται σε απάντηση του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ σε δημοσιογράφους σχετικά με την ταυτότητά του ως «ερωτικού ή πολιτικού» συνθέτη και την αντίστοιχη θέση του για τον συνθέτη ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ. Προβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ.
00:14:30:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στην ουσιαστική πολιτική παρουσία του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, που πραγματώνεται μέσα από τις πολιτικές του δηλώσεις και τις κριτικές του, αλλά και από τη δημιουργία του Γ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.
00:15:22:00
Διαδοχική παρουσίαση ασπρόμαυρων φωτογραφιών του συνθέτη ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στην παρουσίαση της σύνθεσης «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ». Ακολουθούν στιγμιότυπα με την ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ από τις πρόβες για την παρουσίαση του έργου, παρμένα από το αρχείο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΡΝΙΚΟΥ το 2001, να ερμηνεύει το «ΜΗΤΕΡΑ ΚΙ ΑΔΕΡΦΗ».
00:17:16:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Υποστηρίζει ότι ο συνθέτης ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ αντιμετώπισε τη συνεργασία της με το συνθέτη ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αγωνία, θέλοντας να ανταποκριθεί με τον καλύτερο τρόπο. Προβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία της με το ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ.
00:18:23:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στην πραγματική σχέση των συνθετών ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ-ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ και σχολιάζει ότι η σχέση αντιπαράθεσης είναι προϊόν του κατεστημένου και των εντύπων. Εξηγεί τη θέση της αυτή παρουσιάζοντας τη μοναδικότητα του καθενός μέσα από το προσωπικό ύφος των συνθέσεών του. Παρουσιάζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες των δυο συνθετών και μια με τους δυο συνθέτες.
00:19:32:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Μιλά για την παρουσία μιας νέας γενιάς συνθετών, αναφέρεται στους συνθέτες ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ΘΑΝΟ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟ και στις συζητήσεις που προκλήθηκαν στους καλλιτεχνικούς κύκλους μετά τη Δικτατορία (τέλη της δεκαετίας 1970, αρχές 1980). Βασικό προς απάντηση ερώτημα: «αν η ποίηση μπορεί να μελοποιηθεί ή όχι», το οποίο και απαντά με τις δημιουργίες του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ και άλλων μεγάλων συνθετών. Προβάλλονται σχετικά άρθρα των εφημερίδων «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», «ΤΑ ΝΕΑ».
00:20:46:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στο συνθέτη ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ που μελοποίησε τα «ΑΝΕΠΙΔΟΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» του ΑΡΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ και ποιήματα του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ. Στη συνέχεια αναφέρεται στη συνεργασία της με το συνθέτη για το «Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ…» που τραγούδησε μαζί με τον ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΡΑ στα τέλη του 1979, σε ποίηση του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ και την ιδιαιτερότητα στη σύνθεση και την παρουσίασή των ποιημάτων. Φωτογραφία του ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ από το στούντιο με μουσικούς.
00:21:57:00
Πικ-απ που αναπαράγει μουσική από δίσκο βινυλίου.
00:22:14:00
Εξώφυλλο του δίσκου «Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ…». Διακρίνονται οι συντελεστές: συνθέτης ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ποίηση ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ, ερμηνευτές ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΡΑΣ. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει «ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΕΤΑΙΟΥ» (Μέρος Β) σε ποίηση ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ.
00:22:27:00
Άρθρο εφημερίδας με πληροφορίες για το δίσκο «Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ…» του συνθέτη ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ με ερμηνεύτρια ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ. Ακολουθούν ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τους συντελεστές του δίσκου στο στούντιο. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει «ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΕΤΑΙΟΥ» (Μέρος Β) σε ποίηση ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ.
00:23:07:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Παρουσιάζει τα μέλη του κουαρτέτου (πιάνο, φαγκότο, κόρνο, βιολοντσέλο) που συμμετείχαν σε αυτή τη δημιουργία: ΒΥΡΩΝ ΦΙΔΕΤΖΗΣ, ΣΠΙΝΟΥΛΑΣ, ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΖΙΑΝΗΣ και αναφέρεται στις πολύμηνες πρόβες τους. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει «ΤΟΠΙΟ».
00:23:46:00
Την ασπρόμαυρη φωτογραφία του συνθέτη ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ στο πιάνο, διαδέχονται το εξώφυλλο του δίσκου «Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ…» και το εσώφυλλο, όπου διακρίνεται φωτογραφία του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ ανάμεσα σε στίχους των ποιημάτων που έχουν μελοποιηθεί. Ακούγεται η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ να ερμηνεύει «ΜΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ».
00:24:37:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Εκθειάζει το συνθέτη ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ και το έργο του. Προτείνει το έργο του να προβάλλεται, καθώς είναι σπουδαία καλλιτεχνική δημιουργία. Προβάλλεται έγχρωμη φωτογραφία του συνθέτη ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ.
00:26:09:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Επισημαίνει και κατακρίνει την επιλογή των δισκογραφικών εταιριών να «κάνουν εμπόριο και όχι τέχνη».
00:27:13:00
Διαδοχικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες με προσωπικότητες και γεγονότα της δεκαετίας του 1980. Διακρίνονται οι ΛΕΧ ΒΑΛΕΣΑ, ΡΟΝΑΛΝΤ ΡΗΓΚΑΝ, ΜΑΡΓΚΑΡΕΤ ΘΑΤΣΕΡ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ και ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΑΛΛΗΣ. Παρουσιάζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες από διαδηλώσεις, έγχρωμες από την Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στη ΜΟΣΧΑ και τη μασκότ ΜΙΣΑ, αθλητή άλματος εις ύψος. Η παρουσίαση ολοκληρώνεται με ασπρόμαυρη φωτογραφία στρατιώτη και άλλη μια με το καμένο κουφάρι αεροπλάνου.
00:28:20:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Υποστηρίζει ότι τόσο «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ», «Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ…» όσο και «Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΜΠΡΕΧΤ» είναι κύκλοι τραγουδιών διαφορετικοί μεταξύ τους ως προς το περιεχόμενο, αλλά με έντονα πολιτικό υπόβαθρο.
00:28:47:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρει ότι γνώριζε πολλά από τα ποιήματα του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ, είχε γνωρίσει πολλούς από τους ηθοποιούς και τραγουδιστές που τα παρουσίασαν και ήταν όνειρό της να τα τραγουδήσει στα ελληνικά.
00:29:21:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ θυμάται την παράσταση «ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ» (1975) του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ που τη γοήτευσε και μένει ανεξίτηλη στη μνήμη της, με την ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ και τον ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ σε σκηνοθεσία ΖΥΛ ΝΤΑΣΣΕΝ.
00:29:50:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Εξηγεί ότι η στιγμή που αποφάσισε να ζητήσει από τον ΠΑΥΛΟ ΜΑΤΕΣΙ να μεταφράσει τα ποιήματα του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ, που ήθελε να παρουσιάσει, ήταν αυτή η θαυμάσια παράσταση για την «ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ» (1975) του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ. Αξιολογούσε πως τα θέματα της ποίησης του ΜΠΡΕΧΤ ήταν πολύ κοντά στην εποχή (1979-1980) και στα όσα συνέβαιναν στην ΕΛΛΑΔΑ. Μιλά για τον τρόπο που ο ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΤΕΣΙΣ εργάστηκε πάνω σε παρτιτούρες και για τη συνεργασία της με το ΘΟΔΩΡΟ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟ που παρουσίασαν μαζί τα ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ στο πρώτο μέρος και τα τραγούδια του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ στο δεύτερο μέρος στο ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ (1979-1980). Παρεμβάλλονται εικόνες με τα κείμενα των ποιημάτων στα ελληνικά, από τις χειρόγραφες παρτιτούρες που πάνω τους έχει σημειωθεί η μετάφραση, ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ με τον σκηνοθέτη ΘΟΔΩΡΟ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟ, η αφίσα της παράστασης και άρθρο εφημερίδας σχετικό με την παράσταση για τα τραγούδια του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ που θα παρουσιαζόταν στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.
00:32:22:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1980, ΘΕΑΤΡΟ της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ. Ερμηνεύει το «Η ΤΖΕΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΤΩΝ» σε μουσική ΚΟΥΡΤ ΒΑΪΛ. Το κοινό καταχειροκροτεί.
00:36:41:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Θυμάται τις παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν στο «ΜΠΕΡΛΙΝΕΡ ΑΝΣΑΜΠΛ». Εκεί τραγούδησε με τον θεατράνθρωπο και γαμπρό του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ, ΕΚΕΧΑΡΝΤ ΣΑΛ, παραστάσεις που παρουσίασαν στο ελληνικό κοινό, στην ΑΘΗΝΑ και στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Αναφέρει ότι φρόντισαν να δώσουν και ελληνικό χαρακτήρα σε αυτό που παρουσίασαν, καθώς και ότι οι ηχογραφήσεις έγιναν στην ΕΛΛΑΔΑ Παρουσιάζονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ από τις παραστάσεις αυτές, μια με τον ΕΚΕΧΑΡΝΤ ΣΑΛ, καθώς και σχετικό άρθρο ελληνικής εφημερίδας.
00:37:54:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου της ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1980, ΘΕΑΤΡΟ της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ. Αφού χορέψει με τον ΕΚΕΧΑΡΝΤ ΣΑΛ, ερμηνεύει «Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΜΑΣΤΡΟΠΟΥ». Ο ΕΚΕΧΑΡΝΤ ΣΑΛ, μοιράζεται την ερμηνεία του τραγουδιού με την ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, την οποία συγχαίρει με ένα χειροφίλημα. Το κοινό αποθεώνει τους δυο καλλιτέχνες και τους μουσικούς.
00:41:31:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ αναφέρεται στην καλλιτεχνική άνθηση κατά το 1980. Στηρίζει την άποψή της λέγοντας πως αυτή δεν παρατηρείται μόνο στη μουσική, αλλά και στο θέατρο. Ως παραδείγματα αναφέρει την παράσταση: «Ο ΠΕΡΙΠΟΙΗΤΗΣ ΦΥΤΩΝ» του ΠΑΥΛΟΥ ΜΑΤΕΣΙ, αλλά και την παρουσία και συμβολή της ΛΟΥΛΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ, του ΒΑΣΙΛΗ ΖΙΩΓΑ και του τότε ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΑΝΔΡΕΑ ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ. Παρουσιάζεται σχετικό άρθρο εφημερίδας, με καταχώριση για τα κονδύλια που διατίθενται για τα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας, αλλά και με αναφορά στην παράσταση «ΤΟ ΓΛΥΚΟ ΠΟΥΛΙ ΤΗΣ ΝΙΟΤΗΣ» (1980) με τους ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ και ΓΙΑΝΝΗ ΦΕΡΤΗ.
00:42:25:00
Η ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ κάνοντας απολογισμό των πεπραγμένων κρίνει την εξέλιξη σε σχέση με αυτά που παλέψανε, παρατηρεί τις δυσκολίες των καλλιτεχνών σήμερα, να απευθύνονται στο κοινό και καταλήγει πως υπάρχει πάντα δυνατότητα έκφρασης και εναλλακτική πρόταση, ώστε να ξεπεραστούν οι όποιες δυσκολίες.
00:43:40:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, τραγουδίστριες, ερμηνεύτριες, πολιτικό τραγούδι, «Εποχή της Μελισσάνθης» (μουσικό έργο)
Αναφορές
ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ, τραγουδίστρια
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ, συνθέτης
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, συνθέτης
«Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ», μουσικό έργο
«ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ», μουσικό έργο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ
Συντελεστές
Σενάριο-Σκηνοθεσία:
ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΜΕΛΙΑΡΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΛΑΜΟΥΤΗ
Λογιστήριο:
ΣΑΚΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Μουσικοί Εκπομπής:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΙΝΗΣ (πνευστά)
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΑΡΓΩΝΗΣ (βιολί)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ (μπάσο)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ (πιάνο)
Studio Μουσικής:
STUDIO N
Ηχολήπτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ
Post Production:
ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ
Μεταγραφές αρχειακού υλικού:
VIDEO PRESS S.A
CL PRODUCTIONS
Εκτέλεση παραγωγής:
ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μοντάζ:
ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μουσική:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Φωτογραφία:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Παραγωγός:
ΘΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα:
το ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
τον διευθυντή του κ. ΝΙΚΟ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟ
τους συντελεστές της παράστασης «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ» 2001 για τη δωρεάν χρήση αποσπασμάτων
τον ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
τον ΜΙΧΑΛΗ ΒΕΡΝΙΚΟ
την ΣΤΕΛΛΑ ΨΗΜΜΑ
την ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΑΡΑ
τον ΝΙΚΟ ΣΦΕΤΣΑ
την ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΡΒΟΥ
την ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΑΛΠΑΟΥΡΑ
τον ΚΩΣΤΑ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟ
τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΥΡΙΑΚΟ
αρχειακό υλικό:
ΕΡΤ – ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
ακούστηκαν τα τραγούδια:
«ΜΗΤΕΡΑ ΚΙ ΑΔΕΛΦΗ»
«ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ»
από τον δίσκο του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗΣ»
«ΤΟΠΙΟ»
«ΜΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ»
από τον δίσκο του ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
σε ποίηση ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ «Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ»
«Η ΤΖΕΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΤΩΝ»
«Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΜΑΣΤΡΟΠΟΥ»
σε ποίηση ΜΠΕΡΤΟΛΝΤ ΜΠΡΕΧΤ
μουσική ΚΟΥΡΤ ΒΑΪΛ
ενορχήστρωση ΧΑΝΣ ΑΪΣΛΕΡ
διδασκαλία ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ
μετάφραση ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΤΕΣΙΣ
© ΕΡΤ S.A.
2006
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:44:36:04
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
30/06/2009