Κωδικός Τεκμηρίου
0000007300
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ
Μέρος:2
Χρονολογία Παραγωγής
1988
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ από το 1982, των ΓΙΩΡΓΟΥ και ΗΡΩΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗ, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο. Στη συγκεκριμένη εκπομπή που αποτελείται από δύο (2) μέρη αυτοπαρουσιάζεται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής, ο εικαστικός ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Στον εικαστικό καλλιτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ και το έργο του είναι αφιερωμένη η εκπομπή «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ» (2 μέρη). Το Β μέρος, συνεχίζει την καταγραφή της δημιουργικής πορείας του Γ.ΜΟΡΑΛΗ και εμβαθύνει στο προσωπικό του ζωγραφικό ιδίωμα, στον τρόπο που αποτυπώνεται η ελληνικότητα στο έργο του, στο μοντέρνο που συνδιαλέγεται με την παράδοση και την αρχαία ελληνική τέχνη, όπως καταδεικνύεται στα γυναικεία γυμνά του. Ο ζωγράφος αφηγείται τη διαδρομή του στη δεκαετία του ’50, μιλάει για τα έργα του «Επιτύμβια» και «Επιθαλάμια», για τη σχέση του με το νησί της Αίγινας και ορίζει τι σημαίνει “ζωγραφικό γεγονός”. Παρακολουθούμε τον διδακτικό ρόλο του ΜΟΡΑΛΗ, ο οποίος το 1948 ξεκινά τη διδασκαλία του στη Σχολή Καλών Τεχνών, τη σκηνογραφική του δουλειά όταν φιλοτέχνησε σκηνικά και κοστούμια για τις “Έξι Λαϊκές Ζωγραφιές” που παρουσίασε το Ελληνικό Χορόδραμα το 1951, και τη συνεργασία του με το Θέατρο Τέχνης μέσα από τη ματιά του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ. Άλλοι σταθμοί της καλλιτεχνικής του διαδρομής, η σχεδίαση των ανάγλυφων χαρακτικών που κοσμεί τον εξωτερικό τοίχο του ξενοδοχείου “Χίλτον”, η εικονογράφηση της συλλογής του ΣΕΦΕΡΗ “Ποιήματα” και η συνεργασία του με την Ε. ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ στην κεραμική. Παρουσιάζονται επίσης κείμενα των ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ και ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ για τον Γ. ΜΟΡΑΛΗ.
Στη διάρκεια της εκπομπής ο Γ. ΜΟΡΑΛΗΣ συνομιλεί με τον Δ. ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ για τα έργα του, στο χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης όπου το 1988 φιλοξενεί την πρώτη μεγάλη αναδρομική του έκθεση από την οποία προβάλλονται επίσης πλάνα κατά τα εγκαίνια.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:05:00
Τίτλοι έναρξης. Παρουσιάζεται ο τίτλος του αφιερώματος:«ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, Β ».
00:01:11:00
Πλάνο του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ να στέκεται μπροστά σε πίνακά του που εικονίζεται ο ίδιος με τη γυναίκα του (1942-43, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου).
00:01:31:00
Διαδοχικά πλάνα με πίνακες του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ, μεταξύ των οποίων και «ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ» (1947, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου). Ο αφηγητής αναφέρεται «στην πορεία προς την αφαίρεση του πρόσκαιρου του υλικού του επίγειου και την ύψωση της μορφής σε σύμβολο, φορτισμένο ψυχισμό και πνευματικότητα» που αφορά στα έργα αυτά και που «η δεξιοτεχνία που χαρακτήριζαν παλιότερα έργα δίνουν τη θέση τους στην «καθαρή ζωγραφική».
00:01:49:00
Ο ζωγράφος Γ. ΜΟΡΑΛΗΣ κινείται στους χώρους έκθεσης έργων του, όπου διακρίνουμε τμήματα των έργων «ΑΝΟΙΞΗ» (1964), «ΑΝΟΙΞΗ Β » (1963-66). Στη συνέχεια προβάλλεται πλάνο με τον Γ. ΜΟΡΑΛΗ να στέκεται μπροστά σε πίνακα που εικονίζεται ο ίδιος με το φίλο του ΝΙΚΟ ΝΙΚΟΛΑΟΥ (ΡΩΜΗ 1937, Ίδρυμα Ε. ΚΟΥΤΛΙΔΗ) και πλάνα με πίνακες του ζωγράφου από τα «ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ» (ΣΎΝΘΕΣΗ Α, Β, Γ) (1958-62, 1958-63). Ο αφηγητής αναφέρεται στην τόλμη του καλλιτέχνη να «μην υποταχθεί στον νέο ακαδημαϊσμό ενός κλάδου της μοντέρνας τέχνης που τείνει όχι μόνο στην κατάργηση της ανθρώπινης μορφής, αλλά και οποιασδήποτε αναγωγής στο φαινόμενο κόσμο» δημιουργώντας μια μορφή ελληνικής τέχνης που εκφράζει αιτήματα του γένους.
00:02:47:00
Πλάνο σε πίνακα που εικονίζει το σπίτι του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στην Κηφισιά. Ενώ ακούγεται ο ζωγράφος να εξηγεί ότι οφείλει την έμπνευσή τους σε αυτό το σπίτι, παρουσιάζονται πλάνα με πίνακες «ΕΠΙΤΥΜΒΙΟ» (1958), «ΝΥΦΗ» (1968), «ΕΠΙΘΑΛΑΜΙΟ» (1965-65). Στη συνέχεια πλάνα σε χώρους που φιλοξενείται έκθεση του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ, όπου ανάμεσά τους διακρίνεται το «ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ» (1968-69). Αναφέρει ότι από το 1951 ξεκίνησε να δημιουργεί παράλληλα έργα, που ονομάζονται «ΕΠΙΘΑΛΑΜΙΑ», των οποίων πηγή έμπνευσης ήταν τα επιθαλάμια (γαμήλια) τραγούδια.
00:03:38:00
Πλάνα θάλασσας και των ακτών της ΑΙΓΙΝΑΣ, τις οποίες ατενίζει ο ζωγράφος Γ. ΜΟΡΑΛΗΣ από πλοίο που τον φέρνει στο νησί. Εξηγεί ότι πήγε σε αυτό το νησί, καθώς εκεί έμεναν οι φίλοι του ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ και ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Έπειτα ανακάλυψε ομοιότητες του νησιού με την ΠΡΕΒΕΖΑ, τόπο καταγωγής του.
00:05:05:00
Πλάνα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ να περπατά στο λιμάνι της ΑΙΓΙΝΑΣ. Αναφέρεται στη γνωριμία του με το νησί, στις διακοπές του σε αυτό και στην απόκτηση σπιτιού σε αυτό.
00:06:05:00
Πλάνο του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ να ανοίγει την αυλόπορτα του σπιτιού του στην ΑΙΓΙΝΑ. Διακρίνονται εξωτερικοί χώροι του σπιτιού.
00:06:14:00
Πλάνα στο εσωτερικό του εργαστηρίου του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στην ΑΙΓΙΝΑ και πλάνα από λεπτομέρειες αντικειμένων του ή έργων του. Διακρίνεται «ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙ» (1971). Ο ζωγράφος αναφέρεται στις συζητήσεις που έγιναν με τους ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΟ, το ΝΙΚΟ ΝΙΚΟΛΑΟΥ και τον ίδιο για να αναλάβει μια θέση καθηγητή στη ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ της ΑΘΗΝΑΣ. Παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ζωγράφου.
00:07:09:00
Πλάνα από χώρο έκθεσης έργων του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ, ενώ κάποια έργα συσκευάζονται για να μεταφερθούν. Διαδοχικά πλάνα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στη ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ της ΑΘΗΝΑΣ ή στο εργαστήριό του (1955) με τους φοιτητές του και πλάνα από το εσωτερικό του εργαστηρίου του στην Αίγινα. Ακούγεται ο ζωγράφος αρχικά να εκφράζει την ευγνωμοσύνη του για την επιμονή των ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΟΥ και ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, καθώς πιστεύει ότι αυτή η επαφή τον «ζωντάνεψε», και στη συνέχεια να αφηγείται την πρώτη του επαφή με τους φοιτητές της ΑΣΚΤ.
00:08:12:00
Πλάνο του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στο εργαστήριο του, να τακτοποιεί προσωπικά του αντικείμενα. Ακούγεται να περιγράφει στιγμές από την παρουσία του στη ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ της ΑΘΗΝΑΣ.
00:08:31:00
Πλάνα από χώρο που φιλοξενεί έργα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ με τον ίδιο και άλλους να μεταφέρουν και να συσκευάζουν διάφορα έργα. Ακολουθούν πλάνα που παρουσιάζουν τους πίνακες «ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ Α. Μ. » (1947, ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ), «ΚΟΡΙΤΣΙ» (1950) και «ΓΥΜΝΟ» (1947, ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ). Ο αφηγητής διαβάζει κείμενο του ζωγράφου ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ-ΓΚΙΚΑ στο οποίο διατυπώνει τις απόψεις του για τις γυναικείες μορφές των έργων του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Ακολουθεί ασπρόμαυρη φωτογραφία του ζωγράφου ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ-ΓΚΙΚΑ.
00:09:35:00
Πλάνα από χώρο που φιλοξενεί έργα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Ο ζωγράφος με βοήθεια αντρών μεταφέρουν και συσκευάζουν διάφορα έργα. Ακολουθούν πλάνα που παρουσιάζουν πίνακές του μεταξύ των οποίων το «ΜΟΡΦΗ-ΣΠΟΥΔΗ» (1949-’50) και το «ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Α » (1958-’62).
00:11:25:00
Πλάνα έξω από το σπίτι του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στην Αίγινα. Έργα του φορτώνονται σε φορτηγό στο οποίο επιβιβάζεται και ο ίδιος. Η απομάκρυνση από το σπίτι ξεκινά μετά τις τελευταίες συνεννοήσεις του ζωγράφου.
00:12:19:00
Πλάνο σε χώρο έκθεσης έργων τέχνης του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Ο ζωγράφος στέκεται μαζί με το σκηνογράφο ΔΙΟΝΥΣΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ σε μια γωνία της και μπροστά σε έργα του. Συνομιλούν για την Αίγινα και τη σχέση που ο ζωγράφος ανέπτυξε με το νησί μέσω των ΧΡ. ΚΑΠΡΑΛΟΥ, Ν. ΝΙΚΟΛΑΟΥ και ΣΠ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ.
00:13:45:00
Πλάνο με το ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ σε κάποιο γραφείο να σχεδιάζει. Ακούγεται να διατυπώνει την άποψή του για τη μοναδικότητα της «όρασης» του κάθε ανθρώπου.
00:14:00:00
Πλάνο με φωτογραφία του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ με το γλύπτη ΧΡΗΣΤΟ ΚΑΠΡΑΛΟ.
00:14:07:00
Πλάνα από ερασιτεχνική λήψη του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ με το γλύπτη ΧΡΗΣΤΟ ΚΑΠΡΑΛΟ να συνομιλούν. Ο ζωγράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ ακούγεται να διατυπώνει τις απόψεις του για την τέχνη του, τη σχέση της με την αρχαία ελληνική τέχνη και την έκφρασή της. Επικεντρώνεται στη διαφωνία του με το γλύπτη ΧΡΗΣΤΟ ΚΑΠΡΑΛΟ.
00:14:38:00
Πλάνο σε χώρο έκθεσης έργων τέχνης του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Ο ζωγράφος στέκεται μαζί με το σκηνογράφο ΔΙΟΝΥΣΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ σε μια γωνία της και μπροστά σε έργα του. Συζητούν για τη δημιουργία σκηνικών του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ το 1950(1) για το μπαλέτο «ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ» του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΔΡΑΜΑΤΟΣ.
00:14:58:00
Εναλλαγή πλάνων με μακέτες για σκηνικά, δημιουργίες του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Διακρίνουμε τη μακέτα για το σκηνικό από τις «ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ» του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΔΡΑΜΑΤΟΣ (1951) σε μουσική ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ και χορογραφία της ΡΑΛΛΟΥΣ ΜΑΝΟΥ.
00:15:14:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ διαδέχονται πλάνα με έργα που φιλοτέχνησε κατά την ενασχόλησή του με τη σκηνογραφία και σε αυτά παρεμβάλλονται ασπρόμαυρες φωτογραφίες από παράσταση του Χοροδράματος, μια του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ και ακόμα μια του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ. Από τα πλάνα για τις σκηνογραφικές μακέτες διακρίνουμε το εξώφυλλο για το πρόγραμμα του μπαλέτου «ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ» του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΔΡΑΜΑΤΟΣ, τμήμα της μακέτας για το μπαλέτο «ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ», μακέτες για τα σκηνικά του έργου «ΕΥΡΥΔΙΚΗ»(1960) του ΖΑΝ ΑΝΟΥΙΓ, για τις «ΓΥΜΝΕΣ ΜΑΣΚΕΣ» του ΠΙΡΑΝΤΕΛΟ, για τον «ΡΙΝΟΚΕΡΟ» του ΙΟΝΕΣΚΟ, για την παράσταση «ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ» του ΣΟΦΟΚΛΗ (1969), για το «ΓΙΑΝΝΗΣ ο ΠΑΡΑΜΥΘΑΣ» του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΔΡΑΜΑΤΟΣ (1960) και μακέτα με σκηνικά και κοστούμια για την παράσταση «ΠΛΟΥΤΟΣ» του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ (1957). Ο αφηγητής παραθέτει κείμενο του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ στο οποίο περιγράφεται η γνωριμία τους και οι εικόνες που για το σκηνοθέτη αποκωδικοποιούνται ως «ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ».
00:16:45:00
Με μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ. Στη συνέχεια πλάνα από χώρο έκθεσης που φιλοξενούνται έργα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Κοντινά πλάνα στη λαϊκή αντρική και γυναικεία μορφή που ο ζωγράφος δημιούργησε για την παράταση του μπαλέτου «ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ» του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΔΡΑΜΑΤΟΣ, ασπρόμαυρες φωτογραφίες από την ίδια παράσταση, τα εξώφυλλα των δίσκων του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ «ΤΑ ΠΕΡΙΞ»(1974) και «Ο ΣΚΛΗΡΟΣ ΑΠΡΙΛΗΣ ΤΟΥ 45» (1974), ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ζωγράφου, τα έργα του «ΑΝΟΙΞΗ» (1964) και «ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Α ». Στη συνέχεια πλάνα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ να στέκεται μπροστά σε πίνακά του που εικονίζεται ο ίδιος με τη γυναίκα του (1942-43, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου) διαδέχονται πλάνα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, πλάνο με το έργο του «ΕΓΚΥΟΣ ΓΥΝΑΙΚΑ» (1948) και πλάνα έργων που εκτίθενται σε έκθεση.Ο αφηγητής παραθέτει απόψεις του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ για το ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ, για τη συμβολή του στην εικαστική κωδικοποίηση της μορφής του λαϊκού άντρα και της λαϊκής γυναίκας και για τη συμβολή του στη σύνθεση του πολιτισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας.
00:20:23:00
Πλάνο σε χώρο έκθεσης έργων τέχνης του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ με το σκηνογράφο ΔΙΟΝΥΣΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ. Κινούνται στους χώρους της και ο ζωγράφος παρουσιάζει διάφορα έργα του. Ανάμεσά τους «ΣΤΟΝ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟ» (1934), «ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ» (1934), πίνακας που εικονίζεται το τραπέζι δωματίου στο σπίτι του γλύπτη ΧΡ. ΚΑΠΡΑΛΟΥ, κάνοντας ταυτόχρονα μνεία στο ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΗ και το «ΤΟΠΙΟ ΑΘΗΝΑΣ» (1936).
00:21:45:00
Πλάνα στη μακέτα που έγινε σε γύψο για τη σύνθεση της ΒΔ όψης του ξενοδοχείου «ΧΙΛΤΟΝ» και στη συνέχεια πλάνα με το προσχέδιο για την ίδια σύνθεση. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ μιλά για την ανάθεση σε αυτόν το 1959 της σχεδίασης και διαμόρφωσης της εξωτερικής πλευράς του ξενοδοχείου και την έναρξη της συνεργασίας του με την κεραμίστρια ΕΛΕΝΗ ΒΕΡΝΑΔΑΚΗ.
00:22:36:00
Πλάνο στη μακέτα για την κεραμική σύνθεση του Νέου Δημαρχιακού Μεγάρου Αθηνών (1985). Στη συνέχεια πλάνα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στο εργαστήριό του, να δημιουργεί την κεραμική σύνθεση με θέμα την ιστορία της πόλης των Αθηνών μέσα από την κλασσική και νεοκλασική αρχιτεκτονική της.
00:23:41:00
Πλάνα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ να επιβλέπει την τοποθέτηση των κεραμικών με τη βοήθεια δυο γυναικών.
00:23:41:00
Διαδοχικά πλάνα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ. Τα πλάνα με τη μακέτα για την κεραμική σύνθεση του Νέου Δημαρχιακού Μεγάρου Αθηνών (1985) διαδέχονται πλάνα με τα «ΖΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ» για την εικονογράφηση της συλλογής «ΠΟΙΗΜΑΤΑ»(1965) του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ από τις εκδόσεις «ΙΚΑΡΟΣ» και το φακό να εστιάζει σε λεπτομέρειές τους. Στη συνέχεια εναλλαγή πλάνων στα εξώφυλλα «Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ» σε μετάφραση Γ. ΣΕΦΕΡΗ και «ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΣΕΠ. ’41», όπου ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ έχει φιλοτεχνήσει την προμετωπίδα των βιβλίων. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει απόσπασμα κειμένου του ποιητή που αναφέρεται στην έναρξη της συνεργασίας του με τον ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ, στην καλλιτεχνική έκφραση του ζωγράφου και τη σχέση της με το έργο του, ενώ ακούγονται οι εντυπώσεις για τα ζωγραφικά σχόλια της συλλογής των ποιημάτων του.
00:25:55:00
Πλάνο του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στο εργαστήριό του να σχεδιάζει. Διακρίνονται έργα του και αντικείμενα που χρησιμοποιεί κατά τη δημιουργία του. Ακούγεται ο ίδιος ο ζωγράφος που καταθέτει την άποψή του για τον τρόπο που κάποιος ζωγραφίζει, καθώς ο ζωγράφος ζητά να επικεντρώνεται στο «ζωγραφικό γεγονός» αφαιρώντας τα επουσιώδη.
00:27:28:00
Εναλλαγή πλάνων που παρουσιάζουν τις συνθέσεις «ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ Α, Β, Γ, Δ ».
00:28:00:00
Πλάνο του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ στο εργαστήριό του να σχεδιάζει. Καταθέτει ότι επιθυμεί να ζωγραφίζει μόνος και συχνά η παρουσία ενός έργου του ως «ζωντανού όντος» στο χώρο του εργαστηρίου του, τον ενοχλεί.
00:28:43:00
Πλάνα από εγκαίνια έκθεσης του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Πλήθος κόσμου παραβρίσκεται και τον ζωγράφο τιμά ο τότε Πρωθυπουργός της Ελλάδας ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, αλλά και άλλοι εκπρόσωποι της πολιτικής, καλλιτεχνικής και κοινωνικής ζωής της χώρας.
00:28:59:00
Εναλλαγή πλάνων με έργα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ.
00:29:30:00
Πλάνα από το χώρο της έκθεσης. Ο ζωγράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ υποδέχεται τον ζωγράφο ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ, τον οποίο και ξεναγεί στην έκθεση.
00:29:38:00
Εναλλαγή πλάνων με έργα του ζωγράφου ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ. Διακρίνουμε «ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙ» (1971) και «ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ Μ ».
00:29:57:00
Πλάνα από το χώρο της έκθεσης. Ο ζωγράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ συνομιλεί με τους ΔΙΟΝΥΣΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ και ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΥΡΟΪΔΗ. Στους παρευρισκόμενους διακρίνουμε τον καθηγητή Γ. ΒΕΛΤΣΟ. Παρεμβάλλονται πλάνα που παρουσιάζουν έργα, όπως το «ΕΠΙΤΥΜΒΙΟ» (1958)
00:30:44:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, βιογραφία, ζωγραφική, ζωγράφοι, έργο τέχνης, χαρακτική, σκηνογραφία, κεραμική, εικαστικές τέχνες
Αναφορές
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, σκηνογράφος
ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ, σκηνοθέτης του θεάτρου
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποιητής
«ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ», ζωγραφικός πίνακας
«ΑΝΟΙΞΗ», ζωγραφικός πίνακας
«ΑΝΟΙΞΗ Β», ζωγραφικός πίνακας
«ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ Α. Μ.», ζωγραφικός πίνακας
«ΚΟΡΙΤΣΙ», ζωγραφικός πίνακας
«ΓΥΜΝΟ», ζωγραφικός πίνακας
«ΜΟΡΦΗ-ΣΠΟΥΔΗ», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Α», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΓΚΥΟΣ ΓΥΝΑΙΚΑ», ζωγραφικός πίνακας
«ΣΤΟΝ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟ», ζωγραφικός πίνακας
«ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ», ζωγραφικός πίνακας
«ΤΟΠΙΟ ΑΘΗΝΑΣ», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Α», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Β», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Γ», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΠΙΤΥΜΒΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ Δ», ζωγραφικός πίνακας
«ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙ», ζωγραφικός πίνακας
«ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ Μ », ζωγραφικός πίνακας
«ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ», ζωγραφικός πίνακας
«ΕΠΙΤΥΜΒΙΟ», ζωγραφικός πίνακας
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΑΙΓΑΙΟ, ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΣ, ΑΙΓΙΝΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΛΕΚΑΝΟΠΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑΣ, ΑΘΗΝΑ, ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΟΥΤΣΟΥ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΥΛΙΑΤΗΣ
Παραγωγός:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Φωτογραφία:
ΝΙΚΟΣ ΓΑΡΔΕΛΗΣ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΡΙΑΡΑΚΗΣ
Ηχοληψία:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μίξη Ήχου:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΙΡΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΛΟΝΤΑΚΗΣ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΙΛΝΤΑ ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ
ΜΑΡΙΑ ΚΟΝΤΙΝΙΚΑ
Εργαστήρια:
Εικόνας: ΣΚΛΑΒΗΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ
Ήχου: ERA Α.Ε-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΕΠΕ
Αρνητικού: Α. ΠΑΓΑΝΟΥ
Φωτοστοιχειοθεσίας: ΟΣΤΡΑΚΟ
Εταλονάζ εικόνας:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΗΡΩ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΤ-2
Copyright-1988
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:31:19:14
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009