Επεισόδιο:010
0000007514
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ ΠΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟ ΣΕ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007514
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ, Η
Επεισόδιο:010
Χρονολογία Παραγωγής
1979
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Είδος
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / ΘΕΑΤΡΟ / ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ – ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΣΕΙΡΕΣ ΕΠΟΧΗΣ
Περίληψη
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗ ΜΥΡΙΒΗΛΗ ΠΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟ ΣΕ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η μεγάλη μέρα του ξεμονταρίσματος του ναυαγισμένου πλοίου έφτασε. Από την «τελετή» λίγοι έλειπαν. Στο μεσημεριανό γεύμα που ακολούθησε, όλοι μιλούσαν για το παρά λίγο ατύχημα με θύμα τη ΣΑΠΦΩ, στο οποίο ο ΛΕΩΝΗΣ «φαντάζει» σωτήρας της. Ο ΛΕΩΝΗΣ αποδομεί το ηρωικό προφίλ που του προσδίδουν, αναλαμβάνοντας την ευθύνη ότι προκάλεσε εκείνος το ατύχημα στη ΣΑΠΦΩ, με το να πέσει ο ίδιος και να την παρασύρει μαζί του-κατάλοιπο, λέει, απ’ τα χαρακώματα. Η ΣΑΠΦΩ, σε προσωπική συζήτηση με τον ΛΕΩΝΗ, του λέει ότι όλο αυτό το είδε σαν μια «εκδίκηση» από τον ΒΡΑΝΑ, ενώ η ΑΔΡΙΑΝΗ, που έλειπε από το μέγα γεγονός, μίλησε για το κακό προαίσθημα που την κατείχε. Η ΑΔΡΙΑΝΗ επισκέπτεται τη ΣΑΠΦΩ και προθυμοποιείται να τη βοηθήσει με το παιδί. Η ΣΑΠΦΩ «ξεχειλίζει», μιλά για τον άνδρα της που δεν αγαπούσε, για το «σημαδεμένο» της παιδί. . . Εν τω μεταξύ, ο ΛΕΩΝΗΣ έρχεται ολοένα αντιμέτωπος με τον έρωτά του με τη ΣΑΠΦΩ, τον οποίο συγκαλύπτει αρχίζοντας το παιχνίδι με τα λουλούδια-προσφορά στον ΒΡΑΝΑ και αντιπαλεύει με τη δειλία του, «γυρεύοντας μια νίκη να την προσφέρει στον εαυτό του». Πάντως, ζωγραφίζει πολύ και επιμένει να τη βλέπει στα όνειρά του. Στα όνειρά του όμως νιώθει ότι πίσω απ’ τις φυλλωσιές τούς παρακολουθεί ο ΒΡΑΝΑΣ. . .
Τίτλοι έναρξης.
00:02:36:00
Μακέτα τίτλου επεισοδίου: «Το ναυάγιο».
00:02:45:00
Στο μόλο σε θαλάσσια περιοχή στη ΛΕΣΒΟ. Θέα στο ΑΙΓΑΙΟ.
00:03:01:00
Στο δωμάτιο του ξενοδοχείο στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ όπου διαμένουν ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΑΓΚΛΟΣ) και η σύζυγός του (ΕΙΡΗΝΗ ΕΜΙΡΖΑ). Στο ίδιο ξενοδοχείο διαμένει και ο συνεργάτης του ΣΚΑΛΙΩΤΗ, ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ. Ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ μαζί με τον ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ έχουν έρθει πρόσφατα στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ, για να ξεμοντάρουν το ναυαγισμένο πλοίο, του οποίου τα υλικά έχουν αγοράσει από κοινού. Το ζευγάρι συζητά για το γεγονός της επόμενης μέρας. Ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ ανησυχεί για το ότι, καθώς δε γνωρίζει καλά τη δουλειά, θα πέσει θύμα απάτης από τον ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ. Η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ του λέει ότι σκέφτεται να πάει μια βόλτα στην παραλία. Βγαίνει.
00:04:35:00
Στους διαδρόμους του ξενοδοχείου στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ όπου διαμένουν το ζεύγος ΣΚΑΛΙΩΤΗ και ο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ (ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΑΝΟΣ). Η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ καθώς βγαίνει από το δωμάτιο που διαμένει με τον σύζυγό της συναντά τον ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ, που μένει στο αντικρινό δωμάτιο. Εκείνος της ζητά να περάσει στο δωμάτιό του να πιουν τάχα ένα ποτό. Εκείνη δέχεται. Εκείνος ελέγχει αν τους βλέπει κάποιος και κλείνει την πόρτα του δωματίου.
00:05:38:00
Στο δωμάτιο του ξενοδοχείου στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ όπου διαμένει ο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ. Μόλις έχουν κοιμηθεί με την κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ, είναι εραστές. Η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ ξυπνά και ετοιμάζεται γρήγορα, για να φύγει. Ξυπνά και τον ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ, λέγοντάς του ότι είναι αργά. Βγαίνει κρυφά.
00:06:25:00
Στο δωμάτιο του ξενοδοχείο στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ όπου διαμένει το ζεύγος ΣΚΑΛΙΩΤΗ. Η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ μόλις έχει βγει από το δωμάτιο του ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ, με τον οποίο πέρασε τη νύχτα. Ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ έχει σηκωθεί και ετοιμάζεται για τη μεγάλη μέρα του ξεμονταρίσματος του ναυαγισμένου πλοίου. Ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ δεν έχει καταλάβει τίποτα σχετικά με τις απιστίες της συζύγου του. Η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ τον βοηθά να ετοιμαστεί, έπειτα ξαπλώνει. Την παροτρύνει να ετοιμαστεί. Εκείνη σηκώνεται. Σκέφτεται.
00:07:55:00
Στην εξέδρα πριν από το ξεμοντάρισμα του ναυαγισμένου πλοίου. Εκεί βρίσκονται οι κόρες του δημάρχου του ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΠΑΝΟΥ, ΑΣΠΑΣΙΑ (ΤΙΤΙΚΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ) και ΛΟΥΛΟΥ (ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ), ο ΣΠΑΝΟΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ). Έρχεται το ζεύγος ΣΚΑΛΙΩΤΗ, ο ΦΙΛΙΠΠΑΣ (ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ), ο ΛΕΩΝΗΣ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ), ο δάσκαλος ΞΥΝΕΛΗΣ (ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΗΣ), η ΣΑΠΦΩ (ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ). Ο ΛΕΩΝΗΣ μένει λίγο μόνος με τη ΣΑΠΦΩ, συζητούν για την ΑΔΡΙΑΝΗ που δεν είναι παρούσα. Έρχονται ο ΜΕΝΟΣ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ), η ΜΙΝΑ (ΝΑΤΑΣΑ ΖΟΥΚΑ) και ο ΧΡΙΣΤΟΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΟΣ) ως εκπρόσωποι της οικογένειας ΔΑΦΝΗ, ο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ, ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ) και ο παπάς. Ο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ απευθύνει λόγο στους παρόντες, εμπλουτισμένο με «εθνικά χρώματα».
00:11:13:00
Στην εξέδρα πριν από το ξεμοντάρισμα του ναυαγισμένου πλοίου. Οι παρόντες για να δουν την «τελετή» επιβιβάζονται σε πλοιάριο. Βγαίνουν στ’ ανοιχτά.
00:11:51:00
Οι παρόντες, για να δουν το ξεμοντάρισμα του ναυαγισμένου πλοίου, έχουν βγει στ’ ανοιχτά.
00:11:58:00
Σε εξοχικό μέρος στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Σε μεσημεριανό γεύμα μετά το ξεμοντάρισμα του ναυαγισμένου πλοίου. Στο τραπέζι ο ΞΥΝΕΛΗΣ, η ΣΑΠΦΩ, ο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ, ο δήμαρχος ΣΠΑΝΟΣ, ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ, η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ, ο ΛΕΩΝΗΣ, η ΑΣΠΑΣΙΑ, ο παπάς, ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ και ο ΚΥΡΓΙΑΝΝΑΚΗΣ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΥΡΙΟΣ). Έρχεται ο ΦΙΛΙΠΠΑΣ. Συζητούν για το περιστατικό που συνέβη κατά την ώρα του ξεμονταρίσματος: η μεγάλη ποσότητα δυναμίτη που χρησιμοποιήθηκε για την ανατίναξη του καταρτιού προκάλεσε εκτίναξη μετάλλου που παρά λίγο να πληγώσει θανάσιμα τη ΣΑΠΦΩ. Η ΣΑΠΦΩ έχει χτυπήσει το πόδι της. Ο ΣΠΑΝΟΣ κάνει μια σχετική επίπληξη στους εμπνευστές του έργου. Ο ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ επιμένει ότι ήταν κανονική η ποσότητα του δυναμίτη και ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ μιλάει για τον «άγιο» ΛΕΩΝΗ, ο οποίος, κατά τη γνώμη του, την έσωσε. Ο ΛΕΩΝΗΣ αποδομεί το ηρωικό προφίλ που του προσέδωσε ο ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ και απαντά ότι έπεσε ο ίδιος και την παρέσυρε μαζί του, κάτι που το συνήθιζε στο χαράκωμα σε στιγμή έκρηξης, και της ζητά ταπεινά συγγνώμη. Ο ΞΥΝΕΛΗΣ επικροτεί τη συμπεριφορά του ΛΕΩΝΗ, λέγοντας ότι ο φόβος που προκλήθηκε στον ΛΕΩΝΗ οδήγησε στη διάσωση της ΣΑΠΦΩΣ. Η ΣΑΠΦΩ μένει σιωπηλή. Η κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ μαλώνει το δήμαρχο για το ακριβό της τιμής του εγκαταλελειμμένου ακινήτου που ενοικίασε η εταιρεία τους για τις ανάγκες της. Εκείνος ξεκαθαρίζει τη θέση του ότι δεν είναι υπεύθυνος για την τιμή ενοικίασης, λέγοντας ταυτόχρονα ότι το ενοίκιο προορίζεται για τις ανάγκες των προσφύγων. Έρχεται η ΜΙΝΑ. Παίρνει κρασί και σερβίρει την παρέα της, τον ΜΕΝΟ και τον ΧΡΙΣΤΟ που κάθονται σε ένα παγκάκι παραδίπλα. Σχολιάζουν την περίπτωση ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ, ο ΜΕΝΟΣ κυρίως. Διηγείται την «ιστορία της παρτίδας του σάπιου μπακαλιάρου», σύμφωνα με την οποία ο ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ με καθ’ όλα νομιμοφανή μέσα κερδίζει χρήματα από την πώληση μεγάλης ποσότητας σάπιου μπακαλιάρου, την καταστροφή μέρους της ποσότητας αυτού και από την πώληση του υπολοίπου ως κατάλληλου προς βρώση. Η παρέα πάει στο τραπέζι, ο ΦΙΛΙΠΠΑΣ τραγουδά και όλοι εν χορώ. Χορεύουν ο ΦΙΛΙΠΠΑΣ με τη ΜΙΝΑ και ο ΛΕΩΝΗΣ με την κυρία ΣΚΑΛΙΩΤΗ και ακορντεόν παίζει ο ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΠΕΝΕΤΑΣ.
00:19:47:00
Σε εξοχικό μέρος στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Στο μεσημεριανό γεύμα μετά το ξεμοντάρισμα του ναυαγισμένου πλοίου. Το γλέντι φτάνει στο τέλος. Την αρχή κάνει ο ΣΠΑΝΟΣ. Φεύγουν όλοι εκτός από τη ΣΑΠΦΩ και τον ΛΕΩΝΗ. Η ΣΑΠΦΩ σκουπίζει το στόμα της αμήχανα, ο ΛΕΩΝΗΣ πίνει το ποτό του επίσης αμήχανα. Ο ΛΕΩΝΗΣ της προτείνει να πάνε μέχρι τον πύργο στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ και εκείνη αρνείται λέγοντας ότι την πονάει λίγο το πόδι της. Φεύγει κουτσαίνοντας ελαφρά. Ο ΛΕΩΝΗΣ μένει μόνος. Την κοιτάει καθώς απομακρύνεται. Ακούγεται το τραγούδι των τίτλων (η ΜΑΡΙΑ ΑΓΙΑΣΩΤΟΥ τραγουδά τη σύνθεση των ΚΩΣΤΑ ΧΑΤΖΗΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ-ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΧΑΤΖΗΜΑΝΩΛΗ).
00:21:42:00
Στην αυλή του πύργου των ΔΡΙΒΑ στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Από το σπίτι βγαίνει η ΑΔΡΙΑΝΗ (ΕΙΡΗΝΗ ΙΓΓΛΕΣΗ), περιφέρεται γύρω από το τραπέζι. Έρχεται ο ΛΕΩΝΗΣ. Της διηγείται το περιστατικό του κατά το ξεμοντάρισμα του πλοίου: ότι κατά την ανατίναξη ένα κομμάτι σίδερο παρά λίγο να χτυπήσει τη ΣΑΠΦΩ, ο ΛΕΩΝΗΣ έπεσε και την παρέσυρε μαζί του, όπως συνήθιζε στο στρατό. Είναι στεναχωρημένος. Η ΑΔΡΙΑΝΗ του λέει ότι είχε ένα κακό προαίσθημα, αλλά δεν του είπε τίποτα για να μην τον κοροϊδεύει, δικαιολογώντας το στο γεγονός ότι ο ΛΕΩΝΗΣ δεν πιστεύει σε προαισθήματα. «Πιστεύω σε όλα, Αδριανή», της λέει, φανερά σκεπτόμενος τη ΣΑΠΦΩ. «Και περισσότερο πιστεύω στ’ απίστευτα. Φαίνεται πως μερικές φορές ψάχνουμε την αλήθεια, όπως μερικοί γυρεύουν τα γυαλιά τους και τελικά τα βρίσκουν καβάλα πάνω στη μύτη τους». Η ΑΔΡΙΑΝΗ του ζητά την άδεια να επισκεφθεί τη ΣΑΠΦΩ και εκείνος δέχεται. Μένει μόνος, σκέφτεται.
00:24:11:00
Στη σάλα του σπιτιού της ΣΑΠΦΩΣ στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Στο καναπεδάκι κάθονται η ΣΑΠΦΩ και η ΑΔΡΙΑΝΗ. Συζητούν για το περιστατικό και το προαίσθημα της ΑΔΡΙΑΝΗΣ. Η ΣΑΠΦΩ λέει ότι δεν ήταν τίποτα το σοβαρό, μόνο η τρομάρα. Μπαίνει η υπηρέτρια η ΜΟΥΓΓΗ. Η ΣΑΠΦΩ φεύγει, για να δει το παιδί. Η ΑΔΡΙΑΝΗ προθυμοποιείται να τη βοηθήσει, η ΣΑΠΦΩ αρνείται ανεβάζοντας τον τόνο της φωνής της. Η ΑΔΡΙΑΝΗ μένει μόνη.
00:24:50:00
Στη σάλα του σπιτιού της ΣΑΠΦΩΣ στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Η ΑΔΡΙΑΝΗ μόνη. Η ΣΑΠΦΩ επιστρέφει από το παιδί. Σφιχταγκαλιάζονται και κλαίνε. «Είναι ώρες που ξεχειλίζω», λέει με αναφιλητά η ΣΑΠΦΩ και η ΑΔΡΙΑΝΗ την καθησυχάζει λέγοντάς της πως όλα θα πάνε καλύτερα. Η ΑΔΡΙΑΝΗ της λέει ότι η αγάπη την ώθησε να της προτείνει να τη βοηθήσει με το παιδί και η ΣΑΠΦΩ το πιστεύει και της ζητά συγχώρεση που της αρνήθηκε να το δει. Η ΣΑΠΦΩ μιλά με πόνο για το παιδί: «Αυτό το παιδί είναι η τιμωρία μου [. . .] Δεν έχει νου. Δεν έχει καν μορφή. . . Γιατί τυραννιέται; Κι εγώ τι φταίω;». Θυμάται το γάμο της: «Ποτέ σου να μην παντρευτείς άντρα που δεν αγαπάς. [. . .] Άφηνα τον εαυτό μου στα χέρια του σαν ένα ρούχο. Και μέσα μου έκλαιγα από ντροπή. Κι αηδία. Αυτός το καταλάβαινε και δε μου το συγχωρούσε. Γιατί αυτός αγαπούσε. . . [. . .] Τον έκλαιγε η καρδιά μου και σαν με χτυπούσε. . . [. . .] Τώρα που πέθανε λες κι ήρθε πιο σιμά μου [. .]». Η ΑΔΡΙΑΝΗ της φιλά τα χέρια.
00:31:59:00
Στην αυλή του πύργου των ΔΡΙΒΑ στο ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙ της ΛΕΣΒΟΥ. Ο ΛΕΩΝΗΣ, έτοιμος να βγει, η ΑΔΡΙΑΝΗ έρχεται. Τη ρωτά για τη ΣΑΠΦΩ. Του απαντά ότι είναι καλύτερα και ότι αρχίζει να την αγαπά ολοένα και περισσότερο. Τη ρωτά αν έχει κρεμασμένα το μετάλλιο και το έγγραφο της Μεραρχίας και εκείνη απαντά πως ό, τι έχει είναι μια φωτογραφία του ΒΡΑΝΑ και μερικά λουλούδια. Γυρίζουν μαζί στον πύργο. Η ΑΔΡΙΑΝΗ μπαίνει στον πύργο, ο ΛΕΩΝΗΣ κάθεται στο πεζούλι. Παίρνει το σημειωματάριο και γράφει. Ακούμε τις σκέψεις του: «Άλλη φορά δεν έβαζε λουλούδια μπροστά στη φωτογραφία του. [. . .] Μήπως είναι τύψεις αυτές που πασχίζει να τις σκεπάσει με τ’ αγριολούλουδα; [. . .] Νιώθω πια καθαρά και μέρα με τη μέρα πιο έντονα πως η παρουσία της μου γίνεται ολοένα και πιο απαραίτητη. [. . .] Μόλις βρίσκομαι κοντά της μονομιάς νιώθω την ατμόσφαιρά της μεθυστική, εύφλεκτη, σαν να κυκλοφορεί γύρω της ένα εμπρηστικό αέριο, που δε χρειάζεται παρά μια σπίθα. Ζω μέσα σε μια έξαψη και χάνω κάθε εμπιστοσύνη στην ανδρική μου θέληση».
00:34:25:00
Στην παραλία της ΠΟΡΤΑΡΑΣ στη ΛΕΣΒΟ. Η ΑΔΡΙΑΝΗ και η ΣΑΠΦΩ ξαπλωμένες, ο ΛΕΩΝΗΣ παίζει με πετραδάκια. «Και πολλές φορές μάλιστα», συνεχίζει ο ΛΕΩΝΗΣ, «αφήνομαι σε μια δειλία με μια γυναικεία ηδυπάθεια. Την ηδυπάθεια της ήττας. Πολλές φορές πάλι, οπλισμένος με το πείσμα μου να εκτεθώ προκλητικά στη γοητεία της, πάω κοντά της γυρεύοντας μια νίκη, για να την προσφέρω στον εαυτό μου. Τότε πασχίζω να τη βλέπω μονάχα σαν γυναίκα του Βρανά, τη μάνα ενός σημαδεμένου παιδιού». Ο ΛΕΩΝΗΣ προσφέρει στη ΣΑΠΦΩ λίγα λουλούδια για τη φωτογραφία του ΒΡΑΝΑ. Ξαπλώνει κοντά τους. Είναι η σκέψη του ΛΕΩΝΗ.
00:35:16:00
Στην παραλία της ΠΟΡΤΑΡΑΣ στη ΛΕΣΒΟ. Η ΑΔΡΙΑΝΗ και η ΣΑΠΦΩ ξαπλωμένες, ο ΛΕΩΝΗΣ ξαπλώνει στα πόδια της ΑΔΡΙΑΝΗΣ. Ο ΛΕΩΝΗΣ λέει στη ΣΑΠΦΩ για το πόσο την αγαπούσε ο ΒΡΑΝΑΣ. «[. . .] Καθένας έχει το δικό του τρόπο για την αγάπη [. . .] Ο Βρανάς ήταν ένας φανατικός. Κι ένας ασκητής», λέει ο ΛΕΩΝΗΣ, για να απαντήσει η ΣΑΠΦΩ: «[. . .] Εγώ θαρρώ πως η αγάπη είναι μια ορμητική διάθεση να κάνει κανείς ευτυχισμένο αυτόν που αγαπάει. Στην ανάγκη με θυσία και με ταπείνωση». Ο ΛΕΩΝΗΣ παλέυει να νικήσει στη διαμάχη περί αγάπης λέγοντας ότι κανένας δεν μπορεί να ξέρει την ουσία της αγάπης [. . .]». Η ΣΑΠΦΩ συλλογιέται τη μέρα του ξεμονταρίσματος του ναυαγισμένου πλοίου και το ατύχημα που παραλίγο να της στοίχιζε τη ζωή. Αυτόν τον «κίνδυνο» τον ερμήνευσε σαν «εκδίκηση» από «εκείνον». Όταν ο ΛΕΩΝΗΣ τη ρωτάει το γιατί, εκείνη αποφεύγει και κάνει να φύγει. Ο ΛΕΩΝΗΣ της θυμίζει επιδεικτικά τα λουλούδια που της πρόσφερε στη μνήμη του ΒΡΑΝΑ, εκείνη παίρνει τα λουλούδια, φεύγει. Ξαφνικά σταματά, τσακίζει τα λουλούδια.
00:39:24:00
Ο ΛΕΩΝΗΣ με τα σύνεργα ζωγραφικής υπό μάλης προχωρά και απαγκιάζει κοντά σε ένα βιομηχανικό κτήριο, σε μια βιομηχανική περιοχή στη ΛΕΣΒΟ. Στο ένα από τα παράθυρα διακρίνονται δύο φιγούρες. Η έκθεση ζωγραφικής της ομάδας των «Ελεύθερων Καλλιτεχνών» με θέμα τους «Πρόσφυγες», που θα γίνει στο ΖΑΠΠΕΙΟ και στην οποία θα λάβει μέρος, πλησιάζει. Ακούμε τις σκέψεις του. Λέει ότι την είδε πάλι στο όνειρό του. Μιλάει ηδονιστικά για κείνη.
00:40:37:00
ΛΕΩΝΗΣ και ΣΑΠΦΩ. «Ξάπλωσα δίπλα της κι ένιωσα πως ο Βρανάς ήταν εκεί κοντά. Πίσω απ’ τις φυλλωσιές. Και μας παρακολουθούσε». Τη φιλάει. Είναι το όνειρό του.Όσα κι αν έζησαόσα κι αν έπαθαθέλω να σβήσουνθέλω να σβήσουν.Με καταστρέψανεγι’ αυτό ας φύγουνεκι ας μη γυρίσουνκι ας μη γυρίσουν. . .Όμως η σκέψη μουστην αγωνία τηςσε σας πλανάται.Παρελθόν μου σκοτεινόμέλλον αμφίβολοάγχος μου παντοτινόστο παρόν το δύσκολομη με κυνηγάτεμη με κυνηγάτε. . .Τώρα μετάνιωσαγια τόσα σφάλματαπου είχα κάνειπου είχα κάνει.Και στον κατήφοροπου με παρέσυρανλέω πια φτάνειλέω πια φτάνει. . .Μα τις ελπίδες μουκι όλα τα όνειρά μουτα χαλάτε. . .Παρελθόν μου σκοτεινόμέλλον αμφίβολοάγχος μου παντοτινόστο παρόν το δύσκολομη με κυνηγάτεμη με κυνηγάτε. . .(το τραγούδι των τίτλων)
00:43:50:00
Σε μια βιομηχανική περιοχή στη ΛΕΣΒΟ. Ο ΛΕΩΝΗΣ ζωγραφίζει. Προσπαθεί να αφοσιωθεί στην τέχνη του, μιας και πλησιάζει η έκθεση ζωγραφικής, «μέχρι να συλλάβει το τέλειο». Εργάτες δουλεύουν. Τους απαθανατίζει.
00:44:42:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: POSITIVE ΕΠΕ
Συντελεστές
Διεύθυνση παραγωγής:
ΑΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (ΕΤΕΚΤ)
Υπεύθυνος παραγωγής:
ΜΠΕΤΤΥ ΚΟΥΒΟΥΤΣΑΚΗ
Συνεργάστηκε ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ
Τίτλος λογοτεχνικού έργου:
Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ
Συγγραφέας λογοτεχνικού έργου:
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ
Σκηνοθεσία:
ΚΩΣΤΑΣ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΕΣ)
Διασκευή-Σενάριο:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ
Πρωταγωνιστούν:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ (ΛΕΩΝΗΣ)
ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ (ΣΑΠΦΩ)
ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ (ΒΡΑΝΑΣ)
ΕΙΡΗΝΗ ΙΓΓΛΕΣΗ (ΑΔΡΙΑΝΗ)
ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΥ (ΣΠΑΝΟΥ)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ (ΣΠΑΝΟΣ)
ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ (ΛΟΥΛΟΥ)
ΤΙΤΙΚΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ (ΑΣΠΑΣΙΑ)
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΗΣ (ΞΥΝΕΛΗΣ)
ΕΙΡΗΝΗ ΕΜΙΡΖΑ (ΣΚΑΛΙΩΤΗ)
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΑΝΟΣ (ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΟΥ)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΑΓΚΛΟΣ (ΣΚΑΛΙΩΤΗΣ)
ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ (ΦΙΛΙΠΠΑΣ)
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ (ΥΠΕΝΩΜΑΤΑΡΧΗΣ)
ΝΑΤΑΣΑ ΖΟΥΚΑ (ΜΙΝΑ)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ (ΜΕΝΟΣ)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΥΡΙΟΣ (ΚΥΡΓΙΑΝΝΑΚΗΣ)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΤΣΟΣ (ΧΡΙΣΤΟΣ)
ΑΛΙΚΗ ΓΟΥΡΙΩΤΗ (ΜΟΥΓΓΗ)
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΠΕΝΕΤΑΣ (ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ)
Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Ηχοληψία:
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΧΛΑΔΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Σκηνογραφία-Ενδυματολογία:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΡΣΕΝΗ
Βοηθός σκηνογραφίας και ενδυματολογίας:
ΖΙΖΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ (ΕΤΕΚΤ)
Μοντάζ:
ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Διεύθυνση φωτογραφίας:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ (ΕΤΕΚΤ)
Βοηθός οπερατέρ και συμπληρωματική φωτογραφία:
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Μπούμαν:
ΚΩΣΤΑΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ (ΕΤΕΚΤ)
Φροντιστήριο:
ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΑΡΓΑΔΟΥΡΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Α’ Ηλεκτρολόγος:
ΝΙΚΟΣ ΛΑΓΟΣ (ΕΤΕΚΤ)
Β’ Ηλεκτρολόγος:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΛΟΔΕΤΗΣ (ΕΤΕΚΤ)
Μακενίστας:
ΝΟΤΗΣ ΑΔΑΜ (ΕΤΕΚΤ)
Σκριπτ:
ΤΖΙΝΑ ΣΥΡΙΒΛΗ
Εργαστήρια ήχου:
TONE STUDIO
Εργαστήρια εικόνας:
CINEMAGIC
Μακέτες τίτλων:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΝΙΟΥΔΑΚΗΣ
Τρυκέζα:
STEFI FILM
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:47:17:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 14:9
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
17/11/2009