ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ, ΕΝΑΣ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ ΘΥΜΑΤΑΙ…
0000007642
Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΠΟΥ ΕΖΗΣΕ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΑΘΑΝΑΤΙΣΕ ΜΕ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΦΑΚΟ. ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ, ΣΤΟΝ ΒΕΝΙΖΕΛΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 40.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007642
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ, ΕΝΑΣ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ ΘΥΜΑΤΑΙ…
Χρονολογία Παραγωγής
1992
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΠΟΥ ΕΖΗΣΕ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΑΘΑΝΑΤΙΣΕ ΜΕ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΦΑΚΟ. ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ, ΣΤΟΝ ΒΕΝΙΖΕΛΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 40.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στην εκπομπή «ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ» ο φωτορεπόρτερ ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ μιλά για τη ζωή του και τις στιγμές που απαθανάτισε με το φωτογραφικό του φακό. Αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια στη ΣΜΥΡΝΗ, στην άφιξη του ελληνικού στρατού, στην υπογραφή της Συνθήκης των ΣΕΒΡΩΝ αλλά και στις δραματικές στιγμές της καταστροφής της πόλης. Μιλά, επίσης, για τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ, την πολιτική και το έργο του, την απόπειρα δολοφονίας εναντίον του, αλλά και γενικότερα τις ιστορικές στιγμές που κατέγραψε. Ακόμα, επισημαίνεται η εθελοντική παρουσία του ως φωτορεπόρτερ στον πόλεμο του ’40 και παρουσιάζονται πλάνα από το φωτογραφικό έργο του.
Τίτλοι αρχής.
00:01:25:00
Πλάνα με τον ΜΑΝΩΛΗ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ να κάθεται μπροστά από το γραφείο του και να κοιτάει παλιές φωτογραφίες. Ο αφηγητής αναφέρεται στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος φωτορεπόρτερ έχει ζήσει και απαθανατίσει σημαντικές στιγμές της ιστορίας.
00:02:13:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος μιλάει για τα εβδομήντα χρόνια που βρίσκεται πίσω από το φακό. Αναφέρεται, επίσης, στις γνήσιες μαρτυρίες που μπόρεσε και απαθανάτισε, όπως τον πόλεμο του ’40.
00:03:27:00
Πλάνα από παλιές φωτογραφίες που απεικονίζουν τη ΣΜΥΡΝΗ, ενώ ο αφηγητής μιλάει για την περιοχή αυτή, για την παρουσία των Ελλήνων και το ποσοστό Ελλήνων που βρίσκονταν εκεί. Αναφέρει, επίσης, ότι οι Έλληνες ήταν οι μεγαλύτεροι έμποροι της περιοχής, αλλά υπερτερούσαν και στα γράμματα και στον πολιτισμό.
00:05:31:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο παρουσιαστής ταξιδεύει τον φωτορεπόρτερ στη ΣΜΥΡΝΗ. Ο Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ μιλάει για τα παιδικά του χρόνια εκεί και ότι αυτό που θυμάται περισσότερο από όλα ήταν μια Πρωτομαγιάτικη εκδρομή. Κατά την επιστροφή του από την εκδρομή αντίκρισε τη ΣΜΥΡΝΗ τελείως διαφορετική.
00:07:56:00
Πλάνα από το ΠΑΡΙΣΙ του 1919, ενώ ο αφηγητής μιλάει για το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αναφέρεται στο συνέδριο που οργανώθηκε στο ΠΑΡΙΣΙ από τους νικητές του πολέμου, προκειμένου να αποφασίσουν τι θα κάνουν. Ο αφηγητής μιλάει, επίσης, για την παρουσία του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και το θωρηκτό Αβέρωφ. Πλάνα από το Αβέρωφ και από συμμαχικά πλοία που έχουν πλεύσει στην ΤΟΥΡΚΙΑ. Αναφορά στις πολιτικές προτάσεις του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.
00:09:24:00
Πλάνα με τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ αναφέρεται στη συγκίνηση που ένιωσε, όταν πληροφορήθηκε ότι ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ έκανε πρόταση να ενταχθεί η ΣΜΥΡΝΗ στην Ελλάδα. Μιλάει και για την αντίδραση των Τούρκων στην πρόταση αυτή.
00:10:58:00
Πλάνα από παλιές φωτογραφίες που απεικονίζουν τη ΣΜΥΡΝΗ την περίοδο 1919. Ο αφηγητής μιλάει για τον κατάπλου του Αβέρωφ και τη συρροή των Ελλήνων στο λιμάνι, για να το υποδεχτούν. Παράλληλα, ακούγονται και αποσπάσματα από τις αφηγήσεις του φωτορεπόρτερ, ο οποίος περιγράφει τη σκηνή αυτή. Πλάνα από τον ιεράρχη ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ να ευλογεί το θωρηκτό.
00:11:54:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος μιλάει για τα τρία ελεύθερα χρόνια που έζησε στη ΣΜΥΡΝΗ, από το 1919 μέχρι το 1922.
00:12:43:00
Πλάνα από την ΑΘΗΝΑ και το Καλλιμάρμαρο Στάδιο, ενώ ο αφηγητής μιλάει για την υπογραφή της Συνθήκης των ΣΕΒΡΩΝ. Πλάνα από στρατεύματα να μάχονται. Παράλληλα, ο αφηγητής λέει ότι τελικά η συνθήκη δε θα φέρει το ειρηνικό τέλος που προσδοκούν οι Έλληνες. Πλάνα από τη ΣΜΥΡΝΗ.
00:14:49:00
Πλάνα από τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος αναφέρεται στο κλίμα που επικρατούσε στη δοξολογία που έγινε στις 15 Αυγούστου 1922 στην εκκλησία της ΑΓΙΑΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ.
00:15:22:00
Πλάνα από παλιές φωτογραφίες που απεικονίζουν το λιμάνι της ΣΜΥΡΝΗΣ (27/08/1922), ενώ ο αφηγητής μιλάει για τις τελευταίες στιγμές της ΣΜΥΡΝΗΣ.
00:15:39:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ μιλά για την ατμόσφαιρα που επικρατούσε την ημέρα εκείνη.
00:17:09:00
Πλάνα από παλιές φωτογραφίες που δείχνουν τους Τούρκους να εισβάλλουν και να βρίσκονται στην ΣΜΥΡΝΗ.
00:17:34:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Οι δύο άνδρες αναφέρονται στο γεγονός ότι οι συμμαχικές δυνάμεις που βρίσκονταν στο λιμάνι έμειναν αμέτοχοι στα συμβάντα που ακολούθησαν.
00:18:27:00
Πλάνο από τις δραματικές στιγμές που ακολούθησαν. Ο αφηγητής λέει ότι μόνο το ένα δέκατο του ανδρικού πληθυσμού γλίτωσε τη σφαγή.
00:19:02:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο δεύτερος περιγράφει πώς γλίτωσε τη σφαγή ο ίδιος και ο πατέρας του.
00:20:57:00
Πλάνο από τη Σμύρνη, ενώ ο αφηγητής μιλάει για το μαρτυρικό θάνατο του μητροπολίτη ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ.
00:21:22:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο φωτορεπόρτερ μιλάει για το θάνατο του Μητροπολίτη. Παράλληλα, ο αφηγητής λέει ότι ο ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ λίγο αργότερα θα παντρευτεί την ανιψιά του Μητροπολίτη. Ο ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ αναφέρεται στον τρόπο που γλίτωσε ο πεθερός του από τους Τούρκους.
00:23:51:00
Πλάνο από τη ΣΜΥΡΝΗ να φλέγεται, ενώ ο αφηγητής μιλάει για τη φωτιά που άρχισε από την Αρμένικη Συνοικία και μετά επεκτάθηκε σε όλη τη ΣΜΥΡΝΗ καταστρέφοντας αιώνες πολιτισμού.
00:24:34:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος μιλά για τη φωτιά και την παρέλαση των Τούρκων μέσα από την πόλη.
00:26:05:00
Πλάνο από τους πρόσφυγες σε στιγμές εξαθλίωσης, ενώ ο αφηγητής μιλάει για τις τραγικές εξελίξεις. Παράλληλα, ο αφηγητής αναφέρει ότι οι πρόσφυγες έπρεπε να κάνουν μια καινούρια αρχή ξεκινώντας από το μηδέν.
00:27:15:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος μιλάει για τους πρόσφυγες και τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΣΕΦΕΡΗ, με τον οποίο ήταν συμμαθητές.
00:28:04:00
Πλάνο από την Αθήνα του 1923, ενώ ο αφηγητής λέει ότι ο πατέρας του ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ με τα πρώτα χρήματα που απέκτησε αγόρασε στο γιο του μια φωτογραφική μηχανή.
00:28:41:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος μιλάει για τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ. Ο φωτορεπόρτερ αναφέρεται στην πρώτη φωτογραφία που τράβηξε.
00:30:35:00
Πλάνο με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ και την υπογραφή του Συμφώνου Φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
00:31:02:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον συνεντευξιαζόμενο. Ο δεύτερος μιλάει για την αποστολή στην ΑΓΚΥΡΑ με τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ για την υπογραφή του Συμφώνου, στην οποία και παρευρέθηκε.
00:32:05:00
Πλάνο από την Κωνσταντινούπολη. Παράλληλα, ο αφηγητής αναφέρει ότι ο Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ βρίσκεται σε μια πόλη που εξακολουθούν να υπάρχουν εστίες Ελληνισμού. Η παρουσία του εκεί του φέρνει μνήμες και αποφασίζει να πάει στη ΣΜΥΡΝΗ.
00:32:37:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο δεύτερος μιλάει για την ανάγκη του να επισκεφτεί ξανά τον τόπο που μεγάλωσε.
00:33:19:00
Πλάνο φωτογραφίας του Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ. Παράλληλα, ο αφηγητής μιλάει για την αθλιότητα που αντίκρισε.
00:33:37:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο δεύτερος λέει ότι έχει χίλιες φωτογραφίες από τη ΣΜΥΡΝΗ και από τον πληθυσμό που έχει χαθεί.
00:35:03:00
Πλάνα από παλιές φωτογραφίες που απεικονίζουν τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ σε διάφορες στιγμές.
00:36:14:00
Πλάνο με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, καθώς ο δεύτερος μιλάει για την τετραετία του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Αναφέρει ότι ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ήταν πολύ καλός εθνάρχης.
00:36:50:00
Πλάνα από τη δολοφονική απόπειρα (1933) κατά του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ενώ ο αφηγητής αναφέρεται στο συμβάν.
00:37:17:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο φωτορεπόρτερ λέει ότι μετά την απόπειρα δεν μπορούσε, για κάποιο χρονικό διάστημα, να πλησιάσει τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ. Αναφέρεται, επίσης, και στην πρώτη φορά που τον είδε μετά την απόπειρα.
00:39:15:00
Πλάνα από παλιές φωτογραφίες του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Παράλληλα, ο αφηγητής λέει ότι ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ είναι γνωστός για τις φιλανθρωπίες του με τη συμμετοχή της γυναίκας του, που ήταν αρκετά πλούσια.
00:39:32:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο συνεντευξιαζόμενος αναφέρεται σε ένα περιστατικό που έχει αποτυπωθεί στη μνήμη του σχετικά με τις φιλανθρωπίες του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Το περιστατικό αναφερόταν στην οικοδόμηση ενός σχολείου.
00:40:20:00
Πλάνα από την εξόδιο ακολουθία του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Παράλληλα, ο αφηγητής αναφέρει ότι ο φωτορεπόρτερ είχε πάει στη Γαλλική πρωτεύουσα για να συνοδεύσει τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ στο ταξίδι της επιστροφής, καθώς η ταφή του θα γινόταν στην Κρήτη.
00:41:02:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ. Ο δεύτερος μιλάει για το θάνατο του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και το πλήθος των προσφύγων που ήταν μαζεμένο κατά μήκος του Ισθμού.
00:43:03:00
Πλάνα της ΑΘΗΝΑΣ στις 28 Οκτωβρίου 1940. Πλάνα από στρατιώτες να ετοιμάζονται και να πηγαίνουν στα σύνορα. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο φωτορεπόρτερ πήγε εθελοντής στον πόλεμο, για να καταγράψει τα γεγονότα. Μαζί του ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΙΜΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, με τον οποίο θα συνεργαστεί για την παραγωγή κινηματογραφικών επικαίρων.
00:43:42:00
Πλάνα με τον παρουσιαστή και τον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟ, ενώ ο δεύτερος μιλάει για το πώς κατάφερε να τραβήξει φωτογραφίες από το μέτωπο.
00:44:31:00
Πλάνα από φωτογραφίες του Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ που αποτέλεσαν ντοκουμέντα για τα δρώμενα του πολέμου.
00:45:02:00
Πλάνα του Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ ενώ κάθεται στο γραφείο του και κοιτάζει τις φωτογραφίες του.
00:45:08:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΝΟΥΣΗΣ
Post Production:
Μ. ΜΟΔΙΑΝΟΣ ΕΠΕ
Σκηνοθεσία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΡΙΤΣΗΣ
Σενάριο:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΡΙΤΣΗΣ
Γενικός συντονιστής:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΚΑΣ
Ιστορικός σύμβουλος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΣ
Αφήγηση:
ΤΕΛΗΣ ΖΩΤΟΣ
Ρεπορτάζ:
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΠΑΝΕΛΛΗ
ΝΑΝΣΥ ΚΟΤΡΟΤΣΟΥ
Φωτογραφία:
Λ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντάζ:
ΝΙΚΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ηχοληψία:
Χ. ΡΟΥΣΣΟΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:45:13:07
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009