Επεισόδιο:012
0000007699
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ ΠΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟ ΣΕ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007699
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ, Η
Επεισόδιο:012
Χρονολογία Παραγωγής
1979
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Είδος
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / ΘΕΑΤΡΟ / ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ – ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΣΕΙΡΕΣ ΕΠΟΧΗΣ
Περίληψη
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ ΠΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟ ΣΕ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ ήταν ένα μεγάλο τσιφλίκι στη ΛΕΣΒΟ που άφησαν οι Τούρκοι με την αποχώρησή τους και στο οποίο είχαν εγκατασταθεί έφεδροι που πολέμησαν στο μέτωπο με τις οικογένειές τους, επικαλούμενοι το κυβερνητικό χαρτί που ανέφερε ότι «όποιος πολεμήσει θα λάβει γαίας». Ο κοτζαμπάσης «προσφυγοπατέρας» απ’ το ΑΪΒΑΛΙ, ονόματι ΣΙΛΕΛΗΣ, είχε «μυριστεί» την περιοχή, δήθεν για να την κάμει προσφυγικό οικισμό, επικαλούμενος κι αυτός επίσημο κυβερνητικό χαρτί. Στην πραγματικότητα, όμως, για να την εκμεταλλευτεί ο ίδιος. Αυτός θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να το κατακτήσει. Οι έφεδροι αρνούνται πεισματικά να φύγουν. Σκοτώνουν τον ΓΙΩΡΓΗ, έναν από τους εφέδρους. Ο έφεδρος αυτός «δε χάθηκε στη Μικρά Ασία, αλλά σκοτώθηκε στον τόπο του». . . Αυτή είναι η ιστορία του ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟΥ. «Σκέφτομαι να φτιάξω ένα μεγάλο πίνακα», είπε εμπνευσμένα ο ΛΕΩΝΗΣ. . . Ο ΓΙΩΡΓΗΣ θα είναι σίγουρα στον πίνακά του. Κι οι μυροφόρες και οι μαυροντυμένοι άνδρες που χόρεψαν τον πυρρίχιο στον τάφο του θα είναι στον πίνακά του. Κι ο ΒΡΑΝΑΣ. . . Κι η θάλασσα. . . «Αυτή τη ζωγραφιά σκέφτομαι», είπε μετά, «να μην τη ζωγραφίσω. Να την κρατήσω μέσα στο μυαλό μου. Κι όπου πηγαίνω να την κουβαλάω μέσα στο κεφάλι μου σαν άγια εικόνα». Ειρήσθω εν παρόδω, ο ΛΕΩΝΗΣ παραδέχθηκε δημόσια ότι είναι δειλός. . . Αυτό το τελευταίο δεν κατανοήθηκε. . .
Τίτλοι έναρξης.
00:02:56:00
Μακέτα τίτλου επεισοδίου: «Το Κουφόβουνο».
00:03:05:00
Στον Γιαλό της Βίγλας της ΛΕΣΒΟΥ. Περπατούν ο ΛΕΩΝΗΣ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ), η ΑΔΡΙΑΝΗ (ΕΙΡΗΝΗ ΙΓΓΛΕΣΗ) και η ΣΑΠΦΩ (ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ). Απόγευμα. Μιλούν για την ομορφιά του τοπίου, την τέχνη του ΛΕΩΝΗ, το χρόνο. Έρχονται ο ΓΙΑΤΡΟΣ (ΡΗΓΑΣ ΑΞΕΛΟΣ) και οι κόρες των ΣΠΑΝΩΝ, ΑΣΠΑΣΙΑ (ΤΙΤΙΚΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ) και ΛΟΥΛΟΥ (ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ) και ο δήμαρχος ΣΠΥΡΟΣ ΣΠΑΝΟΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ). Οι άνδρες περπατούν μαζί. Ο ΣΠΑΝΟΣ επικρίνει την τάση εξευτελισμού των εθνικών ηρώων, αναφερόμενος σε σχετικό δημοσίευμα για κάποιον αντιστράτηγο ονόματι ΔΙΓΕΝΗΣ, ο ΓΙΑΤΡΟΣ συμφωνεί, ο ΛΕΩΝΗΣ δε σχολιάζει παρά μόνον όταν ερωτηθεί, λέγοντας ότι ακούγονται αντικρουόμενες γνώμες για το εν λόγω πρόσωπο. Τα λόγια του ΛΕΩΝΗ οδηγούν τον ΓΙΑΤΡΟ στο «ιατρικό πόρισμα» ότι πάσχει σίγουρα από ηττοπάθεια, σχεδόν από μελαγχολικές και πιθανώς από αυτοκτονικές τάσεις. Ο ΛΕΩΝΗΣ συλλογίζεται με σχετικό ενδιαφέρον τα λόγια του ΓΙΑΤΡΟΥ και παραδέχεται τη δειλία του με τρόπο που εκπλήσσει: «Συλλογίζομαι πως εκείνο που μ’ έσπρωχνε στις περιπέτειες των πολέμων δεν ήταν παρά μια έμφυτη ανάγκη να ξεπεράσω τη βασανιστική μου δειλία. [. . .] Τη λαβωματιά μου δεν την κέρδισα με ηρωισμό, αλλά από μια οργανική απάθεια μπροστά στον κίνδυνο. Όπως τα μικρά παιδιά που ανεβαίνουν πάνω σ’ έναν καναπέ και πέφτουν, γιατί δεν έχουν συναίσθηση του ύψους». Ο ΛΕΩΝΗΣ προτείνει να πηγαίνουν.
00:09:10:00
Σε περιβόλι στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ διαβάζει τις σημειώσεις του. Ακούμε τις σκέψεις του. Αναφέρεται στην περίπτωση του ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟΥ, ενός μεγάλου τσιφλικιού στη ΛΕΣΒΟ, που άφησαν οι Τούρκοι με την αποχώρησή τους και στο οποίο είχαν εγκατασταθεί έφεδροι που πολέμησαν στο μέτωπο με τις οικογένειές τους. Την περιοχή είχε μυριστεί κάποιος κοτζαμπάσης «προσφυγοπατέρας» απ’ το ΑΪΒΑΛΙ, ονόματι ΣΙΛΕΛΗΣ, δήθεν για να την κάμει προσφυγικό οικισμό, στην πραγματικότητα, όμως, για να την εκμεταλλευτεί ο ίδιος.
00:10:14:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ, ένα μεγάλο τσιφλίκι που άφησαν οι Τούρκοι με την αποχώρησή τους. Έφεδροι με τις οικογένειές τους έχουν καταφύγει εκεί, με απόφαση της Κυβέρνησης. Το κυβερνητικό χαρτί που επικαλούνται είναι η Εφημερίδα της Κυβέρνησης, που αναφέρει ότι όποιος πολεμήσει θα «λάβει γαίας». Είναι η δραματοποίηση της ιστορίας που διαβάζει ο ΛΕΩΝΗΣ.
00:11:17:00
Σε περιβόλι στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ συνεχίζει να διαβάζει στις σημειώσεις του για την τύχη του ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟΥ. Ακούμε τις σκέψεις του. Ο ΣΙΛΕΛΗΣ, προκειμένου να ικανοποιήσει το αίτημά του, έφερε από το Υπουργείο Γεωργίας έναν υπάλληλο, έναν θεωρούμενο πολύφερνο γαμπρό για την κόρη του ΣΙΛΕΛΗ.
00:12:07:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Την ημέρα της Παναγίας, τον Δεκαπενταύγουστο. Έφεδροι με τις οικογένειές τους που έχουν καταφύγει και κατασκηνώσει εκεί και καλλιεργούν τη γη. Ο ΓΙΩΡΓΗΣ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΠΙΔΗΣ) μαζί με άλλους παλεύουν με τη γη. Είναι αρκούντως γόνιμη. Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗ (ΟΛΓΑ ΣΤΑΥΡΑΚΑ) του λέει να ξεκουραστεί για λίγο, μιας και είναι χρονιάρα μέρα. Έρχεται κάποιος από το χωριό, που σαν αγγελιοφόρος αναγγέλλει ότι κάποιος ΣΙΛΕΛΗΣ έρχεται να πάρει τη γη του ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟΥ. Λέει στη ΓΥΝΑΙΚΑ του να προσέχει τα παιδιά και σε όλους να πάψουν τη δουλειά τους και να αντισταθούν στην «επιδρομή» του ΣΙΛΕΛΗ. Είναι η δραματοποίηση της ιστορίας που διαβάζει ο ΛΕΩΝΗΣ.
00:14:57:00
Στα γραφεία της Χωροφυλακής στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ανήμερα της Παναγίας, τον Δεκαπενταύγουστο. Ο ΣΙΛΕΛΗΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ), ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΣ (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΝΟΣ), η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΣΙΛΕΛΗ (ΣΟΦΙΑ ΣΦΥΡΟΕΡΑ) και ένας χωροφύλακας. Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΣ συνομιλεί με την ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΣΙΛΕΛΗ, την οποία γλυκοκοιτάζει-το ίδιο κι εκείνη-, της ανακοινώνει ότι μόλις τελειώσει η εργασία του με το ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ θα επιστρέψει στην ΑΘΗΝΑ. Εκείνη θα ήθελε πολύ να τον ξαναδεί, το ίδιο και εκείνος. Έρχεται ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ). Ο ΣΙΛΕΛΗΣ θεωρεί ότι καλό θα ήταν να τους συνοδεύσουν χωροφύλακες, ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ αρνείται, εξαίροντας την τιμιότητα των ανθρώπων που νέμονται αυτή τη στιγμή τη συγκεκριμένη γη και πεπεισμένος ότι θα αποσυρθούν χωρίς αντίσταση. Φεύγουν όλοι. Είναι η δραματοποίηση της ιστορίας που διαβάζει ο ΛΕΩΝΗΣ.
00:16:42:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Μόλις έχουν φτάσει από το ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ, ο ΣΙΛΕΛΗΣ, Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΣΙΛΕΛΗ και ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΣ. Συνεχίζει το φλερτ της ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΣΙΛΕΛΗ με τον ΥΠΑΛΛΗΛΟ. Οι τέσσερείς τους βρίσκουν τους εφέδρους να καλλιεργούν τη γη. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ καλεί τον ΓΙΩΡΓΗ, που θα εκπροσωπήσει την ομάδα των ανθρώπων που είναι εγκατεστημένοι εκεί. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ του λέει ήρεμα και καλοπιάνοντάς τον ότι πρέπει να εγκαταλείψουν την περιοχή, γιατί υπάρχει σχετικό κυβερνητικό χαρτί. Ο ΓΙΩΡΓΗΣ επικαλείται κι αυτός το κυβερνητικό χαρτί που τους αφορά, την Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ θεωρεί άκυρη τη δημοσίευση αυτή, καθώς συντάχθηκε από την προσωρινή κυβέρνηση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, όχι δηλαδή από την επίσημη βασιλική κυβέρνηση της ΑΘΗΝΑΣ. Ο ΓΙΩΡΓΗΣ αρνείται πεισματικά να φύγει από τη γη του. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ του λέει ότι, αφού δε φεύγει με το καλό, θα φύγει με το στανιό. Ο ΣΙΛΕΛΗΣ και οι συν αυτώ φεύγουν. Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗ εκφράζει στον άντρα της τους φόβους της ότι θα χυθεί αίμα. Προσπαθεί να την καθησυχάσει. Είναι η δραματοποίηση της ιστορίας που διαβάζει ο ΛΕΩΝΗΣ.
00:21:08:00
Σε περιβόλι στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ συνεχίζει να διαβάζει στις σημειώσεις του για την τύχη του ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟΥ. Ακούμε τις σκέψεις του. Ο ΣΙΛΕΛΗΣ τηλεφώνησε αμέσως στην ΑΘΗΝΑ, για να ξεκαθαρίσει την υπόθεσή του και να αποκαταστήσει την «έννομο τάξη». Και έτσι ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ μαζί με ομάδα χωροφυλάκων, τον ΣΙΛΕΛΗ και την ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΣΙΛΕΛΗ πήγαν πάλι στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ, για να απομακρύνουν με τη βία τους εφέδρους.
00:21:51:00
Στα γραφεία της Χωροφυλακής στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΣΙΛΕΛΗΣ τηλεφωνεί σε κάποιο υψηλά ιστάμενο πρόσωπο στην ΑΘΗΝΑ, για να ικανοποιηθεί το αίτημά του. Με το ίδιο πρόσωπο μιλά και ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ, ο οποίος λαμβάνει την εντολή να διώξει δια της βίας τους εφέδρους από το ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ. Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΣ συμφωνεί ότι ο νόμος πρέπει να εφαρμόζεται και δια της βίας. Φεύγουν.
00:23:14:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Μόλις έχουν φτάσει από το ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ, ο ΣΙΛΕΛΗΣ, Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΣΙΛΕΛΗ, ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΣ και μια ομάδα χωροφυλάκων. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ συναντά τον ΓΙΩΡΓΗ, αυτός αντιστέκεται. «Δεν πολεμήσαμε για να γίνουμε τσιγγάνοι», λέει ο ΓΙΩΡΓΗΣ. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ διατάζει να τους δέσουν. Δένουν τον ΓΙΩΡΓΗ.
00:24:51:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Οι χωροφύλακες έχουν σκοτώσει τον ΓΙΩΡΓΗ. Στο κουφάρι του η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗ και ο γιος του. Φτάνουν ο δήμαρχος ΣΠΑΝΟΣ, ο ΛΕΩΝΗΣ και ένας γιατρός. Ο ΛΕΩΝΗΣ σχολιάζει ότι «άνθρωποι σκοτώνουν ανθρώπους ακόμα κι εδώ, στο ειδυλλιακό χωριό μας».
00:25:29:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Στον πρόχειρο τάφο του ΓΙΩΡΓΗ η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ μαυροφορεμένη κρατώντας στην αγκαλιά της το γιο τους. Οι έφεδροι στο βάθος ξεριζώνονται υπό την επιτήρηση των χωροφυλάκων. Κοντά στον τάφο ο δήμαρχος ΣΠΑΝΟΣ, ο ΛΕΩΝΗΣ και ο γιατρός. Αναφέρει μια «παραβολή» του άγριου Αφρικανού που σκοτώνει ανθρώπους για να τους φάει και που δεν αντιλαμβάνεται στον δυτικό άνθρωπο άλλο λόγο για να σκοτώσει. Παρ’ όλα αυτά και δυτικοί σκοτώνουν, γι’ αυτό παραξενεύεται.
00:27:59:00
Σε βιομηχανική περιοχή στη ΛΕΣΒΟ. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ έφιππος βρίσκει τον ελαιοβιομήχανο και σαπωνοποιό ΠΕΤΡΟ ΔΑΦΝΗ (ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ) και του ανακοινώνει «κεκλεισμένων των θυρών» ότι ο γιος του ΜΕΝΟΣ κατηγορείται για ηθική αυτουργία στην αιματοχυσία στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ και για υποκίνηση στάσεως κατά του βασιλικού καθεστώτος. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ τον διαβεβαιώνει ότι έκρυψε τις καταθέσεις των μαρτύρων που καθιστούν υπόδικο τον ΜΕΝΟ και ο ΔΑΦΝΗΣ τον ευχαριστεί καλώντας τον για δείπνο στο σπίτι του. Στην πραγματικότητα ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ έκανε αυτό το «ψυχικό», όχι χάριν της φιλίας του στον ΔΑΦΝΗ, αλλά για να κερδίσει την προαγωγή του που καθυστερεί. Ο ΔΑΦΝΗΣ λογίζεται ως ο επίσημος κομματάρχης του Υπουργού των Εσωτερικών της κυβέρνησης. Ο ΔΑΦΝΗΣ του υπόσχεται να ικανοποιήσει το αίτημά του στέλνοντας μια επιστολή στον υπουργό.
00:33:08:00
Στο καθιστικό του σπιτιού του ελαιοβιομήχανου και σαπωνοποιού ΠΕΤΡΟΥ ΔΑΦΝΗ στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ περιμένει την επιστολή που πρόκειται να απευθύνει ο ΔΑΦΝΗΣ στον Υπουργό Εσωτερικών σχετικά με την προαγωγή του ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗ. Έρχεται ο ΔΑΦΝΗΣ που εν τω μεταξύ έχει συντάξει την επιστολή «για να πάρει το άστρο», τη διαβάζει στον ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗ και ο τελευταίος, πολύ ικανοποιημένος, του τη ζητά να την ταχυδρομήσει ο ίδιος.
00:35:19:00
Στην τραπεζαρία του σπιτιού του ελαιοβιομήχανου και σαπωνοποιού ΠΕΤΡΟΥ ΔΑΦΝΗ στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Στο τραπέζι κάθονται ο ΔΑΦΝΗΣ, η ΜΙΝΑ (ΝΑΤΑΣΑ ΖΟΥΚΑ), ο ΧΡΙΣΤΟΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΟΣ). Ο ΜΕΝΟΣ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ) παίζει πιάνο. Ο ΔΑΦΝΗΣ καλεί τον ΜΕΝΟ να έρθει στο τραπέζι και να φωνάξει και τη μητέρα του. Ο ΜΕΝΟΣ υπακούει. Χτυπάει το κουδούνι, η ΜΙΝΑ ανοίγει. Είναι μια γυναίκα και τα δύο παιδιά της, του λέει ότι είναι από το ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ και ότι ο άντρας της είναι στη φυλακή μετά τα γεγονότα. Κάνοντας το χρέος του ως «χριστιανός», ο ΔΑΦΝΗΣ της υπόσχεται δουλειά και της δίνει ένα καρβέλι ψωμί. Η γυναίκα με τα παιδιά φεύγει. Έπειτα λέει στους τρεις την επόμενη μέρα να φύγουν για την ΑΘΗΝΑ, «για μελέτη».
00:36:47:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ περπατά. Ακούμε τις σκέψεις του. «Δεν ξέρω ποια δύναμη μ’ έσπρωξε και ξαναγύρισα στο Κουφόβουνο». Έβλεπε, λέει, τον πέτρινο τάφο του ΓΙΩΡΓΗ, όταν ξαφνικά άκουσε μια χορωδία μαυροντυμένων αρματωμένων ανδρών με τη συνοδεία λύρας που «μοιάζανε μ’ αρχαγγέλους», για να τραγουδήσουν στον καρδιακό τους φίλο.
00:37:41:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ, μπροστά στον τάφο του ΓΙΩΡΓΗ. Δυο μαυροντυμένα δεκαεξάχρονα κορίτσια, που «μοιάζαν με μυροφόρες». Έρχονται έξι μαυροντυμένοι πολεμιστές, ο ένας παίζει λύρα και ο άλλος τούμπανο. Τραγουδούν ένα θρηνητικό τραγούδι. Φτάνουν στον τάφο.
00:39:26:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ διαβάζει από τις σημειώσεις του την ιστορία στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ. Ακούμε τις σκέψεις του. Λέει ότι όλοι μαζί, οι μαυροντυμένοι πολεμιστές που τραγουδούσαν το μοιρολόι του ΓΙΩΡΓΗ και οι «μυροφόρες», έστησαν χορό γύρω από τον τάφο.
00:39:48:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ, μπροστά στον τάφο του ΓΙΩΡΓΗ. Οι τέσσερεις άντρες πιάνουν το χορό, μετά οι δύο απ’ αυτούς το χορό των μαχαιριών, ο λυράρης και ο τυμπανιστής παίζουν.
00:44:51:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ διαβάζει από τις σημειώσεις του την ιστορία στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ. Αυτή η ιστορία και του θανάτου του ΓΙΩΡΓΗ τον έσπρωξε να κρατήσει σημειώσεις στο σημειωματάριό του, που «δε χάθηκε στη Μικρά Ασία, αλλά σκοτώθηκε στον τόπο του».
00:45:19:00
Στο ΚΟΥΦΟΒΟΥΝΟ, μπροστά στον τάφο του ΓΙΩΡΓΗ. Οι μυροφόρες και οι πολεμιστές που χόρεψαν μπροστά στον τάφο του φεύγουν. Ακούγονται οι σκέψεις του ΛΕΩΝΗ. «[. . .] Σκέφτομαι να φτιάξω ένα μεγάλο πίνακα». Ένα δένδρο, Τούρκους, τον ΒΡΑΝΑ, τη θάλασσα, δυο στρατιώτες να μεταφέρουν πάνω στο άλογο ένα άψυχο σώμα, μαυροντυμένες γυναίκες και θλιμμένους άνδρες.
00:46:26:00
Σε περιβόλι στη ΛΕΣΒΟ. Ο ΛΕΩΝΗΣ στηρίζεται στον κορμό ενός δέντρου. Ακούγονται οι σκέψεις του: Στον πίνακα θα είναι και μια νέα γυναίκα να μοιρολογεί και μαυροφορεμένοι άντρες να χορεύουν πυρρίχιο, ο ΒΡΑΝΑΣ και ο ΓΙΩΡΓΗΣ. «Αυτή τη ζωγραφιά σκέφτομαι να μην τη ζωγραφίσω. Να την κρατήσω μέσα στο μυαλό μου. Χυμένη μ’ όλα της τα χρώματα. Κι όλες τις φωνές. Κι όπου πηγαίνω να την κουβαλάω μέσα στο κεφάλι μου σαν άγια εικόνα». Φεύγει, ώσπου γίνεται μια μικρή κουκίδα στον ορίζοντα και χάνεται.
00:48:07:00
Στο ύπαιθρο, έξω από την ΑΓΚΥΡΑ «που έχει πολλά φρούτα». Ο ΒΡΑΝΑΣ (ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ), με στρατιωτική στολή και τις καινούριες του μπότες, έρχεται από το ΕΣΚΙ ΣΕΧΗΡ καβάλα σε ένα άσπρο άλογο μαζί με έναν ΤΟΥΡΚΟ λοχαγό του πεζικού (ΠΑΝΟΣ ΜΠΟΤΙΝΗΣ), που περπατούσε πεζός, γιατί ο ΒΡΑΝΑΣ είχε το πόδι του πληγωμένο. Είχαν συναντηθεί στις τούρκικες προφυλακές, όταν ο ΒΡΑΝΑΣ έχει δραπετεύσει από το νοσοκομείο. Μια «μυρμηγκιά» Τούρκοι, κυρίως γυναικόπαιδα, τρώνε καρπούζι και σταφύλια. Υποδέχονται τον ΒΡΑΝΑ και του προσφέρουν καρπούζι. Ο ΒΡΑΝΑΣ είναι ευτυχισμένος. Είναι η οπτικοποίηση μιας παραίσθησης του ΒΡΑΝΑ που είχε διηγηθεί στον ΛΕΩΝΗ, όταν νοσηλεύονταν μαζί στο θάλαμο του Σωτήρος στο ΕΣΚΙ ΣΕΧΗΡ. Μια «ζωντανή φύση» με ανθρώπους και φρούτα.
00:50:45:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: POSITIVE ΕΠΕ
Συντελεστές
Διεύθυνση παραγωγής:
ΑΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (ΕΤΕΚΤ)
Υπεύθυνος παραγωγής:
ΜΠΕΤΤΥ ΚΟΥΒΟΥΤΣΑΚΗ
Συνεργάστηκε ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ
Τίτλος λογοτεχνικού έργου:
Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ
Συγγραφέας λογοτεχνικού έργου:
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ
Σκηνοθεσία:
ΚΩΣΤΑΣ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΕΣ)
Διασκευή-Σενάριο:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ
Πρωταγωνιστούν:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ (ΛΕΩΝΗΣ)
ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ (ΣΑΠΦΩ)
ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ (ΒΡΑΝΑΣ)
ΕΙΡΗΝΗ ΙΓΓΛΕΣΗ (ΑΔΡΙΑΝΗ)
ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΥ (ΣΠΑΝΟΥ)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ (ΣΠΑΝΟΣ)
ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ (ΛΟΥΛΟΥ)
ΤΙΤΙΚΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ (ΑΣΠΑΣΙΑ)
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΗΣ (ΞΥΝΕΛΗΣ)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΠΙΔΗΣ (ΓΙΩΡΓΗΣ)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ (ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ)
ΟΛΓΑ ΣΤΑΥΡΑΚΑ (ΓΥΝΑΙΚΑ ΓΙΩΡΓΗ)
ΡΗΓΑΣ ΑΞΕΛΟΣ (ΓΙΑΤΡΟΣ)
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ (ΔΑΦΝΗΣ)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ (ΜΕΝΟΣ)
ΝΑΤΑΣΑ ΖΟΥΚΑ (ΜΙΝΑ)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΟΣ (ΧΡΙΣΤΟΣ)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΝΟΣ (ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ)
ΑΓΓΕΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (ΣΙΛΕΛΗΣ)
ΣΟΦΙΑ ΣΦΥΡΟΕΡΑ (ΚΟΡΗ ΣΙΛΕΛΗ)
Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Ηχοληψία:
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΧΛΑΔΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Σκηνογραφία-Ενδυματολογία:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΡΣΕΝΗ
Βοηθός σκηνογραφίας και ενδυματολογίας:
ΖΙΖΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ (ΕΤΕΚΤ)
Μοντάζ:
ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Διεύθυνση φωτογραφίας:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ (ΕΤΕΚΤ)
Βοηθός οπερατέρ και συμπληρωματική φωτογραφία:
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Μπούμαν:
ΚΩΣΤΑΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΤΕΚΤ)
Φροντιστήριο:
ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΑΡΓΑΔΟΥΡΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Α’ Ηλεκτρολόγος:
ΝΙΚΟΣ ΛΑΓΟΣ (ΕΤΕΚΤ)
Β’ Ηλεκτρολόγος:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΛΟΔΕΤΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Μακενίστας:
ΝΟΤΗΣ ΑΔΑΜ (ΕΤΕΚΤ)
Σκριπτ:
ΤΖΙΝΑ ΣΥΡΙΒΛΗ
Εργαστήρια ήχου:
TONE STUDIO
Εργαστήρια εικόνας:
CINEMAGIC
Μακέτες τίτλων:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΝΙΟΥΔΑΚΗΣ
Τρυκέζα:
STEFI FILM
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:54:02:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 14:9
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
17/11/2009