1) ΜΙΚΡΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜ. ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ 2) ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ
0000007283
Το επεισόδιο της σειράς χωρίζεται σε δύο μέρη αφιερωμένα στον μαέστρο ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ και την ηθοποιό ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ αντίστοιχα. Σημαντικό αρχειακό υλικό και μαρτυρίες διακεκριμένων ελλήνων καλλιτεχνών που συνεργάστηκαν με τις δύο αυτές μεγάλες προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής ζωής, συνθέτουν το πλαίσιο της αφήγησης για τη ζωή και το έργο τους.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007283
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
1) ΜΙΚΡΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜ. ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ 2) ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1979
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Το επεισόδιο της σειράς χωρίζεται σε δύο μέρη αφιερωμένα στον μαέστρο ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ και την ηθοποιό ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ αντίστοιχα. Σημαντικό αρχειακό υλικό και μαρτυρίες διακεκριμένων ελλήνων καλλιτεχνών που συνεργάστηκαν με τις δύο αυτές μεγάλες προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής ζωής, συνθέτουν το πλαίσιο της αφήγησης για τη ζωή και το έργο τους.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η εκπομπή «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ», έχοντας ως καλεσμένη την προσωπική φίλη του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ, προσεγγίζει την προσωπικότητα του μεγάλου μαέστρου, κυρίως από την ανθρώπινη πλευρά. Ο μουσικολόγος ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ παρουσιάζει πιο εξειδικευμένες πληροφορίες σχετικά με την παρουσία και εξέλιξη του καλλιτέχνη ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ. Τα λεγόμενά τους πλαισιώνουν πλάνα από φιλμ με το συνθέτη στην Ακρόπολη, φωτογραφίες, παρτιτούρες, πρωτοσέλιδα εφημερίδων και ηχητικά ντοκουμέντα. Με την ολοκλήρωση του αφιερώματος στο μοναδικό αυτό Έλληνα, ξεκινά ένα αφιέρωμα στη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ παραθέτει πληροφορίες που αφορούν στο ξεκίνημά της στο θέατρο, στη σχέση ζωής που δημιούργησε με τον ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ και το άδοξο τέλος. Η ΕΛΕΝΗ ΧΑΛΚΟΥΣΗ, η ΒΙΛΜΑ ΚΥΡΟΥ, ο ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ο ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ, η ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ και η ΒΟΥΛΑ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ μιλούν για την καλλιτέχνιδα, την ξεχωριστή προσωπικότητα και το «μύθο» που συνοδεύει το όνομά της.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:43:00
Πλάνο σε κήπο με ένα μικρό δρόμο να οδηγεί στο σπίτι που βρίσκεται στην αρχή του και στη συνέχεια ο φακός κινείται και αποκαλύπτει εξωτερικούς χώρους του σπιτιού. Ο αφηγητής διαβάζοντας γράμμα του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ προς τη φίλη του ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ κάνει λόγο για το σπίτι αυτό στη ΜΑΓΚΟΥΦΑΝΑ, που λειτουργούσε ως ησυχαστήριο και τόπος έμπνευσης. Ακούγεται και η ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ να μιλά για τη γνωριμία τους και την ανάγκη του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ να νιώθει ότι κάπου υπάρχει ένα σπίτι για αυτόν.
00:03:51:00
Πλάνο σε καθιστικό εποχής. Εκεί η ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ μιλά για την ευκολία του να αποκρυπτογραφεί στις παρτιτούρες την ερμηνεία των έργων ενός συνθέτη και τα προβλήματα τεχνικής που θεωρούσε ότι είχαν. Στη συνέχεια, κάνει λόγο για τον άνθρωπο και αγαπημένο φίλο, περιγράφοντας ανθρώπινες στιγμές που μοιράστηκαν.
00:06:15:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ να διευθύνει την ορχήστρα στο ΗΡΩΔΕΙΟ, κάτω από την ΑΚΡΟΠΟΛΗ που δεσπόζει πίσω του.
00:06:35:00
Εναλλαγή πλάνων με φωτογραφίες που αφορούν στη ζωή του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ: μιας παιδικής, του σπιτιού, μιας νεανικής, του ΩΔΕΙΟΥ στην ΑΘΗΝΑ, απόκομμα μιας εφημερίδας με φωτογραφία του και άλλες σε διάφορες ηλικίες. Ο αφηγητής αναφέρεται στη γέννηση του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ στην ΑΘΗΝΑ στις 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1896, στις σπουδές, στους δασκάλους του, στις υποτροφίες και στην πρώτη του επαγγελματική απασχόληση.
00:07:33:00
Πλάνο του μουσικολόγου ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΩΣΤΙΟΥ στο σπίτι του. Αναφέρεται στο ρόλο του ΑΡΜΑΝΤ ΜΑΡΣΙΚ στην εξέλιξη του καλλιτέχνη ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ. Εξηγεί ποιες αρετές και ενέργειες του δασκάλου οδήγησαν τον ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ σε νεαρή ηλικία να εμφανιστεί ως διευθυντής ορχήστρας. Στη συνέχεια, περιγράφει την επίδραση του ΜΠΟΥΖΟΝΙ στο νεαρό ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ.
00:10:26:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, είτε πορτρέτα είτε κατά τη διάρκεια διεύθυνσης ορχήστρας. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει σκέψεις του συνθέτη για την παρουσίαση μιας σύνθεσής του στον ΜΠΟΥΖΟΝΙ και πώς λειτούργησε η κρίση που διατύπωσε για το έργο του και εκείνον.
00:11:32:00
Προβολή φίλμ με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ να ανεβαίνει και να κινείται στο Βράχο της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. Πλάνα με το μαέστρο καθισμένο να παρατηρεί την πόλη, τον ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ή και να διαβάζει. Ακούγεται ο αφηγητής που παραθέτει πληροφορίες για την ελληνική και διεθνή σταδιοδρομία του ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ σε ορχήστρες.
00:13:08:00
Πλάνο σε καθιστικό εποχής όπου η ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ αναφέρεται συνοπτικά στη βοήθεια που προσέφερε ο ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ στους Έλληνες να προσεγγίσουν την κλασική μουσική αλλά και πολύ μοντέρνα τραγούδια, όπως «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ». Παραθέτει πληροφορίες σχετικές με τις παραστάσεις που δίνονταν σε Αρχαία Θέατρα, όπως των ΔΕΛΦΩΝ, της ΚΟΡΙΝΘΟΥ, της ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ και το ΗΡΩΔΕΙΟ. Προβάλλονται φωτογραφίες με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ και τους μουσικούς της ορχήστρας του στα θέατρα αυτά.
00:14:08:00
Προβολή αποσπάσματος από ασπρόμαυρο φίλμ που έχει γυριστεί στο ΗΡΩΔΕΙΟ. Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ από το πόντιουμ διευθύνει την ορχήστρα του. Ακούγεται η φίλη του ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ να επισημαίνει ότι παράλληλα με αυτή τη δραστηριότητα έγραφε σημαντικά έργα.
00:14:45:00
Πλάνο του μουσικολόγου ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΩΣΤΙΟΥ στο σπίτι του. Αναφέρει ότι ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ συνέθεσε τριάντα πέντε έργα και καταθέτει την άποψή του για την αξία των συνθέσεών του.
00:15:27:00
Προβολή φίλμ με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ να περπατά στο Βράχο της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. Ακούγεται απόσπασμα από το συνθετικό έργο του «ΚΟΝΤΣΕΡΤΟ ΓΚΡΟΣΣΟ» και ο αφηγητής που παραθέτει πληροφορίες για την καριέρα του σε μεγάλες ορχήστρες του κόσμου (ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΣ ΜΙΝΕΑΠΟΛΕΩΣ (MINNEAPOLIS), ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ, ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ).
00:16:16:00
Πλάνο σε καθιστικό εποχής με την ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ, φίλη του μαέστρου. Αναφέρει ότι ο λόγος που έφυγε από την ΕΛΛΑΔΑ ήταν ότι επιδίωκε τη συνεργασία με μεγάλες ορχήστρες, κάτι που στην ΕΛΛΑΔΑ ήταν αδύνατο για την εποχή.
00:17:28:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία ορχήστρας, εξώφυλλα περιοδικών, άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες αφιερωμένα σε εκείνον, ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ. Ο αφηγητής διαβάζει γράμμα του ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ στη φίλη του, στο οποίο της εκφράζει τη μοναξιά του στη μεγαλούπολη που ζούσε και στο τίμημα της επιλογής που είχε κάνει.
00:19:05:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ, φίλης του μαέστρου, σε καθιστικό εποχής. Καταθέτει πως ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ στα πρώτα χρόνια διαμονής του στην ΑΜΕΡΙΚΗ ένιωθε νοσταλγία. Ο φόβος αυτός τον ωθούσε να μένει μακριά από την ΕΛΛΑΔΑ και για αυτό μετά τον πόλεμο αποφάσισε να δεχτεί την εγκατάστασή του εκεί, επιλέγοντας να συνεργάζεται με τις καλύτερες ορχήστρες.
00:20:11:00
Εναλλαγή πλάνων με δημοσιεύματα των εφημερίδων σχετικά με την εμφάνιση του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ με την ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ στο ΗΡΩΔΕΙΟ και φωτογραφίες του μαέστρου κατά την υποδοχή, τις προετοιμασίες στο χώρο του ΗΡΩΔΕΙΟΥ, την παράσταση, τις πρόβες. Ακούγεται ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ σε ηχογραφημένη συνέντευξη τύπου, στην οποία παρουσιάζει τους λόγους που παραχωρούν μια επιπλέον παράσταση εκτός προγράμματος και τις συνθέσεις που περιλαμβάνονται σε αυτήν την παράσταση.
00:21:40:00
Πλάνο του μουσικολόγου ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΩΣΤΙΟΥ στο σπίτι του. Αφού καταρρίπτει φήμες που αφορούν στη δυνατότητα του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ να χρησιμοποιεί φωτογραφική μνήμη, εξηγεί πως απομνημόνευε το κάθε έργο ύστερα από επίπονη μελέτη του μουσικού κειμένου. Παρουσιάζει χειρόγραφο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ πάνω στην παρτιτούρα μελέτης της Πρώτης Συμφωνίας του ΜΠΡΑΜΣ, όπου υπάρχουν σημειώσεις αρμονίας, αντίστιξης και ενορχήστρωσης, τεκμηριώνοντας τη θέση του.
00:23:25:00
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ με την ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ να μελετούν μια παρτιτούρα.
00:23:37:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ, φίλης του μαέστρου, σε καθιστικό εποχής. Αναφέρει ότι στην ΑΜΕΡΙΚΗ είχε τη δυνατότητα να παρακολουθεί πρόβες του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, αλλά και άλλων σημαντικών μαέστρων, κάτι που την οδήγησε να πιστεύει πως είναι ο καλύτερος από όλους.
00:23:56:00
Εναλλαγή πλάνων με σκίτσα που παρουσιάζουν τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ.
00:24:05:00
Πλάνο του μουσικολόγου ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΩΣΤΙΟΥ στο σπίτι του. Αναφέρεται στις μοναδικές κινήσεις των χεριών του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ και στην αναζήτηση εκφραστικών μέσων, ώστε να μεταβιβάζει στους μουσικούς κάθε του πρόθεση, αποκτώντας τέτοιο εύρος κινήσεων που του έδινε τη δυνατότητα να προσαρμόζεται σε όποιο χώρο.
00:24:58:00
Εναλλαγή φωτογραφιών του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ με χαρακτηριστικές εκφράσεις του προσώπου, κινήσεις των χεριών και του σώματος, που αποδεικνύουν τα λεγόμενα σχετικά με την ποικιλία των εκφραστικών μέσων που χρησιμοποιούσε.
00:25:21:00
Πλάνο του μουσικολόγου ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΩΣΤΙΟΥ στο σπίτι του. Αναφέρει πως ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ με τα χρόνια απέκτησε τέτοια αφαίρεση, που μπορούσε να διευθύνει μόνο με μάτια και με μορφασμούς.
00:25:53:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τις τελευταίες εμφανίσεις του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, από την είδηση του θανάτου του, από τη μεταφορά της τεφροδόχου για ταφή στο Α Νεκροταφείο Αθηνών. Ο αφηγητής περιγράφει τα γεγονότα της παραίτησής του από τη θέση του διευθυντή της ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ (1958), τις εμφανίσεις του σε πόλεις μεγάλες πόλεις του κόσμου, την κλονισμένη υγεία του και το θάνατό του στις 2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1960 στο πόντιουμ της ΣΚΑΛΑΣ του ΜΙΛΑΝΟΥ.
00:27:15:00
Πλάνο της ΚΑΙΤΗΣ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ, φίλης του μαέστρου, σε καθιστικό εποχής. Αναφέρεται στην τελευταία τους συνάντηση στο ΣΑΛΣΜΠΟΥΡΚ και στον άνθρωπο που συνάντησε, αφιερωμένο στην τέχνη του και χωρίς άλλο ενδιαφέρον. Διαβάζει σχετικό απόσπασμα από βιβλίο της, για τη μοναδική εμπειρία της να τον παρακολουθήσει να διευθύνει στην ΟΠΕΡΑ της ΒΙΕΝΝΗΣ.
00:28:36:00
Πλάνα από τους εξωτερικούς χώρους του σπιτιού στη ΜΑΓΚΟΥΦΑΝΑ και ο φακός να κινείται αντίστροφα από την έναρξη, απομακρύνοντας την εικόνα του σπιτιού. Ακούγεται η ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ να συνεχίζει την ανάγνωση των εντυπώσεών της για την τελειότητα της ερμηνείας την βραδιά στην ΟΠΕΡΑ της ΒΙΕΝΝΗΣ, τα σχόλια των ανθρώπων που βρέθηκαν κάτω από την μπαγκέτα του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ εκείνο το βράδυ, τον αποχωρισμό τους και το τέλος που ήρθε μερικές εβδομάδες μετά.
00:30:38:00
Τίτλοι έναρξης του επόμενου μέρους. Εμφάνιση του υπότιτλου: «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ».
00:31:22:00
Πλάνο στο οποίο εμφανίζεται επιγραφή: « MADAME MARIKA COTOPOULI».
00:31:26:00
Εναλλαγή πλάνων από προτομή της ηθοποιού ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Ο αφηγητής παρουσιάζει τα πρώτα βιογραφικά στοιχεία που αφορούν στην ηθοποιό.
00:31:33:00
Εναλλαγή πλάνων με φωτογραφίες της ΑΘΗΝΑΣ από τις αρχές του 19ου αιώνα. Στη συνέχεια, διακρίνονται φωτογραφίες-πορτρέτα των ΒΑΣΙΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α, ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, ΘΟΔΩΡΟΥ ΔΗΛΙΓΙΑΝΝΗ, ΒΑΣΙΛΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ, ΒΑΣΙΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΠΑΥΛΟΥ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΟΥ Β. Ζωγραφική απεικόνιση του Ελληνοτουρκικού Πολέμου στα 1897, φωτογραφία από τους Βαλκανικούς Πολέμους 1912-1913, φωτογραφία από τα Ιουλιανά 1920, φωτογραφίες από τον Α και Β Παγκόσμιο Πόλεμο.
00:32:31:00
Εναλλαγή πλάνων με φωτογραφίες-πορτρέτα ζωγράφων και συγγραφέων (ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΛΥΤΡΑΣ, ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΖΑΝ ΜΩΡΕΑΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΙΚΕΛΑΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ), φωτογραφία με τους Δημοτικιστές. Στη συνέχεια, εναλλαγή φωτογραφιών με εικονογραφημένα πρόσωπα και στιγμιότυπα της ζωής στην Αθήνα ενώ ο αφηγητής χρονογραφεί σχετικά με τον τρόπο ζωής, την κοσμική ζωή, αλλά και την εισβολή του κινηματογράφου.
00:33:27:00
Πλάνα από ασπρόμαυρο φίλμ βωβού κινηματογράφου.
00:35:06:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Προβολή φωτογραφίας με τον υπότιτλο «ΛΙΓΟ ΑΠ ΟΛΑ» ΜΙΚΙΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥ 1894. Ακούγεται ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ να παρουσιάζει πληροφορίες που αφορούν στη μικρή πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιό ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ.
00:35:40:00
Πλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΥΡΑΤ στο γραφείο του με φόντο δυο βιβλιοθήκες γεμάτες βιβλία. Αναφέρεται στο ταλέντο και τις κλίσεις της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και τις διακρίνει. Συνεχίζει την αφήγησή του δίνοντας πληροφορίες για τις περιοδείες που οργάνωνε ο ΚΟΤΟΠΟΥΛΗΣ, αλλά και περιγράφοντας κάποιο περιστατικό σε κάποια από αυτές στο Θέατρο του ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ. Εναλλαγή εμβόλιμων φωτογραφιών του παππού του Δ. ΜΥΡΑΤ και πατέρα της ΜΑΡΙΚΑΣ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, της μητέρας της, ΕΛΕΝΗΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, της αδερφής της μητέρας της, ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΜΥΡΑΤ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, της ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΛΟΥΗ-ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ.
00:37:11:00
Πλάνο προγράμματος από το «ΒΑΣΙΛΙΚΟΝ ΘΕΑΤΡΟΝ» για την παράσταση ΑΙΣΧΥΛΟΥ «ΟΡΕΣΤΕΙΑ» (1903).
00:37:24:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, του ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, του θιάσου και παραστάσεων. Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ αρχικά αναφέρεται στην παράσταση «ΟΡΕΣΤΕΙΑ» που παρουσίασε το «ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ» στο ΚΑΪΡΟ το 1904, περιγράφοντας την αντίδραση του ΔΡΑΓΟΥΜΗ, όταν για πρώτη φορά άκουσε τη φωνή της ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Στη συνέχεια, περιγράφει περιστατικό στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ το 1908 που ξεκινά η ερωτική σχέση των ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ-ΔΡΑΓΟΥΜΗ και μιλά για τη σχέση αυτή.
00:38:56:00
Εναλλαγή απεικονίσεων του θεάτρου της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, της απόπειρας δολοφονίας του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 1920 GARE DE LYON), του θεάτρου της ΜΑΡΙΚΑΣ με υλικές ζημιές. Ακούγεται ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ και στη συνέχεια από το γραφείο του αφηγείται τα γεγονότα που συνέβησαν τη μέρα της δολοφονίας του ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ, αλλά και τον τρόπο που εκείνη το έμαθε και το αντιμετώπισε.
00:42:14:00
Εναλλαγή φωτογραφιών της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ από διάφορους ρόλους που υποδύθηκε στο θέατρο. Ακούγεται να ερμηνεύει απόσπασμα από αρχαία ελληνική τραγωδία.
00:43:15:00
Πλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΥΡΑΤ στο γραφείο του με φόντο δυο βιβλιοθήκες γεμάτες βιβλία. Αναφέρεται στις προσπάθειες που γίνονταν για να αντικαταστήσουν τη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ με μια νέα ηθοποιό, την ΚΙΚΗ ΚΟΤΣΑΛΗ, στην ενόχλησή της και στον τρόπο που χειρίστηκε τα πράγματα, επιτυγχάνοντας την απομάκρυνση του κινδύνου.
00:44:57:00
Πλάνο της ΕΛΕΝΗΣ ΧΑΛΚΟΥΣΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στη γνωριμία της με την ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, στον επαγγελματισμό που τη διέκρινε εκείνη τη χρονική στιγμή, αφού είχε αντιληφθεί τις αλλαγές που είχαν συντελεστεί στο χώρο του θεάματος.
00:45:30:00
Πλάνο της ΒΙΛΜΑΣ ΚΥΡΟΥ, μαθήτριας της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Είναι καθισμένη σε κάποιο κάθισμα της πλατείας ενός θεάτρου. Αφηγείται ένα περιστατικό που συνέβη στο σπίτι της δασκάλας της, ανάμεσα σε εκείνην, τη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και την ΚΥΒΕΛΗ, όταν την επισκέφτηκε κατά τη διάρκεια ανάρρωσής της.
00:47:58:00
Πλάνο του κριτικού ΚΩΣΤΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ ενώ είναι καθισμένος στην πλατεία ενός θεάτρου. Περιγράφει την παρουσία της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ στα ελληνικά θεατρικά δρώμενα και εξηγεί την προσφορά της σε αυτό το χώρο.
00:49:19:00
Πλάνο του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ σε κάποιο καθιστικό. Καταθέτει ότι από τη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ διδάχτηκε πολλά, κάνοντας λόγο για τους αυτοσχεδιασμούς που από εκείνη έχει ως εικόνα.
00:49:45:00
Πλάνο του κριτικού ΚΩΣΤΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ ενώ είναι καθισμένος στην πλατεία ενός θεάτρου. Διατυπώνει απόψεις σχετικά με τον τρόπο που η ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ παρουσίαζε τους ρόλους που υποδυόταν: με αφαίρεση, φτάνοντας στον πυρήνα του ρόλου, με λαϊκότητα, με δικό της τρόπο απαγγελίας κ. ά
00:50:23:00
Πλάνο της ΕΛΕΝΗΣ ΧΑΛΚΟΥΣΗ στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται ονομαστικά στους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάστηκε στο REX έως το τέλος της ζωής της.
00:51:18:00
Κοντινό πλάνο του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ. Αναφέρεται στη δυσπιστία με την οποία τον αντιμετώπιζε στην αρχή της συνεργασία τους, στο δέος που ένιωθε αντικρίζοντάς της, αλλά και στην καλή σχέση που ανέπτυξαν με το πέρασμα του χρόνου.
00:52:10:00
Πλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΥΡΑΤ στο γραφείο του με φόντο δυο βιβλιοθήκες γεμάτες βιβλία. Αφηγείται σχετικά με το δύσκολο χαρακτήρα της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και την αγωνία με την οποία την περίμεναν στις πρόβες.
00:52:32:00
Πλάνο της ηθοποιού ΑΝΝΑΣ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ (ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ) ενώ είναι καθισμένη στην πλατεία ενός θεάτρου. Αναφέρεται στη γνωριμία της με την ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και περιγράφει περιστατικό από τη μέρα των εισαγωγικών εξετάσεών της στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
00:53:13:00
Πλάνο της ηθοποιού ΒΟΥΛΑΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ (ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ) ενώ είναι καθισμένη στην πλατεία ενός θεάτρου. Διηγείται τη γνωριμία της με τη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ.
00:53:54:00
Πλάνο του ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ σε κάποιο καθιστικό. Αναφέρεται στη συνεργασία τους για το ανέβασμα μιας τραγωδίας. Στη συνέχεια, τη χαρακτηρίζει δικαιολογώντας τους χαρακτηρισμούς που της προσδίδει.
00:54:59:00
Πλάνο της ηθοποιού ΑΝΝΑΣ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ ενώ είναι καθισμένη στην πλατεία ενός θεάτρου. Αφηγείται την εμπειρία της να παρακολουθεί τη διδασκαλία της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ από τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΝΤΗΡΗ για το ρόλο της ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑΣ στην ΟΡΕΣΤΕΙΑ του ΑΙΣΧΥΛΟΥ. Σχολιάζει και συμπεραίνει σχετικά με την τέχνη και τη δυσκολία της εξέλιξής της.
00:56:42:00
Πλάνο με σκίτσο του ΓΡΗΓΟΡΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, εναλλαγή με αφίσα που αναγράφεται το όνομα της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και του Θ. Ν. ΣΥΝΑΔΙΝΟΥ για την κωμωδία «ΔΑΥΪΔ και ΓΟΛΙΑΘ».
00:56:56:00
Πλάνο του κριτικού ΚΩΣΤΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ ενώ είναι καθισμένος στην πλατεία ενός θεάτρου. Αναφέρεται στην προσφορά της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ στην ανανέωση του ρεπερτορίου του θεάτρου με νεοέλληνες συγγραφείς και στο κύρος και την ικανότητά της να τους επιβάλλει.
00:57:12:00
Πλάνο στα καθίσματα της πλατείας ενός θεάτρου με ένα φακό να τα φωτίζει και στη συνέχεια πλάνο στη σκηνή. Εναλλαγή σκίτσων της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ ενώ ακούγεται στο γνωστό τραγούδι «εγώ είμαι η νέα γυναίκα…».
00:58:06:00
Πλάνο του ΚΩΣΤΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ ενώ είναι καθισμένος στην πλατεία ενός θεάτρου. Μιλά για το «μύθο» της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και τεκμηριώνει.
00:59:07:00
Πλάνο σε κάποιο κείμενο που συνόδευε δώρο ηθοποιών για τη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ. Διακρίνονται οι υπογραφές σημαντικών ελλήνων ηθοποιών. Ακούγεται η ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ να διαβάζει κείμενο από πρόγραμμα για θεατρική παράσταση.
01:00:17:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ.
01:00:17:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, θέατρο, μουσική, ορχήστρα, μαέστρος, σκηνοθέτης, βιογραφία, προσωπικότητες, παραστασιακές τέχνες, ηθοποιός
Αναφορές
ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, ηθοποιός
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, μαέστρος
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ, μουσικολόγος
ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ, φίλη του Δημήτρη Μητρόπουλου
ΒΟΥΛΑ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ, ηθοποιός
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ, ηθοποιός
ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, ηθοποιός
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, θεατρολόγος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΟΝΤΗΡΗΣ, σκηνοθέτης
ΕΛΕΝΗ ΧΑΛΚΟΥΣΗ, ηθοποιός
ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ, σκηνοθέτης
ΒΙΛΜΑ ΚΥΡΟΥ, ηθοποιός
ΟΡΕΣΤΕΙΑ, αρχαία τραγωδία
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΜΑΓΚΟΥΦΑΝΑ, ΠΕΥΚΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΑΚΡΟΠΟΛΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΜΑΝΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗΣ
Ρεπορτάζ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΙΩΝΗΣ
Μοντάζ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΟΥΣΙΑΣ
Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Ηχολήπτης:
ΠΕΤΡΟΣ ΣΜΥΡΛΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Αφήγηση:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΑΣ
Οπερατέρ:
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΓΚΑΣ
Βοηθός οπερατέρ:
Γ. ΔΑΣΚΑΛΟΘΑΝΑΣΗΣ
Ευχαριστίες:
ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΚΑΙΤΗΣ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ
Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗ NELLY’S
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΙΤΗ ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΥΠΟΚΡΟΥΣΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ ΤΗΣ Ν. ΥΟΡΚΗΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Β ΜΕΡΟΥΣ:
Σκηνοθεσία:
ΝΤΙΝΟΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ
Ρεπορτάζ:
ΣΟΥΛΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΟΥ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Ηχολήπτης:
ΠΕΤΡΟΣ ΣΜΥΡΛΗΣ
Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Μοντάζ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΟΥΣΙΑΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
Π. ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
Οπερατέρ:
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΓΚΑΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
01:00:38:11
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011