Κωδικός Τεκμηρίου
0000007903
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:024
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΣ ΤΩΝ ΕΤΩΝ 1933 ΚΑΙ 1934.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στην ελληνική επικαιρότητα των ετών 1933 και 1934, γίνεται αναφορά στη δολοφονική απόπειρα κατά του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (6 Ιουνίου 1933), στα επεισόδια που ακολούθησαν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και στην επίσκεψη του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στη ΘΕΣΣΑΛΛΟΝΙΚΗ, όπου διαπιστώνεται η ανάγκη δημιουργίας ενός αμυντικού μηχανισμού για την προστασία της Δημοκρατίας. Η επίσκεψη του πρωθυπουργού ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ στην ΑΓΚΥΡΑ (Σεπτέμβριος 1933) επικυρώνεται με την υπογραφή αμοιβαίου συμφώνου τήρησης σεβασμού εδαφικής ακεραιότητας, ενώ στο ΖΑΠΠΕΙΟ υπογράφεται το Σύμφωνο Βαλκανικής Συνεννοήσεως μεταξύ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑΣ, ΤΟΥΡΚΙΑΣ και ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ (9 Φεβρουαρίου 1934). Το 1933 στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ πραγματοποιείται η 7η Διεθνής Έκθεση και στο ΖΑΠΠΕΙΟ η Διαρκής Έκθεσης Ελληνικών Προϊόντων, ενώ με αφορμή το 3ο Διεθνές Ολυμπιακό Συνέδριο (Μάιος 1934) εορτάζονται τα σαράντα χρόνια από την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Στα διεθνή, στις ΗΠΑ εμφανίζονται λογοτέχνες με θεματολογία τους την απόγνωση και την κοινωνική εξαθλίωση και αίρεται η ποτοαπαγόρευση, η ΓΕΡΜΑΝΙΑ αποχωρεί από την Κοινωνία των Εθνών και οργανώνει τελετές στις οποίες καίγονται τα μη προσήκοντα στο ναζισμό βιβλία, στην ΑΥΣΤΡΙΑ δολοφονείται ο ΝΤΟΛΦΟΥΣ (DOLLFUSS) (25 Ιουλίου 1934) από τους Ναζί ενώ ο ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ (MUSSOLINI) συνεχίζει να ευνοεί την υπεράσπιση των φασιστικών ιδεωδών.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:04:00
Τίτλοι αρχής.
00:00:50:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «6 ΙΟΥΝΙΟΥ 1933, ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΗ ΑΠΟΠΕΙΡΑ».
00:00:53:00
Πλάνα από το διάτρητο αυτοκίνητο, μέσα στο οποίο επέβαινε ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ και έγινε στόχος δολοφονικής επίθεσης στις 6 Ιουνίου του 1933, και από ανθρώπους που το εξετάζουν. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το έντονο πολιτικό κλίμα μεταξύ των δύο παρατάξεων που οδήγησε στην απόπειρα κατά του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.
00:01:12:00
Πλάνο οπαδών του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ έξω από το Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» όπου μεταφέρθηκε ο πρώην πρωθυπουργός μετά τη δολοφονική απόπειρα, οι οποίοι έσπευσαν να εκφράσουν τη συμπαράστασή τους στον πολιτικό, ενώ εκείνος τους χαιρετά από το μπαλκόνι. Ο αφηγητής αναφέρει ότι κατά την επίθεση σκοτώθηκε ένας σωματοφύλακας, τραυματίστηκαν ο οδηγός και η σύζυγος του ΕΛΕΝΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ενώ ο ίδιος γλίτωσε τον τραυματισμό. Προσθέτει ότι οι υπόνοιες για τις ευθύνες της επίθεσης στράφηκαν στο στενό περιβάλλον του πολιτικού, ενώ μεταξύ των αυτουργών της επίθεσης ήταν και επικηρυγμένοι ληστές (ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ).
00:01:52:00
Πλάνα του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ με την τραυματισμένη σύζυγό του ΕΛΕΝΑ, να περιεργάζεται το διάτρητο όχημα. Ο αφηγητής αναφέρει την περιγραφή του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ για όσα διαδραματίστηκαν μέσα στο όχημα τη στιγμή της επίθεσης και την πεποίθησή του για την οργάνωσή της από τις κρατικές Αρχές.
00:02:17:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ».
00:02:20:00
Γελοιογραφία που αναπαριστά συμπλοκή στη Βουλή και φωτογραφίες της Βουλής, συγκεντρωμένου πλήθους, του ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ με τον ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ, του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ να μιλά από το βήμα της Βουλής και πλάνα του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΛΑΣΤΗΡΑ να κάθεται μεταξύ βουλευτών στη Βουλή. Ο αφηγητής αναφέρει ότι είκοσι ημέρες πριν από τη δολοφονική επίθεση είχε ξεκινήσει στη Βουλή συζήτηση, με κύριο ομιλητή τον ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ, για παραπομπή του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ σε ειδικό δικαστήριο, ως ηθικού αυτουργού για το κίνημα του ΠΛΑΣΤΗΡΑ, τον οποίο ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ υπερασπίσθηκε στη Βουλή και αποχώρησε μετά από πανδαιμόνιο αντεγκλήσεων.
00:02:44:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «“ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ”».
00:02:46:00
Πλάνο πρωτοσέλιδου της εφημερίδας «Η Χρεωκοπία» και σατιρικών σκίτσων της εποχής, όπου και διακωμωδούνται βουλευτές από τους σκιτσογράφους, με κεντρικό πρόσωπο τον πρώην πρωθυπουργό ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ. Ο αφηγητής αναφέρεται στο κλίμα αβεβαιότητας που προκάλεσαν οι συνεχείς εκλογικές αναμετρήσεις, το αποτυχημένο Κίνημα, οι ανακατατάξεις στο στράτευμα και ο πολιτικός διχασμός.
00:03:33:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ».
00:03:36:00
Πλάνα από την επίσκεψη του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (21 Ιουνίου 1933) να χαιρετά από πλοίο, το οποίο συνοδεύουν σημαιοστολισμένα πλοιάρια και να μιλάει σε συγκέντρωση με πλήθος που ζητωκραυγάζει. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το πλήθος διαδήλωνε για την ανικανότητα της κυβέρνησης να συλλάβει τους υπεύθυνους της δολοφονικής απόπειρας και πώς οι βενιζελικοί κέρδισαν και τις είκοσι έδρες της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, παρά τις προσδοκίες του ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ. Επίσης, αναφέρει ότι μετά τη νίκη εξέχοντες πολιτικοί με επικεφαλής τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ συγκεντρώθηκαν στην οικία του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΖΑΝΝΑ και συμφώνησαν ότι οι μεθοδευόμενες αλλαγές στον στρατό και τη χωροφυλακή του υπουργού Στρατιωτικών ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΝΔΥΛΗ υπονόμευαν το δημοκρατικό πολίτευμα, και αποφάσισαν τη δημιουργία ενός αμυντικού μηχανισμού προστασίας της Αβασίλευτης Δημοκρατίας.
00:04:32:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ!».
00:04:34:00
Πλάνο αγήματος ευζώνων παραταγμένων έξω από το ΖΑΠΠΕΙΟ ΜΕΓΑΡΟ.
00:04:39:00
Πλάνα από το περιστύλιο του ΖΑΠΠΕΙΟΥ με πλήθος επισήμων να παρακολουθεί τα εγκαίνια της Διαρκούς Έκθεσης Ελληνικών Προϊόντων (1933), όπου η ελληνική βιομηχανία επιχείρησε επιτυχημένα να προβάλει την ποιότητα της παραγωγής της.
00:05:10:00
Αφίσες προώθησης των ελληνικών προϊόντων. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επιχειρηματική προσπάθεια που καταβάλλεται σχετικώς.
00:05:35:00
Φωτογραφίες από καταστήματα ένδυσης. Ο αφηγητής διατυπώνει το ερώτημα εάν οι Έλληνες θα προτιμήσουν τα ελληνικά προϊόντα έναντι των ευρωπαϊκών.
00:06:00:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΗΠΑ. Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΓΝΩΣΗΣ».
00:06:02:00
Πλάνα από φτωχογειτονιές σε πόλη των ΗΠΑ και ανέργων. Ο αφηγητής αναφέρεται στο οικονομικό κραχ και τις επιπτώσεις που αυτό επέφερε στις κοινωνίες των ΗΠΑ.
00:06:31:00
Πλάνα φωτογραφιών των ΣΤΑΪΜΠΕΚ (JOHN STEINBECK), ΧΕΜΙΝΓΟΥΕΪ (ERNEST HEMINGWAY), ΦΟΚΝΕΡ (WILLIAM FAULKNER) κ. ά. και κινηματογραφημένα ασπρόμαυρα πλάνα ανδρών να συμμετέχουν σε διανομή φαγητού, και παιδιών να παρακολουθούν αθλοπαιδιές και θέατρο. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι κοινωνικές αλλαγές επηρέασαν τα έργα των εν λόγω λογοτεχνών, δημιουργώντας τη Νέα Λογοτεχνία της ΑΜΕΡΙΚΗΣ όπου γίνεται αντιληπτή η εξαθλίωση και μία βαθιά κοινωνική διαίρεση.
00:07:14:00
Πλάνα από την κινηματογραφική ταινία «Ο Σημαδεμένος» (“Scarface”) του ΧΑΟΥΑΡΝΤ ΧΟΚΣ (HAWARD HAWKS) Ο αφηγητής παρατηρεί ότι η εποχή της ποτοαπαγόρευσης γέννησε τους ήρωες του υποκόσμου και ένα νέο μοντέλο στον κινηματογράφο.
00:08:43:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟΣ. Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΤΗΣ ΠΑΛΗΣ».
00:08:46:00
Πλάνο του ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟΥ να προθερμαίνεται για αγώνα.
00:08:54:00
Πλάνο του ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟΥ στην ΑΘΗΝΑ, στον ΛΥΚΑΒΗΤΤΟ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το φτωχόπαιδο από το ΚΑΤΣΙΠΟΔΙ του ΑΡΓΟΥΣ ήρθε σαν ημίθεος από την ΑΜΕΡΙΚΗ.
00:08:57:00
Πλάνο του ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟΥ και του Γεωργιανού παλαιστή ΚΒΑΡΙΑΝΙ να περπατούν συνοδευόμενοι από πλήθος κόσμου. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πάλη των δύο ανδρών στο Παναθηναϊκό Στάδιο.
00:09:03:00
Πλάνα από το κατάμεστο Παναθηναϊκό Στάδιο και την προσέλευση των παλαιστών. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πρωτοφανή συσσώρευση πλήθους για να παρακολουθήσουν τον αγώνα του ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟΥ και του Γεωργιανού παλαιστή ΚΒΑΡΙΑΝΙ και στους κανόνες του μεταξύ τους παιχνιδιού.
00:09:47:00
Πλάνα από τον αγώνα των δύο παλαιστών και τις επευφημίες των θεατών. Ο αφηγητής αναφέρεται στις λαβές των αθλητών, τη νίκη του ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟΥ και τις δηλώσεις που έκανε ο νικητής σχετικά με τις εκδηλώσεις του πλήθους στην ΑΜΕΡΙΚΗ και τους χορηγούς του.
00:10:43:00
Πλάνο φουστανελοφόρων ανάμεσα στο πλήθος. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ικανοποίηση των θεατών, που είδαν από κοντά έναν «ημίθεο», τον ΤΖΙΜ ΛΟΝΤΟ.
00:10:52:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΤΣΑΛΔΑΡΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΚΥΡΑ».
00:10:55:00
Πλάνο μιναρέδων.
00:10:58:00
Πλάνα από δρόμους της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ με πολίτες να περπατούν. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο συρρικνωμένος ελληνισμός της πόλης βλέπει με αισιοδοξία τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, παρά την απαγόρευση στους κληρικούς να κυκλοφορούν στους δρόμους με ράσα, τη διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας στα ελληνικά σχολεία και τη γενικότερη εκστρατεία με σκοπό τον εκτουρκισμό.
00:11:18:00
Πλάνα φωτογραφιών από την επίσκεψη, τον Σεπτέμβριο του 1933, του πρωθυπουργού ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ στην ΑΓΚΥΡΑ, όπου υπέγραψε αμοιβαίο Σύμφωνο Τήρησης Σεβασμού Εδαφικής Ακεραιότητας.
00:11:40:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΙΑ ΑΠΡΟΣΔΟΚΗΤΗ ΥΠΟΔΟΧΗ».
00:11:43:00
Πλάνα από τον Λευκό Πύργο και από το λιμάνι της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, κατάμεστα από πλήθος με αφορμή τη Διεθνή Έκθεση ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η πόλη έγινε για έβδομη φορά διεθνές κέντρο προβολής βιομηχανικών και αγροτικών προϊόντων, παρά τη γενική οικονομική κρίση και τον περιορισμό των εισαγωγών.
00:11:57:00
Πλάνα από τη Διεθνή Έκθεση ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις χώρες που συμμετείχαν και στην επίσκεψη του πρωθυπουργού ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ, ερχόμενου από την ΑΓΚΥΡΑ, όπου υπέγραψε αμοιβαίο Σύμφωνο Τήρησης Σεβασμού Εδαφικής Ακεραιότητας.
00:12:07:00
Πλάνο από την υποδοχή του πρωθυπουργού στη μεγάλη αίθουσα της Διεθνούς Έκθεσης ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, όπου μερίδα παρευρισκομένων τού απευθύνουν φασιστικό χαιρετισμό.
00:12:13:00
Φωτογραφίες από τα μέλη της φασιστικής οργάνωσης «Εθνική Ένωσις Ελλάς». Ο αφηγητής αναφέρει ότι η «Εθνική Ένωσις Ελλάς» αποτελούσε την εποχή εκείνη τη σημαντικότερη φασιστική οργάνωση, έχοντας χιλιάδες μέλη και έδρα τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
00:12:28:00
Πλάνο από την υποδοχή του πρωθυπουργού ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ στη μεγάλη αίθουσα της Διεθνούς Έκθεσης ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, όπου μερίδα παρευρισκομένων τού απευθύνουν φασιστικό χαιρετισμό. Ο αφηγητής αναφέρει ότι τα μέλη της φασιστικής οργάνωσης επιτίθεντο συχνά σε Εβραίους, εργάτες και κομμουνιστές, παρότι ο πρωθυπουργός δεν συμμεριζόταν απόλυτα τις απόψεις τους.
00:12:44:00
Πλάνο του πρωθυπουργού ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ να συνομιλεί όρθιος με άλλους επισήμους. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι φασίστες θεωρούσαν πως πολιτικός τους χώρος ήταν το λαϊκό κόμμα.
00:12:50:00
Πλάνα πυροτεχνημάτων.
00:12:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΝΤΙΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ».
00:12:58:00
Πλάνα του ΧΙΤΛΕΡ (HITLER) να παρακολουθεί παρελάσεις και εκδηλώσεις φασιστικών οργανώσεων και πυρπόληση βιβλίων. Ο αφηγητής αναφέρεται στην προσπάθεια σπίλωσης εκατοντάδων λογοτεχνών ως προδοτών.
00:14:00:00
Πλάνα από την Πύλη του ΒΡΑΔΕΜΒΟΥΡΓΟΥ και άλλων δρόμων του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι μεγάλη μερίδα διανοουμένων εγκατέλειπαν τη χώρα.
00:14:10:00
Πλάνα του ΑΪΝΣΤΑΪΝ (ALBERT EINSTEIN) να περπατάει ανάμεσα σε κόσμο. Ο αφηγητής αναφέρεται στην υποδοχή του στη ΓΑΛΛΙΑ.
00:14:15:00
Πλάνο συγκέντρωσης πλήθους σε αίθουσα, όπου ομιλητής βγάζει λόγο. Ο αφηγητής αναφέρεται στις πνευματικές εκδηλώσεις όπου διατυπώνεται η ανησυχία για την πνευματική ερήμωση της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ.
00:14:30:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΕΡΒΙΑ. ΜΝΗΜΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΕΣΟΝΤΩΝ».
00:14:33:00
Πλάνα από την επίσκεψη του υπουργού Στρατιωτικών ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΝΔΥΛΗ στα ΣΚΟΠΙΑ συνοδευόμενου από πολιτικούς και στρατιωτικούς αντιπροσώπους για τα αποκαλυπτήρια μνημείου Ελλήνων πεσόντων, που φιλοτέχνησε ο ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΣΩΧΟΣ. Τμήμα Ευζώνων αποδίδει τιμές, ιερείς εγκαινιάζουν το μνημείο και ο ΚΟΝΔΥΛΗΣ κάνει τα αποκαλυπτήρια. Ο αφηγητής αναφέρεται στις επιδιώξεις της ΣΕΡΒΙΑΣ και του ΚΟΝΔΥΛΗ.
00:15:50:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΘΗΝΑ. ΥΠΟΓΡΑΦΕΤΑΙ ΤΟ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ».
00:15:53:00
Πλάνα από δρόμους των ΑΘΗΝΩΝ.
00:16:04:00
Πλάνα με παραταγμένα στρατιωτικά αγήματα να αποδίδουν τιμές έξω από το ΖΑΠΠΕΙΟ, όπου υπογράφηκε Σύμφωνο Βαλκανικής Συνεννοήσεως από τους υπουργούς εξωτερικών της ΕΛΛΑΔΑΣ, της ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑΣ, της ΤΟΥΡΚΙΑΣ και της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ. Η υπογραφή του Συμφώνου έγινε στις 9 Φεβρουαρίου 1934.
00:16:14:00
Πλάνα από την υποδοχή των επισήμων στο ΖΑΠΠΕΙΟ και την προσέλευσή τους στην αίθουσα της διάσκεψης. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το Σύμφωνο, που παρατείνει το διαμορφωμένο από τις Συνθήκες ΠΑΡΙΣΙΩΝ (1919) και ΛΩΖΑΝΗΣ (1923) καθεστώς, μονογράφηκε στις 4 Φεβρουαρίου στο ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ και στις 9 του ίδιου μήνα υπογράφηκε στην ΑΘΗΝΑ. Μάλιστα, συμπληρώνει ότι η ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ και η ΑΛΒΑΝΙΑ κρατήθηκαν εκτός Συμφώνου.
00:16:33:00
Πλάνα από την αποχώρηση των επισήμων από το ΖΑΠΠΕΙΟ, μετά την υπογραφή του Συμφώνου Βαλκανικής Συνεννοήσεως. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η κυβέρνηση ΠΑΝΑΓΗ ΤΣΑΛΔΑΡΗ εγκαινίαζε με το Σύμφωνο πολιτική πολυμερών συνασπισμών, προς εξασφάλιση της ειρήνης στα ΒΑΛΚΑΝΙΑ.
00:17:03:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΓΑΛΛΙΑ. ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ».
00:17:06:00
Φωτογραφία του καταχραστή ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΣΤΑΒΙΝΣΚΙ (ALEXANDER STAVINSKY), του άψυχου σώματός του και κινηματογραφημένα πλάνα από την εκταφή προς επανεξέταση του σώματός του από ιατροδικαστές, τον Δεκέμβριο του 1933. Ο αφηγητής αναφέρεται στις φήμες περί μη αυτοκτονίας του, αλλά δολοφονίας του από την Αστυνομία, προς συγκάλυψη ανάμειξης πολιτικών προσώπων στο σκάνδαλο.
00:17:20:00
Πλάνα από συγκρούσεις ακροδεξιών διαδηλωτών με την Αστυνομία. Ο αφηγητής αναφέρεται στην εκμετάλλευση της υπόθεσης από τους ακροδεξιούς.
00:17:44:00
Πλάνα κυβερνητικών στελεχών. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι ανακρίσεις που διέταξε η γαλλική κυβέρνηση για το σκάνδαλο και η συσπείρωση των αριστερών δυνάμεων εκτόνωσαν την ένταση.
00:17:52:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΠΕΘΡΑΣΥΝΘΗΣΑΝ ΟΙ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΑΙ».
00:17:55:00
Φωτογραφίες του κομμουνιστή ΜΗΤΣΟΥ ΠΑΡΤΣΑΛΙΔΗ και δημοσιεύματα εφημερίδων σχετικά με την εκλογή του ως Δημάρχου ΚΑΒΑΛΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις αντιδράσεις του αστικού κόσμου για την εκλογή του, στις ενέργειές του ως Δημάρχου, στη δίκη και στον εκτοπισμό του.
00:18:30:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «1934. ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ».
00:18:32:00
Πλάνα από συγκεντρώσεις πλήθους. Ο αφηγητής αναφέρεται στη μικρή επιρροή στα πολιτικά δρώμενα, την αυξανόμενη δύναμη και τις ριζοσπαστικές θέσεις του ΚΚΕ, Γενικός Γραμματέας του οποίου ορίστηκε ο ΝΙΚΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ το 1931 και εκλέχτηκε και τυπικά από το ΚΚΕ το 1934.
00:19:40:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΔΙΕΞΟΔΟ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΑΦΟΠΛΙΣΜΟ».
00:19:43:00
Πλάνα από ομιλία του φιλειρηνιστή ΑΛΙΩ για τις συνέπειες της αποτυχίας της Διεθνούς Διάσκεψης της Κοινωνίας των Εθνών για τον αφοπλισμό, εξαιτίας της άρνησης του ΧΙΤΛΕΡ να δεχτεί τον μερικό επανεξοπλισμό της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ εγκαταλείπει τη Διάσκεψη στις 15 Οκτωβρίου 1933 και ταυτόχρονα αποχωρεί και από την Κοινωνία των Εθνών.
00:20:30:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΥΣΤΡΙΑ. ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΤΑΤΟΡΑ ΝΤΟΛΦΟΥΣ».
00:20:33:00
Πλάνα από την κηδεία του ΝΤΟΛΦΟΥΣ (ENGELBERT DOLLFUSS) μετά το πραξικόπημα στις 25 Ιουλίου 1934 των εθνικοσοσιαλιστών, που υποκινήθηκε από τον ΧΙΤΛΕΡ.
00:20:48:00
Πλάνα του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ (MUSSOLINI) και ιταλικών στρατιωτικών δυνάμεων να συγκεντρώνονται στα σύνορα. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ υποστηρίζοντας τις κυβερνητικές δυνάμεις εφάρμοζε το Πρωτόκολλο της ΡΩΜΗΣ, που είχε υπογράψει με τον ΝΤΟΛΦΟΥΣ λίγους μήνες πριν από τη δολοφονία.
00:21:07:00
Πλάνα του ΚΟΥΡΤ ΣΟΥΣΝΙΚ (KURT SCHUSCHNIGG), νομίμου διαδόχου του ΝΤΟΛΦΟΥΣ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η ιταλική επέμβαση σώζει την εύθραυστη ιταλική ανεξαρτησία με την κατάρρευση του πραξικοπήματος.
00:21:15:00
Πλάνα του ΝΤΟΛΦΟΥΣ και του πραξικοπήματος που είχε κάνει το 1933, κατά το πρότυπο της φασιστικής ΙΤΑΛΙΑΣ.
00:21:28:00
Πλάνα από την αποτυχημένη προσπάθεια αντίδρασης του Σοσιαλιστικού Κόμματος και των εργατικών οργανώσεων τον Φεβρουάριο του 1934.
00:21:51:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΝΕΟΛΑΙΑ ΣΤΗ ΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΙΤΑΛΙΑ».
00:21:54:00
Πλάνα από βρέφη σε μαιευτήρια και παιδιά σε σχολεία να εκπαιδεύονται σύμφωνα με το φασιστικό πρότυπο, ακόμα και με στρατιωτικές ασκήσεις, υπό το βλέμμα του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην προσπάθεια του καθεστώτος να γαλουχήσει τα παιδιά με τα φασιστικά ιδεώδη.
00:22:44:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΥΝΤΟΜΑ ΝΕΑ».
00:22:47:00
Πλάνα πλημμυρισμένων δρόμων σε γειτονιές της ΑΘΗΝΑΣ, από τις φθινοπωρινές βροχές. Ο αφηγητής αναφέρεται στις συνέπειες των πλημμυρών στους πολίτες.
00:23:05:00
Πλάνα από το Μέγα Σπήλαιο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην καταστροφή του από πυρκαγιά (19 Ιουνίου 1934). Πλάνα από τα κειμήλια που σώθηκαν.
00:23:42:00
Πλάνα από ελληνικό καρναβάλι. Ο αφηγητής αναφέρεται στα σατιρικά δρώμενα.
00:24:12:00
Πλάνα από ποτοποιίες και μπαρ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην άρση της ποτοαπαγόρευσης στην ΑΜΕΡΙΚΗ.
00:24:34:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «1894-1934. Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΙΔΕΑΣ».
00:24:37:00
Πλάνα από τα αποκαλυπτήρια στο Παναθηναϊκό Στάδιο στήλης στην οποία αναγράφονται οι πραγματοποιηθείσες Ολυμπιάδες, κατά την εορτή στην ΑΘΗΝΑ των 40 ετών από των αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων και το σχετικό 3ο Διεθνές Ολυμπιακό Συνέδριο (16-20 Μαΐου 1934).
00:25:11:00
Πλάνα από τον Παρθενώνα όπου εύζωνοι κρατούν σημαίες κρατών και η ηθοποιός ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ απαγγέλλει προσευχή, ενώ κορίτσια του Λυκείου Ελληνίδων στέφουν τις σημαίες. Αναφορά στους παρευρισκόμενους, μεταξύ των οποίων ήταν ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής κόμης ΜΠΑΓΙΕ ΝΤΕ ΛΑ ΤΟΥΡ (Comte ALFRED de BAILLET LATOUR) και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΟΣΟΠΟΥΛΟΣ. Τα πλάνα από τις ημέρες 19 και 20 Μαΐου 1934. Η ταινία γυρίστηκε από την DAG Film των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ.
00:25:56:00
Πλάνα σημαιοφόρων ευζώνων στο Παναθηναϊκό Στάδιο και επισήμων να προσέρχονται για την τελετή για τα 40 χρόνια από την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Ο αφηγητής αναφέρει ότι έκπληξη αποτέλεσε η άφιξη του Γερμανού στρατηγού ΓΚΑΙΡΙΝΓΚ, παρά τη διαδήλωση κομμουνιστών το προηγούμενο απόγευμα έξω από τη Γερμανική Πρεσβεία. Τα πλάνα από τις ημέρες 19 και 20 Μαΐου 1934. Η ταινία γυρίστηκε από την DAG Film των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ.
00:26:38:00
Πλάνα του κατάμεστου Παναθηναϊκού Σταδίου, όπου πολυμελής χορωδία 300 μελών με μαέστρο τον ΦΙΛΟΚΤΗΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ ψάλλει τον Ολυμπιακό Ύμνο, ενώ κατόπιν παρουσιάζονται δρώμενα της ελληνικής ιστορίας και αρχαίων αθλημάτων. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή οργάνωσε τις εκδηλώσεις προς ενίσχυση του Ολυμπιακού Ιδεώδους. Τα πλάνα από τις ημέρες 19 και 20 Μαΐου 1934. Η ταινία γυρίστηκε από την DAG Film των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ.
00:28:12:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθεσία:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΕΛΕΝΗ ΑΣΒΕΣΤΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
Σενάριο:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Κείμενα:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΟΥΖΟΥΛΗΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΕΛΕΝΗ ΑΣΒΕΣΤΑ
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΜΑΡΑ
ΑΝΤΡΕΑΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Ειδικοί συνεργάτες:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Βοηθοί Ερευνητές:
ΤΙΤΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Γλωσσική επιμέλεια:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΗΣ
Μουσική επιμέλεια:
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ
ΚΑΙΤΗ ΓΚΙΛΗ-ΑΛΕΞΙΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΑΡΙΣΤ. ΚΑΡΥΔΗΣ-ΦΟΥΚΣ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
Τρυκέζα:
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Τρυκ τίτλων:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
Επιμέλεια Εικόνας:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
SKLAVIS STUDIO
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΑΡΙΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
Τελεσινέ:
ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΡΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΓΑΛΑΚΗ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΖΑΪΜΑΚΗΣ
Ευχαριστίες:
ΚΩΣΤΑ ΓΑΒΡΑ που βοήθησε υλικά και ηθικά για να γίνει η πρώτη καταγραφή του αρχειακού υλικού σε 22 κινηματογραφικά αρχεία του Εξωτερικού
ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΩΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΑΚΥΛΑ ΜΗΛΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:29:57:21
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009